Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 48, views: 15.048 •
Submitter: NotSoSteady

Samsung heeft naar verluidt een toestel met modelnummer SM-Z9005 in de planning, een smartphone die op het Tizen-besturingssysteem draait. Er is onder andere een scherm met een resolutie van 1280x720 pixels aanwezig, evenals ondersteuning voor 4g.

Informatie over het nog onaangekondigde toestel werd gepubliceerd door het blog TechTastic, dat een toestelprofiel van de SM-Z9005 vond. Daarin wordt vermeld dat het apparaat op Tizen draait en een resolutie van 1280x720 pixels heeft. De schermdiagonaal is onbekend. In de behuizing is een Qualcomm Snapdragon-soc ingebouwd, al wordt niet genoemd om welk typenummer het precies gaat. Hoewel er verder over de hardware nog veel onduidelijk is, blijkt uit het toestelprofiel dat er ondersteuning is voor de 4g-netwerktechnologie lte.

Het blijft vooralsnog onduidelijk wanneer Samsung de SM-Z9005-smartphone kan aankondigen. Evenmin is bekend of het toestel bestemd is voor de Nederlandse markt en welke prijs het krijgt. De kans lijkt aanwezig dat zoiets niet gebeurt: Tizen geldt als opvolger van Bada, waarvan de toestellen al enige tijd niet meer in Nederland waren verschenen voordat Samsung vorig jaar met Bada stopte.

Samsung werkt al enige tijd met Intel aan het eigen smartphonebesturingssysteem Tizen. Zo probeert de fabrikant onder andere de applicatieontwikkeling te stimuleren. Het eerste toestel met het besturingssysteem is echter kortgeleden uitgesteld, omdat Samsung eerst een applicatiewinkel voor Tizen wil bouwen. Vermoedelijk komt het eerste Tizen-toestel nog voor het einde van het jaar uit.

Reacties (48)

ik zie nogsteeds niet in hoe Tizen succesvol kan worden, het bied niets extra boven andere smartphone os-en en er zijn amper apps voor. Maar de tijd zal het leren. Ik hou het voorlopig bij android.
Prijs... Budget voor Tizen en Mid/High end voor Android

Of compatibiliteit... T wordt eens tijd dat meer zaken hetzelfde OS gaan krijgen (in mijn persoonlijke geval bijv de TV)
Met Android telefoons voor 100-150 euro, hoe veel meer "budget" kan het worden? Die $10-15 licensie kosten voor Android gaat het verschil niet maken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 augustus 2013 09:37]

Kan me voorstellen dat er 2 tientjes vanaf kunnen ;)

Maar ik bedoelde niet te zeggen dat het iets voor mij zal worden.
Het enige wat ik zeg dat mensen positief moeten gaan denken ipv negatief

Wat ik vaak hoor over dit soort trajecten is dat het hopeloos is en zal mislukken.Bijna niemand die een poging doet om eens te verzinnen waarom dit een succes kan worden :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 augustus 2013 09:40]

Android kost niets, de Store, GMail en andere apps kosten om mee te leveren wel een kleine bijdrage per verkochte unit ;)
Android kost wel degelijk geld, er zijn licensies te betalen aan Google voor het gebruik van de merknaam, de Google Apps en de PlayStore. Bovendien zit er gepatenteerde technologie in van oa Microsoft en Apple waar licensie op moet worden genomen.

Dit artikel focust op de interessante relatie tussen Samsung en Google.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 augustus 2013 11:04]

Tja, die patenten (vaak niet meer dan bedreigingen via patenttrolls) betreffen alleen de VS, buiten de VS speelt dat dus niet.
Overigens zal ieder OS uiteindelijk tegen patenttrollen zoals apple en ms/intellectual ventures aan gaan lopen, zelfs als er geen patenten worden geschonden (vaak is dreigen al genoeg: zie MS vs HTC)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 21 augustus 2013 11:44]

Als Tizen geen gepatenteerde technologie gebruikt, dan heb je weinig problemen. Maar veel functionaliteit die Android gebruikt is inderdaad eerder uitgevonden door Nokia, MS, Apple, etc. Dat is niet zo raar, uiteindelijk bouwt Android voort op het pionierswerk van andere OSsen.
@Dreamvoid

Android is gebaseerd op Linux, die weer gebaseerd is op Unix. En ja, op Unix zijn bijna alle latere OS-en gebaseerd inclusief die van Apple en MS.

Qua echte technologie is Android uiteraard koploper, Google bezit immers de patenten van Motorola en dat waren samen met AT&T de eerste pioneers op het gebied van mobiele telefonie. Maar zoals het tegenwoordig werkt, echte technologie valt onder FRANT en dus praktisch gratis te gebruiken,.

De Tizen zal niet veel problemen hebben, Samsung bezit genoeg patenten waar de concurentie graag gebruik van maakt. Onlangs mocht Apple veel modellen niet meer invoeren in de VA totdat de president persoonlijk dit weer toestond met het uitspreken van een veto.
Dat er toevallig een patentvrije Linux kernel in zit betekent niet dat de telefoon UI en applicatie laag geen patenten gebruikt. Microsoft ontwikkelt al sinds midden jaren 90, het begin van touchscreen PDA's en telefoons mobiele OSsen en applicatie frameworks, het is logisch dat het veel later begonnen Android daar een aantal technieken van gebruikt.
Nou ja in Nederland kunnen ze er ook wel wat van hoor.
Wil je plaatjes laten zien? Oke JPG licentie... Filmpjes? Oke, DivX of MPEG licentie. Zo kan je natuurlijk wel ff bezig blijven.

Dat wij weinig gezeik hebben met patent trollen oke maar je kan hier ook niet gewoon maar doen wat je wilt natuurlijk
Er was laatst toch nog gezeur in Nederland over de Samsung gallery die een 'patent' gebruikte van Apple? Iets met elastisch bumpen van foto's meen ik...

Het is in Nederland misschien wel iets beter geregeld dan de USA, maar toch gebeurt het hier ook.
Iets met klok horen luiden maar er geen snars van snappen

Ga jij even een telefoon maken en importeren... Zul je vanzelf merken welke rechten je moet afdragen. Naast t gene wat hierboven wordt genoemd bevatten de producten ook nog een scala aan technieken waarvoor je een licentie moet afnemen (zoals bijv iets simpels zoals DivX oid).
Samsung komt in augustus met high end tizen smartphone

Het is dus niet de bedoeling om dit enkel in te zetten als budget.
Ook lijkt de genoemde 4G me niet heel erg budget. (Met een 720P scherm wordt het dus snel midrange)

Het is vooral een poging om minder afhankelijk te worden van Google.
Maar van uitstel schijnt afstel te komen. We zullen zien.

Samsung wil tizen besturingssysteem breed inzetten

Dit zou in theorie ervoor moeten kunnen zorgen dat app ontwikkelaars voor dit besturingssysteem gaan ontwikkelen, zeker als dit ook zou gaan draaien op TV's.

Daarmee heeft het systeem potentie, maar of dit een succes wordt zal deels ook afhangen van Samsung zelf.

Men probeert het ontwikkelen van apps te pushen o.a. door 4 miljoen dollar aan beloningen uit te loven.

Het gebruiken van dit systeem op een TV zou meer ontwikkelaars kunnen trekken, echter zijn de schermformaten dan dusdanig afwijkend dat de voor TV's ontworpen apps niet of niet gemakkelijk te gebruiken zullen zijn op smartphones.

Dan zou het dus meer afhangen van de vraag of app ontwikkelaars er brood in zien om een app voor op een (Samsung) fotocamera te ontwikkelen.
De meeste mensen zullen de fotocamera slechts enkele dagen/weken in het jaar gebruiken (vakantie en speciale gelegenheden) en andere merken dan samsung zullen niet heel snel overstappen op dit systeem.

Verder wordt door Samsung genoemd dat dit systeem geschikt zou zijn om in auto's te gebruiken, dat zou wellicht potentie hebben al weet ik niet in hoeverre Samsung invloed heeft om dat een auto in te krijgen.

Het breed willen inzetten van het besturingssysteem lijkt mij dan ook vooralsnog niet een grote motivatie op te leveren om hiervoor te ontwikkelen.

Dan lijkt mij een maximale opbrengst van 200K dollar aan prijzengeld best leuk, maar de kans dat je die binnenkrijgt vrij klein tenzij er dusdanig veel ge´nvesteerd wordt dat de kosten de baten weer zullen overstijgen.

Dus zoals de zaken nu lijken te staan verwacht ik dat het inderdaad afstel wordt.

[Reactie gewijzigd door JDVB op 21 augustus 2013 10:32]

Ik zie er eerlijk gezegd geen toekomst in. Consumenten willen gewoon de volgende Galaxy S met het goedgevulde ecosysteem van Android. Ik zie het nog niet gebeuren dat ze ineens zeggen "o dan gaan wel wel naar Tizen" met veel minder applicaties.
Dit heb ik ook... Als ze daadwerkelijk van plan zijn om helemaal naar Tizen over te stappen dan wordt HTC nog interessanter voor mij :)

Hoop dat ze een net zo mooie vervolg hebben op de HTC One tegen die tijd.
Het is juist goed dat ze met een alternatief OS komen. Het probleem dat Samsung nu heeft is dat ze prima telefoons maken, maar Android als OS verre van optimaal is, malware, onstabiel, niet gebruiksvriendelijk, etc. Google heeft al meerdere keren bewezen dat ze niet goed in staat zijn software te ontwikkelen, ook los van Android.

Het is niet meer dan logisch dat ze een eigen OS ontwikkelen en onafhankelijk willen worden van Google. Google is inmiddels een concurrent met de Nexus modellen. Afhankelijk zijn van je directe concurrent voor het leveren van een OS is erg onverstandig, nog afgezien van de slechte kwaliteit van Android en andere Google producten en diensten.
Gebruik nu met veeel plezier maego op me N900
Vind dat toch wel het beste systeem voor de mobiele telefoon wat beschikbaar is. ios in gebruik gehad, android is niet bevredigend, wm erg intuitief maar te beperkt. Maego biedt mij de vrijheid dit ik graag wil, en zolang whatsapp ook werkt (yappapari) zie ik geen noodzaak meer voor een Android gebaseerde telefoon.

Daarom erg geinterreseerd in Tizen, de opvolger van maego zo begrijp ik. Metname installleren van software (apt-get install tooltje) en alle mogelijkheden die linux biedt zijn daardoor uniek voor een telefoon. Bijv. asterisk telefoonserver op je telefoon draaien :+ wifi shared connection, fatsoenlijk connecten naar servers voor beheer etc.

Hopelijk gaan er dan ook weer telefoons met qwerty komen; dat is bijna een vereiste voor dit systeem
@Mellow Jack
Als dat je interesse wekt, dan lijkt Jolla's toestel met Sailfish een logischere volgende stap. Dat is daadwerkelijk een doorontwikkeling van Meamo en Meego. Bij het scheiden van de wegen tussen Intel en Nokia rondom Meego ging Tizen qua ontwikkeling een andere kant op daar waar Sailfish veel meer bij het 'origineel' bleef.

[Reactie gewijzigd door lohost op 21 augustus 2013 11:32]

Tizen is feitelijk een fusie van het low-level MeeGo OS en het Bada applicatieframework.
Voor alle duidelijkheid, het nokia internet tablet os noemde maemo.

Meego was de samenvoeging van nokia's maemo en intel's moblin.
Tizen is dan weer de samenvoeging van meego en samsungs' bada.

Meego core zelf wordt echter ook nog steeds doorontwikkeld, als mer (http://merproject.org/).
Mer wordt gebruikt als basis voor verschillende distributies, bv. kde plasma active, nemo mobile en sailfish os.

Als je echt fan bent van het maemo platform is deze laatste imo interessanter dan tizen.
Sailfish is een os van jolla, een bedrijfje dat grotendeels bestaat uit voormalig werknemers van nokia, meer bepaald het team dat er destijds aan maemo werkte.
Hun eerste toestel komt eind dit jaar op de markt.
Android draait prima op budget-toestellen. Performance komt uit de lengte of uit de breedte, dus het zal niet zo zijn dat Tizen "sneller" is. En Android kan heel goed zo aangepast worden dat het wat soepeler draait op wat mindere hardware.
Het zal zeker niet helpen om toestellen uit te brengen die op technisch vlak onderdoen voor Android telefoons. Je krijgt haast het idee dat Samsung er zelf ook geen vertrouwen in heeft als ze geen high-end Tizen tostellen durven te bouwen. Ze willen Tizen breed inzetten op de markt en denken daarbij aan smartphones, tablets en automotive toepassingen. Echter als het enige product dat uit komt een mid-range telefoon is die onderdoet voor het Android topmodel dan vraag ik me af hoe ze succesvol willen worden.
Natuurlijk zegt resolutie niet alles over de technische kwaliteit van een telefoon, maar een 720p resolutie geeft in mijn ogen wel aan dat het toestel in ieder geval niet dezelfde hardware krijgt als de Galaxy S4. Een toestel een 720p scherm geven ipv een 1080p toestel laat wel zien dat het niet een top model gaat worden dat vergelijkbaar moet zijn met het huidige topmodel.

In ieder geval zullen we binnenkort alle specs wel weten, toestellen worden verscheept naar developers (http://www.tizenexperts.c...ing-to-indian-developers/) en die zullen vast wel hier en daar wat informatie laten uitlekken over de telefoon.

Echter als ze hun app platform niet van de grond krijgen zal het inderdaad hopeloos worden. En enkel geld beloven is dan niet genoeg, de grote bedrijven zullen niet voor dat soort bedragen gaan ontwikkelen en de echt populaire apps zullen dan niet snel uitkomen.
Een bedrag van 120.000 dollar voor een non-game app (nieuws: Samsung en Intel loven 4 miljoen dollar uit voor Tizen-apps) is wellicht aantrekkelijk, maar dat zal niet de grote bedrijven over de streep halen om direct voor Tizen te gaan ontwikkelen. Zonder diensten als Whatsapp of Facebook zie ik de telefoon niet aanslaan bij het grote publiek.

En ik zie bedrijven zoals Whatsapp of Facebook ook niet snel wat ontwikkelen voor een experimenteel OS. Juist voor hen is een sterk verdeelde markt niet profitabel, voor app ontwikkelaars geld juist dat je het liefst een paar grote platformen hebt in plaats van vele kleine. Het scheelt veel tijd in ontwikkeling en support en uiteindelijk ook flink in kosten. Van de grote app developers hoef je dan ook niet te verwachten dat zij je platform zullen gaan promoten, dan moet je toch eerst aantonen dat het platform interessant is en dat doe je weer met veel apps.
Of je moet met een zak geld op de proppen komen, dat werkt altijd wel.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 21 augustus 2013 09:39]

Meego was een van de voorlopers van Tizen, en als je naar het relatieve succes daarvan kijkt (Nokia N900 bijvoorbeeld) zie je dat er wel een markt voor is.
Tizen gaat ondermeer html5 apps draaien, dus het ontwikkelen ervoor of omzetten naar hoort niet echt een probleem te worden.
Meego was een van de voorlopers van Tizen, en als je naar het relatieve succes daarvan kijkt (Nokia N900 bijvoorbeeld) zie je dat er wel een markt voor is.
Dat was Maemo, en de N900 was commercieel een grote flop.
De Nokia N900 had Maemo 5 als besturings systeem. Meego is alleen op de N950 en de N9 uitgebracht.
het bied niets extra boven andere smartphone os-en en er zijn amper apps voor
En toch hebben iOS en Android, PalmOS en Symbian van de markt geveegd. Omdat er serieuze nadelen aan Android kleven (afhankelijkheid van Google, inefficientie, onveiligheid (bergen malware)) kan dat ook door een beter systeem van de markt geveegd gaan worden.
Tja, welke telefoon je ook neemt, je bent bij al die systemen afhankelijk van een grote partij en alleen bij android kun je ervoor kiezen om dat niet te zijn (daarnaast geef ik de voorkeur aan google boven apple, ms en samsung)
Malware vind je op alle systemen, op android heb je er maar weinig last van zolang je geen spul uit een of andere chinese downloadwinkel haalt, tizen zal waarschijnlijk net zo open zijn als android waardoor ook daar gebruikers keuzemogelijkheden hebben: en dat opent dus ook de deur naar mogelijke "malware" situaties. (en gesloten systemen zoals iOS en windows hebben ook niet echt een goede trackrecord wat betreft veiligheid)

Neem niet weg dat ik tizen (gewoon een aangepaste gnome omgeving op je telefoon) wel leuk vind, maar om nu meteen van samsung afhankelijk te worden: liever niet.
@blouwekip

Je bent met Android toch afhankelijk van Google? Is dat bedrijf anders dan Apple/MS/Samsung?

iOS trackrecord op slechte beveiliging en risico's op malware? Kom op zeg, ik zal je niet downmodden maar iets meer nuance in en je Google (glass)bril afzetten zou ik zeggen.

Prima dat er weer een OS bijkomt zodat er weer meer keuzevrijheid komt.
Ik ben er ook een beetje bang voor eerlijk gezegd. We hebben Tizen, Sailfish OS, Firefox OS en (straks) Ubuntu. Daarnaast de grote spelers zoals iOS en Android, en de kleintjes zoals Windows Phone en Blackberry OS 10.

Begrijp me niet verkeerd; ik ben absoluut voor meer keuze maar voorzie wel problemen door versplintering. Mensen weten dadelijk helemaal niet meer wat ze in huis hebben. Zeker als ze hoofdzakelijk naar de prijs gaan kijken zullen ze sneller met een van bovengenoemde "onbekende" besturingssystemen thuis komen, om er dan achter te komen dat bepaalde apps niet beschikbaar zijn. De meeste verkopers hebben sowieso de ballen verstand wat ze je proberen aan te smeren, dus daar hoef je ook niet direct op veel hulp te rekenen.

En eerlijk; welke toegevoegde waarde hebben deze besturingssystemen tegenover Android ? Bieden ze echt een betere ervaring voor sommige mensen, of veroorzaken ze alleen maar verwarring ?

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 21 augustus 2013 10:30]

Voor Samsung? Onafhankelijkheid van Google die door de acquisitie van Motorola simpelweg ook een concurrent is geworden.
ik zie nogsteeds niet in hoe Tizen succesvol kan worden, het bied niets extra boven andere smartphone os-en
EÚn mogelijkheid schiet me te binnen: het verlengen van de accuduur. De iPhone 5 kan met 1440 mAh nog steeds concurreren met bijvoorbeeld de Galaxy S4, die maar liefst een 2600 mAh batterij heeft.

iPhones zijn nog steeds de enige smartphones met een volledig geoptimaliseerd OS en dat merk je o.a. aan het lage energiegebruik. Tizen zou daarmee het "Galaxy-OS" kunnen worden. Maar de ontwikkelkosten en -tijd zijn groot wanneer je het met Android vergelijkt.
Sowieso heeft het Samsung als backer, dat is best wel een groot punt. Ik denk dat Samsung inmiddels wel de kracht heeft om een eigen ecosysteem op te bouwen en dit succesvol te maken. Wanneer genoeg developers zich ervoor willen inzetten en er genoeg toestellen komen voor de verschillende marktsegmenten, kan het best succesvol worden. Veel mensen lijken niet eens te weten dat Samsung gewoon Android draagt dat anderen net zo goed hebben. Het systeem staat dus voor sommigen synoniem aan Samsung. De Koreanen hebben ook een redelijk trouwe schare klanten inmiddels. Wanneer ze dan ook nog eens een bepaalde integratie mogelijk maken met andere apparaten (elektronica, home appliances) kan het een verkoopbare omgeving worden.

Ik zie het eigenlijk wel gebeuren, en denk dat Samsung iig naar de mogelijkheden aan het kijken is om de afhankelijkheid van Android te verkleinen en op termijn zelfs over te stappen op een eigen omgeving.

Wanneer Samsung dan ook nog eens bepaalde privacy-maatregelen waarborgt, wordt het voor een extra groep mensen interessant (of het nu een nep-veiligheid is of niet). Hopelijk gaat het in termen van functionaliteit geen iOS of Windows Phone-achtige beperkingen opleggen. Is bij het merk momenteel ook geen sprake van met Android, maar dat is eigen aan het Android systeem.

Ik bedenk me trouwens dat ik nog niet gelezen heb of Samsung Tizen voor zichzelf wil houden, of ook toestaat dat andere fabrikanten het uitrollen, en dus voor het Apple-idee kiest, of wat Nokia probeerde met Meego.
Samsung poogt al enige tijd voet aan de grond te krijgen met zijn eigen smartphonebesturingssysteem Tizen.
Samsung poogt pas voet aan de grond te krijgen als het eerste toestel in de verkoop gaat...

Pas dan kan je marktaandeel vergaren en dus een voet aan de grond krijgen.
Ze proberen het al een tijdje met Bada. Tizen is feite de doorontwikkeling van Bada (MeeGo + de Bada runtime).
Er zijn meerdere markten. Jij hebt het nu over de gebruikersmarkt. Maar aan de ontwikkelkant van de markt probeert Samsung blijkbaar nu al bezig om voet aan grond te krijgen, door aktief ontwikkelaars over te halen ook voor Tizen te ontwikkelen.
Op die wijze kan de nieuwe "Tizen"-store straks goed gevuld van start.

Dus ja, je kan al proberen een voet aan de grond te krijgen. voordat het toestel in de winkel ligt.
Om Tizen een succes te maken moeten ze voor alle galaxy toestellen (vanaf de S2) gewoon een update uitbrengen met deze OS dan weet ik zelf dat ze meteen een grote markt pakken. Ik ben zelf van android naar Blackberry 10 gegaan maar hierdoor hebben ze met een nieuw OS wel meer markt opeens dan BB10.

[Reactie gewijzigd door nlb op 21 augustus 2013 10:43]

Wat wint Samsung met klanten die oude toestellen upgraden? Samsung verdient zijn geld met de verkoop van nieuwe (Tizen) hardware.
Een groot eco systeem neerzetten is toekomst en een S2 oud wil de klant daarna wel weer verlengen en als deze tizen gebruikt zal deze weer een Tizen nemen omdat zijn betaalde apps daar mischien ook bijzitten alsmede zijn account etc etc,
"
Dit is het probleem waar Blackberry ligt tegen aanloopt welke ik de beste OS vindt na 4-5 jaar android gebruik. Super OS en vooral de nieuwe update voor de toekomst is prima maar zij lopen op dit moment er tegen aan dat ze net nieuw zijn. Maar gelukkig sinds 2 maanden hebben ze in de US hun markt aandeel van klein 2% naar 4,5% gebracht en dat is knap maar je hebt wel een lange adem nodig en dat zag je aan bada wat dood is nu en eigelijks is Tizen natuurlijk BADA met android runtime , maar ze moeten wel investeren en ze hebben genoeg geld omdat uit te rollen want het levert echt wel geld op.

Trouwens Google is volgend jaar toch Chroom met ook android runtime vermoedelijk en veel op HTML 5 waar Blackberry ook op Gokt dat dit
volgend jaar geheel door gaat breken op zowel web als app gebied.

[Reactie gewijzigd door nlb op 21 augustus 2013 11:53]

Ach, elk jaar sinds 2007 breken HTML5 apps volgend jaar door. HTML5 webapps op iOS, werd niks. HTML5 apps op Blackberry OS 7, werd niks. HTML5 apps op Android, werd niets. HTML5 apps op WP7/8, geen succes. WebOS, geen succes.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 augustus 2013 12:14]

Als ze hem op dezelfde wijze gaan promoten als hun Windows Phone toestel (de Ativ-S), dan zal het zeker een mislukking worden. Ik blijf het vreemd vinden dat Samsung telefoons uitbrengt voor besturingssysteem X (lees: niet Android) en er dan geen enkele ruchtbaarheid aan geven, om vervolgens het volledige marketingbudget in te zetten voor Android en vooral de S4. Neem die moeite dan niet.
Of zou het alleen een vingeroefening zijn voor het geval systeem X toch per ongeluk succesvol is?
Ja natuurlijk ze hebben n soort van uuuhm paraplu marketing

Ze hebben hun nieuwste/beste producten, die marketen ze enorm zodat mensen bijv de naam Samsung direct koppelen aan de beste telefoons of tv's.

De naamsbekendheid die ze hiermee opbouwen gebruiken ze indirect voor hun andere producten.
In de hoop dat de consument een Galaxy Ace in de winkel koopt met de gedachte oooh tis Samsung, die S4 is de beste telefoon van het moment dus deze Ace zal ook wel zo goed zijn

Als je als merk hiervan gebruik gaat maken zal je nooit producten marketen waar je niet 100% achter staat. Dit omdat de negatieve reactie veel erger kan zijn vergeleken met de positieve. Wanneer bijv de S4 onwijs slecht is (brakke hard/software) dan wordt die slechte naam gelijk gekoppeld aan het gehele merk Samsung (Ik ben daarom ook meer voorstander van de unilever manier van werken, alleen dat is veel duurder natuurlijk)
Ze doen dit natuurlijk om minder afhankelijk te worden van Android, want dat zijn ze nu wel. Bij een eigen OS heeft men zelf veel meer inspraalk en kunnen ze zelf eventueel licenties verkopen.
Alleen zie ik een Tizen smartphone nog niet zo goed verkocht gaan worden als de galaxy S reeks, want met Android kun je nou eenmaal vele malen meer. Misschien moet het dan ook niet vergeleken worden ,et Android maar met de beginnende OS'en zoals het nieuwe, OS van Cannonial(ubuntu) en dat mobiele OS van Firefox.

[Reactie gewijzigd door dutchgio op 21 augustus 2013 11:43]

Wat kun je dan met android meer dan een Blackberry of een windows Lumia. Een waardeloze IKEA of NU.nl app waarbij je via de browser meer info krijgt of doel je op een bank app welke op android nu ook niet super veilig is want er gaat zo'n 150 miljard door naar criminele door misbruik van onder ander dit soort media. Sorry apps zijn een beetje door geschoten en ik ken mensen die 6 -8 pagina's aan apps hebben en ze gebruiken alleen maar whatsapp en facebook en mischien een nieuws app maar dat was het.
Het is niet zozeer dat je met Android meer kunt, het is zo dat iedereen het gebruikt omdat iedereen het gebruikt. En voor veel mensen geldt, zoals hierboven ook wordt gesteld, dat ze 'die nieuwe Samsung' hebben, niet zozeer 'die op Android draaiende smartphone'.
Ik denk zelfs (even chargeren) dat een Windows Phone out of the box meer kan dan een Android. Van Tizen weet ik het niet.
na android komt firefox OS, en nu Tizen, laten we aub bij android blijven
het is een goed besturingsysteem en het heeft al enkele jaren verbeteringen meegekregen