Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 302 reacties

Servers van Apple zijn woensdag overbelast geraakt nadat de iOS 7-updatebestanden online zijn geplaatst. Gebruikers die hun iPhone of iPad willen updaten klagen over trage downloads of corrupte bestanden.

Onder andere op Twitter klagen veel Apple-gebruikers over haperende downloads kort nadat Apple iOS 7 online had geplaatst. Sommige gebruikers stellen dat zij corrupte iOS7-updatebestanden binnenkrijgen waardoor zij deze opnieuw moeten downloaden. De precieze omvang van de problemen is niet geheel duidelijk; Apple heeft zelf geen melding gemaakt van serverproblemen.

De update naar iOS 7 kent een aantal aanzienlijke wijzigingen van Apples mobiele besturingssysteem. Zo is de grafische vormgeving van het besturingssysteem op de schop gegaan. Ook is iOS 7 klaar voor 64bit-architectuur en het notificatiecentrum is flink onder handen genomen. IOS 7 draait op de iPhone 4, 4S en 5, de iPad 2, 3, 4 en iPad mini en de laatste generatie iPod touch. Uit een test van Tweakers bleek wel dat de accuduur van de iPhone 5 kan teruglopen door iOS 6 voor versie 7 te verruilen.

Reacties (302)

Reactiefilter:-13020263+1172+213+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 11
Akamai clusters draaien overuren, de pieken zijn overal op de internet exchange punten te zien, vrijwel overal +20%. Dat is een serieuze hoeveelheid bandbreedte, onderschat dat niet.

Ach, er is geen slechte publiciteit toch?

"Various EU IXPs are showing spikes of various sizes at the moment

LINX: http://cl.ly/image/3n1521432S1R
LONAP: http://cl.ly/image/0W2K0q3p3f2h
AMS-IX: http://cl.ly/image/0r0J2b331E2A
DE-CIX: http://cl.ly/image/0D1B181N103A"
Is al bekend of het dezelfde build is als de GM?

Edit: Is blijkbaar hetzelfde. Hoef ik niet te updaten :P

[Reactie gewijzigd door Alpha89 op 18 september 2013 20:56]

Ook is iOS 7 klaar voor 64bit-architectuur
What's the hype? Voor zover ik weet kan iOS hiermee meer dan 4GB geheugen aanspreken. Dus?

EDIT: Zoals de reacties na mij, blijkt die 4GB te kloppen en dat het dus niet veel meer dan PR is. Bedankt voor het omlaagmodereren ;)

[Reactie gewijzigd door Nas T op 18 september 2013 22:26]

What's the hype? Voor zover ik weet kan iOS hiermee meer dan 4GB geheugen aanspreken. Dus?
Het gaat er niet per definitie om dat het een 64bit OS is, maar meer om het volgende:

- de A7 is gebasseerd op ARMv8, een volledige overhaul / re-design met een volledig nieuwe instructie set (en backwards compatibility) terwijl de voorgangers waren gebasseerd op 20 jaar oude legacy technologie
- aangezien Mac OS X ook 64 bit is en er veel software wordt gedeeld tussen OS X en iOS, is het qua development stukken eenvoudiger en handiger als zowel OS X als iOS 64 bit zijn
- er zijn al tijden geruchten dat Apple met de gedachte speelt om Intel te vervangen in zijn notebook lijn voor energie zuinige ARM processoren. Aangezien de huidige iPhone 5S qua processor kracht (benchmarks) bijna gelijk staat aan de MacBook Pro uit 2008 is het niet een heel vreemde gedachte dat Apple een energie zuinige Low End laptop uit kan gaan brengen op basis van ARM. Dezelfde geruchten spreken ook al tijden van een testplatform op basis van ARM, om OS X compatible te maken en houden met ARM. Apple heeft dezelfde stap al eens eerder gemaakt van PowerPC naar Intel, het lijkt me dan ook zéér aannemelijk dat dit gerucht waar is.
- met een 64 bit OS en een 64 bit processor architectuur heb je nu dan nog niet zoveel aan het geheugen wat je kan adresseren, maar de stap moet ooit gemaakt worden. Voor je het weet is het moment daar dat je het wel kan (of beter: wil) adresseren (en dat moment is er sneller dan je denkt), dus m.i. het juiste moment om de overstap te maken naar de ARMv8 / 64Bit...

Vergelijking iPhone 5S vs iPhone 5:
The results (average of three runs, after a device reboot):

WebKit Sunspider 1.0.1: 1.8x faster (408 vs. 716, smaller is faster)
Google Octane 1.0: 1.9x faster (5,576 vs. 2,984, bigger is faster)
Mozilla Kraken 1.1: 2.4x faster (5,948 vs. 13,937, smaller is faster)

To put that in context, the iPhone 5S beats my 2008 15-inch MacBook Pro by a small measure in the Sunspider benchmark (with the MacBook Pro running the latest Safari 6.1 beta). The iPhone 5S is, in some measures, computationally superior to the top-of-the-line MacBook Pro from just five years ago. In your fucking pocket.
bron: http://daringfireball.net/2013/09/the_iphone_5s_and_5c

[Reactie gewijzigd door 4np op 19 september 2013 22:05]

Een 64-bits architectuur heeft meer voordelen dan enkel meer geheugen kunnen aanspreken; meer en bredere geheugenregisters verlagen de registerdruk en kunnen de prestaties verbeteren, denk dan aan zo'n 8 tot 10% gebaseerd op ervaringen met de switch op desktops.

Daarnaast heeft ARM voor 64-bits een nieuwe ISA, ARMv8, welke echt nieuw is en niet zomaar een extensie zoals x86-64. De nieuwe instructieset is verbeterd en bevat o.a. nieuwe instructies speciaal voor AES. Enkel de switch naar ARMv8 kan in sommige gevallen tot een performanceverbetering van rond de 5% zorgen. In het geval van AES zelfs 800% :)

Verder kan het best zijn dan Apple zijn ecosysteem op tijd omgezet wil hebben naar 64-bits (developers moeten hun apps ook gaan aanpassen) zodat ze geen problemen krijgen tegen de tijd dat de geheugenhonger van apps/iOS echt voorbij de 4GB gaat.
Dat 64 bit noodzakelijk is om 4GB+ aan te sturen is een misvatting (onder hoofdzakelijk windows gebruikers)

Microsoft besloot PEA (physical adress extention) niet in windows XP toe te passen en zo een softwarematig limiet voor 4GB geheugen te creëren. Ondanks dat dit in hardware werd ondersteunt. De hoofdzakelijke reden is om duurdere server licenties te verkopen .. maar ook om de gebruiker te motiveren windows vista te gebruiken voor moderne (32 bit) hardware.

Om die reden denken veel mensen dat je 64 bit nodig hebt om meer dan 4GB aan te kunnen spreken. Dat is onjuist.

Teven is het niet alleen geheugen, maar het fysieke aansturingslimiet geld ook (types) flash.

De 32 bit ARMv7 kan 64 GB aansturen (iPhone 4 en hoger).
Nee dat is het niet (een misvatting). Er is simpelweg niet meer adresruimte. Ja, door PAE kan je even door, maar dat is meer een korte termijn hack aangezien die ook maar doorgaat tot 64 GB. Mits OS en overige software ermee overweg kunnen that is. Het ligt dus wel degelijk aan de architectuur want ook Apple, Linux, BSD etc zullen niet vrolijk meer dan 4 gb ram draaien op 32 bit processors.

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 19 september 2013 00:07]

Het ligt dus wel degelijk aan de architectuur want ook Apple, Linux, BSD etc zullen niet vrolijk meer dan 4 gb ram draaien op 32 bit processors.
En toch draaiden Linux, MacOS, BSD en Windows 2000 servers al voor de introductie van 64-bits CPU's vrolijk met met meer dan 4 GB geheugen.
Windows 2000 Advanced Server 8GB dmv PAE, Mac Pro's en xServer dozen vanaf 10.5 met een 32-bits kernel tot 64 GB bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/w...#Operating_system_support

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 19 september 2013 07:12]

Dat klopt, maar een proces kan niet meer dan 4GB geheugen gebruiken zonder dat het proces zelf ook 64-bit is.
PAE is gewoon LIM v5.0.

Voor de wat jongere gebruikers: toen de 16-bit architectuur tegen z'n grenzen aan begon te lopen, hebben Lotus (van de 123 spreadsheets), Intel en Microsoft de koppen bij elkaar gestoken en "Extended Memory" bedacht (niet te verwarren met "Expanded Memory"; dat was nog trager)

In grote lijnen kwam het er op neer dat een gedeelte van de adresruimte een window was naar dat Extended Memory. LIM zorgde ervoor dat het juiste gedeelte van het Extended Memory in dat window kwam te staan, zodat de processor het kon uitlezen. Maar dat kostte dus wel een aantal CPU-cycles, vandaar dat het trager was.

Al met al hebben we, zeker nu SSD's betaalbaar zijn, geen behoefte meer aan PAE
De 32 bit ARMv7 kan 64 GB aansturen (iPhone 4 en hoger).
Vast, maar niet in één app want de pointers zijn dan nog altijd maar 32-bit.

Anyway hoewel geinig denk ik niet dat Apple iOS7 64-bit heeft gemaakt voor het gebruik in de volgende iPhone, maar meer voor het gebruik in een paar iPhones verderop en wellicht wat andere hardware in de toekomst.
Die nieuwe iphone heeft een processor die 64bits is wel wakker blijven he :P
Dat 64-bit OS is alvast een voorbereiding op de toekomst ;) zie ook hieronder het reaguursel van PhoenixT met info waarom...

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 18 september 2013 23:35]

Maar de nieuwe iphone heeft niet meer dan 4GB geheugen, dus wat is het uiteindelijke nut (voor eindgebruikers)?
Maar de nieuwe iphone heeft niet meer dan 4GB geheugen, dus wat is het uiteindelijke nut (voor eindgebruikers)?
Apps kunnen ook grotere data blokken verwerken per klok tik. Dat kan je best wat performance opleveren bij Apps met grote blokken data. Zoals 3D games, of maps applicaties. 4GB aan kunnen spreken is slechts 1 van de voordelen die je met 64 bit krijgt.
Niet dat ik er nut in zie, maar 32bit gaat tot ca. 3,2 Gb.
Dat is 1 van de nadelen van een 32bits, verder wat eerder al gezegd werd worden de data Blocks die in 1 keer verstuurd kunnen worden ook groter, wat zorgt voor een betere efficiëntie en snellere data verwerking, wat dus betere prestaties oplevert, en dus een blije eindgebruiker. mensen die denken dat 32bits alleen slaat op het aantal GB aan geheugen dat je kan gebruiken hebben hier dus niet genoeg verstand van en zouden ook geen opmerkingen moeten plaatsen.
Vrijwel niets, behalve wat positieve PR voor Apple, wat ze ook wel konden gebruiken.
wat precies hetzelfde geval is met al die quad en 8-core cpu's in telefoons..

Ik vind het een goede strategie, het gaat toch jaren duren voordat al de apparaten op 64Bit zitten en bij die tijd zal de 4GB aan RAM geheugen al een stuk normaler zijn op smartphones.
Het is een opgeschoonde architectuur. Meer registers, meer L1 cache.
Voorbereiding op de toekomst? Vandaar dat de servers van Apple het niet aankunnen, ze hielde rekening met de vele downloads? :D
Dus kan de MacBook misschien ook over een aantal jaren op ARM overgaan.
Want??? Behalve dat die op OSX en niet iOS draaid, en dus geen OSX binaries aan kan.

Zie MS met de ARM build van Windows, alle desktop software werkt niet omdat die voor een totaal andere arch is.
Apple heeft het al eens eerder gedaan natuurlijk. Je moet het denk ik wel anders aanpakken dan met Windows RT, dus ze zullen er in ieder geval voorlopig voorzichtig mee zijn.

Kortom, het is wel een stap die in die richting past, maar dat is nog geen voordeel van 64 bits voor de huidige iPhone serie.
Ja en?

Apple kan toch gewoon opnieuw beginnen?

Hebben ze ook eerder gedaan.

Apple kan ARM CPU's goedkoper laten maken dan Intel CPU's.

En de Swift architectuur hebben ze al, als ze dat verbeteren kan dat met de optimalisaties voor OSX zeer goede prestaties leveren.

Dus kan Apple Intel dumpen.
Maar ze kunnen Mac OS wel voor ARM optimaliseren, in 1995 en 2005 hebben ze ook ook het hele OS herschreven dus waarom zou dat in 2027, 2018 of misschien wel eerder niet kunnen?
Heel iOS7 is ook omgezet naar 64 bit, en vanavond nu kunnen alle apps om simpele wijzen worden omgezet naar 64 bit met de xcode tool van Apple.
Zeur niet als je je tech niet kent!

Eén van de voordelen van een 64 bits architectuur en software is dat je idd meer geheugen kan aanspreken dan met een 32 bits systeem. Maar er kleeft veel meer aan dan alleen dat! Denk je dat er überhaupt ooit was overgestapt naar 64 bit als een beetje extra geheugen het enige voordeel was? Geloof me, dan was er wel naar een andere oplossing gezocht.

Het ombouwen van iOS en alle samenhangende software (compilers voor apps, de hele SDK en ga zo maar door) naar 64 bit is wel een prijzige PR stunt! Heb je enig idee hoeveel werk dat is?
Yup, er is wel verschil, want in de GM versie, mis je de 4G optie,
die wel te zien is in de Openbare versie, dus je zult toch de orginele versie moeten downloaden & installeren... (herstellen via Itunes of het handmatig over je GM installeren)

:)
Nee, de GM en de App-store download zijn voor de zoveelste keer bit-identiek. Die 4G-schakelaar komt middels een carrier update.
Inderdaad, klopt! Als je naar Instellingen --> Algemeen --> Info gaat krijg je in veel gevallen de carrier update + NL Alert ondersteuning :)
Dit is typisch iets wat je met bittorrent snel naar een ongelimiteerd aantal users kunt verspreiden, om huidige problemen te voorkomen. had Apple tonnen tot miljoenen bespaard, als ze het hadden gedurft...... was een boel mensen ook een boel frustratie bespaard gebleven....

voor de niet tweakers: http://nl.wikipedia.org/wiki/BitTorrent

[Reactie gewijzigd door thund3rball op 18 september 2013 21:26]

Gewoon integreren in iTunes zou ik zeggen, de uitgelezen kans :)
Apple is dit echt niet zelf aan het distribueeren, daar betalen ze Akamai voor. Een bedrijf dat.. distributie voor je regelt! Duh.
Ipadje al 9 uur bezig.. Misschien kunnen ze zo'n uitrol een volgende keer door Google laten hosten..
Google zou er ook problemen mee hebben gehad, als de hele wereld tegelijk de nieuwste Android bij alleen Google konden downloaden.

Maar ja, hoeveel Android toestellen draaien de laatste versie? En die worden ook nog eens door verschillende bronnen aangeboden.

Dus je maakt een opmerking die nergens op gebaseerd is.
misschien moet jij je eens verdiepen in iets voordat je commentaar geeft.
Lol... Windows downloaden en installeren kan ook een tijdje duren hoor...
Waar maakt iedereen zich druk om :?
Blijkbaar is het zo dat we ons heel erg ongemakkelijk gaan voelen als onze smartphone het niet meer doet.
Blijkbaar is het zo dat we ons heel erg ongemakkelijk gaan voelen als onze smartphone het niet meer doet.
Daarom wacht ik rustig tot morgen, en update dan wel een keer.
Vraag ik me ook af...
Haha! Klopt inderdaad soms is windows ook een hele dag aan het updaten zonder het vooruitzicht dat het ooit klaar is.
Oei, klagen op Twitter dat heeft zin. Na iedere ios updat raken de servers overbelast. Dat is een goed teken, want veel mensen willen dus upgraden. Je kunt er als Apple zijnde ook weinig tegen doen. Tenzij je er een hele bak geld tegenaan smijt, maar dat lijkt me voor die paar uur onverantwoord.

Gewoon geduld hebben, biertje opentrekken en kalm blijven.
Je kunt er als Apple zijnde ook weinig tegen doen.
Een geleidelijke uitrol is een goede oplossing, laat model per model updaten, ipv alles tegelijkertijd, voorkomt heel wat gezever.
"Waarom mag mijn apple device niet eerst, ik heb toch ook een hoop geld neergelegd voor mijn apple x"

Als fabrikant kan je het nooit goed doen op die manier.
Tja, minder geld vragen? Microsoft doet het ook op die manier.
Dan krijg je alsnog dezelfde reactie.

Mensen moeten gewoon weer eens leren geduld op te brengen.
@LarBor
Wat ik niet begrijp aan je reactie is "dat is een goed teken".
Waarom is het een goed teken als mensen willen upgraden? Dat betekent dus dat de software niet voldoet aan de eisen. Dan willen mensen wat anders.

Goed teken? Lijkt me juist een slecht teken.

In ieder geval iedereen succes gewenst met het updaten!
Ja, is toch echt Apple's keuze, dan hadden ze het verspreid over landen of zoiets moeten vrijgeven.
Dit is gewoon weer om de hype te voeden.
Ja, is toch echt Apple's keuze, dan hadden ze het verspreid over landen of zoiets moeten vrijgeven.
Dan had je ook gemekker gehad, waarom zij wel en wij niet?
Gewoon even een dag of wat wachten, de apparaten werken toch? En mocht er dan blijken dat er toch een hinderlijke bug in zit, of erger nog, de update veel apparaten brickt, ben jij veilig. En de slimste.
Snap sowieso niet waarom mensen 0-hour updaten naar een nieuw OS. Vooral in iOS hebben bijna alle X.0 versies bugs gehad die de weken erna opgelost werden. Dus naast de immense drukte, is het ook slim om te wachten met updaten tot anderen aangeven dat alles prima werkt op jouw type device. Zo voorkom je een update die je niet terug kan draaien, terwijl je device erg traag is met de nieuwe versie.

Ik heb een iPhone 4 en iPad 2. Deze zijn misschien niet supersnel meer onder het nieuwe OS en ik wacht dan ook geduldig de ervaringen van anderen af. Pas als blijkt dat alles lekker en soepel loopt op die devices, ga ik pas over naar iOS 7.
Voor dit soort statische acties kun je gewoon third party services gebruiken, zoals Akamai. Die hebben overal in de wereld caching servers staan. De check gebeurt dan via Apple, maar de daadwerkelijke downloads komen dan van de lokale servers van Akamai. Dat systeem werkt prima voor statische content. Microsoft gebruikt het ook voor deployment van service packs, updates, ...
Dat gebruiken ze al vriend..
Ik reageerde ook op de post dat het voor Apple niet rendabel was om zijn eigen serverpark voor dit soort load in te richten. Blijkbaar niet duidelijk verwoord. Maar ik heb er in ieder geval een vriend bij :+
Bij Microsoft hebben ze wel begrepen dat je een update gefaseerd per regio/tijdzone moet uitrollen. Wat dachten ze bij Apple, dat zij wel even 'boem pats' een update de deur uit kunnen doen zonder dat hun infrastructuur bezwijkt?

Niet om Apple te bashen, maar dit is gewoon slecht. Om maar meteen het gras voor de voeten weg te maaien; bij de release van een game kan je niet anders dan de game aan iedereen tegelijkertijd aanbieden omdat andere spelers dan al kunnen spelen terwijl jij zelf het spel nog niet eens kunt downloaden. Vandaar dat bijna elke dikke game launch via internet niet soepel verloopt.

Het is zoals wij wel weten niet interessant om infrastructuur aan te leggen die een tijdelijke piek, zoals deze, aan kan. De Microsoft methode om updates voor Windows bijvoorbeeld gefaseerd uit te rollen is een oplossing.
Hoe is dat een oplossing? Dat faseren, dat is pas slecht! Bij Microsoft maken ze nog regio-gebonden software, bij Apple is alles gewoon voor iedereen (mits de wetten in het land waar je bent dat toelaten), en tegelijkertijd. Bij content deals is dat natuurlijk anders, als je geen rechten hebt om media te verkopen in een bepaald land moet je natuurlijk eerst rechten zien te krijgen, en dat kost overal een andere hoeveelheid tijd.

Maar wat je nu voorstelt is dat je bepaalde groepen in bepaalde volgordes updates gaat geven. Dat is gewoon discriminatie en een stom concept opzich, om dat je daarmee niet eens een probleem oplost, maar het gewoon negeert.

Wat Apple nu doet, is een content delivery service provider gebruiken om de boel te distribueeren (akamai), en dat zou altijd goed moeten gaan. Maar zelfs de provider met de meeste bandbreedte kan het niet aan. Dan zijn je opties gewoon een beetje op...
Faseren is ideaal, nu hebben waarschijnlijk minder mensen toegang tot iOS 7 dan dat ze het gefaseerd doen (per tijd zone bijvoorbeeld)(sommige mensen worden nu loco omdat ze hun telefoon helemaal niet meer kunnen gebruiken, gg). Iedereen zou de update dus op dezelfde tijd kunnen krijgen (niet UTC). Als iedereen in een bepaalde tijdzone het bijvoorbeeld om 12 uur 's middags zou kunnen downloaden wat is er dan discriminerend aan?

Op die manier krijg je een meer verspreide belasting van je infrastructuur, dit i.s.m. Akamai en er was geen vuiltje aan de lucht geweest.

Als je het nog altijd discriminerend vindt kunnen ze het ook gewoon om beurten doen. Dan krijgt tijdzone 0 de update als eerste en de volgende keer tijdzone +1 enzovoort. Uiteindelijk heeft elke tijdzone dan wel eens de primeur gehad.

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 18 september 2013 23:21]

Als je het tijdzone-based wil doen heb je al het gewone ritme mee. Een beetje slimme gebruikers gaan niet updaten tijdens een blok uren waarin ze het apparaat nodig hebben, zoals tijdens werk. Als mensen liggen te slapen gaan ze meestal ook niet updaten. Zo heb je ruwweg van de 24 uur per dag waarin iemand in theorie zou kunnen updaten 8 uur minder voor slaap, 8 uur voor werk, 3 uur minder voor hygiene/eten/drinken, en waarschijnlijk ook nog wel 1 of 2 uur reistijd. Op z'n best dus 5 klokuren per dag over om te updaten, tijd die vaak ook voor andere dingen gebruikt wordt.

Laten we zeggen dat het update-window voor de meeste mensen maximaal 3 uur breed is. Als je dat over tijdzones verdeelt, dag/nacht en andere bezigheden ook meeneemt, dan heb je al een soort van gefaseerde update. Als het hier dag is, en ergens anders nacht, dan liggen mensen op die 'ergens anders' plek te slapen. Die gaan dus niet updaten.

Dus wat het faseren betreft zou je dan op een andere manier moeten selecteren... en dan krijg je dus 'voorkeursgroepen' van mensen die als eerste mogen updaten.

Ik denk dat het prima is zoals het nu gaat, en dat als mensen willen updaten, ze het een paar keer proberen en dan morgen of overmogen nog een keer kijken. Dat er een update bestaat maakt nog niet dat die update ook daadwerkelijk direct geinstalleerd moet worden.

Mensen die direct de update willen hebben als ie uit is heb je altijd, en die mensen (ook als dat er 1 of 2 miljoen zijn) zullen altijd manieren vinden om die update op te halen.
In dit geval is het dan toch zo dat andere nog geen gebruik kunnen maken van iOS 7 en anderen wel? Is toch exact hetzelfde... Software is software.
Een game release ligt iets gevoeliger dan een software update. Daar betaald je namelijk voor (deze software update is Apple je niet verplicht). Als ik op Steam mijn game koop en vervolgens 3 dagen moet wachten om het te kunnen spelen dan ben je natuurlijk aardig zuur. Al helemaal als je speciaal voor die nieuwe game 3 dagen vrij had genomen om het te kunnen spelen (iets dat veel gebeurt bij dikke game releases).

Daarnaast is de situatie sowieso heel anders. Zonder de update kun je gewoon met iOS 6 blijven werken. Niks aan het handje dus als je iets later iOS 7 aangeboden krijgt. Bij een game release is dit niet het geval. Er is namelijk geen back-up waarop je terug kunt vallen in het geval dat je de game nog niet kunt downloaden of spelen.

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 18 september 2013 21:49]

Maar dan krijg je toch van te voren door wanneer je het spel kan downloaden? Ik zie werkelijk geen praktisch verschil. Ik vind de oplossing wel heel goed. Gewoon per regio regelen en om de beurt.
Jep klopt, ik zou het ook een goed idee vinden, ook voor games. Dan zijn er tenminste nog wat mensen die kunnen spelen. Nu is het vaak zo dat niemand kan spelen omdat de servers overbelast zijn.

Probleem is dat je dan herrie in de tent krijgt, discriminatie zoals johnkeates zegt.

Alhoewel dit laatste ook weer op is te lossen door de game voor elke tijdzone op hetzelfde moment uit te geven waardoor na 24 uur iedereen toegang heeft.

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 18 september 2013 23:14]

Is het bij zo'n hoeveelheid dataverkeer niet te makkelijk om gelijk te roepen dat het probleem bij de servers van apple ligt ?
Ja het zet je aan het denken. Als ik onderstaande website mag geloven is er een behoorlijke dip in het globale verkeer, terwijl het anders zeer stabiel is: http://www.internettrafficreport.com/30day.htm

Lijkt erop dat bepaalde netwerktechnologieën (tcp?) hier eigenlijk niet zo geschikt voor zijn.
UDP lijkt mij inderdaad beter dan TCP voor downloaden van updates 8)7. Als je op de grafieken van internet knooppunten als AMS-IX kunt zien wanneer gebruikers IOS beginnen te downloaden, heeft het niet veel zin om extra servers of andere protocollen in te zetten, gewoon geduld hebben.

@hieronder: sarcasmemeter kapot?

[Reactie gewijzigd door ieperlingetje op 18 september 2013 22:59]

Een update wil je juist over TCP krijgen? Mocht er een pakketje gaar zijn wil je daar een berichtje voor krijgen zodat je niet een gare update krijgt. UDP is voor iets wat "vervliegt". Bijvoorbeeld een live stream of online multiplayer games.
als je 404 en 403 errors van hun servers krijgt wel
als je 404 en 403 errors van hun servers krijgt wel
Alleen zijn die servers van akamai. En normaal gesproken zie je akamai niet snel plat gaan.
Iedereen die massaal iOS7 download. Wooowww wie had dat gedacht??

Ik vind dit persoonlijk best wel dom, ik had dit ook wel kunnen voorspellen. Ze hadden minstens wat goede voorbereiding kunnen doen en meerdere servers opzetten met de update.
WTF denk jij dan ? Deze update is op dit moment gedistribueerd op de akamai edge servers. En die kunnen het niet eens aan. Wat moet Apple dan doen ?

Dit is volkomen voorbereid. Alleen de infrastructuur kan het alsnog niet aan.
Tja regio gebonden uitrollen? Batch gebonden, kies maar. Keuzes genoeg. Als je iedereen in 1x voorziet dan hoef je geen helderziende te zijn dat er ergens iets niet goed gaat..
Nokia begreep dit volgens mij 5 jaar geleden al :+
Nokia? Dat bedrijf dat dankzij z'n vooruitstrevende visie onlangs overgenomen geweest is door Microsoft? :+
Investeren in servers omdat de servers maar even een paar uurtjes moeite hebben?
Huren was de oplossing geweest, dan kom je positief op het nieuws. Maarja, negatieve publiciteit is ook publiciteit.
Hoe ga je zoiets schalen?
Ze zullen flink wat servers hebben staan, maar moet je dan voor elke update voor die eerste paar uurtjes een heleboel extra servers gaan uitrollen en de lijnen upgraden?
Vraag me af of dat de manier is, de load is natuurlijk enorm.
gewoon stagered deployen.... scheelt een hoop ;-)
Akamai kan dat prima.
Jij denkt dat ze ergens in een datacenter één servertje hebben staan met de iOS-update erop? :D


Die update komt via Akamai binnen. Die hebben over de hele wereld en bij zo ongeveer elke ter zake doende ISP servers staan. Je wilt niet weten hoeveel data die servers gisteren het internet op gepompt hebben. (De AMS-IX, waar niet eens het meeste van dit verkeer overheen gaat, had een plus van 200 gigabit/sec.)
1 2 3 ... 11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Ibood hunt

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True