Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 54, views: 36.228 •

Het raceteam van de TU Delft heeft met een van zijn elektrische racewagens het wereldrecord acceleratie verbeterd. Het team wist de lichte elektrische auto voldoende aan te passen om binnen 2,15 seconden van nul tot honderd te accelereren.

Het DUT Racing Team, dat sinds 2000 actief is in de autosport en in 2011 overstapte op elektrische voertuigen, reed het versnellingsrecord met de wagen van vorig jaar. De 24-jarige Marly Kuijpers van het team ondernam de recordpoging. De door het team zelfgemaakte, vierwielaangedreven elektrische wagen werd op het asfalt van vliegveld Valkenburg gezet en zette vrijdagmiddag de recordtijd van 2,15 seconden neer voor het optrekken van 0 tot 100 kilometer per uur. Daarmee is het de snelst accelererende elektrische auto ter wereld, en ook sneller dan vrijwel alle andere 'normale' bolides.

Voor het record werd de auto van het team uit 2012, de DUT12, aangepast om een zo hoog mogelijke acceleratie te realiseren. Zo werd de auto van een toch al magere 145 kilogram nog iets lichter gemaakt. Bovendien werden de vier elektromotoren aangepast: de begrenzing van een gezamenlijk vermogen van 114pk werd verwijderd, waardoor de volle 135pk beschikbaar kwam. Ook de banden werden, net als bij de Formule 1, voorverwarmd in een speciale, van een oud olievat gemaakte oven om zoveel mogelijk grip te geven. Dat alles bleek ruim voldoende om het oude record van 2,68 seconden te verbreken en het nieuwe record op 2,15 seconden te zetten.

De DUT12 is voorzien van vier AMK DT5-12-10 elektromotoren van ieder 3,7 kilogram die ieder 24kW of ruim 32pk leveren, met een maximum koppel van 21Nm. De motoren worden aangedreven door lipo-accu's met een capaciteit van 4,2kWh en een spanning van 600V. De wagen heeft een wielbasis van slechts 1530 millimeter en een breedte van 1200mm. De carrosserie is van onder meer koolstofvezel en aluminium gemaakt.

Voor reguliere races in de Formula Student, waarin het team normaal rijdt, zijn de extra maatregelen die het team trof niet toegestaan. Het vermogen is dan begrensd tot 114pk en banden mogen niet worden opgewarmd. Het DUT Racing Team won eerder met de DUT12 het Formula Student Germany-kampioenschap in Hockenheim, door velen gezien als het WK voor die klasse.

DUT12 wereldrecord

Reacties (54)

2.15 seconden, hoeveel G is dat op de bestuurder. Klinkt niet echt gezond
Ongeveer 13m/s^2 pakweg 1.4x de gravitatie van de aarde, 1.4g dus. Voor een mens prima te doen.
Inderdaad, aangezien dit een versnelling in lijn is (en niet de veel zwaardere afremmen en zijdelingse verplaatsing) kan dit geen enkel kwaad. Bron
Formule:

v(t) = v(0) + a*t

V(0) = 0
v(2,15) = a*t = 27,78m/s
(100km/uur delen door 3,6 maakt 27,78)

a=12,92 m/s^2 (27,78 gedeeld door 2,15)

1G = 9,81 m/s^2

12,92 m/s^2 = 1,31G

Meer dan een formule 1 wagen tijdens acceleratie, maar weet niet of deceleratie en draaiende acceleratie hoger ligt dan bij de F1. Zo ja: sneller.
F1 wagen kan in 1,6sec 0-100 halen met alle restricties eraf en ingesteld op pure acceleratie, maar normaal is het iets op de 2sec. Formule1 auto's zijn doorgaans meer ingesteld op tussenacceleraties, remmen (in 12m van 100-0) en met 5G door bochten rijden.
Net als Universal Creations hier boven meld, 5 G in bochten is heel wat anders. Daarnaast door in een rechte lijn te accelereren, word je in de stoel geduwd, waardoor je lichaam, hoofd en nekspieren weinig te verduren heeft.

Bij 5G in de bocht, voelt het aan alsof er een volwassen man aan je hoofd hangt, meestal 3 van die zware bochten in een race 65-70 ronden lang.
dat is natuurlijk de gemiddelde acceleratie over het traject. De acceleratie kan op een ogenblik hoger of lager geweest zijn dan dat.
Mag prima te doen zijn,
maar je moet maar durven om in een dergelijk klein doosje van 145 kg zulke grappen uit te halen. Krachten in de bochten bij het zullen nu ook toenemen.

Mooi Nederlands vakwerk :)
bij eenzelfde bocht aan 100km/u blijfven de krachten identiek of je nu in een veredelde go-cart zit of in een porsche cabrio.

Het verschil ligt hem meer in het feit dat de draaicirkel waarschijnlijk ook veel kleiner is, waardoor de zijwaardse G-krachten veel hoger kunnen zijn, maar dat heeft niets meer te maken met optrekken.
Welke krachten bedoel je eigenlijk? Die op het lichaam van de bestuurder? Dat kan wel kloppen, maar voor de rest zijn de krachten volgens mij wel anders.

Een auto van 145 kilo zal minder krachten te verduren krijgen dan een porsche cabrio, en harder kunnen remmen met dezelfde remmen dan een porsche cabrio. Voor de bestuurder blijven de krachten gelijk(behalve tijdens remmen, en optrekken, dan zijn ze hoger), maar voor het voertuig verschilt het gewoon.
Uhm, de gravitatie van de aarde is 1G, of 9,81 m/s2
Ik kom uit op 12,9 m/s2 = 1,3G lateraal
Prima te doen. Een dragrace auto kan 0-160 in minder dan een seconde.
En de MotoGP motorfietsen remmen met 1,5G (best hard eigenlijk). Formule1 zal nog wel harder remmen. - Edit - @emmerx heeft het al verteld: 4G bij Formule1.

[Reactie gewijzigd door ksinix op 20 september 2013 19:00]

met je fiets tegen een muur knallen geeft nog veel meer G's, maar daarmee is die statistiek even onrelevant als de jouwe
Het oorspronkelijke bericht (van Paprika Killer) was als volgt:
"2.15 seconden, hoeveel G is dat op de bestuurder. Klinkt niet echt gezond"

Daar zijn de meeste berichten in deze thread op gebaseerd. Ook de mijne. Ik zeg alleen maar dat in de MotoGP iedere coureur dezelfde krachten meemaakt tijdens het remmen voor een bocht dan dat de coureur in het electrisch voertuig heeft meegemaakt gedurende de acceleratie.
100 km/h = 27.7 m/s
27.7/2.15 = 12.92 m/s^2
12.92/9.81 = 1.32 g, valt wel mee dus ;)

[Reactie gewijzigd door R.ik op 20 september 2013 18:18]

Met 1G doe je er 3 seconden over om op 30 m/s te komen, dus dit is bijna 1,5G.
Valt dus reuze mee met de gezondheidsrisico's voor de bestuurder; luchtweerstand grijpt al snel in en de accu's houden het nu nog maar kort uit met deze stroomsterkte.

Deze G-krachten zijn dus niets vergeleken met een Formule1 auto die door de downforce (en verkanting) tot 4G op de bestuurder kan uitoefenen bij remmen en in snelle bochten.

[Reactie gewijzigd door emmerx op 20 september 2013 18:20]

Nog wat andere voorbeelden: http://en.wikipedia.org/wiki/G-force en http://en.wikipedia.org/w..._magnitude_(acceleration)

< 18G lijkt geen blijvende schade
> 50G wordt redelijk gevaarlijk
> 100G is bijna altijd dodelijk (al zou ooit iemand 214G overleeft hebben).
...en toen moest ik aan Goku denken - maar dat is heel erg off-topic.
dan vraag ik me wel af hoe zo op zo'n manier zulke grote versnelling van de wielen naar de grond overbrengen in zulke lichte auto. Daar moet toch serieus wat downforce voor zijn om zo'n versnelling te bekomen en niet gewoon je wielen te laten spinnen.... !
De weerstandscoŽfficiŽnt van warm racerubber is groter dan 1
Euh, voor downforce heb je lucht nodig die over spoilers beweegt.... Beetje lastig bij een sprint vanuit stilstand.
Wat je nodig hebt om niet te slippen is zowel gewicht (downforce of neerwaardse druk, zowel afkomstig van die spoilers als het gewicht van de auto) en een grote wrijvingsweerstand van de banden. Als de neerwaardse druk kleiner is heb je een grotere wrijvingsweerstand nodig. Dat is alles. Zolang je maar niet gaat 'vliegen', want dan helpt natuurlijk geen enkele wrijvingsweerstand...
Het is een vierwielaangedreven bolide, dan is dat al een veel minder groot probleem. Veel belangrijker nog de banden werden voorverwarmd in een oven voor maximale grip.

Downforce heb je natuurlijk weinig aan als je wegrijd uit stilstaande positie.
[quote]Dat alles bleek ruim voldoende om het oude record van 2,68 seconde te verbreken en het nieuw record op 2,15 seconde te zetten.[/quote]
Ik neem aan dat er 1,68 word bedoeld? :P


nvm, natuurlijk, Thelanorth. Ben een beetje moe denk ik :P

[Reactie gewijzigd door ik.ben.iemand. op 20 september 2013 18:32]

"
[...]

Ik neem aan dat er 1,68 word bedoeld? :P
Nee, natuurlijk niet. Het oude record zal toch wel trager zijn dan het nieuwe. 8)7
Nou nee. Want ze verbeteren de tijd om zo SNEL mogelijk 100km/h te gaan dus korter is beter.
Bij een tweede poging wat later op de dag hebben we het record nog verbeterd: 2.13 seconden.

De foto bij het artikel hierboven is touwens van de DUT13, het record hebben we met de DUT12 gehaald.
Leuk! Maar was dat geen officiŽle recordpoging?
Jawel, die 2.13 is officieel.

We hadden twee pogingen, de eerste voor media (veel camera's!), en de tweede voor de sponsors en overig publiek. Onverwacht verbraken we bij de tweede poging nog de 2.15 van de eerste poging met twee honderdste seconde. Bij beide momenten waren de onafhankelijke waarnemers aanwezig, dus de 2.13 telt. :)
Vreemd.

Ik dacht toch echt dat de White Zombie 0-60Mph in 1.8 sec of de Black Current 0-60Mph in 1.6 seconden het record hadden...

http://www.dailymail.co.u...ds.html?ito=feeds-newsxml

http://www.plasmaboyracing.com/whitezombie.php

Mischien hebben ze het Nederlandse record?
Het gaat hier om een elektrisch aangedreven auto. (IC) dragracers zijn inderdaad praktisch het enige wat dit voorbij streeft.
De auto's die stegen noemt zijn elektrisch. Wellicht heeft het te maken met het feit dat die maffe Amerikanen allemaal voor het 1/4 mile record gaan, en de 0-60mph niet officieel wordt geklokt. Bovendien is 60mph nog geen 10km/h.

Andere "klasse" van racen dus, maar die autos zijn wel degelijk sneller.
60 mp/h is 96.56064 km/h, hoezo 10 km/h ???
Ik denk dat er onderscheid gemaakt wordt tussen 0-60Mph en 0-100 kmh, deze snelheden zijn namelijk niet exact gelijk. Als je dan kijkt naar honderdsten van secondes, dan maakt dat wel degelijk verschil, al zullen die auto's waarschijnlijk ook sneller zijn dat de DUT12.
De snelste elektrische dragsters hebben minder dan een seconde nodig. Maar zoals eerder al werd aangegeven, dat meet de FIA niet officieel. Guinness wel, maar die zijn blijkbaar nog niet gebeld door deze Amerikanen. Zolang dat het geval is, vonden we dat het record niet op z'n plek was bij onze Formula Student collega's uit Stuttgart (de vorige recordhouders) aangezien de DUT12 duidelijk sneller is, that's all.

Overigens is de DUT 12 natuurlijk niet gebouwd voor de dragstrip, dus het is al heel wat dat hij binnen tienden komt van het soort auto's dat Stegen noemt, en op een geprepareerde dragstrip hadden er vast nog wel wat honderdsten vanaf gekund.
Dit is ook sneller dan de snelste productiewagen. Dit is inclusief wagens zoals de Atom en Veyron. Alleen niet productie wagens en dingen zoals dragstars zijn sneller.
Dit is toch ook geen productie auto? De Atom V8 is iets langzamer, maar die mag wel de weg op.

Desalniettemin een mooi Nederlands record. Misschien leuk om er eens wat circuit tijden mee te meten?
Ik zeg toch ook niet dat dit een productiewagen is. Ik geef alleen aan dat dit sneller is dan de snelste auto dit normaal te koop is. Puur om aan te geven dat zefls een Veyron van meer dan een miljoen niet sneller is naar de 100.
maar aangezien dit geen productiewagen is, is de vergelijking een beetje krom.
vergelijk m dan met de red victor ;) die doet t in 0.9 seconden

[Reactie gewijzigd door Antitheus 88 op 20 september 2013 20:33]

De Atom is fors langzamer in straatuitdossing. Alle tests op straatrubber (oa. Autocar) zitten eerder rond of net boven de 3 seconden.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 20 september 2013 20:57]

Holy shit.. Dat is snel..
Heb Guido vd Garde in zo'n bolide zien rijden op Valkenburg. Zelfs hij was verbaasd over de acceleratie !
Voeruigen met el. motoren in de wielen hebben de toekomst.
Lohner-Porsche zag dat in 1899 al.
In de wielen is in alle aspecten vrijwel ideaal, behalve 1: het onafgeveerde gewicht wordt er hoger van.
Klopt, maar zoek maar eens op het ProLeMo project.
Voordelig geproduceerde wisselstroommotoren, licht van gewicht met o.m. lichtmetalen wikkelingen.