Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 74, views: 21.458 •

Sony heeft bevestigd dat de PlayStation 4 via stembediening aangestuurd zal kunnen worden. Daarvoor is wel de optionele Eye-camera nodig. De consolefabrikant belooft nog voor de release van de console meer informatie te geven over de nieuwe aanstuurmogelijkheid.

In Amazons productbeschrijving van de Eye-camera voor de PS4 is te lezen dat via de camera uitgesproken navigatiecommando's herkend worden. Bovendien is de camera, die in Europa 49 euro moet gaan kosten, voorzien van microfoons. Daarmee is de Eye-camera hardwarematig geschikt voor het herkennen van stemcommando's, maar hoe Sony de feature softwarematig heeft geïmplementeerd blijft onduidelijk.

Sony bevestigt inmiddels aan de website Polygon dat de PlayStation 4 via stembediening aangestuurd kan worden met behulp van de Eye-camera. Details wil het bedrijf nog niet geven, maar Sony zegt nog wel voor de Europese release op 29 november meer informatie te zullen geven over de precieze mogelijkheden.

Hoewel de Eye-camera een optionele aanschaf zal zijn voor PS4-gamers, volgt Sony met de introductie van stembediening via een cameramodule het voorbeeld van Microsoft. Via de Kinect-controller is het al langer mogelijk om de Xbox 360 en op termijn de Xbox One met stemcommando's aan te sturen.

Eye-camera

Reacties (74)

ik zal het nooit gaan gebruiken denk ik...
En daarom is de camera bij de PS4 optioneel (keuze). Bij de Xbox, hoewel je daar niet verplicht bent met stem het menu te besturen, is/voelt het wat opgedrongen.

@David Mulder
Natuurlijk is het wel opgedrongen. Je hebt een 100 euro dure camera in je huis staan waar je misschien helemaal niks mee wilt doen. Je vergelijkingen slaan helemaal niet op de vergelijking dat je bij de Xbox de Kinect er verplicht bij krijgt (en daar voor betaald) en bij de PS4 niet 8)7 (-.-').
Als ik een console koop zal deze op mijn kamer komen. Het beeldscherm van mijn game pc zal dan ook dienen als scherm voor de console. Mijn kamer is niet heel ruim (ik heb geen ruimte om voor een camera te gaan dansen ;)), op mijn bureau is eigenlijk geen plek voor de camera en op mijn beeldscherm staat al de middelste speakers van mijn 5.1 set. Ja, ik zou dus echt graag een camera verplicht bij mijn console willen...

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 1 september 2013 14:55]

Net zoals je werd opgedrongen met je handen de kinect te besturen? Of zoals je werd opgedrongen windows met je stem te besturen? Wat? 8)7 Dat de xbox standaard een hogere common denominator heeft op hardware vlak zorgt er alleen voor dat games creatiever zijn in hun opzet.
^dit
Kinect kan een toffe toevoeging zijn in games, maar haast geen enkele dev steekt er tijd en moeite in omdat de doelgroep te klein is. Op deze manier wil Microsoft er voor zorgen dat de doelgroep groter is en dit dus geen belemmering hoeft te zijn voor hen. En dat is echt niet alleen maar wat met je armen staan zwaaien of dansen voor je tv, creativiteit is de limiet. Het feit dat Sony dezelfde zaken implementeert voor Eye wil toch zeggen dat ze er ook enigszins brood in zien.
Ik blijf het raar vinden dat de Eye trouwens niet "verplicht" is (de enige verplichting bij Kinect is dat hij in het pakket zit, je hoeft hem ook niet (meer) te gebruiken), die onnozele led op je controller heeft op die manier totaal geen nut (ja, ze kan verkleuren om uw leven te tonen maar zit op een zodanige positie dat je dan naar een reflectie op je tv moet staren) en ze is jammer genoeg niet uit te schakelen. Er "ontbreken" dus als het ware features als je de Eye niet hebt. Of je die zal gebruiken is natuurlijk ieder zijn keuze, maar dat is bij Kinect ook het geval :).
Ik weet niet of jij heel rijk bent, want hoe kun je het nou raar vinden de Sony die Eye er niet verplicht bij doet. Door de Kinect is de Xbox One 100 euro duurder.
En zoals jij zelf zegt Kinect kan een toffe toevoeging zijn in games. Dat is hetzelfde als dat de PS4 Killzone en Battlefield 4 er 'verplicht' bij doet, waardoor de console 100 euro duurder is. De games kunnen leuk zijn, maar misschien vind je shooters geen bal aan.
Dat is niet hetzelfde, want een spel er bij stoppen heeft geen meerwaarde voor iedereen, de common denominator omhoog halen zorgt er voor dat game ontwikkelaars zich niet meer druk hoeven te maken om "oh jeej, maar wat als hij geen microfoon heeft terwijl dit perfect met microfoon werkt" of "oh jeej, maar wat als hij geen kinect heeft terwijl dit perfect met de kinect werkt" en dan maar uberhaupt geen support ervoor toevoegen want anders kost het twee keer zoveel ontwikkeltijd (waardoor het dus voor iedereen slechter word). Met andere woorden, je geeft ontwikkelaars vrijheid door wat vrijheid van de spelers weg te nemen wat de spellen dus beter maakt... volgens mij een HELE goeie deal in dit geval :+ :D .
De Kinect of een PS4 EYE zou op mijn kamer niet eens optie zijn (zie reactie bovenaan). Ik heb er niet eens de ruimte voor. Dus hoezo een HELE goeie deal...

@hieronder
Ja maar daar verschil ik in mening met jou. Ik heb eigenlijk nog geen concrete voorbeelden gezien waar de kinect echt iets toevoegt in games. Ik dacht dit te gaan zien in Ryse, wat eerst bijna een soort van gevechtssimulator zou worden. Best vet.
Maar dat is er dus weer uitgehaald en in plaats daarvan is het een quicktime-event game geworden.
Wat ik heb gezien bij beide camera's zijn tech demo's. Ze zien er leuk uit. Maar ze zijn niet concreet.

Ik ben van mening dat het ook gewoon zonder kinect kan. Racing games doen het al jaren. Die geven support voor stuurwielen, terwijl in de doelgroep zeker niet iedereen een stuurwiel heeft.

[edit:] Je hoeft me niet persoonlijk te gaan aanvallen nu. Ik edit gewoon mijn bericht zodat ik niet 10 berichten als comment onder dit artikel heb. Dat vind ik overzichtelijk.
Dat dansen was sarcastisch. Vandaar die knipoog. Natuurlijk weet ik dat de Kinect meer kan.
Ik vind die toevoeging van door de menu's scrollen met je hand, zoals op een Samsung Galaxy S4, een gimmick. Aangezien je toch een controller in je hand hebt waar knoppen opzitten die hetzelfde kunnen. Laten ze zeggen dat ik dat wel grappig vind, maar ik mis zoiets totaal niet.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 1 september 2013 16:07]

Ten eerste niet vergeten dat de nieuwe kinect een kleiner oppervlakte nodig heeft ;-) Ten tweede, het is een goeie deal want het zorgt er voor dat games zelf beter kunnen worden in plaats van meer van hetzelfde en alleen maar mooier.

En trouwens, handig dat je je reacties in edits zet '-_-, maakt het allemaal weer lekker overzichtelijk. In ieder geval, wat jij totaal lijkt te vergeten is dat de kinect niet alleen dansen voor je scherm mogelijk maakt 8)7 In een bureaustoel zitten en met je hand een zwaai naar links maken om van interface te switchen of tal van andere mogelijkheden kunnen ook. JUIST omdat de kinect nu standaard is.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 1 september 2013 15:08]

Het hele idee van een threaded comment structuur is dat je discussies overzichtelijk kunt overzien. Als je je bestaande comments waar al reacties op zijn edit dan raak je de volgorde kwijt...

In ieder geval: even zelfs vergetend dat jij en de gemiddelde gamer hier een minderheid is wat betreft de manier hoe ze hun xbox gebruiken, kan ik zonder probleem nog wel dingen bedenken die je met de kinect zou kunnen doen. Je zou de richting van de controller kunnen zien en dat als extra input kunnen gebruiken, je zou bewegingen van het lichaam kunnen gebruiken om een licht 3D effect toe te voegen, als eenmaal de vingers duidelijk genoeg herkent kunnen worden (waar ik over twijfel met de kinect 2) dan zou je tal van custom controllers (wapens e.d.) kunnen hebben die visueel ipv elektisch werken (en dus goedkoper). En dat is wat ik zo 1 2 3 uit m'n duim zuig, wie weet wat voor interessantere dingen game developers er nu mee zullen doen. Geen flauw idee of de kinect 2 goed genoeg zal zijn of dat we nog x aantal iteraties verder zullen moeten zijn voordat het echt een succes word, maar het blijft wat mij betreft een feit dat hardware zoals de kinect gewoon ongelovelijk veel potentie heeft omdat het een hele nieuwe dimensie aan input opent.
Offtopic: Nu staan er twee berichten van je onder elkaar...
Je kan me trouwens gewoon een PM sturen, want hoe ik comments plaats heeft niks met de discussie van doen. Maar laat maar. Hier heb je je threaded comment.


Dat allemaal ideeŽn die nog geen werkelijkheid zijn in games en die pas over een aantal jaar, of misschien nog wel langer, pas in games komen (of misschien wel helemaal niet). Wat heeft de consument dan aan de Kinect. De meeste consumenten zijn geen developers. Die zien de Kinect niet als investering voor de toekomst, wat het misschien wel kan zijn.
Ik denk dat veel mensen na de (her)revolutie van 3D wel beter weten. Veel mensen kochten een 3D tv want dat zou weer terug komen. Dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn en die mensen hebben dus meer betaald voor hun TV omdat er een 3D techniek in zit die ze niet gebruiken. Waarom zou je als consument onnodig risico gaan nemen?

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 1 september 2013 22:56]

De XBox One moet waarschijnlijk weer zeven of acht jaar mee en hij is nog niet eens op de markt. Dus een beetje in de toekomst kijken is wel nodig.

Verder heeft David wel gelijk dat er een groot verschil zit tussen een accessoire die optioneel is versus een accessoire die er standaard bij zit. Het kan wel hoor, een optionele accessoire die universeel ondersteund wordt (headphones bijv. wordt wel goed ondersteund) maar het gebeurt ook maar al te vaak dat het maar in een paar spellen werkt en in een deel daarvan ook een beetje gaar.

Verder is een lage instapprijs ook wel heel belangrijk, dus het is een moeilijke afweging, maar persoonlijk denk ik wel dat Microsoft hier de juiste afweging maakt. Kinect kan voor XBox echt een unique selling point zijn, maar dan moet het wel goed ondersteund worden. Door het echt een wezenlijk onderdeel van het platform te maken zoals Microsoft nu doet maak je de kansen op goede ondersteuning gewoon het grootst. En dat verdient Kinect wel.
Toch niet helemaal mee eens. Dit is een beetje alsof ik een auto ga kopen en verplicht wordt alle opties er tegen betaling bij te nemen, omdat die wel eens nuttig zouden kunnen zijn. Ik bepaal toch liever zelf welke randaccessoires ik al dan niet wil.
het is niet zeker of de toevoeging van de kinect de xbox 100 euro duurder maakt. Misschien zou hij dan maar 40 euro goedkoper worden.

Die 100 euro kan ook in andere zaken liggen. Of misschien neemt Sony wel gewoon weer zware verliezen op zich met de eerst generatie ps4, net als ze met de ps3 ook zwaar gedaan hebben.

en wie weet wat de kinect nog meer teweeg brengt.
Mass Effect 3 maakte naar mijn idee al goed gebruik van voice commands. Vond dat stuk handiger dan steeds de aanstuurwiel naar voren toveren.
Zelfde geldt voor het chatten met bv. Blur. Dat vind ik via de kinect echter wel super, scheelt mij weer een irritante koptelefoon opzetten.
Het is eigenlijk wat Sony met de Vita doet.

De touch gevoelige onderkant van de Vita zit er op; Sony verplicht de game developers om deze interface te implementeren in hun game.

Met optionele onderdelen kun je dat niet doen en is de user experience dus vele male slechter. De doelgroep is inderdaad te klein!
MS zorgt ervoor dat de doelgroep groter is zodat game developers alsnog kinect in jou strot kunnen duwen. MS verplicht het je misschien niet maar andere developers wellicht wel.

Verder wil ik ook niet extra neerleggen wat voor velen nutteloos ding is. Tenzij je van die dans games houdt. Sony houd het tenminste optioneel en terecht het is notabene 2013.
Het feit dat je het hebt over een 'onnozele led' duidt al op een vooringenomen mening, maar goed.

Ten eerste kost zo'n LED lampje waarschijnlijk 2x niets om in de controller te verwerken, dus ik denk niet dat iemand er wakker van zal liggen als hij die LED lamp nutteloos vind (in de aard van: "oei ik heb gedeeltelijk voor betaald maar ik kan het niet gebruiken, want ik heb geen PS camera!"), het zit tenslotte ook niet in de weg als je het niet wil gebruiken in combinatie met de PS camera. En zonder die camera heeft die LED ook een functie, nl. de # player aangeven (speler 1 = blauw, speler 2 = rood, speler 3 = groen, enzovoort), ook zoals je zei kan die verkleuren om leven te laten zien.

En als die LED je echt stoort zou ik zeggen ducttapo ergo sum.. :)

Er ontbreken features als je de Eye niet hebt, ja, maar als je die niet hebt dan betekent dat ook gewoon dat je die features misschien helemaal niet wil hebben of niet echt nodig vind? Je hebt nog steeds te keuze om het te kopen..

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 1 september 2013 22:13]

Die mening heb ik nochtans pas gevormd na hem goed te bekijken en praten met mensen die hem reeds konden gebruiken en vasthouden.
Hoezo vooringenomen? Dat het een brakke controller is was een vooringenomen mening bij de aankondiging, maar die heb ik netjes herzien want hij is er op vooruit gegaan (wat niet wegneemt dat de controller van de Xbox me nog steeds beter ligt, puur een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten. Dat maakt het andere niet persť slecht).
Het aanduiden van het leven of spelers is niet nuttig als de LED op een plaats zit die je haast niet kan zien bij het vasthouden (+ wie kijkt nu naar zijn controller bij het gamen?). Ze is zelfs nog "toffer" als je een tv hebt die reflecties weergeeft want dan gaat het ronduit storen. En dan zou het uitschakelen een zeer nuttige feature zijn als je die Eye toch niet hebt. Effe gezellig Ducttape plakken op een nieuw gekocht toestel, tja toch liever niet...
Speler aanduiding heeft de controller van de Xbox One ook, maar dan met IR LED. Ik zeg ook niet dat het geen toffe gimmick/toevoeging kan zijn die LED, ik zeg dat ze zonder Eye geen nut heeft.
Ik heb bij de One ook niet het gevoel dat ik speciaal meer betaal voor Kinect, ik betaal voor het pakket. Ben ik daarom rijk zoals Fleximex me blijkbaar verwijt? Verre van, ik had van de E3 vorig jaar al het "vermoeden" dat men eindelijk met een nieuwe generatie zou kmen en ben daar dan ook netjes geld voor opzij gaan zetten. Men noemt het ook wel eens sparen in de volksmond...

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 2 september 2013 01:04]

Maar dan moet je bij de XboxOne er wel altijd voor betalen, bij de PS4 heb je de keuze.
Je werd nooit opgedrongen om windows met je stem te besturen.. je kan namelijk gewoon pc's kopen zonder mic.

Die 'hogere common denominator op hardware vlak" zorgt er voor dat ze meer geld en tijd moeten spenderen aan iets wat je misschien niet wil gebruiken..
Ik wil geen geld spenderen aan een kinect/ps eye en dus zouden ze voor mijn part die gewoon helemaal mogen weglaten en dus volledig focussen op de game zelf. In plaats van focussen op wat voor mij een gimmick is.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 1 september 2013 15:10]

Maar dan moet je bij de XboxOne er wel altijd voor betalen, bij de PS4 heb je de keuze.
Enerzijds is het fijn om die keuze te hebben, anderzijds houd die keuze wel in dat ontwikkelaars er hoogstwaarschijnlijk maar minimeel of niet voor gaan ontwikkelen omdat ze er niet zonder meer vanuit kunnen gaan dat mensen het hebben.

Beide keuzes hebben zo hun voors en tegens maar volgens mij hebben we in het verleden gezien dat als iets een accessoire is (zoals bij de PS4) er aanzienlijk minder voor ontwikkeld wordt.
Zo wordt me heel veel opgedrongen met de ps4 dat ik niet wil. Ik hoef geen krachtige hardware voor mooie graphics. Een hoge resolutie en en goede viewing distance vind ik belangrijk maar verder zet ik vaak zelfs nog een hoop zooi uit op zelfs oude spellen omdat het me te veel afleid en toch niet boeit. Maar om de nieuwste games te spelen zal ik toch eens een nieuwe console moeten kopen met die opgedrongen krachtigere hardware...

Die kinect hoort nou eenmaal bij het pakket en daar kies je bewust voor en er is je niks opgedrongen. Pas als ze later met verborgen/nieuwe dingen ben je wat opgedrongen (zoals system updates die bepaalde dingen blokkeren).

Ondanks dat ik waarschijnlijk geen console uit de nieuwe generatie geniet de ps4 wel me voorkeur voor de duidelijkheid.
Bovendien is de camera, die in Europa 49 euro moet gaan kosten, voorzien van microfoons.
Nee! Echt? En ik maar denken dat die camera ging liplezen om spraakherkenning voor elkaar te krijgen :+
Nog iets waar we niet van wisten dat het erin zat, ik vraag me af hoeveel ze nog achter de hand houden.

Als MS komt met iets dat we nog niet wisten en waarvan we denken, hmmmm, dat lijkt me wel wat, dan komt Sony terug met iets van, kijk wij hebben het ook en we zijn dan nog eens beter...

Dan is het terug de beurt aan MS met een feature waarvan ze zeggen dat ze terug beter zijn dan Sony...

Waarschijnlijk zal dit zo wel doorgaan tot de uiteindelijke release!

Ik vind het wel goed dat ze het eringestoken hebben, hoe meer erinzit, hoe meer mogelijkheden, al wil je niet alles gebruiken, je hebt het tenminste, kan je achteraf niet komen klagen dat je dit ook wel wou en dat ze het niet aanbieden.

Maar vroeger hadden ze toch kritiek op MS, beetje paranoia, dat MS kon meekijken en meeluisteren met de mensen in de woonkamer... Zou men dit nu ook beginnen te denken van Sony?
Klopt niet, de verplichting om hem aan te sluiten hebben ze er uit gesloopt. Daarbij is het geen slechte gewoonte om toestellen volledig af te sluiten van de stroom als je ze niet gebruikt. Kwestie van gelijk het wereldwijde sluimerverbruik wat in de perken te houden.
en voice control is iets wat microsoft al jaren ervaring mee heeft (al was het in het begin echt bagger slecht) maar ondertussen begint het best netjes te werken. Wie weet hoe slecht die van Sony in het begin zal zijn.
Vergeet niet dat sony al op de playstation 2 ermee bezig was, je kon in socom je teammates commandos geven met een microfoon. (ai teammates)

Ik kan er in elk geval niet warm voor lopen. hoewel er situaties kunnen zijn waarbij je tijdens een potje geen zin hebt om te stoppen om de menus in te duiken om bijvoorbeeld de laatste 5 minuten op te slaan. Even snel een commando rondschreeuwen en je kan meteen verder.
Het grote verschil is (was) dat het bij Microsoft een verplichting was. De kinect moest aan staan zelf als je het ding niet wilde gebruiken. En Sony geeft je de optie. Je kunt mocht je dit willen een eye-camara kopen. Het zou anders zijn geweest indien Microsoft de kinect los had aangeboden ...Maar dat geldt eigenlijk voor alle zaken waar Microsoft kritiek op heeft gekregen en merendeels nu terug heeft gedraait; Verplichtingen van de Xbox one vs de optionele mogelijkheden van de PS4.
En nee, ik ben geen PS fanboy integendeel, laatste preferred consoles waren de XBOX en XBOX360 (de PS2 en PS3 links laten liggen), maar nu komt er toch een PS4 ipv de XBOX one ondanks de verlate Gaikai dienst.
Maar de Kinect is nu toch geen verplichting meer, ze hebben daar een update over uitgebracht, dan het ook optioneel is.

Heb zelf een PS3 thuis, maar ben er nog altijd niet uit, of ik nu een PS4 zal nemen of een X1...

De ene keer ben ik meer geneigd om een PS4 te nemen, de andere keer meer een X1...
Die kritiek kreeg MS omdat je in eerste instantie de Kinect met camera en microfoon aangesloten MOEST hebben, en de xBox always online MOEST zijn. Na alle Prism onthullingen van de laatste maanden niet echt iets waar de wereld op zit te wachten. Terecht dat hier een shitstorm aan kritiek op kwam, waarna het always online is afgezwakt en de Kinect verplichting vervallen is.

Bij Sony was het vanaf dag 1 een keuzemogelijkheid.
de beslissing om geen always online drm en de kinect niet meer te hoeven gebruiken kwam ver NA dat het PRISM toestand werd ontdekt
Het bestaan van PRISM werd op 6 juni 2013 onthuld in de Britse krant The Guardian
de onthullingen van de Xbox one met alle DRM en kinect toestanden werden op
11 juni tijdens de E3 2013 vrij gegeven pas in augustus hebben ze de DRM en Kinect verplichtingen geschrapt

dat is dus NA dat PRISM bekend s gemaakt

je moet je zelf even wat beter informeren voordat je dit soort kreten gaat doen
De eye camera bestond eigenlijk al voordat de xbox uberhaud bestond
Nu hopen dat er ook Nederlandse spraakherkenning in komt te zitten, dan hebben we er hier ook wat aan. Zal meteen zorgen dat MS het sneller toe gaat voegen zodat ook Kinect wat zinvoller gaat zijn in NL. Wat ook meteen de deur opent voor spraakherkenning voor Windows Phone :P (iets wat er imo al veel langer in had zitten in Nederland)

Ik heb sterk het idee dat men dit eerder doet als concurrentie voor Kinect, maar zal waarschijnlijk nooit zo breed worden opgepakt als bij de Xbox One omdat het nog altijd een optionele accessoire is.

We zullen zien, ben ergens toch wel blij dat men dit toevoegt want het maakt het systeem wat interessanter voor de doorsnee consument en levert een gebruiksvriendelijker product op. Nou zullen de die-hard gamers er weinig aan hebben, maar als dergelijke technieken gemeengoed worden, dan zie ik daar wel veel voordelen in. Niet alleen worden er meer zaken verzonnen, dit zal zich dan ook verspreiden naar andere plekken. Waarom niet functies van de auto aansturen met je stem of bepaalde zaken in je huis (even de thermostaat lager zetten of de magnetron met je stem besturen). Om nog niet te spreken over het aansturen van robots.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 1 september 2013 13:57]

Dingen in de auto aansturen met je stem is er al hoor. In mijn vaders Suzuki Swift kun je de autoradio opdracht geven zachter, harder of een ander nummer te spelen. Ook kun je, mits je telefoon gekoppeld zit aan Bluetooth van de auto, zeggen "bel <contactpersoon>" en dan gebeurt dat.
Dat klopt, er is in zekere zin al wel wat in te stellen. Maar dat gaat meestal niet verder dan een autoradio of connectie met smartphone. Ik heb het eerder over het instellen van de airco, diverse statistieken opvragen of andere handelingen die je anders ook van je bezigheid houden (het autorijden). Een headsup display kan dan ook wel wat toevoegen natuurlijk, maar op gebied van besturing kunnen ze nog aardig wat verbeteren om meer zaken hands-free te maken.
Waarom moet alles dan zonodig handsfree ? Ik kan mijn radio volledig bedienen vanaf het stuur, mijn navigatie instellen door mijn rechterhand die toch al op de middenarmsteun licht een ronde knop te laten bedienen, airco hoeft niet steeds gewijzigd te worden en anders is dat ook 1 kleine handeling.

Ben het met je eens dat aandacht op het verkeer nodig is maar je overdreven concentreren op dat wat voor je rijdt is ook niet goed, daar ga je juist dingen van missen.

Zolang er voor de bediening van items niet overdreven veel concentratie nodig is zie ik het probleem niet, of wil je ook 'richting aanwijzer links' of 'opschakelen naar 5' gaan roepen in je auto. Zo ja dan is het misschien verstandiger je rijbewijs in de kast te leggen totdat we echt vanzelf rijdende auto's hebben, overigens het moment dat ik er geen lol meer in heb en voortaan denk ik alleen nog maar motor ga rijden.
Kinect gaat verder dan dat. je autoradio zal niet reageren als je de muziek keihard hebt aan staan en dan een commando roept.
De xbox weet dat wel. De xbox360 filtert al het geluid wat hij zelf uitstuurt, uit het ontvangen geluid. Daarnaast kan door de camera ook gezien worden wie iets roept en welke microfoon van de kinect gebruikt moet worden (zitten er meerdere in) om het beste geluid op te vangen.

In een autoradio moet je in alle gevallen altijd eerst een knop in drukken voordat hij reageert.
Kinect wordt verder zo ontwikkeld dat er ook een soorf van herkenning in zinsbouw zit.
Op de 360 zit ik al tijd in de stemherkennings beta. Weet niet wat voor vage zooi ik al niet heb moeten uitspreken en in welke vormen ik zinnen heb moeten opbouwen. Daarnaast reageert de xbox360 al gedeeltelijk op NL stemherkenning sinds de laatste update van paar weken terug (zit in de Store update)

(edit, blijkbaar uit de final release gehaald.. in mijn laatste beta zit het er nog/weer in)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 1 september 2013 18:34]

De Nederlandse spraakherkenning zit er aan te komen. In de eerste bŤta update van het nieuwe dashboard voor de Xbox 360 was deze even aanwezig (enkel voor Nederlandse accounts, vreemd/jammer genoeg niet voor Belgische). Het werkte niet slecht en je kon zowel met Nederlands als Engels besturen wat wel een pluspunt was. Maar volledig op punt stond het nog niet blijkbaar, want de tweede update was het er weer uit gesloopt :). Maar toch het bewijs dat ze er volop met bezig zijn :).
Of het bewijs dat ze er mee opgehouden zijn wegens tegenvallende testresultaten, het is maar hoe jet het interpreteert.
Ik heb sterk het idee dat men dit eerder doet als concurrentie voor Kinect, maar zal waarschijnlijk nooit zo breed worden opgepakt als bij de Xbox One omdat het nog altijd een optionele accessoire is.
Ik kan je zeggen dat Sony al lang iets heeft met spraakherkenning en het playstation merk. Zit volgens mij ook gewoon al lange tijd in de SDK.

Heb zelf vroeger bij L&H gewerkt (waar de ASR en TTS technologie nu bij nuance zit) en Sony + Sega waren beiden klanten voor de Dreamcast (Seaman is een spel die ik mij herinner) en voor de PS2 (Socom als ik mij niet vergis) Maar spraakherkenning in games sloeg nooit echt aan. Tom Clancy Endwar is de enige recente die ik mij nog herinner.

Het heeft volgens mij veel eerder te maken dat men nu meer resources heeft om het implementeren in het OS. Op zich is spraakherkenning inbouwen niet echt zo moeilijk als je het niet van de grond af wil gaan bouwen en pakweg bij Nuance een licentie afneemt.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 1 september 2013 14:39]

Ik weet dat ze er langer mee bezig zijn, maar het komt nu wat gehaast over. In ieder geval is het mooi om te horen dat ook Sony er iets mee gaat doen, wat de hoeveelheid implementaties alleen maar kan verbeteren :)

Ook fijn dat ze het al op voorhand willen toevoegen en niet pas later waardoor ze dan tegen wat problemen kunnen opbotsen van enkele ontwerpkeuzes voor het OS.

En dit kan natuurlijk ook weer gevolgen hebben voor de Sony smartphones :)
Gebruiksvriendelijk? Ken anders geen enkel product waarbij het fatsoenlijk werkt. We zullen wel zien.
Zo te zien houden Sony en Microsoft mekaar goed in de gaten om mekaar af te troeven met meer mogelijkheden op hun consoles.
Het is tegenwoordig als bedrijf ook niet verstandig ivm concurrentie gelijk alles prijs te geven, zoals je ziet is het vrij gemakelijk om extra functionaliteit (zelf bedacht of te "kopieeren") en later aan consolus toe te voegen of vrij te geven. Wat dat betrefd kunnen we van zowel Xbox One en PS 4 nog veel meer verwachten in de toekomst zoals meer funtionaliteit met of zonder abbonements vorm of niet. ;)

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 1 september 2013 14:05]

Heerlijk fabrikanten die elkaar constant verbeteren. Alleen maar beter voor ons consumenten :P
Veel slimmer dan Microsoft het op deze manier aanbieden (Eye camera optioneel) geen druk op Sony op launch dag je voice besturing 100% in orde te hebben voor alle landen. Wederom slimme zet
Ik ga er nog steeds vanuit dat Sony net als Microsoft van plan was hun Eye-Camera verplicht mee te leveren bij een aankoop van een PS4, maar hebben dit op het aller laatste moment terug gedraaid om op de valreep goedkoper dan de Xbox One uit de doeken te komen. Eigenlijk is Sony niks beter dan Microsoft en denken of willen ze eigenlijk het zelfde.
Prima zet van Sony, het kan wat op je kosten besparen. Bij de XBOX ONE zit het al in de console en dat kan bijdragen aan een hogere prijs.
In ieder geval is het niet beter of slechter, dan wat de XBOX brengt. Wat Sony doet is gewoon wat meer keuze gericht en dat is voor iedereen persoonlijk. Ik vind het zeker handig dat Microsoft het erin bouwt en Sony je een aparte keuze geeft. (voor beide heb je een degelijke reden)

Zelf ben ik niet kapot van die stem besturing en kunnen ze beter iets anders beter uitwerken. Het is een leuke toevoeging, maar niet heel vernieuwend. Wat dat betreft heeft Nintendo in tegenstelling tot Sony en Microsoft wel een innovatie prijs gewonnen met die tablet!

In ieder geval, prima zet van Sony :)
Prima zet van Sony, het kan wat op je kosten besparen. Bij de XBOX ONE zit het al in de console en dat kan bijdragen aan een hogere prijs.
In ieder geval is het niet beter of slechter, dan wat de XBOX brengt. Wat Sony doet is gewoon wat meer keuze gericht en dat is voor iedereen persoonlijk. Ik vind het zeker handig dat Microsoft het erin bouwt en Sony je een aparte keuze geeft. (voor beide heb je een degelijke reden)
Kun je me even uitleggen wat het verschil is met de wifi-adapter voor de Xbox 360?

Die moest je los kopen, terwijl de PS3 deze ingebouwd had. Iedereen schreeuwde moord en brand dat MS weer probeerde te cashen, terwijl je in feite bij Sony betaalde voor een functie die je mogelijk niet nodig had.

Nu zijn de rollen omgedraaid en levert MS een feature standaard mee die bij Sony optioneel is, en nou is het weer niet goed.
Het verschil zit hem in het feit dat iets als WiFi gemeengoed is, dan is er vaak de wens om er gebruik van te maken. Daarentegen is een accessoire zoals kinect/eye een niche en daarnaast ook niet iets wat samenwerkt met de infrastructuur die de gebruiker reeds bezit (wifi netwerk, hdmi-poorten, ethernet, usb)

Ik zou Microsoft's keuze voor optionele wifi ook niet als slecht gezien hebben wanneer je een 'normale' usb wifi stick zou kunnen gebruiken van iedere fabrikant. zoals in Windows, Aangezien de prijs een stuk voordeliger kan dan de microsoft-branded adapter.

Meer keuzevrijheid is altijd een pluspunt.

Ook heb ik bij de playstation 4 veel meer de neiging om een Eye te overwegen omdat het niet iets is wat mij opgedrongen word en omdat de prijs niet eens boven die van een nieuw spel ligt. Sloop daarbij voor mij Wifi er maar uit voor 15 euro korting, voor een serieuze gamer is wifi niet interessant.

[Reactie gewijzigd door Invoke op 1 september 2013 17:46]

Met het verschil dat MS's systeem stukken krachtiger zal zijn. MS heeft het qua software toch wel beter voor elkaar
Tijd voor je om dan eens de specs van beide consoles met elkaar te vergelijken. En omdat beide consoles een dedicated OS hebben, zal daar het verschil niet in zitten.
het is zelfs nog erger de Xbox one heeft 3 OS'en draaien das dus zwaarder dan 1 OS voor de PS4


dikke neus dus dat de xbone krachtiger gaat worden
want xbox smartglass dat op vrijwel elk device werkt is niet innovatief?
vind het beter dat ik kan kiezen welk device.
Bij de ps4 moet ik er een Vita of een sony tablet voor kopen (want op mijn samsung tablet weigert de software vast te installeren)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013