Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Mythic Entertainment haalt op 18 december de servers van Warhammer Online: Age of Reckoning offline. Het moet stoppen met het uitbaten van de mmog omdat de licentiedeal met Games Workshop dan vervalt. De game verscheen vijf jaar geleden op de markt.

In een lange toelichting op de website van de game legt producer Carrie Gouskos uit dat Warhammer Online: Age of Reckoning na 18 december niet meer speelbaar zal zijn omdat dan de licentie verloopt die ontwikkelaar Mythic Entertainment heeft met Games Workshop, het bedrijf achter de Warhammer-franchise. Het is volgens de producer zwaar om afscheid te nemen van een game die al vijf jaar in de lucht is maar, zo stelt Gouskos, beide partijen gaan in goede harmonie uit elkaar. Omdat Mythic in december de servers waar de game op draait offline zal halen, stopt het bedrijf met het verkopen van timecards die goed zijn voor drie maanden speeltijd. Timecards voor een maand zijn nog wel te koop.

De game verscheen op 18 september 2008 en Electronic Arts, uitgever van de game en eigenaar van Mythic Entertainment maakte kort daarna bekend dat er 1.2 miljoen exemplaren van de game verkocht waren. Een maand later meldde de uitgever dat de mmog 750.000 gebruikers telde. Aan het einde van het jaar was dat aantal echter al gedaald tot 300.000 spelers. Begin 2009 sloot de uitgever daarom een deel van de servers waarop de game gehost wordt. Het aantal servers is sindsdien steeds verder teruggebracht. Er draaien nu nog drie servers; een in de VS, een in Duitsland en een voor de rest van Europa.

Age of Reckoning is niet de enige mmog die speelt in het Warhammer-universum. Behaviour Interactive werkt aan Warhammer 40k: Eternal Crusade, dat eind 2015 op de markt zou moeten komen. Uitgever THQ werkte geruime tijd aan mmog Warhammer 40.000: Dark Millennium. Door het faillissement van de uitgever kwam de ontwikkeling van de mmog echter stil te liggen.

Warhammer Online: Age of Reckoning

Reacties (37)

Reactiefilter:-137037+121+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Meest fantastische level 0 tot cap ervaring die ik ooit heb gehad in een MMO, helaas is/was (ben al jaren geleden gestopt) de endgame zo geestdodend saai en slecht uitgewerkt, de leuke dingen leveren geen punten/gear op dus de enige manier om je karakter te ontwikkelen was checkpoints ruilen met de andere factie. Nou leuk. Keeps waren te laggy, dungeons schaars, de beloningen te ondermaats.

De lore was fantastisch, de art was geweldig, de hoeveelheid content en oog voor detail om het Warhammer Universum weer te geven hadden echt meer verdient dan een einde als dit.

40/40 Magus 40/65 KotBS.
Ik heb het na de Beta nog een paar maanden gespeeld, maar echt niet veel.

Al kwam ik veel te snel op het punt waar ik niet meer bereid was om maandelijks te betalen voor het spel. Voor mij kwam dat vooral omdat er gewoon te weinig spelers leken te zijn en toen ter tijd de PvP zo ontzettend ongebalanceerd was dat het niet meer leuk was.

Daar komt nog bij dat GOA een absolute ruk-site had neergezet die niet te gebruiken was als je geen Flash had.
Iets dat tentijde van XP-x64 nog al eens een probleem was, omdat Adobe er eeuwen over heeft gedaan om een beetje redelijke 64-bit compatible versie van Flash te maken.

Tel de zaken als de waardeloze site, slechte in-game balans tussen classes en de matige content (zeker end game) bij elkaar op en ik ben heel snel uitgespeeld. En daarmee ook klaar met het betalen van een sub.

Private servers zie ik niet gauw gebeuren met een GW IP. GamesWorkshop staat er om bekend dat ze met een Leman Russ bij je op de stoep staan als ze er achter komen dat jij iets doet met hun IP dat hen niet bevalt.
Dat is ook een van de redenen dat WH en WH40k zulke sterke IPs zijn, GW verdedigd hun IP met meer dan hand en tand.
Warhammer Offline
LIKE! haha :)

OT: Jammer dat Games Workshop de licentie niet verlengt? Lijkt me opzich niet verkeerd aangezien ik wel vind dat deze game de Games Workshop wel recht aandoet, en wellicht meer mensen ook in aanraking laat komen met de Tabletop game :)
Ik weet dat ik nu ook downgemod ga worden, maar af en toe moet een beetje humor toch kunnen? Persoonlijk vind ik het een hele scherpe opmerking.
Humor was het zeker en toen ik het las had ik ook eem smile op m'n gezicht. Maar zo'n post doet helemaal niks om de discussie hierover te bevorderen.

OT: En hoe zit het met de spelers? Kunnen deze het spel niet meer spelen of worden ze geforceerd om over te stappen naar private servers?
+1: On-topic

Het niveau +1 is bedoeld voor alle overgebleven reacties die een relevante bijdrage leveren aan de discussie en niet voldoen aan de strengere criteria voor een +2 of +3. +1-reacties bevatten kennis die bij het grote publiek aanwezig is. Ook interessante vragen en geslaagde grappen kunnen op dit niveau ingedeeld worden. Bij een +1-reactie verwachten we enige onderbouwing van een mening. Ook vragen moeten goed geformuleerd zijn en de schrijver moet bijvoorbeeld zelf al mogelijke oplossingen of oorzaken aanreiken om een +1-waardering te ontvangen.
Ik vond het zelf eerlijk gezegd wel een geslaagde grap, en dus een +1 waard. Wat de spelers betreft: die kunnen niet meer spelen op de servers van Warhammer Online, maar ik neem aan dat niets mensen in de weg staat op private servers op te zetten? Of dat legaal is weet ik niet (bij WoW maghet in ieder geval niet).
Tuurlijk is het humor (scherp? érg makkelijkke open deur imho) maar aangezien het een grapje zonder discussiewaarde is is een 0 de passende rating ervoor. Net als jouw klaagzang over ratings en vermoedelijk mijn post om je dat uit te leggen (omdat die niets toevoegt aan een discussie over het onderwerp van het nieuwsartikel)

Het is geen Reddit waar je plusjes of minnetjes krijgt voor leuk/niet leuk. Lees de modfaq anders een keer, dan weet je waar die cijfers op slaan.
Àkkoord, mijn woordkeuze met scherp was een beetje overdreven.. Is ook wel erg voor de hand liggend.

En ik was mogelijk wat te snel met reageren.. Dat ik reageerde stond hij op -1..
Ah, de ratingmaffia ;) Je zou het maar eens gezellig hebben op Tweakers.net, en daarbij een beetje lichtvoetig grapjes maken als mede-tweakers onder elkaar... Dat kan natuurlijk niet en moet meteen gestraft worden!

Wat mij betreft verdienen comments een rating als ze toevoegen aan de algehele leesbeleving bij een artikel. Dat kan zijn omdat comments informatief, treffend, grappig of anderzijds het lezen waard zijn.
Exact. Alsof 99% van de bezoekers het rating systeem door hebbenm. Ze zien 0, +1 en +2 en denken 'oh, das een goede post' of niet.

De waan dat mensen weten welke rating waarvoor staat oid, is onzin.
Het was inderdaad een inkopper. En misschien kom ik inderdaad iets te veel op reddit ;)
Dit vind ik nou een leuke opmerking haha

OT: altijd jammer om te zien als een mmo offline gaat :( zat er wel een bietje aan te komen jammer voor de spelers.
he te laat. iemand is me weer voor :+
Het is jammer dat ze in al die tijd nooit de overstap hebben gedaan naar een F2P versie
zoals RIFT die meer successvol was.

je favoriet spel zomaar moeten begraven doet pijn.

geeft dan toch tenminste de server code vrij !
als aan dit game nauwelijks nog iets wordt verdiend is het zinloos met licenties te zwaaien.
Warhammer had wel een F2P maar in een andere vorm, omdat low-level PVP mogelijk was en zelfs werd gepromote, kon je zonder te betalen elke class tot level 10 spelen voor onbeperkte tijd.

Dit gaf je toegang tot ik dacht 2 maar kan ook 1 geweest zijn PVP battleground (scenario in Warhammer taal) en wat gebieden met world-PVP.
ja klopt,
een "forever free trial" noemden ze dit.
net zoals je in WOW tot lvl 20 gratis kan spelen maar in WH had je dan wel geen beperkingen.
Jammer, Ik heb deze game met veel plezier gespeeld todat de boel gemerged werd. Mijn Collectors Edition account + chars waren ineens weg en EA kon niets meer restoren. Ondertussen inde ze wel mijn geld, dit is dus later ook weer terug geboekt.

Het fijnste was het RvR gedeelte in deze game, Keep/Fort attacks zijn nog steeds 1 van de dingen die ik erg waardeer in deze game. Helaas komt aan alles een eind, en zo ook aan Warhammer Online.

Edit: zinsopbouw...

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 19 september 2013 12:14]

Helaas dat het stopt, balen! Speel het spel nog steeds dagelijks met veel plezier. Nu maar een eeuwigheid wachten Warhammer 40K Eternal Crusade
Ik zou het liefste zien voordat zij (en dat geld voor alle mmo's wie offline gaan) de gebruikers de mogelijkheid geven om een eigen server op te zetten.
Verder idd logisch gevolg.
Dit gaat dus niet gebeuren, de licentie voor het gebruik van de namen en de lore is namelijk niet verlengt. Dit wil dus zeggen als jij een eigen server op gaat zetten, dat je waarschijnlijk een rechtzaak aan de broek krijgt.
Beste Dakreal,

Met zij bedoel ik de makers. dus dat zij het mogelijk maken dus geen rechtzaak.
Zou gewoon een nette manier zijn plus dat zij voordat deze helemaal offline gaan nog wat geld kunnen vangen. zou ik persoonlijk geen slecht idee vinden.
Ik heb het spel al jaren niet meer gespeeld, maar het was best vermakelijk. Had wel een flink aantal bugs, maar dat werd wel steeds minder. Alles in het spel (toen de tijd) gedaan, de hoogste dungeons, pvp, battlegrounds, etc.
Om nog 4 jaar lang door te gaan met maar drie servers vind ik op zich al bewonderenswaardig. Ik denk dat veel bedrijven dan al veel eerder de stekker eruit zouden hebben getrokken, of eventueel de game F2P zouden maken met microtransacties en dergelijke.

Hoe dan ook geen verassing, het moet toch ergens een keer eindigen. Wel goed dat ze zo lang door zijn gegaan, dat laat toewijding zien.
Drie servers betekend ook relatief weinig onderhoudskosten. Vijf jaar is zeker niet lang voor een MMO en heeft weinig met toewijding te maken. Het F2P model was misschien beter geweest, zie bijv. Everquest 2 dat al bijna 10 jaar loopt en ondanks relatief weinig spelers altijd erg winstgevend is geweest voor Sony.
300.000 gebruikers aan het eind van het jaar? Dat is wel een hele flinke daling!
Als je zit dat er nu nog maar 3 servers draaien & dat het contract met Games Workshop afloopt is het offline halen van de game een logisch gevolg!
Heb me prima vermaakt met deze MMO: het endgame pvp concept was geweldig. Helaas ging het spel ten onder in lag.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Sony

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True