Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 302, views: 70.812 •

Servers van Apple zijn woensdag overbelast geraakt nadat de iOS 7-updatebestanden online zijn geplaatst. Gebruikers die hun iPhone of iPad willen updaten klagen over trage downloads of corrupte bestanden.

Onder andere op Twitter klagen veel Apple-gebruikers over haperende downloads kort nadat Apple iOS 7 online had geplaatst. Sommige gebruikers stellen dat zij corrupte iOS7-updatebestanden binnenkrijgen waardoor zij deze opnieuw moeten downloaden. De precieze omvang van de problemen is niet geheel duidelijk; Apple heeft zelf geen melding gemaakt van serverproblemen.

De update naar iOS 7 kent een aantal aanzienlijke wijzigingen van Apples mobiele besturingssysteem. Zo is de grafische vormgeving van het besturingssysteem op de schop gegaan. Ook is iOS 7 klaar voor 64bit-architectuur en het notificatiecentrum is flink onder handen genomen. IOS 7 draait op de iPhone 4, 4S en 5, de iPad 2, 3, 4 en iPad mini en de laatste generatie iPod touch. Uit een test van Tweakers bleek wel dat de accuduur van de iPhone 5 kan teruglopen door iOS 6 voor versie 7 te verruilen.

Reacties (302)

Reactiefilter:-13020263+1172+213+32
1 2 3 ... 11
Is al bekend of het dezelfde build is als de GM?

Edit: Is blijkbaar hetzelfde. Hoef ik niet te updaten :P

[Reactie gewijzigd door Alpha89 op 18 september 2013 20:56]

Ook is iOS 7 klaar voor 64bit-architectuur
What's the hype? Voor zover ik weet kan iOS hiermee meer dan 4GB geheugen aanspreken. Dus?

EDIT: Zoals de reacties na mij, blijkt die 4GB te kloppen en dat het dus niet veel meer dan PR is. Bedankt voor het omlaagmodereren ;)

[Reactie gewijzigd door Nas T op 18 september 2013 22:26]

Die nieuwe iphone heeft een processor die 64bits is wel wakker blijven he :P
Dat 64-bit OS is alvast een voorbereiding op de toekomst ;) zie ook hieronder het reaguursel van PhoenixT met info waarom...

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 18 september 2013 23:35]

Maar de nieuwe iphone heeft niet meer dan 4GB geheugen, dus wat is het uiteindelijke nut (voor eindgebruikers)?
Vrijwel niets, behalve wat positieve PR voor Apple, wat ze ook wel konden gebruiken.
wat precies hetzelfde geval is met al die quad en 8-core cpu's in telefoons..

Ik vind het een goede strategie, het gaat toch jaren duren voordat al de apparaten op 64Bit zitten en bij die tijd zal de 4GB aan RAM geheugen al een stuk normaler zijn op smartphones.
Het is een opgeschoonde architectuur. Meer registers, meer L1 cache.
Maar de nieuwe iphone heeft niet meer dan 4GB geheugen, dus wat is het uiteindelijke nut (voor eindgebruikers)?
Apps kunnen ook grotere data blokken verwerken per klok tik. Dat kan je best wat performance opleveren bij Apps met grote blokken data. Zoals 3D games, of maps applicaties. 4GB aan kunnen spreken is slechts 1 van de voordelen die je met 64 bit krijgt.
Niet dat ik er nut in zie, maar 32bit gaat tot ca. 3,2 Gb.
Dat is 1 van de nadelen van een 32bits, verder wat eerder al gezegd werd worden de data Blocks die in 1 keer verstuurd kunnen worden ook groter, wat zorgt voor een betere efficiëntie en snellere data verwerking, wat dus betere prestaties oplevert, en dus een blije eindgebruiker. mensen die denken dat 32bits alleen slaat op het aantal GB aan geheugen dat je kan gebruiken hebben hier dus niet genoeg verstand van en zouden ook geen opmerkingen moeten plaatsen.
Voorbereiding op de toekomst? Vandaar dat de servers van Apple het niet aankunnen, ze hielde rekening met de vele downloads? :D
Een 64-bits architectuur heeft meer voordelen dan enkel meer geheugen kunnen aanspreken; meer en bredere geheugenregisters verlagen de registerdruk en kunnen de prestaties verbeteren, denk dan aan zo'n 8 tot 10% gebaseerd op ervaringen met de switch op desktops.

Daarnaast heeft ARM voor 64-bits een nieuwe ISA, ARMv8, welke echt nieuw is en niet zomaar een extensie zoals x86-64. De nieuwe instructieset is verbeterd en bevat o.a. nieuwe instructies speciaal voor AES. Enkel de switch naar ARMv8 kan in sommige gevallen tot een performanceverbetering van rond de 5% zorgen. In het geval van AES zelfs 800% :)

Verder kan het best zijn dan Apple zijn ecosysteem op tijd omgezet wil hebben naar 64-bits (developers moeten hun apps ook gaan aanpassen) zodat ze geen problemen krijgen tegen de tijd dat de geheugenhonger van apps/iOS echt voorbij de 4GB gaat.
Dat 64 bit noodzakelijk is om 4GB+ aan te sturen is een misvatting (onder hoofdzakelijk windows gebruikers)

Microsoft besloot PEA (physical adress extention) niet in windows XP toe te passen en zo een softwarematig limiet voor 4GB geheugen te creëren. Ondanks dat dit in hardware werd ondersteunt. De hoofdzakelijke reden is om duurdere server licenties te verkopen .. maar ook om de gebruiker te motiveren windows vista te gebruiken voor moderne (32 bit) hardware.

Om die reden denken veel mensen dat je 64 bit nodig hebt om meer dan 4GB aan te kunnen spreken. Dat is onjuist.

Teven is het niet alleen geheugen, maar het fysieke aansturingslimiet geld ook (types) flash.

De 32 bit ARMv7 kan 64 GB aansturen (iPhone 4 en hoger).
Nee dat is het niet (een misvatting). Er is simpelweg niet meer adresruimte. Ja, door PAE kan je even door, maar dat is meer een korte termijn hack aangezien die ook maar doorgaat tot 64 GB. Mits OS en overige software ermee overweg kunnen that is. Het ligt dus wel degelijk aan de architectuur want ook Apple, Linux, BSD etc zullen niet vrolijk meer dan 4 gb ram draaien op 32 bit processors.

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 19 september 2013 00:07]

Het ligt dus wel degelijk aan de architectuur want ook Apple, Linux, BSD etc zullen niet vrolijk meer dan 4 gb ram draaien op 32 bit processors.
En toch draaiden Linux, MacOS, BSD en Windows 2000 servers al voor de introductie van 64-bits CPU's vrolijk met met meer dan 4 GB geheugen.
Windows 2000 Advanced Server 8GB dmv PAE, Mac Pro's en xServer dozen vanaf 10.5 met een 32-bits kernel tot 64 GB bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/w...#Operating_system_support

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 19 september 2013 07:12]

Dat klopt, maar een proces kan niet meer dan 4GB geheugen gebruiken zonder dat het proces zelf ook 64-bit is.
PAE is gewoon LIM v5.0.

Voor de wat jongere gebruikers: toen de 16-bit architectuur tegen z'n grenzen aan begon te lopen, hebben Lotus (van de 123 spreadsheets), Intel en Microsoft de koppen bij elkaar gestoken en "Extended Memory" bedacht (niet te verwarren met "Expanded Memory"; dat was nog trager)

In grote lijnen kwam het er op neer dat een gedeelte van de adresruimte een window was naar dat Extended Memory. LIM zorgde ervoor dat het juiste gedeelte van het Extended Memory in dat window kwam te staan, zodat de processor het kon uitlezen. Maar dat kostte dus wel een aantal CPU-cycles, vandaar dat het trager was.

Al met al hebben we, zeker nu SSD's betaalbaar zijn, geen behoefte meer aan PAE
De 32 bit ARMv7 kan 64 GB aansturen (iPhone 4 en hoger).
Vast, maar niet in één app want de pointers zijn dan nog altijd maar 32-bit.

Anyway hoewel geinig denk ik niet dat Apple iOS7 64-bit heeft gemaakt voor het gebruik in de volgende iPhone, maar meer voor het gebruik in een paar iPhones verderop en wellicht wat andere hardware in de toekomst.
Dus kan de MacBook misschien ook over een aantal jaren op ARM overgaan.
Want??? Behalve dat die op OSX en niet iOS draaid, en dus geen OSX binaries aan kan.

Zie MS met de ARM build van Windows, alle desktop software werkt niet omdat die voor een totaal andere arch is.
Apple heeft het al eens eerder gedaan natuurlijk. Je moet het denk ik wel anders aanpakken dan met Windows RT, dus ze zullen er in ieder geval voorlopig voorzichtig mee zijn.

Kortom, het is wel een stap die in die richting past, maar dat is nog geen voordeel van 64 bits voor de huidige iPhone serie.
Ja en?

Apple kan toch gewoon opnieuw beginnen?

Hebben ze ook eerder gedaan.

Apple kan ARM CPU's goedkoper laten maken dan Intel CPU's.

En de Swift architectuur hebben ze al, als ze dat verbeteren kan dat met de optimalisaties voor OSX zeer goede prestaties leveren.

Dus kan Apple Intel dumpen.
Maar ze kunnen Mac OS wel voor ARM optimaliseren, in 1995 en 2005 hebben ze ook ook het hele OS herschreven dus waarom zou dat in 2027, 2018 of misschien wel eerder niet kunnen?
Heel iOS7 is ook omgezet naar 64 bit, en vanavond nu kunnen alle apps om simpele wijzen worden omgezet naar 64 bit met de xcode tool van Apple.
Zeur niet als je je tech niet kent!

Eén van de voordelen van een 64 bits architectuur en software is dat je idd meer geheugen kan aanspreken dan met een 32 bits systeem. Maar er kleeft veel meer aan dan alleen dat! Denk je dat er überhaupt ooit was overgestapt naar 64 bit als een beetje extra geheugen het enige voordeel was? Geloof me, dan was er wel naar een andere oplossing gezocht.

Het ombouwen van iOS en alle samenhangende software (compilers voor apps, de hele SDK en ga zo maar door) naar 64 bit is wel een prijzige PR stunt! Heb je enig idee hoeveel werk dat is?
What's the hype? Voor zover ik weet kan iOS hiermee meer dan 4GB geheugen aanspreken. Dus?
Het gaat er niet per definitie om dat het een 64bit OS is, maar meer om het volgende:

- de A7 is gebasseerd op ARMv8, een volledige overhaul / re-design met een volledig nieuwe instructie set (en backwards compatibility) terwijl de voorgangers waren gebasseerd op 20 jaar oude legacy technologie
- aangezien Mac OS X ook 64 bit is en er veel software wordt gedeeld tussen OS X en iOS, is het qua development stukken eenvoudiger en handiger als zowel OS X als iOS 64 bit zijn
- er zijn al tijden geruchten dat Apple met de gedachte speelt om Intel te vervangen in zijn notebook lijn voor energie zuinige ARM processoren. Aangezien de huidige iPhone 5S qua processor kracht (benchmarks) bijna gelijk staat aan de MacBook Pro uit 2008 is het niet een heel vreemde gedachte dat Apple een energie zuinige Low End laptop uit kan gaan brengen op basis van ARM. Dezelfde geruchten spreken ook al tijden van een testplatform op basis van ARM, om OS X compatible te maken en houden met ARM. Apple heeft dezelfde stap al eens eerder gemaakt van PowerPC naar Intel, het lijkt me dan ook zéér aannemelijk dat dit gerucht waar is.
- met een 64 bit OS en een 64 bit processor architectuur heb je nu dan nog niet zoveel aan het geheugen wat je kan adresseren, maar de stap moet ooit gemaakt worden. Voor je het weet is het moment daar dat je het wel kan (of beter: wil) adresseren (en dat moment is er sneller dan je denkt), dus m.i. het juiste moment om de overstap te maken naar de ARMv8 / 64Bit...

Vergelijking iPhone 5S vs iPhone 5:
The results (average of three runs, after a device reboot):

WebKit Sunspider 1.0.1: 1.8x faster (408 vs. 716, smaller is faster)
Google Octane 1.0: 1.9x faster (5,576 vs. 2,984, bigger is faster)
Mozilla Kraken 1.1: 2.4x faster (5,948 vs. 13,937, smaller is faster)

To put that in context, the iPhone 5S beats my 2008 15-inch MacBook Pro by a small measure in the Sunspider benchmark (with the MacBook Pro running the latest Safari 6.1 beta). The iPhone 5S is, in some measures, computationally superior to the top-of-the-line MacBook Pro from just five years ago. In your fucking pocket.
bron: http://daringfireball.net/2013/09/the_iphone_5s_and_5c

[Reactie gewijzigd door 4np op 19 september 2013 22:05]

Yup, er is wel verschil, want in de GM versie, mis je de 4G optie,
die wel te zien is in de Openbare versie, dus je zult toch de orginele versie moeten downloaden & installeren... (herstellen via Itunes of het handmatig over je GM installeren)

:)
Nee, de GM en de App-store download zijn voor de zoveelste keer bit-identiek. Die 4G-schakelaar komt middels een carrier update.
Inderdaad, klopt! Als je naar Instellingen --> Algemeen --> Info gaat krijg je in veel gevallen de carrier update + NL Alert ondersteuning :)
Hoewel de reactie van meller14 wat kort is, is dit alles behalve ongewenst. Ik ben ook niet verbaasd dat de servers overbelast raken. Apple heeft een gigantische userbase op iPhone gebied. De update is vrijgegeven en meteen beginnen X miljoen mensen te downloaden.

Daar is wel op voor te bereiden door Apple, maar het blijft altijd afwachten hoe het daadwerkelijk gaat lopen.
Na lang wachten (ruim een uur) is hij eindelijk binnen! Niet veel anders dan de beta!
Het begon zo soepel om 1900, maar kakte daarna vrij snel in. Even geduld hebben maar!
Ben van 18:58 begonnen met proberen updaten, nu, pas na 2 uur kunnen voltooien...
pfffff 3 uur wachten voordat de software binnen is. Overbelast?? Jazeker!
Ipad update net aangezet... 2 hours remaining zegt ie... We gaan het zien.

Edit: na 2 uur klaar met downloaden, maar bij verifying update krijg ik een foutmelding met 'software update is not available at this time. Try again later.'

Erg vreemd.... wel gedownload dus, maar installeren ho maar

[Reactie gewijzigd door Timmmeeehhh op 18 september 2013 22:57]

De oplossing is simpel: Ga 1 categorie terug, daarna weer opnieuw proberen te installeren. Herhaal dit een paar keer en viola, hij installeert iOS 7.

Heb hetzelfde gehad bij mij en daarna werkte het, moet wel zeggen dat het hartstikke mooi eruit ziet. :)
Nog 7 uur te gaan volgens mijn ipad :(

Nou ja, lekker aan de stroom hangen en wat anders gaan doen. Morgenochtend zal ie wel klaar zijn :P
Da's jammer die piekbelasting - heeft Apple geen cloud-capaciteit extra ingekocht?
want? Het is een normaal woord, dat 'kanker' er net in staat, staat jou niet aan? Zoek het woord eens op zou ik zeggen. 'kankeren' is een normaal woord, niks met de ziekte te maken.
Citaat: "Ze hadden gewoon even wat, met bv. Akamai, af moeten spreken, kost wat, maar scheelt een hoop gekanker."

Ahum, Apple gebruikt Akamai al voor de distributie van updates...

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 18 september 2013 21:35]

Dan hadden ze beter moeten nadenken over de beschikbare capacitieit, dit is gewoon niet netjes naar je gebruikers.
Ach joh. Zo erg is het niet. De eerste updates duren een uurtje langer maar voor de rest zijn er geen grote problemen. Piekbelasting heb je altijd, gefaseerd uitrollen lijkt me een veel goedkopere en slimmere oplossing (bijvoorbeeld overal ter wereld lokaal om 10:00).
Uitgelezen kans om iets wat iedereen wil hebben schaars te laten zijn voor eventjes.

Als het zonder problemen zou verlopen zou je teleurgesteld denken: "ach, het gaat vanzelf, niemand geïnteresseerd blijkbaar". Je kan als bedrijf beter het eerste hebben.
Ze hadden gewoon even wat, met bv. Akamai, af moeten spreken, kost wat, maar scheelt een hoop gekanker.
Apple hangt al vele jaren achter akamai.
Denk dat maar enkele bedrijven ter wereld een data verbruik van rond de 762 000 000 gigabyte aan kunnen allemaal op het zelfde moment en dat is in met maar 1miljoen downloaders. Maak daar eens 76 200 000 000 gb van en dan weet je dat dit onbegonnen werk is
waarom noem je dan zon groot getal?
omdat zeker tussen 50 en 100 miljoen mensen de update hebben gedownload de eerste dag. Dus ik noemde het maximale getal.
mn ipad 4 moet nog 17 uur zegt ie, 900 mb. hoop dat het zo sneller gsst.
1 2 3 ... 11