Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties, 26.708 views •

Uitgever en ontwikkelaar Konami heeft bekendgemaakt dat er geen regen in Pro Evolution Soccer 2014 zit. Daarnaast bevestigen de makers van het voetbalspel dat een deel van de Europese stadions, waaronder die uit Spanje, zullen ontbreken in het spel.

Het ontbreken van regen schrijft Konami toe aan het feit dat PES 2014 op diverse punten van de grond af aan opnieuw is opgebouwd, zo valt te lezen op het officiële Winning Eleven-blog. Het implementeren van regen heeft effect op diverse aspecten in de gameplay, zoals de manier waarop de bal rolt en stuitert op het veld dat gladder wordt. Dat zorgt voor zoveel extra werk dat Konami er niet op tijd in slaagt de feature in PES 2014 te verwerken. Het bedrijf spreekt echter wel het voornemen uit om de functionaliteit in PES 2015 terug te laten keren.

Behalve regen mist het spel ook een aantal Europese stadions, waaronder alle Spaanse stadions. Volgens Konami is dit het gevolg van een 'agressief licentiebeleid' van Electronic Arts. EA heeft dit jaar een aantal exclusieve licenties bedongen, wat betekent dat Konami die content niet meer mag gebruiken. Als gevolg van de licentieproblemen verdwijnen ook de stadioneditor en enkele clubs die in vorige versies van PES nog onder 'Other European League' te vinden waren, al meldt Konami nog niet om welke teams het gaat.

Volgens de blogpost heeft deze gang van zaken Konami het belang van licenties doen realiseren. "Als we elk jaar onderdelen uit de Edit Mode van PES moeten halen, haalt dat langzaam maar zeker de ziel uit PES, en dat mogen we niet laten gebeuren", zo valt te lezen in de blogpost. PES 2014 verschijnt dit jaar alleen voor de huidige generatie consoles en de pc, en moet op 20 september in de winkels liggen.

Reacties (65)

Reactiefilter:-165061+137+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik zie het nog gebeuren. Een dlc met regen en Spaanse voetbalstadions.
Konami laat meer en meer blijken dat ze niet meekunnen met EA en haar budgetten. Die hebben natuurlijk het voordeel dat ze engines voor meerdere games kunnen ontwikkelen en het niet voor 1 game hoeven te maken.

Veel van de engine van Fifa 13 zit bijv. in BF3 (physics). Dat is onwijs complex en duur om te maken en ik denk dat Konami de tijd en het geld mist om bij te blijven in deze race.
Dit gaat niet om de engine maar om het doelbewust dwarsbomen van de concurrentie door middel van geld i.p.v. kwaliteit van het spel. Door de licenties af te kopen, kan PES sowieso al niet concurreren om de mensen die kiezen op basis van welke licenties een spel bezit (en die mensen zijn er).

Dit is gewoon laf van EA en toont aan dat ze 'm misschien toch wel een beetje knijpen wat betreft de nieuwe PES. Jammer dat ze zo de concurrentie verzieken, want als er geen keus is, is de consument uiteindelijk de dupe.
Ik meen andersom? Veel van de Frostbite Engine van BF3 (DICE) zit in FIFA 13? Ben er niet zeker van, maar ik ben benieuwd welke delen van FIFA zich in BF3 zouden bevinden.
Klopt, vanuit FIFA13 zijn dingen geimplementeerd in BF3, anders om weet ik niet.

Bron:
http://www.battlefield.com/nl/battlefield3/1/frostbite2
http://www.battlefield4on...hnology-fifa-madden/1232/
HET DICE-TEAM WILDE ANIMATIE NAAR EEN HOGER NIVEAU TILLEN. DANKZIJ ANT-TECHNOLOGIE (EERDER GEBRUIKT IN FIFA) KUNNEN WE IN SCHIETSPELLEN NU GELOOFWAARDIGER GEDRAG NEERZETTEN DAN OOIT TEVOREN.

[Reactie gewijzigd door reinier.sr op 29 augustus 2013 14:59]

PES14 heeft toch betere physics en animaties dan Fifa 14, Fifa is precies stilgebleven qua animaties, het ziet eruit als de voorgaande Fifas. Hier zie je de nieuwste PES animaties en dit op de huidge consoles:
i.minus.com/iiOlFABh0WlWM.gif

http://i.minus.com/iSTDSszyx1tPS.gif

http://i.minus.com/i8JXGYpgQ5GDZ.gif

http://i.minus.com/itYicmCpeO0VP.gif

Net alsof je een voetbalstrijd echt aan het kijken bent!
Dat heeft PES al wel enkele jaren heel realistisch in de game verwerkt (nu dan vanaf de grond opgebouwd), maar naar mijn mening nooit fijn om te spelen. FIFA weet daar wel de goede verhoudingen in te vinden: het moet er mooi uit zien maar ook enigszins fijn te bespelen zijn.
Thanks, hier wist ik nog niets van!

Dat de Frostbite Engine voor meerdere games (zoals NFS en C&C) gebruikt wordt wist ik, maar dat er onderdelen van andere Engines in de Frostbite Engine worden gebruikt was mij niet duidelijk.

Ik lees dat de ANT-Technologie gebruikt wordt voor de Motion Capture. Dit zegt dan toch niet dat (de(e)l(en) van de FIFA Engine gebruikt worden? Of geldt Motion Capture als deel van een Engine?

EDIT: "DICE is now using technology developed by EA itself – called ANT, the same character animation tech used by the FIFA series."

Zowel FIFA als DICE gebruiken dus dezelfde techniek voor hun engine voor motion capture als ik het goed begrijp toch?

http://www.vgchartz.com/a...nology-for-battlefield-3/

[Reactie gewijzigd door MisterChaoSs op 29 augustus 2013 15:42]

Nee de Impact engine van Fifa 12 zit in BF3 verwerkt.
Dus wanneer je een sliding maakt, dat het poppetje ook echt reageert vanaf welke kant hij geraakt wordt.
in BF3 is dit verwerkt in de knife animatie.

in Fifa 13 hebben ze de impact engine verbeterd en nu in fifa 14 komen ze met een nieuw systeem voor de next gen console met 3d publiek.

Ik ben altijd fan geweest van fifa en niet van pes. dit komt omdat ik de licenties erg belangrijk vindt.
Ik vind regen en stadions niet zo boeiend hoor.

Mensen letten niet eens op in welke stadion ze spelen, zeker als ze online spelen en je zit in het heetste van de strijd boeit het echt niet dat ze Camp Nou realistisch hebben nagebouwd.

En het regent ook niet zo vaak tijdens wedstrijden, regen is iets wat je sowieso wilt voorkomen en als je voor de lol een spel speelt en het is mogelijk het uit te zetten dan doe ik dat gewoon want in het echte leven kan dat niet.

Als dit betekent dat ze meer aandacht hebben besteed aan de gameplay vind ik dat des te beter.
Nou, sommige mensen vinden het leuk om het een beetje realistisch te houden, en dan regent het soms, net als in het echt. Vooral als je manager/career mode tegen de AI speelt is het voor het realisme en de afwisseling dus wel leuk als de omstandigheden niet het hele seizoen hetzelfde zijn.
Ja alleen de game hoeft toch niet per definitie slechter te zijn zonder dit realisme?

Hoeveel shooters zijn er vroeger wel niet uitgekomen waar je met een machinegeweer op een muur schoot en er niet eens een schrammetje tevoorschijn kwam?

Ondanks dat zijn shooters toch verkocht omdat mensen het leuk vonden het te spelen.

En over regen begrijp ik de ophef helemaal niet, ik denk dat iedere voetballiefhebber het hatelijk vind als het regent of sneeuwt omdat dat een wedstrijd kan verpesten.
Sterker nog, in het beste voetbalspel aller tijden bestonden de complete spelers maar uit dertig pixels.
Veel van de FIFA engine in BF3!??! de physics engine is het enige wat ik daarover heb gelezen!!

Ik zie ook niet in welk ander onderdeel vd engine in BF3 gebruikt zou kunnen worden!?

tuurlijk ontwikkeld EA engines voor verschillende games en is er tussen de verschillende ontwikkelstudios overleg en putten ze uit dezelfde bronnen...dus is er synergie!

Maar tis natuurlijk te gek te stellen dat PES niet mee kan komen?! alleen omdat EA een paar licenties heeft afgesloten waardoor PES bepaalde stadions niet meer mag nabouwen!

PES is jarenlang de grootste geweest en leeft in Azie nog steeds groots! PES komt wel terug hoor!
is het echt nodig om in een stukje van 5 zinnen 10 keer een uitroepteken te zetten?

Komt op mij een beetje schreeuwerig over.
Wat is de "edit mode" en hoe kan een exclusieve licentie je verbieden om zo'n mode nog langer aan te bieden? Ik neem aan dat je daarmee je eigen (in dit geval) stadion kan ontwerpen? Je kunt eindgebruikers toch niet verbieden om zoiets te doen omdat ze misschien iets kunnen maken wat lijkt op een stadion wat onder een andere licentie valt? Of is die edit mode heel iets anders?!
Inderdaad een vreemde uitspraak, deze exacte uitspraak in het engels is:
Adding to the licensing woah, Stadium editor has been removed. This, personally, is the biggest hit. I can't go into it, but this in particular has made the team realise more than ever about acquiring licensing, and we're determined to fight back in this regard next year. If things are removed from edit mode because of licensing each year, it would rip out the soul of PES, and we must not let that happen.
http://winningelevenblog....topic.php?f=9&t=19441


en beetje mysterieus, ook doordat de ontwikkelaar zelfs suggereert dat hij er niet op in _mag_ gaan (of dat nu wegens dreigingen van rechthebbenden of misschien van de juridische afdeling van PES zelf is, is al een vraag).

Het lijkt me een beetje twijfelachtog, een editor an sich kan nooit onder rechten vallen, maar mogelijk had men bv losse 'blokken' van alle stadions die ze gebruikt hadden door elkaar gezet en kunnen ze niet op de korte termijn uitselecteren welke 'blokken' ze wel of niet mogen gebruiken...

dat zou ook mogelijk betekenen dat de kwestie op een erg laat moment bekend werd en PES wel gedwongen is geworden een hald af product op de markt te brengen met een aantal last minute aanpassingen
Het lijkt me een beetje twijfelachtog, een editor an sich kan nooit onder rechten vallen, maar mogelijk had men bv losse 'blokken' van alle stadions die ze gebruikt hadden door elkaar gezet en kunnen ze niet op de korte termijn uitselecteren welke 'blokken' ze wel of niet mogen gebruiken...
Gezien Konami ook licenties heeft met ploegen en competities waar EA ook licenties van heeft afgenomen, kan het best wel zijn dat het een licentie technisch verhaal is. EA kennende, zou je er eerlijk gezegd van schrikken ?

We kijken trouwens naar zo'n verhalen te vaak vanuit een Europese visie dat zo'n zaken waarschijnlijk illegaal zijn. En waarschijnlijk is dat hier ook wel zo, maar we spreken hier over een Japans en Amerikaans bedrijf.

Trouwens de dag van vandaag spreekt men niet enkel en alleen over de inbreuken zelf, maar richt men ook op de zaken die het faciliteren. Hoeveel onnozele rechtszaken heeft men zo al niet zitten voeren ?

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 29 augustus 2013 17:42]

Nee, het is precies hoe jij het omschrijft, en ik vind het klinken als een grote lading kul. Ze zullen, net als met de regen, wel gewoon niet genoeg tijd hebben gehad.
Voor de regen was geen tijd en voor de stadions geen licentie.

Dit ruikt toch wel heel sterk naar een crisisbeleid in plaats van 'onoverkomelijke zaken'. Er moest gewoon budget vanaf.
Zoals ik het lees speelde geld niet echt een rol bij die licenties. EA heeft gewoon alleen recht weten te scoren (zoals bij Porsche ook het geval was voor lange tijd).

Klinkt eigenlijk een klein beetje als oneerlijke concurentie, maar van de andere kant, hoe veel let je op het stadion waar je rond rent? Lijkt mij dat het gewoon backdrop is waar je na 5 minuten niets meer van mee krijgt omdat je gefocused bent op de bal.
Het valt mij bij fifa 13 vaak wel op dat je in verschillende stadions speelt. De licht inval is anders, de posities van de camera's is anders of de "sfeer" in het publiek is anders. Dat zorgt voor meer afwisseling in het spel. Dat geldt ook voor de regen. De bal reageert totaal anders wanneer het regent en ook dat zorgt ervoor dat het spel afwisselend blijft.

Het feit dat het stadion een 1 op 1 kopie is van een bestaand stadion vind ik daarentegen minder belangrijk, als er maar een beetje afwisseling is.
Waarom zou er budget af moeten zijn gegaan, zoals de tekst vermeld: "het feit dat PES 2014 op diverse punten van de grond af aan opnieuw is opgebouwd", zegt genoeg lijkt mij.

Een game opnieuw opbouwen kost simpelweg veel meer tijd/geld dan op een gegeven moment regen en andere graphic enhancments 'toevoegen' aan een game van vorig jaar
Met het risico om als FIFA fanboy over te komen moet ik toch wel zeggen dat ik het gevoel heb dat PES dit jaar wel echt enorm terrein verliest. Ze missen features, ze missen stadions/clubs en komen ook nog eens niet uit op de nieuwe platforms.

Heb zelf al een poos geen voetbal games meer gespeeld, maar als min of meer objectieve lezer lijkt mij de keus duidelijk...
Het missen van features maakt een game niet per definitie beter of slechter.

Het gaat altijd nog om de gameplay en de gameplay valt of staat niet met features en al zeker niet met stadions die je nauwelijks ziet.
Helemaal mee eens! Laten we als tweakers nou vaak genoeg zeuren dat games 'verpest' worden door het constant toevoegen van nieuwe features.

Mijn grootste voorbeeld daarin is wel Tombraider. Deel 1, 2 en 3 vond ik erg leuk omdat het echt 'zoeken en vallen' was.. Nu zie ik een voorgekauwd aantal knopjes die ik moet indrukken en Lara springt vanzelf alle kanten op.. Als ze dat weghalen zou ik het juist weer een veel betere game vinden!
Ik heb te doen met konami en de makers van PES. Nadat fifa in de afgelopen jaren een enorme inhaalslag heeft gemaakt en inmiddels ook een beter voetbalspel is geworden dan fifa, wint EA het spel ook naast het voetbalveld. Met deze bekendmaking vrees ik dat er wederom een enorme groep zal overstappen naar fifa. Enkel die-hard pes fans zullen loyaal zijn aan het spel. Zelf ben ik dit vanaf het begin van pes geweest tot aan 2010. Zonde, want het is een spel waar ik en mijn leeftijdsgenoten om mij heen echt zijn opgegroeid!
De eerste reacties op FIfa 14 waren nog niet super, gros ziet nog gewoon Fifa 13 en daar zitten toch behoorlijk wat fouten in. Tuurlijk, ieder gaat voor next-gen, dat is de basis waarvoor iedereen nieuwe versie wil spelen, maar denk niet puur op gameplay PES echt zoveel slechter is (eerlijk, Fifa verdediging is veruit slechter dan PES).
Vroeger heel lang fan geweest van de PES reeks, maar de laatste jaren kunnen ze gewoon niet meer mee met de FIFA reeks. Jammer om het zo te zien, maar qua licenties lijkt het niet eens meer op een echt voetbalspel en qua gameplay was het ook niet veel soeps meer. Zonde van ooit zo een mooie reeks.
Tsja, ik speel liever Fifa maar vind het zorgelijk dat Konami lijkt te worstelen om het hoofd boven water te houden met hun footie. Liever wat concurrentie, bij vrienden speel ik wel PES en dan vermaak ik me evengoed, soms zelfs meer dan met Fifa. Beiden bieden gewoon waar voor hun geld.

Hopelijk verliezen ze hiermee niet een groot deel van hun aanhang, want dan zal het schip langzaamaan zinken.
Ik zie dit als positief, de ontwikkelaars hebben zich schijnbaar meer gefocust op de ware super titel van Konami, namelijk: Metal gear solid :)

Voor de PES liefhebbers, lijkt het mij om deze reden een minder volledige game. Misschien word er op termijn nog gepatched, dat kunnen we niet uitsluiten.
Wel zweet en omoties op de gezichten, maar geen regen....

Als Ik dit soort games zou spelen (of überhaupt voetbal leuk zou vinden) zou het laatste voor mij prioriteit hebben over het eerste. Maar ja. wie ben ik?

De eerste wedstrijd is dat zweten misschien leuk, maar daarna niet meer dan een grafische gimmick die aan de gameplay niks toevoegd..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True