Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 74, views: 18.243 •

Het bedrijf Omate, dat deels vanuit Nederland gerund wordt, is twee dagen na het behalen van het KickStart-doel de productie van zijn slimme TrueSmart-horloge gestart. In oktober en november krijgen de eerste mensen die het project steunen hun Android-horloge.

De Omate TrueSmart is een van meerdere smartwatch-projecten die op Kickstarter zijn doel gehaald heeft, maar in tegenstelling tot veel andere initiatieven is vrijwel direct na het behalen van de doelstelling de productie begonnen. Donderdag 13 uur na de start was de ondersteuning van 100.000 dollar door 650 personen binnen, maar inmiddels is dat bedrag opgelopen naar meer dan 380.000 dollar door 1900 'backers' en is de productie gestart.

De TrueSmart is een smartwatch die op Android draait, een 1,54"-touchscreen met resolutie van 240x140 pixels heeft en een sleuf voor een micro-simkaart bezit. Het toestel heeft wifi- en 3g-ondersteuning en kan zelfstandig functioneren, maar kan ook in combinatie met een smartphone of tablet werken, via bluetooth 4.0. Voor de eerste developer-versies moest 199 dollar gesteund worden, daarna kon de steun 179 of, inmiddels 189 dollar bedragen.

Omate TrueSmart

Als eerste worden 1000 developer-edities van de smartwatch gebouwd, die in oktober naar ontwikkelaars verzonden worden. In november krijgen vervolgens de eerste 'backers' hun toestel binnen, in meerdere batches van 500 stuks, zegt Dennis List van Omate tegen Tweakers. "We konden zo snel beginnen omdat we goede connecties hebben bij Chinese fabrikanten. We hadden al onderdelen en materialen gereserveerd", aldus List, die zegt dat het bedrijf er naar streeft in het eerste kwartaal commercieel uit te rollen via partners zoals telecombedrijven. Hier moeten echter nog onderhandelingen over gehouden worden. Het team achter de TrueSmart is een internationaal gezelschap dat onder andere vanuit Nederland, New York, Frankrijk en China opereert.

Het apparaat beschikt over een Cortex A7-dualcore. Dit is de MediaTek MTK6572 die op 1,3GHz loopt en de Mali 400 als gpu heeft. Het werkgeheugen is 512MB groot. Het horloge heeft ondersteuning voor gps en er zijn een 5-megapixelcamera, microfoon, speaker, accelerometer, gyroscoop en kompas aanwezig. De accu heeft een capaciteit van 600mAh.

Omate TrueSmart

Volgens List is ten opzichte van vorige week, toen het Kickstarter-project werd aangekondigd, verder nog te melden dat de TrueSmart als enige smartwatch tot nu toe Googles Play Store zal ondersteunen: "We werken er nu hard aan om geoptimaliseerde varianten van de belangrijkste apps te ontwikkelen." De bediening van het apparaatje verloopt onder andere via gesture controls en stembediening. Voor het onscreen-toetsenbord werkt Omate samen met een grote partij, die List niet nader wil aanduiden. Nieuwe eigenschappen hoopt het bedrijf toe te voegen via zogenoemde 'stretch goals'. De eerste daarvan moet sterk saffierglas naar het horloge brengen, wat mogelijk is als 500.000 dollar binnengehaald wordt. Nieuwe doelen worden op basis va gebruikersinput vastgesteld, maar volgens List staat in ieder geval meer geheugen hoog op de agenda.

Reacties (74)

Jaaa die van mij komt ook binnen in Oktober :D

Kan niet wachten om hem uit te proberen! De mogelijkheid van Google Play Store heeft mij overgehaald en hoop ook zelf snel wat test appjes te schrijven! :D

[Reactie gewijzigd door nickelz op 27 augustus 2013 15:45]

Het kan niet anders dan dat er door de beperkte resolutie specifieke apps zullen moeten komen voor smartwatches, net zoals sommige apps enkel voor tablets bedoeld zijn en niet voor smartphones.
Dat zorgt er dus voor dat je niet te vroeg mag juichen, want de kans is dus groot dat in oktober bitter weinig apps voor je smartwatch in de Google Play store te vinden zijn.
Natuurlijk is het een "kip of het ei" verhaal, maar ik kijk liever de kat nog wat uit de boom.
Ze zouden responsieve ofwel resolutie onafhankelijke apps moeten bouwen die resoluties ondersteunen in een bepaald resolutie range.
Heeft niet alleen met resolutie te maken, maar ook met formfactor. Sommige telefoons hebben tegenwoordig een hogere resolutie dan tablets, en toch wil je daar niet dezelfde UI op hebben. Een horloge is weer een ander ding, dat je bijvoorbeeld per definitie met n hand bedient maar dat ook vrijwel volledig bedekt is als je je vinger erop legt. Dat geeft beperkingen in wat voor UI goed werkt. Inzetten op voice en simpele gestures lijkt me...
Ze zouden responsieve ofwel resolutie onafhankelijke apps moeten bouwen die resoluties ondersteunen in een bepaald resolutie range.
Standaard wordt een Android app ook responsive gebouwd, zo'n beetje sinds dag 1. Echter valt deze resolutie niet binnen de bepaalde range.
Wanneer ik de huidige klok/ weer widget van mijn telefoon in een 4x4 of 3x3 grid kan gebruiken en het scherm permanent aan kan laten staan dan is dit een heel 'cool' horloge! Dan hoeft van mij 90% van alle ander apps die ik gebruik hier nooit op te gaan werken.

Ik ben alleen benieuwd naar de acuduur van de 600mAh accu. Ik verwacht toch dat het scherm permanent aan is (ik wil op mijn horloge kunnen kijken zonder eerst knopjes in te moeten drukken, maar sterk gedimd is goed genoeg) en dat ik niet elke dag op moet laden.
We lopen dus straks rond met een sratwatch, een smartphone al dan niet in klein tablet formaat en daar kunnen we dan met google glass naar kijken.

Lijkt mij een beetje overkill allemaal en meer een gadget waar je snel achterkomt dat 1.5 inch met je dikke vingers niet echt werkt, er geen apps zijn en je gewoon teruggaat naar je telefoon.
Hij heeft GPS maar kost even veel als of minder dan instap GPS sport horloges... Als hij robuust genoeg is om sporten te overleven en er bv een versie van endomondo voor beschikbaar komt dan zou ik hem alleen daarom al willen.

edit: Hij zou inderdaad IP67 gecertificeerd moeten zijn, dus je kunt er niet mee gaan duiken, maar door de regen joggen of je handen wassen met het ding om zou geen probleem mogen zijn.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 27 augustus 2013 18:05]

Mediatek en GPS is helaas nog niet zo'n gelukkige combinatie. Ik hoop dat ze de ontvangst er van wel van een goed niveau kunnen laten zijn.
Erg mooi spul gezien het feit wat er allemaal mee kan en mogelijk is. Al vraag ik me af hoe lang de accu mee kan? Verder vraag ik me af of dat ingekeepte logo aan de achterzijde niet gaat irriteren op den duur? Als je hem redelijk strak om hebt dan lijkt het me dat je dan dat logo op termijn permanent in je arm hebt staan?

Ze zouden op den duur ook iets met OLED schermen kunnen doen die de leuke eigenschap hebben te kunnen buigen. Je zou daarmee een groter gebogen scherm om de pols kunnen maken. Echter moet je dan misschien ook een gebogen accu hebben en of dat mogelijk is weet ik niet.

Zoiets als: http://www.automatisering...ng/samsung_smartwatch.jpg (waar Samsung inmiddels patent op heeft)
Of dit: http://s3files.core77.com...ungChewLee-Smartwatch.jpg (gerucht over mogelijk uiterlijk van de iWatch)

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 27 augustus 2013 16:00]

Misschien wel de bedoeling van de makers :P Gratis reclame ook als je zonder dat ding over straat gaat.
600 mAh battery: up to 100 hours standby time
Ik vraag me wel af hoe dit zal zijn van zodra je iets of wat van de snufjes gaat gebruiken, bvb de gps tijdens het sporten of 3G. Het lijkt me niet wenselijk om je horloge net als een smartphone elke avond aan de lader te hangen.
Maar het is een mooi begin, 2013 is het jaar dat de smartwatch in opmars komt heb ik de indruk. Er zijn al verschillende Kickstarter en Indigogo campagnes geweest voor smartwatchen. Zelf heb ik er 2 gesteund die merk-onafhankelijk werken. Ik heb liever geen horloge dat enkel met Android, IOS of WP kan samenwerken.
[...]

Ik vraag me wel af hoe dit zal zijn van zodra je iets of wat van de snufjes gaat gebruiken, bvb de gps tijdens het sporten of 3G. Het lijkt me niet wenselijk om je horloge net als een smartphone elke avond aan de lader te hangen.
Voor een horloge zou het een uitkomst zijn om hem via inductie te laden. Gewoon 's nachts je horloge afdoen en op je nachtkastje leggen waar de lader ligt, en de volgende ochtend is ie weer vol.

Seiko heeft ook een mooi systeem waarbij de accu geladen wordt door middel van de bewegingen die je zelf maakt. Of dat genoeg vermogen oplevert om de batterij van een smartphone vol te houden weet ik zo niet, maar dat is ook nog iets wat te bedenken is. Het is wel iets wat meer ruimte inneemt in de behuizing van je horloge.
Niet alleen voor horloges hoor, ook voor smartphones is dat ontzettend makkelijk en waarom dat er nog steeds niet is op grote schaal is mij een vraag. Wat betreft die kinetische energie zou je bijvoorbeeld (voorlopig) een klein accupakje kunnen meenemen in je tas, je broek of misschien opladen via je smartphone?
Zoals Stoney3K zelf al zegt, het neemt redelijk wat ruimte in en net dat is iets waar je altijd te weinig van hebt in een smartphone en zeker in een smartwatch (ze worden langzaam wat beter, maar zijn nog altijd lomp groot vergeleken met normale horloges).
Bovendien leveren die systemen erg weinig stroom op, het werkt voor een horloge omdat die heel erg weinig stroom verbruiken. In een smartphone of smartwatch denk ik echter dat je vl beter die ruimte kunt gebruiken voor een grotere batterij. Bij heel licht gebruik zul je er misschien wat van merken, maar als je het iets zwaarder gaat belasten dan is de batterij alsnog bijna al het werk aan het leveren.
Specifiek voor smartphones heb je dan ook nog eens het probleem dat die dingen een stuk minder heen en weer bewegen over het algemeen dan een horloge die je om je pols draagt. Als je aan een bureau aan het werk bent dan beweeg je hopelijk je arm nog wel heen en weer, maar je telefoon zit redelijk stil in je broekzak of helemaal stil als je hem voor je neer legt.
Ja vrij logisch, ze zouden eventueel ook een bandje van zonnecellen kunnen maken? Draai je je horloge even om en ga je met je arm in de zon zitten en voila.
LiPoly-accu's kunnen elke vorm krijgen die je wil, dus ook gebogen om je pols :) Dat moet het probleem niet zijn. Ik zie net als jij ook meer in gebogen OLED-schermen, ik vind dit er eerlijk gezegd uitzien als zo'n Casio-horloge uit de jaren '90. Niet bepaald stijlvol of chique, terwijl dat in het begin van het filmpje wel als criterium wordt aangehaald. Zo zie je maar: over smaak valt niet te twisten :)

Ik vraag me alleen af wie er gelukkig wordt van een standbytijd (op papier!) van 4 dagen. Mijn smartphone zou ook 2 weken halen, maar dan moet alles uit (incl. display), behalve 2G :X Dit scherm zal ook wel niet continu aanstaan? If so: dat is toch heel irritant voor een horloge?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 27 augustus 2013 16:25]

Ik weet niet of het scherm continu aanstaat, maar ik zou me kunnen indenken dat het scherm pas aangaat als je het aanraakt met je vinger. M'n telefoon staat bijvoorbeeld ook wel op standby, maar dan natuurlijk met het scherm uit.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 27 augustus 2013 19:19]

Standaard zal het scherm zich uitschakelen om batterij te besparen. Om niet steeds op een knop moeten drukken om te zien hoe laat het is hebben we de TrueSmart zo gemaakt dat je de klok kunt laten zien door even met je pols te schudden. Zo werken we aan meer handige trucjes met "gesture control" dmv de gyro en accellorometer.

Vooralsnog kunnen we zeggen dat je gemakkelijk een hele dag vooruit kunt met gemiddeld gebruik. Omdat we zelf ook wel snappen dat dit wat vaag blijft en wij liever duidelijkheid brengen zullen we dit de komende tijd met wat praktijktests bevestigen.
Mooi concept. Dit zou nog wel eens de nieuwe generatie kunnen worden n de smartphone: Een horloge om je pols, gecombineerd met een headset of weergever zoals Google Glass. Een apart kastje in je zak is niet meer nodig.

* Stoney3K kijkt er al naar uit om Inspector Gadget-style te videobellen over Skype. :+

Design is niet 100% mijn smaak, maar ik ben zelf ook fan van wat klassieker uitziende horloges. Misschien dat dat in de toekomst nog gaat komen, maar een rond scherm is bijvoorbeeld heel duur om te laten maken.
Wat een lelijk jaren '80 design.
Een horloge is, naast een tool om de tijd weer te geven, ook een sieraad. Maar hier zou ik niet gezien mee willen worden... :/
Retro heet dat en sieraden zijn voor vrouwen :+

Dit is een mooi stukje innovatie, dat het (uit praktisch oogpunt overbodig geworden) horloge
(door tijd datum alarm functies op een gsm of smartfoon) nieuw leven inblaast.

Doe mij maar zo'n standalone smartwatch!

[Reactie gewijzigd door Cheshire op 27 augustus 2013 16:15]

Ik vraag me af welke apps uit de Play store je fatsoenlijk kan bedienen / gebruiken / 'lezen' op 140 pixels.. Eerst dacht ik: een GPS rond je pols is wel super makkelijk, maar than again.. ik heb mijn smartphone altijd bij en een mooiere (klassieke) horloge rond men pols. Meer heb ik niet nodig.
Tenzij deze smartwatches de echte telefoons gaan vervangen ,blijf ik er voorlopig nog vanaf.

Wel vind ik dat je zeer veel krijgt in zo'n klein ding. Echt nice..
idd,

gps, bt, 3g, wifi, etc etc.

Wel mooi in elkaar gezet. Zie er nu nog niks in maar denk wel dat dit de toekomst zal zijn.
Tenzij deze smartwatches de echte telefoons gaan vervangen (...)
Ik stel me ineens zo'n plaatje van Michael Knight voor die praat (belt) met dat horloge van hem. Zou dat dan toch de toekomst worden ?

Ik denk het eerlijk gezegd van niet. Je wil prive kunnen bellen en fatsoenlijk/snel het apparaat kunnen bedienen.
"Voice gestures" klinkt leuk en is voor een tweaker zeker een leuk speeltje, maar in de dagelijkse praktijk is 7x op 'down' klikken een stuk sneller dan 7x 'down' zeggen. (Nog afgezien van het feit dat je in het laatste geval aardig voor paal staat :+ )

Totdat er een interface is die beeld en toetsenbord groter maakt dan het apparaat zelf (b.v. via projectie) denk ik dat een telefoon het populairste communicatieapparaat blijft.

Wat ik wel zie zitten is een horloge dat wat status-updates van de telefoon laat zien (nieuwe e-mail, Beller ID, hartslagmeter, MP3-titel e.d.) Maar in die configuratie blijft je smart-watch een 'slaaf' van je telefoon.
[...]

Ik stel me ineens zo'n plaatje van Michael Knight voor die praat (belt) met dat horloge van hem. Zou dat dan toch de toekomst worden ?

Ik denk het eerlijk gezegd van niet. Je wil prive kunnen bellen en fatsoenlijk/snel het apparaat kunnen bedienen.
Die privacy tijdens gesprekken heb je ook meer dan je denkt. Zo'n horloge zal niet een achterlijk harde speaker hebben zodat je hem overal hoort, op TV zit er ook gewoon een voice-over in gemixt :+

Hoe dan ook zul je altijd hardop terug moeten praten, maar dat is bij een telefoon niet anders.

Combadges zoals in Star Trek lijken me minder praktisch, tenzij ze aan een discreet 'oortje' kunnen worden gekoppeld. Want zoiets zit anders een heel stuk verder van je oor af, en zal dus meer herrie moeten maken om het gesprek te kunnen verstaan.
Belangrijk is dat ontwikkelaars gaan nadenken over hoe ze hun apps geschikt kunnen maken voor het kleinere scherm van de smartwatch, vooral die apps die handig zouden zijn om vanaf je pols te bedienen. Bijvoorbeeld gps trackers voor tijdens het mountainbiken of hardlopen.

Dat is ook de reden dat we de ontwikkelaars opzoeken en vragen zich aan te sluiten bij onze community. Change the game :)
Gewoon zien hoelaat het is kan ook nog?
:D
Persoonlijk kijk ik meer uit naar smartwacht die communiceert met je smartphone, niet die de smartphone vervangt.

Bijvoorbeeld AGENT smartwatch.maakt het mogelijk om apps te gebruiken en halen de data van je smartphone af. Tevens is het niet bekend of de smartphone van Omate met elk soort smartphone OS overweg kan, iets wat toch wel handig is om te weten.

[Reactie gewijzigd door vali op 27 augustus 2013 15:56]

Er zit wifi op dus lijkt me vrij normaal dat dat kan. Maar de koper wordt weer opgescheept met Android en moet maar afwachten of Google dat verbinden wel goed vindt. Zolang het zo gaat blijft het speelgoed-gehalte (en wsl.de prijs) hoog en is het niks voor mij.
<quote> Het toestel heeft wifi- en 3g-ondersteuning en kan zelfstandig functioneren, maar kan ook in combinatie met een smartphone of tablet werken, via bluetooth 4.0 </quote>

Het voordeel van dit ontwerp is nou juist dat je niet hoeft te kiezen tussen stand-alone en gekoppeld met je smart watch. Of dat communiceren met een ander OS dan android goed gaat, is dan weer de volgende vraag...
Helemaal juist! Of je hem nou koppelt met je smartphone of standalone wilt gebruiken met een eigen simkaart is aan jou en ligt aan de toepassing.
Ik vind het apart dat er niks over de Crossbow geschreven is de afgelopen tijd. Toch heel wat spectaculairder dan de gemiddelde smartwatch. Hier wat specs:

- Een Zwitsers klokwerk.
- 41-megapixelsensor.
- ZEISS lens.
- Touchscreen met hoge resolutie.
- Bluetooth, WiFi en NFC om te verbinden met een telefoon (Android, iOS en Windows Phone worden ondersteund).
- Biometrische sensor.
- GPS-ontvanger.
- Barometer.
- Thermometer.
- Twee oplaadbare batterijen in het polsbandje voor een batterijduur vergelijkbaar met die van een smartphone bij normaal gebruik, vier dagen in standby.
- Een batterij puur voor het klokwerk.
- Mogelijkheid om draadloos op te laden in enkele uren.
- Een behuizing van titanium en een touchscreen van saffier met een ‘antiglare’ coating.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 27 augustus 2013 15:53]

Heel wat spectaculairder inderdaad, evenals de prijs van 1200! Daarnaast is het maar vraag of hij er komt en of ze de specs waar kunnen maken ...

Btw, what the hell moet je met een 41MP op je horloge dan? 8)7
1200 euro en geen simkaart ondersteuning!
Inderdaad, spectaculair. Echter zou ik hem eerder overwegen te kopen als er GEEN camera op zit. Het ziet er namelijk nogal debiel uit en foto's maken lijkt mij erg lastig zonder hem van je pols te vissen.

Voor de rest vind ik het analoge uurwerk wel een feature die mij erg aanspreekt boven op de digitale achtergrond.
Kun je net zo goed de Burg Smartwatch kopen ( die is er al), ziet er beter uit! Burg is een merk uit NL en maakt sinds 2009 smart horloges!

Zie link voor specs,

http://burgsmartwatch.com/burg-17

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 27 augustus 2013 16:10]

Key features

Internet connection, thru WAP 1.2.1

uhu deze is beter :/
Euhm ik weet niet waar je kijkt maar het heeft Wifi en 3g ondersteuning!
De BURG 17 wordt alleen niet in Nederland geleverd. Alleen tot en met de Burg 13.
Klopt maar je kan het importeren, dat is niet zo moeilijk of naar Belgie/Duitsland rijden :)
Kijk, dit is nou het mooie van Android. Er zijn tig bedrijven die er apparaten voor ontwikkelen en dan komen er af en toe best mooie dingen uit.