Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties, 23.817 views •

Office 365 voor Thuisgebruik Premium heeft twee miljoen betalende abonnees, zo heeft Microsoft bekendgemaakt. Het aantal consumenten dat het kantoorsuite-abonnement afneemt is daarmee in vier maanden verdubbeld.

Office 365Office 365 voor Thuisgebruik Premium werd in januari uitgebracht en eind mei maakte Microsoft bekend een miljoen abonees te hebben. Na vier maanden is dat aantal gestegen tot 2 miljoen, zei Amy Hood, financieel topvrouw bij het concern tijdens een analistenbijeenkomt, meldt NeoWin.

De cijfers lijken aan te tonen dat consumenten op grote schaal bereid blijken om te betalen voor het gebruik van een kantoorapplicatiedienst op abonnementsbasis. Microsoft streeft er al tijden naar commerciële diensten die voorheen als standalone softwareproducten werden aangeboden naar online omgevingen te verplaatsen. Op de zakelijke markt is het bedrijf hier verder mee: voor dat segment werd Office 365 al in 2011 uitgebracht. Microsoft concurreert met onder andere Google Apps op dit terrein. In totaal zou Office 365 dit jaar goed zijn voor een omzet van 1,5 miljard dollar, claimt Microsoft op basis van extrapolatie van de huidige kwartaalcijfers.

De eerste versies van Office 365 waren op de desktopversie van Office 2010 gebaseerd, maar sinds begin dit jaar is de dienst overgegaan op Office 2013. Consumenten betalen 99 euro per jaar voor Thuisgebruik Premium, daarmee kunnen ze onder andere Word, Excel, PowerPoint en OneNote gebruiken, op maximaal 5 systemen.

Reacties (122)

Reactiefilter:-11220119+173+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ben zelf erg tevreden met Office 365 abbonement. Heb het eerste jaar gratis van Microsoft gekregen via mijn werk en ben het ook van plan te verlengen. Heb de sleutels over mijn desktop, laptop, pc van mijn vriendin en ouders verdeeld en betalen ieder een deel van de prijs.

Als je ziet hoeveel programma's je krijgt valt het echt reuze mee, bedoel wat is nou 20 euro per jaar ? Vooral als je kijkt hoe duur sommige pakketten los zijn zoals outlook.
Maar heb je het ook echt nodig?
Het zal prima software zijn daar niet van, maar dat zijn de gratis alternatieven ook.
Of gaat het dan om de cloud-opslag, dat kan je ook zelf ergens anders regelen.
Wat maakt dit pakket zo goed/ beter dan de rest?
Ik volg nog steeds een studie en moet daarbij met projecten flink wat scripties en verslagen maken. Zelf heb ik helemaal niks met openoffice en andere gratis office programma's. Waarom zou ik in gebruikersgemak en mogelijkheden naar beneden gaan als ik voor 2 tientjes alles bij de hand heb?

Zelf heb ik 45 GB aan cloud opslag en maak hier veel gebruik van. Alle notities en aantekening die ik op mijn surface RT tijdens de hoorcolleges maak, worden automatisch opgeslagen. Werken met meerdere mensen in een document is ook geen enkel probleem en heeft in tegen stelling tot Google/dropbox veel meer mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door vali op 20 september 2013 14:38]

Lullige is wel dat al je klasgenoten dan wel weer met Google werken en als je dan in hun groep komt om samen te werken dat je dan weer in het niets valt.

Bij mij op school werkte iedereen gewoon samen via Google. Hoe pak jij dit aan als je daarmee buiten de boot valt? En dus niet kan samenwerken met je mede studenten in een project groep?

Je kan je project groep ook niet forceren om 2 tientjes neer te leggen. ;)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 20 september 2013 17:50]

Als ik heel eerlijk moet zijn ben ik nog geen enkele medestudent tegengekomen die serieus gebruikt maakt van Google docs in projecten en ik ken er best een hoop. Meeste mensen maken gebruik van Dropbox om in projecten documenten te syncen, maar er zijn er ook genoeg die gebruik maken van skydrive.

Persoonlijk ben ik niet zo van Google docs en blijkbaar de rest ook niet anders hadden ze het wel gebruikt. Er wordt verwacht om mooie documenten (visueel en professioneel ) op te leveren en persoonlijk zie ik mij dat niet doen met de mogelijkheden die Google mij biedt.

[Reactie gewijzigd door vali op 20 september 2013 18:04]

Ik weet niet of "WordArt" voor jou onder professioneel valt. Maar echt professioneel zal MS Word toch ook links gelaten worden. Vaak moeten veel documenten op universitair niveau en dergelijke gewoon in LaTeX gemaakt worden. En voor mooie foldertjes pak je ook geen MS software. Ik zelf gebruik op het werk wel MS Word vanwege de verplichting tot een bepaalde plugin voor bedrijfsopmaak. Zulke plugins zouden niet werken met browser achtige tekstverwerkers. Daar zouden ze ook wel iets voor moeten bedenken.

Ik zelf werkte wel documenten uit via Google op school en iedereen gebruikte dat zowat. Maar dat was vooral op een technische school waar gewoon iedereen wel een gmail had. En anders maakte je gewoon een mail aan. Niet iedereen gebruikt gmail.
Ik wilde je niet van stuk brengen hoor, dat was niet mijn intentie :) . Tevens maakte ik een vergelijking met Office tegenover Google docs, dat er andere pakketten zijn die mooiere oplossingen hebben zal je altijd houden.

Ik ben er zelf tevreden over en i.c.m. met photoshop kan je een heel end komen. Technische opleiding zegt vrij weinig, anders was ik ze bij op mijn klas of/en school ook wel tegengekomen.

[Reactie gewijzigd door vali op 20 september 2013 19:35]

Ik denk dat zowel jou ervaring als die van Texamicz valide zijn. Het hangt er maar net vanaf tot welke doelgroep je behoort, en net zo belangrijk, over welk tijdsegment we het hebben. Als de ervaring van Texamicz bijvoorbeeld van een of twee jaar terug is dat is het waarschijnlijk dat op dat moment veel gebruik gemaakt werd van Google. Mogelijk treedt daar nu een verschuiving in op door de beschikbaarheid van het office abo.

Mijn verwachting is dat mensen wat kritischer gaan kijken naar wat er met hun informatie in de cloud gebeurt, nu cloud toepassingen wat langer in gebruik zijn. Naar mijn idee heeft Microsoft op het vlak van zorgvuldigheid een beter imago dan Google. Dit zou Microsoft in de kaart kunnen spelen. Maar ja, de onthullingen de afgelopen weken over onze geheime diensten zetten mijn kijk op cloud toepassingen behoorlijk op de helling.
MS Office is nog altijd de referentie als het op office software aankomt. LibreOffice/OpenOffice.org komt niet in de buurt van MSO, niet op gebied van functionaliteit (die je vaak inderdaad niet nodig hebt) maar ook niet op gebied van gebruiksvriendelijkheid. Neen, geef mij maar MSO.
OpenOffice doet alles wat de thuis en grof geschat 90% van de professionele gebruikers van een Office pakket verwacht.

Ik was ooit een groot gebruiker van Access en VBA waardoor ik de voorkeur had voor het MS Office aanbod, maar toen ik eenmaal met Visual Studio Express en OpenOffice bezig ging, heb ik nooit weer een reden gehad om voor MS Office te kiezen.

Bijkomend voordeel als je overstapt op OpenOffice is dat je natuurlijk een gratis software pakket hebt ;)
MS Office is nog altijd de referentie als het op office software aankomt. LibreOffice/OpenOffice.org komt niet in de buurt van MSO, niet op gebied van functionaliteit (die je vaak inderdaad niet nodig hebt) maar ook niet op gebied van gebruiksvriendelijkheid. Neen, geef mij maar MSO.
Dat is jouw mening. Die ik niet deel.
defacto standaard is geen mening. Waar gaat jouw mening precies over?
Het is feit dat MSO "de standaard" is.

Blokker_1999 zei op het eind: "Neen, geef mij maar MSO". Daar reageerde ik eigenlijk op. Want ik preferreer LO.
wat je prefereert heeft er niet zo veel mee te maken. MSO is nou eenmaal in het bedrijgsleven, academische wereldje en daarbuiten de standaard.

Of dat goed of slecht is, dat laat ik in het midden. Maar het is toch echt de standaard van documenten. Je kan daar niet echt een mening over hebben (helaas).
Ik heb het er niet over dat MSO "de facto" office pakket is in het bedrijfsleven. Want dat is nu eenmaal zo.

Maar:
LibreOffice/OpenOffice.org komt niet in de buurt van MSO, niet op gebied van functionaliteit (die je vaak inderdaad niet nodig hebt) maar ook niet op gebied van gebruiksvriendelijkheid. Neen, geef mij maar MSO.
Dit is toch een mening of niet dan?

En ik ben het met die mening niet eens!
dan moet je dat zeggen, dat is natuurlijk gewoon per gebruiker anders. maar je citeert een volledig bericht, druk dan het stuk waar je het niet mee eens bent dik. :)
MS Office is toch zo'n beetje de defacto standaard, of je het nu leuk vind of niet. Zolang je niet meer schrijft dan platte tekst in een brief is iedere Office pakket geschikt. Maar zodra je iets ingewikkelders gaat doen is het vaak heel frustrerend dat het niet 100% compatibel was.

Ik kan me nog goed herinneren hoe ik in de tijd voordat we bij mijn werkgever waren gemigreerd naar Office 2010 met Open Office klantdocumenten moest openen en wat een ellende dat vaak gaf met verziekte formattering en dergelijke.

Dan is het wel zo makkelijk om voor weinig geld MS Office te kunnen gebruiken.
Je geeft hier een perfecte beschrijving van hoe de vendor lock-in van Microsoft werkt.
Ik wens je verder veer plezier met Office 2010 ;-)
Dit is bij ieder andere product precies hetzelfde... Als je volledig overstapt naar Google Apps zit je in hetzelfde schuitje.
Om docs uit Google Apps te openen hoef je niet eerst speciale software aan te schaffen. Voor de rest heb je wel een beetje gelijk.
Sommige andere producten proberen echter voor de gebruiker zo open mogelijk te zijn...
Er zijn geen applicaties die het interne Google Docs format kennen, dus kan je alleen data exporteren door Google in andere formaten te laten saven.
Vele mensen vinden echter MS Office toch vaak prettiger werken dan de gratis alternatieven.

Over cloud-opslag, dat kun je idd. ook ergens anders vandaan halen (bijv. Dropbox). Skydrive is echter naadloos geintegreerd in Office. Zo kan ik notities e.d. maken in OneNote op m'n tabletpc en deze meteen zien op mijn WP8 smartphone.

Maar goed, dit heb je ook met Office 2013, maar een standaard Office 2013 licentie kun je niet (legaal) op 5 pc's installeren.

Een kleine bonus van Office 365 is dat je gratis 60 Skype-minuten per maand krijgt om naar vaste toestellen te bellen. Daar maak ik nu goed gebruik van op vakantie om gratis naar huis te bellen. :)
Heb de sleutels over mijn desktop, laptop, pc van mijn vriendin en ouders verdeeld en betalen ieder een deel van de prijs.
Wonen jij, je vriendin en je ouders in hetzelfde huis(houden) dan?
Zo nee, dan heb je weliswaar betaald voor je abonnement, maar gebruik je het toch illegaal.
Het moet inderdaad in 1 huishouden worden gebruikt. In dit geval is een laptop die zo af entoe in een ander huis ligt, kan gebeuren toch :).
maarja, waarom is het dan ook niet maar 20 euro voor 1 licentie? ik ben in me uppie met 1 computer en zal dan dus 99 euro neer moeten tellen omdat het niet 'kleiner' te krijgen is. nee dankjewel dus, naast het dat ik het steeds minder fijn vindt werken en de web variant is al helemaal bagger..
Je moet niet vergeten dat Office 365 meer bestaat uit word, excel, PowerPoint en OneNote. Je krijgt er namelijk ook outlook. acces en Publisher bij. Dit zijn nou niet echt goedkope licenties en dat zal ook de reden zijn waarom Microsoft de office 365 voor de consument niet los verkoopt.

[Reactie gewijzigd door vali op 20 september 2013 15:59]

maarja, waarom is het dan ook niet maar 20 euro voor 1 licentie? ik ben in me uppie met 1 computer en zal dan dus 99 euro neer moeten tellen omdat het niet 'kleiner' te krijgen is. nee dankjewel dus, naast het dat ik het steeds minder fijn vindt werken en de web variant is al helemaal bagger..

tegenwoordig zijn de gratis alternatieven al redelijk volwaardig, en ook bij de nieuwste versies van office zij n oude macro's al lang niet meer fatsoenlijk te gebruiken.
wat is nou 20 euro per jaar ?
Een stuk minder dan 99 euro per jaar, wat het goedkoopste abonnement kost. ;) Of zie ik iets over het hoofd?
Lees het stukje nog eens :)
Heb de sleutels over mijn desktop, laptop, pc van mijn vriendin en ouders verdeeld en betalen ieder een deel van de prijs.
100 euro per jaar voor 1 gebruiker zal ik zelf ook niet aanraden, maar met meer dan 3 en allemaal outlook gebruikers, wordt het wel erg goedkoop.

[Reactie gewijzigd door vali op 20 september 2013 15:39]

Voor wie liever 'offline' wil blijven is er eigenlijk maar één toekomst. -> Linux en Open Source applicaties. De tijd dat we software bezitten lijkt definitief voorbij en gaan we nu dus leasen.

Het grote nadeel is daarmee dat wanneer we even geen geld hebben en stoppen met het abonnement we ook niet meer bij de bestanden kunnen. Voor office valt dat nog mee, maar er is voldoende software met een propriety bestandformaat dat niet zomaar even te openen valt....
Je kan ook gewoon offline blijven met een Office 365 abonnement, je installeert dan gewoon Office 2013 en slaat alles lokaal op. Werkt net zo goed.
Office 365 kan je inderdaad offline gebruiken, maar de opmerking over het niet meer "bezitten" van software gaat nog steeds op. Met die Office 365 huur je de software per jaar, wat een slechte deal is als je de software niet regelmatig gebruikt. Hetzelfde trouwens bij Adobe met hun Creative Cloud.

Met een eeuwig licentiemodel zoals vroeger bij MS Office, Adobe, en de meeste software, kocht je gewoon eenmalig de software en kan je die blijven gebruiken zolang de software aan je wensen voldoet. Dat is natuurlijk een deel van het probleem: voor het gros van de mensen voldoet die software meer dan ruimschoots, er is dan ook geen nood voor hen om te upgraden naar Windows 8, Office 2010/2013 en ga zo maar door. De nieuwe features in elke nieuwe release zijn minder interessant voor de meeste gebruikers, daarmee trek je dus weinig gebruikers over de streep, oftewel, minder omzet. En dat lossen ze nu handig op door een abonnementsformule in te voeren.

Als Linux-fan ben ik het trouwens niet eens dat je met open-source software (OSS) in het bezit bent van software (net zomin als je dat bij closed-source software bent). Je hebt met FOSS weliswaar meer vrijheden dan bij closed-source, maar ook daar ben je gebonden aan regels van wat je er wel en niet mee mag doen (bv. hergebruik in closed-source projecten, ...). Software zal je altijd wel in bruikleen krijgen, alleen is het voor de occasionele gebruiker spijtig om te zien dat die bruikleen ook steeds vaker beperkt in tijd gaat worden.
Er is nog steeds keuze. Microsoft biedt beide opties aan. Wil je offline betaal je meer, wil je abonnement betaal je minder maar lease je het.

In tegenstelling tot Adobe die alles naar een subscriptionmodel overzet zonder keuze te bieden voor offline.
ja, je hebt helemaal gelijk, offline blijven kan écht alléééén maar met Linux en open source applicaties.

dit is natuurlijk complete onzin...
even een vraagje: wat heeft het er mee te maken dat de broncode van het programma vrij of gesloten is?

ten eerste: open source != gratis software
ten tweede: office werkt gewoon offline, je kan een dvd aanschaffen waarop office 2013 staat
Voordeel van een open broncode is toch, lijkt mij, dat voor iedere kenner zichtbaar is wat de software doet, zodat eventuele lekkages richting -noem eens wat- de NSA direct bekend zijn.
nou, dat is de laatste weken wel gebleken inderdaad... niet dus
Nadeel is dat het nog altijd in het buitenland staat en dat je niet weet wat er dus met je data gebeurt.
En wie er in kan kijken etc.

Wel knap dat er al 2 miljoen abonnees zijn.
Wat voor documenten maak je eigenlijk als particulier. Als ik bij mezelf kijk zijn dat grof weg:
  • Brieven aan leveranciers voor aanschaf of afspraken
  • Klachten
  • Bijlages bij RMA
  • Wat lijstwerk zoals een checklist voor vakantie
  • Dingetjes die ik heb gescheven voor een clubblad
  • Oude sollicitatie brieven
  • Sinterklaas gedichten
  • Vragen om informatie
Dat is het wel zo'n beetje. Dus heel veel documenten die zijn totaal oninteressant voor een buitenlandse overheid en sowieso voor iemand anders. Zelfs die sollicitatie brieven, die stuur je naar bedrijven en je weet ook niet wie ze daar leest.

Okay, ik zou dan niet doen voor brieven met je volledige creditcard gegevens (hoewel die ook voor een buitenlandse overheid totaal niet interessant zijn) maar die zou ik zelfs niet eens lokaal opslaan. Sterker nog, die zou ik niet eens maken. Of je encryptie sleutels voor je TrueCrypt volume met super geheime informatie die misschien wel interessant zijn voor een buitenlandse overheid maar die ook lokaal niet veilig zijn.

Het is nu niet zo dat opslaan in een cloud gelijk staat met het publiceren op facebook en twitter, het ligt nu ook weer niet meteen op straat; als dat zo zou zijn dan kun je de service meteen ten grave dragen.
Laat me raden....

Je hebt niets te verbergen !!!!

8)7
Misschien wel... maar dat sla je dan niet zo op. Als je al super geheime dingen op een cloud wilt zetten stop het dan in een TrueCrypt container en zet die er neer.

Bovendien hoort bij zo'n opmerking als jij maakt dat iedereen je data zou mogen zien. Dat is natuurlijk hier niet zo. Documenten met persoonlijke gegevens als BSN, je loonstrookjes, je testament, familie besongjes, schuld papier, uitstaande boetes enz laat je denk ik niet rondslingeren en daar heeft niemand iets mee te maken en zeker je buurman niet.

Maar op zo'n cloud dienst van Microsoft zou ik dat gerust neerzetten. Boeie dat overheden daar bij kunnen, die kunnen dat namelijk ook gewoon bij de Nederlandse overheid al die dingen opvragen of ze zijn gewoon voor de nationale veiligheid niet van belang. Met een dienst als Mega zou ik voorzichtiger zijn, Kim Dotkom komt op mij wat louche over...

Het is niet digitaal, alles is veilig of alles ligt op straat. Bij je thuis kan ook worden ingebroken en zo'n NAS is dan super handig, heb je alles in 1 keer bij elkaar, dat is pas service voor de informatie stelende boef.
Ik ben het met je eens voor wat betreft de document. En dat soort documenten maak ik even makkelijk en snel met een gratis dienst als Google Docs, dus ik zie niet in waarom mensen voor iets willen betalen dat gratis ook verkrijgbaar is.

Ik ben dus wel benieuwd wat die 2 miljoen gebruikers betekent ten opzichte van andere gratis of abonnement-gebaseerde officesoftware.
  • Oude sollicitatie brieven
Niet onthouden wat Edward Snowden zei?

NSA is/was bezig met een systeem dat met terugwerkende kracht je kan volgen.
Dus elke scheet die je hebt gelaten wordt opnieuw geanalyseerd en is ook bepalend of ze je blijven volgen of niet.

Met dat systeem zou je dus gelinkt kunnen worden aan je ex-werkgever(s) of bedrijven waar je gesolliciteerd hebt, die nu vage diensten leveren aan overheden van Palestina, Jemen of Iran. Wat leuk!

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 20 september 2013 16:04]

Exact, en waarom zou je daar überhaupt 99 euro per jaar voor willen betalen...?
Juist.

Mensen denken dat hun data thuis ook veiliger staat. Op het moment dat je data interessant is, dan is de plek achter je voordeur een van je slechtste opties...
Ik heb een heel regiment waakspinnen in de meterkast. Die beschermen mijn NAS :)
Kijk maar uit, waar denk je dat de term bug vandaan komt? ;)
Ok, het zijn geen insecten maar goed, als er veel spinnen zitten zitten er ook wel insecten waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 20 september 2013 15:19]

Fout. je eigen spullen in eigen beheer houden is de beste optie die je kunt kiezen. Knappe jongen die data van een PC/HDD/NAS af kan halen die UIT staat. Of die niet op internet is aangesloten.
En wat heb je dan aan je NAS, als hij uit staat?
Dan staat hij veilig... :+ Je hoeft niet eens geld uit te geven voor HDD's ;)
Hmmm.
Een PC of NAS die niet op internet aangesloten is. Lastig.
Een computer of NAS die uit staat. Nog lastiger: Daar kan je niets op plaatsen of weer van terughalen.

Bovendien: Schijnveiligheid, als je het gaat doorrekenen is dit ongeveer hetzelfde risico als een online dienst gebruiken. De kans dat jouw data bij een service als die van Apple of Microsoft gebruikt wordt voor zaken waar ze niet voor zijn bedoeld is kleiner als de kans dat jouw computer of NAS uit je huis wordt geroofd.

Gevaarlijker zijn Google en Facebook: Daar zit het verdienmodel in je data. Van beiden weet je ook dat ze het sowieso gaan doorlezen om jou advertenties voor te kunnen schotelen (en wat ze er al niet meer mee mogen doen).

Dus mensen die moeilijk doen over Office 365 om deze reden, om vervolgens via GMAIL een mailtje te sturen, die snappen het naar mijn idee niet helemaal.
Zelf gebruik ik een Orico HD power set, zodanig dat ik diverse schijven kan aan of uitzetten. Op die manier hou je bv. één HD met OS(via image), waarmee je nooit op het net komt.
De info kwam van tweakers.net zelf en ik ben er zeer tevreden over (model met 4 schakelaars)
nieuws: Orico-voeding levert stroom aan zes harde schijven
Je NAS kan toch gewoon wakker gemaakt worden met een Wake On Lan pakketje? Waarom zou het ding de hele tijd aan moeten staan? Dat kost alleen maar stroom.

Waarom zou je NAS vanaf internet benaderbaar moeten zijn? Mijn NAS zit in een VLAN die juist niet met internet mag communiceren. Als ik remote bij mijn NAS wil dan log ik in op een Clientless SSL VPN die draait op mijn firewall en dan kan ik via die VPN alsnog gewoon bij mijn NAS.
Toch is dat je denkfout.

Het gaat vooral om: wil men jouw data.

Het is serieus minder moeite om die NAS bij jou weg te (laten) halen dan servers van MS of Google te hacken. Dat laatste acht ik nog altijd redelijk onmogelijk op dit moment, dus een gag-order is de legale weg.

En dat laatste kost meer tijd en moeite dan een dief inschakelen, zo simpel is het. Iets wat fysiek staat is daarbij altijd gevoelig voor verlies, schade, brand en diefstal.
Op het moment dat je data interessant is
Dat is het hele punt.

Men weet niet wiens data interessant is. Als ze bij iedereen moeten inbreken en verschillende systemen moeten uitschakelen, is dat praktisch niet haalbaar. = veiligheid in groep

Als alles netjes op één Microsoft cloud staat, dan volstaat een query om te zoeken naar iedereen en elk document met het woord bom...
1. In de AV staat wat er met je data gebeurt.
2. Je data staat in Amsterdam en (voor failover) in Dublin.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 20 september 2013 14:55]

2. Je data staat in Amsterdam en (voor failover) in Dublin.
Dat zal je als EU-burger niet beschermen tegen meekijken door de VS.
Omdat Microsoft een Amerikaans bedrijf is, mag de VS dankzij hun Patriot Act gewoon je opgeslagen data bij Microsoft opvragen, ongeacht waar Microsofts servers staan.
Maar hij zegt: "Nadeel is dat het nog altijd in het buitenland staat en dat je niet weet wat er dus met je data gebeurt. En wie er in kan kijken etc."
Ik zeg daarop, dat je wel weet wat je data gebeurt. Patriot Act staat daar los van.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 20 september 2013 16:40]

Maar het is nog maar de vraag of Microsoft dat volgens EU wet wel mag uitvoeren.
Je hoeft je documenten niet in de cloud op te slaan. Je kan met het abonement ook gewoon de desktop applicaties installeren en je bestanden lokaal oplsaan.
Dat weet je tegenwoordig bij helemaal geen enkele data meer wat opgeslagen staat op een apparaat met een internet aansluiting. Wil je daar tegenwoordig nog zeker van zijn moet je alle data opslaan een apparaat wat geen internet verbinding heeft. Het duurde niet voor niets zo lang voordat Osama Bin Laden bijvoorbeeld werd gepakt ;)
Het blijft offline waarbij je kan kiezen of je van cloud wilt gebruiken.
Zo gek is dat niet. Als je in een multinationale omgeving werkt heb je ook geen idee waar je documenten worden opgeslagen. Het gaat het document management systeem in, en je ziet alleen nog maar een linkje naar het document.
Ik haat dit dus echt. Ze hadden nooit Office 365 (Cloud platform) en Office 365 (office pakket) dezelfde naam moeten geven...
Beide dingen die je schrijft zijn hetzelfde product, bij het office 365 abonement krijg je toegang tot zowel het cloud platform als het office pakket. Het office pakket zelf heet gewoon office 2013.
Maar een Office 365 (Exchange Online, etc) abonnement bevat geen Office 365 (Office pakket) licentie. Althans ik kan mijn Office 365 account (exchange online) daar niet voor gebruiken.
Hangt ervan af wat voor abonnement je hebt. Met een E1 Exchange online , krijg je er geen office bij, bij een E3 wel.
Jawel hoor, ALLE Office 365 licenties bevatten een Office pakket. Echter niet alle Office365 licenties bevatten een (offline) Office2013 licentie.
Nou, ja én nee. Het ene product werkt via Office.com, het andere via Microsoft Online.com. Met een Office pakket kun je geen Exchange mail afnemen. Alleen Outlook.com, Skype en SkyDrive . Met Office 365 (exchange, lync, sharepoint) kun je wel office afnemen. Maar alleen Office Pro Plus.

Er zit toch wezelijk verschil in hoor. Daarom vind ik het zo verwarrend. Noem het gewoon Office Suite 365 en Microsoft Online ofzo :P
Volgens mij heb je het hier over Office 365 voor thuisgebruikers en Office 365 voor professionele gebruikers. Maar daar zit ook in de gewone Office pakketten verschillen in, welke producten je krijgt met welke licenties.
Waar haal je dat nu weer uit? Het office pakket heeft Office 2013, niet Office 365. Het verschil is wel dat je bij Office 365 gelijk ook Office 2013 op 5 pc's mag installeren. In tegenstelling tot het Office 2013 pakket zal deze dan ook upgraden naar Office 2015 wanneer deze uitkomt (en je abonnement nog loopt).
Yep, en voor 99 Euro per jaar vind ik het best een mooie deal. Ik gebruik hem op 4 pc's en een iPhone en blijf, ongeacht wat, altijd up-to-date.
Ik vind het erg veel geld voor een pakket dat nu iedereen al zonder te betalen gebruikt. Bovendien kunnen alle in het begin van deze thread vermelde zaken ook prima met talloze gratis software pakketten.

Daarnaast vind ik de licentievorm niet eerlijk. Je moet óf per device betalen óf per user. Niet én per user én gelimiteerd op het aantal devices (ook al is 5 voor de meesten misschien genoeg, het gaat om het principe). Maar Microsoft gaat hier met bijna alle hun producten de mist in: Je moet betalen voor server software EN voor toegang daartoe per gebruiker, Je moet betalen voor Exchange EN per gebruiker die daar gebruik van maakt. Ronduit slechte deals in ALLE gevallen.

Ik lees dat Google WuickOffice gratis levert, het wordt tijd dat dit ook op PC gebruikt kan worden. Misschien dat dat het tij kan keren...
Haten? Waarom zo'n zware emotie bij iets als een softwarepakketje?
Haha, figuurlijk hé ;-)
Ik vind deze dienst best wat voordelen hebben. Mijn universiteit is gestopt met het aanbieden van Office-licenties, maar met het studentenabbo van Microsoft kun je voor 70 euro vier jaar gebruik maken van uiteraard Word, Excel en Powerpoint. Maar ook Outlook, wat ik een heerlijk programma vind. Een standalone-licentie voor ''Office voor Thuisgebruik en Zelfstandigen", het goedkoopste pakket met Outlook, kost rond de 250 euro. Dus ik ben met een abbo veel voordeliger uit, en je hebt automatisch de nieuwste versie van Office.
Ten opzichte van de oude situatie waarbij je voor +/- 50 euro een studenten licentie kreeg die je ook na je studie mocht blijven gebruiken lijkt het me niet bepaald voordeliger.
Ik dacht toch echt dat je studentenlicenties nooit na je studie mag gebruiken.
Dat was voorheen wel zo inderdaad, toen kostten ze twee tientjes ofzo. Enkele jaren geleden zijn de Surfspot licenties echter duurder geworden in ruil voor het recht ze ook na je studie te mogen gebruiken.

Verder vraag ik me af hoeveel van die 2 miljoen mensen zijn die:
(1) Een University abo hebben (70 euro voor vier jaar)
(2) Nietsvermoedend een jaarabo gekocht hebben

Ik denk dat deze bedragen voor privepersonen over het algemeen niet interessant zijn, eigenlijk.
Goed, je krijgt er 20GB Skydrive bij en een uurtje Skype, maar voor 99 per jaar vind ik dat toch nog steeds echt pittig.
Kijk, als je het echt nodig hebt en veel gebruikt kan ik me er iets bij voorstellen, maar voor het gemiddelde briefje o.i.d. wat je voor privegebruik zou doen voldoet een openoffice/libreoffice/quickoffice/iworks/etc. al ruimschoots.
En gelukkig is er voor die groep mensen SkyDrive. Iedere gebruiker krijgt hierbij gratis webbapps voor word, powerpoint, excel en one note. Zonder enige licentie kosten. Hiermee kun je vrolijk je standaard briefjes maken. Als je het meer gebruikt kun je een 365 abonnement afnemen, waar je ook nog eens extra cloud ruimte bij krijgt (ik heb al 25GB omdat ik SkyDrive vanaf het eerste uur gebruik) en Skype tegoed bij krijgt.

Voor mij is 365 minder tot niet interessant, maar MS heeft op deze manier wel verder or vrijwel iedereen een oplossing.
Colour me surprised.. dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Als je outlook een heerlijk programma vind, kan je vertellen waarom? Wat vind je van een alternatief zoals gmail? Gewoon benieuwd naar je inzichten, thanks.
@Barryke: Goede vraag, bij deze een poging om antwoord te geven aan je nieuwsgierigheid:

Mijn persoonlijke redenen Outlook te gebruiken ipv gmail:
  • Geen ads
  • Data ook offline beschikbaar
  • Overzichtelijkheid
  • Snelheid
  • Gewenning (gebruik het sinds outlook 2000)
  • Gemak van instellen
  • De eerste degelijke sync service sinds exchange 2003 die bovendien in eigen beheer kan
Er zullen vast nog meer redenen zijn, maar dit is waar ik zo snel even op kon komen.
@hottestbrain

Precies dezelfde redenen waarom ik Mozilla Thunderbird gebruik, voor zowel Gmail, Ziggo als usenet accounts. Daar komt nog bij:
  • Gratis (geen licentiegeld);
  • platformonafhankelijk;
  • meertalige spellingscontrole;
  • handige add ons.
Ik gebruik het dus ook voor Gmail, via IMAP. Adds, welke adds? ;)

Als Office pakket gebruik ik al jaren Star/Open/LibreOffice.

[Reactie gewijzigd door tinus61 op 21 september 2013 08:37]

het is ads, niet adds.

Niet iedereen boeit het dat het gratis is, sommige mensen hebben liever zekerheid, bovendien krijg je bij office meerdere dingen. Niet alleen outlook. meertalige spellingcontrole (zonder s dus) zit ook in office, en add ons? waarvoor precies?

Tja zo heb je mensen die graag betalen voor software en mensen die zweren bij OS.
Waar ik graag aan toevoeg: Thunderbird heeft een open bestandsformaat: Je kunt desgewenst handmatig met een editor de e-mailtjes uit een Thunderbird-bestandsstructuur vissen. Dat kan met Outlook niet: Het is een gesloten monolithisch systeem (ik bedoel het pst-bestand). Je bent dus met handen en voeten gebonden aan Microsoft. Daar pas ik voor.
Je snapt toch wel dat Outlook om de desktop applicatie gaat? Die is vele malen uitgebreider, gebruiksvriendelijker dan een gmail.

Zelfs de Online Outlook werkt stukken lekkerder dan gmail.
Alleen al de user interface is voldoende om Outlook boven gmail te prefereren.
De cijfers lijken aan te tonen dat consumenten op grote schaal bereid blijken om te betalen voor het gebruik van een kantoorapplicatiedienst op abonnementsbasis.
In de bron wordt gesproken van subscribers. Vallen zakelijke licenties hier ook niet gewoon onder ? Dan zou ik de getallen namelijk heel anders interpreteren.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 20 september 2013 13:25]

Dit artikel gaat puur over de "Thuisgebruik" licensies, dus de zakelijke licensies vallen hier niet onder.
Dat dacht ik ook oorspronkelijk. Alleen spreekt de bron over 'subscribers' maar definieert deze niet. Dat het betrekking heeft op een 'Home Premium version' zegt overigens niet zoveel, die kun je net zo goed zakelijk gebruiken.
Home Premium mag je niet zakelijk gebruiken.
Alleen gaat een bedrijf zich in principe beter aan de regels houden dan een thuisgebruiker. Ik denk dus niet dat er veel bedrijven zijn die van de thuisversie gebruik gaan maken.
Home Premium gaat gewoonweg over thuisgebrek. Voor zakelijk heb je Office 365 welke meer voordelen biedt (zoals op 5 pc's installeren).
Die 5 Licenties is op zich een mooi gebaar, maar wees eens eerlijk, heeft een gemiddelde thuisgebruik situatie er 5 nodig? Juist ook omdat de licenties identiteit gebonden zijn en niet systeem gebonden. Een argument voor vijf licenties is ons standaard gezin met 2 kinderen. Maar hoe groot is het tijdslot dat die alle vier tekstjes in een office applicatie typen? Laat het vijf jaar zijn. Ik doel dan op de periode dat kinderen nog thuiswonend zijn en zich op het middelbaar onderwijs bevinden. Maar een gemiddeld huishouden is geen 4 personen, maar hangt rond de 2,2 personen en zal in de toekomst alleen maar dalen (siob).

Kortom, de vijf licenties is wat mij betreft gedwongen winkelnering en ik begrijp niet waarom ze die drempel hiermee zo hoog leggen. Als ik het omlaag extrapoleer dan zou een enkele licentie voor twee tientjes moeten zijn aan te bieden. Kijk, dan zou het een echt alternatief zijn voor de gratis mogelijkheden. Je betaald wat voor een extra integratie met Windows. maar die kosten zijn te overzien en schalen wat beter met het gemiddelde privégebruik. Samengevat, helemaal niet tegen een abonnementsvorm, maar bied meer abonnementsvormen aan.

[Reactie gewijzigd door teacup op 21 september 2013 17:12]

De titel gemist? Het gaat om consumentenabonnees. Dat zijn dus geen zakelijke abonnees.
Mijn opmerking gemist ?
Nee zonder gekheid, ik heb het gelezen en ook het artikel wat als bron gebruikt wordt. Deze spreek echter alleen van 'subscribers' dit wordt verder niet gedefinieerd als zijnde thuisgebruikers/studenten en weet ik het wat. Vandaar de vraag.
2 miljoen? Wereldwijd?
Ik kan mij vergissen maar alleen in Nederland heb je al meer dan 2 miljoen Office gebruikers.

Ik denk dat veel mensen het bij de laatste niet-abbo versie houden zoals (wat ik zie) Office 2003 en 2007. En eerlijk, veel mensen zouden zelfs met office 97 af kunnen, het is alleen dat iedere keer de document formaat veranderd....
Ja, dat dacht ik dus ook.

En nog iets anders:
Office 365 voor Thuisgebruik Premium werd in januari uitgebracht en eind mei maakte Microsoft bekend een miljoen abonees te hebben. Na vier maanden is dat aantal gestegen tot 2 miljoen
Uit deze alinea maak ik op dat het verloop van de verkopen lineair is. Van Januari tot eind Mei 1 miljoen. Van eind Mei tot mid September 1 miljoen. Op zijn best kan over een lichte toename worden gesproken, doordat de tweede periode iets korter is. Een wassende stroom door een toename van naamsbekendheid van office 365 herken ik niet.

Ik denk niet dat Mircosoft heel erg gelukkig is met dit resultaat. Zij moeten een toename in de verkopen hebben verwacht. De afwezigheid van enige bias over hoe microsoft dit resultaat beoordeelt spreekt boekdelen, wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door teacup op 20 september 2013 20:07]

Het gaat om Office 365. Dit is de online-office ;)
Dat snapt memphis ook: vandaar dat hij het de "niet-abbo versie" noemt.
Dit niet de online office. Dit is de offline office + online op abonnementenbasis.
2 miljoen Office gebruikers? Dat lijkt me niet. Vergeet niet het gaat hier om een legale consumenten versie, niet bedrijfsmatig of illegaal.
En hoeveel daarvan legaal gekocht?
Ik vind het eigenlijk niet zoveel, want dit is wereldwijd??
Ik vind dan ook niet dat je een abbo moet hebben voor dit soort (standaard) programma's.
En heb omdat ik mijn code niet meer kon vinden van van mijn office 2007, dan ook maar Libre office voor thuis geïnstalleerd. Daar kom ik in mijn thuis situatie makkelijk mee vooruit en is nog gratis ook. Zakelijk is een ander verhaal uiteraard, maar daar gaat dit artikel niet over.
Voor een dienst waarbij je je op software abonneert, in plaats van dat je het gewoon koopt - iets waarvan bij de lancering allerminst duidelijk was of consumenten dat wel zouden zien zitten - is dat toch best een hoop, in minder dan een jaar.
2 miljoen in zo'n korte tijd voor een soort product dat bijna iedereen al op legale dan wel illegale manier heeft is best wel veel.
2 miljoen * ¤99 per jaar = 198 miljoen euro. In 2011 verkocht MS nog 100 miljoen exemplaren van Office 2010 (bron). Natuurlijk geen idee wat de gemiddelde prijs is, maar bij een conservatieve schatting van ¤100 is dat nog 10 miljard euro omzet. Dus veel stelt dit nog niet voor.
Nu vergelijk je peren met citroenen. Die 100 miljoen exemplaren van Office 2010 bevatten ook zakelijke licenties. Die 2 miljoen betreft slechts consumers.
Alleen als je echt de cloudfunctionaliteit van Office365 gebruikt.

Ik heb zelf ook Office 365 voor Thuisgebruik Premium, maar ik sla m'n documenten ook lokaal op, zoals met vorige versies van Office.

Ik vind het wel fijn dat Office zo geïntegreerd is met o.a. m'n SkyDrive, zodat ik niet eerst ergens naar toe hoef te bladeren om bij m'n daar opgeslagen bestanden te komen.

EDIT: was bedoeld als reactie op djkavaa

[Reactie gewijzigd door halofreak1990 op 20 september 2013 13:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True