Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 488, views: 107.879 •

Apple heeft op een eigen evenement twee nieuwe iPhones gepresenteerd. De iPhone 5s is de duurdere versie met Touch ID-vingerafdrukscanner, de iPhone 5c is de goedkopere met plastic behuizing en andere specificaties.

De iPhone 5s en 5c volgen de iPhone 5 op, die vorig jaar in september op de markt kwam. De fabrikant zal stoppen met het verkopen van de iPhone 5. De aankondiging volgt zoals gewoonlijk na maanden van geruchten. Deze geruchten zijn in grote lijnen juist gebleken: het lukt Apple de afgelopen jaren niet meer om zijn nieuwe iPhones geheim te houden.

De iPhone 5s is het duurdere model en draait op een Apple A7-soc. Dat is de eerste mobiele 64-bits processor en draait op Apples eigen Swift-microarchitectuur. Omdat het backwards compatible is met 32-bits, kunnen alle apps gewoon draaien, maar de standaardapps en grote delen van het besturingssysteem moesten herschreven worden voor de nieuwe soc. Volgens Apple zijn de processorkernen twee keer zo snel als die in de iPhone 5, iets dat niet komt door de 64-bits-ondersteuning, maar vermoedelijk door verbeteringen aan Swift.

Swift is een concurrent van ARM's Cortex- en Qualcomms Krait-cores en is gemaakt door Apple zelf. De gpu is waarschijnlijk wederom van Imagination, vermoedelijk een PowerVR G6200 of een gpu uit dezelfde Rogue-serie. Apple claimt dat dubbel zoveel grafische kracht ten opzichte van de iPhone 5 en heeft ondersteuning voor OpenGL ES 3.0, iets dat sinds kort ook in Android zit. De die is nauwelijks groter: van 100 naar 102 vierkante millimeter.

Volgens Apple zit er ook een nieuwe chip in de iPhone 5s, de M7: deze meet constant data van onder meer de accelerometer, gyroscoop en het kompas. Dat zou nieuwe fitness-apps mogelijk moeten maken, claimt de fabrikant. Een dergelijk systeem zit ook in de nieuwste generatie Snapdragons van Qualcomm. Het is voor het eerst in jaren dat Apple zo uitgebreid inging op de soc tijdens een productpresentatie.

De camera kan nog altijd foto's maken met een maximale resolutie van acht megapixels, maar de sensor is wel groter: de individuele pixels zijn 1,5 micrometer, in plaats van de 1,4 micrometer op de iPhone 5. Apple claimt, net als HTC, dat grotere pixels betekent dat de gebruiker betere foto's kan schieten. Foto's worden automatisch met meerdere belichtingswaarden genomen, waarna de software de beste eruitpikt. Bovendien zit er een dual-led flits op de 5s. De twee ledjes hebben allebei een andere kleurtemperatuur, waardoor ze op verschillende manieren kunnen bijlichten.

In de software is er ook een burstmode toegevoegd die tien foto's per seconde kan schieten. Apple claimt ook stabilisatie, maar vermoedelijk is dat geen optische stabilisatie zoals op de Nokia Lumia 920, 925 en 1020, de HTC One en LG G2. Ook kan de iPhone 5s in slow-motion filmen met 120fps op 720p.

Een andere nieuwigheid die in de iPhone 5s zit is de Touch ID-vingerafdrukscanner, waarbij gebruikers niet langer een code hoeven in te voeren om de telefoon te ontgrendelen, maar hun vinger even stil moeten houden op de Home-knop. Dat zal hoogstwaarschijnlijk in de setup van de telefoon ingesteld kunnen worden: de stap om een beveiliging in te stellen voegde Apple in een van de latere bèta's toe aan iOS 7. Apple claimt dat de vingerafdrukken lokaal worden bewaard en niet worden geupload, ook niet naar iCloud. De telefoon kan meerdere vingers van een persoon of van meerdere personen herkennen en onderscheiden.

Vanwege de vingerafdrukscanner heeft Apple een metalen ring om de Home-knop geplaatst, een van de weinige wijzigingen in het ontwerp ten opzichte van de iPhone 5. De behuizing is wederom gemaakt van gehard glas aan de voorkant en aluminium aan de achterkant, maar de anodisering zit niet meer op de randen, waardoor die niet meer kunnen slijten zoals bij veel iPhone 5-gebruikers gebeurde. Het scherm is in karakteristieken hetzelfde: een 4"-lcd met een resolutie van 1136x640 pixels. De accuduur is volgens Apple gelijk aan of iets beter dan de iPhone 5, ondanks de snellere soc.

De iPhone 5s kost bijna hetzelfde als de iPhone 5 bij release. De prijs van 199 dollar bij een abonnement in de Verenigde Staten vertaalt zich in Nederland hoogstwaarschijnlijk naar een prijs van 699 euro.

iPhone 5S in keynote (bron: The Verge) Apple iPhone 5S Apple iPhone 5S 16GB Zwart Apple iPhone 5S 16GB Zilver Apple iPhone 5S Apple iPhone 5S

De iPhone 5c is gemaakt van kunststof, dat goedkoper te produceren is. De 5c draait op een Apple A6-soc, een dualcore-processor op Apples Swift-architectuur op maximaal 1,3GHz met een Imagination PowerVR SGX544MP3-gpu. Veel van de specs komen overeen met de iPhone 5. De iPhone 5c heeft ook een 4"-scherm met 1136x640 pixels. Een verschil met de iPhone 5 is dat de accu iets groter is. De iPhone 5c komt in diverse kleuren op de markt. Beide telefoons draaien op iOS 7 en ondersteunen dualband-wifi en hebben antennes aan boord voor de ontvangst van 4g in Nederland, ook op de 800MHz-band van KPN, die de iPhone 5 niet ondersteunt. Daarnaast ondersteunt hij ook de 2600MHz-band, de derde frequentieband die in Nederland gebruikt wordt voor 4g.

De prijs van de iPhone 5c is 599 euro voor de 16GB-versie. Dat komt overeen met de prijs van de iPhone 4S 16GB nu, die in Nederland rond 550 euro kost. Er is ook een 32GB-versie, die 699 euro kost.

De goedkoopste iPhone wordt een 8GB-versie van de iPhone 4S. De goedkoopste modellen kostten voorheen altijd iets onder 400 euro in Nederland.

De nieuwe iPhones komen op 20 september uit in onder meer Verenigd Koninkrijk, VS, Duitsland en Frankrijk. Vorige jaren volgde de release in Nederland een week later, maar Apple liet daar deze keer niets over los. Het wilde alleen kwijt dat de nieuwe iPhones voor het einde van het jaar in honderd landen in de winkels zal liggen.

Apple iPhone 5C Apple iPhone 5C 16GB Zwart Apple iPhone 5C 16GB Wit Apple iPhone 5C 16GB Geel Apple iPhone 5C 16GB Roze Apple iPhone 5C Apple iPhone 5C
ModeliPhone 5siPhone 5ciPhone 4S
 Lengte  12,4cm  12,4cm  11,5cm
 Breedte  5,96cm  5,92cm  5,86cm
 Dikte  7,6mm  8,97mm  9,3mm
 Gewicht  112g  132g  140g
 Soc Apple A7 (2x Swift, 64-bits)   Apple A6 (2x Swift)  Apple A5 (2x Cortex A9) 
 Prijs  699 euro (16GB)
 799 euro (32GB)
 899 euro (64GB)

599 euro (16GB)
699 euro (32GB)
Ong 390 euro (8GB)

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)

Reacties (488)

Reactiefilter:-14880435+1253+218+31
1 2 3 ... 15
Zucht.


Maar ik vind het wel mooi dat ze als eerste een 64 bit CPU hebben. :) Niet dus, dank @Kees

Die camera is ook echt wel fantastisch, de preview foto's leken wel vergelijkbaar met een DLSR. Maar dat mag ik eigenlijk niet zegggen ;)

Die vingerafdrukscanner is zeer jammer, heeft de NSA gelijk alles. Want niemand kan met closed source garanderen dat het niet naar de cloud wordt gestuurd en meteen geforward word naar de NSA.
"It's never available to other software." It's never uploaded to Apple's servers or backed up to iCloud.
Jahaa, en de NSA had zeker ook geen toegang tot iOS?

[Reactie gewijzigd door ik.ben.iemand. op 10 september 2013 20:07]

Ze zijn niet de eerste met 64bits; Huawei was eerder: http://en.wikipedia.org/wiki/HiSilicon Mea Culpa.

En met voorbeeldfoto's zijn gewoon door een goede fotograaf gemaakt in de juiste omstandigheden en alleen de beste worden getoont, dan kan zelfs de meest belachelijke telefoon goede foto's maken.

[Reactie gewijzigd door Kees op 10 september 2013 20:34]

hoe kom je er bij, dat zijn gewoon ARM v7 chipjes en niet ARM v8 zoals de nieuwe apple processor.

edit: voor echte tweakers en niet de lame android fanboys die alles wat apple maakt maar kudt vinden hier wat achtergrondinformatie over 64 bit ARM (ARM v8) http://www.realworldtech.com/arm64/

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 10 september 2013 22:11]

64 bit of niet, teleurstellende presentatie. De vingerscanner is een kitch toevoeging, dit jaar heeft Apple er niets van gebakken.
Het is toch ziekig dat je bij iedere verdubbeling in opslag geheugen ¤100,- meer moet betalen.

En dat is denk ik de rede dat Apple geen SD slot maakt voor hun iPhones, anders kocht je de iPhone 5S 16GB voor ¤700,- en kocht je gewoon een 32GB microSD (SDHC) voor ¤ 19,99 of een 64GB microSD (SDXC) voor ¤ 46,80, allemaal minimaal Class 10x natuurlijk.
Niet echt.. de toestellen zijn een beetje met always-on in gedachten ontworpen. Als je iets wil, dan stream je het. 8GB is ruim voldoende voor apps+os.
Ahh dus daarom is er alleen een 8Gb versie van de iPhone.
Wat een lariekoek. Als je continue alles over het web moet streamen zit je zo aan je data limiet. Nee, de enige gedachte die apple (en anderen) hebben is $$$. Een paar euro meer kosten, hondereden euros meer winst. Ze zetten klanten af met prijzen die compleet niet in relatie staan met gemaakte kosten. Maarja, mensen hebben dat al door en gaan voor concurenten (vandaar het kleur jatten van nokia en de 180 op interface).
Tja, dan moet je "stemmen met je voeten"; m.a.w. koop een ander, goedkoper toestel. Er is aanbod genoeg.

Maar bedenk ook dat je niet alleen de productiekosten moet betalen.

Het nadeel voor Apple van het feit dat ze alles zelf in de hand moet houden is dat ze zelf ook voor alle R&D op moeten draaien. Dat moeten ze er ook weer uit zien te halen.

Toegegeven die kosten zullen niet specifiek in een SD'tje gezeten hebben, maar je moet ergens een verschil maken zodat de klant de keuze heeft die nog enigzins bij zijn portemonee past.
Momenteel gebruik ik 21GB van mijn 32GB. En ja er staat de nodige muziek op, want niet altijd kan je streamen.

Zelfs op mijn 16GB iPad kom ik ruimte tekort, terwijl er geen video of muziek opstaat. De apps worden steeds groter en met een paar apps staat het toestel zo vol. 8GB kan ik echt niet aanraden voor de iPhone, zelfs 16GB vind ik aan de kleine kant.
Het is inderdaad wel dat ze je gewoon benadelen, andere fabrikanten doen het ook (geen sd) maar die hebben dan maar één standaard hoeveelheid geheugen, dan heb ik liever dat Apple begint met 32 GB en daarna pas upgrade.
64 bit of niet, teleurstellende presentatie. De vingerscanner is een kitch toevoeging, dit jaar heeft Apple er niets van gebakken.
Het is inderdaad elk jaar te hopen dat ze iets gruwelijk innovatiefs uitbrengen.

Tot nu toe is het altijd nog zo geweest dat de S versie niks meer dan een hardware update is van het origineel. Wel zijn het vaak grote hardware updates (intern). Zo is de iPhone 4 best wel sloom. Daarnaast voegen ze ook vaak een grote update er aan toe ( ik vind de UI nog wel best een grote verandering, alleen niet echt innovatief).

Alleen ik had verwacht dat ze dit jaar in ieder geval met iets nieuw zouden komen. Bijvoorbeeld een iets groter scherm of een nieuwe accutechniek (een bedrijf moet er toch een keer mee beginnen en meestal durft Apple wel nieuwe dingen groots op de markt te brengen)
Het is toch ziekig dat je bij iedere verdubbeling in opslag geheugen ¤100,- meer moet betalen.
Ja dat vind ik ook. Alleen blijkbaar zijn de mensen die Apple kopen het gewend om ¤200,- extra te betalen wat op de markt pricewatch: Sandisk Mobile Ultra microSDXC 64GB voor ¤150,- minder kan.
Daarnaast hoor ik van veel mensen met een iPhone dat ze 8gb best veel vinden en dat ze dat nooit vol krijgen. Dus waarschijnlijk is de vraag ook minder groot.
Een ander goed argument om een 8GB versie te kopen, is omdat steeds meer mensen streamen. De meeste android gebruikers, zijn waarschijnlijk liefhebber van downloaden. Niet voor niets zijn de meeste Android Apps gratis.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 10 september 2013 22:10]

8 Gb voldoende? Een beetje Spotify, wat apps, fotootjes maken en wat filmen en je 8Gb zit zo vol.
Er zijn al games van +1Gb!
somige van 3 nu -_-
Maar ik heb ook op een smartphone niet genoeg aan 8 GB, je installeert een navigatiesysteem en je zit al weer 2 GB vereer, een film? Dan ben je alweer makkelijk een GB verder.
Kan jij dan niet beter een dumbphone + ipad gebruiken?
Wat een onzin, het kan dus waarom niet..
(reactie op Thomas18GT)

[Reactie gewijzigd door spNk op 10 september 2013 23:19]

Ieder jaar iets gruwelijks innovatief?!
Kom op.
Wie doet dat?

iPod = 2003
iPhone = 2007
MacBook Air 13"= 2008
iPad= 2009

We zijn gewoon verwend.
4 innovatieve zaken in 6 jaar tijd, we zitten nu in 2013 en eigenlijk is er weinig revolutionairs meer geweest in de laatste 4 jaar bij apple.

Eerlijk gezegd, zou ik ook niet weten wat je nu nog moet ontwikkelen op dat gebied, maar ik ben dan ook geen visionair.

Google is wel met leuke nieuwe dingen bezig, zoals die smart bril.
Misschien is het je ontgaan, maar Steve Jobs is dood. Ik verwacht dan ook geen innovaties meer van Apple.
En door het niet uitbrengen van goedkopere toestellen, waarvan ik dacht dat de 5C dat zou zijn, graven ze ook nog eens hun eigen graf.
Voor dit soort prijzen kun je ook een power house aanschaffen als een Note 3.
Ja, maar dan zit je met het probleem dat je een Note 3 hebt.
Ik vind een Note nu wel niet meteen een vergelijkbaar toestel, maar ik ben het wel met je eens. Er zijn genoeg (vaak goedkopere en naar mijn mening superieure) alternatieven van andere fabrikanten.
Ja, maar die zijn niet hetzelfde. Het is niet als een fietsband waar 't niet zo heel erg uitmaakt wat je neemt, het rolt allemaal wel en het prijsvershil zit in hoe lang 'ie meegaat.

Over "alternatieven" kun je dus niet echt spreken: er is geen iPhone-alternatief want er is niks anders dat precies doet wat een iPhone doet. Als je een iPhone wilt, kun je geen Android kopen want dat is niet hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 11 september 2013 13:48]

Ik vermoed van niet eerlijk gezegd. De camera wordt uiteraard zeer goed getest, oa door Tweakers natuurlijk, dan zou het een beetje raar zijn als er een stuk slechtere foto's uit komen. Ik denk toch wel echt dat er een zeer goede camera in zit, misschien vergelijkbaar met die van de Nokia Pureview 808 maar dan met wat minder megapixel ;)
Niet vergelijkbaar met de Pureview 808, maar vergelijkbaar met de Lumia 920 kan zeker. (aangezien er geen lensbobbel voor zit)
het is gewoon een 8 megapixel camera
Niet "gewoon" een 8mp camera. Je weet zelf wel toch dat het niet allemaal aan de megapixels ligt?
met een grotere sensor die daardoor meer licht kan registreren ;)
Van 1.4 naar 1.5 micrometer pixels is nou niet zó denderend toch? Waarschijnlijk ook nog steeds een f2.4 lensje ervoor.
f/2.2 ;-)

10 foto's p/s
120FPS 720p
Ze laten een fotograaf gewoon 100 foto's maken op dezelfde positie en de beste kiezen ze uit, ja, dan zit er altijd eentje tussen van betere kwaliteit.
Ze zijn niet de eerste met 64bits; Huawei was eerder: http://en.wikipedia.org/wiki/HiSilicon

En met voorbeeldfoto's zijn gewoon door een goede fotograaf gemaakt in de juiste omstandigheden en alleen de beste worden getoont, dan kan zelfs de meest belachelijke telefoon goede foto's maken.
Dat is zijn gewoon 32bit cpu in je link, denk dat je 64bit geheugenbus verwart met 64bit instructie set. Eerste cpu in je link is een A9 ARM, tweede een A15(+A7) ARM, beide 32bit cpu core's, A57 is eerste cortex die 64bit zal zijn, als ik me niet vergis.

Zover ik weet zijn er geen 64bit arm cpu's, Apple is de eerste.
ARMv8 and 64-bit[edit source | editbeta]
Released in late 2011, ARMv8 represents a fundamental change to the ARM architecture. It adds a 64-bit architecture, named "AArch64", and a new "A64" instruction set. Within the context of ARMv8, the 32-bit architecture and instruction set are referred to as "AArch32" and "A32" respectively. The Thumb instruction sets are referred to as "T32" and have no 64-bit counterpart. ARMv8 allows 32-bit applications to be executed in a 64-bit OS, and a 32-bit OS to be under the control of a 64-bit hypervisor.[1] Applied Micro, AMD, Broadcom, Calxeda, HiSilicon, Samsung, ST Microelectronics and other companies have announced implementation plans.[51][52][53][54] ARM announced their Cortex-A53 and Cortex-A57 cores on 30 October 2012.[23]
Klopt idd niet. De Huawei is een Cortex A9, die gebaseerd is op ARMv7, wat een 32-bit architectuur is. De Huawei heeft 2x32 bit lijnen naar zijn geheugen die hier door sommigen dus verward worden met een 64-bit architectuur.

De A7 van Apple is ws wel degelijk de eerste 64-bit smartphone CPU.
ARMv8 bestaat al een tijdje, maar dat is alleen maar de spec. De Apple A7 is de eerste die het implementeert. V.z.i.w. zijn er van de Cortex A57 alleen nog maar prototypes. Bovendien gaat het daar alleen om de ARM core en niet om een volledige SoC. De fabrikanten van SoC moeten dus nog chips ontwerpen en fabriceren op basis hiervan.

Denk dat Apple hier een flinke voorsprong neemt op de concurrentie.
De A57 is ook al toegepast in servers als ik me niet vergis, alleen is 64 bit nog nooit op een mobiel apparaat dat zo klein is vertoond.
ARMv8 and 64-bit[edit source | editbeta]
Released in late 2011, ARMv8 represents a fundamental change to the ARM architecture. It adds a 64-bit architecture, named "AArch64", and a new "A64" instruction set. Within the context of ARMv8, the 32-bit architecture and instruction set are referred to as "AArch32" and "A32" respectively. The Thumb instruction sets are referred to as "T32" and have no 64-bit counterpart. ARMv8 allows 32-bit applications to be executed in a 64-bit OS, and a 32-bit OS to be under the control of a 64-bit hypervisor.[1] Applied Micro, AMD, Broadcom, Calxeda, HiSilicon, Samsung, ST Microelectronics and other companies have announced implementation plans.[51][52][53][54] ARM announced their Cortex-A53 and Cortex-A57 cores on 30 October 2012.[23]
Wat wil je daarmee zeggen?

ARM heeft ontwerp inderdaad allang klaar, zelfs al tapeout voor test chips bij TSMC, maar zijn nog geen werkende productie chips, die worden pas verwacht ergens in 2014.

ARM heeft altijd paar jaar eerder zijn ontwerp klaar op papier, A15 die we redelijk recent in apparaten vinden is al jaren terug ontworpen, nog voor de a57. Samsung heeft die als eerste implanteert in 2012.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 10 september 2013 21:11]

aaah, een "ik heb niets te verbergen..." aanhanger...

Teveel informatie in de handen van bedrijven of overheid kan NOOIT goed zijn. Bedrijven zijn er om winst te maken en overheden om zichzelf in stand te houden.
Het begint altijd met een idee waar niemand iets op tegen kan hebben, en dan wordt het helemaal uitgehold naar eigendunken.

Dus nee, de informatie dat ik wil delen zal ik delen, maar ik wil het ten allen tijde zelf in de hand houden wat ik deel en waar ik het deel.
Niets te verbergen? Heb je weer zo'n domme, kortzichtige kul aanhanger. Als je niets te verbergen hebt, geef me dan gelijk je bank gegevens, je complete persoons gegevens, je digid, toegang tot je hardeschijf...oh, en geef me ook maar al je foto's en je porn collectie. Mag ik ook even als het me uitkomt in je huis rond snuffelen?

Praat niet zo'n onzin, iedereen heeft recht (en de plicht eigenlijk) op privacy. Zonder privacy kan onze maatschappij en wij als individu niet functioneren. En er zijn twee dingen die de overheid altijd bewijst: 1) het misbruikt stelselmatig alles waar het zijn fikken op krijgt (zie bv de parkeersystemen/wegenmonitoring -> belastingdienst misbruik en de joden vervolging in de tweedewereldoorlog dankzij onze geweldige overheidsadministratie) en 2) als de incompetente NL overheid het in handen heeft kun je ervan uitgaan dat IEDEREEN het in handen heeft want die kunnen slechter een geheim bewaren dan miep bij het koffiezetapparaat van de AH.
Vreemde onprofessionele reactie, maar neem toch de moeite een toelichting te geven;

Een aanhanger een groupie noem me wat je wilt, het boeit me niets ook niet als iedereen mijn vingerafdruk heeft echt totaal niets, als jij dit gaat vergelijken met fotos en toegang tot mijn huis ben ik niet degenen die onzin praat, ik merk frustratie die er bij mijn comment pas uitkomen omdat privacy in het algemeen veel voor je betekend blijkbaar ?

Je hebt je recht op privacy laat deze telefoon dan lekker aan je voorbij gaan of gebruik een code om te ontrgrenden of een swipe patroon die elke trein/file reiziger meteen afleest.

Dagelijks wordt je op beeld vast gelegd bij het pinnen bij AH (bij het koffiezetapparaat ofzo...)

Geef jezelf eraan over het gaat toch gebeuren en keer je rug niet toe.
Van digiid tot gezondheids dossier.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 24 september 2013 11:58]

Is dit ik wil het laatste woord of je hebt gelijk ?
Dat is thans gemakkelijk te volgen met wireshark. En na prism en hun mededeling op hun site kunnen ze het zich niet permiteren om hun handen te verbranden aan zoiets.
Ik dacht het niet. Zo'n afbeelding is misschien 500kb groot, je kan het encrypten en verspreiden en bijvoegen bij verschillende dingen. Bijvoorbeeld als je iets sync't met iCloud. Als het verkeer dan ook nog eens is ge-encrypt is het zeer moeilijk om te ontdekken waar die vingerafdruk nou in verstopt zit. Als Apple het ons helemaal moeilijk gaat maken maken ze van je afdruk een vector afbeelding, die is een flink stuk compacter.
Mensen gaan als gekken zoeken dus als je vingerafdruk wordt geüpload wordt dat echt wel gevonden.
Inderdaad, elke bit wordt 2 keer omgedraaid voor ze wordt verzonden, en als er een bit niet juist staat mag je er zeker van zijn dat het hele internet op zijn kop gaat staan.
Vinger afdrukken worden niet als afbeelding opgeslagen maar met een paar vectoren. Met wat controle data moet een byte of 20-40 voldoende zijn. Ga die maar eens zoeken tussen de rest...

Maar ik neem aan dat je het niet hoeft te gebruiken en gewoon een code blijven gebruiken.
De fingerprint(s) worden uitsluitend in de A7 bewaard en nergens op de interne storage o.i.d. Niet gebackupped naar iCloud of op enigerlei wijze gedeeld of beschikbaar gesteld aan apps (de verificatie vindt plaats in de A7).

Natuurlijk is dat nooit een 100% garantie dat je vingeradrukken nooit ontdekt zullen worden, maar het is wel enigszins geruststellend dat Apple er een punt van maakt dat ze veilig en uitsluitend lokaal op je device worden bewaard "by design". Als deze data gewoon in een SQlite databeesje op je lokale storage stond, dan zou dat idd een stuk minder veilig geweest zijn.

En uiteraard, zoals iemand al eerder schreef, is de hele TouchID optioneel. Je kunt gewoon lekker je passcode blijven gebruiken als je dat wilt en het apparaat zonder vingerafdruk authenticatie gebruiken.
Ik vindt het wel leuk, en naïef, dat je Apple op z'n blauwe ogen durft te geloven over het al dan niet versturen van de data van de vingerafdrukken...
Ze zijn vrij dom inderdaad. Dat hackt elke ITer hoor.

Spyware wordt WEER interessanter om te verspreiden. Je kunt nu zelfs vingerafdrukken bemachtigen van personen.

D'r gaan ineens HEEL VEEL OVERHEDEN in de rij staan bij een oud werkgever van ondergetekende.

p.s. paar jaar geleden was het nog heel illegaal voor bedrijven om vingerafdrukken van hun personeel op computer te bewaren. Dat moest op een losse stick. Beetje vreemd dat Apple dit nu zo maar mag ineens, die privacy regels zijn niet veranderd.

[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op 11 september 2013 10:55]

Apple heeft toegegeven samen te werken met de NSA, dat is ook nooit naar buiten gekomen en eerst zeiden ze van niet (net als alle andere bedrijven btw) dus of je dat nou moet gaan vertrouwen?
Ze zeggen wel niet over welke samenwerking het gaat.

Zo heeft de NSA ook meegewerkt met microsoft om de beveiliging in windows te verbeteren. En werken ze ook samen met Google, waarschijnlijk voor de beveiliging te verbeteren.

Nergens wordt er gesproken dat deze bedrijven data en persoonsgegevens overhandigen aan de NSA.
Als je met "beveiliging verbeteren" doelt op het toevoegen van encryptie mogelijkheden die de NSA zelf opgesteld heeft en ook zelf eenvoudig kan kraken dan heb je gelijk.

En ja, er wordt wel degelijk gesproken over het delen van data en persoonsgegevens tussen deze bedrijven (microsoft, google en ook apple) en de NSA. Helaas mogen deze bedrijven van de amerikaanse overheid niet vertellen wat ze precies delen. Tenmiste niet zolang het proces tegen de staat nog loopt
Zo heeft de NSA ook meegewerkt met microsoft om de beveiliging in windows te verbeteren. En werken ze ook samen met Google, waarschijnlijk voor de beveiliging te verbeteren.
De beveiliging aan te passen zodat zij er eenvoudiger toegang toe hebben kun je verwoorden als 'de beveiliging verbeteren' voor de NSA is dit tenslotte een verbetering.

Zie bijvoorbeeld eens de bronnen van het Wikipedia artikel over NSAKEY in Windows. Artikel zelf vat het aardig samen.
Nergens wordt er gesproken dat deze bedrijven data en persoonsgegevens overhandigen aan de NSA.
Sorry, maar dit is juist waar in de media over gesproken wordt. Hier bijvoorbeeld. Het wordt ontkend door de betrokken bedrijven, maar dat houdt niet in dat er nergens over gesproken wordt.
Al zou je alleen een code gebruiken, wie zegt dan dat ze je vinger afdruk alsnog niet door sturen ;)

Je moet immers je home button gebruiken om terug te gaan naar je begin scherm en applicaties af te sluiten enz.
De vingerafdrukken worden encrypted in de CPU opgeslagen. Niet in de cloud dus. En ook niet inhet geheugen dus.
Jahaa, en de NSA had zeker ook geen toegang tot iOS?
iOS kan er schijnt ook niet bij. De scan wordt opgeslagen in een special beschermd gedeelte van de A7 chip. iOS kan daar welliswaar schrijven, je moet het kunnen instellen immers, maar ophalen is een ander verhaal.
En je moet het niet gebruiken. Je kan hem ook gewoon zonder Touch ID gebruiken
Oh ja? De app store authenticatie werkt er anders ook mee.
iOS kan dus toch opeens wel bij de fingerprint... load of BS.
Dat hoeft niet. De hele verificatie wordt waarschijnlijk door de chip afgehandeld. Het enige wat IOS dan doet is een instructie geven aan de CPU 'scan en verifieer vingerafdruk' en krijgt vevolgens een OK of niet-OK terug. In dat geval heeft IOS dus geen toegang tot de vingerafdruk. Hetzelfde geldt dan ook voor het registreren van de vingerafdruk.
Toch knap, zo'n direct lijntje tussen home-button en chip.

Oftewel daar zit toch echt nog iOS tussen die misschien nu er niets mee doet, maar met een volgende patch zou iOS het wellicht wel kunnen opslaan op de SD-Card (of uploaden naar de cloud of... of...)
Nee niks cloud. Een goed beveiligde apple server vangt die dingen op. Dit is zo'n enorme moneymaker, de verkoop van die vingerafdrukken, dat zullen ze wel goed beveiligen.
Toch knap, zo'n direct lijntje tussen home-button en chip.

Oftewel daar zit toch echt nog iOS tussen die misschien nu er niets mee doet, maar met een volgende patch zou iOS het wellicht wel kunnen opslaan op de SD-Card (of uploaden naar de cloud of... of...)
Sorry maar wat een onzin. Je weet duidelijk niet hoe hardware in elkaar zit.

Een "direct lijntje" tussen de home-button en de chip is helemaal niet "knap", dat is de gewoonste zaak van de wereld. Hoe denk je dat de software weet dat die knop is ingedrukt? En de software kan prima tegen de finger print sensor vertellen 'verifieer vingerafdruk nr 1', waarna de sensor terug zegt, 'yep, goed' of 'nee dit is iemand anders', en waarbij het prima mogelijk is dat de finger print sensor die gegevens opslaat in en leest uit de chip zonder dat daar de OS-software aan te pas komt. Dit soort shit kun je prima in de chip zelf kwijt.

En hardwareaddict hierboven: jij maakt 't nog belachelijker. Wat jij voorstelt is in het grootste deel van de wereld compleet illegaal.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 11 september 2013 13:39]

Dan heeft de NSA wel wat meer mannetjes nodig... elke gemeente één. Vingerafdrukken worden verwijderd als het ID wordt uitgereikt. Vooralsnog worden ze niet centraal opgeslagen; ze staan alleen op je ID (in elk geval het paspoort, op de identiteitskaart staan ze volgens mij niet meer).
zie ik daar al een man in the middle mogelijkheid ?
scan maken, id toereiken, beide doorsturen, verwijderen...
Die camera is ook echt wel fantastisch, de preview foto's leken wel vergelijkbaar met een DLSR.
Met alle respect: dan heb je toch wel echt een flut DSLR of heel slechte ogen.

Telefoons maken best aardige foto's totdat je ze op een computer op tv-scherm op ware grootte gaat bekijken, dan vallen ze allemaal door de mand.

[Reactie gewijzigd door Peatsmoke op 11 september 2013 01:15]

Nu ben ik nieuwsgierig wat je gepost hebt.
Oke, voordat we ernstig enthousiast raken over de iPhone 5C, dit is dus basically een iPhone 5 die voor $99 dollar (16gb) on contract wordt aangeboden. Dit is de prijs die de 4s kreeg toen de 5 werd geintroduceerd, en dit zou dus (zou je zeggen) de prijs worden van de iPhone 5, na de introductie van de 5S. Dus geen iPhone 5, maar een plastieken iPhone 5C, die praktisch is wat we al hadden, alleen van plastic...
Hoe worden we hier precies beter van?

[Reactie gewijzigd door jorrit91 op 10 september 2013 20:01]

precies dit constateerde ik ook.

mij in ziens willen ze door de kleurtjes de gebruikers het gevoel geven dat het een nieuw toestel is. terwijl er minderwaardig materiaal wordt gebruikt tov de iphone 5.
dus in principe vragen ze teveel voor de iphone 5c
Ik heb daarnet even op de website van AT&T gekeken wat de iPhone 5 daar nu bij een 2 jarig contract kost. Daar betaal je $199 voor de 16GB iPhone 5. De 32GB iPhone 5C wordt dus even duur als de 16GB normale iPhone. Deze kost hier in NL als los toestel 568 euro, dus de duurste 5C zal ook in die regionen liggen.
Die prijs is nog de oude, omdat de nieuwe er nog niet op staat, daar hebben ze nog niet eens een prijs van laten horen. Ik heb zojuist op de site van AT&T gekeken, en de 16gb iPhones 4s kost daar 99 dollar on contract. Wat ik dus zei, blijft overeind.

Edit: Net bekend, de iPhone 5S gaat 199 dollar 16gb on contract kosten. De iPhone 5C krijgt dus de prijs die de iPhone 5 zou krijgen als de C er niet was... Natuurlijk zit er wel IETS nieuws in, 800Mhz LTE bijvoorbeeld. Maar basically een iPhone 5 voor dezelfde prijs, alleen in een cheaper jasje

[Reactie gewijzigd door jorrit91 op 10 september 2013 20:06]

Het is zeer teleurstellend, het zou mooi geweest zijn als je ziet dat elke telefoon steeds duurder wordt (inmiddels meer dan 600 euro is geen raar bedrag meer), een goedkopere telefoon op de markt zet. Net zoals google deed met de nexus.
Apple maakt gewoon geen goedkope telefoons. Apple is een hardware bedrijf punt.
Apple maakt wel een goedkope telefoon alleen durven ze er veel voor te vragen.

Ze zijn slim, de oudere iphones verkopen goed maar de winst marge is lager, inplaats van de iphone 5 voor een lagere prijs te verkopen brengen ze dus een iphone 5c uit waarop de winst marges hoger zijn.
Dat is dus hun antwoord op de markt.
Apple maakt gewoon geen goedkope telefoons. Apple is een hardware bedrijf punt.
Dus hardware fabrikanten zijn niet in staat goedkope telefoons te maken :?
Correctie: ze VERKOPEN ze niet voor goedkope prijs.

constante productiekosten van dit dingetje is niet zoveel hoor.
prijs is ook al bekend gemaakt

599 voor een iphone 5c, 699 voor een iphone 5s
Niet helemaal, aangezien hij waarschijnlijk ook de 800 MHz LTE band gaat ondersteunen, die wordt namelijk niet ondersteund op de iPhone 5.
en net zoveel kost met contract als de iphone 4s van 550 euro. Dus ik zou er maar van uitgaan dat het toch niet een 'budget-telefoon' word als uit de geruchten. En dus ongeveer 550 euro zal kosten.
En vermoedelijk in combinatie met mooie afspraken tussen Apple en provider
Niet! behalve dan misschien als je altijd al op een kleurtje zat te wachten, of misschien een klein beetje accuduur extra. Ook zou kunstof potentieel kunnen betekenen dat deze iPhone 5x iets duurzamer is.

Behalve dat is het natuurlijk vooral beter voor Apple zelf, waar natuurlijk alle personen die beslissingen nemen over dit product erg enthousiast over zijn.
ik dacht even dat ik een lumia zag.. maar het blijkt een appel te zijn ;)
Niet ...

Een "goedkope" iPhone 5C" voor om en bij de ¤ 500,00 vind ik nu ook niet echt goedkoop.
Hoe worden we hier precies beter van?
Ik durf wel te zeggen dat de iPhone 5 (met z'n alu case) een mooier en hoogwaardiger toestel was dan de 5C. Omdat het intern om vrijwel hetzelfde toestel lijkt te gaan kun je stellen dat het feitelijk een stap terug is.
Lijkt me een voorbarige conclusie. Ik heb al 2 keer een nieuwe iPhone 5 gekregen van Apple, vanwege de kwetsbare alu-case. Laten we eerst maar eens afwachten hoe deze plastic behuizing zich houdt.
Ja echt serieus ik dacht al: "ben ik de enige die die 5C echt zwaar teleurstellend vindt?"

Hoewel ik geen iPhone fan ben had ik juist verwacht dat de 5C iets voor het middensegment ging betekenen en dat Apple eindelijk voor een slimme differentiatiestrategie kiest. Nee dus. Wederom een veel te duur apparaat dat zich alleen onderscheidt door een plastic cover waar niemand blij van wordt.
Plank volledig misgeslagen imho.
De kleur, het materiaal (iets met warmte...) en vooral de ronde hoeken (ze zijn weer terug, eindelijk!) zijn voordelen tov de iPhone 5. Ik verwacht dat dit model prettiger in de hand ligt juist door het gebruik van plastic en de ronde hoeken vergeleken met de vormgeving die ze met de iPhone 4 zijn gestart.

Enige echte technische wijziging die erg handig is voor in de toekomst is de LTE ondersteuning die er nu in zit. Je zult je alleen moeten afvragen hoeveel nut dat heeft want tegen de tijd dat LTE een landelijk dekkend netwerk is zit je waarschijnlijk al tegen het einde van de levensduur van deze iPhone. Kun je net zo goed een nieuwe kopen.

Een ander voordeel tov de 5s kan zijn de afwezigheid van de vingerafdruklezer. Er zijn wat mensen die dat er absoluut niet op willen hebben zitten. Als je straks een iPhone zou willen kopen dan heb je dus alleen de keuze uit de 4s en de 5c.

Ik denk dat dit een waardige iPhone 5 vervanger is. Voor wie al een iPhone 5 heeft...tja, met dit aanbod is er niet echt veel reden om te upgraden. De 5s biedt wel wat meer mogelijkheden wie graag met nieuwe ontwikkelingen wil spelen en wil kijken wat voor leuke dingen hij er mee kan maken. Met name die m7 lijkt mij dan wel een interessant stukje (medische toepassingen e.d.).
Persoonlijk vind ik dat je de 5C niet bepaald een waardige vervanger kunt noemen van de iPhone zoals jij stelt. Enkel 'design en ronde hoeken' is slechts een doorvoering van al het geklaag op de krassen van de 5.

Het is in mijn ogen enkel een waardige vervanger als het een meer concurrerende prijs had gekregen. Een jaar in telefoonland en dan met nagenoeg dezelfde telefoon aankomen die vorig jaar in een metalen jasje zat en ook nog eens voor dezelfde prijs? Een kleine faal als je het aan mij vraagt.

Daarentegen is de 5S wel vernieuwend op het merendeel van de hardware, maar dat was ook wel te verwachten..

[Reactie gewijzigd door keanu_ op 11 september 2013 09:29]

Iets is een waardige vervanger als het datgene doet wat je huidige device ook al doet plus meer. Ergonomie moet je in deze zeer zeker niet onderschatten. Sinds de iPhone 4 zijn er namelijk veel klachten over de scherpe randen en heeft vrijwel iedereen veel liever de 3g/3gs omdat deze gewoon zeer prettig in de hand ligt. Dat wil niet zeggen dat de iPhone 4, 5 en 5s complete meuk zijn qua ergonomie, nee, ze zijn gewoon minder ergonomisch. Daarbij komt dat dit deze modellen ook het nodige metaal hebben en dat is niet fijn als je een metaalallergie hebt.

Dat het design en de ronde hoeken een gevolg zijn van de klachten over krassen op de iPhone 5 is complete kolder. Polycarbonaat is veel krasgevoeliger, vandaar dat er ook een dikke laklaag op wordt gespoten. Ervaring met dit type plastic hebben we ook al veel langer in de vorm van de 3g en 3gs. Daar zien we dat het helemaal niet zo'n probleem is. Een realistische blik op de zaak leert ons ook dat krassen bij ieder materiaal voor zal komen en niet te voorkomen is, ook niet middels een hoesje. Switchen van aluminium naar plastic om krassen tegen te gaan is dan ook compleet zinloos. Het krast toch. Vaak heeft dit ook te maken met hoe mensen met hun spullen omgaan. Niet zelden komt het voor dat er allerlei andere voorwerpen bij de iPhone in de zak/tas worden gestopt. Tja, dat is de goden verzoeken.

Je maakt hier verder ook de fout die vrijwel iedereen maakt. Je bekijkt het vanuit de geruchten waarin een goedkope iPhone beloofd was. Geruchten zijn niet voor niets geruchten. Het kan waarheid zijn, het kan complete kolder zijn of een combinatie. In dit geval dus een combinatie (de prijs was complete kolder, de rest klopte nagenoeg allemaal tot in de puntjes).
Ook bekijk je het vanuit de 5s. Ik zou het eens andersom bekijken. Je hebt nu een iPhone 5, welke meerwaarde bieden een 5c en een 5s t.o.v. dat model? Niet veel. De 5c is gewoon de iPhone 5 in een nieuw jasje. Niks mis mee, prijs is volgens mij ook hetzelfde gebleven dus daarin is niks veranderd. De 5s daarentegen. Tja, wat koop je daar nu voor? Een 16GB 5s kost net zoveel als een 32GB 5c. Het verschil: een M7 chip waar je nu (nog) vrijwel niks mee kunt, een fingerprint reader en wat snellere hardware. Voor iemand die spelletjes speelt zit daar meerwaarde in maar hoe zit dat voor iemand die dat niet doet? Iemand die zich met wat foto's, muziek, internet, agenda, mail e.d. bezig houdt. Dan is er ineens geen enkele meerwaarde van de 5s t.o.v. de 5c en iPhone 5. Sterker nog, die 5c en 5 hebben juist meerwaarde omdat je meer opslagcapaciteit krijgt en dus meer foto's, muziek, etc. op je device kunt opslaan.

Zo bekeken is de 5s dus eigenlijk helemaal niet vernieuwend en dus ook helemaal niet een waardige vervanger. Dan is juist de 5c een waardige vervanger.

Kortom, of iets een waardige vervanger is of niet wordt niet bepaald door jou of mij maar door de persoon die z'n oude (smart)phone wil vervangen. Die stelt de eisen. Beiden zijn dus waardige vervangers maar afhankelijk van je wensen en eisen pakket is het of de 5c of de 5s. Maar laten we vooral de 4s ook niet vergeten. Die kun je ook kopen. Een prima werkende iPhone die iOS 7 draait maar dan wel voor een zacht prijsje. Ideaal voor het bedrijfsleven waar men voornamelijk alleen gebruik maakt van de agenda, adresboek, mail e.d.

Je hoeft overigens ook niet ieder jaar te upgraden naar het nieuwste van het nieuwste. Voorkomt ook dat wat je nu doet: je teleurstelling dat niet alle geruchten waarheid bleken te zijn afspiegelen.
Ik ben toch benieuwd naar de verkoopcijfers. 550 euro voor een 'mindere' iPhone vind ik nog steeds erg veel geld.
Ik had eerder iets in de buurt van de 350 verwacht, en dan een model in de 550 range.
Die iphone 5c vindt ik onbegrijpelijk. Nergens voor nodig. Hij is gewoon hetzelfde van binnen als de iphone 5 alleen hij is van plastic. Doet apple dit nou om geld te besparen op een product van ¤550,- !
Nee, dit doen ze om een nieuwe markt aan te boren. Ik denk dat Apple blij moet zijn, dat jij daar niet de beslissingen neemt, want deze iPhones zullen bijzonder veel verkocht worden en met jou aan het roer, zouden ze veel geld mislopen.

Maak nooit de fout om je eigen visie op die van anderen te projecteren! Wat jij niet zou doen, geldt niet per definitie voor de rest van de wereld.
Dit is hun antwoord op wat er momenteel op de markt gebeurt, mensen die geen dure iphone
kunnen betalen gaan voor het oudere model, helaas is de winst marge voor apple laag op oude
iphones.

Nu brengen ze dus de iphone 5s uit en in plaats van de iphone 5 in prijs te verlagen halen ze het van de markt en brengen een goed koper te producerende iphone 5s uit in de hoop
dat mensen dat gaan zien als een goedkoper model.

Ik weet niet of dit een goede keus is, mensen die voor een ouder model iphone gaan doen dit
ook voor een stukje status, zo'n plastic iphone straalt niet echt status uit.
hmmm 550 euro is niet echt budget
ik zie niet echt het voordeel in van het stopzetten van de iphone 5 en de 5c ervoor in de plaats brengen.
de iphone 5 had zeer waarschijnlijk ook 550 euro gekost na de introductie van de 5s.

mij inziens is er dus niet echt sprake van een budget toestel....
De behuizing is budget, niet de prijs van het toestel. De prijs van het toestel blijft gewoon Apple.
Waar zegt apple dat de 5c een budget toestel zou zijn? Dat hebben enkel de media er op voorhand van gemaakt.
Ik vind de 5C er mooi uitzien. De iPhone 5 maar dan met een andere look. De witte is de meest neutrale, de rest is me te opvallend. Hardware is ook prima, nog beter als de huidige 5. Mocht hij echt 550 euro gaan kosten is het wel niet bepaald een budget toestel in mijn ogen..

Die 5S is blijkbaar 100 dollar duurder, krijg je wel veel voor; vingerprint reader, betere camera, betere cpu/gpu etc en luxere behuizing.

[Reactie gewijzigd door SpX op 10 september 2013 20:05]

5c is mooi, maar ze waren mooier geweest als ze de frontjes (voorkanten) dezelfde kleur hadden gegeven als de achterkant. Dus wit ook wit van voren, en baluw ook blauw van voren. Door die standaard zwarten voorkant krijgt het toch iets goedkoops.
Apple is niet de eerste met een 64-bit cpu, de Huawei K3V2 heeft dat al en die komt uit 2012.

Edit: En ook niet de eerste met een fingerprint sensor, de Motorola Atrix had dat ook al. FYI :-) pricewatch: Motorola Atrix 4G Zwart

[Reactie gewijzigd door Iekozz op 10 september 2013 20:09]

Wow! En dit krijgt +2 op een tweakers website? Het moet niet gekker worden...

Een 64bit geheugenbus maakt de hele chip niet 64bit, hij is gewoon gebaseerd op een ARM Cortex-A9 architectuur (ARM v7). En zelfs al was het 64bit, wat zou je daarmee doen met Android 4.0 op geïnstalleerd?
Ah, sorry, overheen gekeken :(
Als ze nou gewoon meteen het ontwerp van de chip parameteriseerbaar maken, dan kunnen ze er ook 128 bit van maken, met het indrukken van 1 knop.
Maar hoe krijgt Apple het in hemelsnaam voor elkaar een soc op de markt te brengen die twee keer zo snel is als de beste van de processorbouwers, terwijl die juist gespecialiseerd zijn daarin?

Dat is toch niet te geloven bijna?
Maar hoe krijgt Apple het in hemelsnaam voor elkaar een soc op de markt te brengen die twee keer zo snel is als de beste van de processorbouwers, terwijl die juist gespecialiseerd zijn daarin?

Dat is toch niet te geloven bijna?
Wacht nog even op de officiële benchmarks zou ik zeggen. Mijn BS-o-meter stond constant in het rood tijdens de ganse keynote. De processor komt trouwens vaak ook van "de beste processorbouwers" ;-)

edit; easy on the personal attacks Johnbetonschaar; Waarom zegt dat meer over mij dan over Apple? Wees gewoon een beetje kritisch en neem niet elk woord letterlijk over als waar... Batterijduur van een iPhone 5 is voor vele mensen 1 dag bij gewoon gebruik. die was ook zogezegd gemaakt van eenhoornpoeder en yeti-kak

[Reactie gewijzigd door musback op 10 september 2013 21:05]

Wacht nog even op de officiële benchmarks zou ik zeggen. Mijn BS-o-meter stond constant in het rood tijdens de ganse keynote.
Dat zegt dan meer over jou dan over de keynote, want wat Apple de laatste jaren aan performance statistieken heeft laten zien in keynotes kwam achteraf eigenlijk altijd exact overeen met de praktijk. Dus CPU en GPU verbetering ten opzichte van het vorige model, batterijduur, etc. Natuurlijk wil 'up to twice as fast' niet zeggen 'at least twice as fast', maar als er daadwerkelijk gebruik gemaakt wordt van een PowerVR6 GPU en ze hebben de Swift core flink verbeterd (ik zag bijvoorbeeld 2x zoveel registers, 2x zoveel floating point units) dan zou ik niet weten waarom je aan die statistieken zou moeten twijfelen.
Omdat er geen onafhankelijke partij naar de performance heeft gekeken misschien?
Denk niet dat de soc 2x zo snel is, waar haal je die informatie vandaan? Of is dat de aanname vanwege dat deze processor 64-bit is? Want dat geeft niet persé een snelheidsverbetering en kan voor bepaalde taken zelfs een vertraging zijn tov een 32-bit processor.
In de presentatie werd up to twice as gast gezegt dus hij KAN twee keer zo snel.
Och, nadat ze P.A. Semi en Passif Semiconductor kochten zit er toch redelijk wat high-end chipexpertise bij Apple.
Zo'n 5C is toch gewoon een veredelde touch met belfunctie (of andersom). Die prijzen voor dat toestel zullen wel cashen zijn voor Apple, jarenlang de markt domineren met absurde prijzen, en nu niet iedereen dat langzaamaan meer pikt, en de hand op de knip gaat, gaan ze voor de cashcow. Je hoort me niet zeggen dat ik daar op tegen ben, in tegen deel, het is juist slim van ze. Ben benieuwd waar het heen gaat.
dat zijn alle iphones in de basis, maar je hebt gelijk. ipod specs met belfunctie voor een hogere prijs. Eigenlijk een ipod met 3g als dure optie.
5c flink duurder dan eerder voorspeld, maar ja, het is qua hardware gewoon een 5.
Tja, maar de iPhone 5 was vorig jaar (toen ie werd geïntroduceerd) t.o.v. de top-modellen van Android al niet sneller. Nu een jaar later is ie eigenlijk een beetje achterhaald. Een anderhalf jaar oude S3 heeft een krachtigere processor dan de iPhone 5C.
En daar heb je veel aan, zo'n 'krachtigere processor', als je toestel door bloatware en een zware schil continu lagt... de iphone 5 liep qua performance rondjes om de S3...
Ik denk dat je dat op basis van benchmarks en praktijktesten niet zult kunnen waarmaken. Maar los daarvan: je kunt stellen dat je met de 5C qua processorkracht een toestel koopt dat eigenlijk van een vorige generatie is. Voor de prijzen die genoemd worden voor de 5C (550 a 600 euro voor het instapmodel) zou ik wat meer verwachten.
Dat doet er niet toe. IOS maakt beter gebruik van de processing power. Een Iphone 5 kan volgens jou dan wel achterhaald zijn, maar draait IOS zeer soepel en heeft geen problemen met grafisch intensieve spellen op IOS.

Je kan dan wel een quadcore/octacore in je telefoon hebben, maar waarom zou je dat willen zolang je er niks mee kunt? Enkel om aan je vrienden je benchmark scores te laten zien?
Aha,dan is 64 bits dus ook overbodig?
Maar het OS draait weer veel sneller op een iPhone 5. Dat heb ik ook met WP, dat gaat ook veel sneller dan op mijn Nexus 7 (2012) ondanks dat die over snellere hardware beschikt.
1 2 3 ... 15

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Smartphones Apple Windows Sony Microsoft Games Politiek en recht Besturingssystemen Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013