Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties, 23.034 views •

BlackBerry heeft in een kwartaalverslag aangegeven dat het zich met nieuwe smartphones op de zakelijke markt zal richten. Daardoor lijkt het erop dat er geen BlackBerry's meer voor de consumentenmarkt zullen verschijnen. Daarnaast worden er 4500 werknemers ontslagen.

Dat staat in een voorlopige versie van de meest recente kwartaalcijfers die BlackBerry heeft vrijgegeven. Het bedrijf geeft aan te verwachten bijna een miljard dollar verlies te zullen maken. Er werden in het fiscale tweede kwartaal slechts 3,7 miljoen BlackBerry's verscheept, waarvan de meeste het oudere BlackBerry 7-besturingssysteem draaiden. Reden hiervoor zou zijn dat er in het voorgaande kwartaal teveel toestellen met BlackBerry 10 zijn verscheept, die nu door tegenvallende consumenteninteresse nog bij winkels in de schappen liggen.

Als gevolg van de aanhoudende slechte resultaten heeft BlackBerry aangegeven zich in de toekomst op de zakelijke markt en 'prosumers' te zullen focussen. De smartphoneportfolio moet uit vier toestellen bestaan; twee met high-endhardware en twee instapmodellen. Verdere details werden niet bekendgemaakt. De uitspraken van BlackBerry doen vermoeden dat er voor de consumentenmarkt geen BlackBerry's meer ontwikkeld zullen worden, al werd dit niet bevestigd.

Daarnaast gaat BlackBerry in totaal 4500 werknemers ontslaan. Dit komt niet als een verrassing: eerder werd hier in geruchten al melding van gemaakt. De ontslagen betekenen dat BlackBerry bijna 40 procent van zijn werknemersbestand verliest; er blijven 7000 werknemers over. Door de ontslagronde moeten de kosten uiteindelijk met 50 procent worden gedrukt.

BlackBerry stelt dat de speciaal hiervoor ingestelde commissie doorgaat met kijken naar strategische alternatieven voor het bedrijf. Er gaan echter geruchten dat BlackBerry snel verkocht moet worden. Het gaat al geruime tijd slecht met de Canadese smartphonemaker, die in enkele jaren zijn verkopen en marktaandeel heeft zien verdampen.

Reacties (90)

Reactiefilter:-190085+157+28+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
BB gaat dus weer terug op de markt waar ze ooit begonnen zijn? (Zakelijke markt)

De vraag is hoeveel (smart)telefoonmakers blijven er in de toekomst over? Je kunt niet in de toekomst kijken, maar met de groeiende Chinese markt met goedkopere Android toestellen/tables en daarnaast het groeiend aantal OS alternatieven, moeten er wel een aantal fabrikanten omvallen.

BB had wel degelijk iets kunnen doen. Oke, hun tablet werd erg cheap op de markt gegooid, maar er waren simpel veel te weinig ontwikkelaars voor het BB platform Ook om nogsteeds een out-of-dated OS op nieuwe toestellen te gooien vond ik een rare beslissing. Je ontwikkeld toch een nieuw OS om meer markt naar je toe te trekken?

Verder heeft BB te veel stil gestaan: kleine schermen, alles loopt via BB, te weinig eye-candy (dat is nu eenmaal in at the moment), tja..

Hopelijk kan BB zich volop gooien op de zakelijke markt. Wat ik zou doen als BB zijnde is me richten op veiligheid. Dit klinkt misschien gek, maar ze hebben met hun eigen service (sync) dienst, de ervaring over het encrypten van gegevens. Zo zouden ze bijvoorbeeld voor bedrijven een veilige keuze kunnen zijn t.o.v. iOS, Android, etc. Misschien een prive-cloud oplossing?

De prijs heeft BB ook wel de das omgedaan. Voor rond dezelfde prijs is er een Android toestel beschikbaar, die toch iets meer heeft in mijn ogen.

Jammer van alle ontslagen (4500 man!), wat moet je daarmee nu gaan doen? Gaan deze mensen zo in een ander bedrijf aan de slag of worden deze opnieuw aangenomen (volgens artikel niet).. Ik vraag me af, als consumenten geen werk hebben, kunnen ze (in de meeste gevallen) dus ook geen (smart)phones kopen. Achja, dat zien we dan wel weer. ;(
BB gaat dus weer terug op de markt waar ze ooit begonnen zijn? (Zakelijke markt)
Ja en nee, althans, dat is denk ik een kwestie van interpretatie van het persbericht (de preliminaire kwartaalcijfers).

In tegenstelling tot wat het nieuwsartikel hier op T-net, maar ook het nieuwsitem op nu.nl, suggereert, staat in het persbericht letterlijk dat BlackBerry zich zal gaan richten op de "enterprise and prosumer market".

BlackBerry zal zich dus gaan richten op de zakelijke markt én op de prosumers.
Welnu, de prosumer is de "professionele-consument", de consument die alleen de beste producten wil voor zijn- of haar gebruiksdoel.

Wat ik denk dat hiermee bedoelt wordt is dat BlackBerry zich niet langer zal focussen op de consumentenmarkt als geheel maar zich zal richten op een kleiner deel van de consumentenmarkt; mensen die bijvoorbeeld productiviteit (Qwerty-keyboard, BlackBerry Hub) en privacy en security hoog op het wensenlijstje hebben staan.

Wat ook in het nieuwsbericht van Tweakers.net ontbreekt is dat BlackBerry voornemens is om voortaan steeds vier toestellen op de markt te hebben: twee entry-level toestellen én twee high-end devices. Dat klinkt mij in de oren als een bedrijf dat de consument wil bedienen, zij het een kleinere groep van die consumenten.
Ook om nogsteeds een out-of-dated OS op nieuwe toestellen te gooien vond ik een rare beslissing. Je ontwikkeld toch een nieuw OS om meer markt naar je toe te trekken?
Er zijn hele volksstammen in bijvoorbeeld India, Zuid-Afrika en derdewereldlanden die gebruik maken van legacy BlackBerry-devices, bijvoorbeeld de "nieuwe" BlackBerry 9720. Dit toestel was in Zuid-Afrika een hele tijd niet te krijgen omdat de vraag zo groot was. De prijs is zodanig dat smartphones ook in die landen betaalbaar zijn en dankzij BIS (datacompressie) kunnen ook die mensen voor een klein bedrag bijna onbeperkt, internetten én chatten.

Waarom zou BlackBerry haarzelf in de voet schieten en voor die groep geen toestel meer uitbrengen? Dát zou pas dom zijn.
Verder heeft BB te veel stil gestaan: kleine schermen, alles loopt via BB, te weinig eye-candy (dat is nu eenmaal in at the moment), tja..
Tsja daar raak je precies het probleem waarmee BlackBerry kampt en dan heb ik het niet over je commentaar, maar juist over hoe je erover denkt: de perceptie die mensen hebben van BlackBerry.

De hedendaagse BlackBerry is niet zoals de 'oude' BlackBerry toestellen, het OS is innovatief, de toestellen kunnen qua-specs goed meekomen, de prestaties van de BlackBerry 10 toestellen zijn ontzettend goed en de accuduur is prima.

Desondanks lukt het BlackBerry maar niet om dit op de gemiddelde consument over te brengen.
Dat dat niet lukt is voor een deel te wijten aan de media, vooral in de VS is het "BlackBerry-bashen" verheven tot een sport, zo lijkt het wel.
Deels is dit ook te wijten aan BlackBerry: een beperkt marketing-budget en het nog altijd hebben van de zakelijke no-nonsens mindset (Apple daarentegen is meester in het verkopen van haar "magische" producten), dit alles helpt niet bij het veranderen van de mindset van de consument.
De prijs heeft BB ook wel de das omgedaan. Voor rond dezelfde prijs is er een Android toestel beschikbaar, die toch iets meer heeft in mijn ogen.
Uit het persbericht:
" With the launch of the BlackBerry Z30 - the next generation high-tier smartphone built on the BlackBerry 10 platform -- this week, the Company will re-tier the BlackBerry Z10 smartphone to make it available to a broader, entry-level audience."

De BlackBerry Z10 zal dus sterk in prijs verlaagd worden zodat deze beschikbaar is voor een veel groter publiek. Het is misschien wat aan de late kant, maar de prijs is nu wel een stuk lager.

Ik hoop in iedergeval dat BlackBerry het mét haar focus op de zakelijke en prosumer markt, gaat redden.
BlackBerry 10 is een besturingssysteem zoals er geen ander bestaat, het werkt naar mijn mening écht ontzettend fijn.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 21 september 2013 00:16]

Mooie overweging. Maar ik denk dat het te laat is voor BB, ook zakelijk. Zo hebben wij besloten de huidige BB's die nog in gebruik zijn nog te ondersteunen, maar deze bij einde levensduur te vervangen door iOS of Android. Het aandeel van de laatste twee is zo groot dat het in het leven houden van de BB infrastructuur een te grote investering is geworden. Daarnaast zijn de toestellen wat mij betreft nog steeds te duur. De Q10, eigenlijk het enige goede BB toestel van dit moment, kost nog steeds ¤ 530,- bij de goedkoopste aanbieder. Daar zit volgens mij ook een inschattingsfout: ze hadden de BB10 toestellen moeten dumpen. Alleen op die manier bereik je de consument nog in deze markt.

En wij staan daar niet alleen in; veel collega IT'ers die beleid maken doen precies hetzelfde.
Waarom zouden ze BB10 dan moeten dumpen? Ik kan me juist herinneren dat iedereen die een blackberry had altijd klaagden dat er een nieuw besturingssysteem moest komen, omdat het oude niet meer modern/goed genoeg was.

BB10 is juist een succes geweest. Ze hadden alleen de z10 een beetje uit de markt geprijsd en hebben te lang gewacht met nieuwe toestellen waardoor de aandacht voor blackberry weer verloren ging bij de consument.

Nu ze kiezen voor de zakelijke markt zal BB10 ook niet meer mee kunnen gaan komen met de andere besturingssystemen. Ontwikkelaars kijken naar populaire platformen en als je dan zo goed als alleen de zakelijke markt bedient dan zal je al snel overgeslagen worden, hoe makkelijk het ook mag zijn om android apps naar BB10 te poorten.

En zeg nou eerlijk, is er nog verschil tussen een zakelijke telefoon en een consumenten telefoon? Zowel consumenten als zakelijke klanten willen graag een rappe telefoon met een goede accuduur en een zo groot mogelijk scherm in een zo klein mogelijke behuizing (even daargelaten wat de voorkeurs-maat dan mag zijn).
Hetzelfde geldt voor het besturingssysteem. Op Android of ios installeer je een app, en je hebt de mogelijkheden die BB10 ook mee levert.
Ja het is niet out of the box, maar je kan dan wel gewoon van je andere apps, die niet beschikbaar zijn voor BB10, gebruik blijven maken.

Ik zie ze eerlijk gezegd ook geen onderscheidende features toevoegen aan hun toestellen en os, zonder dat Google of bijvoorbeeld samsung er direct mee aan de haal gaat.

Hoe dan ook blijf ik blackberry wel waarderen met wat ze doen en ben ik van mening dat ze een betere kans hebben dan nokia had om te slagen.
Waar nokia gigantische op z'n gat was gegaan met zowel hardwarematig slechte toestellen (denk aan de N96 en vooral de N97 + de mini variant) als de software waar ze gewoon veel te weinig mee innoveerde en gronisch achterstallig onderhoud aan hadden, heeft blackberry nog steeds zeer goede toestellen en een modern os dat ook gewoon doet wat het moet doen als jij wilt dat het dat doet.

Hoe meer vissen in de zee hoe beter! :Y)
Is allemaal leuk, maar veel te laat. En de zogenaamde "prosumer" (laten we eens wat roepen), die wil gewoon een iPhone of een S4.

BlackBerry is (in de ogen van de zakelijke gebruiker) gewoon iets dat systeem beheer aan hen oplegt, En die tijd dames en heren, die is ruimschoots voorbij. Op de consumenten markt..nou ja..dat hoef ik niet uit te legge dat ze daar al helemaal geen rol spelen toch?

Het interesseert echt helemaal niemand meer hoe goed je een device kan managen of hoe secure het is. (en zo secure was het ook weer niet toch? ;) ). De bedrijven die er nog wel naar omkijken hebben iets van MobileIron of Airwatch. Ik zeg niet dat dat beter is overigens.

Ik zit in de UCC markt. Ik zie echt geen bedrijven met BB meer. Een paar jaar geleden deden wij nog BES implementaties. Wie had er nou geen BES 5 jaar geleden? Het is nu allemaal iPhone, S4 en hier en daar een Lumia.

Face it, BB moet echt met een wonder komen. Ik gun het ze hoor, echt. Maar met dit soort verliezen is het gewoon afgelopen. Zonde..
Leuk die Z10, maar het is een gemiddelde smartphone. Mooi Apple of Samsung voer. BlackBerry 10, ook leuk, maar geen apps. En we weten allemaal, geen apps = fail. Ze hebben gewoon zitten slapen daar en nu betalen ze de prijs.
BlackBerry is (in de ogen van de zakelijke gebruiker) gewoon iets dat systeem beheer aan hen oplegt, En die tijd dames en heren, die is ruimschoots voorbij.

mmmz... nog niet echt zeker hoor... zeker niet als je hoort over de lekken overal tegenwoordig...
een aantal firma's zijn nu "bring your own device" aan het terugdraaien en sommige zijn niet zo klein zoals bijv. Telindus...
Het interesseert echt helemaal niemand meer hoe goed je een device kan managen of hoe secure het is
Dat is volslagen onzin, dat weet jij ook, op dit moment is de laatste versie van BlackBerry Enterprise Service 10 geïnstalleerd op 25.000 servers wereldwijd en dat is alleen de nieuwste versie van BES, in juli was dit nog maar 19.000; die ondernemingen kan het zeker ook allemaal geen zier interesseren.
De bedrijven die er nog wel naar omkijken hebben iets van MobileIron of Airwatch. Ik zeg niet dat dat beter is overigens.
Wie had er nou geen BES 5 jaar geleden? Het is nu allemaal iPhone, S4 en hier en daar een Lumia.
Leuk verhaal, maar waar je totaal aan voorbijgaat (en waar gelukkig een heleboel bedrijven wél van de hoogte zijn is het feit dat BlackBerry tegenwoordig met BES 10 een oplossing heeft die ook werkt met Android én IOS

Met BES 10 is het niet alleen mogelijk om BlackBery Smartphones te managen maar kunnen ook IOS en Android apparaten beheerd worden.

Dit is al een tijdje aan de gang, zo werd vijf dagen gelenden bijvoorbeeld bekend dat de Australische belastingdienst een BES 10.1 gaat gebruiken, waarbij BES 10 in eerste instantie gebruikt zal worden om de smartphones en ipad's van zo'n 400 managers te beheren.
Face it, BB moet echt met een wonder komen. Ik gun het ze hoor, echt. Maar met dit soort verliezen is het gewoon afgelopen. Zonde..
Oké over de verliezen:

Het gaat over het door BlackBerry vrijgegeven persbericht (de preliminaire resultaten over Q2) over een verlies van zo'n 950 miljoen dollar.
Van die 950 miljoen dollar aan verlies is zo'n 930 miljoen dollar toe te schrijven aan aan afschrijvingen die gedaan worden op de voorraad Z10's waar ze bovenop zitten, die Z10's zullen voor minder verkocht geld worden dan initieel gedacht werd.

Dan blijft er een verlies over van ruim 40 miljoen. BlackBerry gaat opnieuw reorganiseren: van de meer dan 12.000 werknemers zullen er zo'n 4500 ontslagen worden.
Het herstructureringsplan voorziet daarnaast in een kostenbesparing van 50% die kostenbesparing moet eind maart 2014 behaald zijn.

Vergeet niet BlackBerry heeft nog 2,6 Miljard dollar aan strategische reserves dus ook die herstructurering overleven wel.
Leuk die Z10, maar het is een gemiddelde smartphone. Mooi Apple of Samsung voer.
Jij hebt nog nooit een BlackBerry 10 smartphone gebruikt. dat is wel duidelijk.

BlackBerry 10 smartphones leveren véél véél betere prestaties als Android Smartphones of Iphones dankzij QNX-Neutrino, bijvoorbeeld browserscore die mijn BlackBerry Q10 behaalt met de Rightware Browsermark: 2488.46 punten , ter vergelijking: de LG G2 met zijn hypermoderne Snapdragon 800 SoC behaalt een score van 2478.37 punten....

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 21 september 2013 18:45]

Helemaal mee eens Ruben, goed gelezen geinterperteerd. Hier wordt ook al net zo slecht gekopieerd, geplakt en vertaald als die Colin Hoek van nu.nl
Ik roep nog een keer: consumerization. De wereld is veranderd. En ik denk niet dat ze er mee gaan wegkomen om alleen telefoons en tablets te maken voor de zakelijke markt. Tenzij ze zich gaan toeleggen op niches zoals heavy duty, special purpose, etc., maar dat is een heel eind verwijderd van wat ze nu doen, en het zou een flinke gok zijn of je voor zulke niches nog wel een heel ecosysteem in de lucht kunt houden.
Ik denk dat je de definitie verkeerd interpreteert. Consumerization treft de hele markt. Da's een feit. Maar dat geldt alleen voor producten die ook op beide markten - dus zakelijke- en consumentenmarkt - gericht zijn. Een plotter is, net als een Playstation, niet gevoelig voor consumerization. Als BB hun toestellen specifiek richt op de zakelijke markt dan zou ik niet weten waarom dit niet zou kunnen werken. Dan moet het toestel zakelijk wel beter inzetbaar zijn dan die van de concurrentie.
Dat gezegd hebbende: ik denk dat het al veel te laat is voor ze. Zie ook mijn opmerking hieronder.
Als BB hun toestellen specifiek richt op de zakelijke markt dan zou ik niet weten waarom dit niet zou kunnen werken.
Heel simpel: niemand wil met 2 telefoons op zak lopen en iedereen wil een telefoon met twitter, facebook, games, etc. Apple en Google zijn steeds meer features aan het inbouwen voor de zakelijke markt. Waarom dan een BB kopen die niet privé te gebruiken is waardoor je er nog een iPhone of Android naast moet kopen als je ook je iPhone of Android toestel prima zakelijk kan gebruiken ?

Of anders gezegd: mensen hebben sowieso een iPhone of Android toestel, wat voor meerwaarde bied het om ook nog een Blackberry in je zak te hebben ?

BYOD (Bring your own device) is een steeds groter wordende trend in het bedrijfsleven. Beetje raar dat Blackberry hier precies tegenin gaat.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 21 september 2013 12:44]

...iedereen wil een telefoon met twitter, facebook, games, etc. Apple en Google zijn steeds meer features aan het inbouwen voor de zakelijke markt. Waarom dan een BB kopen die niet privé te gebruiken is waardoor je er nog een iPhone of Android naast moet kopen als je ook je iPhone of Android toestel prima zakelijk kan gebruiken ?
iPhone en Android zijn nog steeds niet 'prima zakelijk te gebruiken'. Daarnaast kunnen de apps die je noemt prima op BB draaien. Of deze wel of niet privé te gebruiken is is iets dat met bedrijfsbeleid te maken heeft, net als BYOD. Je spreekt jezelf daar tegen. Ik gebruik mijn zakelijke (Android) toestel ook gewoon privé. Dat staat los van BYOD. Je richten op de zakelijke markt staat niet gelijk aan afstand nemen van BYOD. Een BMW 7 serie is ook niet tegen de stroom in. Het is een op de zakelijke markt gericht product. Niks mis mee.
iPhone en Android zijn nog steeds niet 'prima zakelijk te gebruiken'.
Wat mist er dan volgens jou ?
Beveiliging en beheerstools bijvoorbeeld. Nee, niet aftermarket spul, maar native ondersteuning.
Zakelijk apps deployment, licentiemodel software etc

Zo kan ik wel even doorgaan in het kader van schot voor open doel...
tov android is bb voor bedrijven zoizo een veiligere keuze tov iphone ook wel denk ik zo. maar je vergeet ff windows Phone hier.
kwa veiligheid is windows Phone voor bedrijven ook heel interessant . je ziet langzaam meer berichtjes van bedrijven die voledig over gaan op windows Phone.
stel dat ze allebei even veilig zijn dan nog heeft windows Phone een groter voordeel . namelijk dat veel bedrijven windows op hun computers draaien nu windows 7 en straks waarschijnlijk windows 8 en dat werkt dan gewoon een beetje beter samen met elkaar .
Bedrijven over gaan naar WP? Bij ons hadden ze zoveel klachten met WP7.x toestellen samen met de exchange server dat nu iedereen of terug ging naar de oude BB of een iPhone wou. Door de vele klachten hadden ze gelijk gekregen.
Die problemen zullen nu wel over zijn want het was ook deels te wijten aan een update voor de server. Echter nu komen ze de eerst komende tijd er niet meer in.

Daarnaast hebben we nog geen W8. Maar een zusterbedrijf is net overgegaan tot laptop vernieuwing. En er waren zoveel klachten dat ze alle laptops maar hebben teruggenomen en Windows 7erop hebben gezet.

Zo'n positief beeld heb ik er allemaal nog niet van gezien dus.
En daar zit Microsoft veel beter in. Die zijn zeer sterk vertegenwoordigd in bedrijven.
De simpele gedachte Windows backoffice, Windows PC's en dan de logische keuze voor Windows Phone is een veel gehoorde argumentatie. Je ziet Android en iOS er vooral 'naast' draaien.
Ik heb de Z10 meerdere malen gebruikt en ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van BB10. Het OS is zeer gebruiksvriendelijk, snel en het werkt allemaal heel erg goed. Als je de Z10 hebt gebruikt en je schakelt over op de Iphone 5, dan merk je pas dat IOS vooral qua multitasking achterloopt. Werken met knoppen is zo 2010. BB10 draait gewoon heel erg soepel, de browser is snel en de HUB is meer dan handig. Het is overzichtelijk en werkt intuitief.

Hopelijk gaan meer consumenten BB10 uitproberen. Het is echt een OS waarmee BB een nieuwe doelgroep moet kunnen aanspreken. Het nieuws van vandaag is een fikse tegenvaller. Hopelijk kan Blackberry met de Z30 binnenkort betere cijfers presenteren.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 21 september 2013 00:05]

Wat een enorm slechte verhouding (naar mijn idee), als 11.500 mensen in een kwartaal slechts 3,7 miljoen toestellen verkopen. Per persoon is dat 321 toestellen, per gewerkte dag 6. Dat zijn flink wat loonkosten per toestel.
het gaat er niet om dat ze er niet meer kunnen produceren. ze kunnen er gewoon niet meer verkopen.
Dat zegt jopie toch ook in iets andere woorden? De mensen op de payroll van BB zijn sowieso niet de mensen die de toestellen produceren, dat wordt gewoon in een productiebedrijf gedaan, zoals alle leveranciers dat doen.

Maar de rekensom is vrij simpel: een werknemer in de hightech sector kost zo'n 70...90 dollar per uur, dus 560...720 dollar per dag. Als er per werknemer slechts 6 BB's worden verkocht dan zou je per toestel zo'n 100 euro netto winst moeten maken om break-even te draaien. Dat is zelfs een uitdaging voor Apple...
Uitdaging Apple? Apple heeft een gemiddelde winstmarge van 50%. Dat betekent 300 euro winst per iPhone.
Bron?

Apple kennende stoppen ze veel van de winst in r&d, aan een ieder voor zich te bepalen of dat voor hem/haar de meer prijs tov andere toestellen waard is.

Ik weet niet hoeveel reserve BB nog heeft, maar géén winst per toestel is bijzonder slecht, want zonder winst (bijna) geen r&d mogelijk. In iedergeval niet op t niveau van de andere producenten.
en dan heb je het alleen nog maar over loon kosten 8)7
Reden hiervoor zou zijn dat er in het voorgaande kwartaal teveel toestellen met BlackBerry 10 zijn verscheept, die nu door tegenvallende consumenteninteresse nog bij winkels in de schappen liggen.
Dus ze hebben gegokt dat BB10 een succes zou worden, helaas is dat uitgebleven. Probleem is echter wel dat die toestellen een flinke waarde vertegenwoordigen en nu gewoon op de plank liggen.

Ik kan het goed begrijpen als BB zich op de zakelijke markt richt, voor de consumentenmarkt zijn hun toestellen te duur en niet interessant genoeg qua features. Het gebrek aan apps voor BB10 doet ze ook de das om.
BB10 kon toch de apps van de Google Playstore draaien? Of moet je de apps handmatig erop zetten?

Als het laatste het geval is.... Ik zie menig zakelijk gebruiker dat niet direct doen!
En bij die loonkosten moet je dan nog de kosten optellen van de fabriek. BlackBerry toestellen worden gewoon in China gemaakt bij foxcon.
Dus de werknemers waar het over gaat, dat is zonder productiemedewerkers.
Klopt, daarom vind ik het ook zo'n trieste verhouding.
Jammer voor Blackberry, en het kan wel eens nog erger worden. Er is geen garantie dat ze success zullen hebben op de zakelijke markt, want die is ook flink veranderd. Er heerst een beeld dat Androids en iOS niet serieus zakelijk te gebruiken zijn, maar dat is ver van de waarheid. De enorme aanwezigheid van die toestellen, prive dan wel zakelijk op de werkvloer, zorgt voor een druk om ze te ondersteunen. En ook zakelijk hebben de app stores van iOS en Android erg veel te bieden.
zakelijk markt gaat juist zeer goed en ze hebben veel regeringen en vernieuwingen en bij de regering in de US zijn ze helemaal terug net zoals in the UK en Australie.

Er zijn ook rapporten dat de Amerikaanse regering sinds 2010 blackberry tegenwerkt voornamelijk omdat blackberry niet wil meewerken om zijn server te delen laat staan informatie door te geven.
Ook in India,pakistaan en Indonesia zijn ze daar erg woedend over geweest dan men Blackbery als enigste een boete geven als hun server langer dan 2 of 4 uur uit de lucht is.


In Nederland was een aantal maanden nog een toestel met code mislukt om te ontcijferen laat staan te kraken maar dat lukte niet en het toestel werd verzonden naar Amerika en daar is het ook niet gelukt dus qua beveiling is Blackberry nummer 1 en dat weten ze maar dat is niet boeien voor de consument. Ze hebben de minste malware en het toestel is daar ook tegen beschermd door trend micro (beste cloud protector op de markt) en toch willen mensen een android die één en al gatenkaas is.

Maar goed zakelijk gaat het goed en daar gaan ze zich op concentreren wel zullen ze net zoveel of meer toestellen verkopen dan in 2012 is de verwachting en daarna is het afwachten maar een CEO die tevreden is en nog kan lachen en positief is over de keuze die ze nemen geeft ook al aan dat ze het het weer zien zitten mede ook omdat de vraag is beantwoord of men nog kans heeft op de consumenten markt en dat is NEE en past ook meer in de lijn met QNX.

Maar na een paar maanden toch wel jammer maar blijf toestel gewoon gebruiken en denk zelf om de Z30 te kopen.

[Reactie gewijzigd door nlb op 21 september 2013 00:53]

zakelijk markt gaat juist zeer goed en ze hebben veel regeringen en vernieuwingen en bij de regering in de US zijn ze helemaal terug net zoals in the UK en Australie.
Wat zijn uw bronnen en wat is veel?
Er zijn ook rapporten dat de Amerikaanse regering sinds 2010 blackberry tegenwerkt voornamelijk omdat blackberry niet wil meewerken om zijn server te delen laat staan informatie door te geven.
De NSA heeft sinds maart 2010 toegang tot het veilige BlackBerry. Ze hadden al eerder de code gekraakt, maar door een blackberry update in 2009 lukte het niet meer, misschien vandaar de rapporten.
Ik zou ook graag een bron zien. Ik geloof je verhaal over overheden, maar ik kom bij meerdere multinationals over de vloer en waar het jaren terug barstte van de Blackberrys, zie ik er nu gewoon nul meer. Het is allemaal Apple en Android.
Z30 is geniaal, heb er van de week even een test ritje mee gedaan.
Om heel eerlijk te zijn vind ik toch onverwacht... Het ging al lang slecht met BlackBerry, maar dat ze zich nu uit de consumenten markt terug trekken... Nee, dat had ik toch niet verwacht.

Wel ziekelijk veel ontslagen trouwens... Kolere.
Tot ziens BB...
Persoonlijk vind ik het niet verassend, enkel met een ecosysteem kan je overleven op de smartphone markt, tenzij je een nieuw bussines model volgt alla ubuntu phone, firefox os of sailfish en misschien nu ook cyanogen. Maar als je will concureren met windows , apple , google , lijkt me dat kwasie onmogelijk. De enige die ik dat nog zie doen is amazon, ze hebben content, kindle naam en moesten ze de BB tech kunnen opkopen en aanpassen aan hun noden zie ik die nog wel een platform een kindle/BB phone lanceren, dat is als ze niet gewoon een eigen android maken natuurlijk.
Na Palm en Nokia is nu ook BlackBerry ten onder gegaan aan die 'conputergasten' die geen kans hadden op de telefoonmarkt.

Dit is gewoon een duidelijk voorbeeld van wat er gebeurd als je niet snel genoeg innoveert. BlackBerry is te lang op hun ooit succesvolle concept blijven hangen. Als ze BB10 in 2009 hadden uitgebracht (2 jaar!!! Na de iPhone) hadden ze misschien nog mee kunnen gaan. Maar 2013 is echt te laat.
De quote van Jobs destijds 'we lopen 5 jaar voor op de rest van de markt' heeft misschien toch meer voeten in de aarde gehad dan iedereen toen dacht.

Jammer. Het is altijd spijtig om een bedrijf met zoveel historie ten onder te zien gaan. Het geen dat me nog het meest bij blijft is zijn de excuses van Mike Lazaridis nadat de BB servers down waren. De tranen in zijn ogen spraken toen al boekdelen.

Laten we hopen dat HTC niet hetzelfde lot bestempelt is op de smartphone markt.
Klopt, iedereen lachte Apple uit.

Nu staan android en iOS aan t roer in de smartphone wereld. Allemaal grotendeels door Steve. Android gebruikers hebben ook gigantisch veel aan Apple gehad omdat zij voor een stroomversnelling hebben gezorgd. Tot iOS uitkwam was android een bb os achtig os en na de iPhone stapte ze over op touch
In mijn bedrijf hebben wij sinds 2 jaar geleden de BB's 'de deur gewezen' wegens slechte integratie met
server 2008 en push mail/berichten wat gewoon niet lekker werkte.
Tevens wegens de wel erg slechte support van BB (RIM), gewoon door de support medewerker worden gewezen op een EULA of install-guide, ja kom op zeg!
Ik draai een medium groot bedrijf wat afhankelijk is van communicatie, geen tijd om zelf dus dingen uit te zoeken en te installeren en in te stellen. (zelfs een ingehuurde IT-er van een 'bekend' bedrijf gaf aan dat het opzetten van een BES/BIS machine soms een 'hel' kan zijn.)

Eerst Android geprobeerd, maar dat werkte niet altijd feilloos, alhoewel een pak beter, daarna een Apple iPhone, dat ging al pakken beter (met profielen die je kan aanmaken per gebruiker/groep).
Windows Phone vonden we 'te nieuw' en we heben dus voor de Apple oplossing gekozen.

Geen gloednieuw iPhone 5 voor iedereen trouwens, maar de 'oude' iPhone 4 8gb.
Ik hoor niks dan lof hierover en sommige werknemers vragen of ik het profiel voor hun 'prive'
iphone 5 kan instellen/activeren zodat ze overal via VPN bij hun zakelijke én privé mail kunne op hun prive toestel..... (dat is dus nu weer ter discussie....)

Helaas, voor BB/RIM lijkt het doek gevallen, veel bedrijven zijn of gaan al over nar iets anders,
omdat het beter werkt en omdat men weet dat het 'slecht' gat met BB/RIM. (falliet over 4 maanden? Hoe zit het dan met support? Beter nu over naar iets anders dus....)
Grote onzin BES5 werkt prima met W2008, heb zelf meerdere implementaties gedaan van enkele BES5 infrastructuren met duizenden gebruikers. En deze draaien nog steeds. Misschien had je naar een betere dienstverlener moeten gaan voor je implementatie scenario en architectuur ontwerp. Je support is ook afhankelijk op welk niveau je dit afneemt en wat je betaald. Niks mis met Support van BlackBerry.
Een andere manier van geld besparen is zoals Sony Ericsson gedaan heeft in de line-up 2011, en zoals Blackberry ook zou kunnen doen. Verschillende telefoons met verschillende maten, formfactors en processorsnelheden, maar een type processor, twee resoluties (bijvoorbeeld 3,3 inch tot 4,2 inch op de resolutie van 480 bij 854).

Dit klinkt misschien heel raar, maar dit drukt;
  • De ontwikkelingskosten, er hoeft voor een nieuw toestel geen nieuwe software geschreven te worden
  • Inkoopkosten, het is goedkoper om 5 miljoen soc's of moederbordjes te kopen dan 5 keer een miljoen.
  • Inspelen op de vraag van de klant is veel makkelijker als je op een modulaire manier kan werken, pas het recept aan en er is een nieuw model telefoon.
  • Facilitair, als er maar een type soc gebruik, is het niet nodig om 5 of 20 type processor in voorrraad te houden. Voorraadkosten en beheer kunnen daardoor veel lager zijn.
Edit typo & link ingevoegd

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 20 september 2013 23:18]

En het heeft Sony Ericsson uiteindelijk ook de kop gekost, laten we wel wezen. Die serie was van behoorlijk slechte kwaliteit en is een van de redenen geweest waarom Sony niet verder is gegaan met Ericsson en op eigen benen verder is gegaan. De enige reden hoe Sony dit heeft kunnen klaarspelen is kapitaal vanuit andere branches. Als Sony allen een speler op de telecommarkt was geweest, hadden we nu geen Z1 geïntroduceerd zien worden.
Viel te verwachten, BBRYs aandeelhouders zijn het er precies niet echt mee eens (-17%). Tja, ik denk dat het er voor BlackBerry op zit, ik denk persoonlijk niet dat je het haalt als smartphone fabrikant met eigen OS dat zich enkel en alleen op de zakelijke markt richt. Ja, er zijn meer fabrikanten die dat doen, en met hun gaat het nog (vrij) goed, maar zij hebben ook nog andere takken dan enkel en alleen smartphones en OS.
Ja, ik zei dus al dat consumerization het modewoord is. Blackberry wil tegen die stroom opzwemmen. Dat komt dus nog eens bovenop dat het al slecht gaat.

Edit: taalbochten verwijderd.

[Reactie gewijzigd door sanderv op 21 september 2013 05:37]

Bij de blackberry is er absolut geen sprake van consumerization. Juist het tegenovergestelde, de blackberry was tussen 1999 en 2006 juist een zakelijke telefoon met een dure Microsoft Exchange push mail plugin.

Pas na 2006 zag je ook consumenten ineens rond lopen met een blackberry.

PS ik weet niet waar die mensen die op mij reageren het over hebben.

"Consumerization is the growing tendency for new information technology to emerge first in the consumer market and then spread into business and government organizations."

[Reactie gewijzigd door sHELL op 21 september 2013 10:13]

Wat Sanderv bedoeld is niet de consumerization van een toestel maar van het bedrijfs IT en daarmee ook de smartphones.
Vroeger kon het bedrijfsleven nog een eigen weg varen met een strikte policy van wat men mocht gebruiken, je ziet echter nu dat de consumenten markt meer aan het stuur van zakelijk IT staat. Zie BYOD en het gebruiken van toestel voor zowel zakelijk als privé.
In dat licht begint BB een onmogelijke opdracht, want als de consument je toestel niet wil dan zal dit invloed hebben op je zakelijke markt
met een dure Microsoft Exchange push mail plugin.
Met een te dure plugin. Jeetje, in die tijd kostte een medewerker gewoon een paar honderd euro per maand extra aan IT kosten. Dat waren nog eens bizarre tijden. De telefoon was soms duurder dan alle overige hardware (laptop, desktop, printers, etc.) bij elkaar. En een goed product was BES nou ook niet echt.
Het is geen Blackberry trend. In die tijd kon men in het bedrijfsleven nog z'n eigen koers varen, zodat het op dat moment zinvol was om daarin gespecialiseerd te zijn. Consumerization is een trend in de markt. Blackberry kan niet zomaar bepalen dat het niet de trend is. Ze kunnen er wel voor kiezen om er niet aan mee te doen of niet (meer) op in te spelen. Maar dat noem ik dus tegen de stroom in zwemmen.

Consumerization is dus gekoppeld aan de tijd, en in 1999-2006 was het dus duidelijk nog niet aan de orde. Maar tijden zijn veranderd...
Ook de zakelijke markt is veranderd. Ik zie genoeg android en iphones.
BB is naar mijn mening op weg naar faillissement.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True