Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 163, views: 63.061 •

Apple brengt iOS 7 volgende week uit. Dat heeft Apple bekendgemaakt op zijn eigen iPhone-event. De update zal over-the-air aan alle gebruikers van iOS 6 op veel van de recente toestellen worden aangeboden. Het nieuwe OS kent een andere interface dan gebruikers nu gewend zijn.

De update zal volgende week woensdag 18 september beschikbaar komen voor veel van de iOS-apparaten die Apple afgelopen jaren heeft uitgebracht: de iPhone 5, iPhone 4S en iPhone 4, de iPad 4, iPad 3 en iPad 2, iPad mini en de iPod touch v5. Daarmee komt de support voor de iPhone 3GS uit 2009 en de iPod touch v4 uit 2010 te vervallen. De eerste iPad en oudere iPhones en iPod touch-modellen kregen ook al geen update meer naar iOS 6.

Apple laat sommige functies weg uit de updates voor oudere modellen. De functie AirDrop vereist een nieuwere wifi-chip en de iPad 2 en iPhone 4S en ouder ondersteunen dat bijvoorbeeld niet. Filters in de camera-app werken eveneens alleen op de nieuwste modellen, net als het maken van vierkante foto's, dat niet werkt op de iPad 2.

Gebruikers van een iPhone in combinatie met een Vodafone RED-abonnement in Nederland kunnen na de update op 4g. Omdat Vodafone de benodigde 1800MHz-frequentie gebruikt, kunnen klanten 4g gebruiken na de update.

Het nieuwe besturingssysteem bevat een heel ander uiterlijk: veel elementen zijn platter geworden, zonder schaduwen of uiterlijke kenmerken van zaken uit het echte leven. Ook is het notificatiecentrum aangepast, waarbij er drie tabs zijn, waaronder een met een overzicht van de dag, inclusief het weer en agenda-items. De gebruiker kan een nieuw menu oproepen door van onder het scherm naar boven te vegen. Daarin zitten onder meer toggles om wifi en bluetooth aan en uit te zetten. Ook zit daar een Zaklamp-functie, die tot nu toe ontbrak in iOS. Die werkt door de led-flitser constant te laten branden.

Gebruikers met een nieuwe iPhone zullen met iOS 7 een gratis versie van iWork krijgen: wie een update krijgt en ze nog niet heeft gekocht, krijgt ze evenwel niet gratis.

Een van de nieuwe functies is iTunes Radio. Gebruikers kunnen op iTunes Radio onder andere eigen kanalen aanmaken en deze met anderen delen. Op de WWDC in juni werden de plannen voor iTunes Radio al duidelijk. De radiodienst is te vergelijken met Pandora en Nokia Music op Lumia-toestellen. Niet alleen kunnen door Apple samengestelde streams afgespeeld worden, maar iTunes-gebruikers kunnen ook zelf op basis van eigen muziek playlists aanmaken. Ook kan de gebruiker afgespeelde tracks een rating geven om zo de samenstelling te beïnvloeden of een track direct kopen in Apples muziekwinkel.

Itunes Radio, dat voorlopig alleen in de VS beschikbaar zal zijn, is gratis te gebruiken. Er zullen dan echter wel commercials te horen zijn. Wie een abonnement heeft op iTunes Match zal geen commercials horen.

Hoewel de interface er anders uitziet, is de werking vrijwel geheel hetzelfde, zo bleek in de iOS 7-hands-on die Tweakers in juni publiceerde. Alle menu's en opties zitten in bijna alle gevallen op dezelfde plek. Alleen de Spotlight-functie is van plek veranderd: die zit niet langer op het scherm links van het meest linkse homescreen, maar boven alle homescreens: door vanaf de iconen omlaag te vegen, opent de gebruiker het zoek-menu. Het is de vraag hoe slecht geïnformeerde gebruikers van iOS gaan reageren op alle veranderingen: Apple heeft nog nooit een update uitgebracht voor iOS die zoveel wijzigt in de interface.

iOS 7 iOS 7 hands-on iOS 7 hands-on iOS 7 hands-on iOS 7 hands-on iOS 7 hands-on iOS 7 hands-on iOS 7 hands-on iOS 7 hands-on iOS 7 hands-on iOS 7 hands-on

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)

Reacties (163)

Reactiefilter:-11630139+181+26+30
1 2 3 ... 6
Waarom geen vierkante foto's op iPad 2? Kan je toch gewoon croppen? Volgensmij maakt Instagram ook alleen vierkante foto's, terwijl dat op alle modellen telefoons kan. :P

[Reactie gewijzigd door ik.ben.iemand. op 10 september 2013 19:21]

Ja, daar dacht ik ook al meteen aan.
En ik heb iOS 7 op mijn iPad 4 staan, maar ik merk niet verschil tussen normaal en vierkant (niet opnieuw scherpstellen, niet scherper; gaat gewoon gelijk).
Wat is er zo speciaal aan vierkante foto's :?
die kan je naar believen croppen naderhand en je hoeft je camera niet te kantelen. Hasselbladjes werken al eeuwen met vierkante foto's.
Croppen? Je bedoelt waarschijnlijk schalen. Croppen is afsnijden en dat gaat bij elke verhouding.
Ik vraag me af of ze deze functies echt blokkeren, of dat je ze via "custom" firmware wel beschikbaar kan maken. Ik draai op mijn 4s de 7.6 Beta waarbij hij prima vierkant foto's maakt met en zonder filters.
Het kan waarschijnlijk ook op de iPad 2 maar de kwaliteit zal wel te laag zijn? Misschien dat het via een andere update nog wel kan.
Op MacRumors staat vrijdag 18 september, maar dat zal dan wel volgende week woensdag 18 september zijn :)

"10:17 am iOS 7 launching Friday September 18th."

bron: http://www.macrumors.com/...-2013-iphone-media-event/

[Reactie gewijzigd door nanoChip op 10 september 2013 19:27]

tsja dat komt ook van de liveblog. Daar zitten wel vaker foutjes in. Als blogger wil je toch echt als eerste het nieuws de lucht in hebben en dan worden dit soort dingetjes vaak als irrelevant beschouwd.
Het lijkt er wel erg veel op, maar dat is ook logisch het zijn beide telefoons. Die achtergrond met die bubbeltjes is haast iets te toevallig, maar als je het daarvan moet hebben als Android zijnde... Het typische is dat het er op lijkt dat Samsung de andere kant op beweegt en juist meer skeuomorfisme lijkt toe te gaan passen.

EDIT: reactie op wttj

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 10 september 2013 19:25]

Neem bijvoorbeeld dat menu dat je van beneden oproept. toggles, helderheidsschuifje, muziekspeler. is echt hetzelfde als touchwitz.

de manier om van tapbladen te wisselen komt uit chrome voor andriod

notificatiebalk naar beneden voor meldingen hadden ze al overgenomen

De kleurstelling/achtergrond komt wel er veel overeen, maar dat mag je zelf uitzoeken

multitasken zat al in WP en andere OSen

en dit zijn alleen maar voorbeelden uit die paar screenshots bij het artikel. We kunnen dus concluderen dat aplle zijn tijd heeft gehad en dit een laatste stijptrekking is voor het echt afloopt. net als symbain en tig andere systemen heeft ook apple zijn eind

edit: leuk om te zien hoe modden eigelijk stemmen is, zie de scorekaart van mijn reactie hierboven. 3 punten verschil in de hoogste en laagte en ze komen allemaal bijna evenveel voor.

[Reactie gewijzigd door wttj op 10 september 2013 19:35]

Je hebt gelijk, veel dingen zijn 'geleend', maar dat gebeurde met android (voornamelijk samsung) eerst ook met ios, dat er veel afgekeken wordt. Maar dit is echt niet het einde van ios, het is nog steeds een heel groot besturingssysteem en het zal denk ik nog lang zo blijven, apple is en blijft een grote speler.
@wttj , Dit alles zat al sinds de eerste Jailbreak tweaks op IOS.
Samsung heeft gewoon heel goed gekeken naar de jailbreak community uit IOS en is daar sneller op ingesprongen dan Apple.

Het zijn logische ontwikkelingen, ook Apple snapt wat goede functies zijn en willen deze natuurlijk in hun telefoon hebben.
Als je denkt dat dit Apple's laatste stuiptrekking is dan ben je niet goed bij je hoofd. (heb je de US verkoopcijfers gezien van de afgelopen tijd?)

Alle telefoonboeren moeten meer gaan uitkijken want in het huidige platform zijn we een beetje uit ontwikkeld. Het heeft geen zin om nog hogere resoluties te gebruiken want je ziet al nauwelijks pixels meer. Het heeft geen zin om ze nog sneller te maken, want wat moet je met al die processor kracht? (sneller bellen? :9 )Het heeft geen zin om ze kleiner te maken, kleiner/dunner word ook breekbaarder. De huidige telefoons hebben imho het perfecte formaat. Zo kan je nog wel even doorgaan. Het enige wat echt wel eens verbeterd mag worden is de batterij. Verder zijn het software matige tweaks en gimmics die alle partijen (met name Samsung) de laatste twee jaar uitgebracht hebben.

(Samsung is een beetje doorgeslagen met hun gimmicks in de hoop ergens de jackpot te vinden maar het enige wat ze tot dusver bereikt hebben is een prima OS gigantisch bloated maken.)

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 10 september 2013 22:15]

Apple heeft zo vaak dingen "gestolen". De iPad en zelfs de Grafische Interface hebben ze "gestolen". Dat al deze dingen al een keer eerder gedaan zijn en zoveel gebruikt worden geeft Apple geen keuze om het anders te doen. Het is nu een interface manier die iedereen kent. Apple heeft wel wat kleine extra's als AirDrop en de "vandaag" tab erbij gedaan voor wat "vernieuwing". Het waren dingen die iOS nodig had.
De iPad
Leg eens uit?
zelfs de Grafische Interface hebben ze "gestolen".
Apple heeft er gewoon voor betaald.

Dit is wat Steve Wozniak er over schrijft (naar aanleiding van en brief over de film: Pirates of Silicon Valley)

Apple worked with Xerox openly to bring their developments to a mass audience. That's what Steve portrayed Apple as being good at. Xerox got a lot of Apple stock for it too, it was an agreement.

Bron: Woz.org
Dat al deze dingen al een keer eerder gedaan zijn en zoveel gebruikt worden geeft Apple geen keuze om het anders te doen.
De GUI zoals Xerox dat op de Alto demonstreerde was verre van marktrijp, zie ook het antwoord van Woz.

Apple heeft de GUI verbeterd met o.a. drag&drop file manipulatie, het clipboard , dropdown menu's. Fundamentele vindingen die we tot op de dag van vandaag gebruiken.

Zie: On Xerox, Apple and Progress

[Reactie gewijzigd door Carbon op 13 september 2013 12:53]

Zoekbalk standaard bovenin op 1e homescreen. Ook Android.
De manier van tabbladen wisselen is niet uitgevonden door de designers van Android. Dit kon zelfs in Windows Vista al, zie "Aero Flip". Overigens is er ook een iOS Chrome.

Ik vind het apart dat jij concludeert dat iOS stervende is, wanneer deze populaire en gewilde functies uit alle andere OSen ook beschikbaar maakt. Iets wat gebruikers dus graag zien. Misschien zie je over het hoofd dat Apple al decennia een eigen OS heeft met talloze functies die ze nu dus ook in iOS implementeren.

iOS en Android kijken dingen van elkaar af, big deal. Wij als consument, wat onze keus in mobile OS ook is, profiteren hiervan. Jij wilt graag dat er geen identieke functies zitten in Android en iOS? Met 1 toestel emailen en met de ander dan maar niet?

Vanuit dat kromme oogpunt is Android de nieuwkomer en is alles uit Windows en Mac OS gejat. Maar zet vooral het "toekomst voorspellen" voort.
Ik weet niet of dit aan mij gericht is, maar als ik al een fanboy ben dan ben ik toch echt een Android fanboy. :) Ik ben gewoon realistisch en weet gewoon dat deze concurrenten elkaar inspireren. Dit is nodig om beter te worden.
Aan de ene kant heb je gelijk, er zitten veel functies in die overduidelijk van Android afgekeken zijn, maar dingen zoals snelle instellingen zijn niet echt iets waar google een patent op kan hebben (alhoewel er vast en zeker wel rechtszaken uit voort zullen komen, maar deze keer zijn de rollen omgedraaid :) ). Aan de andere kant, het is wel een goede update die het enigszins verouderde ios weer op-t0-date brengt, en aan het uiterlijk wen je wel.
En vindt je android mooi of lelijk?

Zelf vind ik de ontgrendelingsfunctie m.b.v. een scan van je vinger afdruk nog wel innovatief voor een mobiele telefoon.
Al moet ik me tegenwoordig wel afvragen of ik ooit nog criminele activiteiten wil ontplooien en daarna met een gerust hart van de opbrengst op vakantie wil gaan naar de USA, je begrijpt ik heb nog geen criminele activiteiten begaan. 😜
De vinger afdruk had bijvoorbeeld HP al op zijn Ipaqs vele jaren geleden maar bleek niet erg handig.

Op de een of andere manier ben ik toch teleurgesteld, ik had wat meer verwacht. Dit lijkt heel erg op de beta helaas. Leuk dat het instellingen icoon nu op een gasfornuis lijkt, maar dat valt nauwelijks onder innovatie...
Klopt van de vingerafdruk. Maar de Ipaq had ook een touchscreen, en dat werkte ook niet handig (met stylus enz). Dit was vanaf de eerste iPhone ook beter. Ik mag daarom hopen dat de vingerafdrukherkenning een stuk beter werkt dan in de HP apparaatjes van jaren geleden.
dit vind ik een belediging voor android wat er heel wat volwassener uit ziet
dit is kinderspul die kleuren en icoonen vreselijk
Ive had dit al in 2005 willen invoeren, maar Steve hield het tegen.

http://www.cultofmac.com/...re-a-blast-from-the-past/

Dus Android is de kloon.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 11 september 2013 14:36]

Nooit met een Iphone gewerkt, maar net even door de screenshots gewandeld, en het is heel erg wit. Oogverblindend wit.
Niet alleen lijkt me dat niet batterijvriendelijk, maar het is ook niet bepaald rustgevend voor de ogen. Die inderdaad niet zo geweldige kleurtjes zorgen voor een beetje een rustpunt voor de ogen. Maar ik neem aan dat je skins krijgt/kan maken?
Nee je kan geen skins maken. Je background afbeelding is eventueel bepalend ivm met transparantie. Daarnaast ligt het er natuurlijk aan hoe de iconen van de apps die je hebt eruitzien.

Daarnaast kost wit op een iphone scherm niet meer stroom van zwart.
dat zwart beter is voor je batterij het je alleen maar bij samsungs super amoled schermen. Het scheelt mischien wel iets, maar niet zo veel.
Op AMOLED wel degelijk hoor ;)
Merk echt verschil.

Maar ook op de One X merk ik dat witte twitter en facebookfeeds mijn batterij sneller leegtrekken dan donkere websites/apps.
Is ook de reden waarom ze wit hebben gekozen. Samsung kan het niet kopiëren. Net hetzelfde als parallax, het is moeilijk voor Android fabrikanten om dit te kopiëren. iOS7 is dan ook een vlucht vooruit voor Apple. Ze hebben het de concurrentie moeilijker gemaakt om de UI van iOS over te nemen.
Wit of zwart maakt voor deze beeldschermen niet uit. Ze gebruiken de zelfde hoeveelheid energie.
Ik was zeker ook niet enthousiast toen ik het voor het eerst zag. Kinderlijk, teveel kleurtjes en teveel wit. Nu ik het een aantal maanden het gebruikt (bèta's) ben ik er wel erg tevreden over. Batterij duur is prima (iets beter dan IOS 6 heb ik het gevoel), snel en vloeiend (op een 4S) en het wit stoord niet (ik stoor me nu juist erg aan de interface op men ipad met IOS 6).

De iconen zitten qua menu ook goed en duidelijk in elkaar maar de app iconen zijn nog steeds een beetje te kleurrijk. Maar goed, het allemaal erg smaak afhankelijk.
Wit is alleen energiebesparend op amoled. Verder ben ik het zeker met je eens dat een donkere interface veel rustiger is voor de ogen. Zeker in een donkere omgeving.
Dat wit vervang je door een wallpaper naar keuze.
Ik vond IOS toch altijd een zeer mooi vormgegeven besturingssysteem, maar met door deze aanpassingen vind ik het ronduit afschuwelijk. Al dat wit en die flashy kleuren, waar halen ze het idee vandaan? |:( Er zullen waarschijnlijk wel mensen zijn die dit beter vinden ogen als de vorige versies, maar ik veronderstel dat dit vooral een jonger publiek is.

Is er eigenlijk iets van mogelijkheden om bepaalde zaken aan te passen aan een eigen voorkeur (op achtergrond na dan :))?
Nee er is niks aan te passen verder.

De kleuren/stijl (Flat Design) zijn heel erg in, in de design wereld.
Dit is niet correct. Veel van de interface is transparant. Het OS past zich dus aan op de achtergrond. Als je de achtergrond bijvoorbeeld groen maakt (een van de default wallpapers) dan is veel van het OS donker groen.
Er zijn verschillende redenen waarom het design er zo uitziet. Een jonger publiek is idd één daarvan. Aziatische landen zijn ook al een reden. Donkere kleuren zitten meer in het westerse kleurenpalet. Felle kleuren worden mooier gevonden door een groter deel van de wereld dan wat wij een mooi kleurenpalet noemen. Verder kan je het kleurenpalet aanpassen door donkere achtergronden te gebruiken.

Andere design beslissingen zijn dan weer genomen om het kopiëren van het UI moeilijker te maken. Samsung bvb kan moeilijk wit gebruiken omdat het meer stroom verbruikt op hun schermen.

Over iOS7 is heel zwaar nagedacht en ik moet het nog installeren maar ben er al aan gewend geraakt. Ik kan niet wachten om het te installeren want ik vind het ondertussen heel mooi ogen. Ik zal wel andere achtergronden gebruiken wss. Maar ik ben zeer tevreden met de verandering die Ive heeft doorgevoerd.
Ben persoonlijk nog steeds geen groot fan van het uiterlijk van iOS 7.
De kleuren zijn me allemaal wat te fel en dergelijke, waardoor ik het een kinderachtige uitstraling vind krijgen.

Wat is trouwens de reden dat de iPod Touch v4 geen update krijgt en bijvoorbeeld de iPhone 4 wel? Ik dacht altijd dat dit qua verschil in specificaties zeer weinig uitmaakte, of heb ik dit mis?
Het ram geheugen. De iPod Touch heeft slechts 256 mb, de iPhone 512 mb als ik het goed heb.
Ik heb de developer precview tijdelijk gedraaid en vond niet alles een verbetering. Sommige schermen zien er wat duidelijker en moderner uit maar bijvoorbeeld het vervangen van buttons door blauwe 'hyperlinks' noem ik geen vooruitgang...
Je moet toegeven, Apple zorgt goed voor zijn klanten. Apple heeft sowieso 4 jaar lang ondersteuning aan apparaten, best knap! De meeste fabrikanten houden geen eens een jaar vol!

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 10 september 2013 19:23]

Klopt! Ook duurt het bij bijvoorbeeld Android veel langer voor updates voor de meeste klanten beschikbaar zijn omdat de fabrikant er nog z'n eigen laag overheen moet programmeren..
Dit is niet persee waar! Ik heb dit ook maar gelezen en kan de bron niet meer vinden, dus iemand?

Apple laat zn iOS versie vóór dat het gelanceerd wordt keuren door providers en spaart de update als het ware op.

Google doet hetzelfde met stock android, maar de andere android partijen lanceren de update zodra hij goedgekeurd wordt. Na dat de android versie is vrijgegeven door google. Die moeten dus langer wachten. Neemt niet weg dat al die providers er allerlei meuk aan toevoegen wat de boel nog langzamer maakt.
Apple heeft sowieso 4 jaar lang ondersteuning aan apparaten, best knap! De meeste fabrikanten houden geen eens een jaar vol!
Waar zijn de updates van de iPad 1 dan?
Dat is het lot van de early adaptors en de rede waarom ik nooit een eerste generatie koop van iets.
Opzich doet Google het ook nog wel redelijk met de Nexus-toestellen. Helaas is dit ook echt alléén bij de Nexus toestellen, en houdt het bij de niet Nexus-toestellen toch wel op na zo'n maximaal 2 jaar (Samsung Galaxy SII bijvoorbeeld). Hierna ben je gedwongen over te stappen naar custom ROMs, mocht je toch nog nieuwe Android versies willen. (Welke overigens lang niet altijd onderdoen voor Android versies die fabrikanten leveren!)
De iPod touch 5 is anders pas een jaar uit. Wanneer je dus 14 maanden geleden een splinternieuwe iPod kocht, wordt die nu al niet meer ondersteund.

Sterker nog, tot juni dit jaar waren ze gewoon nog te koop bij Apple en de hardware is gelijk aan de iPhone 4. Ze laten hun klanten dus na vier maanden al gewoon vallen, fijn hoor.
Ja dat vind ik ook zeer irritant van Apple. Heb zelf nog een ipod touch v2. Prima apparaat, waar je dus niet eens software meer op kan zetten vanuit de appstore. Veel mensen willen na 1 a 2 jaar wel een nieuwe telefoon (wat ik al snel vind) maar zeker een ipod touch of ipad zouden toch veel langer ondersteund moeten worden. Het zijn geen goedkope apparaatjes, die je na een jaartje gewoon weggooit.
Het lijkt wel een kruising van Android, WebOS en Windows Phone met zuurstokkleurtjes.
Ik ga hier geen android/apple flame houden maar hou toch op joh, elk bericht dat ik lees ben je aan het zeiken. Je hebt het over het kopiëren en niet innoveren, bedenk wel dat werkelijk elke functie uit ios(hardware matig iphone) in eerste instantie gekopieerd is door android en voornamelijk Samsung. En wat heeft apple met ios 7 daadwerkelijk gekopieerd? notificationcentre en al dat soort ongein kwam in eerste instantie uit in de jailbreak scene van apple wat vervolgens is overgenomen door android.