Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 123 reacties, 28.615 views •

Volgens onderzoek van ASML zijn veel Nederlandse studenten niet van plan om na hun studie een baan in Nederland te zoeken. Wel willen de meeste studenten in Europa blijven. Redenen werden door de studenten niet opgegeven.

Het onderzoek werd door ASML uitgevoerd bij drie technische universiteiten in Nederland, in Eindhoven, Twente en Delft. Slechts 49 procent van de studenten gaf aan na hun studie in Nederland te willen blijven voor een baan. Een groot deel van de studenten dat naar het buitenland wil denkt erover om binnen Europa te blijven, terwijl slechts een klein deel zijn heil in de Verenigde Staten of Azië wil zoeken. Daarbij moet aangetekend worden dat de meeste studenten nog niet weten wat zij na hun studie voor baan willen.

ASML heeft de resultaten van zijn studentenonderzoek, waarbij ook Belgische en Duitse studenten zijn opgenomen, op zijn website gezet. Daaruit blijkt dat onder Duitse studenten nog een groter aantal naar het buitenland wil: slechts 38 procent van de studenten geeft aan een baan in eigen land te willen. In totaal zijn 1300 studenten ondervraagd.

Het is onduidelijk waarom veel van de studenten aan technische universiteiten hun heil in het buitenland willen zoeken; in het door ASML uitgevoerde onderzoek werd niet naar beweegredenen gevraagd.

Reacties (123)

Reactiefilter:-11230120+1108+228+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
Misschien omdat er het gevoel heerst dat er "niets" is in Nederland op dat soort gebied. Althans, daar had ik zelf wel wat last van na het behalen van mijn PhD. Verder vond ik Veldhoven niet goed genoeg bereikbaar en de banen die ASML te bieden had (wat alleen maar neer kwam op embedded software engineering...) niet boeiend genoeg. Ik vertrek over drie weken voor een baan in Silicon Valley...
Ik zou wel eens willen weten hoeveel procent van de studenten nederlands is.

Vele techniek studenten zijn relatief honkvast.

Naast ASML, heb je ook nog Philips, ASMI. DAF.

Eindhoven is een tijdje geleden als slimste regio van de wereld benoemd. Dus zo erg is het niet

http://www.brainport.nl/

Rondom Eindhoven zit ook nog redelijk wat. Je moet het gewoon even weten te vinden. Maar er staan nog erg veel techniek vacatures open. Dus voorlopig is je toekomst redelijk veilig qua baan.
Eindhoven is een tijdje geleden als slimste regio van de wereld benoemd. Dus zo erg is het niet
Op basis van het aantal geregistreerde patenten ja......
En raad eens wat er in Eindhoven zit? Jawel, de Philips patenten office. En raad eens waar die patenten allemaal van zijn? Nou, ja, Philips natuurlijk.... en NXP en ASML en ASMI en Sony en Samsung en zo nog een hele berg bedrijven voor wie Philips de patenten beheerd.....

Dat "Slimst regio van de wereld" is wel een klein beetje een wassen neus hoor.
Je haalt nu twee dingen door elkaar. Waar jij hebt hebt over hebt is een recent onderzoek naar het aantal patenten, waardoor de Brainport-regio benoemd is tot "meest innovatieve regio".

Het verhaal van "slimste regio ter wereld" is inmiddels ruim een jaar oud, en dat betreft een heleboel andere aspecten. Het komt erop neer dat innovatieve ontwikkelingen in de Brainport-regio snel voet aan de grond krijgen en uitgewerkt kunnen worden tot daadwerklijke producten.

Zoals MadEgg zegt is de naam Brainport wel een eigen naam, maar het blijkt een sterke naam te zijn om de regio te profileren als innovatieve regio. De titel voor slimste regio ter wereld is ook deels te danken aan deze profilering.

Buiten deze onderzoeken en 'verkiezingen' is de regio rond Eindhoven ook nog eens de op een-na-grootste motor van de economie, na de randstad, en het is ook een van de weinige regio's die zelfs tijdens de huidige recessie nog groei laat zien.
Ahum !

Philips en zeker Nxp zijn een doodlopende weg geworden ! Aangeschoten wild !
En dat is echt jammer.... Zonde van alle ondergewaardeerde talenten !

Daar zat voorheen talent meer dan zat. En naast een intressante baan ook nog eens een goed loon, echter de financiele grootmogols gooien roet in het eten.
Los van het feit dat sommige Amerikanen zich daar ook al laten zien. en hun wijze is nou niet om echt over naar huis te schrijven ! Op dat soort volk zitten we hier niet te wachten.

De dynamische en economische handelswijze van dat incompetente management, verziekt de boel ! Frits Philips zou zich omdraaien in zijn graf !

Zeker als je weet dat de grondleggers van zowel Fei, Asmi en Asml allemaal oude Philips medewerkers waren. die werken nu in grote getale elders !

Neen die gecreeerde eilandjes daar met dat oer duistere Hrm mis-management die hebben alles weg gejaagd, voor een nog grotere winst marge. alles daar is op basis van een korte termijn winst. en de problemen, ach dat zien we dan wel.
Over flexibiliteit gesproken. We kennen allen de voorbeelden .

Als hbo er werken in de ploegen ! Da's lekker. en ook nog eens voor een mager loon, terwijl echte zakkenvullers daar als sprinkhanen hun graai cultuur voortzetten.
Wie wil er nu onder dat soort condities aan de slag bij zo'n bedrijf ? Ik niet !

En eerlijk, dan is Asml echt geen slechte keus. Ik heb er na meer dan 25 jaar als techneut bij Philips & Nxp rond gelopen en enorm veel geleerd. Maar het gaat niet alleen om het geld. ook de waardering ed tellen mee. die cultuur maak je mede zelf !

Toch ben ik erg blij dat ik gestopt ben met het werken bij....
Ik zit nu wel in EIndhoven, en ondanks het lange reizen, bevalt het me erg goed.
Men wordt bij Asml echt wel gewaardeerd om kennis en kunde.
naast een goed loon en enorm dynamische werkplek, vol uitdagende zaken !

Daar kan Philips niet eens aan tippen, laat staan NiXP

[Reactie gewijzigd door Omnicron op 30 augustus 2013 10:34]

Inderdaad. En zelfbenoemd brainport natuurlijk... Niets meer dan een marketingcampagne. Blijkbaar met effect, in ieder geval binnen de regio.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel procent van de studenten nederlands is.
Ja dat vroeg ik me ook al meteen af, afgaande op het videofilmpje over het onderzoek zaten er niet veel buitenlanders bij... maar wat ik zo van de TU Delft ken lopen daar iig veel buitenlandse studenten rond. Van hun kan je natuurlijk verwachten dat de kans kleiner is dat ze in Nederland willen blijven. Maar aan de andere kant kreeg ik de indruk dat de vraagstelling anders was; namelijk of ze in hun 'thuis land' wilden gaan werken of in Europa, Azie of de VS.
Voor echt goede IT mensen is Nederland inderdaad niet echt interessant. Nederland betaalt veel te slecht, met je kop boven het maaiveld uit steken wordt niet gewaardeerd en financieel niet beloond ,de belastingdruk is veel te hoog, er zijn te weinig interessante banen en er lopen te veel amateurs rond zoals autodidacten in de IT sector.

Dan nog vraag ik me af wat je denkt in Silicon Valley te vinden, daar gebeurt ook weinig meer op echt technisch gebied. De grote bedrijven die daar zitten hebben er vooral nog de marketing en management afdeling. Het echte technische werk wordt grotendeels al niet meer in de VS gedaan, en al helemaal niet in Silcon Valley. Het is behoorlijk achterhaald om voor een technische baan nog naar de VS te emigreren.
Dan nog vraag ik me af wat je denkt in Silicon Valley te vinden, daar gebeurt ook weinig meer op echt technisch gebied. De grote bedrijven die daar zitten hebben er vooral nog de marketing en management afdeling. Het echte technische werk wordt grotendeels al niet meer in de VS gedaan, en al helemaal niet in Silcon Valley. Het is behoorlijk achterhaald om voor een technische baan nog naar de VS te emigreren.
Ik ga werken bij Sun Microsystems, ( *proest* ehh... Oracle dus ;) ) en ik weet dat ze daar op de campus in Santa Clara nog wel erg veel technische mensen hebben zitten. O.a. het Solaris kernel team zit daar, het test & bringup lab, en een gedeelte van de architecture & performance groep die aan de SPARC werken waar ik binnenkort bij ga beginnen. De designteams van SPARC zitten verder in Austin, Texas als ik me niet vergis, en volgens mij heeft Intel ook iets dergelijks daar zitten want Austin is wel erg bekend om zijn processor design werk (ook ivm de University of Texas at Austin aldaar).

Volgens mij zijn veel van die technische hardware banen juist nog in de VS of EU (en Israel) omdat ze bang zijn voor spionage en het lekken van IP. Toen ik rond ging kijken naar banen na mn PhD heb ik me eerst gericht op wat me nou ECHT leuk leek om te gaan doen; ergens bij een bedrijf aan nieuwe processoren meewerken. Bij ARM in Cambridge, UK wilden ze me niet hebben, bij Intel Labs in Duitsland heb ik veel contacten en wilden ze me graag hebben maar hadden ze op dit moment een vacaturestop ivm bezuinigingen, en bij Oracle werd ik met open armen en veel enthausiasme binnengehaald aangezien ze daar op dit moment veel geld in de SPARC afdeling aan het steken zijn.

Maar wat waren mijn opties in Nederland op dat gebied? Bij NXP heb ik al jaren het gevoel dat het een zinkend schip is (misschien compleet onterecht, correct me if I'm wrong) dus daar liep ik niet zo warm voor. Ik heb ook nog kortstondig contact gehad met Intel in Eindhoven (voormalig Silicon Hive), maar dat liep helaas ook op niets uit ondanks dat ze wel enthausiast over me waren. ASML had me logischerwijs natuurlijk niets op dergelijk gebied te bieden, zoals ik hierboven al noemde kwam het alleen maar neer op embedded software engineering, ook al werk je opzich wel mee aan hele stoere grote machines natuurlijk. Overigens, als je verder nog iets in Europa wilt op dit gebied dan is Intel in Barcelona nog een goeie optie, maar dan houdt het ook wel op geloof ik.
Je zou beter bij AMD gaan werken om daar de processorarchitectuur eens flink onder handen te nemen zodat ze beter kunnen concurreren met Intel. ;)
Volgens mij is daar al helemaal een vacaturestop.
Je zegt het net Goed Dr Rockzo. Je kop boven het maaiveld uitsteken, vooruistrevend bezig zijn, out of the box denken. Het wordt in Nederland niet gewaardeerd. Mensen zijn hier meer bezig met hun eigen positie en het uitbannen van bedrieigingen daarvan dan me hun feitelijke werk c.q. project. Met name de genoemde amateurs en mindere goden. Zeker in de (semi-)overheid is het embarmelijk. Hoeveel talenten ik heb zien wegkweinen door tegenstand ipv steunen vanuit de organisaties waar ze voor "werken". Ik werk op detacheringsbasis dus heb de nodige bedrijven van binnen gezien de afgelopen 20 jaar. En ik ben nog geen uitzondering tegen gekomen.

Daarnaast is de beloning matig en zijn de belastingen hoog. De enige die in NL veel geld verdienen zijn verzekeraars, juristen en accountants.
@Dr. Rockzo en @HummerHealey. Ik herken jullie beider opmerkingen over boven het maaiveld uitsteken. Toch moeten we ook uitkijken voor een miskend talent valkuil. Bij mijn eerste werkgever heb ik een prof. gekend (type Hawaii shirt en korte broek) die zijn strepen in de VS heeft verdient (hoge energie fysica). Hij kon het bovenstaande ook beamen, de cultuur in de VS is inderdaad anders. Heb je in de VS een goed idee en ben je bezig dat op de rails te krijgen, dan wordt dat eerder door mensen erkend. Een typerende reactie is dan "dat is een goed plan, kan ik bij je aanhaken?".

In Nederland neigt het meer naar "Ja dat kan je allemaal wel zeggen, maar ik moet het allemaal nog zien gebeuren". En ben je succesvol, dan slaat de houding al snel door naar iets van wantrouwen jegens het succes "dat kan niet goed gaan, dat gaat zo maar niet, daar moet je eerst dit en dat voor regelen, zoals hij het doet kan het helemaal niet."

Misschien komt die houding voort uit de Nederlandse nuchterheid. Een Nederlander blijft kritisch luisteren naar de meest enthousiaste verhalen. Een valkuil van die nuchterheid is echter behoudzucht. Nederlanders zien zichzelf graag als early adopters. Tja, iedereen heeft een smartphone. Een Tweaker zei het eens heel mooi "bij die Smartphone houdt het bij de gemiddelde Nederlander wel op met techniek". Op veel vlakken krukken we net voor de bezemwagen uit. Denk aan de introductie van duurzame energie, of nieuwe medicijnen en behandelmethoden. Op veel vlakken in onze samenleving wordt techniek zelfs ontkend. Het is er, we zijn ermee omgeven, maar het maakt geen deel uit van onze collectieve beleving. De media doet er te weinig mee. En als ze iets doet, komt het niet verder als een lullige quiz.

Waar het door komt? Nederlanders zijn handelaren, nog steeds. Technische realisatie van een product is slechts een middel om tot dat product te komen. Het product zelf is niet zo zeer het doel, het succesvol verkopen van het product is dat wel. Ik vrees dat dit al zolang in onze volksaard ligt ingebed dat het bijna een genetische imprint is geworden. Nieuw en revolutionair betekend voor een Nederlander geen kans om succes, maar het betekend risico's en onzekerheden, en mogelijke verliezen. En van onzekerheden houden Nederlanders helemaal niet. Misschien maakt dit Nederlanders wat saai en niet zo ontvankelijk voor gedachtenexperimenten of "onwaarschijnlijke" plannen.

Al die behoudzucht heeft ons wel tot een van de rijkste landen in de wereld gemaakt. We volgen dus eenvoudigweg een beloningssysteem. Mijn persoonlijke vrees is dat deze behoudzucht nu precies de eigenschap is die ons in de komende 2-3 decennia behoorlijk tot last kan zijn. De komende tijd vraagt veel meer om entrepreneur-schap dan we nu laten zien.
Accountants? Laat mij niet lachen. Je moest is weten wat ik in het buitenland kan verdienen. Of heb je het over partner-accountants die veelal een hypotheek moeten nemen om zich de branche in te kopen?
We hebben het hier over techneuten niet over mensen die op de ruggen van techneuten bakken met geld verdienen en roepen voor techniek huur ik wel enkele Polen in!!!
Zou je (of iemand anders) me daar eens wat meer over kunnen vertellen? Over:

"Je kop boven het maaiveld uitsteken, vooruistrevend bezig zijn, out of the box denken. Het wordt in Nederland niet gewaardeerd."

Wat je daarmee bedoeld? Misschien met voorbeelden? (misschien een interessante tweakblog ;-) )

Omdat ik er persoonlijk te beperkte ervaring daarmee heb. Maar me wel graag bewust ervan ben, zodat ik zelf niet in de valkuil trap om andere mensen tegen te houden. Want ik zie veel waarde persoonlijk in het "out of the box" denken en vooruitstrevend bezig zijn.
Dan nog vraag ik me af wat je denkt in Silicon Valley te vinden, daar gebeurt ook weinig meer op echt technisch gebied. De grote bedrijven die daar zitten hebben er vooral nog de marketing en management afdeling. Het echte technische werk wordt grotendeels al niet meer in de VS gedaan, en al helemaal niet in Silcon Valley. Het is behoorlijk achterhaald om voor een technische baan nog naar de VS te emigreren.
Ik denk dat je dat toch wel onderschat. Ik heb al met tig bedrijven in de valley en San Diego samengewerkt en dat was zonder uitzondering rond techniek. Niet zomaar wat, in de meeste gevallen ging het over projecten die deze bedrijven beschouwden als hun 'core' technologie.
Amerikaanse bedrijven kijken heus wel uit wel activiteiten ze in het buitenland plaatsen. Ze beseffen wel dat ze de dingen die hen 'uniek' maken best in eigen land houden. Zo protectionistisch zijn ze wel...

Het is uiteraard zo dat ook zij niet kunnen ontsnappen aan de druk van de concurrentie en continue innovatie, waardoor ze genoodzaakt zijn om sommige ontwikkelingen in het buitenland te laten plaatsvinden. Vergeet echter niet dat de hele regio aldaar nog steeds een grote aantrekkingskracht heeft op mensen die iets willen betekenen in de techniek, door alle grote namen die er geconcentreerd zitten. Eenmaal je daar in het circuit zit is het vrij gemakkelijk om een mooie carrière uit te bouwen, met een interessante verloning erbovenop...
Voeg daar de hoge huizenprijzen aan toe, het feit dat je werkgever je niets mag aanbieden zonder er belasting over te betalen of moet werken met belachelijk lage aftrekposten en een cultuur van centenpikker en mierenneukers die elk dubbeltje het liefste 3x omkeren.

Helaas moet de zogeheten "braindrain" nog verder op gang komen tot het punt waar het de maatschappij geld gaat kosten voordat we ooit veranderingen zullen gaan zien. De huidige torenhoge belastingdruk is simpelweg niet houdbaar, men vertrekt en verdiend de centen ergens anders.
Wat ik zelf gezien heb op de TU/e Fac. W, is dat ongeveer 30% niet Nederlands is. Niet iedereen heeft affiniteit met zo'n bedrijf als ASML.

Betaal meer, dan komen ze vanzelf.
Van de mensen die met een promotie bezig zijn is volgens mij meer dan de helft geen Nederlander.
Betaal meer helpt niet je wil enthousiaste medewerkers. Ik kan ook wel 1000£ per maand meer krijgen van de baas maar na een maand vind ik dat ook weer niet genoeg. Als je de baan niet echt interessant vindt.
Als iemand een lichte huidskleur heeft, wil dat nog niet zeggen dat het geen buitenlander is.
Een groot deel van de techniek studenten komt uit de randstad (Delft o.a.) Aangezien de meeste echte techniekbanen in Eindhoven zitten, en die regio qua leefomgeving een stuk minder leuk is dan de randstad, zou het best kunnen dat die studenten dan maar naar het buitenland gaan (?)
Projectie.

Een groot deel ? Maar dus niet het grootste deel ? Maw, als het probleem is dat studenten niet weg willen uit de Randstad, dan zijn er genoeg studenten over die niet uit de Randstad komen.

Ik ben ooit juist naar het buitenland gegaan, omdat ik niet naar de Randstad wilde verhuizen. Dan ben ik nog liever werkloos dandat ik in die treurige puinhoop te moeten wonen.
Precies, ik zit ook in het buitenland nu. Omdat ik niet in Amsterdam wilde werken. Als ik moet verhuizen dan verhuis ik wel na het buitenland :)
Dan noem eens een paar typische Delftse innovaties dan. Beetje goedkoop om de hele HighTech Campus in Eindhoven af te schilderen als een patentbureau. Als er ergens een hoog "Nerd" gehalte waarneembaar is dan moet je daar toch echt eens een keer gaan kijken.
Porceleine Tegeltjes? :-)
Hmmz, de laatste enigszins spraakmakende innovatie uit Delft was volgens mij de Senz paraplu. En Shell en Unilever hebben in Delft ook een dikke vinger in de pap
Niet alles is goud wat blinkt natuurlijk. Ook in Silicon Valley. Ik snap je keuze wel, echter zitten daar ook de 'gemiddelde' software ontwikkelaars en natuurlijk de mindere goden. Die verdienen echter allemaal wel goed, maar de vaste lasten zijn daar gemiddeld dan ook iets hoger.

Ik kan alleen zeggen uit eigen ervaring dat binnen Nederland er genoeg te doen is qua software engineering in genoeg verschillende domeinen. En binnen een bedrijf als ASML is niet alles embedded software, waarschijnlijk minder embedded dan men denkt. (De discussie over embedded laat ik hier buiten)
Ik wou graag DEFENSIE (dus niet offensie) mijn talent graag willen gunnen maar ook ik ben teleurgesteld, ik ken het gevoel.

GEEN enkele baan te vinden (alleen niveau 2 telecom), wat ik mij dus nu afvraag....zijn wij egt het Sl*tje van amerika ofwat?

Waar moet je heen als goeie programmeur zoals jij zegt PhD? het is mij ook opgevallen dat je alleen embedded software engineering hebt hier.

Zoals de lezer misschien kan concluderen dit bericht is veelal een bevestiging van mij kant.
Gefeliciteerd. Een veel plezier in the good old usa.
De bereikbaarheid zak verbeteren. Jammer dat het niets voor je is.

[Reactie gewijzigd door Pe Nis op 30 augustus 2013 09:51]

Klopt, ik wil ook naar het buitenland. De reden daarvoor is omdat je hier gewoon te weinig betaald krijgt.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 29 augustus 2013 18:27]

Mag ik vragen hoeveel voor jou te weinig is, en hoeveel wel genoeg?
Ik heb de indruk dat veel studenten gruwelijk overschatten hoeveel je verdient als je net begint. De laatste keer dat ik hier over sprak hoorde ik allemaal bedragen boven de E3000/maand. Als je dan kijkt naar wat er aangeboden wordt valt dat ongetwijfeld tegen.

Ik vraag me ook af met welk buitenland je het vergelijkt. De Amerikanen krijgen veel hogere salarissen dan wij., maar ze moeten er ook meer mee doen. Zo betaalt je baas in NL mee aan allerlei regelingen zoals pensioen en WAO. Dat geld hoort bij je salaris maar zal je zelf nooit zien. In de VS krijg je een groter deel uitbetaald maar moet je zelf meer regelen.

Alleen voor het geld naar het buitenland gaan lijkt me geen goed idee, ik denk dat je dan bedrogen uitkomt.
Als je in de olie zit, is 3000+ (Exxon 3300 en Shell ook zoiets) heel normaal voor techneuten. Elders zit meer in de richting van 2600-2700 voor een startende WO techneut, en dat is echt te weinig.
Ik denk dat vele Nederlanders zien dat die zogenaamde pot van pensioen en WAO helemaal niets voorstelt. Vooral als je weet dat de pensioenleeftijd verder opgerekt wordt en je naar je pensioen kan fluiten.

Verder is een salaris van 3000+ realistisch. Zeker als je dit vergelijkt met Duitsland waar dit het minimum is en die ook prima sociale zekerheden biedt aan haar residenten.
Heb je ooit gekeken wat duitsers als pensioen krijgen. Dat is letterlijk NIKS. Alleen als je het zelf regelt.

Deze kosten komen er allemaal bij. Het vergelijken op salaris is niet goed te doen omdat je ook moet kijken wat je ervoor krijgt. Ook als je bv werkeloos wordt.
Weggaan om het salaris is echt de meeste flauwekul reden die ik ooit heb gehoord. Er zijn wel dingen belangerijker als salaris en juist beta mensen hebben daar vaak een goed oog voor. Als vrienden, familie, werksfeer, cultuur, koningdag, etc...

Ik zou alleen echt weggaan als ik denk dat het iets toevoegd aan mij als persoon of als ik echt op dat avontuur wil gaan. Zeker niet om het salaris.
En als je hier slechts minimumloon kunt verdienen?
Ik ga niet zeggen dat je hier zoveel verdiend als je gezien de vacatures die open staan. Maar met een Nederlands salaris vanuit een HBO/Uni opleiding is gewoon goed. En daarmee kan je makkelijk rond komen. En voldoende leuke dingen doen.

Nu moet je een keuze zelf maken, maar naar het buitenland gaan voor het geld vind ik een vreemd idee.
Als je richting commerciele economie gaat, dan is het salaris prima. Vanuit de techniek zijn de salarissen om te huilen.

Techneuten zijn de dragers van deze samenleving omdat alle kennis en innovatie van deze groep moet komen. Als je als land deze groep werknemers onderbetaald, dan vertrekken ze naar landen waar ze wel worden gewaardeerd.

Maar goed in dit handelslandje wordt je niet serieus genomen als techneut.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 29 augustus 2013 19:59]

Mijn vriendin en ik zijn beide promovendi en kunnen prima rondkomen. Misschien verdienen we minder dan de economen maar als promovendi zit je in Nederland het beste. Wij zijn een van de weinige, misschien wel het enige, land waar je volledig werknemer bent en een pensioen opbouwt. De voorwaarde als postdoc zijn ook wereldwijd gezien lang niet slecht.

Dus als academicus is het prima, bij de stap naar bedrijfsleven moet je helaas de eerste jaren wat inleveren.
Je overdrijft schromelijk. Dat er mensen zijn die teveel verdienen. Met name de project en groepsleiders. Die hebben we in Nederland erg veel. En vooral matige omdat dit ex techneuten zijn die wel eens hogerop willen.

Maar dat wil niet zeggen dat een salaris van rond modaal als starter slecht is. En na een paar jaar tussen de 40 en 50k bruto slecht is. Dat zijn prima salarissen.
Het voordeel is wel in tijden van Crisis heb je als techniek meer kans op een baan merk ik al om mij heen.

Ken genoeg jongeren om mij heen die werkloos is na hun studie. En dan praat ik over studies waar totaal geen vraag naar is. Journalistiek, sport, bepaalde speciale niet gevraagde studies etc.

De jongeren met technische studie om mij heen hebben allemaal een baan vanaf dag 1 na hun school. En nog steeds.

Er was laatst in het nieuws dat technische studies ineens zeer populair aan het worden is dit jaar. Dit komt vanwege het besef dat de jeugd doorheeft dat alles niet zo mooi lijkt dan het is. Een makkelijk pret studie HBO is ook daadwerkelijk makkelijk en daardoor ook geen vraag naar. HBO in de techniek is gewoon ook veel hoger niveau dan HBO pret studies. Het gaat meer om de moeilijkheidsgraad van de studie. Er is meer vraag naar mensen die moeilijke studies gedaan hebben. Niet zo zeer een random HBO papiertje. Dat is tegenwoordig niks meer waard.

Mensen in de techniek hebben vaak een solide baan en gestructureerd vast inkomen. Dit heeft niks te maken met hoog of laag salaris. Al heeft natuurlijk elk bedrijf last van de huidige economisch mindere tijd en zullen er ook zeker in de techniek ontslagen zijn, want dat probeer ik niet te ontkennen.
Daar was nooit vraag naar maar de wil om verkeerd opgeleide mensen zelf op te leiden tot iets wat een bedrijf nodig heeft is helemaal weg.

In mijn ogen zou het ook goed zijn om studiekosten (niet tot het absurde) in te delen naar wat er nuttig is voor de samenleving.

Techniek dus goedkoper, en de toerisme/vrijetijdskunde duurder.
Te weinig betaald is relatief. Technisch afgestudeerde personen in verreweg de meeste landen zouden met een Nederlands salaris erop vooruitgaan. Maar bij buren is het gras wellicht groener.
Waarom zie je hier dan zo weinig buitenlanders werken in de IT? En sterft het in de VS van de buitenlanders? En zitten de kassen wel vol met Bulgaren maar komen ze hier niet programmeren terwijl wij wel een tekort hebben?

Als ze gaan emigreren lopen ze Nederland straal voorbij, dan kun je beter in Engeland of Duitsland zitten.
Die kassen staan hier, de programmeer klussen kun je gewoon in Bulgarije doen.
Vergeet niet dat die techneuten uit het buitenland vaak hier in hun eentje komen werken en wonen. Dan is een salaris van 2200 bruto een leuk bedrag.

Maar als je als Nederlander ook nog eens alle kosten en zorgen met iemand anders draagt, dan is het niet zo makkelijk.
Van de andere kant worden er hier ook lagere eisen gesteld aan werktijden en prestaties... Het leven gaat hier relaxter, en dat wil in sommige beter-betalende banen wel eens vies tegenvallen...
Ik geloof niet dat het in andere landen zoveel beter is. Ik heb zelf op verschillende plaatsen gewerkt, silicon valley inbegrepen. Het gevoel dat je vooruitgaat is belangrijk voor mij. Veel internationale jobs zijn jobs voor reusachtige bedrijven waarbij het heel moeilijk is om het verschil te maken. De kans dat je eindigt in een uiterst gespecialiseerde tak van het bedrijf en een miniem deeltaakje krijgt is groot. Als zoiets gebeurt binnen Nederland, ben je weg en ga je ergens anders werken. Buiten Europa ligt dat veel moeilijker omdat je voor de meeste jobs een werkvergunning nodig hebt, wat voor veel bedrijven als een last wordt beschouwd. Ook is het verkrijgen van de nieuwe nationaliteit vaak aan je job gekoppeld. Ik woon nu in Azie. Het is hier echt niet allemaal high-tech en de jobs zijn niet fantastisch. Ik ben dan ook uit de technology related jobs gestapt en doe nu iets helemaal anders. Maar het gevoel dat je vooruit gaat is hier enorm. Je ziet de wereld omheen je gewoon veranderen.
Duitsland betaald techneuten veel meer dan in Nederland gedaan wordt.
De vraag was :

"Which of your future employer’s work location interests you most?"

Om hier uit te besluiten dat de studenten" niet in de andere landen willen werken", is wel nogal een vergaande conclusie lijkt mij..
Ik heb zelf laatst zo'n technische studie afgerond en ik hoor bij de 49% die wel wil blijven plakken.
Er zijn wel een aantal argumenten voor buitenlandse carrières die ik tijdens mijn studie heb voorbij horen komen, zoals:
- Nederlandse technische regelgeving is complex, je kunt moeilijk(er) innoveren en met nieuwe ideeën komen. Ook zijn Nederlandse technische ondernemingen relatief goed geïnformeerd/top in the field waardoor je minder makkelijk 'je ding kan doen' in NL dan in het buitenland. Een fabriek bouwen in Nederland duurt 15 jaar, in China 15 maanden.
- Staat goed op je CV. Ben je eenmaal in het buitenland aan het werk dan ga je daar bovendien niet zo snel meer weg. Je kan redelijk stabiel je carrière opbouwen zonder veel risico's. De Nederlandse opleidingen aan de TU's bieden je genoeg kennis om een paar jaar mee te 'showen' binnen buitenlandse bedrijven. Promotie gaat ook sneller.
- Je hoeft niet alleen maar 9ens te halen.
- Het buitenland is spannend, leuke ontdekkingsreis.
- Technische studenten (toch veelal mannen) hebben minder vaak vaste relaties door een chronisch tekort aan vrouwen in technische studentensteden. Ze zijn ongebonden.
- Grote technische sectoren zoals de bouw bieden momenteel relatief weinig banen en ook nog eens een oubollige hiërarchische arbeidscultuur. Zelfde geld voor een aantal grote consultancy bedrijven.
- Buitenlandse studenten in de technische universiteitssteden zijn super leuke mensen en brengen de Pro's van een andere cultuur mee zonder de Cons. Veel studenten hebben een idyllisch beeld van het buitenland.

Daarnaast volgen er veel de politiek niet, en heeft slechts een minderheid een degelijke culturele ontwikkeling. Dat is natuurlijk een generalisering, maar het gaat toch wel op voor een meerderheid of de 'mainstream'. Die lopen achter de succesverhalen aan en buitenland ervaring heeft daarin een goede naam.
Hmmm ik studeer zelf aan de TU/e en loop rond bij o.a. W&I en WTB en merk onder mijn medestudenten weinig dat zij bereid zijn om naar het buitenland te gaan. Naar het buitenland is immers ook geen kleine stap. Je laat al je vrienden/kennissen/familie achter. Het kan best zijn dat studenten inderdaad invullen dat ze er wel bereid toe zijn om naar het buitenland te gaan maar dat dit zeker gepaard gaat met een aantal eisen van de student zelf. Ik geloof dus niet dat dit onderzoek klopt in zijn volle 100%.

-edit- ik hoor hier ook een paar keer voorbij komen dat je in Nederland niet genoeg kan innoveren. Maar is dat dan zo gek? Denk jij dat jij als pas afgestudeerde WO'er een zak geld krijgt van R&D om daar maar even mee te zitten rond te kloten (innoveren?) als je een idee'tje hebt? Nee nee zo werkt het niet in deze wereld. Je zult je eerst moeten bewijzen of je moet een verdomd goed idee hebben wat simpel weg aanslaat bij investeerders. En als je voor de rest van je leven alleen maar nieuwe dingen wilt bedenken moet je gewoon gebonden blijven aan een universiteit.

[Reactie gewijzigd door Chip. op 30 augustus 2013 00:26]

Ik denk dat 90% van de studenten die dat zeggen, gewoon met grootspraak bezig zijn; "de wijde wereld in 8-) ". Terwijl ze nog amper in het buitenland zijn geweest, en zodoende niet weten wat ze missen gaan. Nederland heeft het kwa infrastructuur/politiek/etc ontzettend goed. Plus je weet hoe hier alles werkt, en je hebt hier je familie en vrienden.

Het is een dappere zet om te doen, maar volgens mij realiseert een groot deel niet dat ze in een enorm gat vallen zodra ze al het bekende achterlaten. Dat voel je pas als je geland bent en boven de terminal "далеко" ziet staan.

[Reactie gewijzigd door Engineer op 30 augustus 2013 05:06]

Waar willen ze dan heen?
Frankrijk heeft een taal barriere, Engeland is heel moeilijk om in te komen. De Duitsers willen uit eigen land weg kennelijk, het zuiden zit dieper in een crisis dan wij. En dan blijft er niet veel over.
Binnen de EEG is er voor EU burgers legaal gezien geen barrier om een baan in een ander EEG land te krijgen. En legaal gezien mag je er 5 jaar lang werken zonder een visa nodig te hebben, en algemeen gezien doen ze er na ook niet lastig over.

Ik heb heel erg makkelijk een baan in de UK gevonden en heb er 4 jaar lang gewerkt. Toen ik er weg ging en in Zweden ben gaan werken is dit allemaal even gemakkelijk gegaan. Het enige wat tijd kost in beide gevallen is het aanvragen van een sofie nummer maar ook dat is binnen een maand geregeld.

Ik heb zelf, buiten stages en vakantie baantjes, nog nooit in Nederland gewerkt, tenminste niet in mijn vakgebied. Ik heb verder ook niet zo veel keuze Nederland heeft maar een paar bedrijven waar ik voor zou willen werken.

[Reactie gewijzigd door NC83 op 29 augustus 2013 18:42]

Er is niet echt een limiet van 5 jaar... je krijgt wel eerst een werk- en verblijfsvergunning van 5 jaar, maar deze wordt daarna bijna automatisch omgezet in een onbeperkte vergunning. In veel landen kun je na 5 jaar ook de nationaliteit aanvragen. Het is dan alleen jammer dat de Nederlandse nationaliteitswetgeving het in veel gevallen niet toestaat om een andere nationaliteit erbij te nemen.
Ik denk ook dat het meer een kwestie is van hoe oud die studenten zijn. Als ze mij in de beginjaren van mijn bachelor deze vraag hadden gesteld had ik gezegd dat ik die kans best aanwezig is dat ik in het buitenland wil werken. Nu met wat meer jaren op de teller en wat buitenlandervaring rijker ben ik er achter dat lang niet alles beter is bij de buren.

Als iemand die nu Systems And Controls studeert wil ik prima bij ASML werken :)
Als het om Techniek gaat, dan is Duitsland een goede optie. De salarissen liggen daar veel hoger.

Idem dito voor Engeland. Alleen is de taal daar een voordeel.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 29 augustus 2013 19:54]

Als de lonen zo laag liggen in de techniek in Nederland. Betekend dat dan dat wij heel goed kunnen concurreren?

En waarom zijn de lonen zo laag in NL voor techniek?
Intermediair had er in het verleden een uitgebreid artikel over staan op hun website. Helaas hebben ze dat nu verwijderd, maar als je zoekt op "Daarom verdient een ingenieur niet meer dan de tuinman" dan vindt je op andere sites nog wel de eerste alinea.
Waar het op neerkwam zo uit mijn hoofd:
  • Bedrijven werken met uurtarieven van 35! Euro om maar de opdracht binnen te krijgen
  • In Duitsland moeten moeten berekeingen aan bruggen e.d. uitgevoerd worden door gecertificeerd (gediplomeerd) personeel met een minimum uurtarief dacht ik. Het komt er in ieder geval op neer dat het daar met inginieurs het zelfde werkt als hier met advocaten (je mag in de rechtbank alleen vertegenwoordigd worden door een advocaat)
  • Technischi zijn over het algemeen niet zo goed gebekt, en dus ook niet aan de onderhandelingstafel
Ik ben vast wel een paar punten vergeten, maar bovenstaand heb je wat me bij is gebleven.
Ik vertrek binnenkort naar Denemarken, lonen liggen gemiddeld hoger, maar de belastingdruk is er ook een stuk hoger. Dan wel weer 'gratis' gezondheidszorg, betere voorzieningen als je kinderen hebt. Verder de eerste 5 jaar een fixed lager belastingtarief omdat ze hard hun best doen om researchers en middel en hoger management binnen te halen :)
In Nederland betalen 'buitenlanders' de eerste jaren ook veel minder belasting hoor.
Lonen liggen niet echt hoger in UK je betaalt alleen veel minder belasting daar, ik betaalde maar 20% en pas vanaf 35.000 pond per jaar ga je naar een hoger belasting vorm van ik geloof 40%
Ik heb zitten kijken om naar Engeland te gaan en dan met name London.

Klopt dat salaris hoger ligt dan in NL.
Alleen heb je ooit gekeken wat je kwijt ben aan je huur en dagelijkse onderhoud?
Dat is veel meer dan in Nederland.
Hoezo is het moeilijk om in Engeland te komen? Daar zitten ladingen oud-studiegenoten (techniek) van me.
Precies. Ik ben Patissier van beroep en ik was binnen 3 Emailtjes in Londen. Alles geregeld, het enige wat je moet hebben is een ISN en je kan gaan en staan waar je wilt
Zo te zien moest je ook kiezen, nederland of buitenland, als ze een "dontcare" optie hadden gehad hadden ze een wat genuanceerder beeld gekregen.
Er was gewoon een hele vragenlijst, hier de pdf met de vragen en antwoorden. Ook hebben de resultaten in een mooie infographic verwerkt.

Dit zijn dus de gestelde vragen:
• Why did you decide to pursue a technical degree?
• Who has had an impact on your choice for this study?
• How does your study meet your expectations?
• Do you think your study suits your future job aspirations?
• What would you like to do after earning your degree?
• Do you already know which kind of job you admire after your graduation?
• What type of employer interests you most?
• What do you find most important about a potential employer?
• How important is the location of your future job?
• Which of your future employer’s work location interests you most?
• Have you met with interesting companies during your study?
• During the study there should be more focus on...
• Would you recommend a technological study to others?


Op slide 11 staan dus de resultaten op de vraag Which of your future employer’s work location interests you most?, met als meerkeuze antwoorden: Own country, Europe, US, Asia, Somewhere else.

Als je nou echt genoeg hebt van die statistieken en meerkeuze antwoorden die ook heel interessant zijn, is hier nog een mooie Youtube-video van ASML met interviews en persoonlijke antwoorden, en natuurlijk de statistieken mooi geanimeerd :*) .

Misschien kan de redactie de infographic nog toevoegen en eventueel een paar .png renders van de resultaten die in de PDF staan. Wat visuele content is altijd makkelijk bij het aflezen van statistieken :)

[Reactie gewijzigd door Balance op 29 augustus 2013 19:46]

LOL @ infographic.

Een bar van 1% is bijna even groot als een bar van 28% ? :D
@Have you met with interesting companies during your study?

Als ze zo omgaan met hun kwartaal cijfers kan ik ook alles er mooi uit laten zien...

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 29 augustus 2013 20:05]

Volgens mij moet die 1% 25% zijn.
42 + 33 = 75
Dus blijft er 25% over en zal er een typefout gemaakt zijn door ASML.
En daarmee is de vraag een stuk subtieler dan hier in het artikel geschetst wordt. Ik zou bijvoorbeeld ook 'Europe' hebben geantwoord. Niet omdat ik specifiek iets buiten Nederland zoek, maar ik wil mij niet alleen tot NL te beperken.
Aangezien er ook bekent is welke percentages er binnen Europa willen blijven was de keuze uitgebreider dan alleen Nederland/buitenland.
op het plaatje staat "working abroad or in their own country", en die percentages tellen keurig op tot 100.
En als je in de gepubliceerde resultaten kijkt (http://www.asml.com/docli...esults_student_survey.pdf)
zie je op slide 11 dat er meer opties waren, namelijk own country, Europe, US, Asia en somewhere else.
Daarbij moet aangetekend worden dat de meeste studenten nog niet weten wat zij na hun studie voor baan willen.

Euuhhmmm pardon, wordt je daar niet op de middelbare school al op voorbereid?
Op je middelbare school proberen ze je ook nog wat spelling bij te brengen (nadat de basisschool met je klaar is), maar ook dat faalt nogal.
De studieloopbaan-begeleiding die ik op middelbare (en uni) gehad heb is nogal.. beroerd geweest, en schitterde meestal door afwezigheid. Dus nee, dat lijkt me geen goed argument.
Naja, ik weet ook nog steeds niet wat voor baan ik wil, en ik werk onderhand al 2 jaar ;) En nee, dat is niet als grap bedoeld. Ik werk nu als webdeveloper, maar ik zit wel met het idee "goh, is dit nu waarvoor ik een opleiding Technische Informatica gedaan heb?"

Maarja, de opleiding was redelijk een zooitje waardoor ik dus geen idee heb waar ik anders terecht zou kunnen. Ja, bij dingen als robots programmeren e.d. maar daar heb ik 0,0 ervaring mee dus ik betwijfel heel erg dat ik daar binnen zou komen. Hetzelfde geld voor embedded hardware programmeren. Eigenlijk was mijn opleiding een samenraapsel van allerlei vakken (Java, C, C++, C#, PIC ASM, ARM ASM, SQL, PHP etc) waardoor je van alles net een klein beetje meekrijgt, maar niet op een niveau waarbij ik kan concluderen wát ik nu precies kan doen.
Na vijftien jaar werkervaring ben ik er wel achter gekomen dat je je beter zsm kan specialiseren dan manusje-van-alles blijven. Er is altijd wel vraag naar echte experts, terwijl je met generalisten de gracht kan dempen.

Wel in iets specialiseren dat een beetje gewild is natuurlijk, als GW-BASIC programmeur kom je lastig aan de bak.

Wil niet zeggen dat je met oogkleppen op een specialisme in moet duiken, maar je moet toch wel minstens 1 ding hebben waar je *echt* goed in bent.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 augustus 2013 19:07]

@Dreamvoid, wat een onzin! Ik zie mijzelf als manusje van alles, heb meer dan 15 jaar ervaring in verschillende pakketten en programmeertalen. Juist hierdoor kon ik de afgelopen 5 jaar als freelancer aan het werk blijven. Sterker nog, ik verdiende meer dan de specialisten. Mijn omzet lag gemiddeld tussen de 10K en 20K per maand!

Doordat ik juist van alles wat kon, was ik uitermate geschikt om integratie vraagstukken op te lossen.... waardoor ik enorm waardevol bleek te zijn.

De IT in Nederland is een hele fijne markt om in te werken, er is enorm veel werk en vaak hoef je niet 60+ uren te werken in een week, zoals bijvoorbeeld in de USA. Hierdoor blijft er veel tijd over om andere dingen te doen, of bedrijfjes op te starten.

Nederland heeft een heel goed ondernemings klimaat voor techneuten, zowel hardware als software engineers kunnen goede en intressante subsidies krijgen in Nederland!

Je moet je gewoon goed informeren en inlezen wat er in Nederland allemaal mogelijk is!
Dat klinkt als een echte Universitaire opleiding. Op de uni leer je geen vak (bij de meeste studies in ieder geval). Het is net als met autorijden. Dat papiertje betekent niet dat je het onderwerp helemaal beheerst, maar dat je net genoeg weet om veilig in de praktijk verder te leren.

Geen enkele verstandige baas verwacht dat iemand die net van de uni komt ook maar iets nuttigs kan. Het enige wat je kan is IT studeren. Als je wel vaardigheden hebt dan komen die waarschijnlijk uit een hobby voort.

Bedenk iets dat je leuk lijkt en solliciteer op een junior-functie. Ervaring is niet vereist. Ik heb tijdens mijn studie robots geprogrammeerd. Als je een beetje gedreven bent dan leer je 80% van die skills in een maand bij*. Dat is waar je diploma voor staat.

* edit: niet dat je dan alles weet, maar jou achtergrond weet je dan genoeg om je nuttig te maken

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 29 augustus 2013 21:25]

Naja de vraag is natuurlijk een beetje hoe precies je het wilt weten. Studenten elektrotechniek zullen allemaal elektrotechniek gaan doen nadat ze afgestudeerd zijn, maar je kunt ook binnen de elektrotechniek een heleboel kanten en richtingen op.

Op de middelbare school wist ikzelf bijvoorbeeld dat ik elektrotechniek wilde gaan doen, en dan richting de software. Nu ben ik halverwege mijn opleiding en ik heb nu pas een compleet en goed beeld van het vak en ik kan nog alle kanten op: Analoge techniek, digitale techniek, beveiligingstechniek, ICT, programmeur, multimedia, mechatronica, enz. Zodra ik mijn papiertje straks heb ga ik gewoon kijken welkke baan de meeste kansen biedt of wat ik dan het leukste vind. Ik weet dus ook nog niet wat voor baan ik straks ga krijgen, ik zie het wel en zo zijn mijn studiegenoten ook allemaal. :)

Overigens ben ik ook van plan om tijdelijk naar het buitenland te gaan. Hiervoor heb ik meerdere redenen:

1. Het staat goed op mn CV

2. Er zijn in het buitenland een heleboel banen die we hier in nederland uberhaupt niet hebben. Heel simpel voorbeeld: beveiliging van pinautomaten. Nederland is het land waarin de meeste pinautomaten worden geskimmt maar banken gaan massaal naar NCR, een bedrijf wat voornamelijk actief is in de UK en de USA. Simpelweg omdat er geen nederlandse bedrijven bestaan die dit doen. Nederland is alleen bizar groot in de embedded wereld, maar heavy industries (auto's, boten, vliegtuigen) of juist consumentenelektronica zijn natuurlijk jongensdromen die niet in nederland mogelijk zijn.

3. In het buitenland verdien je meer dan in nederland.

4. Het is een goede kans om jezelf en je engels/duits/spaans/chinees te ontwikkelen.
In mijn middelbare schooltijd (vwo) zat bar weinig techniek (tegenwoordig is dit, als enige, beter). Wel handenarbeid, naaien van lapjes bv, maar slechts in de onderbouw; klas 3 volgens mij al niet meer. Ik heb nu spijt niet eerder iets technisch te hebben gedaan, zelfs mijn meest technische opleiding was, achteraf gezien, voor mij te theoretisch.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True