Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 64, views: 15.235 •

Dell brengt naar verluidt nog voor het einde van het jaar een 8"-tablet met Windows 8 uit. De Amerikaanse fabrikant zou zich op de zakelijke markt richten met het apparaat. Ook overweegt het bedrijf volgens geruchten een 10,6"-tablet uit te brengen.

Dell houdt vast aan Windows 8 als besturingssysteem voor zakelijke tablets, zei Jeff Clarke, vice-voorzitter van Dell tijdens de Dell Solutions Summit in Peking eerder deze week. "De reden dat onze tablets veiliger en makkelijker te beheren zijn dan producten die op Android en iOS gebaseerd zijn, is omdat ze op Windows draaien", vertelde hij volgens PCWorld. De topman maakte bekend dat Dell nog dit jaar meerdere tablets met het Windows 8 uit gaat brengen, zonder details te geven.

Er zou in ieder geval een 8"-model verschijnen, fluisteren bronnen bij fabrikanten de Taiwanese technologiesite DigiTimes in. Daarnaast zou Dell overwegen een nieuw 10,6"-exemplaar uit te brengen. Onduidelijk is nog of deze een Core-processor van Intel of een Atom-chip gaat bevatten. Dell sluit niet uit ooit nog andere besturingssystemen te gebruiken voor zijn tablets, maar het bedrijf ziet voldoende reden om zich op Windows 8 te richten voor de zakelijke markt, waarbij het bedrijf aangeeft hoge verwachtingen van Windows 8.1 te hebben. Momenteel heeft Dell de Latitude 10-tablets voor bedrijven op de markt.

Dell

Reacties (64)

Zou ik persoonlijk nog wel handig vinden als het met een iCore processor kwam. Tablet overal naartoe nemen, in dock plaatsen met extern scherm. En voor onderweg is (naar mijn ervaring) een 8 inch scherm de ideale grootte voor leesbaarheid en het is toch nog comfortabel om een hele tijd vast te houden met 1 hand (afhankelijk van het gewicht natuurlijk)
De mogelijkheid om een tablet te docken zie je vaker bij de business modellen, onder andere bij de HP ElitePad. Toch zie ik ze binnen bedrijven nog weinig.

Zelf heb ik een Surface en met toetsenbord en kickstand vind ik het al aardig werkbaar (scherm zou iets schuiner mogen). Als je een waardig (relatief!) krachtig product hebt, dat mobiel is als een tablet en bruikzaam als een desktop, is dat in mijn ogen nog steeds een zeer krachtige combinatie.

Wel ben ik van mening dat Windows 8 in deze zowel motivator als stopper tegelijk is. Ik vind het systeem prima (=functioneel) werken en op een tablet nog prettig ook. Tegelijkertijd ken ik geen bedrijf dat Windows 8 op grote schaal uitrolt, wat ook de aanwezigheid van dit soort tablets op de markt tegenhoudt.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 30 augustus 2013 10:50]

Ik denk dat veel bedrijven Windows 8 overslaan, net zoals ze Windows Vista hebben overgeslagen.
Dus ze springen van 98(wel) -> ME(niet) -> XP(wel) -> Vista(niet) ->7 (wel)->8 (niet) ->9 (wel?)
, dit omdat het teveel kost om elke versie te upgraden
De meeste bedrijven upgraden niet, maar kopen nieuwe hardware (incl OS) en gaan in 1 wave over. Daarom hebben ze upgrade cycles van 3-5 jaar.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 augustus 2013 11:24]

Praktijk zoals ik het zie bij ons als iemand een nieuwe HP laptop krijgt:

Komt binnen, ICT pakt een W7 licentie en zet het erop. True story.
ICT hier is ondersteunend en niet leidend. Als de werknemer die geďrriteerd raakt door Windows 8 er vanaf wil dan heeft de ICT dat gewoon te doen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 30 augustus 2013 12:26]

ICT kan wel ondersteunend zijn maar dat betekent niet dat het doof en blind de slaaf van de business is. Of mogen werknemers bij jullie in het bedrijf nog om Windows 98 vragen "omdat dat zo lekker werkt"? Als de business ervan overtuigd is dat zij dit moet en zal hebben, is het in mijn ogen geen common sense om dat klakkeloos te volgen.

Ik ben het met je eens dat de tijd dat ICT leidend is achter ons begint te raken. Desalniettemin is het de verantwoordelijkheid voor ICT om de business te informeren over de mogelijke risico's (maar ook voordelen) van het gebruik van bepaalde software (en hardware). Uiteindelijk is de software (en hardware) an sich in dienst van de business en is de IT-afdeling de beheerder daarvan. En zelfs dat laatste staat her en der met BYOD op losse schroeven.
Vreemde praktijk. Bij ons is het eten-wat-de-pot-schaft. Je krijgt een Dell laptop en/of Dell desktop, beide met Win7 Pro en niets anders.
Het is heel simpel. Je biedt als ondersteunde ICT-dienst standaard producten tegen standaard prijzen. Wil een afdeling afwijken; laat ze het product zelf ondersteunen of meer betalen.
Vanuit een KTO of andere methode kan de directie besluiten te onderoeken of en waar de ICT-dienst moet vernieuwen.
Ik denk dat je ook de levencyclus van pc's in het achterhoofd moet houden. Zolang een pc nog zijn ding doet en er geen andere eisen zijn van bv core business software, dan zullen veel bedrijven ook geen upgrade doen van het OS.

Grotere entiteiten kunnen dit mogelijks wel doen om het park zo homogeen mogelijk te houden. Grotere entiteiten hebben meestal ook een groter IT budget, daar is de kans ook groter dat ze enterprise contracten hebben met Microsoft om zo'n upgrade toch ietsjes goedkoper te maken.

In de omgeving waar ik werk, hebben we zowel XP als Vista gezien. De migratie naar Windows 7 is nog niet zo heel erg lang geleden afgewerkt, daarom dat Windows 8 ook nog niet voor de deur staat. Hier en daar zijn er al toestellen voor test doeleinden of gewillige kandidaten of gewoon toestellen waar het niet anders kan zoals bv tablets.
bedrijven op 98? dat zal dan wel eerder een kleine zelfstandige zijn...
de meeste gingen van NT4 --> 2000 --> XP (of sloegen 2000 over)
aangezien zo'n "upgrade" veel geld kost, is het inderdaad zeer gebruikelijk dat een bedrijf een versie overslaat, dat heeft echter weinig te maken met de versie
zo ken ik ook bedrijven die Vista draaien (sinds SP1 best goed)
Ik denk dat er een einde komt aan het overslaan in OS'sen. MS gaat een andere weg in. Nooit gedacht het te zeggen maar opensource (debian-ubuntu-or-what-ever) zou zomaar eens een grote slag kunnen maken in de komende jaren..
Dat wordt ondertussen ook al jaren geroepen, maar te veel bedrijven zouden dan alle software die op Windows draait moeten vervangen door een alternatief en alle "domme" users die net genoeg weten om hun programma's te vinden en in te werken zouden compleet opnieuw instructies/les moeten krijgen. Het is in veel gevallen niet echt een viable strategie.
Ik neem aan dat deze 8"er met de nieuwe Bay Trail Atom uitkomt, die zou een performance van ongeveer een ULV Core i3 (Ivy Bridge) moeten geven, zo'n 2-3x zo snel als de Clover Trail chips van vorig jaar.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 augustus 2013 11:16]

Met zo'n kleine behuizing krijg je waarschijnlijk een Y processor als ze geen Atom gebruiken, een Core processor zou veel te veel gebruiken.
Wat is dat nou weer voor vreemde reactie. Als je het niet nodig vind om dat ding te kopen dan koop je hem toch niet. En nu al roepen dat de tablet ondermaats raakt al helemaal kant nog wal.

Ik ben persoonlijk wel benieuwd naar deze tablet (mits ze de 10,6" maken)
Lekker geslapen vannacht?
Ik denk persoonlijkdat Dell de juiste keuze maakt door de zakelijke markt met Windows 8 te bedienen. Niet alleen leent de touchinterface zich hier uitstekend voor, een reguliere Windows 8 kan alle programma's afdraaien als een gewone desktop pc, waardoor de zakelijke klanten gewoon hun software op de tablet kunnen zetten zonder iets te hoeven converteren.
Persoonlijk zou ik blij zijn met een windows 8 op een 8" scherm, niet alleen handzaam maar een volledige pc in uitgeklede vorm bij je hebben. Het risico dat je loopt met zowel een tabletop 8" als 10,6" is dat programma's die niet geoptimaliseerd zijn voor touch heel moeilijk te bedienen zijn. Daarnaast kunnen ze vaak te klein worden weergeven doordat het scherm te klein is. Een derde nadeel is de hardware en dan met name de hardcore. Een Atom vind ik persoonlijk toch nog steeds erg langzaam - persoonlijk zou ik graag een i3 willen hebben die ultrazuinig is. Een i3 heeft veel meer power dan een Atom, maar niet het verbruik van een i5 en kan over het algemeen zakelijke hardware goed aan.
Ik ben benieuwd naar de prijzen :)
Het lijkt me bijzonder sterk dat hier de huidige Atoms in komen, het lijkt erop dat Dell de officiele Intel presentatie van de nieuwe Bay Trail chips afwacht op 11 September. Alle OEMs die tablets met deze chips gaan maken vallen nog onder de NDA die pas gelift wordt na die datum, waarna je dus een stortvloed aan aankondigingen gaat krijgen.

Volgens de Intel slides zou Bay Trail in de performance range van een i3 moeten zitten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 augustus 2013 11:37]

Akkoord, laten we zeggen dat het Bay Trail is... Dat een flinke performance boost geeft aan de Atom. Denk je niet dat de ultrazuinige variant van de i3 niet nog steeds de betere is qua prestatie/zuinigheid? Ik verwacht namelijk dat de Atom zuiniger is, maar dat dei3 nog steeds krachtiger is.
Daarnaast speelt ook nog de naam die Atom heeft ontwikkeld door de jaren heen: low-end/instapsegment (redelijke prestaties voor een vrij lage Intel prijs). Ik denk persoonlijk dat de i3 een stap boven de Atom blijft.
Dat het mobiele segment van Intel dus ongeveer zo uitziet: Atom Bay Trail (instap voor tablets/high end voor telefoons), i3 (betere performance met een kortere accuduur maar nog steeds acceptabel), i5 (flinke performance tegen wederom een lagere accuduur die met name voor het hogere segment is bedoeld waar de accuduur er minder toe doet) en de i7 (hoogste prestatie en slechtste accuduur, bedoeld voor de absolute top waar de accuduur eigenlijk niet echt meespeelt). We hebben het hier dan wel over de zuinigste Haswell processors die ze hebben geintroduceerd.
Persoonlijk zou ik dat zelf een vrij sterke line up vinden die vergrlijkbaar is met hoe het er nu voor staat, de pentiums en celerons er buiten gelaten.

Daarnaast is het ook zo dat Windows 8 in tabletvorm vrij duur zijn. Wanneer straks fabrikanten ook de consumentenmarkt met Atoms voor zeg 500 euro aanbiden en Dell komt er ook mee voor de zakelijke markt met een prijs van zeg 700 euro, dan kun je dat prijsverschil niet rechtvaardigen. Daarom denk ik persoonlijk dat een i3 wel een goede keus zou zijn die een prijsverschil met de huidige tablets op Windows 8 kan maken, zonder meteen richting de 1000 euro te moeten gaan voor een i5 met een ssd...

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 30 augustus 2013 11:42]

Het gaat hier niet alleen om de pure prestaties maar ook om de prijs/prestatie verhouding. Een zuinige i3 uit de Haswell serie is een tig aantal keer duurder dan de verwachte prijs van de nieuwe Atoms uit de Baytrail serie.

De nieuwe atoms zijn ook/alleen beschikbaar als quadcore terwijl de ultrazuinige i3 een dualcore is. De nieuwe atoms hebben ook redelijk kloksnelheden. Ik denk dat de prestaties van de i3 niet uitzonderlijk veel boven de nieuwe atoms zitten. Maar de atoms zijn vooral ook gericht op zuinigheid. Grafisch gezien denk ik dat de i3 zeker de dubbele prestaties gaat leveren, zelfs met de nieuwe integrated graphics van de atom.

Ik verwacht dan ook eerder een Atom in een 8" tablet maar een i3 zou ook zeker kunnen. Het is leuk dat je ook office gratis van Microsoft krijgt bij 8" tablets. Ik "wacht" zelf al een aantal maanden op een leuke 8" Windows 8.1 tablet. Het lijkt er op dat er aan het einde van dit jaar al een aantal leuke modellen zullen zijn.

Op een aantal dagen kan ik gewoon mijn laptop thuis laten met zo'n tablet.

[Reactie gewijzigd door JJ93 op 30 augustus 2013 11:47]

"Core i3" is een moving target natuurlijk, de Haswell i3's zijn uiteraard sneller dan de Ivy Bridge i3's - maar die Haswells zijn reteduur, daar ga je geen 500 euro tablets mee vinden.

De vraag is IMO is of je de prestaties van de 'oude' Ivy Bridge i3's voldoende vindt. Zo ja, dan is een van deze nieuwe Atoms een optie.

Overigens gaan de hogere Atoms waarschijnlijk onder Celeron/Pentium naam verkocht worden. Vervelend genoeg zullen er ook Haswells met die naam komen, dus krijgen we net zo'n verwarring als bij AMD (waar een A4 APU een Jaguar of Piledriver chip kan zijn).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 augustus 2013 15:44]

@South_Styler Zie Asus VivoTab Smart voor inmiddels 399. Intel Atom met 64GB
http://tweakers.net/price...tab-smart-64gb-zwart.html
Meestal draaien die progamma's echter zo langzaam dat een Ubuntu versie met Wine meestal zelfs nog sneller is (of Elemenyary OS).
Leuk dat ze het blijven proberen, maar gebruikers willen geen w8 RT. Dus ik hoop dat dit een x64 wordt.

met een RT kan je helemaal niets. Het is niet compatible met x64, en alles wat je met een RT kan, kan een Android/Apple vaak beter en heeft een grotere community.

Ik kan me voorstellen dat gebruikers meer hebben aan een x64 tablet. De mobiele Haswell i3/i5 zouden daar perfect in kunnen.

edit: Ik las dat dit waarschijnlijk geen RT is. Kleine aanpassing gemaakt :)

[Reactie gewijzigd door Mr.Monk op 30 augustus 2013 11:07]

Uh, dit is juist Windows 8, geen RT.

Mobile Haswell zal vrij duur worden, maar met Bay Trail of Temash chips zou dit toch wel voor rond de 400-500 euro te doen moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 augustus 2013 10:54]

Ik lees helemaal niets over RT. Het gaat hier om Win8 x64
Duidelijk nooit RT gebruikt. Primaire software die e meeste professionals gebruiken is office. En guess wat android en apple nog niet hebben? Alle alternatieven op Android en iOS zijn halfbakken. Dat zeg ik als android gebruiker.
Ik heb dan nooit RT gebruikt. Maar ik heb wel gewoon iWork (office tegenhanger van Apple) op mijn iPad.
Primaire software die e meeste professionals gebruiken is office
Klopt. Maar ik kan me geen enkele "professional" bedenken die dit op een tablet zou willen gebruiken.

Dit is dus ook overduidelijk de fout die MS maakt. Apple brak een markt open met de introductie van zijn iPad. Google betreedt vervolgens ook agressief (maar met succes) deze markt. Dan komt Microsoft als mosterd na de maaltijd met een besturingssysteem dat TEVEEL een desktop vervanger wil zijn. Dit is het gewoon simpelweg niet en dit zie je dan ook wel terug in het feit dat bijna geen hond ze wil kopen.

Ik snap dat eigenlijk ook niet dat fabrikanten het nog steeds willen proberen.. Maar misschien komt er nog een grote ommekeer.
onzin, in de bedrijfswereld lopen er best veel rond met een tablet, en rara wat ze doen tijdens een vergadering (behalve games spelen en rondsurfen): notities maken via een slecht werkend onscreen toetsenbord (zeg maar eerder klungelen)
zo'n winRT met toetsenbord in de cover (heb er al eventjes mee kunnen werken) doet dat stukken beter
vermoedelijk bestaan er wel gelijkaardige oplossingen voor iPad, maar het heeft dan weer voordeel dat je direct notities kan maken in een Word document voor later gebruik of in een bestaand document

als je dan nog via active directory toegang zou hebben (kan nu nog niet denk ik), dan werkt dat echt heel erg mooi moet ik zeggen, maar ik vind het ook wel jammer dat RT niet de volledige win32api kan (hopelijk komt dan ooit nog)
Ik loop rond met een normale 15" laptop. Maar waarom een tablet als een 12" ultrabook ook makkelijk mee te nemen is? Als die grote laptops op tafel is geen pan, maar zo'n halfgaar keyboard aan een tablet is een beetje zielig...

En wat bedoel je met AD toegang? Bedoel je lid van een domein?
ik ga heel ver met je mee, idd een goed, compleet office pakket die is er niet......nog niet.
maar is office niet een microsoftproduct, met hun eigen eigenaardigheden.
denk aan macro's en weet ik veel wat nog meer, het struikelt over zijn eigen incompatibiliteit.
oude documenten kunnen niet of gedeeltelijk ingelezen worden, macro's en scripts die plots gekke dingen gaan doen.
en tegen de tijd dat alles weer goed werkt, de instituten hun centjes hebben gebeurt voor de eventuele herscholingen komt ms weer met een pakket aan die weer eens nog veiliger nog beter en natuurlijk nog gemakkelijker is dan zijn voorganger.

android en ios staan net als windows nog in de kinderschoenen,
android helemaal en staat daarmee volledig in de ontwikkeling......
dus waarom nu geld tijd en aandacht besteden om een 100 % werkende pakket te ontwikkelen met de wetenschap dat het met een jaar, hooguit twee jaar niet meer werkt.

ik weet wel dat er ontwikkelingen gaande zijn, maar als die net zo gaan werken als op een xmachine heb toch echt mijn twijfels.
Windows RT kan je ook niet opnemen in een domein, hiervoor heb je echt wel een Pro nodig. RT is ook gewoon opgezet voor de consument als alternatief voor Android en IOS (graantje meepikken van die markt).

Volgens mij bekijken de mensen naar een RT tablet anders dan naar bv Android of IOS tablet. Bij de laatsten weten ze wat de "beperkingen" zijn en kunnen er mee leven. Bij RT verwachten ze gewoon een volwaardige Windows, als het iets niet kan dat je desktop niet kan, dan is het gewoon slecht.

Microsoft had nooit de desktop modus mogen toevoegen aan RT. Het had nog meer richting WP8 moeten gaan dan het nu is. Het apparaat zou dan mogelijk beter ontvangen worden (geen verwarring meer mogelijk dan).
Zoals ik het lees gaat het juist om Windows 8, dus geen RT versie?
Het is meerdere keren genoemd en Dell wilt juist Windows 8 gebruiken en geen RT. Voor de consument is RT al niks maar voor de zakelijke mensen is het helemaal een fiasco.
Heb jij al Adroid of iOS tablets in een werkomgeving beheerd?
Precies! Er is simpelweg geen tooling voor iOS of Android. Komt bij dat Android zo versplinterd is als ik weet niet hoe. Kort geleden een MDM oplossing bij de klant neergezet. 1x raden met welk OS we de meeste issues hadden c.q. waarmee we niets of nagenoeg niets konden centraal konden managen? Juist: Android !
Dacht dat er voor iOS wel een beheertool was, maar heb ff geen idee hoe dit heet.
Hoe komt het eigenlijk dat hij het heeft over onze tablets heeft en daarna iOS noemt wat Apple-only is? Ik denk aan een verspreking maar het klinkt heel raar.
Leuk voor de zakelijke markt maar zolang er geen goedkope tablets uitkomen met W8 gaat MS alleen maar marktaandeel kwijtraken aan Android. Volgens mij hebben ze het behoorlijk benauwd daar in Redmond.
MS heeft nu nog vrijwel nul marktaandeel in tablets, Apple heeft vrijwel de hele enterprise markt in handen.
Volgens mij hebben Intel en Microsoft vaak genoeg gezegd dat er goedkope Windows 8 tablets aankomen. Het wachten is echter op de Intel Baytrail atoms (en Windows 8.1 misschien). Met deze combinatie kunnen er dan ook zeker mooie tablets voor een relatief goedkope prijs komen.

Je zit natuurlijk ook met de licentie kosten van Windows 8 maar aangezien Microsoft en Intel echt willen "doorbreken" op de mobiele markt wordt er vast iets leuks geregeld.

In ieder geval wordt Q1 2014 een leuke periode om te kijken voor een Windows 8 tablet. Wellicht al eerder.
Waarschijnlijk is dat het probleem: wel zeggen dat het er aan komt maar in de praktijk zie je niets. Mij persoonlijk maakt het niets uit.
voor bedrijven zijn goedkope tablets helemaal niet belangrijk
in bedrijven zie ik vooral iPads met 3G en 64GB of 128GB: +800¤
daar kan de Surface Pro best mee concurreren vind ik (want die kan VEEL meer)
Het bedrijfsleven is natuurlijk ook maar een deel van de markt. Het grootste deel is de consumentenmarkt en er zijn genoeg bedrijven die net zo goed een Android- of Apple tablet gebruiken.

Maar wat kan de Surface Pro zoveel meer dan een iPad?
Hij is ongeveer vijf keer zo snel, en draait x86 desktop applicaties.
Een surface pro met zijn i5 kan echte Windows progamma's draaien (van het laatst nog een filmpje gezien waarop probleemloos ProTools 11 werd gedraaid) en zakelijk met het toetsenbord en veel meer aansluitingen is het echt een beter apparaat.
Toch vind ik dat Dell goed bezig is(ik ben dol op W8 en snap al die ophef niet)!
Maar wanneer komt die XPS 18 naar Nederland?!! Weet iemand dat?

[Reactie gewijzigd door pep75 op 30 augustus 2013 11:18]

Ik ben dol op Win7, en ik snap de ophef over het wegmoeten van de startknop ook niet. Hij zit toch goed daar?
Als je op Win8 links onderaan klikt komt het startmenu toch ook tevoorschijn? Ik snap de ophef over die startknop niet. Daarnaast kun je in het startmenu ook nog altijd direct je programma intypen om die te vinden. Dat vind ik dus ook geen goeie reden. Ik ben het er wel mee eens dat er zaken te verbeteren zijn. Maar altijd dat gezeur over die startknop... Achja we dwalen af...
Heb zelf de Dell Latitude 10. Ben er zeer tevreden over. Erg stevig en vol met features. Niet de beste CPU &GPU maar genoeg om aan mijn behoeftes te voldoen. Halo Spartan Assault draait bijvoorbeeld super. De Latte 10 is vooral erg secure met TPM en andere goodies. Scherm is ook dik in orde en de integratie met Wacom is erg handig als je aan het pielen bent in desktop modus (heb er Win8 Pro op draaien). Jammer dat er nooit een review op tweakers voorbij is gekomen!
De Latte 10 klinkt alsof je er regelmatig koffie overheen gooit ;)
Zo noemen we op het werk alle Lattitudes ;-)
Ik vind kleine tablets in portrait "logischer" aanvoelen. Kun je em ook in portraitstand in de houder zetten?

Ander puntje... Waarom zetten ze er geen Windows Phone 8 op? Kan toch ook prima?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 30 augustus 2013 12:41]

Er is geen x86 port van WP8, en WP8 heeft ook geen desktop UI aan boord.
Nee want daar draaien geen x86 cpu's op en dan krijg je Intel achter je aan want die moeten ook wat verdienen aan de tabletmarkt.
"De reden dat onze tablets veiliger en makkelijker te beheren zijn dan producten die op Android en iOS gebaseerd zijn, is omdat ze op Windows draaien"

Wat is dit voor zieke onzin ?
Omdat er, zoals hierboven ook al eens is genoemd, nagenoeg of totaal geen software is om Android devices in een zakelijke omgeving te beheren. Iets wat bij Windows al jaren in het systeem zit ingebakken.