Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 71, views: 13.800 •

De NEX-5T moet de NEX-5R opvolgen. Een van de belangrijkste vernieuwingen is de aanwezigheid van nfc. Via de nfc-module moet de camera snel een wifi-koppeling kunnen leggen met Android-smartphones en -tablets. De NEX-5T is voorzien van een 16,1-megapixel APS-C-sensor.

Videobeelden kunnen met de NEX-5T geschoten worden in 1080p-kwaliteit. Verder heeft Sony de menu's bijgewerkt en het Fasy Hybrid AF-autofocussysteem moet scherpe foto's opleveren. Op het toestel kunnen extra effecten worden toegevoegd via de PlayMemories Camera Apps. Met behulp van de Smart Remote Control-app kan de camera bovendien via wifi op afstand worden bediend, terwijl foto's ook direct vanaf de camera geüpload kunnen worden. De NEX-5T krijgt een adviesprijs van 700 euro en is vanaf medio september verkrijgbaar.

Sony NEX-5T Sony NEX-5T Sony NEX-5T Sony NEX-5T Sony NEX-5T

De Alpha 3000-systeemcamera van Sony, ook bekend onder typenummer ILC-3000, beschikt over een 20,1-megapixel Exmor APS HD cmos-sensor en biedt verwisselbare lenzen via Sony's E-mount-systeen. De camera heeft een tft-lcd-paneel van 3" met een resolutie van 230.400 pixels. Ook is een elektronische viewfinder aanwezig met een resolutie van 201.600 pixels.

De camera kan 1080p-videobeelden schieten, terwijl op de multi interface shoe diverse accessoires geplaatst kunnen worden, zoals flitsers, led-lampen of microfoons. Daarnaast biedt de camera volgens Sony door zijn ontwerp een stevige grip. Sony rekent voor de Alpha 3000 een adviesprijs van 400 euro en is eveneens vanaf medio september te koop.

Sony Alpha 3000 Sony Alpha 3000 Sony Alpha 3000 Sony Alpha 3000 Sony Alpha 3000

Reacties (71)

Mooie modellen de NFC functie op de NEX-5T spreekt mij wel aan, hiermee kun je via Wifi een verbinding maken met een smartphone of tablet.
Ik vraag me af of deze nieuwe Alpha al in de lijn valt van de Alpha's zonder spiegel?

[Reactie gewijzigd door C-Men op 27 augustus 2013 06:30]

heden dag worden er ook sd-kaarten verkocht met ingebouwde wifi
De NEX-5R heeft ook wifi, dus ook daarmee kun je een verbinding met je smartphone/tablet maken. De 5T heeft daar nog een NFC chip bij waarmee de verbinding wat makkelijker gemaakt kan worden.
Ik vraag me af of deze nieuwe Alpha al in de lijn valt van de Alpha's zonder spiegel?
Aangezien hij de E-mount gebrijkt zal dat ongetwijfeld zo zijn. Bij de E-mount zit de lens erg dicht op de sensor dus is er sowieso geen ruimte voor een spiegel.
Ik denk dat C-man bedoelt dat de SLT-camera's van Sony binnenkort hun vaste spiegel kwijtraken. Dit wordt al een tijdje beweerd.

Ik denk niet dat deze A3000 de eerste van die camera's is, omdat hij de E-mount gebruikt. Alle SLT-camera's gebruiken de A-mount.

Helaas voor de doelgroep die Sony zo graag wil bereiken, hanteert Sonynu een volkomen ondoorgrondelijke naamschema:

Alpha Nex: camera heeft geen spiegel, heeft e-mount, heeft aps-c- of ff-sensor
Alpha: camera heeft vaste spiegel (SLT), of geen spiegel (geen aanduiding), heeft a- of e-mount, heeft aps-c- of ff-sensor
Tegenwoordig heb je al een Printer waarmee je door een NFC verbinding je foto's gelijk uitprint misschien ook wel leuk voor dit :)
De alpha 3000 is een interessante voor de instapmarkt. Is toch fijn om te zien dat Sony nu ook competitie aanbiedt in het instap segment die al tijden behoorlijk gedomineerd word door Canikon. Voor 400 euro al een SLT met een electronische viewfinder is voor een hoop beginnende fotograven een leuke start camera en een leuke alternatief.

Ik vraag me af, is NFC nou het enige verschil met de voorloper van de Nex 5T?
Het grootste verschil met de Nex-5R is inderdaad NFC, waarschijnlijk krijgt de 5T ook gewoon nog dezelfde sensor. Wat ze ook gaan wijzigen is de menu interface en een FN knop.
Ik weet eigenlijk niet of ze ook nog iets aan de lens gaan wijzigen.
Er zijn 3 lenzen aangekondigd;

2 nieuwe lenzen:
Zeiss 16-70mm f/4.0
Sony E PZ 18-105G

en een zwarte versie van de 50mm 1.8.

De Nex 5T zal verkrijgbaar zijn met de huidige 16-50mm lens.
Het is geen SLT. De 3000 heeft geen spiegel. Het is (eigenlijk) gewoon een NEX met een body die beter vast te houden is.
Met een elektronische zoeker voor een fors lagere prijs. Ok je body is dan wel een stukje groter, maar toch een aardig alternatief vind ik zelf.
Komt omdat die zoeker en het beeldscherm achterop een stuk lagere resolutie heeft dan de huidige modellen. Maar ik vermoed als je dit naast een Canon rebel zet dat het nog wel eens een erg leuk compact dingetje kan zijn
=
Maar dan mis je nog wel een optische zoeker, wat toch aardig essentieel is naar mijn mening.

Ik kijk liever uit naar de NEX8, alleen die zit in een stuk duurdere price range.
De alpha 3000 is een interessante voor de instapmarkt. Is toch fijn om te zien dat Sony nu ook competitie aanbiedt in het instap segment die al tijden behoorlijk gedomineerd word door Canikon. Voor 400 euro al een SLT met een electronische viewfinder
De ILC-3000 heeft de E-mount, dus heeft sowieso geen SLT (en ook geen sensor stabilization helaas). Hij deelt zijn lenzen dus met de NEX-serie.
Als dat betekent dat de A-mount verdwijnt en opgaat in de E-mount, is dat slecht nieuws voor de mensen met veel (vaak nog Minolta) A-mount lenzen...

Maar als dat betekent dat er eindelijk een groot lensaanbod voor de E-mount komt, kan het goed uitpakken.

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 27 augustus 2013 08:02]

Nee, dat gaat niet gebeuren. Sowieso kan e-mount niet op full frame, maar daarnaast zijn er nog meer beperkingen. Maar het is wel mooi dat er nu een soort mini doorgroei pad is voor mensen met een NEX naar de Alpha camera's.
Er is al een full frame NEX videocamera, en er komt (zeer waarschijnlijk) een full frame NEX (met E mount dus)
Lijkt me niet, maken ze redelijk 'nieuwe' toestellen als de A99 in 1 klap obsolete mee en een hele berg aan 1st en 3rd party lenzen.

Denk dat de Alpha 3000 er uit ziet als een Alpha (grip en SLR looks en zo) maar eigenlijk toch best klein is, en dezelfde technieken heeft als de Nex serie. Vandaar het (interne) typenummer 'ILC' 3000.

En handzame, instap Alpha, maar intern een Nex en vandaar de E-mount. Met een E-mount krijg je ook kleinere toestellen. Ik geloof dat de A-mount een verplichte afstand tot de sensor moet hebben wat het gewoon onmogelijk maakt om kleinere A-mount toestellen te maken, dus moeten dit soort 'mini-SLR' toestellen naar een E-mount toe.

Wat er technisch anders is aan de A3000 en de Nex lijn weet ik dan niet. Looks lijkt me het enige (of op z'n minst belangrijkste) verschil.
Wel redelijk verwarrend, een Alpha camera waar geen Alpha lenzen rechtstreeks op passen.. Rare benaming voor een camera dan.

Wel een zeer lage resolutie van het scherm, zelfs de instapper dslr van Nikon heeft een dubbel zo'n scherp scherm.
Ik vind het idd behoorlijk verwarrend. Bij een Alpha camera denkt ik tenminste gelijk aan de A-mount en bij een NEX aan de E-mount. Nu is dit dus een E-mount Alpha camera. Ik mag hopen dat Sony dat nog duidelijk weet te communiceren in de winkels en op webwinkels anders zal dat bij sommigen wel fout.

Maar wel handig dat ze nu ook voor een wat traditionelere ontwerp hebben gekozen. Daar zal vast een markt voor zijn net zoals voor de Panasonic Gx serie en de Samsung NXxx serie.

Deze keuze van een Alpha camera met E-mount laat echter wel wat onzekerheden achter voor A-mount gebruikers. Gaan uiteindelijk alle Alpha's een E-mount krijgen en betekend dat dus het einde van de A-mount?
Ik denk niet dat dit het einde betekent van de A-mount. Er zijn nog steeds legio voordelen aan het gebruik van een spiegel (betere autofocus) en door de extreem korte afstand tussen lens en sensor, is het maken van lenzen voor de E-mount een lastige(re) zaak. Dus ik denk niet dat je snel een fullframe E-mount camera zal zien met E-lenzen die daar native op werken. (Sony heeft wel een fullframe E-mount videocamera, maar daar bestaan geen native E-mount lenzen voor).
Het ligt in de lijn der verwachtingen dat de spiegel voor autofocus binnen niet al te lange tijd ingehaald gaat worden door techniek op de sensor. Het is maar de vraag of de nieuwe A-mount camera's überhaupt nog een spiegel krijgen. Het ontwerpen van objectieven is misschien iets lastiger, maar indien men niet tot een oplossing komt kan men altijd nog een leeg stuk cilinder aan de body kant van het objectief bevestigen. Helaas verlies je dan wel de mogelijke voordelen.

Ik hoop dat de A-mount blijft bestaan, maar Sony zal de twijfel beter weg kunnen nemen door een verklaring uit te geven.
Het ligt in de lijn der verwachtingen dat de spiegel voor autofocus binnen niet al te lange tijd ingehaald gaat worden door techniek op de sensor. Het is maar de vraag of de nieuwe A-mount camera's überhaupt nog een spiegel krijgen.
Zover is het nog lang niet. Phase Detect AF-sensoren die via een spiegel werken zijn vele malen groter en gevoeliger dan on-sensor PDAF en daar is op korte termijn zeker geen oplossing voor. De pixels op de sensor hebben gewoon een veel lagere gevoeligheid, dus ze komen nooit in de buurt van wat een dedicated PDAF sensor kan (vooral voor contiuous AF).

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 27 augustus 2013 13:34]

betekend dat dus het einde van de A-mount?
Ik denk het niet, er zijn geruchten over mirrorless APS-C en Fullframe A-mount bodies, gepland voor 2014.

http://www.sonyalpharumors.com/sr3-three-aps-c-and-two-ff-a-mount-mirrorless-cameras-to-come-in-2014/

Mogelijkerwijs wordt de A-mount meer en meer gericht op de bovenkant van de markt. De 3 serie (A33, A35, A37) is al verdwenen. Deze ILC-A3000 en de nex serie zou dan Sony's instap serie kunnen worden. Met een adapter werken Alpha lenzen prima op E-mount camera's.


Jammer dat de A3000 een echt budget model is geworden. De resolutie van de EVF is wel erg laag, en het is jammer dat er geen image stabilization in de body zit. Dat was altijd een fijne troef van Sony's SLRs en SLTs. En sinds kort heeft Sony toegang tot Olympus betere 5-axis in body images stabilization.
Ja, maar als deze nieuwe Alpha dan het instapmodel wordt dan dan is het vrij lastig upgraden naar een hogere klasse Alpha. A-mount objectieven koopt de instapper niet met deze camera en E-mount objectieven gaan het dan niet meer doen bij upgraden naar een A-mount Alpha. Daarvoor zal het dus niet bedoeld zijn neem ik aan.
en het is jammer dat er geen image stabilization in de body zit. Dat was altijd een fijne troef van Sony's SLRs en SLTs.
Dit is een spiegelloze NEX camera, vermomd als SLR / SLT, en daar is onvoldoende ruimte om SSS in te bouwen.
Het lukt Olympus anders aardig om zelfs in hun kleinste model (E-PM2) IBIS in te bouwen. Het kan dus makkelijk in een NEX met de SLR vormfactor.
Op de eerdere NEX modellen stond ook al Alpha, dus zo raar is het niet. Het ontbreken van de naam NEX komt bij mij ook wel raar over, maar van de andere kant gaat het hier ook om een heel ander design.
Helemaal mee eens,daarom heb ik mijn nex 5r verkocht en ga ik binnenkort voor me reis een nikon d5200 kopen.
Ik vind het ook een aparte productgroep, maar mensen zijn er blij mee en het verkoopt goed blijkbaar :).

Denk dat de meeste mensen met een Nex niet of zelden een lens vervangen (maar de optie is er) maar voornamelijk dezelfde kleine lens er op hebben zitten. Dan is het toestel duidelijk kleiner en lichter dan een 'normale' DSLR. Dus mensen die een handzamer toestel willen maar met duidelijk betere kwaliteit is het OK. De functie om lenzen te verwisselen neem je dan voor lief. Het zit er op 'voor het geval dat' maar je gebruikt het niet :).

Wil je iets wat echt in je broekzak past, dan moet je naar pocket-camera's (hey, de naam) of telefoons. Maar verschil in de kwaliteit is duidelijk.
Wil je vaak met telelenzen werken en/of echt alles uit de kwaliteit halen (sensor size), betere autofocus performance of andere zaken dan zijn er legio DSLRs om uit te kiezen, maar dan moet je ook een fototas erbij nemen wat je neemt het zooitje niet zo 123 mee in een schoudertas :).

Maar ja, de nex-achtige toestellen worden ook sneller en beter, dus er zijn zeer zeker raakvlakken. Zet je een grote lens er op is het voordeel ten opzichte van een DSLR weg.

Maar voor de mensen die praktisch altijd met een portretlens rondlopen of een standaard '3x optische zoom' lens maar de kwaliteit van een DSLR willen klopt het wel. Er zijn pocketcamera's die kunnen inzoomen tot een goede telelens, maar de kwaliteit is dan ook echt wel minder.

Ik als DSLR bezitter zie geen nut in kleinere varianten. Als ik m'n DSLR meeneem gaat ie ook echt mee om aandacht te besteden aan het schieten van plaatjes. Ik heb nog geen situatie gehad waar ik dacht 'ik wil mijn DSLR mee maar het past niet of ik heb de ruimte niet' of zoiets. Dan zijn het (bijna) altijd simpelere plaatjes die je wil schieten en dan voldoet de Canon SX260 van m'n vriendin.
Kleiner is wel degelijk een voordeel naar mijn mening.

Ik neem mijn NEX-7 met 7 lenzen mee in een bag waarin anders maar net een DSLR met 2 lenzen zou passen. De beeldkwaliteit is vergelijkbaar, of misschien zelfs beter dan die van de meeste DSLRs, dus daarvoor hoef je het alvast niet te laten.
heb ook niet gezegd dat het geen voordeel zou zijn (Toch?).

Denk dat het voor de meeste mensen tegen zou vallen hoe klein zo ding in, _als_ je andere lenzen en zo mee neemt.

Jij hebt een bewuste keuze gemaakt, en een hele goede reden voor een Nex (je loopt nog steeds met een camera tas, maar daar gaat veel meer in en weegt minder)... maar denk niet dat de meeste mensen in die groep vallen :).

Wat ik zei is dat de _meeste_ mensen (Doorsnee koper misschien zelfs?) een Nex zullen kopen voor het kleine formaat + kwaliteit, maar dan zullen ze praktisch altijd dezelfde kleine lens gebruiken anders is het argument 'kleiner' weg. Wat ik misschien niet duidelijk genoeg zei is dat dat een hele valide reden is. Ik met een DSLR loop ook meestal met een 'primaire' lens die ik gebruik. Ik schakel alleen vaker op een dag toch wel een paar keer tussen de lenzen (en ik had al Alpha glas) dus een Nex is dan niks voor mij.

Jij bent een apart gevalletje, met een hele goede reden voor een Nex.
Ander geval als voorbeeld zijn van die mini-video-rigs. Een Nex op een handgemaakte mini-dolly met een microfoon er op gemonteerd neemt zo weinig ruimte in dat je er mee in hoekjes en ruimtes kan komen waar zelfs een DSLR rig niet snel zal passen. Goede reden? Ja, doorsnee koper? nee :).
no offense, maar onscherpe foto's ligt aan de fotograaf en niet aan het toestel. Ja, een toestel wat bijvoorbeeld beter is in lowlight of betere autofocus _helpt_ je betere foto's te maken, maar jij bent het die het plaatje maakt, het toestel is een tool voor je :).

En kleinere pocketcamera's zoals de Canon SX260 komen kwalitatief niet in de buurt van een Nex. Wil niet zeggen dat het slechte foto's zijn, zeker niet. Maar no way dat het DSLR kwaliteit is, en dan spreek ik dus uit ervaring.

Je zit sowieso aan mensen die echte DSLR kwaliteit willen (met toestellen zoals waar dit topic eigenlijk over gaat, Nex :)). Als je nog nooit hebt lopen mopperen op de kwaliteit die je kleine Nikon Coolpix of Sony Cybershot (of wat dan ook) maakt, dan zijn dit soort toestellen ook niet voor jou, it's that simple :). Punt is, dat dat _goed_ is, en niet iets is om gelijk te denken "nou ja zeg waarom zie ik dat niet".

Voor een hele berg mensen zijn die foto's meer dan goed genoeg, zeker als je ze alleen maar online zet of misschien op 10x15 afdrukt.

Pas als je gaat 'pixelpoepen' zoals ik dat noem, namelijk in gaat zoomen en gaat balen van de ruisonderdrukking (of de ruis zelf) en meet met depth-of-field en zo wil gaan spelen, kijk dan eens naar instap modellen of zo.

Dus jouw zin 'goedkopere modellen traag zijn en je foto's vaak onscherp zijn' snap ik nog steeds niet. Zover ik weet is de lowlight performance van de instapmodellen Nex precies hetzelfde als de hogere modellen. Ze gebruiken allemaal dezelfde of vergelijkbare sensors. In de eerste generaties gebruikten ze allemaal hetzelfde contrast autofocus systeem dus daar zat ook geen verschil in. De ene had 1080p en de andere max 720p en zo, dat soort dingen waren het verschil. Nu zijn er modellen met OLED zoeker en/of ingebouwde flits en zijn er een paar modellen met phase-detectie autofocus (maar dat zullen ze uiteindelijk allemaal wel krijgen) maar dan zijn allemaal geen redenen waarom de goedkopere modellen geen prachtige plaatjes kan schieten, dat ligt echt aan de gebruiker.
Natuurlijk ligt een groot deel in handen van de fotograaf, dat is niet meer dan logisch.

Maar de Canon SX260 doet niet veel onder de goedkopere Nex modellen.
En het lijkt me niet aannemelijk als dat er geen kwaliteitsverschil zou zitten tussen de Nex5 en Nex7 anders zou je 500 euro aan lucht betalen.

En nee de Canon SX260 is geen DSLR kwaliteit foto's zijn wel aardig en past in je broekzak.

Mijn ervaring met de Nex en autofocus, die ervaring was negatief.
Het is niet ik de Nex een vreselijk toestel vind maar ik vind het nog niet geschikt om mijn DSLR te vervangen, wellicht in de toekomst daar verandering in komt.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 27 augustus 2013 12:02]

Je zegt dat een camera met een minisensor net zo goed presteert als een camera met een aps-c sensor. Sorry, maar ik geloof je niet. Ik heb een Nex 5 gehad en die werkte prima. Scherpe beelden, geen probleem met autofocus. Beeldkwaliteit vergelijkbaar met een reflex.

Dat wil net zeggen dat het een goede vervanger is voor een spiegelreflex. Dat hangt immers van de wensen en kunde van de gebruiker af.
Je leest misschien positieve dingen over de NEX-7 omdat het meestal geen beginners zijn die die camera kopen. De prijs zegt tegenwoordig weinig meer over prestaties, maar brengt meestal alleen een aantal praktische eigenschappen extra. Dat is fijn in gebruik als je het veel doet, maar goede foto's of niet heb je altijd nog zelf in de hand.

Als je het heb over scherpstellen dan heb je juist betere kans met een van de nieuwere modellen zoals de 5R welke phase-detect op de sensor heeft, iets waar de NEX-7 dus nog op achterloopt.

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 27 augustus 2013 12:45]

Als ik de vergelijkingen lees tussen de Nex 7 en Nex 5 zit er wel een hoop verschil tussen.

http://snapsort.com/compare/Sony-NEX-7-vs-Sony_Alpha_NEX-5
Ja, helaas vergelijk je hier de 1ste generatie NEX 5 met de NEX 7, inmiddels zijn we 3 generaties verder en is de sensor in de NEX 5 een stuk verbeterd.
Hoezo is een NEX groot? Er zijn compactcamera's die groter zijn. En zelfs die A3000 is een stuk kleiner dan de kleinste DSLR.

Een van de kleinste DSLR is bijvoorbeeld de Canon EOS 1100. Even maten vergelijken:

EOS 1100: 130 x 100 x 78mm, 495 gram
A3000: 102 x 58 x 38mm, 281 gram
(Bron: DPReview)

Enige kanttekening daarbij is dat de genoemde maatvoering van de A3000 waarschijnlijk zonder 'uitsteeksels' is (handgreep, zoeker) want anders is die zelfs kleiner dan een NEX-5R en dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Sony Nex past net zo min in je broekzak als een DSLR.
Op het moment je verschillende lenzen wil gebruiken, dan speelt compactheid al geen rol meer. Optische zoeker is daarbij ook nog eens een groot voordeel.

Ik denk pas bij Nex7/8 je in de buurt komt van DSLR kwaliteit, die kosten denk ik daarom ook niet voor niks bijna het dubbele.

Zelf heb ik een camcorder van Sony daar ben ik juist super tevreden over, haarscherp beeld en geluidsopname is helemaal top.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 27 augustus 2013 11:30]

Optische zoekers zijn niet altijd beter. Een goede evf zoals in de nex 7 is een stuk groter dan de optische zoeker in de D7000 of 7D. Resolutie en refresh rates zijn al zodanig verbeterd dat het nauwelijks nog een issue meer is. Tevens kan je met een evf meer informatie tonen zoals clippende highlights.

Beide hebben hun voor en nadelen, maar dat optische zoekers per definitie beter zijn, is niet meer zo.
Je wil toch zo weinig mogelijk vertraging hebben? ik merk een enorm verschil met mijn camera tussen optisch en digitale view finder.
Dat hangt ook af van de implementatie. Tests wijzen uit dat de betere elektronische zoekers op dit moment een vertraging hebben van rond de 10ms in redelijk donkere omgeving. Dat is inclusief uitlezen van de sensor, verwerken van signaal, aansturen EVF en verversingsinterval.

Ter illustratie, de meeste DSLR camera's hebben een sluitervertraging die enkele malen langer is dan dat, om nog niet te spreken van autofocus en de menselijke reactiesnelheid, die een grote veelvoud zijn.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 27 augustus 2013 15:21]

Mijn A66 heeft zo'n OLED viewfinder. Het is zo groot als een optische zoeker, maar het is (meer dan?) 1280x720 waar je naar kijkt, good luck om pixels te zien. Framerate is zo snel (ook in het donker, ISO wordt omhoog gegooid during preview) dat ik aan het begin echt dacht "dit is een echte optische zoeker?!". Als ik dan bedenk dat ik daar een echte preview kan krijgen (WYSIWYG), settings kan zien en aanpassen, dingen zoals een horizon indicatie en zo _en_ dus geen cropfactor in de zoeker heb (wel in de sensor uiteraard, blijft een APS-C apparaat) is geweldig.

Maar je wil niet constant switchen tussen de zoeker en het 'echte' LCD scherm, daar zit gewoon een beetje vertraging in. Maar ik gebruik voor foto's altijd de zoeker met het schermpje dicht geklapt. Voor filmen wil ik wel het schermpje gebruiken, meestal zo opengeklapt dat ik de camera laag bij m'n (onder)buik heb en van boven zo op het schermpje kan kijken. Houdt het lekker stabiel.
Behoorlijk kort door de bocht. Dat is hetzelfde als met droge ogen beweren dat een 1DX met een set FF lenzen net zo gemakkelijk mee te nemen is als een 100D met een setje lenzen. Formaat en gewicht zijn voor veel mensen een behoorlijk bepalende factor.

Het feit dat een NEX 5T met 20mm en 16-50mm in een gemiddelde jaszak past en geen enkele DSLR daar in de buurt komt, spreekt al boekdelen. Gewicht scheelt ook al snel 30-50%.
En je verwacht van een Nex5 hetzelfde dan een 100D?
Stop maar eens een Nex5 met een 300mm of 400mm lens in je jaszak, dat gaat je gewoon simpel weg niet lukken.
In veel opzichten (met name t.a.v. beeldkwaliteit) zijn ze vergelijkbaar ja. Voor mensen die geen snelle AF tracking of extreme telelenzen nodig hebben, vormen de NEX camera's een interessant alternatief in die prijsklasse vanwege de factoren formaat en gewicht.

Je vergeet voor het gemak dat de meeste DSLR gebruikers in het algemeen niet verder komen dan 1 of twee kitlenzen en überhaupt niet geïnteresseerd zijn in grote objectieven van >300mm. We hebben het hier ook over de onderkant van de instapklasse.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 27 augustus 2013 14:41]

Met een 300 of 400 mm lens gaat dat niet lukken nee. Maar op publiek dat zo'n lens ambieert zijn systeemcamera's dan ook niet echt gericht.

Systeemcamera's als Sony's NEX zijn juist op de markt gezet voor mensen die wel de beeldkwaliteit willen van een DSLR, maar geen zin hebben om met veel/grote apparatuur rond te lopen. Daarom zijn er voor systeemcamera's relatief veel primes en standaard-zoomlenzen, een enkele mega-zoomlens en vrijwel geen telezooms of tele-primes. Simpelweg omdat met een telelens het voordeel van de compacte body wegvalt. Maar voor mensen die geen behoefte hebben aan een telelens is een systeemcamera een prima optie.

Een NEX5 met kitlens krijg je in je jaszak, en met een (prime) pancake lens al helemaal. Met zelfs de kleinste spiegelreflex gaat je dat niet lukken, of je moet hele grote jaszakken hebben.
Als het niet op die publiek gericht is dan is het ook geen vervanging voor DSLR.

Een kitlens/pancake .... leuk die standaard lensjes maar daaraan heb ik niet voldoende.

En als je wat verder duikt in de objectieven,
http://www.cameranu.nl/nl...rt=price-desc&show=50

Dan snap je denk ik wel dat voor veel een systeem camera gewoon geen alternatief is?

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 27 augustus 2013 15:26]

Dus eigenlijk zeg je dat het gros van de DSLR gebruikers niet met een DSLR schiet.

Logica die mij even ontgaat.
Je vraag ontgaat me ook tot logica.

Er werd gesteld dat een 300/400mm lens niet tot de doel groep van de systeem camera behoorde. Mijn reactie is dat het dan ook niet een echte DSLR vervanger is gezien die lenzen best wel veel gebruikt worden.
"...gezien die lenzen best wel veel gebruikt worden".

Nee, verwisselbare lenzen >300mm worden juist relatief weinig gebruikt. Dat is een niche markt in een niche markt.
Het gros van de DSLR gebruikers komt niet verder dan kitlenzen en misschien een enkele "normal prime".

[Reactie gewijzigd door Jortio op 27 augustus 2013 16:25]

Maar misschien kan BoringDay ons eens vertellen wat zijn apparatuur is. Ik heb zo'n flauw vermoeden dat hij volgens zijn eigen definities geen dSLR publiek is.
Denk je dat nu werkelijk? eerlijk gezegd ken ik geen enkel dslr gebruiker die alleen maar een standaard kitlens heeft.

En de 250/300/400 mm zijn niet zo uitzonderlijk.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 27 augustus 2013 23:01]

Groot, groter, grootst. Een systeemcamera is in vergelijking met een compactcamera wel groot maar toch nog een stuk kleiner dan een dSLR. En bij het ontwerpen van de objectieven houd men er over het algemeen ook rekening mee dat ze wat compacter worden.

Fotografie is een hobby van mij en een systeemcamera met wat objectieven is voor mij nog prettig meenemen. Ik zou geen dSLR met bijbehorende objectieven mee willen nemen. Het verschil in gewicht en volume is behoorlijk.
Op zich is de ILC-serie geen slecht idee. Veel mensen laten zich verleiden door de big-is-beautiful / size matters/ mee willen doen met de pro's. Dus wil men een "DSLR-look" hoewel de meeste mensen niet eens weten wat het (verschil) is. Zo'n compacte NEX of 4/3 ziet er niet indrukwekkend genoeg uit.
In de praktijk koopt de massa een DSLR met 1 objectief en dat is het dan. Het is in de praktijk ook niet van belang hoe de specs nu echt zijn en bij de kassa moet die vooral niet te duur zijn. Om de prijs laag te houden moet die camera natuurlijk niet zo veel moeilijke dingen hebben die ook nog kapot kunnen (spiegels en dergelijke). In dit gat springt dan vermoedelijk deze camera, althans volgens Sony. Ziet er voor de leek "professioneel" uit en is toch simpel genoeg voor de klik-mens. Een leuke instapper op een proven-technology platform en het werkt ook nog eens kostenbesparend. In het geval van Sony wordt de beeldkwaliteit theoretisch ook nog eens beter door betere ruisprestaties (wegvallen halfdoorlatende spiegel).
Voor de niet-zo-leek achtige fotograaf is het echter niet echt een alternatief. Daarbij zullen met name de matige LCD/ viewfinder specs negatief opvallen. Hij is ook best wel groot vergeleken bij de NEX-serie, dat kan nog wel een stukje kleiner als men wil. Nu nog goede/ betaalbare E-objectieven gaan maken...
Wel vreemd dat men nu lijkt te kanabaliseren op het A-mount. Maar misschien is dit nog maar het begin en gaan andere merken volgen.
Helemaal mee eens, volgens mij denkt 90% v/d DSLR bezitters inderdaad "ik heb een grote camera, dus ik ben professioneel bezig". Men heeft geen flauw benul wat een sensor of spiegel is. Een paar dagen geleden iemand uitgelegd hoe ze de lens van haar 1 jaar oude camera kon afhalen. Ik moet altijd wel lachen als ik al die mensen met een Canon 450d of Nikon 3100 achtige camera's, met crappy kit lens, zie rond lopen. De mens als kudde dier.

Ik denk overigens dat dit de A-mount niet gaat kanabaliseren, de kopers hebben geen flauw idee wat een A of E-mount is, het is een grote camera, dus zal het wel een goede camera zijn, slim van Sony om ook in dit segment te stappen.

Ik ben blij met mijn "kleine" NEX en ben benieuwd hoe de vandaag geintroduceerde 16-70 Zeiss lens presteerd.
De spiegel staat op zichzelf los van de sensor, de werking is hetzelfde.
Het verschil zit in de viewfinder en optisch vind ik gewoon een musthave.
Pas op het moment een systeem camera dusdanig is gevorderd dat het flink wat meer waarde biedt dan pas zal ik een overstap maken. Mijn inziens staat het momenteel nog in de kinderschoenen, over een paar jaar zal er wel flink wat progressie zijn.
Men heeft geen flauw benul wat een sensor of spiegel is.
ja, en? Alsof elke automobilist weet wat een krukas of cilinderinhoud is. Zonder die kennis is het best mogelijk om in een auto rond te rijden.
Ik moet altijd wel lachen als ik al die mensen met een Canon 450d of Nikon 3100 achtige camera's, met crappy kit lens, zie rond lopen. De mens als kudde dier.
Alsof elke kitlens crappy is? wat een onzin zeg. Ja, een kitlens is minder dan een 28-70 L lens, maar jij deklasseert elke instap-dSLR gebruiker tot een idioot. Een dSLR is meer dan lenzen verwisselen, of alles op M moeten schieten zoals ook zo vaak wordt beweert. Denk aan AF-snelheid, Sensor-grootte en dus IQ.

Ik ken een aantal mensen met een dSLR + kitlens die de mooiste foto's op de autostand maken. Personen die de camera puur als tool zien, ipv gadget. Personen die wèl een gevoel voor compositie hebben.
En waarom precies heeft die Alpha 3000 geen optische zoeker? Het is toch zeker een spiegelreflex? Of is het een oversized MILC?
Waarom zou het een SLR moeten zijn, en waarom zou je speciaal een optische zoeker willen .. omdat een kennis van je zei dat dat 'beter' is? Tegenwoordig zitten er (vooral in het budget segment) meer nadelen dan voordelen aan zo'n spiegelsysteem. Plus, dat hij een degelijke grip heeft maakt hem nog niet oversized, ik zou eens de afmetingen bekijken, zeker gezien het totaalpakketje met E-mount lenzen wel even heel wat kleiner en lichter is dan wat dan ook voor SLR of SLT, en vooral ook goedkoop, ook vergeleken met ILC's, en zeker met zoeker.
Laat ik het omdraaien dan: als ie een electronische zoeker heeft, waarom zit er dan nog een spiegel in?
De A3000 is geen spiegelreflex, er zit namelijk geen spiegel in. Het is een NEX die eruitziet als een DSLR.
De Alpha's hebben toch een halfdoorzichtige spiegel?

Het lijkt me ook al sterk, want bij het NEX systeem moet de lens veel dichter op de sensor zitten dan bij het Alpha systeem.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 28 augustus 2013 00:00]

Wat met trouwens opvalt aan de foto's van de NEX-5T is dat er een zoomlens op zit (16-50 mm), maar hij is wel erg klein. Het lijkt er dus op dat dit de eerste NEX-5 gaat zijn met standaard een pancake zoomlens er op. Dit vind ik zelf uiterst interessant aangezien de NEX-5 kleiner en betaalbaarder is dan de NEX-7, waardoor de NEX-5T een hele mooie optie gaat worden als je een compacte camera wilt hebben die alsnog mooie plaatjes kan schieten.
Die 16-50 is er al een tijdje hoor, en ook verkrijgbaar in een kit met de Nex-3N en Nex-5R. Het is trouwens best een compacte lens (als de camera uitstaat tenminste, als je de camera aanzet schuitt-ie wat uit) maar ik zou het zeker geen pancake willen noemen. Tenzijn je een liefhebber bent van hele dikke pannenkoeken ... :+
De 16-50 wordt wel de pancake-zoom genoemd omdat het de kleinste zoomlens is met dat bereik welke een APS-C sensor bedekt. De dikte is zeker vergelijkbaar met sommige pancake primes (hij is iets dikker dan de 16mm f2.8) waardoor die titel ook gerechtvaardigd is.
De EVF van de ilc-3000 valt toch wel tegen qua resolutie - die van de A58 is een stuk hoger - is men zeker dat er geen cijfer vergeten is? De display aan de achterkant - dat is mogelijk - eigenlijk is ook dat te weinig om te kunnen zien of een foto scherp is.
Voor 350¤ zal't wel te doen zijn zeker?
'DSLR quality without the difficulty' bekijken op YouTube - https://www.youtube.com/w...ture=youtube_gdata_player

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Intel Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013