Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 12.403 •

De start-up YEI Technology zoekt via Kickstarter naar investeerders voor zijn sensorensysteem dat via realtime motion capture nieuwe spelaansturing mogelijk moet maken. Het PrioVR-systeem zou naast de Oculus Rift gebruikt kunnen worden.

Het PrioVR-sensorensysteem bestaat uit een aantal sensoren, waaronder accelerometers en gyroscopen, die op de ledematen geplaatst dienen te worden. Volgens de ontwikkelaars maken de sensoren realtime motion capture tijdens het spelen van games mogelijk met een zeer lage reactietijd. Ook zouden er geen camera's of andere detectieapparatuur nodig zijn.

De developers willen twee versies uitbrengen: een met tien sensoren en de PrioVR Pro die met zestien sensoren is uitgerust. Volgens de ontwikkelaars zou PrioVR tot acht maal nauwkeuriger zijn dan Microsofts Kinect-systeem. Ook zou PrioVR gebruikt kunnen worden in combinatie met de Oculus Rift-bril.

In totaal willen de ontwikkelaars 225.000 dollar via Kickstarter ophalen om PrioVR commercieel aan te kunnen bieden. De aangekondigde developer-kit zou compatibel zijn met diverse 3d-engines, waaronder Unity en de CryEngine. De PrioVR-kit zou 450 dollar gaan kosten, terwijl de Pro-uitvoering 625 dollar zou moeten opbrengen.

PrioVR: Get your ideas moving

Reacties (39)

En dan met je 3d bril op je hele woonkamer per ongeluk kort en klein slaan?
Tja, dan moet je er dan ook een unidirectionele loopband bij kopen zodat je op de zelfde plek blijft.
Schiet je nog weinig mee op als je dingen wilt doen als liggen, etc. Het is leuke techniek op zich, maar dit in combi met een VR bril is nog erg riskant. Je kan er op wachten tot er een keer ongelukken mee gebeuren. Natuurlijk is dit wel de eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker, maar het is nog steeds erg beperkt. Het zijn allemaal mooie ontwikkelingen, maar ik vrees dat dit niet echt algemeen aan zal slaan (en als gevolg dat er helaas ook niet veel games voor ontwikkeld gaan worden)
Huh, op een loopband kun je toch gewoon liggen...
Ik snap even niet waarom je -1 wordt gemod. Ik zie zelf ook niet in waarom je op een omnidirectionele loopband niet zou kunnen liggen. Als iemand dit kan uitleggen, graag.
Het is inderdaad nog niet echt iets voor de doorsnee consument, maar ze kunnen al veel met dit soort loopbanden!

Tip voor alle gamers onder ons: http://www.youtube.com/watch?v=B9ioVceVlvI
Je bedoeld waarschijnlijk omnidirectioneel ;)

Serieus: ik denk dat dit samen met een technologie als occulus rift wel het dichtste bij de Holodeck komt wat wij nog in ons leven mee gaan maken, ik zou dit dan ook graag eens willen proberen :)
zoiets word straks gewoon in combi verkoop aangeboden met een box ring of luchtkasteel :+
Waar is de tijd dat je op je gemak voor een scherm kon gamen en enkel een paar knopjes moest indrukken.
Dit, inderdaad. Het is leuke techniek maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dit ooit een consumentenproduct gaat worden. Om een groot aantal redenen:

- kosten van het materiaal
- benodigde ruimte: het materiaal staat permanent op zijn plek, of moet worden opgeborgen na gebruik. Hoeveel mensen hebben een loopband thuis? We zien er meer op Amerikaanse realityshows dan in onze eigen huizen.
- concentratie en 'hardcore' gaming zijn beiden onhaalbaar, zeker voor langere tijd of op de lange termijn. Wekelijks een uurtje naar de sportschool kost mensen al veel moeite, laat staan een volledige workout voor uren achtereen met VR-spul op je hoofd, waar ook nog eens veel concentratie en spelbegrip bij nodig is. Dat gaat niet samen, en als het wel gaat is maar van korte duur, zeg 20-30 minuten.
- We zien zelfs bij 3D films al hele groepen mensen afhaken (mijzelf incluis) omdat het te 'druk' is of vermoeiend is op de ogen en hersenen.

VR-gaming zal altijd, of in elk geval voor lange tijd, een niche zijn en ver verwijderd blijven van de massa. Net als 3D gaming is het lange tijd geleden al een meerdere keren 'gelanceerd' als het nieuwe dingetje, maar echt aanslaan wil het niet. Het is als 3D gaming een leuke gadget, maar niet weggelegd voor de massa of langdurig gebruik, terwijl dat wel de aard van gaming is - techniek verfijnen, beter en sneller worden, geconcentreerd bezig zijn.

VR gaming is leuk om even naar te kijken, maar na herhaald gebruik wegen de inspanning en de nadelen meestal zwaarder.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 september 2013 13:30]

Dat uurtje sportschool is zo lastig omdat het zo saai is. Nu kan je misschien dezelfde beweging doen maar dan minder saai
concentratie en 'hardcore' gaming zijn beiden onhaalbaar, zeker voor langere tijd of op de lange termijn. Wekelijks een uurtje naar de sportschool kost mensen al veel moeite, laat staan een volledige workout voor uren achtereen met VR-spul op je hoofd, waar ook nog eens veel concentratie en spelbegrip bij nodig is. Dat gaat niet samen, en als het wel gaat is maar van korte duur, zeg 20-30 minuten.

Dit lost zich vanzelf op, je krijgt vanzelf meer conditie om het langer te doen. De hele dag werken kost ook energie, dat moet je ook opbouwen. Same here
Er is een groot verschil tussen mentale en fysieke inspanning.

Hoe groter de fysieke inspanning, hoe lastiger het wordt om tegelijkertijd ook een mentale inspanning te leveren. Concentratie en precisie gaan bijvoorbeeld sterk achteruit zodra je fysiek vermoeid raakt. Maar ook als je je lange tijd mentaal inspant gebeurt dit. Combineer je die twee vormen van inspanning dan is het snel gedaan - tť snel voor een platform als gaming.

Zelfs mensen met een uitstekende conditie zullen meer en meer moeite krijgen om zich tegelijkertijd ook mentaal in te spannen. Vraag een hardloper maar eens om tijdens het rennen een foutloos smsje te schrijven of kort erna een spelletje dokter bibber te spelen. Dat wordt een drama.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 september 2013 15:13]

Het 'probleem' dat ik met deze interfaces altijd zie is dat je geen feedback krijgt van overige karakters. Bijv in het plaatje houdt de persoon een zwaard bij, maar wat als je zwaait en in-game wordt je zwaard geblocked door een schild/ander zwaard etc. Jij kan je zwaai afmaken maar dat heeft dus geen effect.
Hierdoor kan je nooit semi-realistisch zwaardvechten oid met deze technieken.
Idem met schoppen/slaan etc.
In theorie zou je daar inderdaad een pak voor moeten hebben wat verstijft om je beweging te blokkeren, of dat je impact laat voelen. Helaas is dat waarschijnlijk erg duur, maar zou inderdaad wel gaaf zijn.
En dan denk ik weer, zo'n pak, dat weegt natuurlijk ook wat, hetgeen je bewegingsvrijheid ook weer beperkt.
Komt het iig weer een beetje overeen met het dragen van een heavy armor :)
Dus als ik een enkelbandje aan mijn pols doe dan kan ik de hele boel kort en klein trappen :)
Dat zou waarschijnlijk een polsbandje worden. Maar je kan de boel ook al kort en klein trappen zonder pols/enkelbandje.
Ben benieuwd of je character dan ook op handen gaat lopen als je de polsbandjes om je enkels doet
idial voor in combinatie met de
Virtual riality hamster ball kooi :P
http://www.engadget.com/2...ter-ball-put-to-the-test/

maar jha whie heeft er ruimte om zon ding weg te zetten
Zoals hierboven gemeld: Een leuke techniek op zich, maar met zijn eigen beperkingen en problemen. Het kan eigenlijk alleen gebruikt worden in een grote open hal, of misschien met een speciale loopband, en het zorgt alleen voor een invoermethode, zonder feedback.

De oculus rift is op zich een leuke uitbreiding van de mogelijkheden, maar een motion capture besturingsmethode vind ik niet heel veel toevoegen. Het doet niet veel meer dan Kinect, alleen waarschijnlijk met hogere reactiesnelheid. Leuk voor party-games, sport-games en enkele andere niches, maar ik zie het niet werken in serieuze "core" games.

De enige volgende stap die echt veel nieuws zou brengen, is computer-hersen-interactie. Daarmee zou je in theorie de motorische commando's van de hersenen kunnen opvangen, zodat het karakter in het spel loopt, sprint en beweegt zoals jij in je hoofd aangeeft. Ook zouden we dan bijvoorbeeld gras en beton onder onze voeten kunnen voelen, door feedback terug te sturen. Hetzelfde met het slaan tegen een muur, het schieten van een geweer, enzovoort. En dat alles zonder echt te bewegen. Kan best interessant zijn, zolang het mensen dan niet aanzet om alles virtueel te beleven, in plaats van in het echt :)
Kan best interessant zijn, zolang het mensen dan niet aanzet om alles virtueel te beleven, in plaats van in het echt

o jha hoor
als het mogelijk is zullen er zat van zulke mensen zijn :P
Daar hebben mensen geen herseninteractie voor nodig, die creeeren ze zelf al, getuige de grote volksstammen verslaafde MMO-spelers bijvoorbeeld. Het is niet alsof 'immersion' een nieuw begrip is dat met herseninteractie opeens mogelijk wordt. Onze hersenen kunnen dat zelf al met gemak doen, en we zijn erg goed in onszelf voor de gek houden of onszelf dingen laten geloven / dingen groter en belangrijker maken dan ze zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 september 2013 13:33]

Je zou denken dat hun focus zou moeten liggen op indie devs die op een goedkope manier motion capture willen doen? Maar de gamer?

Verder ben ik benieuwd hoe nauwkeurig het systeem is vergeleken met Kinect 2.
Wel jammer dat dit niet veel toepassing heeft zonder een omnidirectional threadmill. En laten die nou net heel duur zijn.
Wat denk ik een stuk interessanter is is een soort bril die je opzet zodat de game je hele gezichtsveld beslaat.. in een hamsterbal lopen is leuk voor een halfuurtje maar geen mens die dat na een drukke werkdag gaat doen toch?

Ik vind trouwens ook dat er in-game meer aandacht moet worden besteed aan zaken zoals wind en het verschil in omgevingsgeluid van bijvoorbeeld buiten zijn of in een auto zitten.

[Reactie gewijzigd door Black_LL op 8 september 2013 12:35]

Je bedoelt dus de Oculus VR?
dus hetzelfde als EA al op de markt heeft, maar dan een paar sensoren meer..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013