Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 52, views: 34.531 •

Intel zal op de IDF 2013 in september zijn eerste publieke demonstratie van het overklokken van ssd's houden. De demo is onderdeel van een sessie waarbij ook Ivy Bridge E-processors overgeklokt worden en de beta van de tweakapp AppTune uitgelegd wordt.

In de week van 9 tot en met 13 september vindt het IDF-evenement van Intel weer plaats in San Francisco. Tijdens een van de sessies genaamd 'Overclocking Unlocked Intel Core Processors for High Performance Gaming and Content Creation' zal Intel enkele demonstraties houden die het bedrijf nog niet eerder hield. Onder andere zal uit de doeken doen hoe Core-i7 4xxx Extreme Edition-processors, oftewel de Ivy Bridge E-generatie, het best opgevoerd kunnen worden.

Daarnaast zal Intel demonstreren hoe een gebruiker ssd's kan overklokken. Onder andere kan de kloksnelheid van ssd-controllers verhoogd worden, maar er zijn ook andere mogelijkheden om de doorvoersnelheden een duw in de rug te geven. Zoals XbitLabs aantekent is het effect echter beperkt aangezien de sata 6Gbps-interface tegenwoordig de bottleneck vormt, een reden waarom Intel ssd's met interfaces op basis van pci-e naar voren schuift.

Daarnaast zal Intel tijdens de sessie uitleg geven over AppTune, een onderdeel van de meest recente versie van Extreme Tuning Utility voor overklokken. Doel is om het makkelijk te maken voor gebruikers om Intel-processors automatisch een boost te geven bij gebruik van bepaalde programma's en overklokscenario's te koppelen aan profielen.

Intel AppTune beta

Reacties (52)

Moet niet gekker worden. Kunnen we straks harde schijven ook overklokken dmv hogere rpm!
Zal dit ook de levensduur van de SSD verkorten?
Alleen maar mooi dat het kan toch? Je hoeft het niet te gebruiken.
Je weet waar het bij OC om gaat. Max prestaties. Als je betrouwbaarheid wilt kun je het beter niet doen.

Maar mensen die het leuk vinden om alles er uit te halen zullen dit alleen maar toejuichen.
En als je weet wat je doet heb je gewoon wat extra prestaties zonder dat de stabiliteit er onder lijdt. Levens duur is dan ook niet veel korter. Alleen bij Extreem overclocken wordt dat een punt. Hoge voltages zorgen voor meer degradatie.
Behalve als je een tweedehands SSD wilt kopen weet je nooit of er mee overgeklokt is, en of hij dus over tien jaar of twee maanden kapot gaat.
Of je moet zelf de garantie-bit uit kunnen lezen die aangeeft of er overgeklokt is, dan zou het nog kunnen.
Dat weet je bij 2de hands spullen nooit. Zelfs niet bij nieuw gekocht materiaal, wat ook al snel na de aankoop kapot kaan gaan.

Je hebt echter wel minimaal 2 jaar garantie als je iets nieuw koopt.
tja, dat is een risico dat je neemt als je 2e hands koopt, voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.. zelf zou ik niet beginnen aan het kopen van een 2e hands ssd/hdd....
Nee, het kan niet. Ik heb de tool gedownload en geprobeert te installeren maar aan het einde van de rit zegt hij dat ik niet een ondersteunde platform heb?!

Dus, het werkt alleen met nieuwe chips en nieuwe ssd's.
Ja en Nee, het lijkt me dat ze alles binnen een safe zone houdt, dat betekend dat je bijvoorbeeld 200 mhz(voorbeeld) kan overclocken en meer niet. ssd wordt niet heet dus heeft wel potentie. De harddisk overclock zo ik ook wel gebeuren in de toekomst, met bijvoorbeeld een snelheid van 5600, 7200, 8000+

Dit kan betekenen dat het eerder slijt, maar hoeft niet zo te zijn. Dit betekend dat er beter onderdelen inkomen die de hoogste overclockbaar rpm aankan. En in praktijk kan de ssd controllers wel hogere snelheid hebben dan gegeven wordt.

Dit kan zijn voordelen hebben, meer hetzelfde schijven, dat betekend dat je een 7200 rpm harddisk koopt en besluit hem in een NAS te doen, dus kan je hem downclocken naar 5600 rpm bijvoorbeeld. Zorgt voor minder slijtage en hoge levensduur omdat het ontwikkeld is voor 8000-10000 rpm.
Goedkoper omdat er een overvloed komt, ipv 5 verschillende hdd, wordt er 1 ~ 2 soorten gemaakt die goed getest is en een goede inhoud hebben, door de overvloed wordt de prijzen ook weer omlaag gehaald.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 24 augustus 2013 14:26]

Een cpu overclocken is 1 maar als er een paar bytes data corrupte met ssd worden weggeschreven kun je toch wel een probleem hebben.
CPU overclocken betekend niet dat de SSD sneller gaat werken, het zou kunnen zijn dat de CPU een bottleneck wordt omdat de CPU niet meer dan 500mbps aan transfer aan kan(voorbeeld) terwijl de SSD dat wel kan. Natuurlijk kan je niet sneller wegschrijven dan de SSD zelf aankan. Daarvoor is caching bedoeld voor bursts.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 30 augustus 2013 23:07]

Je kan gewoon 15k schijven kopen hoor...
Er was eens een tijd dat Western Digital 20k schijven op de markt wilde zetten, vlak voor de opkomst van de ssd's!
Dat klopt, het was ook als een voorbeeld bedoeld.
Dat is ook mijn zorg. Die NAND-chips zijn al gevoelig genoeg. Om daar nog een keer extra stress op te zetten zie ik niet zitten. Daarbij heb ik echt niet zoiets van "Mwoah .. wat is die SSD traag .. Ging 'ie maar wat vlotter".

Ook pak je met overklokken waarschijnlijk niet alle bottlenecks in de SSD aan. Op het moment dat mijn SSD niet meer aan mijn wensen voldoet zal ik deze in mijn 2e systeem plaatsen (die nu nog een HDD heeft) en koop ik een sneller model.

Overklokken heb ik nog nooit gedaan in mijn 17-jarige carriére. Persoonlijk vind ik het een doodzonde, ongeacht of een fabrikant de garantie blijft verlenen. Ik snap wel dat er mensen zijn die het onderste uit de kan willen halen en ik heb er zeker bewondering voor wat ze technisch voor elkaar krijgen, maar ik waag me er niet aan.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 augustus 2013 14:57]

Overklokken heb ik nog nooit gedaan in mijn 17-jarige carriére. Persoonlijk vind ik het een doodzonde, ongeacht of een fabrikant de garantie blijft verlenen.
Dat hangt maar van je definitie van overklokken af. Zo hebben sommige CPU's zoveel headroom dat de fabrikant ze feitelijk onderklokt op hun default speed. Overklokken is dan niet meer dan het unlocken van de volledige potentie van de CPU.
One thing that should be noted is that modern SSDs are so fast that the bottleneck is not their read, write speeds or IOPS performance, but the Serial ATA-6Gb/s interface itself. Boosting the interface will most likely result in considerably lower reliability. Therefore, overclocking of today’s SSDs hardly makes sense. However, next year Intel plans to roll out chipsets with SATA Express interface support, which provide transfer rates of 8Gb/s or 16Gb/s.

Dus overklokken van huidige sata is voor data eenslechte staat , corruptie
Maar Intel komt dus met een 'Boost" op de sata specs , soort van Intel special sata
Niks mis mee , innovatie en de consument weer blij met z'n vroemvroem ssd
Het is geen boost van Intel op SATA, SATA Express is niks anders dan SATA over PCI-Express. Het heeft weinig van doen met de werking van de huidige SATA 3 standaard, behalve dan dat je er hetzelfde op aan kunt sluiten.

Aangezien PCI-Express al vrij rap is, kun je daar makkelijk op meeliften, ipv een directe opvolger van SATA 3 te maken. 16 lanes PCI-e is 16Gb/s, tegenover 6Gb/s van Sata, dus al bijna 3 keer zo snel. En aangezien de snelheid van PCI-e in de toekomst nog zal groeien, is het ook toekomstgericht.
In mn achterhoofd heb ik dit altijd al geweten, alleen de vraag was wanneer dit mogelijk zou gaan worden..

Alleen vind ik overclocken van SSD's nogal een gevaarlijk truukje..
Gezien de stabiliteit van je documenten die corrupt kunnen raken door het overclocken van een SSD zou ik me er denk ik nooit aan wagen..

Maar ieder zn ding, want we zijn niet voor niets "tweakers":P
Aangezien je een ssd (haast) niet kunt recoveren is wat mij betreft het overclocken van je ssd een slecht idee.

(Heeft te maken met het feit dat alleen de ssd "weet" waar je bestanden staan, er is geen 1 op 1 relatie met het OS zoals bij een hardeschijf. Gaat er in de controller iets mis dan kun je het onderhand wel vergeten).

Zie:
Why is the Mapping Table Vulnerable?

Mapping tables are quite large compared to the flash buffer area that was the focus of the power failure article. Since the buffer only maintains a few seconds of data it is quite small. The mapping table, on the other hand, has to store roughly 4-8 bytes of data for every 4,096 bytes (4k) written. A 1TB flash appliance "starter" system, will require 2GB of DRAM to store the mapping table. A 5TB flash appliance will require 10GB of DRAM and a 40TB flash system may need as much as 80GB of DRAM to store the mapping table. While the cost of DRAM may be hidden in a flash storage system, the challenge is how to protect that much dynamic memory long enough for it to be flushed to the non-volatile flash.

If a power failure occurs, the mapping table information that is in DRAM, which in most cases is the entire mapping table, is lost and needs to be rebuilt, as described above
http://www.storage-switze...f_SSD_Mapping_Tables.html

Voor de volledigheid moet ik hierbij wel vermelden dat de laatste SSD's van Intel zo ver ik weet geen ddr cache gebruiken omdat deze sandforce controllers gebruiken (die gebruiken de ssd zelf voor cache). Min of meer alle andere SSD's gebruiken wel DRAM caches.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 augustus 2013 14:05]

Ik heb al een Intel ssd retour naar de RMA. Dit terwijl hij nog maar 2 jaar oud is en rare kuren begon te vertonen.

Ik kan mij voorstellen dat als je hem "opvoert" het nog sneller zal slijten.

LOL -1

Mag je niet zeggen dat Intel ssd's kapot kunnen gaan!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 24 augustus 2013 16:05]

Ik zal niet zeggen dat het overclocken de levensduur ten goede komt.
Maar ik heb hier inmiddels een aantal Intel SSD's liggen, waarvan sommige uit 2009. Daar zitten disks bij welke inmiddels meer dan 200 TB aan data hebben weggeschreven. Ze doen het allemaal nog als de dag van gisteren. :)
De mijne helaas niet...En ik lees op het web dat er veel meer zijn met problemen of defecte schijven.

De vraag is alleen hoeveel procent uitval je hebt ten opzichte van de verkopen. Dus hoeveel schijven vallen uit van de hoeveelheid die is verkocht.

Intel had altijd een goede reputatie.
Waarom een slecht idee? Het overclocken van je videokaart, geheugen en processor zorgt ook voor degradatie en dus "slijtage". Mijn 2 jaar oude 2600k doet nu ook geen 5ghz meer met het voltage van toen ik hem net kocht. Componenten slijten altijd, als je overclockt gaat dit sneller.

Overigens je argument over bestanden, daar zijn backups voor en ook nog steeds de trouwe oude harde schijf.
Op de standaard clocksnelheid slijten ze juist bijna niet. Overclocken zorgt ervoor dat een cpu juist sneller slijt.
Bijna niet, inderdaad, dus het slijt gewoon.
tegen de tijd dat je serieus last gaat krijgen van electromigration. Is je pc al lang afgeschreven of heb je als OCer al een andere pc gekocht omdat je oude pc te langzaam werd.

Zolang je de temps binnen de perken houd hoeft overklokken helemaal geen probleem te zijn
Dat is een slechte vergelijking. Je kan de stabiliteit van je CPU verifiëren door het draaien van een stress test. Aan de andere kant is dat veel lastiger voor elkaar te krijgen bij een SSD. Je SSD kan op het eerste gezicht stabiel zijn, maar later opeens silent data corruption krijgen.

Je zal de eerste niet zijn waarbij de mapping tables corrupt raken en je SSD veranderd in een baksteen.
Nog nooit een intel ssd gehad? Krijg je een nette toolbox bij met drive diagnostics ;)
Daarom heet het silent data corruption...
Ja, die zegt altijd dat de ssd goed is terwijl de mijne nu bij rma ligt...

Ik heb verhalen gelezen op het web dat het tooltje aangeeft dat de ssd goed is terwijl de persoon in kwestie al 5 nieuwe ssd's had gekregen...

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 24 augustus 2013 15:10]

Als je CPU OC'd en crasht moet je je pc opnieuw opstarten en is het weer goed. Dingen waar je op dat moment mee bezig was ben je kwijt, maar dit zal doorgaans onder load gebeuren - als je zit te gamen of zo. Kans dat je je belangrijke bestanden daarmee verliest is dus ontzettend klein, niet groter dan het willekeurig crashen van een HDD of zo. Ik betwijfel of de kans op dataverlies net zo klein is bij een SSD.

Nou ligt het ook aan de hoogte van de OC natuurlijk, er zijn altijd veilige marges. Maar ik ziet het nut totaal niet zolang dit niet over PCIe gebeurt, je haalt er geen voordeel uit en je loopt mogelijk meer risico. En zelfs al heb je PCIe, wie heeft er ooit last van een trage SSD?

[Reactie gewijzigd door bwerg op 24 augustus 2013 14:47]

Overklok ramp met je videokaart maakt niet de data kapot op je SSD of harddisk, een cpu overklok in principe ook niet. Daarom is het een slecht idee.

Natuurlijk, je kan gaan klooien met backups e.d. moet je maar net zin in hebben.
@sdk, mooi gezegd, waarom zou je betrouwbare storage harder willen laten draaien?
weet je wat voor bizarre databases/applicaties je moet draaien om je ssd op de knieeen te krijgen met performance?

daarnaast wil je dat je storage ultra betrouwbaar is, kijk een bestand corrupt ok, maar een partitie tabel of je complete file table naar de knoppen is het laatste wat je wil.

wil je meer performance, 2 ssd's op raid 0, gaat dit je nog te langzaam, koop dat een serieuze raid controller waarbij je meerdere ssd op kan draaien die voldoende cache heeft en ook nog is snel is.
http://www.intel.com/cont...er-RCS25ZB040-Family.html

in het kader van kost wat heb je ook wat,....
processor overklokken, prima idee, memory overklokken / videokaarten overklokken ook top, maar je storage?! no way!

(toch wel even kijken/luisteren waarom intel dat zou willen, dat dan weer wel.)
hmm dan mogen er op elke ssd wel stroomvoorzieningen komen zoals in de intel 330 of crucial m500, anders is de windows snel verrot op je ssd denk ik.

opzich wel een grappig idee, hou wel van overklokken, waterkoeling op de ssd en gaan :)

[Reactie gewijzigd door Powrskin op 24 augustus 2013 13:55]

De Crucial m500 heeft geen power failure protection, dat was een gerucht. Zie http://content.hwigroup.net/images/products/xl/181843-4.jpg

De Intel 330 ook niet: http://content.hwigroup.net/images/products/xl/150601-3.jpg

De Intel 320 wel: http://images.anandtech.c...ge/Intel/320/DSC_2625.jpg http://www.intel.com/cont...ata-protection-brief.html

Daarnaast gaat dit ook niets doen op het moment dat je controller crasht door je overclock. Het voorkomt alleen de problemen die ik wat hoger heb gequote (mapping tables die verdwijnen omdat ze op dram staan).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 augustus 2013 14:32]

http://imagescdn.tweaktow...m500_240gb_ssd_review.jpg
Here we get our first look at the inside of the drive. One of the first things you'll notice is the array of capacitors that works to flush the data in the buffer to the flash. This is important for host power fail protection.
Read more at http://www.tweaktown.com/....html#8hhZouPjtOXI8LrA.99

m500!

en bedoelde inderdaad de 320 intel ssd.
precies het lost niet de verloren data op.
Een stroomvoorziening bij stroomuitval heeft weinig te maken met het overclocken van de controller. De controller van de Samsung 840 Evo heeft net een upgrade gehad van 300MHz naar 400MHz tegenover de Pro. En de Pro was een upgrade van 250MHz naar 300MHz tegenover de Samsung 830. Maar toch heeft Samsung nog geen stroomverlies beveiliging ingebouwd.

Ik vrees dat de stroomverlies beveiliging wat 'overrated' is aan het worden hier op tweakers: de heilige graal die alle problemen oplost. Dit is niet zo, het voorkomt enkel dat de Mapping Tables nog op het NAND opgeslagen wordt indien de stroom plots uitvalt.

Intel zegt in het artikel dat het mogelijk is om de controller een hogere kloksnelheid te geven, waardoor die zijn taken sneller uitvoert en er dus hogere snelheden behaald kunnen worden (zo lang het niet gelimiteerd wordt door het NAND zelf, dus denk vooral aan sequentiele acties die verspreid worden over de verschillende NAND die's).

Stel dat je toch je controller zo ver drijft dat de controller instabiel wordt en hierdoor corruptie optreed in de Mapping Table, daar kan de stroomvoorziening niks aan doen.
@ Powrskin :

Een SSD wordt amper warm dus ik denk dat waterkoelen dan weinig nut heeft
als alles te OC'en valt lijkt mij het wel leuk om een pc te kopen voor die sport :9
alleen jammer is dat overclocken die alleen temperatuur gebasseerd is ;(
anders kon ik veel harder gaan en ik ben best ook wel een leek in OC'en
al bij al overclocken is gewoon leuk :+
In hoeverre heeft het sowieso nut? Ik heb zelden het idee dat de vertex 4 in m'n systeem de bottleneck is van de totale systeemperformance. Het ding doet eigenlijk vooral niks, terwijl de core i7 druk bezig is. Ook merk ik eigenlijk geen verschil tussen een koude start van een applicatie/spel, of het starten van spel vanuit diskcache.
Die Extreme Tuning Utility is best handig eigenlijk, gewoon on the fly je CPU overklokken zonder daarvoor in de bios te moeten gaan :)
Een trucje zodat ze kunnen zeggen "de garantie is verlopen omdat je de SSD overgeclocked hebt"?
Volgens mij komen in september de Ivy Bridge Extreme processors uit en niet de Haswell Extreme processors want die stonden ooit op de agenda voor Q2/Q3 2014

http://cdn4.wccftech.com/...oadmap-2013_1-635x391.jpg

edit: Imagetag werkt niet op frontpage..

[Reactie gewijzigd door Niemand_Anders op 24 augustus 2013 14:22]

Uiteraard, ik was even op het verkeerde been gezet door de 4xxx-aanduiding.
Tja wanneer komt sata4 eigenlijk en is het weer de standaard verdubbeling of nemen ze echt een jump vooruit zodat we niet een half jaar na release weer een bottleneck hebben zoals bij sata2/3?

bij usb doen ze ook steeds hetzelfde het is steeds te laat en te traag.
Nog niet zo lang geleden:
nieuws: Sata-io keurt sata 3.2-specificatie goed

Op de oude manier Sata12Gbps maken was moeilijk (heb ik ergens gelezen dacht ik), dus gaan ze over op Sata Express (16Gbps, ofwel 2GBps). Via PCI-e hebben ze wat meer rek: nu gebruiken ze 2 lanes van PCI-e 3.0 maar later kan dit gemakkelijk opgevoerd worden.
In 2014/2015 wordt PCI-e 4.0 ook gefinaliseerd, dan hebben we 32GBps op 16 lanes.
Daar komen we wel even mee toe denk ik ;)
T word pas echt leuk als je de stata chip/poort kan overklokken. zodat je ook die limiet kan oprekken