Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

Dell gaat toekomstige pc's voor de Chinese markt mogelijk standaard voorzien van Ubuntu Kylin, het OS dat de Chinese overheid als referentieplatform voor een eigen besturingssysteem gebruikt. Canonical is hierover in onderhandeling met Dell.

"Als Chinese gebruikers in de toekomst een laptop of dekstopsysteem van Dell aanschaffen, staat Ubuntu Kylin al voorgeïnstalleerd" vertelde Leonard Tsai, voorzitter van Canonical Azië volgens PCWorld tijdens de Dell Solutions Summit in Peking. Dell en Canonical zijn nog in onderhandeling over de plannen, maar uit de woorden van Tsai kan opgemaakt worden dat het om specifieke modellen gaat. De Canonical-topman noemde als voorbeelden systemen die gericht zijn op studenten en overheidsfunstionarissen zoals defensiepersoneel. Over de prijzen en precieze verschijningsdata zou Dell zelf beslissen.

Dell is een vaste partner van Canonical en de Amerikaanse fabrikant heeft al producten met Ubuntu uitgebracht. De bekendste daarvan is de XPS 13-ultrabook, die begin dit jaar ook naar Nederland kwam en waarmee het bedrijf zich op ontwikkelaars richt. De Chinese markt is potentieel echter een interessante groeimarkt voor pc's met de populaire Linux-distributie. De overheid in het land heeft Ubuntu Kylin namelijk in april aangewezen als referentieplatform voor zijn eigen besturingssysteem.

De Chinese regering werkt hiervoor samen met Canonical en een grote hoeveelheid organisaties, zoals China Software, het Integrated Chip Promotions Centre en de National University of Defense Technology. De steun van de overheid zorgt er mogelijk voor dat fabrikanten en gebruikers minder koudwatervrees krijgen bij een eventuele overstap. Ubuntu Kylin 13.04 kwam in april uit en biedt onder andere Chinese inputmogelijkheden, een Chinese kalender en integratie van populaire diensten als Baidu en Taobao.

Ubuntu Kylin

Reacties (96)

Reactiefilter:-196093+162+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Het zal voor de chineese regering dan waarschijnlijk ook makkelijker te controleren zijn (haar burgers bedoel ik) + niet afhankelijk van Microsoft ( met misschien wel ergens een onbedoelde achterdeur).

Met Unbunu zlef is natuurlijk niks verkeerd, ik gebruik het regelmatig en als OS is het prima. Ik hoop alleen dat ook spellen hierop gaan werken want de Chineese markt is qua games toch ook best groot en die wil je natuurlijk niet verliezen als ze "gedwongen" op dit OS gaan zitten.
En jij gelooft echt dat er in het referentie OS van de Chinese overheid geen backdoors zitten? Dat is wel echt heel vreselijk, verschrikkelijk naief......
Als je naar China gaat weten ze precies dat jij daar met welke skype/msn/whatever id's actief bent geweest. Ben daarna ook door onbekenden in het Chinees benaderd op mijn skype. En alle updates van bijna al je instant messaging apps kort nadat je het land binnenkomt zijn zeker ook allemaal toevallig en veilig? Ik zet nu alle updates uit voor ik China binnenging maar heb toen ik dat nog niet deed regelmatig problemen met mijn foon gehad dat deze na updates ineens bagger traag was en met Ubuntu op de laptop een paar keer een foutmelding gehad dat er een probleem was met het certificaat van updates die klaar stonden.
Maar trek rustig je eigen conclusies :)
Zit hier al een paar jaar en heb nog nooit die problemen ondervonden 8)7

Enige is TOM Skype, de Chinese versie van Skype. Maar je kan gewoon de updates van de Skype website downloaden via VPN en de 'westerse' versie blijven gebruiken.

Verder heb ik nog nooit een instant messaging update gehad direct nadat ik het land ben binnengekomen :?
Tsja, lastig te zeggen, Chinese telefoon/laptop misschien? ;) Of wel westerse hardware maar al een tijdje Chineze updates er op?

Updates van IM apps komen niet allemaal tegelijk, komen na een paar dagen, en niet allemaal in 1 x tegelijk. Heb 2 keer duidelijk snelheidsverschil opgemerkt, telkens nadat ik foon hier in NL opnieuw ROM geflashed en apps geinstalleerd had (en dus met een "schone" foon het land in ging), na wat chineze updates begon de ellende (en instabiliteit).

Ik gebruik TOM Skype niet, gebruik gewoon "Westerse" Skype op Linux Mint maar maakt ook niet uit (je krijgt met TOM wel extra advertenties) ik weet bijna zeker dat je als je in China inlogt op Skype, je dan automatisch via Chineze Skype servers inlogt en dat je verkeer gemonitored/gelogt wordt door Big Brother daar.
Waar staat dat ze "gedwongen" worden? Een goede stap als je het mij vraagt. De kans dat de NSA via Microsoft exploits Chinese burgers bespioneerd wordt hierdoor kleiner. Ubuntu is namelijk transparanter dan Windows. Nu in Nederland en Europa nog!
Vandaar dat ik het ook tussen quote's heb gezet, ongeveer zoals wij altijd gedwongen worden om windows te nemen. Er staat een dergelijk OS op met een licentie en vaak kun je hem niet eens zonder kopen. Dus je betaald er wel voor ook al wil je het niet /je kunt hem niet zonder kopen. En echt niet iedereen wil of gaat Windows gebruiken.
De Chinese regering gebruikt dan ook Ubuntu. Ze hebben een contract met Canonical.
Je ziet het verkeerd.

Het is zonde als een game fabrikant de Chinese linux markt links laat liggen, aangezien dit een groote markt is.
Is de game-markt werkelijk een issue?
Je hebt de traditionele consoles en daarnaast ook nog android als game-platform. Het aantal studio's dat China daadwerkelijk als markt ziet is marginaal want anders zag je daar allang games voor.

Neem als voorbeeld Japan. Daar bestaat een aparte scene die vrijwel alleen games voor de Japanse markt produceert. Mocht de interesse in china stijgen dan zullen ze zelf wel games gaan ontwikkelen voor de interne markt.
Ik weet niet of je het nieuws volgt...

Maar de chineese "game" markt is pas NET open gesteld door de regering.
Hiervoor was het zowat illegaal om te gamen.

Dus JA, het zal een enorme markt worden straks. China is heel anders dan Japan en Zuid Korea. Veel meer mensen en de markt is net open.
Gamen was absoluut niet illegaal.
Consoles zijn verboden, nog steeds overigens want het idee is er op de ban op te heffen maar daadwerlijk is er nog niks gebeurd.

Maar webgames (Tencent QQ games is enorm), PC games etc zijn gewoon legaal.

Als je dan het nieuws volgt, doe het wel goed.
Mijn vrienden hier gamen al jaren zonder problemen. (en voor mijn geimporteerde PS3 zijn zat games te krijgen :Y) )

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 29 augustus 2013 06:32]

Sorry hoor, maar: "Je hebt de traditionele consoles en daarnaast ook nog android als game-platform."

Wat bedoel je daarmee? Dat android hét game-platform is naast de consoles?
Ik denk eerder dat je moet stellen: je hebt traditionele consoles, Windows en iOs, en daarnaast Android en de andere os'sen. (WP, BB, PS Vita, etc.)
Het zal voor de chineese regering dan waarschijnlijk ook makkelijker te controleren zijn (haar burgers bedoel ik) + niet afhankelijk van Microsoft ( met misschien wel ergens een onbedoelde achterdeur).
De basis van Ubuntu is nog altijd GNU/Linux. GNU is nog steeds van de FSF. Laat daar net Richard Stallman (RMS) de skepter voeren. Kijk maar op de FSF site (ook RMS) en stel jezelf die vraag dan nog eens.

[Reactie gewijzigd door ksinix op 28 augustus 2013 16:25]

Dat is de broncode, wie controleert de binaries die op deze computers staan?
Niemand verplicht je van met die binaries te werken. Je kan trouwens ook altijd checksums gaan vergelijken met wat het wel zou moeten zijn. Geknoei is eenvoudig op te sporen in open source software.
ZIjn genoeg spellen die native werken.(dus zonder wine) Je kunt bijvoorbeeld via steam diverse spelen (counterstrike e.d.)
En anders is het vaak mogelijk via wine, met wat prestatieverlies.

Maar al meer spellen worden door de menigte alleen via het web gespeeld, en dan maakt het als het goed is niet uit welk besturingssysteem je gebruikt. (ja ik weet dat er enkele uitzonderingen zijn)

[Reactie gewijzigd door w3news op 28 augustus 2013 13:33]

Daarbij kun je ook heel veel software laten draaien via een virtuele machine of bijvoorbeeld via Crossover4Linux. Goed, je levert in de regel wel in op prestaties, maar het werkt wel.

Ik kan het alleen maar toejuichen dat fabrikanten worden gestuurd in het leveren van alternatieve besturingssystemen. Dat zouden ze hier ook (meer) moeten doen. Het fijnste zou zijn als ik een laptop zonder OS kan krijgen, maar dit zal voorlopig nog niet gaan gebeuren helaas.

Het aantal configuraties dat je hier in Nederland met Ubuntu kon bestellen waren volgens mij op één hand te tellen. Veel te weinig keus om een goed tegenwicht aan Microsoft te kunnen bieden.

Misschien dat dit ook wel een teken is dat Linux probeert door te breken nu Windows 8 minder succesvol blijkt dan gehoopt.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 28 augustus 2013 14:35]

Heel leuk dat Crossover.. maar de prijzen zijn echt absurd! 60 euro om het aan te schaffen en vervolgens moet je ieder half jaar 30 euro lappen om nieuwe updates te krijgen
Ja, echt absurd om te betalen voor software die onderhouden wordt! En voor mijn bier moet ik ook al betalen. Voor ELK glas!
Dan neem je toch Wine en regel je de configuratie enzo allemaal zelf, meer werk maar gratis...
Helemaal top.
Hopelijk volgen de rest van Azie, Afrika en Europa snel.
Hoe sneller de linux markt groeit hoe sneller er meer games ontwikkeld worden voor linux en ik dus geen Windows meer hoef te gebruiken.
Ik vind Ubuntu echt niet beter dan Windows. Het is sowieso niet lichter dan Windows (iets wat wel het geval is bij andere Linux distro's), ook is er die samenwerking met Amazon en er was volgens mij nog een punt waardoor de privacy van gebruikers potentieel kon worden geschonden. Als een ander OS dan Windows groot wordt dan levert dat vanzelf privacy en beveiligingsproblemen op. Sowieso is het bedrijf achter Ubuntu gevestigd in het VK en daar nemen ze het ook niet zo nauw met je privacy (nieuws: Britse inlichtingendienst tapt petabytes aan data via backbones af).
Ik gebruik beide os-en dagelijks en Ubuntu is zeker lichter dan Windows 7 en sneller.
Beter is een kwestie van smaak gok ik. Als oud osx gebruiker vind ik Ubuntu veel fijner en wordt er altijd erg treurig van om in Windows 7/8 nog steeds schermen uit het Windows 98 tijdperk te vinden. Als niet .NET software developer gebruik ik ook liever Ubuntu (niet zo zeer Ubuntu als wel GNU/Linux).

Samen werking met (o.a) Amazon is uit te zetten, zit gewoon een privacy switch op. Zou mooier zijn als dit optin is bij installatie. Dus als je VK niet vertrouwd dan zet je de optie uit. Maar goed als je daar zorgen om maakt kan je beter alleen nog maar sites gevestigd in een paar Europese landen bezoeken en hopen dat je je email/www etc verkeer niet via een britsen of USA server of backbone loopt.

Mensen die zeggen dat het zelfde gaat lopen als ieder andere os hebben geen idee van architectuur verschillen van *nix en Windows en berijpen de voordelen van OSS op dit gebied niet. Ondanks dat aanvallen (in de vorm van exploits ed) op OSX steeds interessanter en heviger wordt blijft dit vele male moeilijker dan bij Windows. Meestal is de reden van slagen bij de trage reactie van Appel (liever maar 1x per jaar een security update). Dit is iets wat vee sneller bij Linux gaat. Gelukkig heeft MS met Windows 7/8 veel verbeterd en wordt het daar ook steeds lastiger.
Toch heb ik laatst Ubuntu 12.04 LTS op mijn laptop geïnstalleerd om er vlak na te ervaren dat X11 vast sloeg.

Nu was het niet een echte vastloper CTRL-ALT-F2 en ik kon de X11 processen killen, maar lelijk was het wel.

Dat soort ervaringen, de naam (die nooit bij mij in de smaak heeft gevallen), de onduidelijkheid over Wayland/X11 en wat ze nou willen, zorgen ervoor dat Ubuntu toch niet zo goed als distributie bij mij staat aangeschreven. (Aan de andere kant zijn hun drivers meestal wel heel erg up-to-date)
1) Ubuntu slokt bij mij zo'n 350MB ram op (kaal) waar Windows 7 zo'n 600~700MB opslokt. Dat scheelt inderdaad niet zoveel
2) De Amazon zooi kun je met één klik uitzetten via Systeeminstellingen -> Privacy
3) Ubuntu wordt ontwikkeld door mensen uit heel de wereld, dus een privacylek heb je vrij snel door.
Ubuntu (of andere Linux varianten) is niet 'goed' omdat het feilloos zou draaien. Ubuntu is 'goed' omdat het open source is. Mocht jij, of iemand anders een lek vinden, of een kwaadaardige routine dan is dat niet alleen zichtbaar, je kan het zelf nog oplossen. Wanneer je die oplossing ook publiek maakt dan is voor iedereen mogelijk het probleem te omzeilen.

Die transparantie is je garantie en een closes-source kan DIE garantie nu eenmaal niet leveren.

Daarnaast is de prijs-kwaliteit verhouding erg gunstig voor open-source producten t.o.v. Windows. 'tuurlijk heb je even te maken met een leercurve wanneer je over moet stappen van Windows naar Ubuntu, maar als je die meerekent is dat geen zuivere vergelijking.

Dezelfde transparantie is ook meteen de garantie voor alle beweringen van een nieuwsgierige Chineese overheid. Mochten zij inderdaad 'nieuwsgierig' zijn, dan is dat snel genoeg bekend. Oplossingen zullen er ook snel genoeg zijn.

Ik ben er niet zo bang voor. Een een grotere groep gebruikers maakt het interessanter voor ontwikkelaars om hun energie in het product te steken. Dat kan voor de Linux community alleen maar gezond zijn !
Dus als ik een OS met crapcode ontwerp en maak het open source dan is het goed? Closed source of open source doet er niet toe voor een OS. Te weinig die het geheel snappen.

Een OS is goed als het in zijn geheel op orde is en functioneel goed inzetbaar is.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 28 augustus 2013 15:23]

Dus als ik een OS met crapcode ontwerp en maak het open source dan is het goed?
Nee, natuurlijk niet !
Daarom staat "goed" ook tussen quotes.
"Goed" moet meer gelezen worden als "verdient in principe de voorkeur" en niet "installeer dit als een kip zonder kop"
Natuurlijk zijn er meer factoren om rekening mee te houden.

Overigens: Ubuntu is zeker géén crapcode. Dat zit heel behoorlijk in elkaar.
Ik begrijp niet waarom jij stelt: "verdient in principe de voorkeur" = "goed".

Volgens jou redenatie zou dis wat de voorkeur geniet boven het andere 'goed' zijn. Lijkt me niet heel wenselijk.

Volgens mij heeft BoringDay een betere definitie.
Ja, maar als het crapcode en Open source is.. ziet iedereen die er verstand van heeft dat het crap is en gaat niemand naast jezelf het gebruiken, laat staan ervoor ontwikkelen. Toch?
Niemand dwingt je om Windows te gebruiken. ;)

Echter bedenk wel dat zodra Linux een noemenswaardig marktaandeel krijgt dat je dan ook alle negatieve zaken erbij krijgt als virussen, exploits etc. etc.. Je ziet nu al dat de Macs een interessant doelwit gaan vormen voor malware schrijvers. Hoe groter een OS wordt, hoe meer het gaat lonen om malware ervoor te maken.
Echter bedenk wel dat zodra Linux een noemenswaardig marktaandeel krijgt dat je dan ook alle negatieve zaken erbij krijgt als virussen, exploits etc. etc..
Nee, want het platform/architectuur is per definitie veiliger dan Windows.

Macs lopen altijd lichtjaren achter met updates e.d. Linux distro's updaten zodra er een fix is ipv 1x per periode.
Bullshit. Geen enkel OS is veilig tegen onwetende of domme gebruikers.

De meeste malware-infecties onder Windows worden veroorzaakt omdat mensen per se "5000-naked-celebrity-pictures.exe" willen installeren. Ze geven er zelfs hun UAC-wachtwoord voor op. (Ja, je kunt UAC van een wachtwoord voorzien zodat het net werkt zoals de grafische Su op de Mac en Linux).

Daar is geen enkel OS tegenop gewassen, ook de Mac of Linux niet.
Ik wou dat linux zoiets heeft als een .exe bestand downloaden en installeren. Als je buiten de store iets wil installeren ben je genoodzaakt omdat via commandprompt scherm te doen, tenminste wat ik ben tegengekomen. Als zoiets niet (meer) hoeft, hoor ik het graag, want dat is eigenlijk het enige wat mij tegenstaat om Windows vaarwel te zeggen.
Debian based distro's (zoals Ubuntu) hebben een .deb bestand. Een Debian Package, dubbel klikken en je packagemanager handelt het af, progressbar bekijken en tada! :)

Commandline kan het ook vrij makelijk:
dpkg -i naam_bestand.deb
Dankjewel voor de info, ga ik eens uit proberen van de week ofzo
Echt het enige? Tja, dan zou ik ook wachten totdat dit probleem is opgelost.
Ik heb met meerdere personen te maken, die dat soort dingen niet (willen) begrijpen. En dan houdt je dat echt wel tegen ja
Wellicht een ppa toevoegen en dan kan je het gewoon opzoeken in de USC of via de apt-get ;)
Nee, want het platform/architectuur is per definitie veiliger dan Windows.
Per definitie? Dat zegt helemaal niets, alles hangt af van de kwaliteit van de code.
Fundamenteel is denk ik een beter woord. Linux heeft een aantoonbaar correcte hierarchie in permissies van gebruikers, processen en apparaten. Iets wat bij de meeste gesloten OS-sen naar mijn idee onwaarschijnlijk is en sowieso niet aantoonbaar.
Kwaliteit van de code speelt altijd mee, maar wat betreft de Linux-kernel kun je er gerust van uitgaan dat die van hoge kwaliteit is.

[Reactie gewijzigd door blorf op 28 augustus 2013 17:00]

Jawel, ontwikkelaars dwingen je om Windows te gebruiken, door niet voor het platform Windows te ontwikkelen.

Dit probleem heeft MS inmiddels ook maar dan op de smartphone markt.

Keuze = goed.

Ik heb overigens het idee dat zaken binnen linux en ubuntu veel sneller worden gefixt ipv op een vaste patchdag. Het grootste probleem voor malware zit altijd nog tussen de bureaustoel en het toetsenbord.

*edit: er stond niet precies wat ik bedoelde

[Reactie gewijzigd door TheStef op 28 augustus 2013 14:49]

Jawel, ontwikkelaars dwingen je om linux te gebruiken, door niet voor het platform te ontwikkelen.
Je bedoeld waarschijnlijk dat ze je dwingen Windows te gebruiken. ;)

[Reactie gewijzigd door T-men op 28 augustus 2013 14:38]

Daar kan ik mij inderdaad ook bij aansluiten. Ik draai eigenlijk al vanaf 8.04 Ubuntu en dergelijke derivaten en ben sinds mijn overstap eigenlijk maar bar weinig in de Windows omgeving geweest.

Behalve als ik bijv. software van school o.i.d. krijg wat alleen voor Windows systemen ontwikkeld is.
Gezien, herstelt, dank. :)
Jawel, ontwikkelaars dwingen je om Windows te gebruiken, door niet voor het platform Windows te ontwikkelen.
Nee, jouw keuze (of een andere externe invloed) om bepaalde software te gebruiken "dwingt" je tevens Windows te gebruiken. Ontwikkelaars doen gewoon hun ding, en hebben de vrijheid zelf te bepalen waar ze voor ontwikkelen.
De sneller de linux markt groeit de sneller het dezelfde problemen gaat veroorzaken als ieder ander groot OS. Uiteindelijk word het zo gekraakt en gewringt dat het sneller moet en dus labieler word.

Windows gebruiken hoeft theoretisch nu al niet meer met wat gespeel.
Windows gebruiken hoeft theoretisch nu al niet meer met wat gespeel.
Was het maar zo. :(
De Adobe software zoals Acrobat Professional en Lightroom heb ik toch echt nodig. En dat draait voor geen meter via Wine. Althans, niet op mijn machines.

Edit: http://appdb.winehq.org/o...ass=version&iId=28669

[Reactie gewijzigd door ADQ op 28 augustus 2013 15:37]

Geen ervaring, maar Photoshop CS2 werkt prima bij mij
Hoe is dat relevant? Als je een echt grondige haat aan Windows hebt ben je meer dan blij met CS2 op Ubuntu
Ik denk dat arthur-m gewoon verwees naar het feit dat Photoshop CS2 al zeer oud is.

Linux kan er zelf niet veel aan doen, maar als ik onhandige alternatieven voor mijn bestaande Windowssoftware moet gebruiken (beperkte opensourcesoftware, buggy/lelijke emulatie via Wine, virtueel via VirtualBox, etc.) dan moet het voor mij niet.
Heb 131 titels in mijn steam-library, als een kwart daarvan op linux te spelen is mijn schatting al ruim
De integriteit van het Linux-systeem verknallen om het sneller te krijgen zal alleen in het openbaar gedaan kunnen worden. Dat is dus bij voorbaat kansloos. Met volledig open source software is de consument niet te bedonderen met grappen als
  • vendor lock-in, zowel voor eindgebruikers als ontwikkelaars
  • het creeeren van alleenrecht op hardware
  • het "bijsturen" van de markt door onnodig hoge systeemeisen voor te schrijven of te veroorzaken.
  • het hanteren van een kunstmatige sub-markt voor software, met eigen vraag, aanbod en prijzen.
  • spionage/tracking praktijken plus de exploitatie van de daarmee verkregen informatie
Maar ik denk dat veel mensen zich er eerst in verdiept moeten hebben om zich daarvan bewust te worden. Het verschil is enorm, is mijn ervaring.

[Reactie gewijzigd door blorf op 28 augustus 2013 16:23]

Ik vind Ubuntu zooo lelijk, ik draai nu al een poosje op Elementary OS en sinds kort op een ssd en het bevalt me echt perfect, zodra mainstream games ook op steam-linux worden uitgebracht zou ik niet weten wat ik nog met windows moet.
Als je Ubuntu lelijk vindt kan je redelijk makkelijk een ander thema gebruiken. Bijvoorbeeld dat van eOS, wat ik persoonlijk ook veel mooier vind. Daarnaast zijn er natuurlijk wel wat verschillen in workflow door de verschillende windowmanager, maar ook dat is een kwestie van smaak.
eOS is wel iets lichter dan Ubuntu.
Hoop dat de huidige trend om meer aandacht te besteden aan GNU/Linux/OSS zich doorzet; het ontbreken van brede ondersteuning blijft een beetje kip-ei verhaal en ik zou graag zien dat dit 'ei' een keer uitkomt :) Initiatieven als deze leveren daar een mooie bijdrage aan, zeker in een land als China met veel potentiele nieuwe gebruikers (en ontwikkelaars).
Er is denk ik weliswaar nog een lange weg te gaan maar ik heb goede hoop!

[Reactie gewijzigd door Thedr op 28 augustus 2013 14:13]

Iedereen zijn eigen smaak, maar ik vond Ubuntu, vooral op grafish gedeelte niet bevredigend. Toch is er een heleboel zelf aan te passen d.m.v. themes en dergelijke, maar toch blijft het een beetje een onsamenhangend geheel in mijn optiek.

Bij eOS hebben ze dat inderdaad veel beter aangepakt. Op een hollistische/integrale manier is alles op elkaar afgestemd en komt de GUI veel 'volwassener' en beter over. Net dat beetje meer...
In China draaien al veel machines met Ubuntu of een andere Linux distro. In principe wil men (enigzins terecht) niet afhankelijk zijn van Micrsoft. Berichten dat er in Windows 8 (en oudere versies) een backdoor voor de NSA zit zullen daarbij niet helpen, vooral niet bij een land zoals China.

Heel langzaam brokkelt de userbase voor Windows af en vloeit het uit naar alternatieven.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 28 augustus 2013 13:56]

Dat doet het al jaren... Maar dan moet je niet blind kijken naar desktop computers, maar ELKE computer met een OS die in deze wereld bestaat.

http://en.wikipedia.org/w...hare_of_operating_systems

It's also interesting to note that embedded segment is the largest segment in term of unit compare to mainframe and super computer but also desktop and server.

Als je ELKE OS draaiend in een statistiek zou stoppen heeft Windows OS maar een marginaal aandeel in deze globale wereld.

En dan heb ik het over OSen zoals die op je tv, auto en echt overal op draait. Ik heb het dan over ELK OS op aarde.

En laat Linux nou koning zijn in Embed, Mainframe, Server, en Mobile. Microsoft heeft enkel de desktop in handen wat gewoon een marginaal aandeel is.

Microsoft is dus eigenlijk nergens met hun OS. De nummer 1 OS is nog altijd met een Linux Kernel. En ja Android valt daar onder.

Als Linux ooit voet krijgt in de Desktop wereld, dan weet Microsoft zelf wel dat het is gedaan met hun OS. Linux heeft bijna overal een monopolie weten te krijgen. En nu is de aanval gezet op de desktop. En ik vind het een positieve gebeurtenis.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 28 augustus 2013 17:48]

Laten we het hopen! Toch ziet de toekomst er voor GNU/Linux er veelbelovend uit, vooral gezien de ontwikkelingen de laatste jaren, die zich in snel tempo opvolgen :D
een monopolie is nooit een positieve gebeurtenis.
很好! Jammer dat Dell dit in Europa maar voor beperkte duur heeft gedaan. Hopen dat Dell's Ubuntu machines in China een succes worden, zodat ze het in Europa ook weer op gaan pakken.
Dan mogen ze ook gelijk eOS meenemen van mij :D
Dit verbaast me weinig, de Chinese overheid wil af van Windows en Ubuntu Kylin is ontwikkelt voor de chinese markt in samenwerking met de overheid.
Als dat aanslaat, zullen de marktaandelen wel zodanig stijgen dat Ubuntu ineens een interessant alternatief gaat worden voor ontwikkelaars.
Da's een mooie boost voor Ubuntu. Tot op heden vind ik Windows nog steeds prettiger, maar dat verandert wel een keer als Ubuntu op grote schaal gebruikt gaat worden.
Heel leuk dat Dell dit wil proberen in China.
Maar ze hebben een marktaandeel van 7% in China ... daar ga je geen revolutie mee ontketenen.

Pas als de in China grote merken als Acer en Lenovo overstappen op Ubuntu zie ik wat gebeuren.

Tevens moet eerst Tencent nog een goed werkende QQ client maken voor Linux willen de meeste Chinezen ook maar denken aan overstappen :9

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 28 augustus 2013 15:59]

Goed nieuws, hoe meer marktaandeel voor Linux hoe beter.. meer gebruikers betekent dat Linux steeds aantrekkelijker wordt en er eindelijk eens serieuze concurrentie voor windows komt, hoewel dat nog wel een tijdje zal duren denk ik.

Maar zelf prefereer ik verreweg windows 7, wat mij vooral tegenhoudt zijn de games en het terminal.
De Linux terminal is juist een weldaad, vooral als je command prompt gewend bent :)

Het is zeker even wennen, maar het is zo veel uitgebreider en de mogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos :)