Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 70, views: 45.365 •

Apple heeft in iOS 7 het relatief nieuwe multipath tcp-netwerkprotocol ge´mplementeerd voor zijn virtuele assistent Siri. Hierdoor kan een iPhone of iPad onder andere gelijktijdig verbindingen maken via zowel wifi als het mobiele netwerk.

De Apple-implementatie van multipath tcp is opgemerkt door Olivier Bonaventure, wetenschapper aan het IP Networking Lab in België. Bonaventure bemerkte via captures van de netwerktool Wireshark dat zijn iPad met een verse iOS 7-installatie het multipath-protocol gebruikte. Zo worden er handshakes gemaakt via de extensie op het tcp-protocol.

Apple zou multipath tcp inzetten voor Siri, de virtuele assistent, en het protocol vooralsnog uitsluitend inzetten voor communicatie met zijn eigen servers. Waarom Apple gekozen heeft voor dit relatief nieuwe protocol is nog niet duidelijk. Ook is niet helder of apps van derden gebruik kunnen maken van het protocol.

Multipath tcp is in januari van dit jaar een rfc-standaard geworden. Met het protocol kunnen meerdere interfaces worden ingezet om data te versturen. Zo kunnen op een tablet of smartphone zowel wifi als 3g/4g worden ingezet. Daarnaast kan het protocol gelijktijdig ipv4- en ipv6-verbindingen mogelijk maken. Multipath tcp moet zo snellere en betrouwbaarder verbindingen mogelijk maken.

Reacties (70)

Waarom moest ik bij de laatste reclame van Mars aan de NSA denken? Uitermate handig als de NSA bij Mars Inc. een vinger in de pap krijgt. Met andere woorden, je lult uit je nek. De NSA heeft er geen interesse bij om ervoor te zorgen dat 1 apparaat met meerdere netwerken kan verbinden en tegelijk kan gebruiken. Multipath TCP is gewoon een leuke extensie van gewoon TCP, en heeft enkel te maken met het pad die data packages nemen als je mobiel deze het internet op gooit. Het be´nvloedt hier zelfs alleen het begin van het pad dat packages nemen, zodra packages op het internet zijn mag het internet het verder uitzoeken. Wat voor interesse heeft de NSA erbij dat een deel van de data via een huisrouter wordt verstuurd en een ander deel via het telefoonnetwerk? Als ze met routering iets grappigs zouden willen uithalen was het misschien al het internet direct langs hun servers sturen, maar de lag, load en congestie dat hierdoor zou ontstaan zou het internet 25 jaar terug in de tijd sturen.
Op jouw eigen wifi netwerk kun jij precies loggen welk verkeer er waarheen gaat. Verkeer over 3G kun je als consument niet zo makkelijk zichtbaar maken. In zoverre zit er dus wat in om gegevens op te vragen via 3G terwijl er toch een wifi beschikbaar is.

Tegen de telco's kan NSA wel afdwingen dat die het niet zichtbaar maken voor jou...
Onzin. TCP verkeer is TCP verkeer. Als je deze extensies gebruikt op TCP is het niet opeens makkelijker om dat TCP verkeer af te luisteren.
Eigenlijk is het zelfs iets lastiger geworden omdat je niet een enkele verbinding, maar minimaal twee verbindingen moet afluisteren. Een deel van de packets kan via WiFi worden verstuurd terwijl een ander deel via 3/4G verstuurd kan worden..

Afhankelijk van het 'gewicht' welke aan een verbinding is gehangen wordt verdeelt opgedeeld naar ratio.

Teaming van traditionele netwerkkaarten is al enigszins bekend. I feite koppel je nu twee verschillende draadloze standaarden tot als het ware 1 virtuele NIC.

TCP implementaties zitten nogmaal op OS niveau en niet op applicatie niveau. MultiPath TCP is een extentie op de bestaande TCP headers en behoort transparant te zijn naar zowel de applicaties maar ook servers waarmee verbinding wordt gelegd.

Mogelijk moet een applicatie bepaalde rechten in zijn manifest hebben staan, voordat IOS daadwerkelijk MultiPath TCP doet. Ik zou anders niet weten waarop MPTCP alleen beschikbaar zou zijn voor Siri..
Voor het achterhalen van de content heb je gelijk, maar veelal zijn ze voornamelijk op zoek naar meta-gegevens. In dat geval heb je dus twee paden waarlangs men de verbinding tussen de peers kan achterhalen. Pas als die connecties interessant worden, gaat men pas over tot het monitoren van de content, welke dan juist zoals je zelf al aangeeft moeilijker zal zijn omdat men dus voor een volledig inzicht beide paden nodig heeft.

Nu beide paden achterhalen is op zich nog niet zo moeilijk als de tegenpartij dat niet heeft en dat ook binnen de scanningsmogelijkheid van de NSA valt. En als je toestel een backdoor heeft dan wordt het op het niveau van OS gepakt en zegt iemand bij de NSA (maar net zo makkelijk een hacker die uit is op bijvoorbeeld creditcard-gegevens) dank u voor de redundante verbinding.

Overigens bestaat er in de situatie van siri nog altijd de mogelijkheid dat dit omwille van experiment, de applicatie zelf een eigen tcp-stack heeft en zelf de nics aanspreekt zodat als het problemen geeft niet heel het toestel een connectieprobleem heeft. (Al maak je het dan wel weer nodeloos complex)
Kunnen we niet met z'n allen even ophouden met die NSA onzin? :')
Neen, maar de FP is wel NSA onzin in dat deze gewoon wat schrijft zonder te beseffen wat ie schrijft, onzin dus.
Zelfde commentaar als in een ander nieuwsbericht over die student die is opgepakt voor cc fraude etc... maar andere username, letterlijke copy-paste uit dit bericht. Meedere accounts om te trollen? want bij het vorige bericht was het een andere user

on topic,

Lijkt me dat Apple zich wil vernieuwen op alle vlakken waar ze kunnen. Als dit protocol sinds januari al standaard is waarom dan niet?.
Wat is dan het voordeel voor Siri van deze toevoeging? Zowel via Wifi als 3G verbinding maken? Maar als je op Wifi zit (thuis) dan heb je toch liever niet dat ook nog 3G wordt gebruikt? En als je onderweg bent is er geen wifi en 3g tegelijk.
Of iOs dat zo doet weet ik niet, maar bij Windows Phone wordt Wi-Fi uitgeschakeld zodra je het scherm uitzet (batterij besparen) als je dan het scherm aanzet duurt het 1,2 of 3 seconden voordat de Wi-Fi verbinding weer hersteld is.

Ik kan me voorstellen dat door de eerste serie pakketjes via 3G verstuurd worden en dat Wi-Fi het dan overneemt dit behoorlijk kan schelen in laadtijden. Er hoeft geen nieuwe verbinding opgebouwd te worden als je van de ene naar de andere verbinding schakelt.
Hoe het bij WP7 werkt weet ik niet, maar op mijn WP8 toestel is dit al lang opgelost. Het was ook erg onlogisch en er is uitgebreid kritiek op geweest. Wifi blijft dus gewoon actief in standby.

Als backup voor bijvoorbeeld een slechte Wifi verbinding of om het wisselen tussen 3G en Wifi vloeiender de maken kan ik wel voordelen zien. Het vereist echter wel een redelijk ruime databundel, aangezien je je minder bewust bent of je over 3G of Wifi bezig bent..
Wifi blijft dus gewoon actief in standby.
Ja precies, dat gaat ten koste van je accu....
Het is sinds WP8 instelbaar of je wifi actief wilt laten tijdens standby. Bovengenoemd protocol is daar een mooie aanvulling op. De een heeft liever meer accu en (met dit protocol) een snelle switch tussen 3G/wifi, en de ander heeft liever altijd wifi.
bij mij, WP8, kan ik dat uitschakelen. het is dus niet bij elke windows phone
Aangezien dit een WP8 feature is, is dit bij elke WP8 telefoon zo. Elke WP8 telefoon heeft de wifi screen time out optie om stroom te besparen. Wifi blijft dus actief zoals ruudkobes aan geeft.. Indien deze optie aan staat dan.

[Reactie gewijzigd door xxxneoxxx op 22 september 2013 19:58]

Multipath is een goed idee op zich. Zorgt voor meer stabiliteit volgens mij.

Het enige vervelende zijn datalimieten. Nu zal dit allemaal wel meevallen bij alleen maar Siri, maar als het OS-breed wordt zou het best kunnen oplopen. Geloof zelfs dat bij Apple intussen ook bestanden tot 100MB via mobiel worden binnengehaalt..

Ik switch expres naar WiFi om te voorkomen dat ik nodeloos van de mobiele bundel data verbruik. In deze situatie zou je dan bewust "mobiele data" uit moeten gaan zetten, als je echt zeker wilt weten dat je geen data verbruikt (denk ook aan roaming situaties in het buitenland).
Ik vermoed dat het hier vooral gebruikt gaat worden om vloeiend te kunnen wisselen van interface, niet zo zeer om beiden tegelijk te gebruiken. Momenteel verbreken alle verbindingen als je wifi even kort weg valt.
Precies. Zie bijvoorbeeld deze video van een SSH-sessie die moeiteloos overschakelt tussen ethernet, wifi en 3G: http://www.youtube.com/watch?v=VWN0ctPi5cw - multipath TCP is erg fijn voor toepassingen als VoIP en IPTV.
alle toepassingen met sessies (non stateless).

[Reactie gewijzigd door analog_ op 22 september 2013 19:22]

Dat zijn inderdaad nuttige toepassingen! Kunnen apps hier automatisch mee overweg?
Volgens mij hoeven applicaties hier niet voor te worden aangepast. Het hele idee is juist dat de openstaande socket gewoon blijft bestaan en blijft werken. De applicatie blijft dus gewoon op die bewuste socket data ontvangen en versturen.

Het enige wat dus nodig is is een netwerkconfiguratie die dit ondersteunt en natuurlijk een server (of provider) die er mee om kan gaan.
Momenteel als ik TCP gebruik (.NET) vanuit een applicatie is het wel vrij specifiek toegespits op TCP met een enkele verbinding. Nu zal het wel mogelijk zijn om er mTCP achter te verbergen, maar sommige applicaties zullen zich niet helemaal goed gedragen.
Ik vermoed dat het hier vooral gebruikt gaat worden om vloeiend te kunnen wisselen van interface, niet zo zeer om beiden tegelijk te gebruiken. Momenteel verbreken alle verbindingen als je wifi even kort weg valt.
Moeiteloos wisselen tussen Wifi en Data gaat al jaren perfect op iOS.

Op Android geeft dit nog steeds problemen, vorige week hebben we dit nog uitvoerig getest voor een project. Op iOS geen enkele onderbreking, op Android kan je je request opnieuw maken omdat er info verloren gaat.
Android 4.2.2

WIFI aan; inloggen met Rabobank app; WIFI uit; 'ververs' data, alles zonder inloggen gewoon beshikbaar.

Volgens mij werkt het gewoon? Eerlijk gezegd nog nooit gemerkt dat ik ergens opnieuw voor moest inloggen...
Met mijn Android 4.2.1 werkt het dus niet met SSH.

Er zijn wel wat custom ports voor bepaalde toestellen maar ik hoop dat het snel standaard in de kernel gaat zitten.
Some users have ported MPTCP to different Android-flavours. They are available on github:
For the Samsung Galaxy S2 (Android ICS): https://github.com/mptcp-galaxys2 have a look at the github-wiki for how to install MPTCP on your Galaxy S2
Google Nexus S: https://github.com/mptcp-nexus - See https://github.com/mptcp-nexus/android for information on how to install.
Upcoming support:
Nexus 4 (Android 4.2.1)
Galaxy Note (Android ICS)
http://multipath-tcp.org/pmwiki.php/Users/Android
Nee, voor SSH heb je echt mptcp voor nodig, maar drib83 zei "Moeiteloos wisselen tussen Wifi en Data gaat al jaren perfect op iOS." Ik ging er vanuit dat hij eenvoudigere zaken bedoelde waar geen mptcp voor nodig is.

Ik heb op 4.2.2 ook by default geen mptcp.
Opnieuw inloggen is een ander issue. Drib83 heeft het over wisselen van interface terwijl iets bezig is data binnen te halen.
Hoe deed IOS dit dan, voordat mTCP bestond? Apple als proxy? Voor zover ik het begrijp moet de ontvangende kant ook ondersteuning hebben om multi-interface te ondersteunen.
Nope,

Ik gebruik de StuBru app om naar studio brussel te luisteren op mijn iPhone 4s, en telkens wanneer ik de voordeur uitga en mijn wifi signaal wegvalt loopt de app gewoon vast.
Force close, en opnieuw starten en dan speelt hij verder over 3G.

Net getest op iOS7, en nog steeds hetzelfde probleem.

Dit kan aan een slechtgeschreven app liggen, maar in theorie zou de app volledig transparant met het netwerk moeten kunnen interageren.
Ik ben het helemaal eens dat dit opzich voor de gebruiker een super goed idee is, echter ik snap wel waarom Apple het alleen voor zijn eigen servers gebruikt om een aantal redenen die voornamelijk bij HTTP zitten; omdat HTTP inherent 'stateless' is zijn er nog aardig wat web-applicaties die gebruik maken van o.a. het IP-adress en andere properties van de socket waarmee verbinding is gemaakt, om de client/gebruiker/telefoon te kunnen tracken (Denk aan sessies). Ik heb het dan niet over resources zoals afbeeldingen die dan makkelijk kunnen worden binnengehaald over een andere verbinding, dat gaat waarschijnlijk altijd goed. Het probleem zit hem in de applicaties die vaak IP's en andere socket info gebruiken voor sessies denk ik. Al moet ik toegeven dat ik me nog niet heel diep heb ingelezen in Multipath-TCP.

Daarnaast lijkt het me (In reactie op 'Waarom moet ik toch meteen denken aan de NSA?') juist moeilijker om de connectie te tracken omdat de verbinding nu juist over verschillende verkeersknooppunten van punt a naar punt b kan worden geroute, en als inderdaad het IP van de verzendende partij verschilt tussen allebei de pakketjes, het moeilijker is om 'pakketje a' aan 'pakketje b' te verbinden in een enorme meta-database als die van de NSA.

[Reactie gewijzigd door wizekid op 22 september 2013 15:06]

De meer waarschijnlijke reden dat het nu alleen voor verbinding met Apple servers wordt gebruikt is dat beide eindpunten dit vrij nieuwe protocol moeten ondersteunen zodra de TCP-verbinding wordt gemaakt.
Off topic: de accu van mijn iPad 4 gaat veel korter mee sinds iOS 7 hebben meer mensen hier last van?
Yep, iphone 5 ok veel last van, en omdat ik niet meer op 4g geraak (dankzij apple onzin in belgie) ben ik terug gegaan naar 6.1.2
Background app refresh ("Ververs app op achtergrond") uitzetten via Instellingen, Algemeen, Ververs app op achtergrond.
Kan er nog niet heel veel van zeggen, maar heb niet de indruk dat de accuduur van mijn iPad 3 achteruit is gegaan, moet ik er wel bij vermelden dat ik de auto-update functie na installatie van iOS7 gelijk heb uitgezet.
Gebruik je een dynamisch thema? Zet dat uit. Verbruikt gewoon teveel voor wat het bijdraagt aan je iPad.
Niet alleen de accuduur is een drama met iOS7. Zowel mijn vriendin (iPad), zus van vriendin (iPhone 4, iPad) en vriend van me (iPhone 5) klagen over zeer slechte batterij tijd, crashende apps, retetrage Safari en algehele traagheid met opstarten van apps en navigeren in de interface. Om nog maar te zwijgen over hoe lelijk en goedkoop ze het nieuwe ontwerp van het OS vinden. Mijn vriendin is er zo klaar mee, die wil weer terug naar iOS 6.
Ik lees op internet niets anders dan ellende met de iOS 7 update. Het is toch te gek voor woorden? Apparaten van Apple zijn al ontzettend aan de prijs, dan mag je toch een beetje kwaliteit verwachten van zo'n significante update? Het is met iOS 7 net als met de vorige updates; de apparaten worden er alleen maar trager van en leveren batterij tijd in.

Niet om te bashen, maar ik ben een Nokia Lumia 920 bezitter en hiervoor had ik een HTC HD7. Met elke WP update word het toestel sneller en efficienter met batterij gebruik. Hoe kan Apple dit juist tegenovergesteld doen met hun updates 8)7 Ik vind het schandalig.

[Reactie gewijzigd door LCP op 22 september 2013 18:06]

Kan me er niet in vinden. Mijn 4S gaat lange mee op de batterij. Alleen bij mijn iPad4 ben ik er nog niet geheel uit. Snelheid is prima en safari draait echt beter.
Kortom de ervaringen zijn verschillend.Je zou terug kunnen gaan, maar ook wachten op updates, 7.01, 7.02 en 7.1 staan al in de startblokken.

Tot nu toe vindt ik het een goede vooruitgang.
Als de apparatuur met iedere update sneller wordt betekent dat dat ie van oorsprong geleverd is met hele slechte software. Er komen iedere keer nieuwe functies bij en die hebben per definitie een negatieve invloed op snelheid en accuduur. Never mind trouwens dat accus in de loop van hun levensduur sowieso achteruit gaan.
Ik snap niet waarom je een +2 krijgt. |:(
Als de apparatuur met iedere update sneller wordt betekent dat dat ie van oorsprong geleverd is met hele slechte software
Dat is natuurlijk nonsens. Elke fabrikant maakt software updates om de toestellen te verbeteren. Zowel bij Android, Windows Phone alsmede bij Apple is dat het geval. Dat betekend natuurlijk niet automatisch dat de software in eerste instantie slecht is. Het is een kwestie van optimaliseren. Dat gaat geleidelijk en dat is logisch gezien de lange ontwikkeltijd van OS'en.
Bij Windows Phone is dat met updates in de UI merkbaar doordat na elke update het weer een tikkeltje snappier wordt. In dit geval is dat (bij mijn vriendin en zus van, althans) nu even niet het geval bij de update van iOS 6 naar iOS 7. Ongetwijfeld zal Apple daar aan werken met 7.01 en verder. Aan de andere kant is het trager worden van iDevices na elke software update een gemeengoed geworden, gezien de vele klachten die je leest van mensen die hun iets oudere generatie iPhone of iPad updaten naar de nieuweste iOS versie.

[Reactie gewijzigd door LCP op 23 september 2013 12:59]

Wat een lang verhaal. Heb zelf een iPhone 5 en merk niet dat hij meer verbruikt.

Objectief was vast gesteld dat die 5% meer verbruikte met iOS 5 dacht ik.. Niet echt getallen waarvoor je de moeite zou nemen om zo'n lap tekst te schrijven.
misschien dat je het wel merkt als je zulke lappen tekst schrijft :+
Overdrijven is ook een vak. In iOS7 heeft Apple een aantal restricties opgeheven op het gebied van multitasken. Voorheen mochten alleen speciale apps op de achtergrond doordraaien, nu mogen ze dit allemaal. Dat verklaart ook waarom sommige mensen er wel last van hebben en anderen niet, waarschijnlijk sluiten veel mensen hun apps nooit af en verbruiken een paar daarvan nu de batterij.

Je leest op internet niets anders dan ellende omdat je dat wilt lezen, en omdat je vooral klagers op het internet vind. Bij mij is de batterijduur hetzelfde, en ik vind de UI wel mooi.
Ik had hetzelfde probleem van slechte batterij. (trouwens ook na upgraden naar iOS 6).

De gebruikstijd was ongeveer gehalveerd na de update.

Een force reset loste dit echter op: Home button en power butten enkele (10?) seconden vasthouden, en een reboot doen.

Hierna was de gebruikstijd weer ongeveer op hetzelfde niveau als voor de update.
Ik kreeg dit advies na een telefoontje naar apple support.
Gaan we proberen! Bedankt voor de tip :)
Dit probleem zal opgelost worden met versie 7.1. Ze zijn momenteel 7.1 aan het testen en we verwachten dat binnen 2 weken de update word uitgerold.
Een gouden regel bij software is, wil je geen gedoe gebruik dan gewoon geen punt 0 versie.
Ik dacht dat ook bij mijn iPad, maar toen kwam ik erachter dat ik mijn iPad tijdelijk veel meer gebruikte dan normaal om de iOS 7 uit te proberen. Nu ik weer terug ben bij het normale gebruik is de accuduur weer op het oude niveau.
Het is bij mijn Windows Phone (8) zo, dat als de wifi tŔ traag is (maar ook Ŕcht te traag) of geen verbinding mogelijk is, haalt hij het gewoon binnen over de mobiele dataverbinding.

misschien willen ze met siri dit ook bereiken?
Zal dan in Maverick ook wel gestopt worden. Wel prettig natuurlijk.
Voor een desktop/laptop OS is dit niet heel relevant. Je hebt namelijk zelden een verbinding met 2 interfaces (sowieso al omdat Apple zover ik weet niet echt 3G modems goed ondersteund, maar ook omdat wisselen tussen een draadloze en bedrade interface niet zo vaak voorkomt terwijl het apparaat draait).

Met je iPad zal je eigenlijk ook alleen met een 3G/4G model baat hebben bij MPTCP. Anders heb je nooit 2 netwerkinterfaces.

Natuurlijk is MPTCP handig, maar het is echt met name een dingetje voor mobieltjes en servers. Als desktop OS heb je er weinig baat bij, zeker als je (zoals Windows 8) toch al trukjes gebruikt om snel te wisselen tussen bedraad en draadloos of 2 draadloze netwerken. En bij het wisselen tussen 2 draadloze netwerken zal je ook niks aan MPTCP hebben (behalve als er nog een 3de interface is).
Dit is gewoon fijn. Nou nog een WiFi die tegelijkertijd met meerdere access points verbonden kan zijn, zelf de open access points zoekt, en altijd zo veel mogelijk voor WiFi kiest, en naadloos omschakelt.
Euhm neen dank je, toch liever zelf maar een verbinding maken. Je weet nooit van wie een openbaar AP is en wie er nog kan meeluisteren. Tenzij je alles over SSL doet is dat echt niet aan te raden.
Het aardige aan mptcp ondersteunen is nu jusit dat je technisch gesproken kan zeggen dat alles met ssl erop gaat over de wifi en de rest over 3g :P

Overigens is ook over 3g het geen slecht idee om alles over https te doen, maar dat terzijde.
Denk dat ze bij Apple gewoon af en toe hun BSD kernel updaten en daar zit nu mptcp ingebakken. Linux heeft het ook, Microsoft zal het ongetwijfeld ook binnenkort ondersteunen...
Maar wie ontwikkelt de Mach kernel? Juist, voor 99% is dat Apple.
En wie gaat die mobiele verbinding betalen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Apple Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013