Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties, 34.908 views •

Oprichter en ceo Michael Dell is er samen met private equity-investeerder Silver Lake Partners in geslaagd computerfabrikant Dell over te nemen. De aandeelhouders van het bedrijf, dat van de beurs verdwijnt, accepteerden vandaag het bod van 24,9 miljard dollar.

Het bod van het consortium onder leiding van Michael Dell en Silver Lake werd eerder dit jaar aangekondigd. Vervolgens kondigde miljardair Carl Icahn een rivaliserend bod aan; daarbij zou Icahn samen met hedgefund Southeastern Capital 72 procent van het bedrijf opkopen. De resterende 28 procent van de aandelen zouden dan vrij verhandelbaar blijven op de beurs.

Icahn was tegen het plan om Dell van de beurs te halen omdat de aandeelhouders daarbij benadeeld zouden worden. Zij kunnen er nu namelijk niet voor kiezen aandelen in de onderneming te behouden. Daardoor kunnen zij niet profiteren als het in de toekomst weer beter gaat met het bedrijf. Bij het plan van Icahn was dit wel mogelijk. De afgelopen maanden streden de twee partijen om de gunst van de aandeelhouders en ook in de rechtszaal. Eerder deze week gaf Icahn zich gewonnen, al wil hij via de rechtbank in Delaware nog wel proberen het overnamebedrag omhoog te krijgen.

Dell probeert zich de afgelopen jaren steeds meer te richten op ict-dienstverlening en de verkoop van software, het bedrijf wil niet meer alleen een computerfabrikant zijn. Door Dell van de beurs te halen komt het bedrijf minder onder druk te staan van de aandelenmarkt en kan het zich op de transitie richten.

Reacties (77)

When asked what he'd do with Apple if he were in Jobs' shoes, Dell said:
What would I do? I'd shut it down and give the money back to the shareholders.
Ouch!

WGACA!
Logisch dat Mike Dell dat zei, die aandeelhouders konden dat geld dan mooi in Dell steken }>
en wat doet hij nu met dell :+
Ik hoop meer Sputnik projecten opstarten... Laptops met Ubuntu erop dus.
Het zal geen zoden aan de dijk zetten.
ik kan mij echt totaal niets inbeelden wat dell nog kan doen om zichzelf te redden..

[Reactie gewijzigd door stewie op 13 september 2013 16:40]

Het heeft niks met redden te maken. Of zoden aan een dijk. Er is gewoon vraag naar hardware waarbij gewoon goede drivers geleverd zijn die werken met Ubuntu. Ik zelf heb nu dan een Dell M1330 die ook ooit als Ubuntu versie was aangereikt. Daar draait linux als een zonnetje op. Nu Elementary OS erop. :) (ubuntu met schil)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 13 september 2013 19:31]

de vraag is zeer beperkt, als het echt groots was dan hadden we nu er echt wel van gehoord als gigantische bestseller.

het levert niets op.
Alleen omdat de modellen die leverbaar waren of zijn met Linux (Ubuntu, of een andere distro) steevast dure modellen waren (duurder dan ¤/$900) terwijl de meest-verkochte modellen die zijn tussen $/¤400 en $/¤600 en daarbovenop ook nog $/¤50 tot $/¤100 duurder als het identieke Windows-model.

Als je dan Linux wilt gebruiken is het interessanter om die Windows-versie te kopen en daar zelf de distributie naar keus op te zetten, dat is meestal toch een andere als de distributie die de fabrikant geselecteerd had, ik kan me herinneren dat de voorgeïnstalleerde Ubuntu versie 8.04 LTS was op een Dell laptop die uitkwam een maand nadat Ubuntu zelf 10.04 had gereleased. Begrijpelijk dat een OEM wat tijd nodig heeft om te testen, zeker als men slecht af en toe zo'n model uitbrengt (ééns per twee jaar) echte de enthousiast wilt bij een nieuwe laptop meestal toch een nieuwere distro (destijds was er nog niet de controverse over Unity en Gnome3)
When asked what he'd do with Apple if he were in Jobs' shoes, Dell said:

What would I do? I'd shut it down and give the money back to the shareholders.

Ouch!

WGACA!
Moet je wel in zijn context plaatsen. Het ging toen heel slecht met Apple op het moment van die uitsprak van Dell. Het blijft natuurlijk wel een ongelukkige uitspraak.

[Reactie gewijzigd door drib83 op 12 september 2013 18:03]

Het geeft eens te meer aan dat je altijd van je eigen kracht (als bedrijf en als persoon) uit moet gaan en niet de zwaktes van anderen moet misbruiken. Het keert zich vrijwel altijd tegen je op een gegeven moment.
When you can't beat them, join them.
Lijkt me niet dat je een dergelijke uitspraak tegen (of voor) hem kan gebruiken, of mis ik iets?
When asked what he'd do with Apple if he were in Jobs' shoes, Dell said:


[...]


Ouch!

WGACA!
Zegt een gast die belachelijk rijk is geworden met het verkopen van zijn bedrijf en dit nu voor een prikkie terug koopt :+
Het grootste gedeelte van het bedrag zal wel van Silver Lake Partners afkomen. Michael Dell heeft zelf 'maar' een vermogen van 15 miljard namelijk.

Bron

Ik vind het daarbij wel echt een enorm bedrag om een bedrijf terug te kopen van de beurs.
Het is een flink bedrag, maar zo enorm belachelijk ziet het er ook niet uit, als je bedenkt dat op het moment HP 42 miljard en IBM 208 miljard kosten. Bovendien kopen ze het na een behoorlijke prijsdaling de afgelopen jaren.

Aan de andere kant, Asus is rond de $6 miljard waard, en Acer $2 miljard. Al zitten die twee niet in de lucratieve server markt, waar Dell de meeste winst binnenhaalt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 september 2013 18:19]

Al zitten die twee niet in de lucratieve server markt, waar Dell de meeste winst binnenhaalt.
Wel eerst je huiswerk doen voor je boude uitspraken doet.

• Acer in servers: http://us.acer.com/ac/en/...rofessional-group/servers
• Asus in servers: http://www.asus.com/Comme...tations/Servers_Products/

De omzet in servers netwerkapparatuur is de dus 1/3 van de omzet in pc's en thin clients.
De "operating income" (winst voor rente en belastingen) was 4,15% in de business unit ESG. Bij EUC was dat 2,25%.
Operating Segments Summary:
Enterprise Solutions Group revenue was $3.3 billion, an 8 percent increase. Operating income for the quarter was $137 million, a 9 percent decrease. Dell server, networking and peripherals revenue increased 10 percent, the fifth consecutive quarter of growth for this business, driven by continued strength in hyper-scale data center servers. Dell networking continued to grow, with a 19 percent revenue increase. Dell storage revenue declined 7 percent.
[...]
End User Computing revenue was $9.1 billion in the quarter, a 5 percent decrease. Operating income for the quarter was $205 million, a 71 percent decrease. Dell desktop and thin client revenue increased 1 percent, mobility revenue declined 10 percent, and revenue from software from third parties and peripherals declined 5 percent. Dell was the only vendor among the top five worldwide to increase PC unit-shipment share both year over year and sequentially in the past two calendar quarters, according to IDC
http://www.dell.com/learn...-15-dell-fy14-q2-earnings

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 14 september 2013 17:21]

acer in servers, ik krijg er koude rillingen van ...
Ik krijg er geen koude rillingen van. Enkel hebben bepaalde bedrijven een betrouwbare naam opgebouwd. En dan blijf je daar. Bewezen techniek en bewezen kwaliteit.
Dat hun laptops van vrij slappe kwaliteit zijn/waren en hun desktops vrij goedkoop zijn wil niet zeggen dat Acer op de servermarkt slecht is.

Pak een HP laptop van minder dan 800 euro en je hebt een kwaliteit waar zelfs Acer zich 5 jaar geleden voor zou schamen. Kijk naar een HP printer van de laatste jaren en je vraagt je af waarom bedrijven nog steeds zo'n hoge pet op hebben van HP. Qua servers en netwerk doen ze het goed, maar printers en laptops zijn gewoon een drama.
HP is echter wel heel wat groter als Dell. Dell doet vornamelijk PC's/Servers/Workstations en probeert wat in tablets en smartphones.

IT Hardware is voor HP maar een beperkt deel van de omzet (ongeveer een derde). De rest verdient HP met printers en business (IT) services en consultancy.


[s]En dan heb ik het niet over zo'n onbenullig thuisprintertje, maar over fatsoenlijke printers als een HP Indigo.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 12 september 2013 22:56]

En dan heb ik het niet over zo'n onbenullig thuisprintertje, maar over fatsoenlijke printers als een HP Indigo.
"The new HP Indigo 7600 Digital Press"
Dat is dan ook geen printer, maar een digitale drukpers.
Sorry maar Printing is voor HP al jaren geen melkkoe meer. Als ik me goed herinner zat printing vorig jaar zelfs in de rode cijfers. Heel HP deed het in 2012 niet best. Afschrijving op afschrijving met dieprode cijfertjes. Zie ook deze link

Qua marktaandeel is HP nog steeds marktleider op het gebied van servers. Deze positie staat echter flink onder druk, onder meer door Cisco die als 'nieuwkomer' (niet meer zo nieuw, maar goed) flink in de bus blaast met UCS. Op het gebied van werkstations zijn ze al voorbij gestreefd door Lenovo.

De grootste inkomensbron voor HP is momenteel Software & Services. Gek genoeg is dat precies de regio waar Dell ook heen wil. Hoe komt dat? Compute is commodity geworden. Het gaat om zoveel mogelijk prestatie (CPU en RAM) in 't doosje. Wie dat 't beste doet, wint. Vandaar dat Cisco zo opstoomt in de servermarkt. UCS is gefocust op virtualisatie en biedt heel veel prestatie en werkgeheugen in 1 doosje. Daarbij is de marge op hardware minimaal. Enterprise kortingen van 50%-80% zijn geen uitzondering maar eerder regel wanneer je als vendor mee wilt spelen.

Het software defined datacenter maakt dat steeds meer diensten gewoon in een virtuele omgeving draaien en geen eigen hardware met software meer nodig hebben. Software en bijbehorende diensten leveren dus meer op dan hardware bakken.

Dell kocht in het recente verleden al allerlei partijen aan, zoals Quest, die niks met hardware te maken hadden maar wel mooie software oplossingen bieden. Dell Professional Services biedt bijbehorende diensten. De marge op software en diensten is simpelweg veel hoger en levert dus meer op. Michael Dell wil deze weg verder doorzetten om te voorkomen dat Dell in de toekomst van de markt verdwijnt. Met deze handeling krijgt hij de volle controle over z'n bedrijf en kan hij die transitie sneller maken.

[Reactie gewijzigd door Froos op 13 september 2013 10:37]

Ik denk dat dit beter is. De aandelenbeurs is sowieso helemaal over de kop gegaan. Jaar op jaar wordt er meer winst verwacht. Alles telt dan. Door het gewoon inhouse te doen hebben ze meer vrijheid en hebben minder druk dan grootmachten als Apple, HTC of Samsung.mAllemaal fabrikanten die steeds met die druk te maken hebben. Alles wat je dan doet op een goudschaaltje. Dat is niet bevorderend voor een bedrijf, het is eerder een bedrijf uithollen.
Ik ben benieuwd of Dell nu weer het geweldige bedrijf wordt wat het eerst was voordat het de beurs op ging.
Dat Private Equity fonds verwacht net zo hard winst hoor :) Alleen zullen die Michael Dell achter de schermen onder druk zetten ipv in de openbaarheid van de aandeelhoudersvergadering.

Dell ging trouwens al in 1988 naar de beurs, vier jaar na de oprichting. Lijkt me sterk dat je het toen een geweldig bedrijf vond :D

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 september 2013 17:38]

Natuurlijk, ieder bedrijf. Maar een investeerder is minder erg dan allerlei analisten die in hun toverbol kijken of mensen die elke stap met argusogen volgen. Ik denk dat dit een betere oplossing is voor een bedrijf. Bij een bedrijf hoort winst maken natuurlijk. Echter, bij de aandelenmarkt is het steeds meer winst maken. Een winst van 25 miljoen moet de volgende keer 30 of liefst 40 miljoen zijn. Dat kan niet. Zo werkt de economie gewoonweg niet. Soms gaat het omlaag en dan zijn de aandeelhouders meteen rechtop. Dat zal nu minder zijn :)
Ach, toen een private investeerder KPN van de beurs wilde halen werd er moord en brand geschreeuwd. Het is nooit goed :)

Overigens hebben de Dell aandeelhouders wel degelijk recht tot klagen, ze hebben al minstens tien jaar lang weinig plezier van hun investering. 60% verlies en alleen een paar kleine dividendjes, dan zou iedereen gaan klagen. En nu Dell zelf alle aandelen goedkoop oppikt, is alle upside verdwenen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 september 2013 17:46]

Als een investeerder KPN van de markt zou halen zou dat helemaal geen slecht idee zijn.
Het probleem waar KPN nou tegenaan loopt is de waardering door speculeerders, terwijl het bedrijf an-sich veel meer waard is. Met die waardering loop je tegen allerlei veronderstellingen aan, terwijl grotere financierders graag een waardevast bedrijf zien. Zo gauw die grotere financierders weglopen dan schommelt een aandeel alle kanten op.
Als een investeerder KPN van de markt zou halen zou dat helemaal geen slecht idee zijn.
Voor de investeerder ja, niet voor de KPN aandeelhouders. Die verkopen dan op het dieptepunt en geven het bedrijf voor een schijntje weg.

Precies ditzelfde speelt bij Dell. Zowel Icahn en zijn groep aandeelhouders als Michael Dell en Silver Lake vinden beide dat Dell ondergewaardeerd is. Nu het bedrijf van de beurs af gaat, hebben de Icahn & de rest van de aandeelhouders geen mogelijkheid meer om nog veel van hun investeringen terug te zien, Michael Dell en Silver Lake wel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 september 2013 18:18]

Somebody say Nokia? :) Laatste tijd willen veel mensen bedrijven voor een prikkie kopen....

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 13 september 2013 07:30]

Eeh nee, diverse hedgefonds die de sprinkhanenplaag tactiek toepassen zijn niet beter ;)
Plan is Dell na een reorganisatie over een paar jaar opnieuw naar de beurs te brengen.

Gebeurt wel vaker, Seagate bijvoorbeeld is in 2000 van de beurs gehaald en 2 jaar later opnieuw naar de beurs gebracht.
Het voordeel zit vooral bij het beursgenoteerd raken, want dan kan je als oprichter(s) cash krijgen i.p.v. dat al je vermogen in het bedrijf zit. Maar voor de rest zitten er niet veel voordelen aan om beursgenoteerd te zijn.
Mooi zo, hopelijk keert dell weer terug naar hun glorie dagen.
Het gaat er niet om wat je maakt, maar wat je verkoopt. En met hoeveel marge je dat doet. Er is op zich niets op tegen om componenten in te kopen in elkaar te schroeven en met een goede marge door te verkopen. Je moet dat echter wel uitbreiden met een fors servicepakket waarmee je je kunt onderscheiden.
Wat een l#lkoek. Wat maakt Apple? Muziekspelers, telefoons, laptops en computers. Niks wat anderen niet maken. Laatste keer dat ik naar de aandelen Apple keek had ik gewild dat ik er 15 jaar terug er een zwik gekocht had. Asus, Samsung, MSI, geen een die ook maar een enkel product heeft wat niemand anders maakt.
Android, WinPhone, Tizen, FirefoxOS, Bada ... allemaal producten die concureren met iOS
Windows, Linux, BSD, ... Allemaal producten die concureren met OSX
Premiere, Lightworks, Avid Liquid, ... allemaal producten die concureren met Final Cut
....

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is geen enkel product dat Apple maakt dat uniek is in de wereld. En voor vele van de concurerende producten is een pak meer ondersteuning te vinden dan voor wat Apple afleverd. En nee, zo onderscheidend is Apple niet, wat zij maken vind je ook terug in de producten van anderen en er word in beide richtingen van elkaar geleend.
Idd , voor alles zijn er alternatieven , enkel kunnen apple liefhebbers die voor een of andere reden niet meer zien en denken ze dat alles wat apple maakt 100% origineel en uniek is. Dream on.
Je hebt overduidelijk het punt niet gesnapt. Dell maakt enkel wat hardware met software die je bij tienduizend andere fabrikanten ook kan halen. Apple daarentegen biedt hardware met in-house ontwikkelde software en aanvullende software bedoeld voor het eigen platform.

Het betekent dat Apple niet 'zomaar' computers maakt, er is niemand anders die Macs met OS X maakt. Er is niemand anders die iPhones met iOS maakt. Er is een hele groep die niets anders wil dan Final Cut, waar haal ik dat? Enkel bij Apple en dan heb je er ook nog een Mac voor nodig ook.

Of je dit foute praktijken vindt of niet, het zorgt er wel voor dat Apple het goed doet. Dell daarentegen doet niets bijzonders om zichzelf te onderscheiden en laten we eerlijk zijn, daar red je het tegenwoordig niet meer mee. Zeker gezien de Windows-pc markt alleen maar kleiner wordt en men meer in zet op tablets en smartphones.
Hoho, Dell maakt ook de XPS13, Een van de weinige consumenten laptops/ultrabooks die vanuit de fabriek al met Ubuntu komt van een grote fabrikant.
Daar komt binnenkort een update van uit :) Kijk er met smart naar toe.
Tweakers zou zo'n laptop eens een review moeten geven. Helemaal omdat het een Linux laptop is die zo vanaf de fabriek linux krijgt van een grote fabrikant.
Net zoals Apple "niet zomaar" computers maakt, doet ook Dell dat niet.

De toegevoegde waarde van Dell ligt onder andere in de customisatie en ondersteuning.
Rataplan_ je kan het wel produceren, maar dat betekent niet dat je iets maakt waar mensen om zitten te springen..

zolang Dell geen software maakt, maakt het geen drol uit wat ze doen ze gaan straight het digitale "afvoerputje" in..
Hoe lang zou het duren voor ze HTC opkopen?
Wat is dit voor rare opmerking, wat helemaal niks met dit artikel te maken heeft.
Ik snap zijn opmerking wel. Dell wil/moet duidelijk richting mobiele apparaten, en meer bepaald tablet/smartphones/ultrabooks etc. Een markt die Dell niet kent of nooit succesvol is geweest.

Willen ze in die markt op korte termijn meekunnen, kunnen ze beter een gevestigde speler opkopen. En HTC mag dan wel veel van zijn pluimen verloren hebben, er zit nog veel knowhow en ze hebben ervaring genoeg.
Ik zou eerder aan Blackberry denken. Dit past veel beter bij dell zijn zakelijke uitstraling.
Blackberry is te ver heen om nog gered te worden.. en HTC is te klein om zelfstandig verder te gaan... Dell is best goed in overnames en ze missen gewoon echt een goede smartphone lijn.....
Niet helemaal, Blackberry heeft een tamelijk interessante patentenportefuille.
Ik hoop met Michael weer aan het roer dat hij weer een positieve draai kan geven aan Dell net als dat Steve Jobs dat destijds heeft gedaan met Apple :Y)
Er is een verschil,
Jobs heeft na zijn Apple tijd 2 andere succesvolle bedrijven opgericht, werd daarna weer terug-gekocht, en heeft de failliete Apple boel uit het slop getrokken.
Dell? heeft volgens mij na 't mazzeltje uit zijn jeugdige jaren nooit verder iets bijgedragen.
Maar hoe weet je dat het een mazzeltje was?

Het lijkt me eerder hard werk en inzicht dan "een mazzeltje" als je zoiets als 19-jarige uit de grond weet te stampen!

In de tussentijd zal hij ook niet stil gezeten hebben. Of je nou 2 bedrijven opricht of iets anders doet met je leven (vergeet niet dat hij niets 'hoefde' te doen aangezien hij al genoeg verdiend had), dat zegt niets over wat je daarna eens gaat doen.

Voor een overzichtje zie bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Dell en zijn boek lijkt me wat dat betreft ook interessant leesvoer. Kennelijk was het niet helemaal een ongelukje dat hij succesvol was.

Overigens volkomen begrijpelijk dat hij zijn bedrijf uit handen van de aandeelhouders wil terughalen. Als er eenmaal iets misgaat op het langetermijnbeleid zal je dat nooit recht kunnen zetten zonder een dergelijke overname.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 13 september 2013 22:52]

Had meneer Dell niet beter zijn geld kunnen besteden aan de oprichting van een nieuw bedrijf,
zonder allerlei ballast uit het verleden?
Iedereen geeft aan dat dell onder gewaardeerd is, dan is het goedkoper om het bedrijf over te nemen dan het opnieuw op te starten!
Ach, 't lijkt me dat je met 24 miljard toch wel een leuk bedrijf kan beginnen.
(zelf 1 miljard lijkt me al ruim genoeg met het inhuren van innovatieve mensen)

(Voor 1 miljard kan je 10.000 goede mensen inhuren voor een jaar
Als je daarna nog geen briljant product hebt kunnen maken?)

Als je 10 miljoen investeert in de in de USA al-om aanwezige "maker-communities"
en daaruit alleen het meest nuttige filtert (met een groot investeringskapitaal achter je)
kan je niet verliezen.

[Reactie gewijzigd door 83718 op 12 september 2013 23:38]

De beurs bepaald de waarde van het bedrijf. Als iedereen het ondergewaardeerd von, zouden de aandelen niet kosten wat kosten. En de beurs heeft meestal gewoon gelijk; het is de gecombineerde mening van miljoenen mensen, met stemrecht verdeeld naar kapitalisatie. Wél neigt de beurs naar groepsgedrag en daardoor overdrijving.

Naar mijn mening is 25 miljard voor een bedrijf wat weinig winst maakt en vooral in een stervende markt zit veel te veel. Schijnbaar houdt de beurs het in het midden tussen ons twee :)
Maar meneer dell heeft niets te maken met beursen,
maar wel 15 miljard op zijn spaarbankboekje,


maar wat betreft stervend geef ik je gelijk.
een totaal gebrek aan visie uiteindelijk dus

[Reactie gewijzigd door 83718 op 13 september 2013 01:41]

Als ze nu Alienware game tablets gaan maken :p
Ik neem aan dat Michael Dell het beste heeft voor zijn bedrijf en als hij op deze manier grote veranderingen kan brengen aan Dell zonder dat een bestuursraad in de weg gaat zitten, dan lijkt mij dit een goed plan om Dell weer de juiste baan te krijgen. Dell was 10 jaar geleden het grootste PC merk. Nadat HP dat had overgenomen is Dell zowat in vergetelheid geraakt.
Nadat HP dat had overgenomen is Dell zowat in vergetelheid geraakt.
Kijk eens naar de laptops in de eerste klas in de trein, 60% daar is nog steeds Dell hoor.

Ik denk niet dat de hoofdfocus voor Dell op tablets/smartphones gaat liggen. Ze willen zich meer als dienstverlener onderscheiden. Mogelijk dat ze hun hardwarepoot zelfs inkrimpen.
Nou dan mogen ze wel iets doen aan de accountmanagers daar.. wat een flut bedrijf is het geworden zeg.. klantenbinding hebben ze in ieder geval nog nooit van gehoord. in 5 jaar ook gewoon 8 accountmanagers gehad, moest er dan ook zelf achter komen, want inlichten doen ze daar niet.. wil er geen zaken meer mee doen al kreeg ik er geld bij.. lutsers.
't gaat er niet om dat 60% van de laptops een Dell is,
die ook prima zichtbare 20% Apple notebooks vangen wel 50% van de winst,
die Dell's misschien 5%, dus dan doe je iets totaal fouts in je marktpositionering en image!

Het is net zoals gebeurd is bij de introductie van supermarkten in NL
De meeste kleine zelfstandigen gingen ten onder in het marktgeweld, en konden zich
niet onderscheiden van de rest, een paar hebben zich toegelegd op andere (soms kleinere) taken, en doen het tot nu toe prima.

Dell heeft niks xtra's te bieden boven HP/Lenovo etc.

Maar met een budget van 24 Miljard!!!!! (dat is een onwaarschijnlijk bedrag)
Kan je een compleet nieuw merk uit de grond trekken, en zeer succesvol maken.

[Reactie gewijzigd door 83718 op 12 september 2013 23:16]

Maar is die transitie "weg van de hardware, naar dienstverlening of verkoop van services" niet iets waarin al te veel grote hardware (en software) merken Dell zijn voorgegaan?

HP is daar al jaren druk doende mee. In 2008 namen die al EDS over. Samsung en Sony doen hun best om integratie tussen software en hardware te ontwikkelen. Het toevoegen van een dienstenpakket komt echter nog niet van de grond. Apple beweegt al langer richting services (itunes store vanaf 2003). Google maakt precies een andere beweging. Google is ontstaan als softwaretoepassing en is nu uitgegroeid naar hardwareverkoop. Vergeet in dit kader Valve niet, dat kortgeleden ook het pad naar hardware opging. Microsoft tracht de boot niet te missen na twijfelachtige pogingen als Zune, 2006 en het onderschatte Windows Media Center. Zune was al wel een marketplace, maar het Media Center vertrok nog uit het verkopen van een stuk software en werkte met free content.

Microsoft, Apple en Google hebben op een punt een overeenkomst met elkaar: Hardware is op zijn best ondersteunend voor het product, geen doel op zich. Vanuit die optiek is het vreemd dat Microsoft zo'n lange weg heeft moeten afleggen naar W8 en WP8, terwijl Apple en Google die eerder al waren ingeslagen. Mijn eigen observatie: Microsoft heeft pas heel laat de dominante invloed van netwerken en Internet op de ontwikkelingen van computers en computertechniek kunnen onderkennen. Dit klinkt nog steeds door in de wijze waarop de huidige Windows versies met netwerken omgaan.

Apple kan de credits gegeven worden om hardware, software en diensten als een totaalconcept neer te zetten. Google doet dat succesvol na en Microsoft volgt met moeite. Op het gebied van services zijn Google en Apple aan elkaar gewaagd. Momenteel staat Google losser ten opzichte van hardware dan Apple. Op het gebied van internet services verwacht ik om die reden meer vuurwerk van Google dan van Apple.

De hardwaremerken hebben het in het geweld van deze grote drie moeilijk. Beleid (Microsoft) is wispelturig, klanten worden concurrenten (Microsoft, Nokia en Samsung, Apple). De oosterse systeembouwers zijn echter geprofessionaliseerd (Samsung, Lenovo, Asus). Oude (verwesterde?) merken missen visie (Sony, Nintendo, Dell, HP). Dell en HP zijn wanhopig op zoek naar toegevoegde waarde en komen uit op diensten. Hiermee betreden ze echter ook een reeds volle markt. HP koopt zich daarom in (EDS). Mijn verwachting is dat ook Dell door overnames het dienstendomein moet betreden. Heeft Dell hiervoor wel een oorlogskas. Of hoopt ze te vertrekken vanuit haar bestaande producten en klanten? In dat het geval heeft Dell een kip of het ei probleem. Suggestie: goede en goedkope dienstverlening naar particulieren die verder gaat dan de standaard verzekeringsdeal. Dienstverlening voor bedrijven is een overspannen markt, dienstverlening voor particulieren is nog haast onontgonnen terrein.

[Reactie gewijzigd door teacup op 12 september 2013 23:21]

Blijft de vraag, waarom zou je 24 miljard besteden aan "oude verlieslijdende tech"
Als je toekomstvisie "dienstverlening" is.
Dan kan je toch beter gelijk dat geld investeren in een nieuw bedrijf
Microsoft was inderdaad laat met netwerken en internet omdat ze niet geloofde dat het ooit wat zou worden.. Maar dit verhaaltje zie je vaker terug. Ze zijn blind en zien niet waar de markt heen gaat. Net zoals de iPhone en iPad.
Het enige waar ze lekker op teren is hun goede inkomsten vanuit hun monopolie sectoren. Microsoft is niks als dat verstoten word. Hoop dat dat ook gebeurt. Mag wel keertje goede concurrentie komen tegen Microsoft hun Office en OS en andere zakelijke items die een bedrijf helemaal inkapselen in MS software.
Inderdaad, ook in onderwijsinstellingen en bedrijven is het Dell + Lenovo wat de klok slaat. Ik als particulier heb ook een Dell, ik moet toegeven dat een Apple mooier is en een Asus misschien sneller voor hetzelfde geld maar 3 jaar on-site support moet ik bij die nog tegenkomen (ik heb een Latitude series laptop, bij Inspiron etc. is dat natuurlijk anders).

Naast de Latitude (en Vostro en Precision) zijn er voor zover ik weet maar twee productlijnen van de concurentie die in diezelfde categorie zitten qua garantie/service, betrouwbaarheid en degelijkheid: Lenovo (T series als ik me niet vergis) en HP elitebooks en laat die twee nu net 30% van de overgebleven 40% van jouw eerste klas opvullen.

Een relatief grote groep geeft nl. niet om optimale prestaties of om mooie looks maar om degelijkheid en betrouwbaarheid. Daar blinkt Dell (en Lenovo en HP al heb ik het niet zo op die laatste) nog steeds in uit.
Ik weet niet hoe het nu is met Dell, maar ik heb nooit een Dell gekocht of aangenomen vanwege hun propietary hardware & software.

Mensen willen goedkoop onderhoud & niet onnodig dure troep. Het maakt troubleshooting & reparaties onnodig gecompliceerd waardoor je altijd op Dell moet rekenen

Mischien is het nu anders, maar wat ik wel een goeie stap vind is de move uit de aandelen wereld.

Aandeelhouders letten teveel op hun eigen zak & houden geen rekening met het imago van het bedrijf & klant-tevredenheid. Aandeelhouders zijn 9 van de 10x niet goed voor je B2C environment, het werkt iets beter voor B2B. Maar op macro schaal werkt t toch weer tegen de lagere klasses van de bevolking...

in short: aandeelhouders zijn parasieten die je rijk maken tenkoste van anderen e n mogelijk je imago de grond instampen.