Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties, 34.305 views •
Submitter: GRUMBLER

Op de IFA heeft Cloud Media de Popcorn A-410 Pro-mediaspeler aangekondigd. De fabrikant richt zich met de A-410 Pro op kritische audioliefhebbers door onder andere een analoge voorversterker in het apparaat te integreren, evenals een dualcoreprocessor van Sigma Designs.

In de behuizing van de Popcorn A-410 Pro is een SMP 8911-processor van Sigma Designs geplaatst met een kloksnelheid van 800MHz. Ook heeft Cloud Media de mediaspeler voorzien van een analoge voorversterker. Daarnaast heeft de A-410 Pro 7.1-geluidsoutput, xlr-audiouitgangen en een high-end 24bit/192kHz dac. De fabrikant claimt dat de twee voedingen zo zijn ontworpen dat deze geen negatieve invloed hebben op de geluidskwaliteit.

Cloud Media claimt dat bij de A-410 Pro de nodige aandacht is gegeven aan beeldverwerkingsmogelijkheden, zoals adaptive film cadence detection en verbeterde contrasten. Op audiogebied kan de A-410 Pro volgens de fabrikant een groot aantal formaten en containers afspelen, waaronder het dsd-audioformaat.

Via de Cloud Media Apps Market zijn apps beschikbaar. Voor audioliefhebbers wordt Qobuz met name genoemd, een webwinkel waarin audio in cd- en studiokwaliteit kan worden gekocht. Qobuz is beschikbaar in onder andere Nederland en België. Verder biedt de A-410 Pro een automatische downloadmogelijkheid voor ondertitelbestanden.

De A-410 Pro is voorzien van een gigabit-ethernetaansluiting, al kan ook een optionele wifi-dongle in het apparaat geprikt worden. Verder biedt de mediaspeler usb 2.0-aansluitingen, evenals een esata-ingang en een sd-kaartlezer. Intern kan een 2,5"- of 3,5"-harddisk geplaatst worden. De prijs van de Popcorn A-410 zal volgens Cloud Media onder de 1000 euro gaan liggen.

Popcorn A-410 Pro Popcorn A-410 Pro Popcorn A-410 Pro Popcorn A-410 Pro

Reacties (67)

Hopelijk wordt dit een topper en kan ik eindelijk mijn HDX1000 gaan inruilen.
Tot nu toe draait de HDX1000 met de laatste Popcorn firmware nog steeds alle 1080p, 7.1 bestanden vlekkeloos af.
Echter geen mooi dashboard, geen koppeling met movie db's en geen 3d.
7.1 krijg je bij de meeste andere mediaspelers ook door de HDMI output op je 7.1 receiver aan te sluiten en die door te lussen naar je tv, snap niet dat ze dit als verkoop argument gaan inzetten.
Betere DAC ? Gewoon doorlussen en je DAC van je top receiver gebruiken.
Alle 1080p bestanden? Ook de BD-Remuxen? Daar geloof ik niets van (ik kon ze iig niet vloeiend afspelen op mijn crossflashed HDX1000).

Inzake het dashboard moet je even kijken naar Oversight of YAMJ. Verder heeft niet iedereen een topreceiver. Nee, ook niet mensen die zoveel uitgeven als de A-410 moet kosten (hoewel het natuurlijk wel raar zou zijn).

Over dit apparaat, vraag ik me af of ze dit apparaat dan wel goed gaan ondersteunen? Ze brengen ieder jaar wel één of twee apparaten uit, maar sinds de A110 is er eigenlijk geen enkel apparaat meer geweest dat probleemloos werkt. Persoonlijk ben ik er ook wel klaar mee na een A200 en A300 (mijn huidige speler) te hebben geprobeerd, het zijn immers geen goedkope apparaten. Het lijkt wel alsof Cloud Media de vroege kopers als een soort vroege beta-testers gebruikt waarbij men aan de hand van klachten verbeteringen aanbrengt. Het is echter niet zo dat deze problemen binnen een paar maanden allemaal opgelost zijn. Vervolgens staat er weer een nieuw apparaat op het programma dat de eerste prioriteit geniet bij het updaten van firmware en het olossen van problemen.

Verder vraag ik me af wat in deze prijsklasse in godsnaam nog de meerwaarde van dit soort spelers is tov een dikke HTPC. Rond de 300 Euro kun je het nog hebben over de mogelijkheid om materiaal met hoge bitrates op een goede manier af te spelen. Maar zit je een paar honderd Euro erboven dan is een HTPC toch prima in staat om dit allemaal te doen, inclusief het uitgeven van hoogwaardig geluid?

En dat dan met een mooiere interface, plus de mogelijkheid om vanalles met je browser aan videocontent weer te geven (BBC iPlayer, alle 'gemist'-sites, etc. etc.), uiteraard gewoon te browsen en te gamen (dat komt met deze prijs makkelijk binnen bereik) en natuurlijk de mogelijkheid om van alles aan accessoires aan te sluiten.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 5 september 2013 21:05]

Ik heb een A110 en dat ding kan niet eens een .mkv-bestand terugspoelen .....
Een paar keren drukken op de FF toets en dat ding loopt vast (gebeurt in 33% van de gevallen).
Ik wacht nog steeds op een goede final firmware.
De terugspoelfunctie werkt volgens mij op geen enkel apparaat goed. Ook niet op PC's. Je moet gewoon kiezen voor de optie om 15 seconden terug te gaan. Evt. stel je deze in op 10 of 5 seconden.
Heb net de MK809IIIT Quad-Core Android 4.2.2 Mini PC Google TV Player w/ Air Mouse / 2GB RAM / 8GB ROM - Black bestelt, en die kan gewoon zo goed als alles en meer wat de Popcorn Hour A-410 kan maar dan is hij VEEL goedkoper.

Ik kan gewoon alle films in 1080P afspelen, er zit HDMI 1.4, en DTS audio is ook geen probleem en zelfs 3D films is geen probleem.

En het mooie omdat er Android 4.2.2 op zit kan ik gewoon Google Play Store gebruiken, en gewoon spellen spelen, zo als 3D spellen en strategie, en ook Emulators zo als Nes, Super Nintendo, N64, Wii, Sega, en ga maar zo door, het is werkelijk een Mini PC waar je alles op kan doen, sluit gewoon mijn losse Harde schijf aan en kan all mijn series of films kijken, al heb ik dat niet nodig want met VideoMixPro kan ik alles zien zonder het te hoeven downloaden XBMC werkt ook heerlijk, kan er lekker mee internetten, heb daar mij desktop niet meer voor nodig, dus scheelt me ook een hoop geld qua stroom, hij gebruikt maar max 5 watt, en kan gewoon mijn Bluetooth keyboard en muis aan sluiten als ik dat zou willen.

En hij is maar ¤78,31 met erg handige Air Mouse/keyboard.

En hij past in een van de HDMI porten van je TV als je zou willen, scheelt ook erg veel ruimte.


Ontopic: Sorry voor all de teksten maar ik zie geen toekomt/nut meer in van die mediaspelers, zo als deze Popcorn Hour, wanneer je eentje kan kopen die net zo groot is als een USB Stick en VEEL goedkoper is, en meer mee kan doen dan alleen Films/Series mee kijken.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 6 september 2013 04:46]

Heb je deze stick al binnen ? Zo ja, dan ben ik heel benieuwd hoe je daar zonder haperingen 1080p films op afspeelt ? Ik heb nl. de CX-919 en die heeft soortgelijke hardware en die speelt alleen met een custom XBMC en MXPlayer redelijk goed 1080p af maar komt niet eens in de buurt van mijn paar jaar oude Dune HD. En begrijp met niet verkeerd, zo'n Android stick is leuk speelgoed maar om films af te spelen gebruik ik toch echt liever een dedicated mediaplayer. Die kan ik tenminste zonder extra hardware en usb hubjes besturen met een harmony one.
Dus die stick heeft ook analoge 7.1 uitgangen met gescheide voeding?

Soory, maar hij kan dus niet veel meer;) Het is een heel andere toepassing dan dat ze hier aanbieden.

Maar die remote ziet er wel chiq uit, maar ik ben benieuwd of hij alles zo vloeiend afspeelt. Ik hou het nog bijn m'n HTPC, die heeft in iedergeval genoeg power om alles fatsoenlijk af te spelen en staat mooi achter een deurtje.
Hallo ik heb het ook over media players over het algeheel, zo als de Popcorn Hour A-300 of A-400, niet deze grote apparaat.

Vreemd dat jij problemen heb met 1080P films, ik heb HEEL wat gelezen en gezien over de Rockchip RK3188 en die hoort met gemak 1080P MKV video's af te spellen.

Heb je de 1GB versie of 2GB versie, dat kan ook het probleem wezen, dat je geheugen vol raakt, dan gaat hij ook storten in films en zo, snap toch niet dat mensen niet 10 a 20 euro meer uit geven voor de 2GB versie.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 6 september 2013 21:24]

weggehaald

[Reactie gewijzigd door oef! op 6 september 2013 19:51]

Waar sommige mensen waarde aanhechten is:
- Gebruikersgemak en eenvoud, wat een HTPC niet altijd even goed biedt
- Een kleiner kastje
- Minder lawaai (en stroomverbruik?)

Voor het uitgeven van hoogwaardig geluid uit een PC zul je toch al wel een 150 euro uit moeten geven aan een geluidskaart lijkt me.

Daarnaast zie ik hierboven staan dat iemand commentaar geeft op 7.1 analoge output. Laat iemand zoals ik nu net een Denon 2807 reciever hebben die net te oud is om via HDMI 7.1 te ondersteunen. Echter, kan ik wel 7.1 aansluiten en door laten stromen naar mijn speakers. Hierbij hoop ik gelijk de vraag beantwoord te hebben van het nut ervan.


Het is niet dat ik snel een dergelijk apparaat zou kopen van richting de 1000 euro, maar als je het geld er voor over hebt zou ik het probleem er niet van in zien.
Gebruikersgemak is gewoon Windows. Ik zou niet weten waarom de NMJ-GUI gebruiksvriendelijker zou zijn. Of waarom YAMJ of Eversion of de standaard jukebox gebruiksvriendelijker zou zijn dan XBMC, dat werkelijk alles automatisch doet.

Een kleiner kastje, ok. Hoewel dat ook niet veel hoeft te schelen. Bedenk je dat de A410 ook niet bepaald klein is. Een Silverstone Grandia GD06 is maar iets hoger, en iets als een MS Tech MC-1200 is ongeveer net zo groot.

Kwa lawaai, vind ik het een non-argument. Met dit budget is het prima mogelijk om passief gekoeld krachtig systeem samen te stellen. Kwa stroomverbruik is het wel een ding. Maar als je deze bedragen uitgeeft, heb ik het idee dat het niet echt uitmaakt. Tenzij je een groene jongen bent voor wie iedere Watt iets uitmaakt.
Ik denk niet dat het bij het audiofiele publiek zal aanslaan. Gewoon omdat 1000 euro te goedkoop is om 'audiofiel' te zijn. Audiofiele versterkers gaan vanaf 2000 euro of meer, en als je internetfora leest dan speelt de prijs écht wel een rol.

Neem nu dat dit product een middenklasse versterker bevat (geschat ter waarde van 600 euro gezien de ringkerntransformator) en een goeie middenklasse DAC (de resterende 400 euro). Je krijgt dan nog de 'pc-componenten' voor het resterende bedrag dat uitgespaard werd door een all-in-one te creeeren, dan heb je een zeer goeie middenklasser, maar geen audiofiel materiaal.

Ook opvallend zijn de relatief kleine heatsinks. Ik ben zelf zeer voorstander van moderne, efficiënte versterkers zoals klasse D, maar audiofielen zweren nog steeds bij A en dergelijke. Die verbruiken véél meer energie en hebben dus grotere heatsinks nodig.

[Reactie gewijzigd door tony_clifton op 5 september 2013 17:25]

je weet dat dit geen versterker is? Er hoeft dus ook geen vermogen gedissipeerd te worden!
"Omdat 1000eur te goedkoop is om audiofiel te zijn"
Toch vreemd dat je tegenwoordig veel audiofielen zoals ik zelf
Oude buizenbakken opkopen en herbouwen met hededaagse kwaliteits componenten.

Resultaat?
Een single ended klasse A bak met als stuurbuizen KT77
Voor onder de 400. Tevens loop ik alles voorbij in de audiozaken lachend.
Pics or didn't happen
Verwar audiofiel niet noodzakelijkerwijs met absolute kwaliteitsbeleving.
Buizen versterkers worden verkocht, soms tegen belachelijke prijzen met mooi verchroomde elementen als chassis en trafoblik, omdat het geluid "anders" klinkt dan een transistor versterker. Veel oud materiaal is opgenomen/ afgeluisterd met buizen apparatuur.
Door het klassieke (digitaal gerestaureerde) materiaal af te spelen met een buizen versterker krijg je het geluid zoals dat destijds door maker/ opname technici was bedoeld.

Dit is in tegenstelling tot het verkrijgen van absoluut top kwaliteit waarbij een exacte reproductie van het originele geluid voorop staat zonder verdere kleuring en vervorming.
Wil je dan de absolute top dan is het eenvoudig om vermogens uit te geven.

Voor diegenen die dus al een topklasse receiver hebben (bijv topmodellen Denon - maken ze helaas niet meer) die hebben aan dit apparaat niets.
Zelfs een Oppo is goedkoper met zeer goede dac's

Denk dat de prijs te hoog is.
Kijk eens naar Pioneer's receivers class D, ze presteren nog steeds niet in de top 5 beste receivers in de duurdere vergelijkbare prijsklassen.

Geef mij dan nog steeds maar een Denon een Onkyo of Marantz.
Audiofielen claimen ook veel meer verschillen te horen dan dat ze in werkelijkheid doen. Anders kun je dat idiote bedrag dat je hebt neergeteld niet rechtvaardigen natuurlijk.

Boven een bepaalde prijs/kwaliteit verhouding is het gewoon een hoop gekmakerij van jezelf. Het extra beetje kwaliteit doet de prijs x keren stijgen.
Ik denk ook sowieso niet dat deze echt audiofiel is...
De ringkern trafo ligt zonder afscherming langs het moederbord. Metalen plaatje ter afscherming is toch wel het minste als je je product als 'audiofiel' betiteld.

P.S. de HDX1000 was en is absoluut een mooi en goed product voor het afspelen van video! In die tijd was er geen alternatief (behalve een 150+ watt slurpende, zoemende, brommende volwaardige PC die ook nog eens al je hobbytijd opslurpte omdat XBMC weer eens een keer een update verkeerd had of windows weer eens besloot dat er iets veranderd moest worden)

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 6 september 2013 10:26]

Tja de ene shit is nog niet af en ze beginnen al aan iets nieuws....

Wat dachten ze ervan, als ze eerst eens de bestaande apparaten in orde te maken |:(

Ze krijgen het nog niet eens voor elkaar, video hakkelvrij op het scherm te tonen, laat staan dat ze dat met geluid wel voor elkaar krijgen.
Maar misschien hebben ze zich bedacht en stappen nu in het audiosegment in, misschien lukt hun dat wel !

[Reactie gewijzigd door Mystery1976 op 5 september 2013 18:42]

Je word omlaag gemod, maar helaas heb je wel gelijk. Als ze eens wat tijd steken in het stabieler, sneller er gebruiksvriendelijker maken van de soft-/firmware dan zou het beter zijn. Ik denk dat al veel van hun userbase is afgehaakt door steeds weer die half-af apparaten die ze lanceren. Steeds weer is het hopen op firmwareupdates om problemen opgelost te krijgen.
Exact daarom ben ik dus ook overgestapt op een XBMC kastje. Ze maken echt prima hardware. En leuk dat ze nu ook aan de 'audiofiel' denken, maar voor mij is de software minstens zo belangrijk.

Ik denk dat als ze overstappen op (aanpasbare) XBMC installaties voor deze kastjes dat ze dan behoorlijk wat klanten extra danwel terug kunnen krijgen.
Inderdaad, ik heb een c-200 en nu een a-300 gehad. Maar echt af zijn ze nooit geweest, voor mij niks meer van deze club.
Ben ik nou gek, of wil je gewoon je digitale media zo snel mogelijk naar een high end versterker sturen als je een zogenaamde "audiofiel" bent.
Ik dacht exact hetzelfde, ik heb er geen verstand van maar indien je digitale pass-trough gebruikt doet de mediaplayer toch helemaal niets en de versterker en de rest van je verzameling dure apparaten alles? Wat heeft dit dan voor voordeel?
Het is een voorversterker dus 1000 euro is niet echt middenklasse. Ik lees niks over 4K.. Niet futureproof dus?
Het is een voorversterker dus 1000 euro is niet echt middenklasse.
wel als je bedenkt dat je voor bijvoorbeeld een Marantz NA-11S1 al 4x zoveel betaald.
En die doet dan alleen nog maar audio, geen video.
Als je een normale 3 a 400 euro versterker ( receiver) neemt, en je gaat SPDIF of optisch uit naar die versterker, heb je dit helemaal niet nodig. Je gaat het nu enkel maar alleen meer converteren.
Ik was eerder benieuwd of men die gigabit lan al een beetje op snelheid heeft, want dat is een zwak punt.

[Reactie gewijzigd door DIKKEHENK op 5 september 2013 17:59]

Als een versterker in staan is digitale signalen te ontvangen spreekt men van een Receiver.
Al worden receivers nog wel eens versterkers genoemd.
nee, receiver is een versterker + tuner.

(of een losse TV tuner (voor bv satteliet TV).)
Onjuist.
Via dit apparaat analoog aangesloten zul je krijgen: Popcorn converteert, verstuurt en reciever versterkt.
Via digitaal aansluiten krijg je: popcorn verstuurt, reciever converteert en versterkt.

Waar kán de extra kwaliteit zitten, in het converteren. De DAC, dat wat de digitale bron naar een analoog signaal converteert, is hier dus van belang. De vraag is in welke van de twee apparaten deze beter is. Het nadeel echter van analoog versturen van een signaal is dat er kwaliteitsverlies kan optreden wat niet of nagenoeg niet mogelijk is bij een digitaal signaal.
Of je neemt actieve speakers met eigen DAC, scheelt een hoop crossover problemen.
Terechte twijfels lees in de reacties hier boven. Met simpelweg een ringkern trafo en een goede DAC-chip heb je nog geen audiofiel apparaat gemaakt. De implementatie van de DAC-chip, de output stage, maar ook de software speelt een cruciale rol in het verkrijgen van goede klankprestaties. En dat laatste hebben ze kennelijk nog niet echt op orde. Eerst maar eens testen dus of ze hun claims waar kunnen maken.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom een goede versterker nou zo duur moet zijn.

In principe kun je toch gewoon met een hoge kloksnelheid (gigahertzen) een energievat vullen (condensator), die dan je output aanstuurt. En de spanning over die condensator kun je dan weer terugkoppelen. Wat is daar nou zo moeilijk aan?

En waarom zijn computers de laatste jaren een factor 10 tot 100 goedkoper geworden, terwijl goeie versterkers niet eens zoveel zijn verbeterd (aldus audiofielen), en nog steeds even duur zijn?

Hier klopt toch iets niet?!?
wat een kortzichtige opmerking is dit. Jij hebt een mooie surround versterker met een goede DAC en dus is het hele apparaat onzinnig, want jij bent representatief voor de rest van de wereld? Dit apparaat is grotendeels gericht op hen die gewoon een analoge stereo versterker hebben. Ja, die mensen zijn er ook nog.
Ik denk dat er heeeeeeeeeel weing mensen dit apparaat gaan kopen, is maar een idee hoor....

Echte audiofielen geven geen bal om surround die gaan voor puur stereo het liefst met een mooie analoge platenspeler.

Zo ben ik ook goedkoop aan die DSP-Z11 gekomen was een audiofiel die surround wilde, ja voor 9 maanden toen kocht hij weer een peper dure stereo versterker...en had ik voor de helft van het geld deze versterker wat nog altijd idioot veel was.

Ik blijf er bij als PH A400 eigenaar dat het een onzinnig apparaat is..

[Reactie gewijzigd door simonts op 5 september 2013 18:39]