Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 71, views: 30.912 •
Submitter: Ossebol

Er zijn screenshots verschenen van de aankomende GDR3-update voor het Windows Phone-OS. De afbeeldingen tonen enkele instellingen en bevestigen eveneens dat Nokia met een eigen, aangepaste versie van de software komt.

De screenshots zijn online gezet door WP Central en zijn afkomstig van een forumgebruiker die een ontwikkelaarsversie van de Lumia 920 via Craigslist kocht. Volgens bronnen van de site zijn de getoonde afbeeldingen daadwerkelijk afkomstig van de aankomende GDR3-software. Er zijn enkele instellingenschermen te zien, waarbij ook te constateren is dat Nokia zijn eigen aanpassingen aan het Windows Phone-besturingssysteem doorvoert. De fabrikant noemt zijn eigen versie Bittersweet Shimmer. Eerder deed Nokia dit bij de recent verschenen GDR2-update.

Er is onder andere een afbeelding te zien die bevestigt dat Windows Phone een knop krijgt om het automatisch roteren van de schermoriëntatie te blokkeren. Ook komt er een zogenaamde 'driver mode' die tijdens het rijden gebruikt kan worden; dan worden onder andere binnenkomende telefoongesprekken en berichten genegeerd. Volgens WP Central is Microsoft tevens van plan om de bluetooth-functionaliteit te verbeteren en een 'restore'-functie toe te voegen. Waarschijnlijk kunnen daarmee telefooninstellingen worden hersteld na een reset. Tenslotte wordt duidelijk dat gebruikers apps kunnen sluiten in het multitasking-scherm. Onduidelijk blijft wat voor functies Nokia zal toevoegen aan Microsofts mobiele OS.

De aankomende GDR3-update wordt al enige tijd verwacht. De komst van enkele belangrijke veranderingen, zoals ondersteuning voor quadcore-soc's en full hd-schermen, lekte enige tijd geleden al uit. Naar verwachting is de Lumia 1520 een van de eerste toestellen die op de software zal draaien, maar het is aannemelijk dat veel oudere toestellen de update ook krijgen.

Windows Phone GDR3-update Windows Phone GDR3-update Windows Phone GDR3-update Windows Phone GDR3-update Windows Phone GDR3-update

Reacties (71)

Die naam! Anyway, er waren een tijd geleden ook geruchten dat het notificatie centrum zijn intreden al zou maken in GDR3, ipv 8.1. Is hier wat over bekend? Ik ben vrij nieuwsgierig naar wat GDR3 zal brengen voor huidige toestellen. Volgens verschillende bronnen zou GDR3 eind deze maand af moeten zijn en dan ook al beginnen met de uitrol, dus eigenlijk vlak nadat de uitrol van GDR2 klaar is, begint die van GDR3, ben er zeer benieuwd naar. :)

Edit: Zie ik daar trouwens een simpele manier om apps af te sluiten (screenshot 2)?

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 7 september 2013 10:46]

Zie ik daar "eindelijk" een Rotation Lock ? :) Het heb wel even geduurd! Maar eindelijk is het er. Het is namelijk ook zeer moeilijk om dat te implementeren!! Zeer geavanceerde techniek zit er achter.
Heeft niks met fanboys te maken denk ik, wel met feit dat er duidelijk over de rotatie knop gesproken is in de tekst en de poster blijkbaar niet de moeite nam het te lezen.
Weet je hoe lang het duurde voor de iPhone bepaalde features kreeg welke een gemiddelde Nokia toen al jaren had?
Zoals iPhone, Android of Windows Phone niet standaard Snake ingebakken hebben? ;-)
Google is relatief laat met het aanbieden van dergelijke functionaliteit: Apple-gebruikers beschikken al enkele jaren over de mogelijkheid om hun iPhone of iPad terug te vinden en ook Windows Phone kent een feature waarmee een verloren toestel opgespoord kan worden.
nieuws: Google komt met tool om verloren Android-telefoons te lokaliseren

Het heb wel even geduurd! Maar eindelijk is het er. Het is namelijk ook zeer moeilijk om dat te implementeren!! Zeer geavanceerde techniek zit er achter.

Zo is er op elk platform wel een functie welke het andere platform niet heeft of later krijgt.
Dus wat is je punt?
Iemand heeft op ebay een (bij microsoft vandaan) gestolen telefoon gekocht. Kan gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 7 september 2013 16:25]

Ga je nu serieus op elk MS bericht die NSA onzin posten? Please...

OT: Can't wait voor GDR3 :) Is er ook een mogelijk om dan de search button van de Lumia 920 uit te zetten (of is die er al)? Ik erger me daar namelijk mateloos aan.
De grote vraag is, krijgen ouderen en goedkopere toestellen ook deze update.
Alle toestellen krijgen deze update.
Maar niet op dezelfde tijd. Zit wel degelijk tijd tussen die kan redelijk verschillen.
Nee inderdaad er zit een tijd tussen dat de update gereleased wordt. Dit komt omdat Microsoft een geleidelijke update release hanteert. Zo kunnen ze optijd de update stoppen als ze problemen ondervinden. Wat wel uiteindelijk een feit is dat iedereen de update krijgen, maakt niet uit of je een toestel van 150 of 600 euro hebt.

Persoonlijk heb ik liever deze tactiek dan de gene die Apple toepast. Bij vorige grote releases was het fout gegaan en terug draaien gaat dan niet zo snel als grotendeels van de gebruikers de update hebben. Je zult altijd zien dat er problemen kunnen ontstaan, zelfs na maanden lang bŤta hebben gedraaid.

Ben wel benieuwd wat GDR3 allemaal gaat brengen. Hopelijk flink wat meer mogelijkheden dan alleen rotation lock. Snap dat er gebruikers zijn die dit graag willen, maar zelf gebruikte ik het amper op mijn omnia 7 met custom ROM. De optie om notificatie geluid van whatsapp te veranderen vind ik iets dat meer prioriteiten mag hebben.

edit:
Additional Features in GDR3
• Custom sounds for text, voice mail, e-mail, and reminders
• Restore over Wi-Fi when you reset your phone
• Huge amount of work on Bluetooth with various vehicles and devices
Kijk het gaat er blijkbaar komen, dit is nou goed nieuws!

[Reactie gewijzigd door vali op 7 september 2013 11:50]

Nuance: elk toestel met WP8 krijgt dit. De oudere toestellen met WP7.8 worden overgeslagen.
@Vali, maar vergeet je niet de verschillende test fasen van verschillende fabrikanten? Nokia moet al zijn apps ook nog goed testen en alle fabrikanten zoals HTC moeten hun apps ook testen voordat de update er door komt.

Gek dat je het daar niet over hebt. Want dat brengt ook vertraging. Net zoals de skin bij Android. (niet zo erg want het zijn enkel apps die getest moeten worden)
@Vali, maar vergeet je niet de verschillende test fasen van verschillende fabrikanten? Nokia moet al zijn apps ook nog goed testen en alle fabrikanten zoals HTC moeten hun apps ook testen voordat de update er door komt.

Gek dat je het daar niet over hebt. Want dat brengt ook vertraging. Net zoals de skin bij Android. (niet zo erg want het zijn enkel apps die getest moeten worden)
De updates worden inderdaad door verschillende fabrikanten getest, maar ze worden nog steeds door Microsoft gereleased. Je praat hier maximaal over enkele maanden, maar dan heeft wel ieder toestel de laatste versie.

De vraag is nu, krijgt ieder android toestel van de afgelopen 2 jaar ook de laatste update? Zo niet, dan zijn beide platformen qua support niet te vergelijken.
Het is nog steeds Windows Phone 8, en alle Windows Phone 8 toestellen hebben ook GDR2 gehad (hoewel er nog wel mensen zijn die moeten wachten op de provider...), dus ja alle oudere en goedkopere WP8 toestellen krijgen GDR3.

Ik zie een paar goede toevoegingen, maar ik had toch liever quick toggles gezien voor screen-rotation, Wi-Fi en Bluetooth, maar misschien gaan we dat nog zien (ik vrees helaas van niet).
Precies. Ik erger me echt dood aan het gebrek van toggles voor 3G, wifi & bluetooth.

Als die er bij de volgende update bijkomen (GDR3 of 8.1), dan wil ik nog wel een van de snellere WP toestellen overwegen (wat zijn die in prijs omlaag gegaan).

Op het moment erger ik me aan de HTC 8S. Te weinig opslagruimte, namelijk maar 4GB voor zowel besturingssysteem & apps. Effectief heb je 2GB over voor je apps.
Elke keer als er een update uitkomt moet ik weer een factory reset uitvoeren omdat ik niet genoeg plek heb om de update te dowloaden en installeren.
Microsoft moet de mogelijkheid toevoegen alles naar de SD kaart te verplaatsen.
Ja zo'n livetile als shortcut is het ook nog niet helemaal he, plus dat als ze wifi aan/uit weer geven ze nog wel eens uit de pas lopen..
Ik erger me echt dood aan het gebrek van toggles voor 3G, wifi & bluetooth.
Download de app "Shortcuts".
Deze zijn gewoon te downloaden in de store. Communication toggles volgensmij heten die. (niet van Windows of Nokia zellf)
Mja maar dan heb je eigenlijk ook alleen een snelkoppeling naar het menu waar je ze toggled. Niet een directe toggle.

Denk overigens dat dit pas in WP8.1 komt te zitten en niet via een GDR update zal komen.
Het gerucht gaat dat die ook komt. Silent NFC wordt niet genoemd en zit volgens de leak in deze ROM.
Het hangt er vanaf of die ouderen zelf hun update draaien of dat de kleinkinderen het gaan doen. In ieder geval is daar niets zinnigs over te zeggen.
Microsoft support phone 8 toestellen in principe drie jaar.
Artikel gevonden http://www.techzine.nl/ni...naar-3-jaar-verlengd.html

[Reactie gewijzigd door prologic op 7 september 2013 10:42]

Nee. Ik denk dat je de ondersteuning van Windows Phone (wat door Microsoft wordt gedaan) verward met die van het toestel. Wat dat betreft: Microsoft ondersteund Windows Phone 18 maanden lang. Maar dat termijn begint iedere keer dat er een grote update wordt vrijgegeven opnieuw. Bijvoorbeeld, met Windows Phone 7.5 werd de ondersteuning verlengt met 18 maanden, beginnend vanaf de dag dat Mango beschikbaar was. De recente ondersteuningen verlenging is eigenlijk een uitzondering op de regel en waarschijnlijk gedaan omdat Windows Phone 8.1, de eerste grote update voor WP8, net iets te dicht bij het einde van die ondersteuning zat en dat hebben bedrijven, en dus potentiele klanten, niet zo graag.
Driving mode is een mooie optie! Ik ben alleen benieuwd hoeveel mensen het daadwerkelijk gaan gebruiken. Voor mensen die veel op de weg zijn is het wellicht onhandig.

Nog steeds missend is echter de optie om meerdere volumes te hebben voor beltoon, muziek etc. Als ik muziek luister terwijl ik surf moet ik het einde van een (nieuws-)filmpje scherp in de gaten houden anders komt mijn muziek weer terug op vol volume.
Nog steeds missend is echter de optie om meerdere volumes te hebben voor beltoon, muziek etc. Als ik muziek luister terwijl ik surf moet ik het einde van een (nieuws-)filmpje scherp in de gaten houden anders komt mijn muziek weer terug op vol volume.
Dit zou ook in GDR3 zitten. Althans, volgens geruchten. Maar ja, geruchten zijn geruchten.
Ik moet zeggen dat meerdere volumes ook niet altijd even lekker werkt, ik heb nu met mijn iPhone dat ik gesprekken mis omdat ik wel het media volume weer terug omhoog gezet heb, maar niet het belvolume. Ik vind 1 globale volumeregeling eigenlijk wel handig.

Waar ik meer op wacht, is betere NFC support, waar je met profielen bepaalde geluidssettings kan veranderen (bv, 's nachts wel gebeld kunnen worden, maar niet elke keer een "ping" bij een email/notificatie). Op het moment "mag" een NFC tag nog geen instellingen veranderen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 september 2013 12:26]

Het is toch ongelooflijk dat dit soort features zo lang op zich hebben laten wachten...
Eens, maar goed het komt er aan. En nog dit jaar.
Over welke features heb je het? Restore zit er al in, alleen niet een directe backup op de PC (Tweakers lijkt hier dan ook niet WP8 ooit geprobeerd te restoren, anders zouden ze weten dat het gross van je instelligen gewoon gerecovered worden), screen rotation lock is nou niet heel spannend, driver mode is ook niet spannend, dat kan je ook gewoon voor elkaar krijgen met bijv flight mode en het sluiten van apps is niet nodig, dit lijkt me dan ook een vrij nutteloze feature.

Dus ja ik vraag me af over welke features je het hebt, want ik ben nou niet bepaald onder de indruk van deze features.

Het enige wat ik echt wil is een notification center.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 7 september 2013 12:51]

Er zijn toch al die live tiles, waarom dan ook nog een notification center? Da's eigenlijk dubbelop. Maar als veel mensen erom vragen dan zal MS het idd binnenkort wel toevoegen.
Nokia levert mooie toevoegingen. Ik ben benieuwd hoe lang ze dat nog blijven doen na de overname door Microsoft. M.u.v. het Here maps onderdeel.
Ik denk dat ze er gewoon mee doorgaan. Misschien dat Amber en Bittersweet Shimmer's nieuwe functies dan ook hun weg vinden naar de Windows Phone core en dus ook op Samsung's ATIVs, HTC's Windows Phones en Huawei's toestellen beschikbaar komt.
Uh, GDR2 is ook op die toestellen gekomen, waarom zou GDR3 dan niet komen?
Ik heb het over Amber en Bittersweet Shimmer, niet over GDR2 en 3.
"M.u.v. het Here maps onderdeel."

En met uitzondering van de naam, de patenten, en de S30 en S40 toestellen lijn. De naam en patenten zijn gelicenseerd voor 10 jaar met kans op verlenging, en Nokia gaat zelf verder met de S30 en S40 toestellen, en mag vanaf 2015 weer competitieve modellen gaan maken. Misschien zit er zelfs nog wel een fusie met Jolla bij de mogelijkheden. Uiteraard blijft ook de netwerk tak, waar Siemens kortgeleden in is uit gekocht, ook eigendom van Nokia. Microsoft heeft overigens ook een licentie van 4 jaar op het gebruik van HERE diensten.
Het deel dat de S30 en S40 mobieltjes maakt wordt ook onderdeel van Microsoft en zal onder de naam Nokia mobieltjes uitbrengen voor "opkomende economieŽn". Maar het overblijvende bedrijf Nokia zal zelf geen mobieltjes meer maken.
Ik lees toch echt wat anders.

""Under the terms of Microsoft's $7.2 billion acquisition of Nokia's devices and services division, the "Asha" and "Lumia" trademarks will transfer to Redmond, but the "Nokia" mark will remain property of the Finnish company, and may only be used on featurephones running the basic Series 30 and Series 40 operating systems under a 10-year license agreement."

http://www.nrc.nl/nieuws/...-microsoft-in-zes-vragen/

(het artikel zit er op meer punten naast, dus het zou ook nog een fout kunnen zijn. Echter las ik laatst op de site van Jolla bij nieuws hetzelfde, dat Nokia verder gaat met de S30/S40 en vanaf 2015 weer competitieve telefoons mag maken.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 7 september 2013 19:26]

Nu pas een rotatie optie? Sorry maar het zijn dingen als dit dat niemand een WP toestel koopt. En natuurlijk het gebrek aan apps. Ik vind het jammer want ik zou best wel een een WP toestel willen kopen, ben wel een beetje uitgekeken op Android. Maar je weet dan gewoon dat je veel inlevert.
Het marktaandeel groeit, dus blijkbaar kopen toch mensen een WP toestel ;)

En verder zijn bijna alle apps wel verkrijgbaar, officieel of er is een goed werkende van een andere ontwikkelaar.
Mwah. Heb niet zo'n last van het gebrek aan apps, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk. In aantal heb je natuurlijk zowiezo gelijk, maar dat zegt mij niet zoveel. Mis zelf nog maar 1 app.
Weet je zeker dat de apps die je wilt er niet zijn?

[Reactie gewijzigd door devlam op 7 september 2013 11:48]

@devlam

Jazeker, de lokale apps ontbreken nog bij WP. Met name de Ziggo app om TV te kijken, de Toon app voor de bediening van de thermonstaat, de Onkyo app voor de bediening van mijn audio apparatuur zouden voor mij erg handig zijn.
Toon App is op WP8 nu een maandje of 2 aanwezig, werkt prima.
Onkyo is geen officiŽle app maar een aantal van hobbyisten, als alleen afstandsbediening werkt het prima.

Betreft de tv apps is er helemaal nog niets inderdaad, geen Ziggo geen UPC, geen Glashart media, ronduit waardeloos.

[Reactie gewijzigd door Axelfoley007 op 7 september 2013 12:16]

Ok, tv app zou ook handig zijn. Heb zelf glashart tv. Hebben een mooie app op ipad maar helaas niet op windows phone,
Heb zelf een sonos installatie voor audio die ik naar volle tevredenheid bedien met phonos.
Toon app blijkt er toch te zijn, zal eens kijken wat dat is ;)
Wat lever je in dan? Buiten een volle en onoverzichtelijke GUI.. En malware: http://www.zdnet.com/andr...ump-40-percent-7000019093

Edit: link aangepast.

[Reactie gewijzigd door zumba op 7 september 2013 11:50]

@zumba

WP is gebouwd op de codebasis van Windows 8. Van de kernel tot aan de browser wordt er veel code gedeeld. Op het Windows platform zien me meer dan genoeg virussen en malware die proberen lekken in deze codebasis te misbruiken.Windwos is nou eenmaal erg populair dus daar richten de heren malware schrijvers zich met voorkeur op.

Nu is het aandeel van WP nog relatief klein maar mocht dat ooit significant groter worden dan is het niet meer dan aannemelijk dat de malware en virus bouwers zich ook op WP gaan richten en zullen proberen lekken in Windows 8 te misbruiken op WP.

Overigens is Android standaard beschermt tegen malware en moet de gebrruiker eerst een aantal veligheidssettings uit zetten wil het mogelijk zijn om malware buiten de PlayStore om binnen te krijgen.
Nou, iOS is ook wel populair te noemen en daar zie ik nog steeds weinig virussen voor. Daarbij, een gedeelde codebase garandeert niet dat alles zomaar ook werkt op Windows en Windows Phone. De beveiliginsopties van Android lijken ook niet veel af te doen, zeker als de malware juist via Play wordt verspreid.
Draai je de boel niet een beetje om?

Omdat WP nog klein is krijgt het straks, als het groot is, veel virussen omdat het Windows is? 8)7
Ehhhh?????
Je koopt een mooie sportauto maar wat nou als je 450 kg zwaar wordt....dan heb je er niets meer aan. (volgens dezelfde logica.) 8)7

Dat je niet direct buiten de playstore kan downloaden heeft niets te maken met beveiliging......Een beveiligingsproduct zorgt dat malware en virussen gedetecteerd worden als je ze download en/of wilt installeren.
Aangezien je niet zo maar aan een bestandje, waar het ook vandaan moge komen, kan zien of je een ongewenst kadootje erbij krijgt dat je leegplukt, heb je dus altijd een antivirus/malware progje nodig, ter beveiliging. ;) .
Lookout is gratis maar veel mensen hebben het niet geÔnstalleerd... met alle gevolgen van dien.
.apk betekent niet, zoals misschien velen denken, dat het gekeurd en apikim is, het is alleen de bestandsextensie.

En Android Samsung heeft pas sinds heel kort, een week, aangekondigd Lookout mee te gaan leveren tegen alle zooi.
Standaard beveiliging in Android is dus een heel groot woord als het in juli nog genomineerd werd voor de falende beveiliging. ;)
(leuk weetje ; Android werd genomineerd als Epic Fail....)

Dus ja, standaard in een Androidversie van een telefoonproducent die het gehack niet meer aan kan zien en bovendien een versie die nog niemand heeft en vrijwel niemand zal krijgen m.u.v. de nieuwste (high-end) Samsung toestellen.

Overdrijven is een vak apart.
Ik zie een grote toekomst voor je in de reclamewereld ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 7 september 2013 13:50]

Met dien verschil, dat de Appstore van Microsoft volledig in beheer is bij Microsoft net zoals die van Apple bij Apple is. Bij Android kan je alternatieve stores hebben en is de kans groter dat op deze wijze malware binnen komt. Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in Apple en Mircrosoft wat dit betreft omdat de screening van Apps gewoon een stuk beter is volgens mijn gevoel.
Precies. En gebruik geen custom roms want daarmee haal je ook een beveiligingslaag weg
Ook al ben in een WP aanhanger, malware op Android is veelal een ding wat niet in Europa of America speelt. Dit is meer het terrein van China en Rusland. Als je je apps gewoon uit de Play store haalt is er niks aan de hand. Het wordt pas riskant als je andere stores gaat bezoeken en daar je software vandaan haalt. Dus het grote voordeel wat de Androids altijd noemen (het kunnen side-loaden van apps) is meteen het grootste veiligheidsrisiko van dat OS.
Er glipt wel degelijk af en toe malware de Play Store binnen, vaak vermomd als een fake 'Flash Player' oid. Deze apps zijn overigens meer adware dan malware. Als je niet bewust ontwikkelaarsopties aanzet kunnen apps alleen met je gegevens aan de haal. (wat overigens vervelend genoeg is)
Zo kan er ook op die manier malware binnen glippen bij iOS en WP. Dit is echt geen goed argument.....

Je kan niet elke app tot op de binary scannen en alles eruit halen. Het blijft altijd code wat geschreven is door mensen wat moeilijk te controleren is.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 7 september 2013 22:33]

Jij zult het missen, maar velen met mij echter weer niet. Sure het kan wat lastig zijn, maar eigenlijk alleen als je vaak in bed of een andere rare positie wilt lezen. Veel apps ondersteunen zelf overigens ook een rotatie-lock setting, dus dat heb je dan ook nog als alternatief.

Ikzelf ziet hier echter niet echt op te wachten. Ik vind het fijn voor degenen die er wel op wachten dat ze dat nu toevoegen, maar ik heb andere wensen.
tsja.. Dat ben jij. Heb de rotation lock nog nooit gemist bijvoorbeeld en heb nog geen apps gehad waarvan ik dacht 'hey k*t dat kan ik nu niet want ik zit op WP8'
de truuk is dan om de telefoon nog even en slag verder te draaien. met de bovenkant van de telefoon naar beneden. mijn L920 blijft dan gewoon in landscape staan.
Ziet er goed uit. De update waar ik op wacht is de swype naar links. In het menu gebruiken ze een heel schermvlak niet (linkerkant). De mogelijkheid op een interactief lockscherm en een notificatiescherm
Eens... Maar oppassen dat we niet Android achterna gaan. Veels te druk!
Ik hoop trouwens ook dat ze het instellingen menu eens onder handen nemen. Ik heb Windows Phone vanaf de HTC trophy, maar nog steeds vind ik de volgorde onlogisch.. Ergens in het midden brightness en op het einde pas display.. Uuh dat hoort toch bij elkaar kom op zeg.