Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 24, views: 11.179 •
Submitter: himlims_

Er komt een versie van de game Mark of the Ninja voor Linux, verklaart een ontwikkelaar van studio Klei Entertainment. De release is opvallend omdat de uitgever Microsoft Studio is en Klei aanvankelijk aangaf dat er daarom waarschijnlijk geen Linux-variant uitkomt.

Liefhebbers van de sidescroller Mark of the Ninja van Klei Entertainment vroegen begin dit jaar op het forum van Steam om een Linux-versie. Omdat Microsoft Studios de uitgever is van de game, werd de kans hierop niet groot geacht. In juli hintte Klei er inderdaad op dat een Linux-versie er waarschijnlijk niet inzit. "Omdat het uitgebracht is door Microsoft Studios, blijft de game waarschijnlijk alleen aangeboden worden via Steam en XBLA", was het antwoord op de vraag naar een Linux-port.

Begin augustus vonden de Steam-forumleden echter toch aanwijzingen voor een Linux-variant in de Steam-database, waarna de game donderdag aan werd getroffen in de lijst van Linux-games. Dat laatste bleek een fout, zo gaf een ontwikkelaar van Klei Entertainment toe, maar hij voegde daar aan toe dat er wel degelijk aan een Linux-versie gewerkt wordt: "We hebben alleen nog geen releasedatum." Het zou voor zover bekend de eerste game van Microsoft Studios zijn die naar Linux komt, maar de kans bestaat ook dat Klei Entertainment het spel zelf, of via een andere uitgever gaat uitbrengen.

Update, 15,28: Mogelijkheid toegevoegd dat niet Microsoft het spel voor Linux gaat uitgeven maar Klei Entertainment zelf of een andere uitgever.

Reacties (24)

Het is maar hoe je het ziet, denk ik..

Er is ook niet echt een groot aanbod aan spellen, dus als iemand wel een spel wilt voor Linux dan kom je al gauw op dit uit.

Daarnaast word "Linux gaming" toch wat populairder omdat het nu ook zijn eigen categorie heeft op Steam.
beetje late reactie, maar...

Een quote van Linus Torvalds past eigenlijk wel bij dit nieuws. Natuurlijk heeft Microsoft al software uitgebracht voor Linux maar echt programma's voor consumenten nog niet.
If Microsoft ever does applications for Linux it means I've won.
- Linus Torvalds
Steam onder Linux heeft enorm veel aandacht gekregen. Het enige waar het nu nog aan ontbreekt is een groot aanbod van games. En daar wil deze studio een klein beetje aan veranderen. Hulde!

Veel dual-booters blijven enkel dualbooten om te gamen onder Windows (prive-gebruikers, zakelijk is het een ander verhaal), iets wat niet meer nodig is bij Steam met een fatsoenlijke dosis games. Wat mij betreft dan ook een prima ontwikkeling.
Het kip-en-eiprobleem. Ontwikkelstudios klagen dat te weinig Linux gebruikers zijn en Windows gebruikers blijven weg van Linux omdat er te weinig games voor zijn.
Ik respecteer ontwikkelstudios die het aandurven om de markt te veranderen.
Vergeet oa het Adobe pakket niet. Heel veel mensen uit de grafische wereld staan te springen om linux, maar 'moeten' nog bij windows of osx blijven ivm de gebruikte adobe software. Er zijn dan weliswaar zat gratis varianten maar die zijn het allemaal nét niet verlegeken met adobe en dan zit je weer met compabiliteits problemen.
Dat probleem had ik ook, ik draai nu in VirtualBox een XP SP3 machine in seamless mode met direct3d ondersteuning en dat gaat prima. Ik photoshop lekker onder linux, het is niet zo snel als op de directe hardware laag maar kan er prima mee uit de voeten. Maar het zou natuurlijk mooier zijn als Adobe linux gaat ondersteunen..
Als ik de changelog van Wine lees zie ik er toch bergen games, eigenlijk voornamelijk zelfs, tussenstaan. Er draait dus al een hoop, zij het niet 100% native.
Ik denk dat de heavy gamers eerder worden tegengehouden door de niet al te beste Linux ondersteuning van de makers van grafische kaarten. Als dat nu eens zou verbeteren zou het een stuk schelen.

@NightFox89
Dat is de reden dat ik op mijn werk nog niet over ben, en thuis ook nog een windowsmachine heb staan. Voor photoshop is er een goed alternatief, maar Lightroom?
Om maar te zwijgen over schermkalibratie soft- en hardware.
Was het maar zo simpel, er zijn verschillende factoren die van invloed zijn of een game(ontwikkelaars) hun product voor de Linux gamer beschikbaar maakt.
- gebruikte game-engine/technieken
- werkt men met directx of opengl (is port naar SDL mogelijk?)
- de markt (komt ik op terug)
- verkoop en distributie
- drivers/hardware (nvidia/ati)

Op gebied van RAD-toepassingen en game-engines is veel gebeurd laatste tijd.
- Vanwege een succesvolle crowdfunding campagne komt Leadwerks nu met een ontwikkelplatform waarvan de software onder Linux draait; volledige game bouwen middels fancy gui vanuit linux
- Een andere belangrijke bijdrage is Unity3D (niet dat ubuntu ding) - ontwikkeling vind nog steeds plaats op windows, maar indrukwekkende multi-platform ondersteuning; na een paar vinkjes en compilen heb je zowaar een Linux versie van jouw game :P Geen excuus meer om geen linux port te bakken.
- Valve's Source engine; de basis van diverse top games. Die games(HL:CS,TF2,Gmod) worden nu een voor een voor de Linux gamer beschikbaar. Recent voorbeeld is nieuws: Valve brengt Dota 2 voor Linux en OS X uit

De grafische mogelijkheden worden meestal aangestuurd door DirectX of OpenGL (..toch?). Daar waar Directx nooit voor linux zal verschijnen, is OpenGL voor zo'n beetje ieder platform beschikbaar. En na een kleine stilte, zit de ontwikkeling van OpenGL weer in een lift. Welke beide indrukwekkend kunnen zijn; nieuws: Nvidia toont grafische kracht van volgende generatie Tegra-soc Sinds kort is SDL2.0 beschikbaar welke gebruikt is om de 1e UnrealEngine3 game (dungeon defenders) te porten
Ik denk dat de heavy gamers eerder worden tegengehouden door de niet al te beste Linux ondersteuning van de makers van grafische kaarten. Als dat nu eens zou verbeteren zou het een stuk schelen.
Er zit helaas vaak nog een prestatie verschil tussen windows en linux, en bij nvidia en ati. Maar dat hoeft zeker niet altijd het geval te zijn; met linux heb je meer vrijheid - ben jij in control van jouw systeem, hierdoor kun je overbodige toepassingen en functies na wens uitschakelen. De pro-gamer zal hiervan de meerwaarde erkennen. Maar ook stock kan linux sneller zijn; volgens mijn TeamFortress 2 benchmark kan het een positief verschil zijn. Echter wanneer je CounterStrike:Source vergelijkt, is er nauwelijks prestatie verschil meetbaar.
Er is ook niet echt een groot aanbod aan spellen, dus als iemand wel een spel wilt voor Linux dan kom je al gauw op dit uit.
Klopt; er is een gigantisch verschil in aanbod van spellen wanneer je windows en linux met elkaar vergelijkt. Echter is het wat genuanceerder; er is een serieus aanbod ontstaan. Op moment van schrijven staan er 233 Linux titels in steam (of zijn onderweg).... Maar, hier liggen serieus kansen voor ontwikkelaars. Diverse game-types en genres zijn nauwelijks voorzien. Denk aan een voetbalspel, toffe racers als burnout/granturismo, solide adventures etc. Ze zijn er, maar beperkt of slecht uitgevoerd; daar liggen NU de kansen voor de (indie)ontwikkelaars. En die kansen worden nu door diverse partijen gegrepen. De linux gamer betaald! Aanbod neemt sterkt toe, zie de diverse distributie portals als Steam en Desura en HumbleBundle. Of kijk eens op Linux Game DB en Rootgamer Linux Library :+

Hoewel ik apple en microsoft afschuw, ben ik ze dankbaar! Dankbaar voor de ipad en windows8, hierdoor zijn veel ontwikkelaars gedwongen verder te kijken dan 1 platform of systeem. Vanwege die omslag bij ontwikkelaars en uitbreiding van systemen als source/unity/steam hebben bijgedragen aan de acceptatie van Linux als gameplatform.

Ter aanvulling: Valve Founder Gabe Newell "A View on the Next Steps" - Opening Keynote - D.I.C.E. SUMMIT 2013

* ontopic;
Mark of the ninja is developed by Klei Entertainment and published by Microsoft Studios. Voor zo ver ik begrijp voor zowel de xbox360, als het linux platform wordt deze game gepubliceerd door Microsoft Studio's op het door Valve ontwikkelde Steam platform. MAAR dit betreft na alle waarschijnlijkheid een wine-port

zie ook: http://steamdb.info/app/214560/

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 23 augustus 2013 20:41]

Totdat er steeds meer gamers komen die nagenoeg enkel op Linux gamen. Nu denk ik er niet aan dit spel te kopen, maar als het op Linux uitkomt wordt dat wel anders. Ik game bijna uitsluitend nog op Linux, met enkel als uitzondering een handjevol high profile games (welke ik ondertussen al heb uitgespeeld). En als ik al bijna volledig over ben, dan zullen er vast genoeg anderen zijn waar het ook voor geldt. Hoe meer games er op Linux uitkomen, hoe meer gamers overstappen. Uiteindelijk mis je gewoon een deel van je markt door niet naar Linux te porten. En al zou dat 1 of 2% van je markt zijn, als je spel goed verkoopt is 2% best veel.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 23 augustus 2013 15:20]

Uiteindelijk mis je gewoon een deel van je markt door niet naar Linux te porten. En al zou dat 1 of 2% van je markt zijn, als je spel goed verkoopt is 2% best veel.
Goed porten kost over het algemeen meer dan 2% van de omzet...

Het gaat er niet om of 2% best veel is, het gaat erom of je verlies of winst draait
Dat is lastig percentueel te stellen. Ik gok zo dat goed porten een redelijk vaste prijs zal hebben, misschien nog enige afhankelijkheid van de hoeveelheid content in een spel. Als je veel verkopen verwacht zal het procentueel juist mee moeten vallen, en kan het wle eens heel goed winstgevend zijn. Dan is het ook niet gek dat Valve met spellen als TF2 naar Linux is gekomen. Linux op eigen desktops en op de Steam Box zal een niche zijn, maar als je kijkt naar hoeveel mensen wel niet de spellen vqan Valve spelen, en ook Steam zelf gebruiken (want daar verdienen ze ook aan, gamesverkoop en zo) is het misschien nog niet zo gek. Juist door hun grootte (wanneer uitgedrukt in verkoopcijfers) zal dat uit moeten kunnen.

In dit opzicht is het overigens apart dat juist indies en kleine uitgevers/studio's vaker de neiging hebben een spel voor Linux uit te brengen dan grote uitgevers, voor wie je mag verwachten dat die 2% juist een behoorlijk bedrag is waardoor het porten veel ,makkelijker uit moet kunnen. Maar zo langzamerhand lijkt het ook wel bij de grote uitgevers door te dringen dat Linux wel degelijk een afzetmarkt is waar geld in zit.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 23 augustus 2013 16:25]

Hangt er ook sterk vanaf hoe je game oorspronkelijk is opgezet, in het verleden kwamen er vaak relatief kwalitatief hoogwaardige linux ports uit die het werk waren van 1 man (unreal tournament bijvoorbeeld), dit was mogelijk omdat er gebruik werd gemaakt van opengl waardoor de marginale kosten van een port zeer laag bleven.
Een goede port hoeft dus nauwelijks iets te kosten als je je game ontwikkeld met portability in het achterhoofd.

Problemen met de distributie waren destijds de reden dat het met games op linux niet echt hard liep, dat is nu verleden tijd dus in principe is het goed mogelijk om tegen zeer lage kosten een linux port te maken, mits je je als developer niet hebt opgesloten binnen een bepaalde niet portable API.
Volgens mij is Steam van plan een gameconsole uit te brengen die op Linux draait. Als extra voordeel bij de ontwikkeling hebben ze de Linux community die maar al te graag wil beta-testen.

Als je nagaat dat de meeste media apparaten op een vorm van linux draaien, dan worden de mogelijkheden vanzelf zichtbaar.

Ik denk dus dat dit een investering is die zich juist erg snel terug gaat verdienen.

(ikzelf ben nu helemaal over op Linux, nadat Steam een aantal games, zoals Portal, beschikbaar heeft gesteld)

Microsoft is geďnteresseerd in geld verdienen, en ziet dus gewoon mogelijkheden voor een extra afzetmarkt.
Kijk jij eens naar hoeveel Linux gebruikers meer willen betalen voor een Linux game dan Windowsgebruikers voor een Windows game, gemiddeld ligt dit hoger. Daarnaast groeit Linux alleen maar meer als er meer games komen waardoor gamers ook minder gaan twijfelen vanwege het game aanbod.
Als je een cross platform toolkit/engine gebruikt lijken me de kosten er van behoorlijk mee te vallen. Waarop baseer je dat dat niet uit kan?
Hoe arrogant kan je zijn...
Ach... Windows fanboys.
Het is maar de vraag of de Linux-versie wel door Microsoft op de markt wordt gebracht, of dat het contract tussen Microsoft en Klei Entertainment zo in elkaar zit dat Klei de Linux-versie onder eigen naam via Steam op de markt mag brengen.
Dit is ook apart. Dat is net alsof BMW ineens besluit auto's van Porsche te gaan verkopen. Maar dat is toch wel weer een bevestiging dat Linux meer en meer serieus wordt genomen als game platform.
ach ik weet niet...
heeft OSX of linux meer marktaadeel op de pc markt? als het gaat over games zie je op steam meer games voor OSX dan voor linux.
Steam for Linux is er ook pas een paar maanden he. Geef het tijd.
Of dit is weer een charme offensief van MS.
Op meerdere vlakken zie je de laatste 5 jaar dat MS "goodwill" wil kweken op vele manieren bij de Opensource / FSF gemeenschap
Hetgeen weer onderdeel lijkt van een grotere strategie waarin Microsoft voor een minder keiharde en arrogante houding kiest dan in het verleden..

Ik denk dat deze houding een schot in de roos is. Microsoft kan nog veel winnen door "likable" te worden in een wereld waar veel mensen zich afzetten tegen MS.

Apple, toch jarenlang het lievelingetje binnen een bijna "niche" groep, die nu mainstream is geworden is het wat dat betreft de laatste tijd aan het verpesten door rigide en arrogant te zijn.
Ik denk dat het heel onwaarschijnlijk is dat MS de uitgever is voor de Linux versie, en blijkbaar had de ontwikkelaar wel het recht om nog naar een andere publisher te gaan met dezelfde game.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013