Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 36, views: 7.062 •

BlackBerry zou een aantal grote ontslagrondes voorbereiden. Er zou een plan liggen om het aantal werknemers in meerdere stappen met tot wel veertig procent te verminderen. De afgelopen twee jaar verloren al bijna 5000 werknemers hun baan.

The Wall Street Journal meldt dit op basis van anonieme bronnen die op de hoogte zouden zijn van de plannen. BlackBerry heeft nog nu nog minder dan 13.000 werknemers. Dat waren er tijdens de hoogtijdagen van het Canadese bedrijf 20.000 en als de plannen doorgaan zoals de geruchten voorspellen worden dat er op termijn minder dan 9.000. De verdere banenreductie zou in meerdere rondes gaan gebeuren en alle afdelingen treffen. Een woordvoerder verklaarde desgevraagd tegenover de krant dat het Canadese bedrijf grote organisatorische veranderingen blijft doorvoeren in een poging zijn positie in de markt te verbeteren. Hij wilde verder niet ingaan op het gerucht zelf.

Het gaat al langere tijd slecht met BlackBerry en het bedrijf bezint zich op zijn toekomst. Vandaag kondigde het bedrijf ook aan dat het zijn berichtendienst BBM, ook wel bekend als 'Ping', naar iOS en Android brengt. Het bedrijf ziet BBM als een waardevol onderdeel, BlackBerry zou zelfs overwegen om die tak als een apart bedrijf te verkopen, en hoopt zo beter te kunnen concurreren met Whatsapp.

Reacties (36)

Als ze BBM nu es eerder naar Android en iOS hadden gebracht, waren ze Whatsapp voor geweest...maar ja, ze wilde het als een USP houden natuurlijk voor BB
Ze wouden het alleen voor Blackberry's houden in de hoop dat iedereen koos voor een blackberry. Heel mooi idee, jammer genoeg is het nooit uitgepakt zoals ze het wilde. Ze zien te laat in dat ze nu alleen nog maar BBM voor android en iOS kunnen maken (ik neem aan binnenkort ook W8??).

Erg jammer dat er zoveel ontslagen gaan komen, maar we zagen dit al aankomen. Het komt heel mooi samen met het eerdere gerucht dat blackberry zijn nieuwe dienst voor android en iOS, BBM, als een apart bedrijf wilt hebben.

Het ligt zeker niet aan het OS dat blackberry heeft (over de nieuwste gesproken, de anderen zijn naar mijn mening een "meh" waard). Android loopt gewoon erg veel voor en als het niet android als concurrent is hebben we ook nog opkomer W8 en natuurlijk iOS. Door de concurenten, die veel meer apps bieden dan een blackberry is de keuze snel gemaakt. En dan hebben we het niet eens over de variaties van toestellen.

Ik noemde W8 hierboven een opkomer. Dit is niet omdat ik vind dat zij nog niet ver genoeg zijn met hun OS ofzo, ik bedoelde het op de marketing manier. Je ziet voortaan steeds meer W8 telefoons :')

Edit: Lap tekst erbij gekomen

[Reactie gewijzigd door DannyvanRooy op 19 september 2013 13:46]

Ach ja, bedrijf maakt foute keuzes en veroorzaakt zo zijn eigen ondergang. beetje zoals nokia en sega (hardware)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 19 september 2013 13:46]

Whatsapp is vooral in Nederland erg groot. In veel landen is het zo goed als onbekend.
Wat denk je dat daar de reden van is? 'gratis' :)
whatsapp is bagger als je eenmaal bekend bent met BBM
dit is gewoon onzin! Als BB meer toestellen hadden met meer os'en zou bbm dan pas een succes zijn maar ze waren kopig en bleven met hun eigen os. de hardware van Blackberry was top maar ze hadden een stom Blackberry OS was niet prima en leuk was om te bedienen. Blackberry zag de mark groeien met android en Windows toch hebben ze bbm altijd exclusive gehouden voor BB OS. hadden ze bbm samen met de release van android en windows OS uitgebracht dan hadden ze hun klanten behouden.
Niet erg raar, het gaat al een tijd slecht met blackberry, zo ver ik weet had iedereen het kunnen zien aankomen. Jammer, blackberry's zijn best goed, echter vond ik de OS niet bepaald goed. Enige minpunt naar mijn smaak.
Vreemde uitspraak. Blackberry's zijn goed, maar het OS niet?

Het platform was verder wel goed doordacht voor zijn tijd. Het is alleen komen stil te staan terwijl andere OS'en links en rechts hard aan het verder timmeren waren.
In het algemeen was de apparaat wel goed, fijn te gebruiken. Maar de OS had bugs, crashes en/of was op een gegeven moment erg traag.
Ah op die manier! Dat ben ik inderdaad met je eens. Jammer dat het zo is gelopen
Hebben jullie wel eens gekeken naar BB10 het nieuwe OS van Blackberry?
Linkje

[Reactie gewijzigd door skruiper op 19 september 2013 14:20]

Niet meer dan logisch bij een bedrijf dat net als nokia in de afgelopen jaren steeds achter de feiten aan bleef lopen
Ik noem dit paniekvoetbal. Het tij gaat ook niet keren, het merk ligt gewoon teveel uit de markt op dit moment.
Ahhhh, dus op die manier willen ze BBM gratis aanbieden! De inkomsten van BIS gaan onderuit, werknemers eruit, BBM gratis.
Makes sense.
Ze gaan nu het hele spul opknippen en het geld verdelen onder de aandeelhouders.

Op zich wel slim om niet door te gaan totdat ze failliet zijn. Nu hebben ze nog geld en kunnen de zaken nog netjes afhandelen en laten geen leveranciers met de gebakken peren zitten.
Mensen die eruit gaan zijn allemaal mensen die bezig waren met BB07 en andere taken binnen het bedrijf. Het bedrijf richt zich nu meer naar mobile computing zoals voor de lancering werd aangegeven
voor een veilige omgeving op kantoor, thuis en onderweg. Ze hebben hiervoor nieuwe mensen nodig en dan kun je al die mensen wel aanhouden maar passen niet meer in dat plaatje en die verdwijnen.

Blackberry zal opgesplitst worden in een zelfstand blackberry OS 10 en BBM en dan is de verwachting dat Blackberry een paar toestellen per jaar zal doen en dat andere aanbieders van telefoons deze OS
kunnen gebruiken. Door de verkoop kunnen ze van de beurs en de OS belangen zijn dan niet in het geding om de op een HTC te draaien of Samsung zonder dat Blackberry zich daar druk om moet maken.

Dit zal waarschijnlijk door een investeringsmaatschappij worden gerund met die verstande dat blackberry het dan als eerste weer kan terugkopen vermoed ik .

[Reactie gewijzigd door nlb op 19 september 2013 14:50]

als ze gewoon al toestellen zouden uitbrengen in de 100-200euro marge zou het ze beter gaan... maar nee, de nieuwe toestellen gaan pas vanaf 350§ over de toonbank...
Als ze verkocht worden met je budgetering in de lijn met je productie is daar niks mis mee.
Maar als je opeens meer verkoopt dan zie je dus dat ze uitverkocht zijn bij bepaalde partijen en dat bevestigd wel je opmerking dat een prijsverlaging inderdaad werkt omdat er meer Z10 zijn verkocht in de maand augustus/september.
Inderdaad @NLB, waarom mensen in dienst houden die toch alleen maar uit hun neus lopen te vreten.
Je kan beter 5000 nuttige werknemers hebben dan 15000 die niks doen?


Verder zijn ze ook mensen aan het aannemen trouwens, maar dat wordt uiteraard niet gepost

[Reactie gewijzigd door alexanderbb10 op 19 september 2013 14:35]

Ja dat klopt dat geef ik ook aan dat men nieuw mensen worden aangenomen die zich meer moeten toeleggen om mobile computing en mooiste is dat al het nieuws gewoon steeds anders is over blackberry en steeds wordt overgenomen. Het gaat nergens meer over.

Nu was er in Amerika een stukje verschenen dat het getal 30 in de journalistiek betekende dat je afscheid nam. Het getal -30 en dat zou dan slaan om de blackberry Z30 . Dus het was duidelijk dat dit het laatste toestel zou zijn terwijl blackberry alweer bezig is met een nieuw toestel??

Er staan nu nog 4 toestellen op de planning tot 2015.
Dat is inderdaad het gevolg van het overstappen naar een geheel nieuw architectuur met bijbehorend nieuw besturingssysteem. BlackBerry 10 werkt op QNX RTOS micro kernel dat ze over hebben gekocht met al het personeel. Dus al het personeel dat kennis heeft van het voorgaande kun je niet allemaal herplaatsen een logisch gevolg. Is alleen weer jammer dat iedereen het gebruikt om BlackBerry in een negatief daglicht te stellen.
als je de userbase kunt inschatten gebaseerd op bovenstaande reacties dan is mij wel duidelijk dat "BB" het moet hebben van mensen zonder inhoudelijke kennis van smartphones, hardware en software en het dus om een heel kleine fanbase gaat tegenwoordig, die denkt dat het flopte door een messaging systeem... te grappig...

in mijn directe omgeving waren het eigenlijk alleen kinderen en drugsboefjes die zo'n ding aanschaften, beiden omdat ze gewoon dom als brood zijn
en dat was alleen toen er nog geen goedkope androids op de markt waren
iets wat al lang verleden tijd is en daar mee "BB" ook zolang ze niet met iets fatsoenlijks op de markt komen...

[Reactie gewijzigd door Stealthy op 19 september 2013 15:28]

Aandeelhouders moeten tevreden blijven! Graaien maar :)

Let op: De beurskoers zal stijgen van BlackBerry, binnen 2 maanden SKY high.

[Reactie gewijzigd door Dr.Root op 19 september 2013 15:39]

Blackberry heeft 3 miljard cash op de bank. Aandeelhouders hebben niks verloren of in ieder geval geen ''verlies'' gemaakt, winst misschien ook niet. Dat klopt.

Werknemers zijn zeker geen graaiers. Zonder juiste aansturing vanuit het management draagt het management de verantwoordelijkheid.
Management zijn ook werknemers he...en de werknemers dragen, meer dan welke aandeelhouder, de verantwoordelijkheid voor het niet ontwikkelen van succesvolle produkten. Aandeelhouders geven geld en vertrouwen, en dat moet je als werknemer waarmaken. Dat is de deal. Zo niet, dan verdwijnen dat geld en vertrouwen op den duur ook weer.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 september 2013 17:21]