Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 80, views: 28.906 •

Medion heeft zijn Touch 10-laptop aangekondigd. De Touch 10 is een kleine laptop met 10"-scherm die doet denken aan een netbook, maar met een touchscreen en een AMD-apu is uitgerust. Medion gaat de mini-laptop voor 300 euro verkopen.

De netbook lijkt aan een comeback bezig nu meer en meer fabrikanten zich richten op betaalbare kleine laptops. Verschil ten opzichte van de netbooks is dat de nieuwe generatie met touchscreens uitgerust wordt en dat de processors inmiddels krachtiger zijn geworden dan de Atom-chips van een paar jaar geleden. De Medion Touch 10 beschikt naast een 10"-touchscreen met resolutie van 1366x768 pixels echter over een AMD A4-1200-apu met Radeon 8180-gpu-deel. Dit is een dualcore van AMD's Temash-generatie die vooral voor tablets gemaakt is, dus de vraag is of en zo ja hoeveel snelheidswinst er is ten opzichte van bijvoorbeeld een Atom N2800. De kloksnelheid van de A4-1200 is 1GHz en de tdp bedraagt 3,9W.

Verder is er 4GB geheugen en voorziet Medion het model van een harde schijf met 500GB opslagcapaciteit. Met zijn 3-cellige accu houdt de laptop het maximaal 5 uur vol en het gewicht is inclusief die accu 1,25 kilo. Daarnaast is een usb 3.0- en 2.0-poort aanwezig, naast hdmi, een sdkaartlezer en ondersteuning voor bluetooth 4.0 en wifi-n. Verder is Windows 8 het besturingssysteem en voorziet de fabrikant het model van de volledige versie van Office Home & Student 2013. De prijs bedraagt 299,99 euro en opvallend genoeg zegt Medion dat de verkoop vanaf vrijdag alleen via speelgoedketen Bart Smit zal verlopen, maar ongetwijfeld komen versies met iets andere specificaties in een later stadium naar andere winkels.

Medion Touch 10 Medion Touch 10

Reacties (80)

Kunnen we in plaats van flut tablets dus voortaan ook mini laptops bij de speelgoedwinkel halen }:O


Prijs is trouwens wel ongelofelijk laag...A4, 4GB, Touchscreen EN volledige Office 2013? Die Office is erg apart...dat zie je tegenwoordig nooit meer

[Reactie gewijzigd door nooberke op 6 september 2013 18:58]

Die Office kan als lokkertje zijn voor studenten, die willen misschien een bakje hebben staan wat kan internetten en tekstverwerken voor weinig.
Op zich wel netjes qua connectiviteit, weinig beknibbeld behalve 2 USB-poorten. Ik hoop dat die 50GB een typfout is en dus 500GB is, want anders kun je er niks mee.
Dat is inderdaad een typefout het gaat om een 500GB harde schijf!
Dit was mijn vermoeden ook. Bedoeld als een goedkope studenten PC. Op zich sympathiek. studentenbudgetten hebben niet veel lucht over, als de student geen rijke ouders heeft.

Op zich heeft een student geen snelheidskanon om Office werkzaamheden te kunnen doen, en draagbaarheid is bij de Touch 10 duidelijk een pre. Afgezien van de niet-Atom processor wil ik dit ding toch als een Netbook kwalificeren

Het grootste probleem met dit systeem voor een studentendoelgroep vindt ik het 10 inch schermpje met 1366x768. Dit is toch veel te klein om maar een beetje comfortabel office handelingen op te verrichten. Ik zie in gedachten de stakker (of stakster) op een studentenkamertje over dit schermpje gebogen om de volgende dag voor te bereiden.

Studenten van Nederland, koop van mijn part een traag geconfigureerde PC, maar ga wel voor een scherm van 14 of 15 inch, en wat meer pixels. Om die student office versie hoef je het niet te doen, die is voor studenten voor weinig geld te krijgen. Voor jullie is dit goedkoop=duurkoop. Voor anderen mensen met een hoogstens casual computergebruik is dit wel een leuke oplossing om voor heel weinig geld basis office werkzaamheden (minder lang dan een uur durend) te kunnen doen.
gewoon HDMI kabeltje naar de hdTV en klaar. Of ken jij een student die geen TV heeft?
Ik heb evenals diverse andere studenten die ik ken geen TV. Niet zo heel bijzonder hoor. En van degenen die er wel een hebben heeft in mijn omgeving nog niet de helft een HDTV.
Ik zou overigens zelf nooit voor zo'n klein apparaat als alternatief voor een echte PC gaan, dan lever je toch veel te veel in op productiviteit. Tenzij je externe muis, toetsenbord en monitor aansluit, maar als je daar het geld en de ruimte voor hebt koop je beter een wat degelijkere laptop.
Nee hoor, 10.1" scherm met 1366x768 pixels is prima te doen. Heb zelf nog netbookje van 3 jaar oud en die had een veel lagere resolutie en minder processorkracht. Desondanks kon ik er tijdens een opleiding prima mee uit de voeten voor notities maken, internetten, presentaties. Zelfs spss draaide gewoon.

Voor de school- of collegebanken is dit een veel betere oplossing dan een iOS of Android tablet. Maar ja, een iPad school klinkt nu eenmaal hipper dan een eeePC school. Hoewel, Medion College bekt wel weer lekker...
Ik zet toch mijn vraagtekens bij hoeveel performance je van twee Jaguar cores @ 1 GHz je kan verwachten (zeker met alle Tegra 4, Snapdragon 800 en Bay Trail devices op komst) en 5 uur accuduur is in deze tijden van 8-9+ uur tablets niet heel super, maar goedkoop is het wel.
"bij hoeveel performance je van twee Jaguar cores @ 1 GHz je kan verwachten"

Genoeg voor wat tekstverwerken, browsen, een muziekje en een filmpje.

"en 5 uur accuduur "

Inderdaad erg jammer van de accu, met een 33wh accu zou deze chip idle met scherm aan zon 9,4 uur moeten halen. En met webbrowsen zon 7,6 uur.

http://static.cdn-seeking...-Justin-Jaynes_origin.png
Ja, maar wel een vreselijk SLECHTE klanten service.
Zélfs in EU landen waar ze computers etc. verkopen buiten Aldi-achtige winkels, zul je het ding toch naar het land van aankoop moeten sturen, op eigen kosten, als je het gerepareerd wilt zien.
Oók als dit nog binnen de garantieperiode valt.
Slechte zaak.
Dan liever ASUS, DELL en ACER, die een wereldwijde internationale garantie bieden.
harde schijf met 50GB opslagcapaciteit.
Is dit een SSD, eMMC of een harde schijf? Of is het gewoon geen 50GB. Want een 50GB harde schijf is wel heel triest.

[Reactie gewijzigd door Niet Henk op 6 september 2013 18:35]

Op meerdere websites hebben ze het over 500GB en 1TB modellen, gewone HDD's voor de 500GB en een hybride 1TB met 8GB cache van Seagate!

Op de site van Bart Smit de hele riedel specs: http://www.bartsmit.com/m...ebook-touch-met-office-13

Multitouch windows 8 netbook voor 299.- is trouwens echt geen verkeerde prijs voor deze mini laptop.

@freaq: true, perfecte 'meeneem laptop' zoals men zegt. Hij is helemaal bij qua specs, maar is geen snelheidsmonster. Komt de accu alleen maar ten goede. Je hebt wel een goed afgestemd systeem met eigenlijk alleen de HDD als voornaamste bottleneck.

[Reactie gewijzigd door darkcarlaza op 6 september 2013 20:36]

500 gb zou toch behoorlijk netjes zijn,
best leuk "netbookje" het heeft iig een redelijke gpu, en de performance hoeft niet enorm te zijn, de performance is in elk geval waar het moet zijn om de meeste flexibiliteit te geven.
(niet bij het cpu gedeelte)
Ik tik dit van een laptop (Linux Mint) die een 80GB schijf heeft waarvan 12.7GB daadwerkelijk gebruikt wordt. Maar alle programmas die ik wil draaien staan er op, mijn data staat op de NAS. Kleine moeite om eventueel wat spul te kopieren voor onderweg, de spullen die ik echt nodig heb staan in Dropbox.
Dus op zich is 50GB genoeg, voor mij in ieder geval. Twee films is het hoogste dat je haalt op een batterijlading, en zelfs in de hoogste resolutie mogelijk past het nog op de schijf. Niet dat zo'n resolutie nuttig is met een scherm van 1366x768.

Handig meeneem dingetje inderdaad en de prijs is niet al te slecht.
Inderdaad, je kan proberen geld terug te krijgen van Microsoft.
Maar hoeveel dat gaat zijn, geen idee.
Ik betwijfel of Microsoft tegenwoordig dit soort bedragen vraagt voor 300-euro netbookjes. In de vorige generatie $300 netbooks was de Windows licensie zo'n 25 dollar.

Microsoft hanteert voor OEMs andere prijzen voor goedkope tablets/laptops dan voor dure ultrabooks.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 september 2013 23:52]

50GB opslagcapaciteit, is dat een foutje?
Op de site haal ik eruit dat er een 1GB schijf inzit

http://www.medion.com/nl/prod/MEDION+AKOYA+E1317T+touch+laptop/30016003A1?sortOrder=TOPSELLER_REVENUE

[Reactie gewijzigd door Breadbeard op 6 september 2013 19:01]

Op de site staat 1 TB
Die kost ¤349. De versie voor Bart Smit komt met een 500GB schijf. Vandaar het prijsverschil.
500GB voor 50 euro daar kan Apple, Samsung, HTC en Google nog wat van leren :P.
Sterker nog: de 1TB schijf is een Seagate hybrid Drive, zeker de moeite waar qua performance en opslagruimte.
l... 1,000 GB hybrid hard drive incl. cache (8 GB flash memory)...

[Reactie gewijzigd door pasarica op 6 september 2013 20:01]

Waar zie je dat het een hybrid betreft? Die link van jou is naar een britse versie van 309 pond, wat significant meer geld is dan 349 euro.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 6 september 2013 20:56]

Significant? 309 GBP = 366 EUR. Komt dus aardig in de buurt en per land is er altijd iets prijsverschil vanwege belasting.
Wisselkoers 1 EUR = 0.7878 GBP. Dat is dan 243,45 EUR (Zie GWK Travelex).
Significant? Ja, véél minder.
Waar heeft U leren rekenen ? Volgens uw wisselkoers is de prijs dan 309/0,7878=392 en niet 309 x 0,7878=243.

Uitgaande van de wisselkoersen op wisselkoers.nl heeft ItsNotRudy het helemaal juist met 309 GBP = 366 EUR.
Mooi ding. Maar touch was er op netbooks ook al. Ook al ergerde ik me dood aan die dingen (vrouw had er een). Dit ziet er dan wel weer leuk uit. Maar 50GB opslag? Moet haast wel SSD zijn dan.
Een goedkope 10" met een hogere resolutie dan 1024x600. Dat ik het nog mocht meemaken.

Maar jammer van het touchscreen, daar heb je niets aan tenzij je die win8 modern ui gebruikt.

Ook jammer van de accu. een 3 cells accu is zonde. Je wil toch minimaal ~8 uur kunnen werken.
Dus dan heb je er veel aan want er draait windows 8 op.
Je hebt niks aan touchscreen? Ik heb zelf een ultrabook met touch en ik gebruik het 80% van de tijd ipv de touchpad. Vooral in de Win8 Metro interface is het handig maar ook gewoon bij het scrollen etc. tijdens het internetten.

Vind het dus vooral een hele mooie toevoeging dat deze netbook touch heeft, dat voor maar 300 euro.
Als je de performance wilt vergelijken met Intel... welke Core processor moet je dan aan denken? Ik heb nml helemaal geen idee van performance van AMD CPU's, en nog minder van de APU's.
Welke core? Dit is een CPU met een TDP van 3.9w. Dit is een tablet chip, geen laptopchip. De allergoedkoopste ivy bridge of haswell is waarschijnlijk al 2x zo snel, als het niet meer is.

Je kan deze chip beter vergelijken met de atom chips.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 6 september 2013 19:44]

Nee hij is veel sneller dan een Atom, volgens deze site staat deze chip tegenover de Celeron en Pentium chips van Intel
http://www.extremetech.co...mash-are-ready-for-action
Dat is kabini, niet temash.
Het gaat eerst over Temash, daarna gaat het over Kabini.
As expected, AMD is explicitly positioning Temash to drive a wedge between the Core i3 in tablets and Clover Trail.
de A4-1200 staat ook gewoon tussen de benchmarks in. Daar kun je zien dat het in 3DMark ongeveer 400% sneller is dan de Atom Z2760

[Reactie gewijzigd door Crp op 7 september 2013 09:01]

400% sneller dan de atom. In 3Dmark ja.. Bij normaal browsen is het verschil minder groot. Bovendien zou ik oppassen met de door jou gelinkte benchmarks, het betreffen namelijk slides van AMD, geen benchmarks van onafhankelijke partij.
Dan pakken we de benchmarks van een onafhankelijke partijen erbij en kijken of AMD misschien overdreven heeft met zijn scores.

3DMark Ice Storm: Atom Z2760
http://images.anandtech.com/graphs/graph6522/52155.png

3DMark Ice Storm: AMD A4-1250
http://img9.imageshack.us/img9/2937/j382.jpg
http://nl.hardware.info/r...0-prestaties-3dmark-nieuw

Zoals je kan zien scoort de Atom zelfs beter in een AMD test dan in de test van de onafhankelijke partij, en scoort de A4-1250 minder in de AMD test dan die van een onafhankelijke partij
Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat we de slides van AMD kunnen geloven.

[Reactie gewijzigd door Crp op 7 september 2013 13:26]

Op zich geven de tests legitieme informatie, maar zoals Darkstone ook aangeeft betreft dit 3Dmark output, en ligt het accent dus op de prestaties van de (3D) GPU integraties van de processors. Op zich is het dus niet zo verwonderlijk dat AMD een edge heeft ten opzichte van Atom CPU's.

Kijk ik bij Passmark, een meer algemene CPU benchmark, dan zie ik de volgende resultaten:

Intel Atom Z2760 @ 1.80GHz CPU mark 679
AMD A4-1250 APU CPU mark 617

In deze algemene resultaten ligt de AMD dus net ietsje onder de Atom.
Je hebt idd gelijk over de 3DMark, maar meer info is er op dit moment niet beschikbaar.
Passmark is ook geen betrouwbaar programma voor het vergelijken van CPU's.
De Clover Trail Atom ja, maar de Bay Trail Atom staat al om de hoek.. De prestaties gaan een stuk omhoog en het verbruik gaat omlaag. Grafisch wordt er een variant van de Intel 4000 graphics gebruikt dus de prestaties liggen ongeveer gelijk met de AMD Temash integrated graphics gok ik.

Ik gun het AMD zeker hoor maar Intel komt wel met een 22nm quadcore chip met een erg laag verbruik. Zie ook nieuws: Komende Atom voor tablets heeft drie keer zo hoge Cinebench-score De prestaties zijn ongeveer drie keer zo hoog als de Clover Trail Atom. Een benchmark zegt niet alles maar twee keer zo snel wordt hij in ieder geval lijkt me.

Maar voor 299¤ heb je een mooie notebook hoor. Ik zou dan toch voor de 1TB Hybrid Drive gaan voor 349¤ zoals pasarica hierboven opmerkte. In ieder geval een erg complete Notebook voor deze prijs. Windows 8, Office, 1366x768 LED mat touch screen, 4gb RAM.. Ik denk dat er zeker een doelgroep is voor dit soort notebooks.
Met Core i3 etc heeft het weinig te maken, dat is veel en veel sneller. Klok-voor-klok performt de Jaguar core vergelijkbaar of iets beter dan Intel's nieuwe Silvermont architectuur, Cortex A15 uit de Tegra 4/Exynos 5 en Krait 400 uit de Snapdragon 800. Maar in deze chip is hij heel erg laag geklokt:

Deze Temash variant heeft 2 Jaguar cores @ 1.0 GHz
Bay Trail Z3770 heeft 4 Silvermont cores @ 1.5 GHz (turbo naar 2.4 GHz)
Exynos 5250 heeft 2 Cortex A15 cores @ 1.7 GHz
Exynos 5410 heeft 4 Cortex A15 cores @ 1.6 GHz
Tegra 4 heeft 4 Cortex A15 cores @ 1.8 GHz
Snapdragon 800 heeft 4 Krait 400 cores @ max 2.3 GHz

In andere woorden, de CPU kant is heel zwak, vergeleken met alle moderne concurrenten, al is het wel sneller dan de vorige generatie Atoms, en zijn voorganger de Z-60. De GPU is een ander verhaal, die is zonder meer vergelijkbaar met de concurrentie in dit segment.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 september 2013 00:23]

GHZ zegt helemaal niks over de snelheid zucht
In dit geval wel aangezien al die architecturen klok-voor-klok vrijwel even snel zijn. Zie bv de performance van Kabini (4x 1.5 GHz) en Bay Trail (ook 4x 1.5GHz): die performen vrijwel gelijk.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 september 2013 00:57]

"...max core clock of 2.4 GHz with a TDP of only 7.5W."

Daarentegen verbruikt de nieuwe bay trail (Z-3770) 2x zoveel energie als de AMD Temash, zonder een noemenswaardig snelheidsverschil. En in dit segment verwacht ik dat mensen meer waarde hechten aan een langere accuduur dan een synthetische cinebench score.

Ik vind de prestaties van de Bay Trail behoorlijk tegenvallen, hij kan de ARM concurrentie amper voorblijven terwijl hij 2-3x zoveel energie verstookt, ook zijn dit benchmarks van de fabrikant, echte onpartijdige benchmarks zullen misschien nog wel slechter uitvallen.
Nice, mooie resolutie vooral. Ik heb zelf een acer met C50 soc wat af en toe wel een beetje traag is, dat zou hier toch beter moeten zijn. Dat was destijds echter het enige goedkope 10" model dat ik kon vinden met een hogere resolutie dan 1024x600, en dat is echt te weinig dan past allerlei zut gewoon niet in zijn geheel op je scherm.
Alleen die accuduur is iets minder, maar dat is logisch met een sterkere CPU er in.

edit @Darkstone: Hmm, inderdaad, iets te snel overheen gelezen. Dat is in deze tijd wel een beetje jammer. Als hij dan nog een hele goede accuduur zou hebben, maar met 5 uur is dat wel een beetje crap voor zulke lichte hardware (ik haal 8 tot 10 uur met mijn C50 acer en die was ook 300 euro, maar dan bijna 2,5 jaar geleden).

[Reactie gewijzigd door finraziel op 6 september 2013 23:45]

Sterkere CPU?/?

De A4-1200 is ietsje sneller dan de C50, en wat zuiniger vanwege het lagere productieprocedé.
Per kloktik zou de A4-1200 15% sneller moeten zijn dan de C-50. Daarnaast is de GPU wel flink sneller. Aangezien beide processoren op 1ghz werken is de A4-1200 dus grofweg 15% sneller, dat noem ik niet "ietsje" maar toch wel een verbetering. Daarnaast verbruikt hij minder dan de helft van de C-50. (gemakshalve even gebaseerd op het TDP, niet dat dat een exact gegeven is voor het verbruik, maar in dit geval wel een indicatie)
Geinig apparaat, maar het valt of staat een beetje met de kwaliteit van het toegepaste beeldscherm. Voor de prijs vermoed ik dat het een ranzig TN paneel betreft met erg slechte kijkhoeken. Ik hoop dat Medion ons kan verrassen.
Op tweakers 1,25 KG
Bij Bart Smi 2186 gram
en op Medion.com 1350 gram

Lijkt me dat Medion.com gelijk heeft. Daarnaast heeft het 500GB model daar slechts 2GB geheugen. Het 1TB model dan wel weer 4GB geheugen.
volgens de bart smit site heeft de 500Gb gewoon 4Gb RAM(ook volgens medion). alleen staat er op de medion site dat hij een VGA aansluiting heeft, maar bij de bart smit niet. VGA is als je een presentatie moet geven onmisbaar vanwege de beamer.

verder een hoop waar voor je geld, deze ga je zeker op hoge scholen terug zien. Kan alles wat moet en kost weinig plus gratis office