Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 184, views: 28.630 •

Microsoft heeft bevestigd dat Windows 8.1 en Windows 8.1 RT de rtm-status hebben gekregen en zijn opgestuurd naar fabrikanten van laptops, tablets en pc's. Het softwarebedrijf geeft echter aan dat de Windows 8-update niet voor de officiële release op 18 oktober beschikbaar zal komen.

Windows logoEr gingen al eerder geruchten dat de Windows 8.1-update door Microsoft is opgestuurd naar oem-partners. De softwaregigant heeft dit inmiddels in een blogposting bevestigd. Microsoft laat tevens weten dat het de rtm-versies van Windows 8.1 en Windows 8.1 RT niet tussentijds online zal plaatsen op bijvoorbeeld TechNet of MSDN. Dit heeft de softwaregigant bij vorige Windows-versies wel gedaan.

Microsoft geeft als een van de redenen voor het niet publiekelijk uitbrengen van de rtm-release dat het nauw met zijn hardwarepartners wil samenwerken om de laatste plooien in de update voor Windows 8 glad te strijken. Volgens Tom Warren van WinRumors zou Windows 8.1 ook nog de nodige bugs bevatten die Microsoft in alle stilte zou willen wegwerken. Overigens zou de softwaregigant ook nog samenwerken met enkele app-developers die zo vernieuwingen in hun apps voor Windows 8.1 en de tabletversie Windows 8.1 RT tijdig kunnen uitbrengen.

De update voor Windows 8, die gratis beschikbaar zal komen, zal op 18 oktober voor zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt worden uitgebracht. In Windows 8.1, momenteel beschikbaar als Preview, worden een aantal features toegevoegd. Zo kan de gebruiker direct naar de desktop booten en de startknop keert weer terug. Ook bevat Windows 8.1 een gewijzigd startscherm, zijn er meer koppelingen gemaakt met diverse clouddiensten zoals SkyDrive. Daarnaast zijn diverse apps als Mail en Calendar bijgewerkt.

Reacties (184)

Reactiefilter:-11840151+153+210+30
RTM = Release To Manufacture.

Vrij vertaald, klaar om geproduceerd te worden.

[Reactie gewijzigd door Bull op 27 augustus 2013 16:32]

Release to manufacture
Ja, release idd terwijl ik zelf meestal Ready zeg. :P
Je haalt de 2 door elkaar: RTM kan "Release to Manufacture" betekenen of "Ready to Market"
Nee het betekend gewoon Release To Manufacturer, wat betekend dat het beschikbaar is voor de oems zoals Dell, HP, etc.
Van oudsher slaat "release to manufacturing" op het feit dat de software naar de fabriek gaat om te laten dupliceren op diskettes of cd's.
even opzoeken in je eigen favoriete zoekmachine zou ik zeggen... alles voorkauwen krijg je luie mensen van....
Dit is hier een site om technisch nieuws te melden aan leken.

Dan kun je op zijn minst simpele, doch obscure afkortingen eventjes verklaren. Kleine moeite. Ik heb al zat onleesbare technische rotzooi vol met afkortingen moeten lezen in mijn korte, doch enerverende leven.

10 Seconden extra typen door de redacteur weegt niet op tegen 1000x 30 seconden verknoeit door 1000 onnozele lezers zoals ik.
Niet lullig bedoeld, maar hoezo is dit een site om technisch nieuws te melden aan leken?

Ik ben het wel met je eens dat er tenminste een hoover had mogen zijn die de afkorting uitlegt.
Euhm een site voor iedereen? tweakers is juist toegankelijker geworden met de jaren. Het technische niveau lag vroeger stukken hoger.
Van bezoekers van deze site wordt verwacht dat zij op zijn minst een beetje kennis hebben en anders enigszins goed bij zinnen zijn om zelf op onderzoek uit te gaan. Als je wat verder zou kijken dan je neus lang is en niet zou zeuren over 10 seconden extra van een redacteur, zou je zien dat erg veel bezoekers hun best doen om juist extra informatie onder het bericht te zetten. Dat JIJ deze afkorting niet kent wil niet zeggen dat geen enkele bezoeker hem snapt. Op een site voor dokters gaan de redacteurs toch ook nergens uitleg voor leken geven?
Dit is hier een site om technisch nieuws te melden aan leken.

Dan kun je op zijn minst simpele, doch obscure afkortingen eventjes verklaren.
RTM is geen obscure afkorting. Moeten we straks ook kB en USB gaan uitspellen?
Waarom? Op Tweakers.net wordt enig intellect en kennis verwacht van de lezer. Dit is geen nu.nl om maar snel en makkelijk even alle informatie te consumeren. Moet Tweakers.net ook interessante artikelen over quantummechanica uitleggen zodat ook 5 jarige kinderen het begrijpen?

Nee, laat Tweakers.net maar mooi blijven zoals het hoort. Als je essentiele dingen als kB en USB niet begrijpt laat staan niet eens even wil opzoeken, hoor je niet thuis op Tweakers.
Tweakers.net is alleen niet voor leken om maar snel even nu.nl-stijl alle nieuws te consumeren. Tweakers.net moedigt intellect en kennis aan, niet af. Doe maar wat zoekwerk als je een afkorting niet begrijpt, laat staan als het om afkortingen gaat die algemeen bekend moeten zijn. Sterker nog - er is een goede reden dat afkortingen gebruikt worden. Die reden moet je kunnen bedenken, dat kan zelfs een leek.

[Reactie gewijzigd door Senzune op 28 augustus 2013 00:16]

Vreemd. Toen ik eens iets schreef viel men er over dat ik geen link had geplaatst. Kreeg een berichtje van ene Jan. Ik moest een link plaatsen zodat niemand zelf op zoek hoefde te gaan.
CTRL + T, typ "rtm", enter.

First hit. Letterlijk 2 seconden. Beetje moeite doen kan geen kwijt.
gryz, de mensen die dat niet weten kunnen het even op Google ea opzoeken, het is ondoenbaar om iedere afkorting telkens uit te leggen.

RTM: Realease To Manufacturer

PS: indien je het artikel goed had gelezen kon je dit er best wel zelf uit halen.
Maar aan elk Windows tablet bericht toevoegen dat Win RT geflopt is en Microsoft veel geld heeft afgeschreven valt kennelijk niet in de klasse 'ondoenbaar'?? Want oh oh oh wat wordt die berichtgeving toch keer op keer uitgemolken (niet relevant aan dit nieuwsbericht, maar wel aan jouw opmerking).

Sorry voor de trol, maar even 1 keer tussen haakjes de betekenis zetten lijkt mij een kleine moeite.

Excuses voor deze offtopic reactie.
Het is nu zo vaak voorbij gekomen dat het algemeen bekend moet zijn, zeker in deze industrie.

Alternatief kan zijn om een mouse-over popup te maken..... dit voor alle common woorden die gebruikt worden maar waarvoor iedereen te lui is om het even op te zoeken..... OTAP, PoC, NoC, SATA, PATA, SAS, SSD.....
Ruim dertig jaar geleden ging ik informatica studeren. Ik had de term RTM nog nooit gehoord. Release date, shipping, gone gold, tape-out, ken ik allemaal. Maar niet RTM.

Er van uitgaan dat de lezer net zo veel weet als de schrijver is een teken dat de schrijver zich niet met zijn publiek kan vereenzelvigen. Oftewel: hij is misschien niet de beste persoon om voor dat publiek te schrijven.

[Reactie gewijzigd door gryz op 27 augustus 2013 20:16]

RTM is gewoon een gangbare afkorting die al jaren wordt gebruikt! Heb jij onder een steen geleefd ofzo?
>Er van uitgaan dat de lezer net zo veel weet als de schrijver is een teken dat de schrijver zich niet met zijn publiek kan vereenzelvigen. Oftewel: hij is misschien niet de beste persoon om voor dat publiek te schrijven.

Je hebt helemaal gelijk. De auteur moet zijn excuses aanbieden aan alle leken die zich hier bevinden. Laat dat moeilijke schrijfwerk maar over aan de gespecialiseerde techblogs die hoge kwaliteit nieuws voorzien. Tweakers.net daarentegen is maar een snelle nieuws-consumptie-site, zoals nu.nl.

Misschien is een beetje respect voor de auteur niet verkeerd. Als je een term niet gebruikt die in de techwereld meer dan bekend is, zoek je hem maar op. Verreik je kennis. Ruim dertig jaar geleden zeg je ook - welkom in 30 jaar in de toekomst. Misschien is er in die tijd wel een afkorting of twee erbij gekomen die zich niet in jouw curriculum bevinden.
Gryz, PS betekend Post Scriptum, iets dat je na het schrijven nog een toevoegd.

een beetje beleefdheid zou er ook we van af mogen. het zijn niet domme mensen die afkortingen gebruiken, maar "routinees"

Maar MS ofwel MSFT ofte Microsoft is daar heel goed in (in het gebruik van afkortingen).
Lezen is inderdaad moeilijk.
Commentaar leveren is echt nog heel veel moeilijker.
Maar dat RTM zoals je schrijft..... werkelijk gemak naar customer( realease ) is wist ik echt niet.
99% van de tweakers weet wat een RTM-status is. Anders; Google is your best friend!
99% van de Tweakers weet ook dat de startknop weer terug komt en boot to desktop erin zit. Dat staat gewoon in het artikel, vermoedelijk voor de 1% die dat nog niet wist. In dat licht bezien had RTM ook best verklaard mogen worden. Als je alles zelf moet opzoeken, dan is een site met een redactie ook niet nodig
Ben ik niet geheel met je eens. RTM is een afkorting die regelmatig gebruikt wordt en waarvan de betekenis bij het merendeel van de Tweakers wel bekend is. In een nieuwsitem op Nu.nl gaan ze ook niet uitleggen waar de afkorting 'etc' voor staat. Dit is IMHO niet te vergelijken met het vermelden van de terugkeer van de startknop. Dit gaat immers over een 'tijdelijk' nieuwsfeit, de betekenis van een afkorting geldt daarentegen altijd.
Afgelopen zondag vond Tweakers toch ook dat je RTM best kon uitleggen: nieuws: 'Microsoft verstuurt rtm-versie Windows 8.1 naar fabrikanten'

En hier ook: nieuws: Windows 8 is 'klaar' en krijgt rtm-status

Ook hier: nieuws: Microsoft heeft rtm-versie Windows Phone 8 klaar

Dus heel gek is het niet, blijkbaar. Sterker nog: het wordt vaker wel dan niet uitgelegd.

[Reactie gewijzigd door reeboot op 27 augustus 2013 17:00]

Dus nu is het limiet bereikt dat iedereen het wel moet weten en is het niet meer nodig om uit te leggen....
Ah. Er is dus een limiet. Joh, weer wat geleerd.
Zo'n rare vraag vind ik dit helemaal niet.

En interessanter vind ik wat 'RTM' nu dan tegenwoordig echt betekend. Vroeger werd er eerst van een golden master kopieën gemaakt die werd gedistribueerd naar de fabrikant ook wel RTM.

Windows 8.1 is tegenwoordig volledig digitaal. De .1 een digitale update van 8. Je kan het googelen, maar echt antwoord vind je niet hoor.
Het betekent nog steeds hetzelfde, de digitale "master" wordt nu verspreid naar fabrikanten zodat zij deze in hun productie proces op kunnen nemen en bij de release pc's met 8.1 pre-installed in de winkels kunnen hebben.
Ja, de RTM, Release To Manufacture(r), is de release die naar de fabrikanten (OEMs (Original Equipment Manufacturers)) gaat die zo hun devices (apparaten) kunnen testen om de laatste bugs (foutjes in de software) er uit te kunnen halen.
Software (code die een computer iets laat doen) is namelijk nooit af, ook al wordt er een versie (8.1) vrijgegeven, en bevat vrijwel altijd wel hier of daar iets conflicterends wat verholpen moet worden.
Deze OEMs hebben dus ruim een maand (bijna twee) de tijd om W8.1RTM te testen en de bugs door te geven zodat Microsoft deze kan verhelpen.
Deze bugfixes (reparaties aan de code) worden dan geleverd in de eerste update die W8.1 krijgt.
Naast de bugfixes bevat die eerste update ook de gewijzigde code en toevoegingen van een aantal Apps (softwareprogrammaatjes speciaal voor de touch/metro/tiles-omgeving) Enkele Appschrijvers krijgen namelijk ook toegang tot de RTM om zo hun Apps te testen en te verbeteren/repareren.
De RTM wordt inderdaad geleverd door de OEMS op hun hardware ten tijde van de wereldwijde release (en heeft dan nog niet de update/bugfixes)

De officiële launch van 8.1 komt dus nadat tal van fabrikanten hebben gezorgd dat de meeste foutjes al opgelost zijn als 8.1RTM op hun hardware draait, de RTM wordt na de bugfixes zgn "stable" en is dan klaar voor de consument.
Dat wil niet zeggen dat er na de wereldwijde release geen bugs meer voorkomen, wel minder, gezien de vele verschillende configuraties (samenstellingen van computers uit verschillende onderdelen) zullen er altijd nog wat naar boven komen.
Welke ook weer opgelost (herschrijven van de code) zullen worden.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 28 augustus 2013 00:48]

99% van de tweakers weet wat een RTM-status is.
Dat betwijfel ik.

Eventjes een search op Tweakers gedaan naar "rtm-status". Inderdaad meerdere artikelen. Maar allemaal over MicroSoft producten. Het lijkt er dus op dat "rtm-status" een MS-specifieke afkorting is. Nog meer een reden om de afkorting een keertje voluit te schrijven in het artikel.

[Reactie gewijzigd door gryz op 27 augustus 2013 18:06]

RTM is helemaal geen Microsoft-specifieke afkorting. Wel is Microsoft een van de weinige die die afkorting publiekelijk in het groot gebruikt.
Leuke van google dat voor iedereen de zoekopdrachten zijn aangepast op hun zoek gedrag.

Ik krijg "Remember The Milk"

Rotterdamsche tramweg maatschapij staat pas op pagina 3 of zo.
Inderdaad, ik krijg: RTM Ouddorp, de stoomtram van de eilanden. ( Link 2: Release to manufacture - Wikipedia )

[Reactie gewijzigd door lauwsa op 27 augustus 2013 18:49]

@gryz

Voornamelijk komen hier tweakers dus die weten wel wat rtm is.
Read The Manual. Het is een variant op RTFM.
Ze hadden er best zo'n tooltip onder kunnen zetten inderdaad.
Erg jammer dat de RTM niet eerder verkrijgbaar is. Heb ik voor niets MSDN/Bizzspark/VLSC.
Ik mis persoonlijk de startknop helemaal niet. Het is even (een week) wennen en daarna werk je 2x sneller wanneer je een applicatie wilt openen.

Voorheen: Start> programma's> programma map > applicatie link

nu: Metro, begin met tikken van de applicatienaam, klik.

ik ben max 2 seconden kwijt om een applicatie te vinden en te starten.

ook Run, control panel etc is super makkelijk te vinden.

Naar mijn mening heeft deze update dus ook geen toegevoegde waarde.
In Windows 7 kon je ook al beginnen met tikken van de applicatienaam in het zoekbalkje.
Feitelijk is er tussen 7 en 8 dus niks veranderd, het ziet er alleen nogal anders uit.
Ik gebruik dan alleen het start menu om wat te zoeken. Voor mij werkt metro in verhouding toch minder makkelijk omdat het start menu net iets soepeler opstart dan metro. Daar langs is de informatie in het start menu in 1 oogopslag gezien. Bij metro is de informatie over een groter vlak verspreid waardoor dit niet altijd meer mogelijk is.

Het metro scherm laat ook het hele scherm van kleur verspringen, dit zorgt bij mij ook voor een minder prettige ervaring. Je krijgt ineens veel informatie, als maar een klein deel van het scherm verspringt wordt je aandacht daar automatisch op gevestigd. Dit is dus bij metro menu niet meer.

Niet dat het verschil groot is, maar voor mijn gevoel is het kleine start menu: soepeler, overzichtelijker en sneller. Het zou misschien even snel of zelfs sneller moeten zijn, maar bij dit soort dingen is je gevoel belangrijker.

Maar goed, iedereen heeft een andere mening. Ik kan me ook inkomen waarom andere metro beter vinden dan het start menu.
Start-knop (op het toetsenbord) -> Tikken van applicatienaam -> Enter, een methode die al in Windows 7 (en misschien Vista, daar ben ik niet zeker van) werkte.

Ik wil heel graag de start-knop en start-menu terug, maar niet omdat het efficienter zou werken. Ik wil deze terug omdat ik met drie schermen werk, alleen maar op de desktop, en elke keer ik op de start-knop druk springt één van die drie schermen op de fullscreen menu, wat echt wel irritant is.
Ken het alleen niet als "nieuw" in Windows 7 aan ajb.

Daarnaast, Vista kon het ook al. ;)

Maar deze feature was dé beste feature naar mijn mening die MS heeft overgenomen, van Gnome wel te verstaan. (Sinds versie 2.12 uit m'n hoofd - 2005?)
Een jaartje dus voordat Vista uit kwam (begin 2006). En nee, de Nov RTM versie van Vista zocht enkel documenten, nog geen applicaties.

Moet zeggen dat die RTM toen de tijd eigenlijk al erg goed was. Heb Vista met plezier toen al 5 maanden voor release gebruikt. Dat terwijl de Win 8 RTM toch wel even anders was. (en veel korter voor de release)

Dit, naast diverse andere zaken gaf maar weer aan dat Win 8 toch wel een haast klusje was. Je zou verwachten dat na Win 7, net als na XP ze wel even de tijd hadden om met iets goeds te komen.

Jammerlijke ontwikkeling rond de telefoons en tablets toch, de hele markt moet er maar weer onder leiden...
Ik zei ook helemaal niet dat het nieuw was, maar ook al aanwezig in Windows 7.

Ik heb ook nooit een window manager op mijn Linux bakken gehad, dus ik heb er geen idee van wat er al dan niet in Gnome zat, en je kan ook niemand kwalijk nemen dat ze niet alles over alles weten naar mijn mening ;)
"Maar deze feature ....overgenomen, van Gnome wel te verstaan" - komt het niet uit dmenu?
Start-knop (op het toetsenbord) -> Tikken van applicatienaam -> Enter, een methode die al in Windows 7 (en misschien Vista, daar ben ik niet zeker van) werkte.
Vista had inderdaad ook al deze functie.
Ik wil heel graag de start-knop en start-menu terug, maar niet omdat het efficienter zou werken. Ik wil deze terug omdat ik met drie schermen werk, alleen maar op de desktop, en elke keer ik op de start-knop druk springt één van die drie schermen op de fullscreen menu, wat echt wel irritant is.
Nu ben ik alleen wel benieuwd wat je er irritant aan vind? Het feit dat je 1 scherm even tijdelijk niet ziet? Dat je liever alle drie de schermen een fullscreen menu wil? Of dat je liever altijd het fullscreen menu op 1 vast scherm weergeeft? Of de dat het niet goed verloopt met de rest van het OS?

Het gene wat ik irritant vind is dat het modern UI niet goed overloopt op de rest van Windows. Nu met Windows 8.1 is het wel iets verbeterd door dat je nu de bureaubladachtergrond kan worden overgenomen. Nog beter zou zou zijn dat de achtergrond gewoon doorzichtig wordt, zodat je nog kan wat zien waarmee je bezig was. Dat zie je bijv. ook bij Ubuntu en bij de App launcher van Mac OSX.
Als je dat ook niet fijn vindt, raad ik je aan Start8 te gaan gebruiken, die er voor kan zorgen dat het Modern UI kleiner wordt weergegeven. Deze kan ook het oude start menu simuleren.

Edit:
Pokkie ziet er inderdaad goed uit. Zo te zien is het ook een smart menu en heeft het tevens iets weg van het start menu uit Linux Mint.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 28 augustus 2013 12:16]

Het irritante is simpelweg steeds die overgang (vermoedelijk door de achtergrond, zal ik zien als ik 8.1 heb). Ik heb een tijdje Start8 gebruikt, maar was me toch wat te traag bij het opzoeken van programma's.

Ik heb nu Pokki draaien en dit is voor mij - persoonlijk - het beste wat ik draaien gehad heb. Standaard menu die open gaat zijn je favorieten, eronder heb je een volledige lijst van programma's, en ook het typen om te zoeken zit er in. Voor mij is dit dus simpelweg een verbeterde versie van de Windows 7 start-menu.
Het is in al die voorgaande topics al duizend keer uitgelegd waarom sommige users die startknop/menu wél missen. Ik hoop dat ik vandaag eens interessante Win 8 reacties kan lezen, zónder voor de zoveelste keer die oeverloze discussie.
Voorheen: Start> programma's> programma map > applicatie link

nu: Metro, begin met tikken van de applicatienaam, klik.
Ik heb wel eens zoveel programma's op mijn systeem staan dat ik de naam niet meer weet. Dan is het oude start menu wel erg handig vind ik..

[Reactie gewijzigd door HansvDr op 27 augustus 2013 16:38]

Hoe ging je het betreffende programma dan terugvinden in Windows 7?
Het hele Startmenu afstruinen in de hoop dat je een naam tegenkomt die je herkent?
In Windows 8 heb je altijd nog een overzicht van alle programma's, wat het veel makkelijker maakt een dergelijk programma terug te vinden.
Het oude startmenu is daar juist heel onhandig in.
+ dat je in Windows 8.1 de programmalijst ook kan sorteren op gebruik.
Hoe ging je het betreffende programma dan terugvinden in Windows 7?
Het hele Startmenu afstruinen in de hoop dat je een naam tegenkomt die je herkent?
Zo ongeveer ja, alleen ging me dat altijd heel goed af. Dus ja, dat vond ik in Win 7 makkelijker..

Snelstarten, meest gebruikte programma's met veel items gepind + automatisch mijn laatst gebruikte documenten / projecten

Startmenu: Links boven aan automatisch meest gebruikte programma's + automatisch mijn laatst gebruikte documenten / projecten

Enkel een niet vaak gebruikt programma zocht ik even op.

Maar gelukkig heb ik die functionaliteit in Win 8 dank zij apps van derden weer terug maar ik zou het fijn vinden als heel de modern UI eruit kan.

Camera aan usb hangen, boem opeens in de modern UI, doe mij maar de gewone camera en scanner tool, dus ook dat aangepast.

Eigenlijk gebruik ik Modern UI nooit dus wat mij betreft, maak het optioneel.
Ik zie dan eerlijk gezegd niet echt het bezwaar van het gebruik van het nieuwe startscherm in Windows 8. Op het startscherm kun je namelijk veel meer snelkoppelingen van je meest gebruikte programma's en documenten kwijt dan je op je taskbar en/of oude startmenu kwijt kan.
Daarbij kun je ze ook makkelijk groeperen in verschillende categorieen, precies zoals je zelf wil.

Als ik het ook zo lees:
Snelstarten, meest gebruikte programma's
Startmenu: Links boven aan automatisch meest gebruikte programma's
Is dat nogal dubbelop.
Enkel een niet vaak gebruikt programma zocht ik even op.
Wat nu dus ook nog steeds kan door gewoon beginnen met typen.
Maar gelukkig heb ik die functionaliteit in Win 8 dank zij apps van derden weer terug maar ik zou het fijn vinden als heel de modern UI eruit kan.
Dat vind ik nou grappig. Veel mensen lijken maar niet te beseffende dat het ze eigenlijk alleen maar makkelijker is gemaakt, maar ze blijven vasthouden aan de oude ietwat omslachtigere manier van werken. Ik zie zoveel mensen met een enorme berg aan snelkoppelingen op hun desktop, hoe onverzichtelijk is dat. Het nieuwe startscherm si niet meer dan het oude startmenu, maar dan in een nieuwe vorm. Veel meer ruimte voor meer programma's in de volgorde die jij wilt. Ben je op zoek naar een applicatie dan hoef je niet eerst ergens op te klikken of een toets in te drukken, nee meteen zoeken.
Ik heb nog niemand een goed argument horen geven hoe het nieuwe startscherm hun beperkt in hun werk in vergelijking met Windows 7.
Camera aan usb hangen, boem opeens in de modern UI, doe mij maar de gewone camera en scanner tool, dus ook dat aangepast
Nou ik weetniet, maar ik heb het zojuist geprobeerd, maar bij mij wordt de Modern UI niet geopend.
Eigenlijk gebruik ik Modern UI nooit dus wat mij betreft, maak het optioneel.
Het is in principe al optioneel en straks in 8.1 helemaal.
. Ik zie zoveel mensen met een enorme berg aan snelkoppelingen op hun desktop, hoe onverzichtelijk is dat. Het nieuwe startscherm si niet meer dan het oude startmenu, maar dan in een nieuwe vorm. Veel meer ruimte voor meer programma's in de volgorde die jij wilt.
Nu komt die berg snelkoppelingen alleen maar tevoorschijn als ik de winkey intoets. Veel overzichtelijker, nu de UI is opgesplitst in een deel mét en een deel zónder deze snelkoppelingen. Hadden ze die optie 20 jaar geleden maar geboden....

alleen jammer dat je het nieuwe startscreen (evenals skype, mediaplayer en andere apps) niet simpelweg kunt minimaliseren door in je desktop buiten je window te klikken. (MS-developers: wellicht een leuk idee voor windows 9?)
herkenning.
1. van naam
2. op fabrikant => dit is er nu geheel uit

ok ja ik moet soms wat zoeken in Win7 was dat inderdaad veel lastiger dan in XP.
Hoewel ik het Win7 menu mooier vind, is de flap-uit van XP veel handiger, en was beter zelf in te delen.
Precies! Wij hebben op het werk daarnaast een test_, acceptatie- en productieversie van onze applicaties in het startmenu staan. Applicatie X staat dan in drie verschillende mapjes. Zonder het mapje kan ik niet zien wat welke versie is.
Hiermee geef je eigenlijk alleen toe dat de metro interface lastiger is dan het klassieke startmenu. Sinds de metro interface ben je namelijk pas de applicatienaam gaan tikken.
In Windows 7 werkt dit ook al prima: windows toest, begin met tikken van de applicatienaam, enter.
In Windows 7 werkt dit ook al prima: windows toest, begin met tikken van de applicatienaam, enter.
Dan moest je toch de windows toets gebruiken.
Dat hoeft in Windows 8 niet
Als je al een een andere applicatie zit moet in beide gevalleen eerst op de windowstoets stukken. Het voordeel wat jij noemt is alleen een keer als je de Pc hebt herstart en in de metro interface begint.
Hoe is het "lastiger" als het exact hetzelfde werkt?
tikoetikoe geeft aan het metro menu niet te gebruiken maar de oude " Start> programma's> programma map > applicatie link" wel. blijkbaar vindt hij de metro interface dus lastiger dan het oude startmenu. en gebruikt nu het toetsenbord iets wat in W7 ook al kon.

[Reactie gewijzigd door Tazzios op 30 augustus 2013 10:34]

Nou, ik ben anders heel blij met de toevoeging van Outlook op m'n RT!
Persoonlijk vind ik Outlook en Windows Mail vreselijke programma's; zeker als je berichten wilt exporteren en opnieuw wilt importeren in een schone installatie. Heb altijd gezeik gehad dat gegevensbestanden dubbel in de lijst stonden, ik deze vervolgens niet meer kon wissen omdat ze in gebruik waren en al dat soort ellende. Vervolgens had je alle mails dubbel en kon je deze weer een voor een eruit gaan vissen ...

Uiteindelijk ben ik gebruik gaan maken van het IMAP / Exchange protocol (GMail) en gebruik ik de webmail op mijn laptop of de Gmail app op mijn smartphone. Al die losse e-mailsoftware kan me gestolen worden.
Mijn provider (Ziggo) ondersteunt geen IMAP en ik heb geen zin om mijn email adressen naar GMail te verhuizen. Ik heb al een historie van honderden mails op Forté Agent waarin ik heel makkelijk op trefwoorden kan zoeken.
Gevolg is wel dat ik vaak mijn desktop alleen maar opstart om even m'n mailbox te kunnen checken op nieuwe mail. Dus ik ben hartstikke blij dat ik dat straks gewoon ook op m'n RT'tje kan doen.
De mail laat ik dan wel op de server staan want die haal ik dan eens in de zoveel tijd op m'n desktop binnen om te archiveren.

Ik wil Outlook dus alleen maar gebruiken om mail te lezen en niet om op te slaan.
Je kunt je e-mail van Ziggo intern door laten sturen naar een e-mailadres dat wél IMAP ondersteund, zoals Gmail.

Mensen kunnen gewoon naar je Ziggo-account blijven mailen. Uitgaande mail kun je simpelweg van een 'Reply to' configuratie voorzien, zodat het voor ontvangers lijkt alsof ze nog steeds naar Ziggo aan het mailen zijn (tenzij ze de e-mail header uit elkaar gaan plukken).

Daarbij; het maakt toch ook helemaal niet uit of ze dan naar Ziggo of direct naar je Gmail mailen ? Het komt toch allemaal bij elkaar terecht in hetzelfde postvak.

Ik heb het zo bij diverse klanten ingesteld die eigen domeinen hadden zonder IMAP. Gewoon alle mail intern laten doorsturen naar een nieuw Gmail adres. Zo hoef je geen nieuwe contactgegevens door te sturen naar al je klanten (die zien op een begeven moment vanzelf dat het van Gmail afkomt) en ze kunnen evengoed je oude (oorspronkelijke) adres blijven gebruiken.

Alles komt bij elkaar in hetzelfde Gmail postvak dat gewoon gesynchroniseerd kan worden tussen al je apparaten.

Kwestie van 10 minuten werk ...
Nooit geleerd je PST bestanden op te slaan en terug te plaatsen op je schone installatie? Ik denk dat het je 2 minuten gekost had... Werkte voor mij in ieder geval altijd ideaal :)

[Reactie gewijzigd door joostverkaik op 27 augustus 2013 20:50]

Exchange / IMAP is nóg fijner; dan hoef je niet met je e-mails te zeulen als je een installatie nieuw opzet.
Ik hoef in Windows 7 (en vorige Windows versies) nooit naar programma's te zoeken. De programma's die ik nodig heb staan onder in de taakbalk of desnoods op het bureaublad. Ik heb slechts een fractie van een seconde nodig om het betreffende programma te starten; heel wat sneller dan die "max 2 seconden) die jij nodig hebt.

Nu weet ik wel dat het aanmaken van een snelkoppeling een seconde of 10 á 15 duurt, maar dat is maar eenmalig terwijl je die zoekopdracht iedere keer in moet kloppen.

Nog sneller gaat het als je het programma de 1e keer start en dan rechtsklik -> "Dit programma vastmaken aan de taakbalk" selecteren. Vind ik toch een stuk handiger dan iedere keer met zoekvelden te gaan rommelen.

Van wat ik heb meegekregen schijnt Windows 8 zwaarder te leunen op invoer via het toetsenbord; dus zoekopdrachten en sneltoetsen. Ik heb helemaal geen zin om al die toetsencombinaties te onthouden terwijl een snelkoppeling het net zo goed doet.

Maar smaken veschillen nu eenmaal. Ik ga ook niet voor de zoveelste keer complete verhalen ophangen omtrent mijn houding tegenover Windows 8; die kennen de meesten van jullie nou ondertussen wel.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 27 augustus 2013 17:52]

Dat heb ik ook in Windows 8. Klik, geopenend programma, point being?!
Maar in Windows 8 kan je ook nog steeds je programma's vastmaken aan de taakbalk en snelkoppelingen op je bureaublad plaatsen.
Ja, maar dat was niet het primaire doel van Windows 8. Het kan, maar ze willen liever dat je Metro gebruikt.
Het mooie van Windows 8.1 is, dat hij niet alle geïnstalleerde programma's direct in het Start menu gooit, maar dat je dus deze programma niet alleen kan pinnen aan de Taakbalk, maar ook specifiek vast kan maken aan het Start menu.

Zo werkte ik net zoals jij ook eerst met Windows 7: alle relevante programma's op de Taakbalk. Maar sinds Windows 8.1 zet ik ze dus in het Start Menu en dat vind ik wel prettig werken. In combinatie met mijn vertrouwde Bureaublad achtergrond is dit een stuk prettiger besturingssysteem geworden.
Nee, ze willen dat jij je pc zo gebruikt zoals jij wilt....

Dat kan vrijwel helemaal hetzelfde zoals jij aangeeft dat je met 7 gewend bent/was.
In desktopmodus werkt W8 gewoon hetzelfde, afgezien van wat verbeteringen qua gemak.
Metro is een toevoeging aan het OS, wil jij geen apps gebruiken, los of gesnapt, dan is dat helemaal aan jou. Flikker ze er lekker af....... ;)
Net zoals je helemaal hetzelfde werkt met muis en tobo, als je dat wilt, en als je wilt kun je ook met touchscherm ,touchmouse of touchpad werken.

Je verschuilen achter dat W8 bedoelt is om ALLEEN in/met Metro te werken is de plank niet een beetje misslaan maar totaal niet weten waar die plank zich bevind.
De enige manier waarop ik zou overstappen op Windows 8, is als ik het Metro-scherm in zijn geheel kon verwijderen via "Configuratiescherm" - "Programma's en Onderdelen" -> "Windows-Onderdelen in- of uitschakelen".

Daarbij wil ik het klassieke startmenu terug hebben. Dan pas zal ik de overstap maken, anders niet.

Windows 8 was altijd bedoeld om ALLEEN met Metro te werken. Microsoft heeft er in eerste instantie alles aan gedaan om te ontmoedigen dat je gebruik zou maken van de klassieke desktop. Er werd zelfs "legacy"-code verwijderd om te voorkomen dat hackers het klassieke menu en de knop terug zouden brengen.

Je moet dus niet zo doen alsof Microsoft ons altijd de keus heeft geboden. Dat dezen ze pas nadat ze zagen dat Windows 8 slecht verkocht en er kritiek van vele miljoenen gebruikers was dat ze de huidige werkwijze onacceptabel vonden.

Metro mag dan wel een toevoeging zijn; het voegt voor velen ironisch gezien bijster weinig toe. Anders waren programma's zoals Start8 en Classic Shell geen tientallen miljoenen keren gedownload.

Als Microsoft werkelijk wil dat ik de de computer gebruik zoals ik het wil, zou het voor mij mogelijk moeten blijven om nieuwe computers met Windows 7 te kopen. Of beter nog; zonder besturingssysteem.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 28 augustus 2013 08:44]

Windows toets-X alle belangrijke zaken in een keer voor je neus.
In windows 8.1 is het metro, begin met tikken, rechts krijg je 3 voorstellen waar de applicatie in veel gevallen niet in voorkomt waar je nogmaals moet klikken. Zoals het in windows 8 is werkt prima, zoals het in 8.1 is werkt een stuk slechter...
Release to Manufacturer
"Zo kan de gebruiker direct naar de desktop booten en de startknop keert weer terug"
Dit is niet de Start-knop die we gewend zijn in Windows 7. MS wil gewoon hun 'fout' niet toegeven.
Mensen willen gewoon niet aanpassen. Er was op het begin ook een hoop commentaar op de Ribon interface (Die nieuwe werkbalken in Office). En zie nu een paar jaar later, de meesten werken nu met de ribon interfaces, vele programma's hebben het overgenomen en degene die het gebruiken willen vaak niet meer terug.

Kwestie van gewenning dus.
Eh, alle programmas die een ribbon bevatten worden door mij geweigerd. Ik ben het zat om me blind te zoeken.
Dus MS is een klant aan me kwijt met Office, en een paar andere programmas. Maar die laatste programmas zoals Verkenner en Paint gebruik ik toch nooit, dus geen verschil daar.
Mocht Adobe met de ribbon beginnen ben ik ook direct weg. (Alleen doet dat meer pijn.)

Ik ben benieuwd hoe het grote publiek deze aanpassingen zal bevallen.
Wacht: je weigert je blind te zoeken in de ribbon, maar je blind zoeken naar een menuoptie in een sub-sub-submenu, of nee, was het nou in een toolbar (maar is die nou zichtbaar of niet? eerst maar even de toolbars customizen) of was het een van de paar dozijn action panes? - is het toppunt van gebruikersgemak?
Toolbar? Die staan uit. Eerste wat ik doe na installatie.
En nee, in een menu hoef je niet te zoeken. File bevat alles wat je met files doet, obvious. Edit? Moet ik verder gaan?
Bijna alle programmas hebben dezelfde indeling, deels afhankelijk van het type programma natuurlijk. In MS Office? Oh, lettertype zit niet onder opmaak, maar onder Home. Er zal wel logica achter zitten, maar ik kan het niet vinden. File bestaat niet eens, dat is weer een ander soort knop.

Maar dit kan een eindeloze discussie worden, iets als Canon vs Nikon. Ieder zijn voorkeur, maar je moet wel kunnen kiezen.
Omdat vaak gebruikte commando's (vind ik) logischerwijs op de eerste plek zitten. Net als met de toolbars die in Office 2003 en daarvoor bij een standaard installatie aan staan. Niet alle knoppen staan standaard in beeld maar in de menu's. Je bent gewend aan de klassieke indeling, en die is veranderd vanaf 2007. Er staan nog steeds opmaak dingen onder de Opmaak tab, er staan nog steeds tabelinstellingen onder de Tabel hulptab (stukken beter dan in 2003 en daarvoor vind ik zelf) zodra je een tabel selecteert, en ga zo maar door.
Ik treed ADQ bij. De ribbon interface is een heuse achteruitgang. Schermen zijn breder geworden en MS plaatst een dik menu bovenaan, waar de ruimte net aan de zijkanten ligt. De ribbon is ook echt overkill. Veel knopjes zijn heel specifiek en worden volgens mij amper gebruikt. Vergelijk dit met Adobe die menu's vrij te plaatsen laten en waar minder gebruikte knopjes onder veelgebruikte knopjes zitten.

Die Metro interface net hetzelfde: hoewel ik veel zaken van Windows 8 een verbetering vind t.o.v. Windows 7 (vooral glass die verdwenen is), is de Metro interface een ware ramp. Het steelt je volledig schermruimte, de vorige zoekterm blijft staan als je opnieuw zoekt en zoeken in instellingen werkt met een aparte knop. Als je wilt uitloggen, moet je zitten zoeken naar de knop, afsluiten is een paar klikken meer dan vroeger... En het allerergste: eenmaal je in een Metro app zit is het sleuren met de muis om er weer uit te geraken. Ik ben precies een 80+er als dit gebeurt!
Ik vind de ribbon in de explorer een vooruitgang. Wat vroeger verscholen zat in menu's en submenu's heb je nu meteen bij de hand om een en ander in of uit te schakelen. De meest gebruikte functies heb je meteen bij de hand.
natuurlijk is het een kwestie van gewenning en als je éénmaal goed in het Ribbon menu kunt navigeren wil lang niet iedereen terug naar een systeem waar ze "een aantal jaar geleden" feilloos mee uit de voeten kunnen.
Dat de meerderheid van de mensen het leuk vind om naar een nieuw systeem over te moeten waag ik te betwijfelen. Dit zal in het bijzonder gelden voor werkgevers dat een verdeling ziet in minder productieve werknemers (omdat zij een nieuw systeem moeten wennen) en werknemers waarbij de interactie met andere werknemers niet vlotjes meer verloopt omdat zij aan hun vertrouwde systeem vast blijven zitten.

met andere woorden: ik geef ADQ groot gelijk: vernieuwing is lang niet altijd goed.
Welke fout?
De start-knop is eigenlijk ook niet nodig aangezien je het startmenu al opengeklapt voor je neus hebt met de Metro-interface.

sorry, deze discussie is hier al zo vaak langsgekomen, maar ik kon het niet laten
Het is toch echt een startknop. wat zij bedoeld is het startmenu.
Dat keert niet terug, en van mij mag het wegblijven
Een startknop zonder het klassieke startmenu heeft geen zin. In feite is het enkel een snelkoppeling naar dat lamlendige Metro-scherm, waar de meeste kritiek over was. Op die manier is Microsoft zout in de wonde aan het strooien, want ze laten merken dat ze gewoon lak hebben aan de mening van haar klanten.

Ik kan je op voorhand garanderen dat de Windows 8.1 update er niet voor zal zorgen dat Windows 8 uit het slob wordt getrokken.

Wat mij betreft is dat maar goed ook; voor Microsoft zal het nogmaals een duidelijk teken zijn dat het merendeel van de consumenten niet op dit soort wijzigingen zit te wachten.

http://www.pcworld.com/ar...so-do-older-versions.html

Quote : Meanwhile, Windows 7 and Windows XP are holding strong. In fact, Windows 7’s market share increased last month by 0.12 percent, and Windows XP saw a 0.02 percent bump in market share despite the looming end of XP support by Microsoft. Both Windows 7 and XP remain the most widely-used operating systems by far, with 44.49 percent and 37.19 percent of the market, respectively, according to Netmarketshare.

In other words, any market share that Windows 8 gained last month appears to be at the expense of Windows Vista.

Windows 8 doet in feite hetzelfde als Windows Phone; marktaandeel weghalen bij andere kleine spelers. Alwaar Windows 8 bezig is met Vista te kannibaliseren, neemt Windows Phone marktaandeel weg bij zwakke spelers zoals Symbian en Blackberry. Zodra deze twee uit de markt zijn verdwenen zal de groei van Windows Phone tot stilstand komen omdat zowel Android als iOS-gebruikers niet (gauw) zullen overstappen op Windows Phone.

Ik geloof daarom ook niet dat Windows 8(.1) heel groot gaat worden op korte termijn. Het gros van de Windows XP gebruikers zal uiteindelijk over gaan stappen op Windows 7 omdat het er grotendeels hetzelfde uitziet en instellingen in de regel in dezelfde plek zitten.

Nu wil ik niet zeggen dat Windows 8 per definitie een slecht besturingssysteem is. Als je op de huidige ontwikkeling moet afgaan zou je kunnen concluderen dat Windows 8 beter (en populairder) is dan Windows Vista, maar het niet red bij XP en Windows 7.

Als laatste wordt er in het artikel geschreven dat zowel Microsoft en fabrikanten moeten samenwerken om klanten van het nut van touchscreens te overtuigen. Ik ben der mening dat een product niks noemenswaardigs bijdraagt als je klanten moet overtuigen van het nut. Ik mag toch hopen dat ik als consument wel de keuze blijf houden of ik een touchscreen wil of niet. Voor mij hoeft al die onzin niet; in ieder geval niet op een lap- of desktop.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 27 augustus 2013 18:12]

Ik verwijs je naar de reactie van Loller1 hieronder. Startknop is startknop. Het is klinklare onzin dat het toevoegen van een startknop zonder klassieke startmenu onzin is. Sommige mensen snapten niet eens hoe ze in het startmenu terug moesten komen, en dat was inderdaad stom. Dat is ten eerste verbeter in Windows 8.1. Daarnaast kunnen mensen dus terugkomen via de startknop in het nieuwe startscherm en kan direct het applicatiesoverzicht getoond worden. Gesorteerd op bijvoorbeeld meest gebruikt of alfabetisch. Multi monitor support is ook verbeterd.

Ik blijf erbij dat ze het niet weer terug zouden moeten veranderen, want dan gaan ze terug naar Windows 7 en dat kost gewoon intens veel geld en wat dat betreft denk ik niet dat ze het er dan alsnog uithalen. Ze hebben een weg ingeslagen en ongetwijfeld met een reden.

De rest van het verhaal interesseert me niet :+
"Windows 8 doet in feite hetzelfde als Windows Phone; marktaandeel weghalen bij andere kleine spelers....neemt Windows Phone marktaandeel weg bij zwakke spelers zoals Symbian en Blackberry. Zodra deze twee uit de markt zijn verdwenen zal de groei van Windows Phone tot stilstand komen omdat zowel Android als iOS-gebruikers niet (gauw) zullen overstappen op Windows Phone."

Daar zit wat in! Ik zie bij WindowsPhone inderdaad geen onderscheidend punt ten opzichte van Android of iOS. Windows heeft dat unieke punt wel ten opzichte van OSX en Linux, zij het dat het een nogal zwak uniek punt is, namelijk dat het "nu eenmaal niet te vermijden is". Japie de systeembeheerder koopt het omdat alle software "nu eenmaal" op Windows is gebaseerd. Niet zozeer vanwege technische features (daarin loopt Windows achter op Linux) en ook niet vanwege een fijne gebruikerservaring (daarin lopen ze achter ten opzichte van OSX).

Op termijn is dit natuurlijk niet houdbaar, zoals de jongere generaties laten zien. Mijn studenten werken massaal met OSX, iOS en Android en vermijden als het even kan Windows, of dat nou 7 of 8 is. Zodra de oudere generatie IT-belissers (Windows-minded) met pensioen gaat, startend over een jaar of 5, verwacht ik dat ook de zakelijke Windows-dominantie zal afnemen.
start8, classic shell, allemaal prachtige tooltjes om al uw wensen te bewerkstelligen. Bij start8 heb je de volledige Windows 7 functionaliteit.
Zoals al zo vaak gezegd: startknop is startknop.
Nou nee. Het ligt er maar helemaal aan wat die knop start.

In Windows 7 krijg je het "klassieke" startmenu, bij Windows 8 krijg je het Metro-scherm.

Dus nee; startknoppen zijn niet hetzelfde. Bovendien zien ze er ook anders uit.
Sorry maar dat ze er anders uit zien, wat heeft dat er in hemelsnaam mee te maken? :P Het voegt in ieder geval niks toe aan je argumentatie. Of ie nou rond, vierkant, gekleurd of zwart wit is, dat maakt natuurlijk geen donder uit. Er zijn wel meer UI elementen veranderd. Of wil je dat ze een nieuw OS uitbrengen met dezelfde UI?
En niet alleen heeft het een RTM status, het heeft ook heel veel aandacht gekregen (bijna dagelijks in het nieuws). Toch frappant voor iets dat nog niet op de markt is.
Precies. Het lijkt wel een Apple release.
Toch frappant voor iets dat nog niet op de markt is.
Het meeste product nieuws gaat dan ook over producten die nog niet op de markt zijn.
Mede daarom heet het ook 'NIEUWS'.
Ik zie persoonlijk geen enkel verschil met Apple nieuws, daar krijgen we vanaf dat de uitnodiging is verstuurd tot aan de persconferentie zelf ook dagelijks nieuws van...
Dat komt omdat Windows 8 zelf controversieel is. De gebruikers zijn tevreden, de meesten wachten nog even af en blijven bij Windows 7.
Windows 2012 R2 is nu ook RTM:
http://www.neowin.net/new...october-18th-for-everyone

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 27 augustus 2013 16:36]

Enig idee of deze ook gratis is en als een update te installeren valt, zoals bij server 2003?
Of is het een volwaardige OS installatie, zoals bij 2008 - 2008 R2?

Ik hoop echt dat het een gratis update is. We draaien sinds een half jaar 2012 en R2 schijnt een paar leuke features voor hyper-v erbij te hebben gekregen.
Neen, de R2 release voor server 2012 is niet gratis en dit in tegenstelling tot de 8.1 update van het desktop OS. Ik dacht ook gelezen te hebben dat je op het server OS een migratie zal moeten doen ipv een upgrade. Bovendien maakt Microsoft van deze release gebruik om de prijzen van de Datacenter editie te verhogen: http://www.zdnet.com/micr...by-28-percent-7000019168/
edit: enkel de Essentials versie heeft geen inline upgraden, de andere versies wel. http://social.technet.mic...ntials-free-upgrade-to-r2

[Reactie gewijzigd door Enigmatic op 27 augustus 2013 17:01]

Daarom brengt Lenovo ook alle W8 computers met hun eigen Pokki app uit _/-\o_ , hiermee is de vertrouwde startknop weer grotendeels aanwezig. App is trouwens ook vrij te downloaden ;)

Dat een grote computerfabrikant dit soort besluiten neemt zegt eigenlijk al genoeg over het falen van Microsoft en deze verloren "reddingspoging"

http://www.zdnet.nl/nieuw...tknop-terug-in-windows-8/
Het zegt meer over het zo veel mogelijk kunnen verdienen, Lenovo krijgt hier wel wat geld voor, het is niet dat ze het gratis doen. Opzich is het ook een slechte zaak voor Windows in het algemeen, bug in Pokki: blame Microsoft. Nu krijg je ook zo'n leuke fragmentatie. Aan de telefoon bijvoorbeeld. Vraag maar eens iemand om op start te klikken het was al ze leuk om leeken zover te krijgen om hun Windows versie te achterhalen, laat staan welk startmenu of startscherm...
Microsoft heeft de fout gemaakt om ervan uit te gaan dat hun Surface tablets en hybride laptops met touchscreen erg populair zouden worden. Men denkt/dacht werkelijk dat mensen op touch-monitoren zitten te wachten, dure laptops aanschaffen doordat er een touchpaneel in zit of een dure Surface laptop kopen door het feit dat er o.a. Office op kan draaien! De cijfers spreken voor zichzelf..

Men vergeet blijkbaar dat powerusers daar helemaal niet op zitten te wachten. Het is belachelijk dat in essentie een cruciaal onderdeel als ware wordt gedowngrade (de desktop-mode) en een soort tweederangs-status krijgt. Vernieuwing is prima, maar als dat uiteindelijk slechter werkt dan het origineel ben je als bedrijf gewoon dom bezig. Fullscreen touch-first apps die lastig zijn om te gebruiken en te sluiten. Multitasken komt op de tweede plaats. Waarom zou een desktop gebruiker zoiets willen hebben?

Men kan beter naar Apple kijken in dit geval; houdt de Osen (mobiel en desktop) gescheiden, maar laat ze nauw samenwerken door middel van de integratie van verschillende services. Trek de stijlen gelijk, maar optimaliseer het voor beide platformen. Dat is uiteindelijk voor beide platformen beter in plaats van dat je op beide platformen een net-niet verhaal krijgt.
En hier sluit ik mij volledig bij aan _/-\o_
Fullscreen touch-first apps die lastig zijn om te gebruiken en te sluiten. Multitasken komt op de tweede plaats.
Zijn er dan zoveel power users die niet weten van het bestaan van Alt+F4?
En het sluiten van full screen apps is gewoon een gevalletje bovenaan pakken en naar de onderkant van je scherm verplaatsen, poef weg app. En inderdaad, de hele bovenstaande post gaat om power users dus ik ben het volledig met je eens Loller1..
Ik ben prima tevreden met het hybride os. Waarom zou de desktop gedowngrade zijn? Lijkt me eerder geupgrade. Work and play ineen..perfect!
dure laptops met touchscreen? Die zijn er al voor onder de 500,-

en waarom zou de fullscreen apps willen sluiten? als je weg navigeert worden ze in een slaapstand gezet en gebruiken ze enkel wat schijfruimte geheugen.. wat vanzelf weer wordt vrijgegeven indien nodig

[Reactie gewijzigd door n_n op 27 augustus 2013 17:13]

Waarom moeten ze überhaupt full screen zijn? Leuk voor op een tablet, maar niet voor tijdens het werk.
Apple heeft met Launch Pad ook het iOS startmenu naar de desktop gebracht, precies hetzelfde als bij de Modern UI. Maar omdat je er niet in boot, vinden users het niet zo erg.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 augustus 2013 17:29]

Het is niet opgedrongen en werkt beduidend beter, sowieso omdat gestures gemeengoed zijn binnen OSX icm de touchmuis of de touchpad. In W8 is het totaal niet logisch. Scroll je omhoog met je muis, gaat het Metro scherm naar rechts. Druk je ergens rechtermuisknop, opent er onderaan een optiebalk. Je scrollt en zoek je gek.
Ik zie liever betaalbare laptops met fatsoenlijke AH-IPS panelen en hoge resoluties dan van die (in mijn optiek) zinloze touchscreens.

Op een smartphone en tablet is dat wat anders; daar heb je in de regel geen fysiek toetsenbord of muis bij. Daar laptops en desktops over toetsenborden en muizen beschikken, is een touchscreen niks anders dan een dure gimmick die in feite geen toegevoegde waarde heeft.

De kans is ook groot dat je er korte tijd gebruik van maakt en naderhand toch weer op een muis omschakelt omdat dit nu eenmaal nauwkeuriger werkt en minder inspanning vereist.

Bovendien heb ik geen zin om constant die vette vingers van het scherm te vegen; dat is bij mijn smartphone al een ware crime ...
Sommigen vast wel, maar dan moet je horizontaal kunnen werken met een touchscreen. De meeste mensen echter werken met een verticale screen en daar is het niet echt handig als je erg veel handelingen moet doen. Mompelt iets van tennisarmen enzo..........
Of is de groep mensen die je kent simpelweg niet representatief/kundig/voldoende geinformeerd/groot genoeg? Zoveel opties.
Ik vind anders wel dat "The Mechanic" een punt heeft. Als ik zo naar de reviews van Tweakers kijk (vooral m.b.t. computer- en smartphones) lijken deze beoordelingen erg vaak "gekleurd". Als ik zie welke scores ze af en toe aan producten geven vraag ik me werkelijk af hoe onpartijdig ze daadwerkelijk zijn.

Daarbij Royeboi, hoe zeker kun je zijn dat ze geen ingehuurde medewerkers gebruiken om bepaalde reacties weg te modden ? Beschik jij soms over een loonlijsten en persoonlijke informatie van iedere nickname ?

Ik zeg niet dát het zo is, maar uitsluiten kun je het ook niet op basis van de informatie die tot je beschikking staat.

En "overduidelijke troll-reactie" ? Ik heb wel eens negatievere dingen geroepen die veelal +1 of zelfs +2 status behielden. Ik vind het allemaal nogal meevallen om eerlijk te zijn.

Mijn klantenbestand is aanzienlijk. Van al die mensen zijn er slechts 1 of 2 die met Windows 8 werken. De rest moet er niks van hebben en heeft zijn / haar nieuwe hardware bij mij laten "downgraden" naar Windows 7.

Daarom vraag ik me ook af wie al die Windows 8 gebruikers zijn. Daar ik alleen maar volwassenen ken met computers kan ik enkel concluderen dat het grotendeels de jeugdige computergebruikers zijn.
Daarbij Royeboi, hoe zeker kun je zijn dat ze geen ingehuurde medewerkers gebruiken om bepaalde reacties weg te modden ? Beschik jij soms over een loonlijsten en persoonlijke informatie van iedere nickname ?
Drogreden: omkering van bewijslast.
En "overduidelijke troll-reactie" ? Ik heb wel eens negatievere dingen geroepen die veelal +1 of zelfs +2 status behielden. Ik vind het allemaal nogal meevallen om eerlijk te zijn.
The Mechanic maakt zich schuldig aan secundum quid.
Mijn klantenbestand is aanzienlijk. Van al die mensen zijn er slechts 1 of 2 die met Windows 8 werken. De rest moet er niks van hebben en heeft zijn / haar nieuwe hardware bij mij laten "downgraden" naar Windows 7.
Definieer "aanzienlijk". Vijf? Tien? Vijftig? Honderd? Duizend? Wat zijn de demografische kenmerken van je klantenbestand?
Daarom vraag ik me ook af wie al die Windows 8 gebruikers zijn. Daar ik alleen maar volwassenen ken met computers kan ik enkel concluderen dat het grotendeels de jeugdige computergebruikers zijn.
De Windows 8 gebruikers die ik ken zijn stuk voor stuk volwassen (sterker nog, ze zijn ouder dan ik).

Wat je hieruit kunt concluderen? Niets. Net zo min dat jij kunt concluderen dat Windows 8 voornamelijk door jeugdige computergebruikers wordt gebruikt.
"De Windows 8 gebruikers die ik ken zijn stuk voor stuk volwassen (sterker nog, ze zijn ouder dan ik)."

En ook nog eens heel tevreden over het OS!
Dit is GEEN Vista mensen, het is gewoon snel en fijn werken met Windows 8, na een paar aanpassingen van mijn kant. maar ik pas ook Windows 7 aan aan mijn wensen.

Sterker nog, veel mensen in mijn omgeving zitten in de ict en die zijn op Windows 8 overgegaan. Ik hoor ze niet klagen, zoals alle Windows 7 gebruikers, die het niet eens gebruiken, maar toch klagen.

Ieder zijn meug, maar ga mij niet vertellen dat Windows 8 slecht is, terwijl alle sites al bewezen hebben dat het meeste onder de motorkap beter is dan Windows 7. De meest gehoorde klachten zijn metro en de startbutton. beide kun je wat aan doen als je wilt.

Zeg dan dat je metro niet ziet zitten, kan ik inkomen of dat je je startbutton gaat missen.

Slecht is Windows 8 Allerminst! het is geen Vista of Me!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 27 augustus 2013 20:26]

Ja, er worden voldoende studenten "omgekocht" om die handel te promoten en overdreven positief te zijn.
Baseer je inzicht op eigen ervaring. Mijn ervaring is dat IK windows 8 ronduit slecht vind.

Wel grappig dat er dan mensen zeggen dat ik niet tegen verandering kan of het niet lang genoeg geprobeerd heb.....

Volg je eigen pad, er zijn al genoeg volgers...
Je hoeft geen geldige reden te hebben om Windows 8 links te laten liggen, zodra je er echter commentaar op geeft is enige argumentatie wel gewenst. Jij vis dat mensen die Windows 8 fijn vinden werken niet moeten zeggen dat niemand het een kans geeft, maar hoe vaak heb ik jou al niet zien zeggen dat iedereen Windows 8 haat? Je stelt regels op voor Windows 8 liefhebbers, maar hou jezelf daar dan ook aan...
wat zeg je nou?? kan me niet herinneren dat ik heb gezegd dat iedereen Windows 8 haat...Nee niet letterlijk maar twee reacties eerder impliceer je dat wel: "De rest moet er niks van hebben en heeft zijn / haar nieuwe hardware bij mij laten "downgraden" naar Windows 7."

En dan nog iets: De opmerkingen "kunnen niet tegen verandering" of "niet lang genoeg geprobeerd" heb ik al ontelbare keren langs zien komen zodra het over Windows 8 ging.

en d at wordt dan gevolgd door: Als ik bij hem Windows 8 zou installeren zou hij helemaal doorslaan; hij weet na 4 jaar computeren hoe hij de basiszaken moet uitvoeren dus moet je niks gaan veranderen

Zie je het nu zelf ook ??
Met "de rest" bedoel ik de mensen uit mijn klantenbestand die sinds de release van Windows 8 nieuwe hardware hebben gekocht. Ik ken maar enkele mensen die Windows 8 gebruiken en wat ik er van heb meegekregen werken die enkel met de klassieke desktop. Voor hun zal die 8.1 update dus wel wat toevoegen.

Mijn pa hangt al aan de telefoon als er tijdens het opstarten een venster op plopt waarin wordt gevraagd of Adobe Flash moet worden bijgewerkt (gek genoeg werkt die auto-update niet goed).

Er staan bij hem slechts 2 pictogrammen op het bureaublad; Mozilla Firefox en Mozilla Thunderbird. Waarom zou ik het die goede man willen aandoen om hem Metro op zijn computer te installeren ?

Misschien dat "basiszaken" wat optimistisch was. Hij weet hoe een computer aan moet, hoe hij de browser moet starten en hoe hij in Google iets moet opzoeken. Met internetbankieren help ik hem meestal omdat hij bang is wat fout te doen. Daar houdt het dan ook bij op.

Hij houdt niet van veranderingen; nog minder dan ik. Daarbij zie ik voor hem de toegevoegde waarde van Windows 8 ook niet. Tenslotte gebruikt hij maar 2 programma's. Ik bedoel; die 1 á 2x per week dat daar de computer aangaat ... Snap je nou waarom hij genoeg heeft aan een 10 jaar oude Athlon XP computer ?

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 28 augustus 2013 08:38]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013