Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 20, views: 12.579 •

HP heeft zijn workstations in de Z-serie voorzien van de nieuwe generatie Ivy Bridge-E Xeon-processors en van tweede generatie Thunderbolt-aansluitingen. De fabrikant introduceerde ook twee nieuwe monitoren voor professioneel gebruik; de Z27i en de Z30i.

HP's Z420-, Z620- en Z820-workstations zullen worden voorzien van de nieuwe Ivy Bridge-E-processors uit de E5-1600 v2-serie en de E5-2600 v2-serie. Het Z420-systeem kan voorzien worden van één processor, 64GB ecc-geheugen en maximaal 12TB opslag. De Z620 en Z820 kunnen twee processoren huisvesten. Daarvoor zijn wel cpu's uit de E5-2600-serie benodigd. De Z620 krijgt maximaal 192GB ecc-geheugen en kan maximaal 12TB opslaan. HP's Z820 kan maximaal voorzien worden van 512GB ecc-geheugen en 15TB aan schijfruimte. De basisconfiguraties van de workstations komen in oktober beschikbaar voor prijzen van 1299, 1499 en 1899 euro, exclusief btw.

Naast de workstations heeft HP ook twee monitors voor de professionele markt geïntroduceerd. HP's Z30i heeft een schermdiagonaal van 30 inch en een resolutie van 2560x1600 pixels. De monitor heeft vga- hdmi- displayport- en dvi-aansluitingen en beschikt over een usb-hub. Het paneel zou 100 procent van de Adobe rgb kleurruimte weer kunnen geven. Het tweede generatie ips-paneel moet 37 procent zuiniger met energie omspringen dan het paneel van de vorige generatie. De Z30i is per direct verkrijgbaar voor 1342 euro, inclusief btw. Het kleine broertje van de Z30i is de Z27i, die over dezelfde specificaties beschikt, maar met 27 inch een kleinere schermdiagonaal heeft en beschikt over een lagere resolutie van 2560x1440 pixels. De Z27i zal in november verkrijgbaar zijn voor 725 euro.HP Workstations

Reacties (20)

HP's Z30i heeft een schermdiagonaal van 30 inch en een resolutie van 2560x1600 pixels.
Een goed professioneel scherm ben ik altijd voor te porren, maar 30 inch is mij echt te groot. Ik zou die resolutie wel graag op een 22-24 inch willen hebben. Ik heb nu 1920x1200 op een H-IPS paneel, en dat is prima, maar meer pixels is fijner. Een groter scherm in mijn geval niet.
Het paneel zou 100 procent van de Adobe rgb kleurruimte weer kunnen geven.
_/-\o_

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 11 september 2013 12:40]

Wat is "te groot"? Ik heb al een jaar of vijf een 30"-scherm en ik ben er nog steeds laaiend enthousiast over. Ik zou niet kleiner willen hebben. 2560x1600 op een 22-24"-scherm wordt volgens mij te klein om prettig te lezen.
Te groot voor mij. Ik ben nu 24 inch gewend, en dat is gewoon een goeie maat voor mij. 30 inch neemt voor mij te veel plek in (scherm kan niet verder naar achteren) en is (daardoor) fysiek te groot voor mij. En al zoú het scherm verder naar achter kunnen, dat is voor mij niet prettig voor m'n ogen. Mijn ogen vinden een scherm dichterbij nou eenmaal prettiger lezen, ongeacht de grootte en resolutie.

Zie je hoe vaak ik "voor mij" gebruik? ;)

Dat laatste argument is trouwens flauwekul. Daarvoor bestaat de dpi-setting in je OS. Mijn laptop heeft 1920x1080 in 13" en dat werkt prima als ik Windows 7 op 140dpi instel. Dat sommige applicaties die instelling negeren (of zelfs moedwillig teniet doen) ligt niet aan Windows.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 11 september 2013 16:21]

Beetje duur ,alternatief werk er lekker mee.

http://shop.shimian.eu/QH300-IPS.html

hier voor ¤ 720,-- incl BTW http://www.pcbuyit.co.uk/...00-1610-hdmi2-p-2229.html

Een 3840x 2160 vond ik nog een beetje duur. deze zal het wel uithouden tot de UHD's onder ¤1000,-- zitten

[Reactie gewijzigd door Jermak op 11 september 2013 12:48]

Dat is toch geen alternatief? Het stand van de HP is waarschijnlijk veel beter. Qua garantie zal HP ook wel en aardige voorsprong hebben. Verder heeft jouw scherm geen displayport input, wat in de praktijk betekent dat je hem alleen met een latitude of thinkpad op een docking station kan aansturen (Op HP's docks zit single-link dvi).

Kwalitatief heeft de HP een veel hogere color gamut.

Dus, in welk opzicht is dat nu weer een alternatief? Jouw scherm is een regelrechte downgrade.
Beetje duur ,alternatief werk er lekker mee.
Dat is geen alternatief voor een high-end scherm voor professioneel gebruik; dat is een low cost middenklasser. Niet slecht, en scherp geprijsd, maar niet wat je wilt als je hoge eisen aan je scherm stelt. (nog een reviewtje voor wie nu denkt "hmm, 30 inch voor minder dan duizend euro, dat klinkt lekker" ; eindoordeel: goed en ook geschikt voor niet ál te hardcore gamers)

[Reactie gewijzigd door KnetterGek op 11 september 2013 13:21]

Shimian, dat is toch dat merk dat afgedankte panelen van A-merk fabrikanten opkoopt en er een behuizing omheen knalt en ze met kleurafwijkingen en dode pixels verkoopt?

Nee dankje. Lijkt me niet erg vertrouwenswaardig als je er professioneel werk op moet gaan doen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 11 september 2013 13:38]

Hier een eyes-on van Slashgear van de schermen.
Ze bevatten een USB3-hub.
De 30 inch heeft in ieder geval LED-backlight, bij de 27 staat het er niet bij maar zou zomaar ook LED kunnen hebben.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 11 september 2013 12:56]

offtopic:
Dat is het punt toch niet?

Wat jij zei als alternatief is niet een alternatief voor de mensen die dit scherm willen.
Als jij dat niet wilt prima, maar het scherm van jou is gewoon geen goed alternatief voor de high-end gebruikers die dit scherm van HP juist wel willen of moeten gebruiken.



Ontopic:
HP is de laatste jaren omdat ze juist zijn weg-gestuurd van de comsumer pc's echt sprongen gaan maken zeg.

Merk het zelf in hun servers, workstation en nu dus echt ontzettend mooie beeldschermen.
De design guru's zullen bij zijn met de "Adobe rgb kleurruimte".

Stiekem hoop ik dat HP straks zich alleen nog maar op de zakelijkemarkt richt dan kunnen we nog leuke dingen van HP verwachten.

[Reactie gewijzigd door stealthgun op 11 september 2013 13:27]

HP geeft ook de optie om waterkoeling mee te leveren: http://h20195.www2.hp.com/V2/GetPDF.aspx/4AA4-2668ENW.pdf (niet voor de 620? :?)

Wat ik wel apart vind, is dat HP _niet_ de optie geeft om een SSD in te bouwen. Zelfs niet bij de duurste z820: http://www8.hp.com/us/en/...sheet_tcm_245_1484334.pdf. Dit lijkt me toch zeker wel wenselijk bij workstation. En SSD's hebben hun betrouwbaarheid inmiddels wel bewezen dacht ik zo.

Daarentegen, de garantie van HP is wel er goed. Evenals de zekerheid dat je PC het doet en blijft doen. Ik heb wel eens een filmpje gezien van HP hoe ze hun producten testen op geluid, straling, resonantie, warmte etc... Bijna ziekelijk :P
Met 512GB aan ramgeheugen heb je denk ik geen ssd nodig... Gewoon een ramdisk en je bent klaar...
Iets anders zou ik persoonlijk niet kunnen bedenken om die 512GB aan ram nuttig te maken?
Nu ben ik ook geen workstation gebruiker, dus wat weet ik er nu van :?
Tuurlijk wel, er staat echt: up to 6 2,5 inch SATA solid state drives. En ik heb al ruime een jaar een Z420 met originele HP SSD onder m'n bureau staan.
In de Quickspecs van het HP Product Bulletin staan bij de Z820 gewoon SSD's als optie:

http://h18004.www1.hp.com...s/14264_div/14264_div.pdf
Heb de Z30i hier nu staan maar krijg em niet op volle resolutie in OSX :( Iemand ideeen? Kan nergens drivers vinden oid.
Gebruik je wel een dual-link DVI kabel? Met een single-link DVI-kabel zal je niet verder komen dan 1920x1200 pixels denk ik.
27 en 30 inch zijn prima te doen. Ik gebruikte heel lang 24 inch maar vond hem een fractie te klein. Nu met mijn huidige 27 inch ben ik helemaal tevrede. Tevens heb ik in het verleden een jaar lang achter een 32" monitor gewerkt. Deze moest wel ietjes meer naar achtere worden geschoven maar was dan ook prima te doen.
Als ze de koeling maar een beetje aan de stille kant houden.

Heb hier een Z-420 staan en de koeling die (aan 1 kant maar) op het geheugen en een outtake van de kast zat maakte echt ontiegelijk veel herrie. Voor een dergelijk product verwacht ik zakelijk toch wel wat meer kwaliteit en niet een kast van 20 kilo die ook nog eens lawaai maakt.

Daarom de koeler er maar uit gesloopt en nu mag ik elke keer bij het opstarten op F1 drukken omdat er geen fan gedetecteerd wordt (en dan kun je blijkbaar ook niet uitschakelen in de bios)...
Mijn vorige pc was een Z600 en die kon zonder problemen op het bureau naast mijn monitor staan, ik hoorde 'm nooit. De Z420 verhuisde binnen 1 dag naar onder het bureau vanwege de herrie. Ze kunnen het dus wel bij HP, maar dan moet je een klasse duurder gaan.
Waarom maakt NIEMAND een 2560x1600 van max 27 inch ?

Mijn 2de monitor is al bijna een jaar stuk, en wil hem vervangen door een monitor met 2560x1600 resolutie, maar die zijn alleen te vinden in 30 inch of groter.

De prijs maakt me weinig uit, maar ze zijn niet te verkrijgen :(


Edit voor de off topic moderatoren

Gaat dit niet over ondermeer professionele schermen ?
Heeft die 30 inch monitor in het artikel geen 2560x1600 pixels resolutie ?
Heeft die 27 inch monitor in het artikel geen 2560x1440 pixels resolutie ?
Is het niet zo dat je geen enkele monitor op de markt vind die zowel 27 inch is en ook 2560x1600 pixels heeft?
(ik hoop verkeerd te zijn, maar zeg het me dan)
http://tweakers.net/categ...G8g6Z1aKvxWM89AolB4Et5_wD

Is het niet zo dat je enorm veel beeldschermen vind in 27 inch met 2560x1440 pixels resolutie?

Of ben ik de enige die de 16:9 beeldverhouding niet wil hebben?

De monitoren in dit artikel boeien mij niet omdat je van dit soort er al enorm veel kan vinden op de markt...

Ik snap echt niks van die tweakers moderaties :S

[Reactie gewijzigd door 123pakkie321 op 11 september 2013 22:24]