Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 301, views: 40.495 •
Submitter: Zoefff

Steve Ballmer stopt binnen een jaar als ceo van Microsoft, zo heeft het concern vrijdag bekendgemaakt. De beslissing om te stoppen zou door hemzelf genomen zijn. In de komende 12 maanden zal naar een opvolger gezocht worden.

"Er is nooit een ideaal moment voor een dergelijke overgang, maar nu is het juiste moment", zegt Ballmer in een verklaring. Volgens de topman heeft hij zijn besluit genomen omdat dit het beste is voor het bedrijf en hij verklaart dat het een moeilijke en emotionele beslissing was.

Hij zegt dat Microsoft een nieuwe strategie begonnen is en dat iemand die voor langere termijn aan het bedrijf verbonden zal zijn, nodig is voor Microsoft om de nieuwe koers vast te blijven houden. Hij zou eerder al besloten hebben halverwege de overgang naar een devices & services-company te stoppen met zijn werkzaamheden.

Microsoft heeft een commissie, waar onder andere Bill Gates zitting in heeft, in het leven geroepen om de overgang soepel te laten verlopen. Steve Ballmer is sinds 2000 ceo van Microsoft, maar hij werkt al sinds 1980 bij het concern. Hij was de dertigste medewerker van Microsoft. Onduidelijk is wat Ballmer na het neerleggen van zijn functie gaat doen.

Ballmer zegt trots te zijn op wat Microsoft heeft bereikt in de tijd dat hij er werkte. "We zijn van 7,5 miljoen dollar naar bijna 78 miljard dollar gegroeid sinds ik begon en we zijn gegroeid van 30 naar bijna 10.000 medewerkers." Ook claimt hij dat Microsoft zijn aandeelhouders meer winst heeft opgeleverd dan welk ander bedrijf dan ook.

In de afgelopen jaren nam de kritiek op Ballmer echter toe, nadat Microsoft er niet of nauwelijks in slaagde Google te beconcurreren op zoekgebied, terwijl het concern ook op mobiel gebied steken liet vallen en een flinke achterstand ten opzichte van Apple op de markt voor tablets opliep.

Steve Ballmer op Build 2012

Reacties (301)

Reactiefilter:-13010266+1123+212+31
1 2 3 ... 6
denk eerder dat hij soort van ontslag gekregen heeft
Na het debacle met de XBOX ONE zal men wel gedacht hebben 'daar moeten we vanaf!' :)

Het was niet zijn eerste fuckup

Onlangs heben ze 900M moeten afschrijven op die geweldige tablets van ze
nieuws: Microsoft schrijft 900 miljoen dollar af door tegenvallende Surface RT-verkoop

Onder Balmer heeft MS in 2007 voor het eerst in zijn bestaan als beursgenoteerd bedrijf verlies geleden na een boe-boe bij de overname van aQuantive.

Kunnen ze wel inhouden op z'n vertrekpremie die ongetwijfeld nog riant zal zijn.
nou en, ze hebben alsnog bijna 5 miljard winst gemaakt.
Nou dat had dan 6 miljard kunnen zijn 8)7
Tja, dat is zijn falen en zijn zege.

MS is "beter" geworden sinds Bill Gates weg is, opener, minder vuile spelletjes en Windows 7 is toch eigenlijk best stabiel. Ga dan even terug naar de Bill Gates tijd met liegen onder ede, nep demo's, blue screen of death en eindeloze vuile spelletjes en natuurlijk eindeloze failures (MS probeert al sinds 2000 een telefoon op de markt te brengen).

Maar ja, onder BG groeide MS wel voortdurend, zo hard dat ze nooit dividend uitbetaalde (de normale saaie manier om geld te verdienen aan je investering via aandelen) maar investeerders tevreden werden gehouden.

Onder Steve Ballmer werd MS een stabiel bedrijf, dat gewoon dividend uitbetaalt en gewoon simpel een tyfus winst maakt waar menig land U tegen zegt. Dat is saai, dat will wallstreet niet, wallstreet will spectacel en groei tot in de wolken.

En qua fouten en uitglijers? Ach, ieder bedrijf heeft dat. New Coke anyone? Waar gehakt worden vallen spaanders.

Steve Ballmers fout was dat hij van een hip spannend bedrijf dat iedereen tegen de haren instreek een normaal winstgevend bedrijf maakte dat zich een beetje leerde te gedragen.

Dat en de monkey dans. Maar goed, ik denk dat Steve Ballmer genoeg biljoentjes heeft om zijn tranen wel mee te drogen.

Zal mijn nieuwen wat er nu komt. Mensen hielden hun hart vast bij de overgang naar Cook bij Apple en dat resulteerde ook in een financieel stabiel bedrijf.
Ballmers probleem was dat hij veel te eigenzinnig was en geen oog had voor innovatie. Elke innovatie die Apple bracht heeft hij telkens uitgelachen om vervolgens achter de feiten te moeten aanlopen. Microsoft heeft onder Ballmer vooral imagoschade geleden. Want zelfs met een verouderd besturingssysteem, blue screens en de talloze leugens bleven de fans wel trouw aan Microsoft onder Gates. Voor fanboys als ik was het toen tenminste leuk om te bekvechten met de Windonezen nu is er niks meer aan omdat ze allemaal nu zelf MS de grond inboren en of wel een Mac kopen of voor Google gaan supporteren. #sarcasme
Ballmer was een manager en Jobs een entrepeneur.
Een manager heeft niks met risico's... En elke innovatie is een risico.
Het doet me pijn om dit te lezen.

Bill Gates zelf had het belang van netwerken en het Internet niet goed ingezien. Dat was toch wel de grootste misser van Microsoft. En we hebben nu nog steeds last van de eropvolgende inhaalactie van Microsoft met Internet Explorer.

Nog steeds is het niet compatible genoeg met de standaard. En dat zal ook nooit gebeuren, want Microsoft wil zelf de standaards zetten.

En zo zijn er veel meer dingen waarin Bill Gates net zo veel of misschien wel meer eigenzinnig was dan Steve Ballmer, en de innovatie flink in de weg heeft gezeten.

Ik zal nog even Linux noemen. Windows was het strategische wapen van Microsoft. Ze hebben daar heel veel operating systems mee kapot gemaakt. Heel veel innovatie mee vernietigd. MAar Linux konden ze niet pakken omdat er geen bedrijf achter zat. Linux is op eigen kracht groot geworden, af en toe met hulp van grote bedrijven, maar voornamelijk op eigen kracht.

Dat is een teken dat het een goed OS is, misschien wel beter dan Windows. Goede wijn behoeft geen krans. Windows heeft miljarden aan promotiegeld gekost, en het heeft dat geld dubbel en dwars opgeleverd. Maar Linux heeft amper wat promotie gehad, vooral mond-op-mond reclame. En toch wordt het overal gebruikt en is het Microsoft niet gelukt het kapot te maken. En geloof me: Microsoft heeft het heel hard geprobeerd.
Ik werk met beide en ze hebben beide voor en tegens.
Dat is een teken dat het een goed OS is, misschien wel beter dan Windows. Goede wijn behoeft geen krans. Windows heeft miljarden aan promotiegeld gekost, en het heeft dat geld dubbel en dwars opgeleverd. Maar Linux heeft amper wat promotie gehad, vooral mond-op-mond reclame.
Da's allemaal wel even heel kort door de bocht.
Linux is geen nieuw OS. Het is een kloon van UNIX, dat al sinds 1970 bestaat, en altijd al de grootste speler was op het gebied van servers/internet.
Er is jarenlang genoeg geld in UNIX gestopt door vele bedrijven.

Het succes van linux is voor een groot deel te danken aan het feit dat simpele en goedkope x86-hardware de laatste jaren krachtig genoeg is voor het type server waar vroeger dure UNIX-servers voor werden aangeschaft met custom hardware.
Daar is verder weinig promotie voor nodig. UNIX kende men al lang, en gebruikte men al lang, en goedkoper is altijd beter. Dus het ligt heel erg voor de hand om bij een upgrade je dure proprietary UNIX-systemen te vervangen door simpele x86-systemen met linux.

Op de desktop kan linux nog steeds geen potten breken, en op telefoons... tsja... Ik moet zeggen dat ik nu ongeveer twee jaar een Android-telefoon heb, maar ik ben er niet kapot van. Zelfs met een quadcore van bijna 2 GHz is het systeem nog steeds soms traag en laggy, en de batterijduur is ook om te huilen. Android is wel het meest succesvolle smartphone-OS, maar ik vind het zeker niet het beste. Ik vind het zelfs enigszins ongeschikt. Ik denk dat het hier ook vooral is omdat het 'goed genoeg' is voor veel mensen, en goedkoper dan een iPhone (die het toch wat beter doet qua lag etc en batterijduur, al zou ik iOS toch ook zeker niet het ideale smartphone-OS willen noemen, het blijft allemaal wat bloated).

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 24 augustus 2013 11:50]

Eigenlijk was het Minix (ontwikkeld in Amsterdam vrije universiteit) waar Linux op werd gebaseerd.

'The design principles Tanenbaum applied to MINIX greatly influenced the design decisions Linus Torvalds applied in the creation of the Linux kernel. Torvalds used and appreciated MINIX, but his design deviated from the MINIX architecture in significant ways, most notably by employing a monolithic kernel instead of a microkernel. This was famously disapproved of by Tanenbaum in the Tanenbaum–Torvalds debate. Tanenbaum explained again his rationale for using a microkernel in May 2006.[9]
Early Linux kernel development was done on a MINIX host system, which led to Linux inheriting various features from MINIX, such as the MINIX file system.
In May 2004, Kenneth Brown of the Alexis de Tocqueville Institution made the accusation that major parts of the Linux kernel had been copied from the MINIX codebase, in a book called Samizdat.[10] These accusations were rebutted universally—most prominently by Andrew Tanenbaum himself, who strongly criticised Kenneth Brown and published a long rebuttal on his own personal Web site.[11][12]'
Eigenlijk was het Minix (ontwikkeld in Amsterdam vrije universiteit) waar Linux op werd gebaseerd.
Dat weet iedereen. Iedereen weet ook dat MINIX ook een UNIX-variant is.
Dus Linux is nog steeds op UNIX gebaseerd.
Lezen, voor UNIX was custom hardware nodig.
BSD386, FreeBSD, Linux, SCO UNIX draaien niet vanaf hun begin al op x86 hardware?
Dat je lag ondervind heeft te maken met het geheugen wat er in zit. In een telefoon met 2GB geheugen zal dat nauwelijks meer optreden. Een dualcore is al krachtig genoeg, maar Android vreet veel geheugen, waardoor de snellere processor amper wat toevoegt. Batterijduur blijft een hekelpunt, maar bij andere smartphone OS'en is het ook zo.
Linux is populair omdat het gratis is en open source.
Niet omdat het per-se beter is dan windows.
(denk aan device drivers bv.)
@Keerzijde: Precies! De FSF is ook gestart met het ideaal dat software gratis moest zijn.
Bij Windows had je de goedkopere x86 hardware gekocht en dan moest je nog flink dokken voor de programmatuur. (Of gewoon hartstikke illegaal bezig zijn)
De FSF is opgericht in 1985, nog voordat de eerste versie van Windows uitgebracht werd.
De 386 was net geintroduceerd (en extreem duur voor een x86-systeem), maar niet echt geschikt als volwaardige UNIX-server, daarvoor was deze veel te traag en beperkt.

Het belangrijkste project van de FSF, het GNU-project, was al in 1984 begonnen.

Het ideaal van de FSF had weinig met goedkope x86-hardware of Windows te maken, maar alles met vrije software (niet 'free as in beer'), men moest vrij zijn om de software aan te kunnen passen en verspreiden, zoals gebruikelijk was in de UNIX-wereld (maar AT&T begon langzaam maar zeker de teugels strakker te trekken).
De FSF is opgericht in 1985, nog voordat de eerste versie van Windows uitgebracht werd.
Klopt, RMS maakte zich boos over de extreme prijzen voor programmatuur die er binnen de UNIX wereld gevraagd werden.
De 386 was net geintroduceerd (en extreem duur voor een x86-systeem), maar niet echt geschikt als volwaardige UNIX-server, daarvoor was deze veel te traag en beperkt.
Tja, wat is te traag? Ik heb ook technici meegemaakt die zeiden Windows 95 op een 486SX hadden gedraaid. Ging goed zeiden ze met een koffiepot erbij.
Het belangrijkste project van de FSF, het GNU-project, was al in 1984 begonnen.
En die miste dus lange tijd over een kernel. Ze waren bezig met GNU Hurd, maar dat schoot niet op. Toen kwam Linux uit onder GNU GPL licentie en die bood de oplossing.
Het ideaal van de FSF had weinig met goedkope x86-hardware of Windows te maken, maar alles met vrije software (niet 'free as in beer'), men moest vrij zijn om de software aan te kunnen passen en verspreiden, zoals gebruikelijk was in de UNIX-wereld (maar AT&T begon langzaam maar zeker de teugels strakker te trekken).
Nou, het gekste van alles is dat Tovlards ooit begon met schrijven van Linux, omdat hij nadat hij een 386 gekocht had er achter kwam dat hij er niets geschikts op draaide.
Klopt, RMS maakte zich boos over de extreme prijzen voor programmatuur die er binnen de UNIX wereld gevraagd werden.
Niet dus, het ging vooral om vrijheid. Maar dat had ik al gezegd.
UNIX werd normal gesproken ook niet los verkocht, maar meegeleverd met servers en workstations door de fabrikant (AT&T, IBM, Sun, SGI, HP, noem maar op, allemaal hadden ze hun eigen UNIX-variant).
Kosten van het OS speelden dus geen rol, de hardware moest je sowieso kopen, en die was behoorlijk duur, veel duurder dan een IBM PC of Mac.
Bij Ballmer heb ik sterk het vermoeden dat het meer een "ondanks" dan "dankzij" effect was.
sfc1971 denk jij nou echt dat Bill Gates niks meer te zeggen heb, wat er gebeurt bij Microsoft, man hij heeft nog alles te zeggen.

Hij is voorzitter van de raad van bestuur bij Microsoft, en hij is de rijkste man van de wereld $72.1 billion.

Hij heeft nog steeds de touwtjes in handen hoor.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 augustus 2013 21:11]

Bill Gates is allang niet meer de rijkste man op aarde :) Hij heeft het heel druk met zijn Foundation en investeerd in goede doelen.
Steve Ballmer heeft dankzij de koersstijging nav z'n aftreden opeens 700 miljoen meer. Wrang, maar het is toch handig :P
(MS probeert al sinds 2000 een telefoon op de markt te brengen).
En Windows Mobile 5 en 6 waren ook absoluut niet jarenlang de marktleider op het gebied van smartphones en PDA's he, piekend op 42% in 2007, dus ze hadden heeeeelemaal geen succes.
Mensen hielden hun hart vast bij de overgang naar Cook bij Apple en dat resulteerde ook in een financieel stabiel bedrijf.
Dat bij de overgang al 200 miljard in kas had en dus compleet financieel stabiel was, en sinds de overgang op sneltreinvaart al z'n pole positions aan het verspelen is, en zelfs op de tabletmarkt waar de iPad jaren ongelimiteerd heeft gedomineerd intussen wereldwijd nog amper 30% vertegenwoordigt.

Ik kan de rest van de onzin uit je post ook nog wel gaan ontkrachten maar volsta met een simpele: als je geen benul hebt waarover je praat zeg dan niks.
Ballmer was geen innovator. Hij kon heel goed op de winkel passen. Maar daar hield het wel mee op.

Blij dattie weggaat. Misschien dat Windows dan weer de oude glorie terugkrijgt. Dat je bij elke nieuwe release weer denkt, hoe hebben ze dát nou weer gedaan. Laatste keer dat ik dat bij Windows had was bij XP.
Onder cook financieel stabiel? Voel je je wel lekker? De aandelen zijn onder hem 75% in waarde gestegen en ook weer 40% gedaald (wat elkaar teniet doet). Dat heet dus niet stabiel maar instabiel.

Ik denk echt dat Ballmer totaal anders is dan Jobs, Gates en Cook. Onder Ballmer is het aandeel MS in een maand (Januari 2000) sowieso al in waarde gehalveerd en sinds dien is dat ook niet meer veranderd. Vergelijk dat met de enorme (tenietgedane) waardestijging van Apple onder Cook...

En sorry maar, wie is er nou geinteresserd in dividend? Ok toegegeven, MS betaald zon 1,7% divident per kwartaal, dat is natuurlijk behoorlijk.

Dan nog toont hun stabiele marktwaarde aan dat MS sinds Februari 2000 niets is opgeschoten. En met Januari erbij zelfs zon 50% in waarde gedaald is.
Ach je kan zeggen over MS wat je wil maar het is een feit dat hun software ook op een 3 jaar oude PC nog werkt. Moet je bij Apple eens proberen met hun mooie leopard update destijds.
Inderdaad, op de een of andere manier is Microsoft in het verdomhoekje gekomen maar omdat een paar projecten niet zo goed lopen als gehoopt is nog geen ramp. Het is een zeer gezond bedrijf met goede vooruitzichten. Microsoft heeft wel vaker dingen gedaan die niet goed begonnen en tot een groot succes geworden zijn.
In ieder geval zijn wij niet de enigen die blij zijn met zijn vertrek. De beleggers reageren ook erg postief waardoor de aandelenkoers van MS enorm gestegen is.

Heeft Steve Balmer in ieder geval nog een positie effect op MS bij zn vertrek.
Gedoe met Xbox One, Windows 8, Windows RT, Surface tablets en matige acceptatie Windows Phone.

Genoeg redenen om ontslag te krijgen. Menig werknemer wordt voor minder de laan uit gestuurd. Windows Phone groeit enkel zolang ze nog klanten kunnen weghalen bij Blackberry en Symbian.
Goed dan, de laatste 10 jaar MS:

Windows server een standaard, Active directory idem, IIS speelt haasje over met apache als webserver, Novel is dood, office is incontournable, dynamics is een ernstige speler op de ERP kmo markt, SQL server kom je in elk bedrijf tegen, sharepoint veranderd hoe we werken, vmware mag serieus beginnen opletten, systeem center, visual studio & .net .....


Ja MS is echt een faal bedrijf de laatste jaren. Ik vind het bovendien zeer discutabel om Windows 8 een failure te noemen. Ik vind het dan weer een stap vooruit.

Iedereen maakt fouten, ook een CEO. Maar zijn falen over een console negatief gaan afzetten tegenover zijn winst op de entreprise markt, dat is gewoon heel slecht vergeleken.

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 23 augustus 2013 17:57]

Helemaal mee eens, zakelijk hebben ze het goed voor elkaar.

Maar in de consumentenmarkt hebben ze het niet goed gedaan en is het toch al broze imago van Microsoft verder afgebrokkeld. Eigenlijk kun je stellen dat ze momenteel irrelevant zijn voor de consumentenmarkt, en dat is geen goed vooruitzicht, als je hier een speler wil blijven.

Nu hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn, maar Microsoft weigert te kiezen. Dat levert nu onduidelijke producten op. Ze zouden zich meer moeten focussen.
MS irrelevant voor de consumentenmarkt? Op elke verkochte PC krijg je windows mee verkocht. Lijkt me behoorlijk relevant.
OFF-TOPIC:
@mr.maestro:
Maar in de consumentenmarkt hebben ze het niet goed gedaan en is het toch al broze imago van Microsoft verder afgebrokkeld. Eigenlijk kun je stellen dat ze momenteel irrelevant zijn voor de consumentenmarkt, en dat is geen goed vooruitzicht, als je hier een speler wil blijven.
Sorry, je denkt toch hier niet een flame te laten ontstaan van zo'n domme holle kreet, toch, hè? Verwacht je nou echt dat we hier de miljoenen voorbeelden door bronnen te gaan plaatsen - om aan te geven dat jij: ER ZO NAAST ZIT! (eigenlijk dus een hele domme opmerking heeft gegeven) Want bekijk letterlijk alle Computer Winkels in de wereld, en vraag 1 ding af: Op welke staat Windows voor-geïnstalleerd...

I rest my case.

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 24 augustus 2013 11:37]

Dat valt erg tegen hoor. Ik hoor alleen maar geluiden van de consument dat ze een pc met Windows willen.
1) IIS haasje over apache?
Leef je in een virtuele microsoft wereld?

statistieken deze maand:
apache: 65%
IIS: 15%

Is dat haasje over? Ik denk het niet.

2) SQL server kom je in elk bedrijf tegen

Onzin.
Ook hier moet SQL server onderdoen voor bv Mysql

3) vmware mag serieus beginnen opletten

ook volledig onzin, vmware is nog steeds veel meer gebruikt. ook hier microsoft niet de winnaar.

etc..
Mysql?

Ik denk van: die roept een echte database zoals Oracle maar nee je komt met dat hobby-stukje van een database aan?
Wat voor bedrijven zit jij in want in de wereld waar ik rond loop (MKB en grote landelijke organisaties) is het enige wat je hoort Microsoft, Oracle en Cognos waarbij de laatste 2 de strijd dik aan het verliezen zijn op TCO.
Wat je tegen komt, komt voornamelijk van wat je doet.

Ik als Linux Systeem beheerder kom ook bij de grotere overheids site MySQL tegen. En idd soms kom je ook Oracle en heel soms PostgreSQL ( meestal om van Oracle af te komen)

Maar ik kom eigelijk nooit MS-SQL tegen, na op vmware na. Maar dat hoef ik ook niet, want daar word ik niet voor gevraagt om het te beheren. Jij waarschijnlijk weer meer.

Soms is een goedkoop "hobby-stukje" beter in te zetten.

Wat ik verder ook bij de grotere bedrijven en overheid merk, is dat alles een licentie moet hebben en support contracten. En alleen maar omzich in te kunnen dekken.
Wat je tegen komt, komt voornamelijk van wat je doet.
Dat vind ik een heel interessant zinnetje. Ik heb dit al vaak proberen te verwoorden, maar heb nooit de juiste woorden kunnen vinden.

Verder ben ik het eens met de tunnelvisie die verschillende mensen hebben. En dan met die kijk ieder alternatief als minderwaardig aanschouwen, gezien de reacties.

Mijn persoonlijke ervaringen met MS SQL is dat het enorme bloatware is. En er zullen waarschijnlijk veel redenen zijn om dit te rechtvaardigen, ik vind het een oplossing die niet superieur is. Maar ja, misschien ben ik wel te kritisch. Kijk ook op http://harmful.cat-v.org/software/. Ik ben geïnspireerd geraakt door deze site. Erg grappig.
Grappig misschien. Zeker niet heel erg realistisch.
Eigenlijk alles dat veel gebruikt wordt is niet goed volgens die site..
Dat HTML niet bij de harmful software staat begrijp ik dan weer niet.
Maar begrijp je ook de essentie? Het gaat erover dat complexiteit in software killing is.
Ik begrijp de essentie maar al te goed. Ik ben zelf voorstander van simpele elegantie.

Maar de simpelheid waarmee die site de meest succesvolle tools als 'harmful software' afdoet gaat mij veel te ver.
STOMP vind hij wel een goed protocol, maar HTTP weer niet! Zeer vreemde redenering. Ook uit de rest van de site blijkt dat het een techneut is die niet begrijpt dat een project soms nou eenmaal meer moet kunnen dan je vanuit design oogpunt zou willen.

Mijn devies:
IT should be as simple as possible, not simpler!
Waarom geen HTTP ? Dat komt omdat die man, Rob Pike, bij Bell Labs medeontwikkelaar (en ook o.a. Dennis Ritchie en Ken Thompson) is geweest van plan9 en de basis van plan9 is 9p.
En met plan9 hebben ze unix significant aangepakt. Dus ze gaan voor aanpakken met de botte bijl, omdat dat het beste werkt.
Oracle kom je niet zo vaak meer tegen denk ik vanwege hun prijs policy.
Kijk ook eens naar intern gebruik! Ja, aan de buitenkant (in de DMZ) Oracle en Apache, maar 9 van de 10 interne apps hangen gewoon aan IIS en MSSQL!

En het is een feit dat VMware langzaam terrein verliest met zijn virtualisatietechnieken, omdat ze steeds meer unieke verkoopargumenten verliezen op dat terrein.

Waarom zou een bedrijf nog investeren in een VMware farm, als ze Hyper-V kunnen gebruiken dat toch al bij hun serverlicentie is in begrepen? Ja, je hoeft mij niet uit te leggen welke voordelen VMware allemaal kent, maar voor heel wat bedrijven is Hyper-V 'goed genoeg' en zeker voor die prijs.
Klopt, hyper v is zo slecht nog niet.

VMware is nog wel beter maar dat hoeft niet lang meer te duren.

Op zakelijk gebied heeft Microsoft zijn zaakjes toch wel goed voor elkaar.
En ook Windows 8 is niet zo slecht als een heleboel willen beweren. De enige punten zijn vaak metro en de startbutton. Voor de rest is alles wat onder de kap is verbeterd beter dan windows 7 en xp.
Vendor lock-in heet dat ook wel.
"IIS speelt haasje over met Apache", dude, ze zijn nooit in de buurt geweest. Apache heeft ca. 2/3 marketshare en IIS zit rond de 15%. Dat is wel iets hoger geweest, maar "haasje over", alleen binnen het Microsoft reality distortion field.
15% is toch ook geen faal, zou ik zeggen.
Je hebt natuurlijk gelijk met het marktaandeel van Apache, maar dat laat onverlet dat MS zijn zaakjes op zakelijk vlak meer dan uitstekend op orde heeft.
Google maar eens 'Microsoft's lost decade'. Weet niet of ze het onder Bill beter hadden gedaan, maar een bedrijf zo groot als Microsoft hoort niet zoveel te falen als dat zij doen.
Wat deze man allemaal voor elkaar gespeeld en bereikt heeft, daar durf jij nog niet van te dromen.
Een mannetje als dit kan heel veel, en heeft heel veel gedaan.
Hij heeft veel goeds gedaan, waar jij, ik, je kinderen, je opa en oma iets aan hebben.

Waarom iedereen ineens zo negatieve opmerkingen maakt mag god weten, maar dat begint best wel het motto van een Nederlander te worden: alleen het slechte aanhalen en het goede vergeten we, ik vind het zeer onterecht. En deze man heeft een eervol ontslag verdient punt uit.
Ik denk dat Ballmer dat een beetje aan zichzelf te wijten heeft zoals manier van handelen in public.

Ik weet niet of iedereen met windows in het bedrijfsleven wel zo goed was ... ik had liever wat beters gezien dan grijze saaie schermen en blue screens.
Apple niet serieus? wat een onzin allemaal, Next? basis van OSX
http://www.youtube.com/watch?v=j02b8Fuz73A

Dan had je nog BeOS
http://www.youtube.com/watch?v=BsVydyC8ZGQ

Deze waren al verder.
Linux kon al veel meer met de kernel dan de dos kernel.

Dan had je ook nog een Solaris.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 24 augustus 2013 18:37]

Windows 95 kwam in 1996 uit en Linux was er toen al een tijdje.

In 1997 draaide ik zelf X11 met enlightenment.

http://en.wikipedia.org/w...ment_%28window_manager%29

Soort gelijke effecten (transparency) van wat dat kon zag je pas native in Vista terug in 2006.

Wat betreft kernel panics, ik heb ze zo goed als niet meegemaakt. Ik heb bij mijn broer er eens 1 gezien. Hij had de IRQ van zijn harde schijf en van zijn Gravis Ultrasound hard op hetzelfde IRQ nummer gezet. Dat gaf spectaculaire resultaten. Ik denk dat er wel iets voor elkaar te krijgen is, als je echt niet weet wat je aan het doen bent. ;)
Teveel en tevaak met stoelen lopen gooien
Driftkikkert ballmer gaat gewoon zijn aandelen inleveren lekker cashen
Punt , next
Ik denk dat het juist goed is dat hij een stapje terug doet, hij zal vast niet vertrekken. Het zou mogelijk alleen maar erger worden als hij aanblijft als CEO.
Er was vanuit aandeelhouders, investeerders al druk op Ballmer en natuurlijk heeft MS steken laten vallen.

Geld heeft hij als miljardair genoeg dus hij zal zich wel ergens mee bezig kunnen houden.

De vraag is natuurlijk wie wordt het nieuwe gezicht en welke koers gaat men op met MS.
De vraag is niet alleen wie het nieuwe gezicht gaat worden, maar ook hoe Microsoft als bedrijf zich gaat ontwikkelen. Er is onlangs al door Ballmer onthuld dat er een grote reorganisatie gaat plaatsvinden binnen het bedrijf, waardoor losse "eilandjes" eigenlijk niet meer aan de orde moet zijn en producten sneller ontwikkeld kunnen worden en meer 1 gevoel moeten uitstralen. Diverse afdelingen worden samengevoegd waaronder de Windows en de Windows Phone groep. Mijns inziens is dit een goede zet. Microsoft heeft met Windows 8 en Windows Phone en de Surface een aantal goede producten in huis, ze hebben alleen een achterstand op bepaalde vlakken. Als de ontwikkelsnelheid en de innovaties binnen Microsoft wat vlotter kunnen verlopen, kunnen ze op deze gebieden, met de de nieuwe CEO, vast een mooie inhaalslag maken en doorgaan met hun unieke visie.
Grote afdeling zijn ook niet altijd de oplossing, Bij mij op werk zijn we juist weer de oude bedrijven die 10j geleden waren samengevoegd weer zelfstandig aan het maken, zo dat er minder lagen in het bedrijf zitten, en dat er meer daadkrachtiger kan worden gewerkt.

Wel worden inkoop en een groot deel van de (loon) administratie nog wel centraal gedaan, maar dat heeft dan ook wel voordelen om dat centraal te doen.

Wat betreft Balmer, die had imo nooit CEO mogen worden, de man is een hele goede tweede man (met de knuppel/zweep), die goed is om beleid uit te voeren, maar heeft imho nooit echt de visie gehad om beleidsplannen te maken, zeker niet voor een technisch bedrijf als MS, in andere bedrijfstakken als olie of zo had beter op zijn plaats gezetten denk ik als CEO.

Maar dat is alleen mijn gevoel ken de man niet persoonlijk, en zo als het oude gezegde gaat: "De beste stuurlui staan aan wal"
Denk dat als Microsoft echt beter wil worden (qua snelheid en innovatie) dat het bedrijf moet krimpen. Minder management lagen, kleinere teams. Alleen dan kunnen beslissingen snel genomen worden. Voorgaande is dan ook de reden dat kleine ondernemingen zoals start-ups vaak veel sneller kunnen reageren op veranderingen in de markt of zelf "disruptive" producten op de markt kunnen zetten. Apple heeft met haar organisatie-structuur geprobeerd om deze korte lijntjes in de organisatie te houden.

Ik verwacht alleen niet dat Microsoft zulke drastische stappen zal zetten, derhalve zal het bedrijf met dezelfde problemen blijven zitten.

Maar goed, zo te zijn zijn de eilandjes ook een probleem: http://www.ritholtz.com/b...organizational_charts.png
Microsoft heeft met Windows 8 en Windows Phone en de Surface een aantal goede producten in huis, ze hebben alleen een achterstand op bepaalde vlakken.
Dus zijn die producten niet goed (genoeg). MS is druk doende met inhaalslagen. Het loopt juist met deze producten achter de feiten en concurrentie aan. En de concurrentie zit niet stil. MS zou moeten innoveren willen ze de stap voorwaarts maken.
Wel een kale rat ;-)

Hij heeft vast een "vind jij 't niet es tijd om te gaan..?" gesprek gehad en dan nu het 'in goed overleg hebben wij besloten ....'
Gelukkig is het maar een gevoel...Microsoft heeft een nogal andere koers ingezet en mijn gevoel is dat het een goede keuze is ;-)
Na lang zich verzet te hebben tegen Apple gaan ze nu een vergelijkbare koers varen.
If you can't beat them ....

Ik denk alleen dat MS de drive, passie en denkwijze mist die je bij een Apple bijvoorbeeld wel ziet.
Passie voor wat je maakt en niet gewoon de volgende versie van een middelmatig product.
Na lang zich verzet te hebben tegen Apple gaan ze nu een vergelijkbare koers varen.
If you can't beat them ....
Hoe dan?

Apple bediend eigenlijk de zakelijke markt niet. Microsoft zet met zijn producten juist in op die markt. Apple heeft naar mijn weten geen tegenhanger voor Active Directory, Exchange Server, SharePoint, System Center etc. etc..

De cloud dienstverlening van MS richt zich ook op die zakelijke markt met Azure.

De doelgroep van Apple is meer de particuliere markt.
Apple bediend de zakelijke markt niet? Als ik hier op de kantoorvloer rond kijk is het merendeel Apple (MacBooks, iPads, iPhones) wat de klok slaat.

Ok, dat zijn voornamelijk end user devices en ze hebben geen AD, Exchange, SharePoint maar dat haal je tegenwoordig lekker uit de cloud voor een appel en een ei en dan heb je al die MS producten niet meer nodig. En die beweging is nu ingezet en zal alleen maar sneller gaan.
Hehehe...met "uit de cloud" bedoel je (onder andere) Office 365!?
Wist je dat Microsoft best wel actief is op het gebied van Cloud computing!?
zo vaak als hun cloud eruit ligt doen idd niet veel bedrijven hun na. en office 365 is niet een heel groot succes
iPads op je kantoorvloer? Dat heb ik nog nooit meegemaakt (daar kun je toch niet op werken?), maar oké dan heerst er bij jou een Apple cultuur. Overal waar ik tot nu gewerkt heb, is het steeds de marketing-afdeling waar men gebruik maakt van Apple (iMacs en MacBooks), de rest is Windows (één Linux workstation dat deel uitmaakt van een 3D scanner).

Maare dit: " dat haal je tegenwoordig lekker uit de cloud ", wat denk je dat die cloud aanstuurt? Daar is software voor nodig, heel vaak MS software, en daar doet Apple helemaal niet aan. Microsoft is veel meer dan Windows, Office en de Xbox.
Een hoop clouds draaien niet op MS, maar op Linux en vergelijkbare OS'en. *nix is immers veel geschikter voor dat soort systemen. De enige clouds die Windows draaien zijn die van MS en degenen die MS services aan willen bieden. Het slaat namelijk nergens op om Exchange onder Wine ofzo te gaan lopen draaien.

Hier op kantoor zijn overigens genoeg Linux computers. Ok, wellicht komt dat omdat we veel developers hebben, en ontwikkelen gaat nou eenmaal makkelijker als je op hetzelfde platform werkt als dat de servers draaien, maar de tijd dat je overal puur MS tegenkwam is allang al voorbij.
Onder andere. Apple's serverhonger is dusdanig groot dat ze (ook voor redundancy) zowel op AWS als Azure als hun eigen private cloud naar wens kunnen opschalen.
Overheid staat synoniem voor ipads op de werkvloer :)
Geen overheid, gewoon commercieel/ICT bedrijf
Overheid? In België niet, ik heb pas zelfs een ontevreden plannen-tekenaar mopperend voorbij horen lopen omdat de overheid hier in ons gebouw van Apple niet moet weten en blijkbaar raken Apple iPads en iPhones met geen mogelijkheid op de wifi en wil de ICT dienst er niets aan doen.

O.T. ik vind het ergens wel jammer dat Ballmer weg gaat, niet veel mensen gaan het met mij eens zijn maar ik vind dat MS op veel manieren het goede pad is ingeslagen, WP, Surface Pro, W7,W8, Skydrive op particulier vak, Office met Ribbon werkt imo goed. Zelfs hun service is vooruit gegaan (ik heb zowaar een deftig antwoord gekregen op een basis vraagje over WP). En op bedrijfsvlak zijn ze misschien niet de top maar imo wel goed bezig.

Alleen hun imago zit, imo onterecht, wat tegen. Vroeger onder Gates waren ze heel wat meer evil maar nu is dat eerder het goede google van vroeger vanuit mijn standpunt, Ook vallen goede producten (WP, W8) onterecht in slechte aarde door mensen met vooroordelen over het oude MS of over de producten. Ik heb echt de indruk dat ze beter geworden zijn. Alleen luisteren naar de consument lukt nog niet altijd (startknop debacle). Maar zelfs als ze bijna gratis tablets weggeven is er commentaar achja.
vroeger was MS evil, nu zijn ze dom. wat jij goede producten vind vinden veel mensen niet goed, dat zijn geen vooroordelen maar gebruikservaringen. microsoft luisterd achteraf naar consumenten ipv zelf te bedenken wat handig werkt en dat te testen voor het uitgebracht word. Daarna krijgen ze kritiek en doen wat halfbakken werk om de kritiek weg te nemen, wat niet lukt omdat het nog steeds niet zo werkt als de meeste klanten willen.
Er zijn veel mensen die gewoon met vooroordelen rondlopen hoor, het aantal mensen naar mijn laptop hebben gekeken en verbaasd waren dat ik meerdere vensters langs elkaar open had staan op W8 kan ik niet op beide handen tellen. Veel gebruikerservaring zal er dus niet in dat groepje hebben gezeten maar stuk voor stuk zeiden ze "Hoezo Windows 8? Dat is toch slecht?" maar ze weten wel niet dat je gewoon een desktop hebt die exact werkt zoals sinds 95.

De learning curve tussen 7 en 8 is niet zo stijl als vele mensen die nog niet geprobeerd hebben denken, vanuit mijn standpunt heeft MS een risico genomen met een andere interface te proberen en hebben ze het deksel hard op de neus gehad maar zoals jij laat lijken zou MS niet getest en nagedacht hebben? Heb jij W8 al gebruikt? Want zo onhandig vind ik het toch niet werken hoor. Metro is behoorlijk overzichtelijk en snel en je kan er meer programma's in kwijt dan in het start menu van W7 en de desktop mode is net niet identiek.

Is W8 het waard om te upgraden van W7? Nee.
Is W8 zo moeilijk/onhandig/anders dat iemand moet downgraden naar W7 (nieuwe PC)? Ook nee.
Vnze, ik heb ff op jouw profiel gekeken. Je bent nog jong. Dus heb je de perikelen rondom Microsoft niet bewust meegemaakt. Ik heb dat wel en heb daardoor inderdaad vooroordelen gekregen. Dat bedrijf gaat van rechtzaak naar rechtzaak. Vanwege idiote (zal wel -1 opleveren, maar ach) patenten, antitrust praktijken, bullying enz.. Ze hebben een juridische afdeling van 900 mln dollar / jaar met ik dacht rond de duizend top advocaten.
En bij MS producten is meestal niet de hardware de beperkende factor maar de software, vanwege licentie-restricties.
Ok, het ziet er tegenwoordig best leuk uit, met een hoop eye-candy, maar ik hoef het niet.
Ik moet toegeven dat ik er niet veel van heb meegemaakt maar wel van heb gehoord/gelezen. Met vooroordelen bedoel ik dan ook niet ten opzichte van het bedrijf maar ten opzichte van het product.

Om eventjes te vergelijken: ik moet absoluut niks meer hebben van HP door mijn persoonlijke ervaring met hun after sales (of beter het gebrek daaraan). Ik ga daarentegen niet ontkennen dat ze wel degelijk goede producten hebben.

Ik snap dus volledig dat jij geen MS producten meer wilt maar veel van de boe-roepers zijn nog jonger dan ik en als ze dan afkomen met foute argumenten (zoals die mensen die dachten dat W8 geen W7-style desktop functionaliteit had) dan daalt hun geloofwaardigheid in deze discussie. Hiermee viseer ik trouwens niemand van Tweakers even tussendoor.

Jij zegt nu dat je W8 niet moet omdat je MS niet moet door hun verleden en dat je de eye-candy niet hoeft. Dit zie ik als twee geldige argumenten maar W8 in zijn geheel een slecht product noemen, wat jij dus niet doet, je zegt alleen dat het niks voor jou is, omdat het startmenu overhoop is gegooid vind ik wat straf.
Ik heb volgens mij nog nooit gezegd dat het startmenu van W8.1 klote is. Waarom niet? Omdat ik het niet ken. Simpel.
Nou dan moet het vast raar zijn als jij het nog nooit hebt meegemaakt 8)7

Heeft helemaal niks met Apple cultuur te maken. Het is gewoon een feit dat onze consultants makkelijker een ipad aan een beamer/tv hangen voor een presentatie dan met een laptop (scherm spiegelen, uitbreiden en resolutie instellen voor die ene beamer en dan powerpoint op een scherm hebben en je notities op je andere, geluid over hdmi ivm geluidssysteem die via de beamer gaat ipv de speakertjes van je laptop etc etc.). Voor onderzoeken gebruiken nu ipv papier ook ipads. Als ze bij de klant zitten kunnen ze meteen notities maken zonder een heel scherm op te werpen tussen hun en de klant. Als ze dan een rondje maken kunnen ze gewoon hun ipad meenemen om verder te gaan met notities. Er zijn legio redenen waarom een bedrijf voor ipads kiest ipv een microsoft product die trouwens veel later kwam en niet de apps heeft die de ipad wel heeft. We downloaden regelmatig nieuwe apps voor specifieke toepassingen. Apple was eerder en hebben u eenmaal deze koers gekozen. Gaat Apple nu erg achterlopen op MS erg voorlopen dan heroverwegen we bij de nieuwe batch-aankoop wel weer wat we doen.
Nu nu, als ik mijn Vista of W8 laptop inplug op een beamer moest ik op niet één knop duwen en ander pc's waar het moet is meestal fn+F8 of een andere sneltoets, klaar op een second, de meeste beamers die ik tegen kom zijn of HDMI (dus één kabel voor beeld en geluid, past niet op iPad zonder verloopjes) of nog vaker VGA + 3.5mm jack (2 kabeltjes, past weer niet zonder verloopjes) dus feitelijk ben je sneller klaar met een laptop, een laptop weegt wel weer meer en heeft mindere batterij dus je moet er nog een lader bijtellen voor lange presentaties (hoewel mijn laptop gaat 6 uur mee op accu) dus we zullen dat maar een ex-aequo noemen.

Notities maken op een iPad werkt naar mijn bescheiden mening voor geen meter, veel te traag en pen en papier of full keyboard blijft onverslagen. Zelf opteer ik meestal voor pen en papier als ik het persoonlijk wil houden. Een tablet is wel nuttig om een rappe schets te maken dan weer.

Dat mensen een voorkeur hebben geloof ik graag maar objectieve redenen om een iPad boven een laptop te kiezen voor het werk werk zijn schaars, de voordelen voor een laptop over een tablet zijn talrijker.

Voor mij blijft een tablet (Anroid, iOS, W8RT, W8 hoewel die laatste...) een media consumptie apparaat en geen productief device, hooguit om een consument te verbazen met fancy promotie apps oid maar op een bureau zijn ze net niet waardeloos/overbodig.
euh Windowstoets+P ,wat nou instellen ?
Het is voor een leek toch zoveel eenvoudiger om een laptop met VGA of HDMI aan te sluiten op een beamer dan om dat met een iPad met allemaal verlengstukken te doen. Wanneer is de laatste keer dat jij een beamer aangesloten hebt op een laptop? Die resolutie zit sinds W7 of zelfs misschien Vista zo goed als altijd goed, en schermen spiegelen of uitbreiden: Windows+P. En dan is er ook nog alle andere hardware die je met een laptop kunt gebruiken, een laserpointer met ingebouwde knoppen om van slide te wisselen bv. Kan goed zijn dat er tegenwoordig zijn die op Bluetooth werken, maar het overgrote deel werkt nog met een USB-ontvanger, en een iPad heeft geen USB-poort.

Maar we hadden het over de kantoorvloer, consultanten zijn 75% op de baan, dan begrijp ik de keuze voor een mobiel toestel al wel beter. Als je met apps toekomt voor je werk, begrijp ik de keuze voor een iPad nog wel, maar als er ook wat geprogrammeerd moet worden of een 3D model gemaakt worden, dan heb je toch x86 nodig (maar misschien bekijk ik het teveel als ingenieur, zoals ik al zei in de marketing en sales afdelingen zie ik wel meer Apple producten).
Als er een appletv aan je beamer hangt (en, okee, dat is niet echt gemeengoed maar het kan in ipad-heavy omgevingen wel degelijk het geval zijn) is het juist erg makkelijk om te presenteren vanaf je ipad.
Ja het is vast zo lastig om een kabeltje aan te sluiten ...
welke verleng stuk? AppleTV of 1 kabel daarmee kan het al.

3D modellen maken, kan ik al jaren lang op een Mac.
Programmeren kan ik ook op een Mac.
Zelfs voor de web zijn op de Mac veel en veel betere code editors.

Het feit is meer conclusies trekken bij gebrek aan kennis en dat komt doordat de ervaring niet aanwezig is maar men ook een eenzijdige visie heeft en niet de moeite wil nemen.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 24 augustus 2013 15:38]

3D modellen maken, kan ik al jaren lang op een Mac.
Programmeren kan ik ook op een Mac.
Zelfs voor de web zijn op de Mac veel en veel betere code editors.

Het feit is meer conclusies trekken bij gebrek aan kennis en dat komt doordat de ervaring niet aanwezig is maar men ook een eenzijdige visie heeft en niet de moeite wil nemen.
Oh ik trek conclusies bij gebrek aan kennis, wel ik trok de conclusie dat ik niet zou kunnen programmeren of 3D modellen maken op een iPad, dat ik daar krachtigere hardware voor nodig heb (ik zeg letterlijk x86). Waar ergens zeg ik dan dat dat niet met een Mac gaat?

En als we dan toch Windows vs Mac gaan: Magics, het programma dat ik gebruik om 3D modellen geschikt te maken voor 3D printer, werkt niet native op Mac (of Linux), alleen Windows. Het is dus dat het ook niet gewoon niet gaat en bij een jonge starter hebben we echt geen geld teveel voor Apple hardware want daar zouden we dan een pak Mac Pro's moeten nemen want iMacs trekken het niet. De hele markt voor krachtige desktop-pc's bedient Apple niet.
Magics?
Een 3D printer gebruikt gewoon een 3D formaat.

Er zijn tal van 3D applicatie's voor de Mac.
Cheetah3D, Silo, Shade3D, lightwave, Houdini, blender, Poser Pro, Daz Studio ect. ect.

De meeste 3D printers werken met STL formaat welke praktisch elk 3D applicatie ondersteund.
http://www.3dprinter.nu/stl_file.php

Ten eerste zou ik al nooit en ten nimmer Magic producten voor zakelijke doeleinden toepassen. Het is eveneens geen gemis voor OSX er zijn beter oplossingen met meer mogelijkheden (idem dito voor windows). Neem Blender die is gewoon gratis.

http://www.blender3d.org/...nfo_n.php?products_id=160

Een Mac is niet duur, het is meer de vraag haal je het optimale eruit.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 25 augustus 2013 21:25]

We kunnen hierover blijven doorzeuren, Magics is een programma van Materialise (Belgisch trouwens), wordt door veel grote spelers in de 3D print industrie gebruikt en is juist helemaal bedoeld voor zakelijke doeleinden, ik weet niet aan welke Magic jij denkt. Ik werk voor een producent die SLM machines maakt/gebruikt, de software daarvan kan niet rechtstreeks om met STL bestanden, Magics berekent de vereiste vectoren en kan ondersteuningsstructuren toevoegen.

Wat het "optimale" er uit halen betreft. Bij ons hebben alle desktops discrete gpu's, een socket 1155 quadcore (sommige socket 2011 hexacores), 250GB SSD's en 16GB RAM (en we doen aan zelfbouw, bedrijf is voor 75% ingenieurs), schermen zijn rond de 24". Als ik een gelijkaardige iMac probeer samen te stellen zit ik een eind boven de ¤2000 (excl btw), onze pc's kosten excl btw rond de ¤800. Kortom de iMac kost het 3-voudige. Je zegt dat er marge is, maar die RAM en SSD zijn tegenwoordig toch noodzakelijk en kosten op zich al ¤500. Een mobiele GT650M of lager stelt ook niet veel voor, de enige die in de buurt komt van de GT660 die ik momenteel heb, is de GT680MX. Hoe goed de software ook geschreven is, met een betere GPU gaat het gewoon altijd nog beter. Het is toch van het gekke om méér te betalen voor minder prestaties voor een pc die onze software niet draait? Voor reken-intensieve applicaties doet een iMac het gewoon niet.

De nieuwe Mac Pro is ook nog steeds niet te koop, maar die zal waarschijnlijk nog een stuk duurder zijn, en die is dan weer teveel van het goede.

Niet dat ik pro-Windows ben, mijn eigen laptop draait op Linux en ik kan de meeste dingen wel draaien met Wine, maar Apple hardware is gewoon te duur en overgedesigned. Ik zou zelf nog wel eens een MacBook Pro durven kopen, maar een heel (engineering-)bedrijf met iMacs vullen? Nee...
Ik ken bedrijven die volledig met Apple werken en in Amerika is het ook niet ongewoon.

De beweringen dat Apple niet zakelijk is komt meer door beperkte visie van zakelijke windows-it-ers die te weinig tot niets van Apple weten. Die weten ook compleet niet wat er aan software aanbod is.
De drive en passie van apple kwam van jobs. Of die drive er nu nog is, moeten we nog maar eens zien.

Daarbij win 8 met andere interface was al een stap en voor sommigen kan ms het nooit goed doen, vooral hier op tweakers.

Het is een reus die nog steeds geld verdiend maar ze zullen snel moeten schakelen de komende jaren.
Die van Apple drive is er nog steeds. Of je iOS7 nou wel of niet een stap vooruit vind, ze proberen in ieder geval niet vast te houden aan een interface van 5 jaar oud, maar proberen ook wat te innoveren.

En dat MS het nooit goed kan doen, is omdat iedereen een andere mening heeft. Het zijn nooit dezelfden die je hoort. Je hebt altijd mensen die ergens tegen zijn, en mensen die er voor zijn. En dan heb je nog de veel grotere groep die het allemaal wel best vind of het niet kan schelen. Alleen hoor je de klagers luider dan de tevreden gebruikers. Voor Apple is dit niet anders.

Zelf gebruik ik al jaren geen MS producten meer, want alles hangt vast aan Windows, en die oude interface die ze tot aan win7 hadden vond ik echt zwaar retarded (vooral dat alsmaar groeiende start menu), maar windows 8 vond ik eindelijk weer een stap vooruit. Ook vond ik het een goede stap dat ze een aantal jaar geleden dat debiele windows mobile vaarwel hebben durven zeggen voor een moderner platform die nog meer ontwikkeling nodig had. Jammer alleen dat ze het spoor met de Xbox One weer totaal bijster zijn.

Ik kan dus geen uitspraken doen over de toekomst van MS. Soms zijn ze goed bezig, zoals met W8 en WP8, maar daar staat dan weer grote fails tegenover, zoals Zune, Bing en tot nu toe Xbox One, waardoor je eigenlijk nooit weet wat je aan ze hebt. Ik ben benieuwd waar ze de komende jaren nog mee gaan komen, maar weg zijn ze nog lang niet.
Oei, Xbox One is nog niet uit en ze hebben al op verschillende markten de releasedatum moeten verschuiven door een toevloed aan presales. Fail?
massive fail, de pre-sales van PS4 zijn hoger en daar is (nog) geen datum verschoven. Of MS wou te snel op de markt nadat duidelijk werd wanneer de PS4 op de markt kwam, of er zijn technische moeilijkheden. Excuses als dat het nederlandse taalbestand nog niet klaar is terwijl veel gamers prima engels kunnen of zelfs prefereren en een NL taalbestand makkelijk in een update had gekund? gestuntel is het, niets anders
En denk je Apple had bestaan zonder Wozniak? nee, het was een team.
m.a.w. Apple is een team net als Microsoft.

Deze bedrijven zouden niet bestaan zonder hun personeel.
Wat een ongelovelijke onzin. Ken jij ook maar iemand die werkt voor een van beide bedrijven?
Microsoft heeft een hele stabiele financiële positie. Dat schip zal voorlopig niet zinken. Het lijkt soms meer dat het schip zoekt naar een nieuwe koers.

Veel bedrijven, niet alleen Microsoft, gaan steeds meer richting diensten dan alleen het verkopen van software of hardware.

Het soms ook beter voor een bedrijf dat de CEO niet eeuwig aanblijft. Vernieuwing aan de top is ook nodig.
Of misschien is de beste man het wel gewoon zat. Hij loopt ook al tegen de 60 aan, werkt al sinds zijn 24e bij Microsoft. Soms heb je gewoon eens zin om wat anders te gaan doen of wat meer op de achtergrond mee te kijken. :)

[Reactie gewijzigd door Cogency op 23 augustus 2013 15:36]

Ik meen me te herinneren dat in de VS er ook voor CEO's van beursgenoteerde bedrijven een maximum leeftijd is. Dat ze af moeten treden als ze (dacht ik) 62 zijn. In dat geval zou hij over twee jaar toch met pensioen moeten gaan.

Ik kan me ook voorstellen dat CEO van MS zijn een stressvolle baan is.
Ik meen me te herinneren dat in de VS er ook voor CEO's van beursgenoteerde bedrijven een maximum leeftijd is. Dat ze af moeten treden als ze (dacht ik) 62 zijn. In dat geval zou hij over twee jaar toch met pensioen moeten gaan.
ik meen me te herinneren dat Warren Buffett op zijn 82ste nog altijd CEO is van Berkshire Hathaway
Er is geen algemene wettelijke leeftijdgrens voor CEO's. Een bedrijf kan wel zulke grenzen opgenomen hebben in haar statuten. Zoals Intel 65 jaar. 72 als grens komt vaak voor. Gebruikelijker is maximum aantal termijnen het aantal zittende termijnen of aaneengesloten aantal dienstjaren.

[Reactie gewijzigd door Klik_Hier op 23 augustus 2013 16:54]

Larry Ellison van Oracle is al bijna 70...
Er is voor geen enkele functie waar ook ter wereld een algemene leeftijdsgrens, sterker nog, de algemene verklaring van de rechten van de mens verbiedt dat.
Het is geen Apple, dat het moest hebben van één persoon.
Bovendien is het 'maar' een CEO, een manager, en die zijn erg makkelijk uitwisselbaar.
Ze denken helaas (te) vaak dat ze onmisbaar zijn!
Wat?! Steve Jobs de oprichter van Microsoft?

De afgelopen 13 jaar is Microsoft juist verbeterd! Elk bedrijf heeft dingen die falen. Bij Microsoft heten ze Windows Vista, Kin telefoons en Surface RT, bij Apple heten ze Lisa, de iMac muis en Pippin, hun eigen game console. Juist de overgang naar cloud en diensten is een stap in de goede richting. Een stap naar de toekomst, zodat ze niet nog een keer de boot missen.
of de "cloud" de toekomst is, dat weet ik nog zo niet
dankzij de "cloud" verbruiken de meeste smartphones op jaarbasis zoveel als een diepvriezer (ter info, een diepvriezer was tot nu toe het meest verbruikende toestel in een gezin)

milieutechnisch is de "cloud" op dit moment een ramp, maar eigenlijk is breedbandinternet dat ook (bij het extreme verbruik dat sommigen normaal vinden)
op termijn denk ik dan ook dat de "cloud" juist duurder zal worden dan goedkoper (iemand moet het immers betalen)
Dat gaan nog heel leuk worden de komende jaren, ergens krijg ik een gevoel van rat & zinkend schip.
Precies, dat gevoel kreeg ik ook - exact hetzelfde!

Maar dat gevoel kreeg ik al toen ze de combi publiceerden van: USD 900 miljoen afschrijven op de aandeelhouders, en daarna stoppen met TechNet, en "we gaan schoon schip maken, door met de bezem steel te laten vegen door het management". Daarnaast het geneuzel van Windows 8-StarKnop, en de X-Box1 marketing flops. Alles te samen moet iemand bloeden voor die resultaten.

Ik was het vaak niet eens met Microsoft's Steve Balmer, en Bill Gates zelf, moest ook gewoon terug naar de code tikken, maar..., als je beiden hun resultaten ziet, wat ze er uiteindelijk van gemaakt hebben - doe je dit niet snel na. Hun monopolistische marktpositie is toch echt wel uniek te noemen, en petje af, doe het maar eens na: Bill Gates / tijd lang rijkste man ter wereld.

Bill daarentegen mag ik wel, bekijk de vele KeyNotes en interviews waar Steve Jobs en Bill samen optreden. Niets meer dan alleen maar respect voor elkaar!

Dat kan je van Steve Balmer niet echt zeggen, dat ie erg geliefd was. Maar ja, een Corporate Chief / Manager in Functie - wordt betaald om zijn kunsten en resultaten op de lange termijn, niet alleen op zijn sociale vaardigheden.

Maar net zo als jij SinergyX, ik heb hetzelfde gevoel: van rat & zinkend schip
Heel goed, een nieuwe man aan het roer, maar wie...?
WindowsRT en Metro zou mooi passen in zijn "burning platforms"-lijstje.
OffTopic:
en Metro zou mooi passen in zijn "burning platforms"-lijstje.
Zucht - Metro is geen platform...
Nee, het is een kinderspeeltuin... Tehncisch gezien is het platform genoeg om het zo te mogen noemen.
Dan zou er nog hoop voor Nokia zijn ook. Goed idee :)
Ik zet mijn geld op Julie Larson-Green, dus een nieuwe vrouw aan het roer. Zij werd al paar keer genoemd alvorens dit ontslag, als opvolger van Ballmer.

Als iemand geinteresseerd zou zijn in haar levensverhaal:

http://en.wikipedia.org/wiki/Julie_Larson-Green
Beter lezen. Het is geen ontslag.
Beter Nederlands kunnen. Ontslag is niet per se onvrijwillig: het is niets meer dan het beëindigen van de werkovereenkomst.
Mee eens. Andere media berichten dat Microsoft (dus het bedrijf) liever heeft dat met het oog op de huidige reorganisatie er iemand aan het roer staat die nog langere tijd bij Microsoft de leiding heeft. En dat is logisch, en meteen een sein aan Ballmer "we hebben liever dat je gaat". Als Ballmer nee zou hebben gezegd zou Microsoft dat nog steeds willen en was er een andere situatie ontstaan waarin ontslag mogelijk is.

Als je werkgever zegt dat het verstandig is om naar een andere job te gaan kijken kan je dat maar beter ook gaan doen...
Er staat echter enkel dat hij zijn functie als ceo opgeeft, niet dat hij bij microsoft weg gaat.
In dat geval is het woord ontslag niet helemaal op zijn plaats.
Kijkend naar windows 8.1 waar zij grotendeels verantwoordelijk voor was, lijkt mij dit ook een goede keuze.
Wat heeft haar uiterlijk met haar capaciteiten te maken?!
Oh fijn. Dankzij haar staat iedereen nu met de Ribbon interface te klooien.

Zo'n grappenmaker die probeert alles door de strot te duwen kan ik missen als kiespijn.

Dan liever eentje aan het roer die weet dat je voorzichtig moet omspringen met veranderingen met de mogelijkheid voor de gebruiker om die terug te draaien.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 23 augustus 2013 17:26]

Als je na 6 jaar en 3 versies nog niet overweg kan met ribon dan moet je misschien eens naar jezelf kijken.

Ja ribon was in 2007 een grote verandering, maar wel eentje die na enkele maanden logisch is gebleken. Over dergelijke veranderingen wordt meestal goed nagedacht, en wordt de afweging gemaakt als het gros van de klanten er een voordeel zou uit halen. Het is logisch dat niet iedereen een verandering als een verbetering ziet, maar niet veranderen is nog slechter. Niet veranderen zou heel concreet betekenen dat we met z'n allen nog op word perfect 5.1 zaten. In zijn tijd het beste wat er was, ik mag er echter niet aan denken dat ik daar nog mee zou werken ipv nu met de meest recente MS office versie.
Dankzij de Ribbon had ik geen zin om zo'n dure licentie op Office2007 en later te nemen.
Ik ga niet betalen voor iets dat ik niet leuk vind om te gebruiken als er betere alternatieven (zoals OO.o toen en LO nu) zijn waarmee ik productiever ben.
Dus het is een wisselwerking.
Sorry hoor, maar ik vindt Ribbons nog steeds een grote ergernis, het neemt veel meer ruimte in, ik ben vaker aan het switchen tussen tabs, het is een RAMP om zelf dingen toe te voegen aan de ribbon als add-in developer(begrijp niet wie die prut zo ontworpen heeft). Er zijn maar heel HEEL weinig voordelen IMHO aan de ribbons in vergelijking met de toolbars/menu's die we al hadden, die dus veel minder ruimte in nemen..
Het voordeel is dat de noobs nu sommige dingen gemakkelijker kunnen vinden en het niet meer verstopt zit achter menu's.

Ik vind de ribbon in Windows 8 wel prettig werken overigens. Zal ik ook wel een noob zijn.
De ribbons, er valt mee te werken, maar echt geweldig werken ze niet.
Ik hoop voor MS dat het een zeer competitief persoon (waarschijnlijk geen vrouw) met visie wordt. Het probleem is echter de commissie die deze man gaat benoemen; deze zal geen grote vernieuwer aan willen stellen. Dat gaat pas gebeuren als verliezen onhoudbaar dreigen te worden en zover is het nog lang niet.
Bill gates zal ook in de commissie zitten, dus....

We zullen het zien over een jaar.
De laatste keer dat ik daar een filmpje van zag leek me dat iemand van het kaliber toeten noch blazen, dus wat dat betreft inderdaad wel een waardig opvolger van Ballmer :P

Maar even serieus, no way.

Waarschijnlijker kandidaten zijn Kevin Turner, Tony Bates, misschien Satya Nadella.

Een jaar ofzo geleden was het duidelijk geweest: Steven Sinofsky. Maar die is er uitgewerkt door Ballmer - competent en dus te bedreigend, wellicht?

Maar goed, dat soort office politics krijg je in een bedrijf dat meer werknemers heeft dan sommige kleine landen inwoners.

hier een lijstje met kandidaten van zdnet

Trouwens leuk om te zien dat bij de aankondiging de koers van Microsoft verticaal +8.5% ging.

Ik zou inzetten op Kevin Turner.

[Reactie gewijzigd door Wilke op 23 augustus 2013 17:55]

Tony Bates for CEO !

Edit: oh, heel aardig dat hij op de short-list staat. Fantastische vent. Heeft veel voor elkaar gekregen. Een echte doener. (En normaal heb ik het niet zo op executive-level managers).

Hij heeft nog ooit 1-2 jaar in Amsterdam gewoond. Voor RIPE gewerkt.

[Reactie gewijzigd door gryz op 23 augustus 2013 17:55]

Wauw, dat zou in de IT Business, zeer vernieuwend zijn:
Bij de allereerste Software company, met aan het roer een vrouw.
Niet discriminerend bedoeld, integendeel, maar het is wel heel bijzonder.
(ik weet, er zijn al andere IT Hardware companies met een vrouw aan het roer voorgegaan.)
ja bij HP en World Online was dat ook een groot succes ;)
Wie zegt dat World Online geen succes was? Nina Brink heeft haar zakken toch goed gevuld? En met Storms als man kan ze haar geld ook nog goed verdedigen.

Moreel gezien is het natuurlijk meer dan waardeloos.
Iemand die weet naar waar ik mijn cv kan opsturen?
jobs@microsoft.com ;)

Of serieus:

https://careers.microsoft.com/resumepreview.aspx

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 23 augustus 2013 15:49]

Steve Jobs was toch van Apple?

:P :+

Edit
Maar zonder dollen, ik denk dat Elop misschien de aangewezen man is. Dan is Nokia deels bevrijd van Microsoft. Op dit moment lijkt het gros van de dingen die MS aanraakt in lood te veranderen in plaats van goud. Wellicht dat dat ook een rolletje heeft gespeeld bij Balmer.
  • WP8 loopt niet lekker, marktaandeel is maar marginaal hoger dan Symbian een jaar eerder. Zie het Nokia/WP artikel niet lang geleden.
  • W8 loopt niet lekker. Zie maar hoeveel reacties een topic over W8 veroorzaakt. De ontbrekende startknop is een beetje het symbool van de onvrede geworden, maar er zijn meer pijnpunten. Vooral het weghalen van eyecandy terwijl computers dat steeds makkelijker aankunnen.
  • Surface heeft een forse afboeking veroorzaakt van bijna een miljard eerder dit jaar. Dat vinden de aandeelhouders niet zo heel erg tof.
  • Xbox One werd niet positief ontvangen (zacht gezegd). Langzamerhand trekt MS bij nu de shit continu aan de fan blijft plakken en de grote concurrent een veel scherper aanbod doet.
  • Corporate loopt volgens mij wel redelijk, het is de consument die MS niet begrijpt en vica versa

[Reactie gewijzigd door Señor Sjon op 23 augustus 2013 16:27]

Ach Windows Phone staat nu wel tweede in een heel belangrijk land als Brazilie, dus ze komen er wel.

http://bgr.com/2013/08/22...rket-share-latin-america/
Volgens mij worden consoles verkocht juist om hun content, dus spelletjes en beide hebben zo hun exclusives. Een iets mindere xbox op papier wil niet zeggen dat de speelbaarheid en de ingame plezier van een spel niet hoger kan zijn dan van een op papier superieure console. Kijk maar eens naar de wii. Ik heb met sommige wii spellen meer plezier dan de beste graphics van een pc in een shooter.
Misschien wel eens goed ook, Microsoft zakt toch wel steeds verder weg. Het enigste wat nog echt goed van ze is is Windows Phone, de rest is het allemaal net of helemaal niet.
Hopelijk komt daar met een nieuwe ceo wat verrandering in.
De ontwikkel tools van MS zijn ook nog steeds erg goed, en ook het cloud platform van MS ( Azure ) is ondertussen erg compleet en volwassen.
Hier ben ik het volledig mee eens. Het .NET framework is uitstekend. Developen is heerlijk met VS2012, en MVC4 is ook prima voor web development. Het Azure platform is zeer degelijk evenals het nieuwe SharePoint 2013. Team Foundation Server is ook eindelijk een echt volwassen source control.

Eigenlijk doet MS het in al hun business/development gerelateerde producten heel erg goed, en in al hun consumentenproducten behoorlijk slecht. (Windows 8 koopt bijna niemand, hun tablets koopt bijna niemand, Windows Phone loopt nog steeds ver achter op iOS/Android, de Xbox One is nog niet eens uit en het is al een fiasco)

[Reactie gewijzigd door Xeanor op 23 augustus 2013 15:24]

Windows 8 wordt iedereen die een PC koopt net zo goed opgedrongen als Windows 7 dat werd.
Ik zeg niet dat het per se verkeerd is, alleen dat het gaat gebeuren.
Behalve dat DOTNET te bepekt is in WinRT en MS had moeten uirbreiden voor IOS en Android.. Ook had MS te veel naar Apple gekeken mbt het plugin beleid. Zelfd de eigen plugin Silverlight werd afgeserveerd terwijl di product superieur was aan Flash. Hopelijk dat er iemand komt die ook meer naar de developers zal luisteren. Immers hoe meer developers hoe meer apps en dus indirect ook meer verkopen...
ontwikkeling van silverlight is stopgezet voor html5. Daarnaast is MS de enige nog die op een tablet (ook RT) Flash ondersteunt iets wat IOS nooit heeft gedaan.

Ik vraag me oprecht of wat de reden is dat er nog steeds gedacht wordt dat MS niet naar developers luistert, als je kijkt naar de ontwikkelingen van Visual Studio en Azure kan je er haast niet omheen.
Silverlight EN flash hebben naar mijn mening last van HTML5!
Behalve dat DOTNET te bepekt is in WinRT en MS had moeten uirbreiden voor IOS en Android..
Wist je dat het met Xamarin tegenwoordig mogelijk is om met .NET en de API's van iOS en Android om mobile apps te ontwikkelen? Ben zelf dit jaar begonnen met een re-write van onze Objective-C code voor iOS en binnenkort de Java code voor Android naar C#. Dan kunnen we met 1 taal alle apps onderhouden. Voor alle back-end code kunnen we gewoon de .NET API's gebruiken, en voor de front-end gebruiken we de API's voor het desbetreffende platform, maar nog steeds geschreven in C#. De back-end code kan gedeeld worden over de belangrijkste mobiele platforms (iOS / Android / Windows Phone).

Ik denk dat C# op alle mobiele platformen nog erg groot gaat worden, dankzij de Xamarin tools, zelfs al heeft Microsoft hier niet direct een hand in (wellicht een gemiste kans voor Microsoft).
Ooit van Go gehoord? Het werkt best goed en is ook cross platform. Alleen is het nog jong en GUI is er nog niet. Maar voor back-ends ken ik geen betere.
Over XBOX zijn ook veel mensen tevreden !
Windows Server 2012, System Center 2012 zijn ook zeer mooie producten waar het fijn mee werken is.

En zo slecht is Windows 8 nog niet. Veel vallen over de Modern UI, maar de vernieuwingen die het OS brengt vind ik goed. Vooral de ingebakken Hyper-V in de Pro versie vind ik erg handig.
De vernieuwingen binnen windows 8 zijn geweldig, de enige momenten dat ik panelen zie is als ik een applicatie wil starten die ik weinig gebruik. Dan druk ik op de windows toets en dan zie ik het een seconde totdat ik een zoekterm heb ingevuld.
Windows Phone is goed? Het mist toch bijzonder veel basis functies. Zoals rotation lock, muziek en beltoon volume kan niet apart geregeld worden, lege appstore (en het argument dat er alleen kwaliteitsapps bestaan gaat echt niet op, alle grote bedrijven ondersteunen het niet, instagram, google, vine etc. Het 15.000 zaklamp apps, of 20.000 andere onnodige apps)

OT:

Ik denk dat Steve Balmer nooit de juiste persoon is geweest. Hoewel hij me wel aansprak, lekker luchtig, grappig speels. Spreekt mij veel meer aan dan die saaie Jobs, maargoed, Jobs deed het wel iets beter met zijn bedrijf.
Sommige mensen vinden het samengesteld volume juist een voordeel. Vine en Instagram zijn bezig aan een app en Google kan je niet eens een argument noemen, daar die gewoon onnozel doen tegen Microsoft. Trouwens, hoeveel zaklamp en andere onnodige apps zitten er in de Play Store?
Trouwens, hoeveel zaklamp en andere onnodige apps zitten er in de Play Store?
In verhouding veel minder.
Maar daar gaat het niet om. Het WP platform onderscheid zich niet van de concurrentie, met uitzondering van het uiterlijk van het OS. Functioneel heeft het platform niets wat je niet op de andere platformen kan. Nokia probeert het nu met een cameraphone met een idioot aantal megapixels, maar daar zal de massa niet voor gaan switchen, schat ik in. Er zijn prima telefoons voor dit platform en qua OS is het ook OK (behalve de ontbrekende zakelijke features die er allang in hadden moeten zitten, zoals VPN). Maar niet onderscheidend. Er zijn geen 'killer-features". None.

OT: Balmer was excentriek, maar niet de beste CEO die MS zou verdienen. Hoop inschattingsfouten gemaakt, met name de laatste jaren met Windows. Goede zaken, zoals Active Directory, Exchange en .NET zijn gelukkig goed gebleven. Ik heb zelf het idee dat Balmer zich daar minder mee bezig hield.
De rest net niet?
Exchange is volgens mij nog steeds een van de meest gebruikte email platforms.
Het Windows Server platform is ook nog overal aanwezig.
Hyper-V wat ongelooflijk volwassen is geworden en overal steeds meer gebruikt wordt.
De hele System Center Suite.
Het Azure platform was ook redelijk succesvol is.

De rest net niet is een behoorlijke understatement.
Microsoft zakt toch wel steeds verder weg.
Onder Ballmer is Microsoft juist nog gigantisch gegroeid en heeft het ook nog recent in tijden van crisis nog record omzetten geboekt.
Ik geloof dat ze 25 miljard omzet hadden toen hij de baas werd en iets van 70 miljard dollar nu.
Gho... Windows Azure is anders ook een heel mooi platform, Xbox One ook, alleen slecht geïntroduceerd, idem dito voor Surface. Windows 8(.1) zijn ook zeer fijne besturingssystemen en benutten touch en gebaren veel beter dan Android of iOS. SkyDrive, Outlook.com, etc. zijn ook lang niet de minste met Outlook.com ook nog eens 's wereld snelst groeiende mail platform. En ga zo maar door.
Ik moest bij snelste groei hieraan denken: http://xkcd.com/1102/
Jup klopt, altijd zo'n argument ook voor WP.. wow fastest GROWING. :P zegt niks maar goed. De fans komen wel altijd met dat argument. Jammer.
Ooit wel eens van cloud computing gehoord (oftewel Azure in het geval van Microsoft)?
iets een ramp noemen zonder argumenten.. en kom nou niet met die dooddoeners die non windows gebruikers alleen maar kunnen roepen, omdat ze hiermee hopen zeker te zijn van hun android of ios aankoop

windows phone heeft de gehele smartphone markt wakker gemaakt, het makkelijke en toch profesioneel gebruik met de integratie van social media, browser, os snelheid en bovenal het metro design

nu doet iedereen windows na en ze komen alsnog niet eens in de buurt
Grappig dat de mening over Windows 8 zo sterk uiteen loopt, ik ben ontzettend blij met de nieuwe koers (en GUI) van Windows 8...heerlijk!

Wat bedoel je met "betere producten zijn omdat er eigenlijk geen concurrentie is die zoden aan de dijk zet". Zijn er betere alternatieven?

Naar mijn idee is Microsoft vooral bezig om veel meer te luisteren naar de wens van de klant (er zijn mensen die nogal verknocht zijn aan een startknop, hahaha) en een veel minder arrogante houding aan nemen. Ook de adoptie van 3rd party wordt aangemoedigd (en overgenomen indien gewenst). Skype is een mooi voorbeeld.
Dat laatste geloof ik niet.

Bij de preview van W8 zat er nog wel een startknop en een manier om Glass aan te zetten. Dat is erna eruit gesloopt als een soort mag-niet. Waarom is mij een raadsel? Laat mensen toch lekker zelf personaliseren. Ze willen geen touchscreen PC met een monitor die nog niet eens te koop is.

Het XBOX One debacle is nog zo'n factor en dat is niet eens zo lang geleden. Je moest maar altijd online zijn en anders was je de One niet waardig (zo was de strekking ongeveer van de nu ontslagen marketingknuppel). Ze zullen wel moeten luisteren, want de consument stemt met de portemonnee en de voeten.

De tijd is nog nooit zo rijp geweest voor alternatieven.
Waarom is xbox one een debacle? Er is nog niets op de markt en er is nog niets verkocht. Dat kun je veel later pas concluderen als alle verkoopcijfers binnen zijn. Of geloof je alleen maar de reclamemachine van Sony dat de playstation 4 zoveel beter zal zijn.

Mijns inziens bepaald de software(spelletjes) meer een voorkeur voor de een of de ander omdat ze beide exclusives hebben.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 24 augustus 2013 12:02]

het is een debacle omdat er veel "functionaliteit" in zat die er onder druk van potentiele gebruikers uit gesloopt is. Zoals de online verplichting en het verplicht aansluiten van kinect. Dat je er geen zonder kinect kan kopen en dus de console duurder word als de concurrent is ook een issue. Dat dan ook nog de introductie voor een aantal regio's verschoven word naar onbekende data in 2014 is ook niet slim.
Al met al redenen genoeg dat veel gamers besluiten voor PS4 te gaan, een debacle hangt niet perse af van het op de markt verschijnen, het in de markt aankondigen en zetten speelt een grote rol en dat hebben ze leuk verprutst tot nu toe
Ik ben het hier eens met de andere twee heren. Windows 8 is een goed product, beter dan Windows 7, ondanks al het gejank over Windows 8.
Je hoort de meesten klagen over een startbutton en metro.

Koop start8 ($5) en we hebben het nergens meer over. Er zijn tevens genoeg gratis tools om metro te omzeilen dat het gewoon geen punt meer is!!!
Onder de kap is Windows 8 gewoon beter dan Windows 7, ondanks alle nee zeggers die nog op Windows 7 blijven hangen. Windows 8.1 brengt weer nieuwe verbeteringen met zich mee.

Ik werk er nu dagelijks mee en kan met zekerheid zeggen dat ik niet meer terug wil naar Windows 7.
dat is juist het hele punt, onder de kap kan het best beter zijn, maar als jij een auto koopt met een joystick ipv een stuurwiel en dan te horen krijgt dat je extra moet betalen om een goed stuurwiel te kopen word je ook niet blij en zou je naar een ander merk auto kijken. helaas is dat met W8 niet mogelijk als je windows specifieke programma's of games wil/moet draaien.
Daarnaast word het nog steeds standaard meegebundeld en dus blijven de verkopen "hoog".
Een goed OS is goed onder de kap en op de desktop, dat jij zelf al toegeeft dat start8 nodig is geeft al aan dat Microsoft niet goed naar de gebruikers heeft geluisterd voor W8 is uitgebracht en dat mijn vriend is een klassiek voorbeeld van falen.
Hopelijk vinden ze bij Microsoft nu iemand die een betere en een meer toekomstbestendige visie heeft op de technologie-markt. Ballmer heeft best wel gefaald als ceo de afgelopen periode. Natuurlijk niet expres, want de concurrentie is gewoon moordend op het moment. Innovatie met producten als Windows 8 leidt ertoe dat je een groot risico moet nemen, en de verkoopaantallen zeggen genoeg over het feit dat de innovatie dit keer een te groot risico was.
Dit ligt grotendeels ook aan de mensen zelfs, die niet graag af willen van wat ze weten.
In de praktijk is Windows 8 beter dan Windows 7 en kun je er net zo gemakkelijk mee werken.
Zelfs gadgets kun je nog gebruiken indien je daar behoefte aan hebt. Er zijn genoeg tweaks en tools om Windows 8 naar je eigen hand te zetten. Metro is gewoon geen punt meer. Ook de startbutton niet meer!!!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 24 augustus 2013 12:51]

Zinkend schip? Vrijdag middag humor zeker...

/edit @first post

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 23 augustus 2013 15:21]

MS is wellicht ietwat te groot om te zinken. Maar het wordt wel interessant om te zien waar het naar toe gaat nu.
Gaan ze alle hobbies afstoten en concentreren op de winstmakende businessmarkt? Of gaan ze juist op de bijzaken concentreren?
Er was misschien wel veel kritiek, maar laten we eerlijk zijn, Microsoft heeft de laatste jaren echt flink aan de weg zitten timmeren om meer aanwezig te zijn in welke denkbare markt dan ook, op het gebied van consumenten electronica natuurlijk.

Als je risico's neemt, gaan er ook weleens dingen mis. Kijk maar naar de Zune. Ook Bing kreeg erg veel kritiek maar is op de dag van vandaag een zeker goede nummer 2. Het valt niet mee om gevestigde concurrenten van hun troon te stoten.
Ze waren zelf een gevestigde naam in de smartphone markt en tablet markt.. Die hebben ze alleen wel erg makkelijk uit handen gegeven.. Dat andere initiatieven niet lukken is tot daar aan toe, maar vooral het slechte presteren in markten waar ze altijd een belangrijke partij zijn geweest, dat is toch wel erg slecht..
een gevestigde naam is wel heel veel eer voor een markt die destijds wel erg klein was, het klopt dat ze de smartphone markt uit handen hebben gegeven door daar niet sneller op in te spelen. (volgens mij was de populariteit van windows mobile ook te danken aan HTC).
De tablet markt bestond toen ook nog amper, de hardware was simpelweg niet geschikt genoeg voor tablets.
Ik heb zelf uit het laatste stadium nog een Ultra Portable PC, (Asus r2h) leuk apparaat, maar totaal niet geschikt.. dramatische batterijduur.
Maar het feit is dat zij al actief waren op de tablet markt, en zich hebben laten verrassen door Apple (en nu ook weer Google). Er is geen reden waarom Microsoft niet hetzelfde heeft kunnen doen als Apple, behalve een lack aan visie. Ballmer is gewoon niet goed geweest in het aanvoelen van de markt. Hij lachte de iPhone letterlijk uit toen deze gepresenteerd werd.. 5 jaar later waren ze kei-hard ingehaald.

Hij mag er dan voor hebben gezorgd dat Microsoft veel winst heeft gemaakt, maar veel (belangrijke) producten die onder zijn leiding zijn geintroduceerd, zijn geflopt (denk aan de Zune, Surface RT, Windows 8, Windows Phone). De reden dat ze het financieel nog goed doen, is vanwege de lagacy, niet vanwege de nieuwe producten. En het ziet er niet naar uit dat hier echt verandering in gaat komen en dat zal ook de reden zijn waarom hij (onder druk van de RvC) Microsoft verlaat.
Windows 8 en windows Phone zijn bij lange na niet geflopt. Windwos Phone krijgt overal steeds meer marktaandeel. De modernUI is behoorlijk wennen voor mensen(en zeker nu vele onwetenden het afkraken op internet), maar het werkt beter dan al het andere. Het is een grote en risicovolle stap, maar microsoft heeft wel een ui gemaakt die zowel op tablets als grote desktops perfect werkt.
Daar is de consument het dan niet mee eens, gezien de verkoopaantallen. Het marktaandeel van WP8 mag dan wat stijgen, maar ze slaan nog steeds geen deuk in een pakje boter. Dit terwijl ze 6 jaar geleden nog een van de grootste spelers waren.

Daarbij zijn de verkoopaantallen van windows 8 nou ook niet fantastisch. Dit komt onder andere door een krimp in de markt van PC's, maar de markt die nu opkomt (tablets), daar zijn ze nou ook niet heel goed bezig.
Veel mensen die Windows 8 proberen blijven er mee werken. Er zijn ook enkele die weer teruggaan naar een oud OS. Dat ligt meer aan de mensen dan aan het OS. Velen kunnen of willen niet wennen aan een nieuw OS.
Je vergeet: .... ik vind.... want je brengt dit als feit, terwijl al die 'vele onwetenden' hun eigen conclusies getrokken hebben na het gebruik ervan. Perfect op grote desktops? No way. Het is in alles een touch interface.

WP groeit ten koste van een uitgefaseerd OS (Symbian) en een op sterven na dood zijnde Blackberry. De aantallen zijn nog steeds kleiner dan vorig jaar en het is in principe peanuts ten opzichte van Apple/Android.
JE vergeet: .... ik vind..... want je brengt dit als feit, terwijl al die mensen die het op een grote desktop gebruiken hun eigen conclusies getrokken hebben na het gebruik ervan en er perfect mee om kunnen gaan.
Hoezo.. dat is ook maar wat jij vind. Jij brengt jou mening maar ook aan als een feit. Want ik kom regelmatig bij een winkel waar ze nog losse desktops verkopen. Heb er zelf nog naar gevraagd over hun desktop verkopen. De klant wil voornamelijk W7.

En mensen met W8 laptop vragen of ze er ook W7 op kunnen zetten. Dit kan heel lastig of kost geld bij een laptop.(Drivers die gemaakt zijn expliciet voor W8 bijvoorbeeld) Bij een zelf samengestelde desktop is dat gemakkelijker.

http://img.gawkerassets.c...i9e9uiv2jjpg/original.jpg

Daarnaast ging ons zusterbedrijf al over op W8 met de nieuwe laptops. Er was 1 van de 20 die wel Windows 8 wou houden. De rest moest de ICT omzetten naar W7 uit ontevredenheid.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 24 augustus 2013 21:14]

Metro kun je toch zoooo gemakkelijk omzeilen zodat je rechtsreeks op je desktop komt en je helemaal niets meer met metro hebt te maken?! Waar hebben we het over?!

Niet ik vind, dit is wat ik constateer in mijn omgeving.

Er zijn teveel onterechte negatieve berichten op het web omtrent Windows 8 zodat de meeste mensen dat maar als gesneden koek aannemen en er bij weglopen, zonder het zelf te hebben geprobeerd. Dus je term "onwetend" is goed gekozen.

Ik ken ook zat mensen die na 5 minuten al zeiden dat Windows 8 niets was, dat is knap.
Het zou gaaf zijn als Joe Belfiore, die het team achter Windows Phone leidt, die rol kan overnemen. Hij treedt de laatste tijd al vaker naar voren als het om producten van Microsoft gaat.

Zeker is dat Belfiore voldoet aan het imago van een 'jeugdig' Microsoft, en Ballmer zeer zeker niet. Die stamt nog duidelijk uit het Bill Gates-tijdperk.

[Reactie gewijzigd door Ossebol op 23 augustus 2013 15:20]

Inderdaad dat zou wel heel mooi wezen dat Joe dat gaat doen als CEO. Denk dat hij dat ook wel goed zou kunnen leiden.

[Reactie gewijzigd door CokeZero op 23 augustus 2013 15:22]

Ik denk toch dat Belfiore een iets te simpel figuur daarvoor is... Niet negatief bedoeld, hij is volgens mij ontzettend goed in wat hij doet maar ik weet niet of díe rol voor hem weggelegd is.
Hij heeft in mijn ogen wat cartoonesk over zich heen. Dat neemt niet weg dat ik hem in zijn rol bij Windows Phone graag zie.
Devole.. oh.. ehhh.. Retirement, retirement, retirement, retirement!
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013