Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 53, views: 24.495 •

De Nokia-tablet, waarover al langer geruchten de ronde doen, gaat een 10,1"-scherm en een Snapdragon 800-soc bevatten, zo bericht een Microsoft-watcher. Ook is er een nieuwe afbeelding verschenen, die de tablet in het rood toont.

Al maanden gaan er geruchten dat Nokia een tablet gaat uitbrengen. Microsoft-watcher Paul Thurrott claimt nu enkele specificaties te kennen. Zo zou de tablet met codenaam Sirius een Qualcomm 8974-quadcore, oftewel Snapdragon 800 met lte-ondersteuning krijgen. Het besturingssysteem wordt daarmee Windows RT. Het 10,1"-scherm zou een ips-paneel met een resolutie van 1920x1080 pixels betreffen en de camera is volgens Thurrot een 6,7-megapixelmodel met Carl Zeiss-lens. Verder is het vermoedelijke gewicht 0,59 kilo, de dikte 8,89mm en de accuduur maximaal 10 uur.

Nokia zou een speciale toetsenbordcover meeleveren die, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de covers voor de Surface RT, extra accuduur moet opleveren. De prijs komt volgens het nieuwe gerucht op 499 dollar uit. Er staat ook een afbeelding van de tablet bij het bericht, waaruit opgemaakt kan worden dat Nokia het ontwerp van zijn Lumia's doortrekt naar de tablets.

Nokia Sirius

Thurrott meldt de komst van de tablet in een overzicht van komende Windows-tablets, waarin ook nog wat nieuwe details over de komende generatie Surface-tablets van Microsoft zelf staan. Zo zouden deze tablets opnieuw 10,1"-schermen krijgen en even dik en zwaar als de huidige Surface-tablets zijn. Wel biedt de RT-tablet straks eveneens een resolutie van 1920x1080 pixels en komt dit model in het wit beschikbaar. Thurrot bevestigt eerdere geruchten dat het RT-model een Tegra 4 krijgt en de Surface Pro een Core i5 van de Haswell-generatie. Ook bevestigt hij de komst van het docking station en de cover met accu, al zou deze pas een tijd na de aankondiging beschikbaar komen. Ook moet er op een later moment een 8"-Surface mini arriveren. Waarschijnlijk worden de Surface en de Surface Pro op 23 september aangekondigd.

Reacties (53)

Zo, dat ziet er mooi uit.
Maar ik denk dat de meeste mensen een Windows tablet willen met de Haswell processor en een volledige windows.
Windows RT is een doodgeboren kindje.

De enige reden waarom Windows RT uitbracht was dat Intel gewoon geen CPU had die met Arm kon Concurreren. MS moest iets en ARM tablets verkochten goed dus is er RT gekomen.

Intel heeft dat bericht begrepen en komt (pas nu) met x86 cpu's die voldoende snelheid hebben en een laag verbruik. De komende maanden zullen we dan ook tablets met deze x86 atoms gaan zien. Op deze atoms draai je gewoon windows 8.1 en niet de kreupele RT versie.

Als nokia, NU ms slim is zetten ze deze RT versie gewoon in de ijskast. doen ze dat niet zul je deze tablets binnen x maanden tegen dumpprijzen in de uitverkoop zien omdat niemand ze voor die prijs wil en gewoon liever een x86 atom met wind 8.1 wil.
Ik wil ook een x86 Bay Trail met Windows 8.1. Deze combinatie kan wel eens behoorlijk goed uitpakken (gewicht/prijs/accuduur/prestaties) al moet de praktijk dat nog uitwijzen.
Ben ook benieuwd of Merrifield het ook zo goed gaat doen...
De benchmarks voorspellen in ieder geval veel goeds. De tot nu toe aangekondige Bay Trail tablets bieden ook erg veel voor hun prijs.

Toshiba Encore: intel atom, 1280x800 8" scherm, 10,7mm dik, 450 gram voor 325¤
Dell Venue: intel atom, 1920x1080 8" scherm, <9mm dik, <400 gram waarschijnlijk rond de 350¤

Dit wordt wel een 10" tablet maar Asus heeft ook een mooie transformer aangekondigd voor 350¤.1366x768 10" scherm, 2gb ram, toetsenbord

Ik zie tegenwoordig dan ook geen nut in het kiezen van een RT tablet. Dunner dan x86? Nee. Lichter? Ook niet. Langere accuduur? Misschien, maar als je alleen metro apps draait dan niet.

Deze komende Nokia tablet ziet er erg mooi uit en de specs zijn prima. Maar met een prijs van 499$ zitten ze fors boven de prijzen van x86 tablets. Er komen atom tablets met gelijkwaardige specs voor minder geld. Wie is dan gek genoeg om een RT Tablet te kopen waarmee je een stuk minder kan?

Zo lang het scherm <= 10.6" is krijg je gratis Office zowel bij RT als volledige Windows dus dat is ook geen argument. Tegra 4 is grafisch gezien wel beter dan de Atom maar als je een tablet koopt om te gamen kan je beter een Android of iOS tablet kopen. Veel meer aanbod en de prijzen liggen een stuk lager dan in de Windows App Store.

[Reactie gewijzigd door JJ93 op 13 september 2013 18:49]

Ik denk dat de gemiddelde consument niet eens weet wat x86 inhoudt. Hetgeen het meest boeit bij deze dingen is merknaam en marketing. Specificaties boeit de gemiddelde consument helemaal niet want daar begrijpt hij toch niets van. Het percentage consumenten die hier wel naar kijkt is zo minimaal dat deze de verkoop van een product niet zal maken of breken.
Dat hoor ik heel erg vaak, maar waarom? Windows RT is in die zin al een completer tablet OS dan Android en iOS bij elkaar. De ondersteuning voor randapparatuur is beter, je hebt een desktopomgeving met een volwaardige Office erop en allerlei tools standaard zoals een file manager (explorer), registry editor, remote desktop client etc. Tenzij je een veredelde laptop wilt, is Windows RT meer dan prima voor een tablet. Ik werk er zelf nu al een tijd mee en ik heb niet het idee dat ik ook maar iets mis t.o.v. de volledige Windows 8 versie.

Als je een notebook/desktop replacement wilt dan wil je inderdaad de volledige WIndows, maar dan moet je concessies doen aan accuduur, hittevorming en gewicht. In die gevallen zouden iOS en Android niet eens een optie zijn overigens.

Dus als tablet OS is Windows RT wat mij betreft prima, als volwaardig desktop OS niet nee. Misschien zouden ze het overigens Windows Tablet 8 ofzo moeten noemen, misschien dat dat duidelijker is voor veel mensen.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 13 september 2013 15:53]

Dus als tablet OS is Windows RT wat mij betreft prima, als volwaardig desktop OS niet nee.
Het probleem is dat Windows 8.1 precies dezelfde tablet UI als RT aan boord heeft, met daarnaast ook nog een volwaardige desktop. Zoals we aan de Bay Trail tests zien is het minstens zo snel als de Snapdragon 800 en net zo zuinig, dus zolang de meerprijs niet veel is, gaat dan iedereen voor een W8 tablet.

(edit: ik heb het niet over de Surface Pro, maar over die Bay Trail tablets)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 september 2013 16:41]

Nee, juist niet. De hardware van de Surface RT is gemaakt om goedkoper en energiezuinig te zijn.

De Surface Pro is uiteraard beter, maar ook veel duurder en is gewoon overkill voor een tablet. Een Surface Pro is namelijk meer een Ultrabook en daarom gewoon een andere markt. Het ligt er maar helemaal aan wat je er mee wilt doen, maar voor het merendeel van de use cases voor een tablet is de RT versie ruimschoots voldoende.

Het enige wat je MS kunt verwijten is 1) dat ze de RT te duur in de markt gezet hebben en 2) dat de naamgeving niet zodanig is dat iedereen het verschil begrijpt.
Ik ben overtuigd, dat de paden van Tablet, Smartphone en desktop uiteindelijk (binnenkort) weer samen gaan komen.
Wat mij opviel bij de presentatie van de iPhones, was dat de term Dekstop mbt de processor meerdere malen werd geroepen. Dat doen ze bij Apple niet voor niets.

Het zou me daarom niet verbazen dat in volgende versies van een iPad of iPhone, de mogelijkheid gaat bestaan er een toetsenbord en beeldscherm aan te koppelen en daarmee een volwaardige dekstop te krijgen (met OSX).

Ubuntu heeft dit pad al openlijk ingeslagen. Ik verwacht er veel van.

Maar Ubuntu maakt duidelijk verschil tussen de gebruikersinterface van de telefoon en de dekstop. Die worden op een andere manier bediend.
Apple maakt (in ieder geval tot nu) ook een duidelijk verschil.

Het probleem bij Microsoft, is dat ze een vergelijkbaar pad hebben gekozen, maar hierbij niet de hardware laten combineren, maar de software.
Wat mij betreft is dit een ernstige beperking in het gebruikersgemak.
Een dekstop werkt gewoon niet goed op een tablet. Maar je krijgt hem wel op je surface. Een programma dat gemaakt is voor de dekstop (zoals oa ook office) werkt niet lekker op een tablet.
Aan de andere kant vind ik de Metro interface helemaal niet lekker werken op mijn laptop.

Dus: Ja, in theorie heb je gelijk dat Nokia en Microsoft een hele mooie tablet kunnen maken. En krijg je een tablet die qua productiviteit bij kan dragen en voor thuis een leuke aanvulling kan zijn.
Maar met de huidige Windows 8, is het concessies doen. En ik doe dat persoonlijk liever niet.

Als er ooit nog een 8.2 versie zou komen van Windows, moeten ze daar naar mijn mening hardware herkenning in gaan bouwen. Moet niet heel moeilijk zijn:
Als er een muis is aangesloten > Desktop omgeving en muisvriendelijke Metro.
Is de primaire input een touch scherm > Geen desktop tonen, alleen touchvriendelijke Metro en programma's.
Maar Ubuntu maakt duidelijk verschil tussen de gebruikersinterface van de telefoon en de dekstop. Die worden op een andere manier bediend.
Bij Windows toch ook? MetroUI en classic desktop...
Apple maakt (in ieder geval tot nu) ook een duidelijk verschil.
Nou ja, het iOS lauch menu (LaunchPad) zit ook in de desktop versie, en het iOS notificatie center is er nu ook aan toegevoegd in een sidebar. Net als bij Windows 8 is dat met 1 knop oproepbaar.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 september 2013 17:32]

Het probleem wat ik met deze redenering heb (RT is completer dan Adroid en iOS), is dat alle argumenten PC argumenten zijn: randapparatuur, Office, etc.

Ik meen dat het success van een tablet hem nu JUIST in de beperkingen zit. Geen randapparatuur, geen ingewikkelde software, etc.

Daarnaast negeer je het app aanbod probleem. Weliswaar geen probleem, maar ik acht het nog steeds waarheid dat zowel iOS als Android hierin beter, completer, en sneller zijn. En dat maakt het hele ecosysteem beter.
Toevallig had ik 2 studenten bij m'n stageplek die Windows RT tablet hadden gekocht en kwamen bij ons omdat het niet lukte om programma's uittevoeren.

Wat bleek ze wouden .exe files uitvoeren wat dus gewoon niet kan op deze RT. Ze maakten echt opmerking toen ik dit zei van "Dit is toch Windows?". Waarbij ik daarna ook het verhaal hierboven had vertelt dat je wel gewoon Office etc. kan gebruiken, dat je het moet zien als een iPad/Android Tablet.

Maar goed hieruit blijkt dat voor niet technische personen (en gadget liefhebbers) dit niet duidelijk is. Bedoel de gemiddelde computer heeft al jaren Windows, dus dit zijn ze gewoon gewend. Dan gebruikt RT ook nog eens bijna de exacte UI als 8 wat helemaal verwarrend is voor hun. Dit is gewoon niet zo slim gedaan door Microsoft.
Ik zal er eens een geven. Het is niet mogelijk Skydrive als een map toe te voegen in Windows RT. Je moet voor de Metro App gaan, waarmee je dus helemaal geen verkenner acties kan uithalen en hij is nog een stuk trager ook, zelfs bijna trager dan gewoon naar de skydrive webpagina gaan :/

Het feit dat deze Skydrive support er nog niet is geeft voor mij aan dat Microsoft ook maar weinig investeert in RT.
Nee, hier vervangen we de oude Ipads voor RT tablets. Windows 8/Haswell tablets gebruiken we om laptop mee te vervangen, een hele andere groep gebruikers.

RT bevalt prima, je moet het alleen niet vergelijken met een laptop. Om Ipads en thin clients te vervangen werkt het prima.
Het zou toch eigenlijk wel erg fijn als Microsoft afstapt van RT en een uitgebreidere versie bouwt van Windows Phone. Ik heb werkelijk nog niemand kunnen uitleggen dat Windows RT geen echte Windows is... Veel te complex verhaal, ik wens daarom Nokia erg veel succes met deze gegarandeerde faal.

(al is ie wel mooi rood ;) )
Is het niet ook gewoon een uitgebreidere versie van Windows Phone? Tenminste zo zie ik het.. dat ik erop zou kunnen wat ik op mijn WP ook kan, maar dan met een groter schermpje...
Nee, want apps voor WP8 draaien niet op WP8 RT. Het is niet net zoals bij Apple, waar iPhone apss gewoon op een iPad draaien, al moet er dan wel wat geschaald worden. Bij WP8 RT is dit dus niet.
WP8 RT is een niet bestaand OS. Het is Windows 8 RT, of Windows Phone 8.
Ik snap niet dat je een +1 krijgt... Neen, RT is niét een uitgebreide versie van Windows Phone... Heb je al ooit WP, Windows RT en W8 naast elkaar gebruikt?
Hoe jij het ziet, is foutief en best denigrerend te noemen. Heb je er al eens mee gewerkt?
De Surface RT kan je niet onderscheiden van een Surface 8 totdat je het verschil in dikte, gewicht en snelheid opmerkt. Leg daar WP8 naast en je ziet héél duidelijk dat dit een ander OS is. W8/RT is overigens veel logischer qua handling. Apps afsluiten op WP door een veegbeweging naar beneden te doen zou een welgekomen extra zijn. Hetzelfde voor multitasking (van linkerrand naar binnen vegen), alsook de instellingen opvragen(door een kleine veeg van de onderrand naar boven te doen).
Met RT doe je alles wat je met een tablet doet, de mogelijkheden zijn even uitgebreid als bij Android of iOS. Enkel de apps ontbreken nog, maar dat is een kwestie van tijd en succes.

Als Nokia interessante apps voorziet zoals ze voor WP doen, kan dit een aangename RT tablet worden met voldoende mogelijkheden voor het 'slagen als tablet' in de ogen van de consument. Maar de tablet heeft succes nodig om te verkopen, en de consument wil dat zijn product al succes heeft, dus dat wordt moelijk... De prijs gaat het overigens ook niet echt doen... Al valt dat af te wachten. Nokia is wel tot wat in staat. :-)
Haha, ja hoor, ik hang aan mijn RT via een USB hub een draadloze muis, een 500GB externe HD en een geheugenkaartlezer om (in het veld) mijn RAW foto's via Windows Explorer op de RT te zetten en te bekijken en daarna te saven op de HD.
Ik zie mij dat echt niet op mijn WPhone doen, hoe goed die ook is.

[Reactie gewijzigd door janchtw op 13 september 2013 16:30]

De funky kleurtjes op de hele Nokia lijn ben ik niet zo'n fan van maar zullen het vast goed doen. Tablet ziet er zo (moeilijk te zien natuurlijk) erg netjes en strak uit.

Ben alleen wel benieuwd of RT zal verkopen voor deze prijs, want op surface was het nog niet echt een topper en die was volgensmij (vooral op het laatst) een stuk goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 13 september 2013 15:28]

Ik ben ook geen fan van funky kleurtjes en daarom heb ik een zwart Lumia 920. Want ja, ook dat kan. Je hoeft niet perse met een felle kleur rond te lopen ;)
Het is weer eens wat anders dan die grijze, zwarte of metalen look van andere fabrikanten die proberen hun hardware te laten uitzien als 'serious business'.
"Why so serious?" om maar iemand te quoten :+

Ik vind Nokias design met die kleurtjes juist erg verfrissend. Dat mag ook wel eens in het grijze tabletland. De Nokia lijn ziet er letterlijk uit als eye candy - en in dat opzicht geeft dat het product ook een laagdrempelig imago.
En als je het te flashy vindt, kun je vast nog een grijze cover op doen :)
Gaaf zeg!!! Hopelijk komt ie snel en wordt deze tablet succesvol voor Windows RT. Heb zelf een Surface RT en ik vind het een geweldige tablet! Naar mijn mening de beste van het moment!!!

[Reactie gewijzigd door dsteensma op 13 september 2013 15:31]

Ik heb zelf een rode lumia omdat ik het een erg mooie kleur vindt. zeker in combinatie met het zwart. Voor deze tablet geld voor mij het zelfde, wat een prachting ding! ik ga dit zeker in de gaten houden. Vooral omdat Nokia erg goede exclusieve apps heeft., en de bouwkwaliteit super is.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 13 september 2013 15:33]

Dit design kan mij wel bekoren. Maar zoals er al eerder hebben vermeld, bij mij komt er geen Windows RT in.

Mijn voorkeur gaat naar een volledige Windows 8 of naar Android.
Op dit moment zijn het aantal apps die beschikbaar zijn voor Windows RT nog erg laag.
Dit is dan ook een alternatief voor een Ipad of Android tablet, niet voor een laptop. Daar is de prijs ook naar en de specs ook.
Mijn voorkeur gaat naar een volledige Windows 8 of naar Android.
Wat twee hele verschilende dingen zijn.
Android en Win RT zijn juist vergelijkbaar met elkaar.
Ja vast. een tablet van 9 cm dik.. Die 8.89 mm lijkt me vrij correct eigenlijk :)
8,89mm? lijk me wel erg dun, 889mm dus 8,89cm moet het zijn en 0,59kg lijkt me gewoon 590gram.

OT:
Kwestie van tijd tot MS de surfuce fused met de Lumia tablet. Windows RT is een tijdelijke oplossing net zoals WP alles wordt gewoon windows en windows zal vast ook ARM gaan ondersteunen.
8.89 cm dik .. Ja ik geloof je gelijk ..
0.59kilo = 590gram?

Je punt word niet helemaal duidelijk. 8.89 mm = bijna 1 cm.
Of je trollt .. of .. laten we het op trollen houden.
0.59kg is inderdaad 590 gram, maar wat is je punt ;)
KG is zelfs de SI eenheid, welke in nederland officieel is ingevoerd. Zolang het logisch is, moet het zelfs in KG. Ik snap dus niet wat je bedoelt. daarbij is meter de eenheid voor afstanden, maar dat is hier niet logisch en dus mag het in mm. de maat is verder in de juiste orde van grote. Je bent of abuis of je hebt nog nooit een tablet gezien
De dikte is echt geen 8cm, dan zou hij veel teveel op een broodtrommel lijken (zeker in het rood). En 0.59 Kg kan alles tussen de 585 en 594 gram zijn.
88,9 centimeter dik lijkt me wat veel voor een tablet. Die past al nauwelijks op de achterbank, dat is bijna een meter.

En nee, de Surface RT blijft gewoon bestaan naast de Nokia lijn en RT blijft ook gewoon. Het is totaal niet interessant voor Microsoft om die samen te voegen net zoals IOS en OSX nog steeds niet samen zijn.
ziet er leuk uit.. maar RT is no-go voor mij :)
Hoezo? Houd je niet van gratis software zoals Microsoft Office? Ik vind Windows 8, pro en RT allemaal goede besturingssystemen voor tablets. Geen gepriegel met allerlei apps voordat je een systeem hebt waarop op alles kan. Ik heb de Surface RT een paar maanden mogen testen en ik was er zeer te spreken over. Had maar 1 app nodig en dat was om videobestanden af te spelen. Voor de rest liep alles als een trein. Mensen moeten begrijpen dat Windows 8 RT gewoon weg niet allerlei apps nodig hebt om normaal te functioneren. Mensen staren zich dood op op het aantal apps als ze een tablet kiezen terwijl functionaliteit veel belangrijker is voor mij. Andriod tablet voegen niks speciaal toe zelfde software alleen groter beeld. Apple kan je niet eens een USB stick in kwijt, dus als ik ooit een tablet koopt dan staat er Windows 8 of RT op.
Surface RT is een uitstekende tablet, maar kan iemand een kickstarter beginnen voor xbmc :-)
Leuk die Office RT.

-Is niet volwaardig kan niet alles wat een normale X86 desktop office kan... langer na niet.
-Je mag Office RT niet gebruiken voor bedrijven enkel thuis voor niet commerciele doeleinden. Bron: http://office.microsoft.c...-rt-faqs-FX103210361.aspx
ziet er leuk uit.. maar RT is no-go voor mij :)
dus ook geen iOS of android ?

Kan er in komen, een gewone 3310 en een dikke desktop, meer heeft een moderne mens niet nodig .
[/sarcasme]
Het is wel zo dat er gewoon erg weinig apps zijn voor Windows RT. Ook zie je dat fabrikanten zich nu vooral richten op Windows 8.
Ik vind het toch wat hebben, al die felle kleuren die Nokia gebruikt! :*)
Nu Apple ook felle kleuren voert geeft dat misschien een extra boost voor Nokia.
Waarbij ik de nokia kleuren wel duidelijker heel veel mooier vind dan de 5C die ik eruit vind zioen alsof bij de HEMA in de 5¤ bak thuishoort..... Marktsegment: meisjes van 13 of zo?
Ik kan me niet voorstellen dat Stev jobs dat had goedgekeurt.
Tijdens een hands-on demo liet ik hem vallen, mijn voeten waren verbrijzeld evenals de grond van de 2e, 1e etage en de begane grond. De medewerkers vonden hem in de kelder zonder krasjes of wat dan ook. Qua degelijkheid krijgt hij dus een 10
Ben benieuwd of je nog een keer een uitnodiging krijgt... :)

Maar na dit berichtje waarschijnlijk wel! 8)7

[Reactie gewijzigd door simonts op 13 september 2013 16:42]