Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 67, views: 10.602 •

Een consortium van onder andere Samsung, Qualcomm, Nokia en Opera is op initiatief van Facebook het project Internet.org gestart. Doel van het project is om het tweederdedeel van de wereld dat nu nog offline is, op het internet te krijgen met goedkope aansluitingen en smartphones.

Naast Facebook hebben zes bedrijven zich achter het initiatief geschaard: Samsung, Qualcomm, MediaTek, Ericsson, Nokia en Opera. Volgens Marc Zuckerberg, ceo van Facebook, zijn 5 miljard mensen nog niet online. "Het doel van Internet.org is om het internet beschikbaar te maken aan de twee derde van de wereld die nu nog niet verbonden is en om dezelfde kansen aan een ieder te bieden die het deel met internettoegang vandaag de dag heeft."

Volgens de topman moet Internet.org een globaal samenwerkingsverband worden dat de blokkades opheft die er in ontwikkelingslanden zijn om online toegang te krijgen. Dit moet onder andere met de uitrol van goedkoop internet, waaronder mobiele toegang, en met het aanbieden van betaalbare smartphones gebeuren. Het consortium zal ook nieuwe verdienmodellen voor internetaanbieders, mobiele providers en fabrikanten ondersteunen, om de kosten voor apparaten en internettoegang te kunnen verlagen.

Verder streeft het samenwerkingsverband naar efficiënter gebruik van data, zodat mobiele sites en apps ook bij minder snelle verbindingen snel laden. Ten slotte wil de groep bedrijven het aantal talen op mobiele apparaten uitbreiden, zodat meer mensen ze kunnen gebruiken. Internet.org is een van de vele initiatieven die pogen mensen in ontwikkelingslanden, een markt met enorme groeikansen, online te krijgen. Onder andere Google werkt aan verschillende initiatieven, zoals het onlangs in gang gezette Project Loon.

Reacties (67)

Facebook komt naar je toe deze zomer :+
Geen schoon water, geen voedsel, geen scholen, maar wel internet en een smartphone. Wat zullen ze daar blij mee zijn 8)7
Alsof de hele derde wereld geen water/voedsel/scholen heeft... ja, die gebieden zijn er, maar onderling zijn er ook grote verschillen. Niet zomaar afgaan op vooroordelen...

En Internet kan zeker wel een toevoeging zijn, want via Internet kan je ook weer een hoop kennis over andere onderwerpen opdoen. Komt de educatie ook weer ten goede.
Net zoals dat internet veel goeds kan brengen kan ik me ook wel voorstellen dat het negatieve aspecten met zich mee brengt. Mensen worden wijzer en merken dan ook dat het wel echt beter kan ook daar zo. Geen idee wat voor mindset dat oplevert maar ik ga er niet van uit dat het al te best zal zijn.

En ja er zijn gebieden waar gewoon eten en dergelijke is. Maar als je het over het brede aspect bekijkt dan hebben ze daar echt wel veel meer aan dan internet hoor.
Maar ze zouden er ook beter door kunnen samen werken om de corruptie te bestrijden ;)

Op het moment dat het geld daar eerlijk besteed zou worden is er weinig mis met Afrika, het is niet dat ze geen resources hebben en het van een kenniseconomie moeten hebben :P
Zelfs in westerse landen heb je corruptie hoor en die hebben ook gewoon internet. Dus om het er nou mee te bestrijden denk niet dat internet daar echt gaan helpen.

En een land moet het geld wat ze krijgen eerlijk verdelen dat is eigenlijk al een insteek waar je niks aan hebt. Je moet als land proberen op je eigen benen te staan en zoals je al zegt veel landen hebben resources maar doen er niks mee of zitten westerse bedrijven die er wel wat mee doen en waar het land zelf niks van terug ziet of alleen de top van het land. Zo kan je nog wel even door blijven gaan. uit eindelijk denk ik niet dat internet echt een prio zou moeten zijn daar. Net zoals google zijn wifi ballonnen, en nobel idee maar als je dood ligt te gaan aan malaria of wat dan ook heb je niet echt de neiging om je facebook pagina te updaten en dat te melden.
"Zelfs in westerse landen heb je corruptie hoor en die hebben ook gewoon internet. Dus om het er nou mee te bestrijden denk niet dat internet daar echt gaan helpen. "

Ja dat klopt maar helaas is de corruptie bv in Afrika wel even van een andere orde dan dat we dat hier hebben..... Denk aan zeer zware verkiezingsfraude etc.

"En een land moet het geld wat ze krijgen eerlijk verdelen dat is eigenlijk al een insteek waar je niks aan hebt. Je moet als land proberen op je eigen benen te staan....."

Zo lust ik er nog wel een paar. Het westen houdt juist een situatie in stand waarbij we voormalige kolonieen uitbuiten en uitknijpen. Vooral de landbouw is daar een heel kwalijk voorbeeld van. Wanneer het westen alleen al zou stoppen met de zware subsidie op suiker dan zouden een aanzienlijk aantal landen veel beter hun eigen broek kunnen ophouden. Voor de rest lees: Jeffrey Sachs
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Sachs

Back-on-topic:

Ik ben geen smoelenboek fan maar zie wel voordelen voor derde Wereld landen wanneer mensen beter met elkaar kunnen comuniceren.
De vraag is echter of die mensen na implementatie wel vrij genoeg zullen zijn om hun eigen keuzes te maken of dat ze vastzitten aan de commerciele belangen van sites als smoelenboek ?

@Rick2910 hieronder:
Je hebt een heel klein beetje gelijk maar voor de resterende 80% zou ik als ik jou was snel een Alu hoedje gaan aanschaffen.....
Bedenk ook dat Bush jr. aan de macht gekomen is door sjoemelen met stemmen via broer Jeb (Florida) van slechts een fractie van een fractie van de stemmen....N.B. ik zeg juist dat wij ook corruptie kennen, daar is geen twijfel over mogelijk, maar niet in de mate waarin dat elders in de Wereld plaats vind.

http://upload.wikimedia.o...ception_of_corruption.png

Edit Rick nr2: Ik moet helemaal niets ! ...en al helemaal geen youtube onzin kijken om mezelf beter te informeren. Alle Docu's over de crisis heb ik gezien van de vpro, net als die van de BBC en diverse andere bronnen. Ook ben ik bekend met de VS, ben er langere tijd geweest. N.B. je bent stevig in de war, ik zeg nergens dat er niets aan de hand is!

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 21 augustus 2013 11:25]

Ja dat klopt maar helaas is de corruptie bv in Afrika wel even van een andere orde dan dat we dat hier hebben..... Denk aan zeer zware verkiezingsfraude etc.
En George W Bush is wel legaal aan de macht gekomen? Dream on, er is de VS en zelfs in de EU ook corruptie, alleen zijn wij wat beter in het verbergen ervan. Daarom wordt er nu ook zo heftig gereageerd door 'het establishment' op de onthullingen van o.a. Snowden en Assange (Manning) omdat het die corrupte handelingen blootlegt.
@trm0001: je moet je eens wat beter verdiepen in de wereld, dan zie je pas hoe de wereld echt in elkaar steekt. Neem bijvoorbeeld dit als startpunt (sowieso een aanrader om te bekijken). En Google eens op de invloed van de grote (US) banken in de EU crisis waar we nu al jaren in vast zitten (paar goede documentaires). En daarna gewoon vol blijven houden dat er niks aan de hand is.
@trm0001: wel als je iets beweert wat niet geheel stand houdt. Anders heeft het geen waarde.
@CMD-Snake: voor corruptie heb je niet per s een samenzwering nodig. Wat wel interessant is zijn de berichten over elektronische stemfraude in de VS. Ik meen dat er zelfs al een dergelijk verzoek (gericht aan een programmeur) is uitgekomen. Zoals eerder gesteld, corruptie, dat wordt hier gewoon beter verborgen.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 21 augustus 2013 11:39]

En George W Bush is wel legaal aan de macht gekomen?
Ik neem aan dat je het hebt over de presidentsverkiezingen van 2000.

Leesvoer

In dat geval zijn er wel (grond)wettelijke procedures gevolgd en diverse rechtbanken hebben zich gebogen over het probleem. Tevens was/is er openheid van zaken en mocht de media alle documenten inzien. In bepaalde Afrikaanse landen is dat toch een stuk minder. Denk aan de presidenten voor het leven die daar toch vaak voorkomen. Of de frequente machtswisselingen al dan niet met veel bloedvergieten.
Daarom wordt er nu ook zo heftig gereageerd door 'het establishment' op de onthullingen van o.a. Snowden en Assange (Manning) omdat het die corrupte handelingen blootlegt.
Er zijn geen illuminati die samenzweren. Projecten als PRISM zijn moreel verwerpelijk en een enorme inbreuk op de privacy. Echter onder de Amerikaanse wetgeving zijn ze legaal. De geheime diensten mogen de rest van de wereld bespioneren zonder gerechtelijke toestemming. Voor het binnenlandse internetverkeer was er een geheim gerechtelijk bevel. Ook niet wenselijk. Maar het voldeed aan de wetten die er gelden in de VS. De schrikreactie is op de enorme omvang van het project en de moreel verwerpelijk aspecten.
Even mijn aluhoedje opzetten voordat mijn hersenactiefeit gaan afluisteren! :D

Kom op zeg, jij geloof zeker ook nog in sprookjes?

Wat er met Snowden gebeurt had ik je al vooraf kunnen voorspellen, hij is niet de enige en ook niet de laatste, is niks nieuws of iets wat speciaal is voor deze personen zijn gewoon protocollen die al jaar en dag gebruikt worden in de VS. ;)

Snowden heeft eet afgelegd en trouw gezworen aan zijn land, en dat heeft die dus overtreden ongeacht waarmee staat daar straf op. Vijand helpen staat zelfs doodstraf op! Je bent geen burger meer als je militair bent, je moet je dus verantwoorden aan de krijgswet niet een burgerwetgeving, krijgswet is daar heel duidelijk over.
Anders had z'n verre achterneef gewonnen, had weinig uitgemaakt.
Net zoals google zijn wifi ballonnen, en nobel idee maar als je dood ligt te gaan aan malaria of wat dan ook heb je niet echt de neiging om je facebook pagina te updaten en dat te melden.
Het helpt je misschien niet direct, maar wat wel heel goed mogelijk is is dat mensen in de omgeving het zo beu worden dat familie of vrienden aan malaria overlijden dat ze via internet op zoek gaan naar kennis over het voorkomen of behandelen ervan.

Zeker met al die online "universiteiten" en andere kennisbronnen (die voor erg veel onderwerpen vaak behoorlijk diep op de benodigde stof ingaan) kan dat absoluut levens redden en verbeteren.

Als je wat minder vaak je Facebook-pagina zou updaten dan had je dit zelf natuurlijk ook kunnen bedenken he? Er is meer dan Facebook op het internet.
En daarom post ik op tweakers. Leuk dat je ook wat wil melden kerel. Maar om mij nu gelijk aan te vallen dat is natuurlijk nergens voor nodig.

Ja ze zouden het op kunnen zoeken. Maar alleen ziektes genezen is echt niet het enige probleem wat daar speelt en er zijn er zat die echt niet opgelost worden door het hebben van internet. Kijk maar naar zat westerse landen genoeg problemen en die hebben allemaal internet.

en het zelfde geld voor de reacties hier onder. Ja die dingen zou je er allemaal mee kunnen doen dat ontken ik verder ook niet. Maar ik denk dat het verstandig zou zijn eerst een stabielere basis te creren en vanuit daar een land opbouwen. Maar goed ieder zijn mening verder natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Korumera op 22 augustus 2013 08:18]

Net zoals dat internet veel goeds kan brengen kan ik me ook wel voorstellen dat het negatieve aspecten met zich mee brengt. Mensen worden wijzer en merken dan ook dat het wel echt beter kan ook daar zo.
Dat is toch prima?

Veel van de revoluties van de laatste tijd zijn tot stand gekomen met hulp van sociale media, en waren zonder deze sociale media niet nodig geweest.

Revoluties in o.a. Syrie en Iran zijn van tijd tot tijd afgewend door het platleggen van internet, wat al aangeeft dat onderdrukkers er bang voor zijn.

Je hoeft maar naar Italie of de VS te kijken om te beseffen hoe mis-geinformeerd mensen zijn als alle informatie-verspreiding afhankelijk zou zijn van TV-stations. Internet kan hier een uitkomst bieden, er staan veel nonsens op, maar voor alle nonsens is ook een 'tegenhangende mening' vertegenwoordigd, er is kortom - meer balans.
Juist de komst van internet op plekken waar men vroeger afgesloten was van de buitenwereld heeft ervoor gezorgd dat wereldwijd allerlei groepen mensen zijn opgestaan tegen slechte regimes, en anderzijds worden regeringen gedwongen om mee te gaan in de ontwikkelingen die internet 'forceert' omdat het volk ziet dat dingen anders, en beter kunnen zijn.

De Arabische Lente, niet al te lang geleden, is voor een groot deel ontstaan door communicatie via sociale media. Zonder internet had dat nooit zulke vormen aan kunnen nemen.

Internet staat groepen mensen met dezelfde mening toe om elkaar te vinden. Grote groepen mensen met dezelfde mening zijn in staat om verandering teweeg te brengen. DAT is de grote winst van het internet, en dat is een wereldwijde invloed en eigenlijk de grootste revolutie van onze generatie.

Ook in het Westen heeft internet gezorgd voor een ongekende bewustwording over onze samenleving en dat is een ontwikkeling die nog steeds aan de gang is. De wereld is een dorp geworden dankzij internet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 augustus 2013 12:12]

Het lijkt me inderdaad beter om die mensen in armoede te laten leven, zodat er geen opstanden e.d. komen...

:/
Waar heb ik gezegd dat het beter is om de mensen te laten leven in armoede. Echt helemaal nergens. Maar wil jij nu zeggen dat opstanden een antwoord zijn op iets?

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waar het uiteindelijk geen enkel effect gehad heeft en de mensen er dan gewoon de duppen van zijn omdat ze verandering willen.
En jij gaat er vanuit dat ik denk dat heel de derde wereld zo is. Nee zo dom ben ik niet. Mijn opmerking was ook licht sarcastisch bedoeld. Maar die gebieden zijn nog groter dan je denkt, dus het zijn niet zozeer vooroordelen, maar veelal afgaand op de verhalen van mijn neef en zijn vrouw die werken voor artsen zonder grenzen.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 21 augustus 2013 10:23]

Alsof de hele derde wereld geen water/voedsel/scholen heeft... ja, die gebieden zijn er, maar onderling zijn er ook grote verschillen. Niet zomaar afgaan op vooroordelen...

En Internet kan zeker wel een toevoeging zijn, want via Internet kan je ook weer een hoop kennis over andere onderwerpen opdoen. Komt de educatie ook weer ten goede.
Al is het maar 1 land, dan nog zou dat op alles voorrang moeten hebben, en al helemaal op internet. FB zit daar niet om mensen te helpen maar alleen om eigen gewin, goed in media komen, daarna meer leden werven waaraan ze dollar per dag verdienen, en aantal landen daar heb niet eens schoondrinkwater. Groot deel van mensheid moet zich schamen!

En dan hebben we het nog niet over alle andere ellende waarvoor vele van onze ogen hebben gesloten en net doen of het niet bestaat zoals aids, malaria, mensenhandel, ondetrdrukking, etc.

En ja je hebt gelijk niet alle landen hebben alle problemen maar veel landen hebben wel minimaal 1 of meer van deze problemen, dat moet echt eens opgelost worden, en dan bij de bron, en niet pappen met lapmiddelen.
Natuurlijk heb je helemaal een beetje gelijk.
Alleen nu hebben ze beiden niet.........

Alleen Ellende, minder werkgelegenheid door geen investeringen en geen internet. ;)

Hoewel je blijkbaar de massa dom moet houden, zodat je ze kan controleren, is er veel voor te zeggen om ze wijzer en slimmer te maken.
Ook al gaat dat met vallen en opstaan.
Ook al verdienen de investeerders daar ook aan.
Of toch maar dom houden?

En misschien, heel misschien, kunnen ze zo ook oplossingen vinden voor hun problemen.

Ik vind het dan ook een mooi initiatief.

Stellen dat je eerst dat geld voor andere doelen moet gebruiken is niet reel, als het overheidsgelden waren die zo gebruikt werden had je wl een punt gehad.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 21 augustus 2013 18:20]

Internet en een smartphone/tablet kan wel een uitkomst bieden bij educatie
Je slaat de nagel op de kop, Bill Gates heeft enkele weken terug daar een gelijkaardige opmerking over gegeven i.v.m de ballonnen van google, hoewel hij ook voor zijn eigen winkel spreekt.

"When you’re dying of malaria, I suppose you’ll look up and see that balloon, and I’m not sure how it’ll help you. When a kid gets diarrhea, no, there’s no website that relieves that. Certainly I’m a huge believer in the digital revolution. And connecting up primary-health-care centers, connecting up schools, those are good things. But no, those are not, for the really low-income countries, unless you directly say we’re going to do something about malaria." -- Bill Gates

Het is ook hypocriet, want voor een deel dragen net die technologiebedrijven (en ook wij) bij tot die slechte omstandigheden. Vaak wordt er met een beschuldigde vinger naar Foxconn gewezen, maar de arbeidsomstandigheden in hun fabrieken is niets in verhouding tot die in Afrika waar mensen.
Ik zie het anders. Deze technologie geeft de mensen (en met name de kinderen!) daar de kans om middels kennis uit hun huidige situatie te geraken. Diaree zal veel minder voorkomen als men kennis heeft van hygine en het zuiver maken van water bijvoorbeeld. Met Facebook kunnen contacten (die soms over meerdere Afrikaanse landen lopen) onderhouden worden enz. Ga eens naar Afrika en check eens hoeveel mensen een mobiel hebben, dat is niet te geloven. Mensen hebben geen huis, zijn straatarm, maar hebben wel een mobiel. En nergens wordt zoveel aan 'internet'-bankieren gedaan als in Afrika (tussen quotes, wat het gaat veel via SMS opdrachten en soms zelfs in de vorm van tegoed van mobiel nummer A naar B, zonder tussenkomst van een bank dus).
Tuurlijk, de achterliggende gedachte is - gezien de namen - puur kapitalistisch: de Afrikaanse markt is nog onontgonnen gebied met veel potentieel. Maar aan de andere kant is het goed dt het gebeurt, zeker als je ziet dat hele delen van Afrika nu van n of enkele glasverbindingen afhankelijk zijn (zeer gevoelig voor uitval).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 21 augustus 2013 09:59]

Ga eens naar Afrika en check eens hoeveel mensen een mobiel hebben, dat is niet te geloven. Mensen hebben geen huis, zijn straatarm, maar hebben wel een mobiel. En nergens wordt zoveel aan 'internet'-bankieren gedaan als in Afrika
Klopt, daar heb je gelijk in. Wat dat betreft is het wel een hard gelag. Vergelijk het met die mensen daar die honger lijden, maar wel in de duurste merkkleding rondlopen als status. In het Westen wordt internet sinds kort gezien als een eerste levensbehoefte en kunnen we niet meer zonder. Ik vermoed dat men in Afrika ook die kant op wil, maar een bedrijf als Facebook kijkt natuurlijk vooral naar het commerciele aspect. Wat dat internetbankieren betreft: veel Afrikanen hebben geen eigen bankrekening dus vandaar.
Ik ben eens benieuwd welke gesponsorde resultaten ze daar in Uganda of Rwanda te zien krijgen. Zal geheid over spullen zijn waar ze alleen maar over kunnen dromen. Denk je dat ze daar ook van die berichten krijgen dat ze de voeding van een Afrikaans weesje kunnen betalen door 50.000 "vind-ik-leuks" bij elkaar te sprokkelen ? Geloof er niks van.

Vind het maar een kromme situatie. In grote delen van Afrika heerst armoede, ziekte, honger en geweld. Wat moet je met Facebook als je (behalve in de steden) nergens internet hebt ? Laat staan dat er midden in de rimboe stopcontacten zijn om het apparaat op te laden.

Volgens mij probeert Mark Zuckerberg een soort tweede Bill Gates te worden.
Wat moet je met Facebook als je (behalve in de steden) nergens internet hebt ?
Zo erg is het nou ook weer niet gesteld; check het bereik in Oeganda, 2G en 3G. Dat is overigens de dekking voor mobieltjes; als je een vast opstelpunt hebt met een (Yagi) richtantenne, dan kun je ook verder afgelegen dekking krijgen.
De komst van het mobieltje in Afrika heeft de complete markt op zijn kop gezet. Mensen bellen nu eerst naar de handelaar of hij aanwezig is, wat de prijzen zijn die dag enz. Dat heeft enorme efficintie tot gevolg n geeft het de eindgebruikers de mogelijkheid om gebruik te maken van deze verworven (prijs)kennis.
Met Facebook kunnen niet alleen contacten worden onderhouden, maar ook demonstraties voor beter voorzieningen en/of rechten worden opgetuigd, lokale producten worden geadverteerd enz. Betere internetverbindingen kunnen van Afrika een nieuw outsource gebied maken op IT-vlak. De mogelijkheden zijn wat dat betreft onbegrensd. Stellen dat ze er in Afrika niks mee zouden kunnen vind ik dan ook erg kortzichtig.
Haha Rwanda is bezig met een gigantisch glasvezel netwerk. Binnenkort hebben ze daar beter internet dan hier.

Sneu om te zien dat mensen serieus denken dat grote delen van Afrika kommer en kwel is. Afrika is GIGANTISCH. Er zijn miljoenensteden waar mensen gewoon winkelen, boodschappen doen, met auto naar werk gaan, etc.

Mensen lopen in afrika ook gewoon rond met een mobiel, zelfs als ze geen toegang hebben tot schoon drinkwater. Communicatie is namelijk een groot goed.

Steden als Luanda zijn de duurste en snelstgroeiende steden ter wereld. De ene wolkenkrabber na de andere springt de grond uit. Overal worden snelwegen en bruggen aangelegd. En niet alleen daar. In veel delen van Afrika is de economie booming.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 21 augustus 2013 11:07]

Miljoenensteden nemen ook echt zoveel in beslag van Afrika, dat er geen grote delen kunnen overblijven waar het wel kommer en kwel is. Natuurlijk is Afrika meer dan een dorre woestijn met uitgemergelde kindjes. Maar als je beseft dat Gates miljarden uitgeeft aan de bestrijding van Aids, malaria en andere ziekten, is het onnozel om te denken dat het niet zo erg gesteld is met Afrika.

Doodsoorzaak nummer 1 is aids in Afrika. Maar aidsremmers kunnen ze amper verspreiden daar omdat die remmers onbetaalbaar zijn voor arme mensen, amper goede wegen om overal te komen en te kort aan personeel. Maar nee laten we geld pompen in facebook voor afrika.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 21 augustus 2013 14:33]

Er is een hele markt van "ondernemers" die zonnepanelen en/of generatoren aanschaffen en zo oplaadstroom te koop aanbieden midden in de rimboe.
En dit soort oplaadpunten is dan ook nog eens gehuisvest in vaak krakkemikkige golfplaten schuurtjes/hokjes.
Maar daar is dus wel markt voor onder het motto "beter duur dan niet te koop".
En met beter internet wordt die stroom vast veel goedkoper, etc, etc, kettingreactie......meer welvaart.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 21 augustus 2013 18:55]

Kunnen ze eindelijk ook instagrammen en tweeten wat ze 'savonds eten! oh, wacht... :/
Zou toegang tot internet zorgen voor gelijkere kansen? Of is het geografisch verschil alsnog een te grote drempel?
Goeie vraag. Ik denk dat het op korte termijn een bult extra criminaliteit aantrekt (niet leuk om te benoemen, wel waar; criminelen gaan voor de "quick win" en zullen dus het snelst "in business" zijn) en dat het na een jaar of 10-15 echt voordelen op gaat leveren, zowel voor die derde wereld als voor ons.

In de softwarewereld waarin ik werk wordt het functionele werk veelal hier gedaan, maar er zijn talloze aanbieders die hun programmeerafdeling in Rusland oid hebben zitten. Met name R&D (niet alleen met betrekking tot software) kan je uitbesteden naar ver buiten je eigen markt.

Kinderen dr die nu een jaar of 7-8 zijn hebben nog geen significante kennistekort ten opzichte van kinderen van een jaar of 7-8 hier - dat beetje dat er is zal ruimschoots gecompenseerd worden, ze hebben het voordeel van de stimulerende achterstand.

Over 10-15 jaar is die generatie 17-23 jaar en kunnen ze zichzelf als het goed is verdiepen in toegankelijke wetenschap, d.m.v. wikipedia en zelf misschien niet het wiel uitvinden maar toch zeker wel de band.

De vraag is alleen wat een grote groei dr voor onze economie gaat betekenen. Ik denk dat het niet voor niks is dat de derde wereld - ondanks alle grootmachten op deze aardbol (zoals de VS en ons steeds meer n worden Europa) - nog bestaat.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 21 augustus 2013 09:14]

Tsjah, wel slim, gewoon nieuwe markt 'creren'. Bovendien weet je dan zeker dat je de eerste bent die actief is op die markt, dus je start al met een prima marktaandeel :) Ik zie het in ieder geval wel gebeuren dat die goedkope smartphones by default de Facebook app geinstalleerd hebben staan...
Dit project is bijna Google-esque, brengen van internet naar gebieden waar het nog niet of amper was. Then again, Facebook verdient op vrijwel dezelfde manier aan het internet via een meer gesloten portaal.
Toen ik dit artikel begon te lezen had ik twee dingen die mij meteen opvielen; ten eerste "wat een goed initiatief" en ten tweede "hmmm, hoe gaan ze hier geld aan verdienen?"


Niet dat ik kritiek lever maar het zijn wel mijn eerste ideeen bij dit bericht. Ik vind het een goed idee om meer van de wereldbevolking toegang te geven tot internet (o.a. dus ook kennis). Dit is een mooie kans voor de derde wereld om goed onderwijs te kunnen volgen (http://www.youtube.com/t/education)
en de mogelijkheid voor mensen om zich te ontwikkelen en verder te komen in de 'vaart der volkeren'.

[...] Internet.org is een van de vele initiatieven die pogen mensen in ontwikkelingslanden, een markt met enorme groeikansen, online te krijgen. Onder andere Google werkt aan verschillende initiatieven, zoals het onlangs in gang gezette Project Loon. [...]

Dat hieraan een commercieel staartje zit is mijn inziens geen probleem. [...] Het consortium zal ook nieuwe verdienmodellen voor internetaanbieders, mobiele providers en fabrikanten ondersteunen, om de kosten voor apparaten en internettoegang te kunnen verlagen.[...]
Rien ne va plus zeg maar.

Als beide partijen er in gelijke mate op vooruit gaan (win-win situatie), hulde aan dit project :)

Ik vraag me af hoeveel de investeringen zullen gaan kosten om de benodige infrastructuur te hebben om dit mogelijk te maken. (http://www.blogherald.com...cture-in-the-third-world/) en (http://www.research.ibm.c...ublications/netbrasil.htm)

[Reactie gewijzigd door Schnitzel op 21 augustus 2013 09:06]

Het doel is vooral Facebook beschikbaar te maken aan de twee derde van de wereld die nu nog niet verbonden is.
Ze doen het voorkomen als een filantropisch initiatief, maar eerlijk gezegd zie ik vooral opportunisme, namelijk: het creren van extra afzetmarkt voor de betrokken partijen.

Of ben ik dan weer te pessimistisch? :*)

[Reactie gewijzigd door GrimaceODespair op 21 augustus 2013 09:05]

Precies dit. Ze gaan echt niet naar die plekken om (zoals jij en ik dat zouden doen) deze mensen verder te helpen o.i.d. . Nee, deze bedrijven gaan naar die plekken toe om hier hun producten aan de man te brengen zodat ze n meer invloed kunnen uitoefenen op deze werelddelen waar minder technologische vooruitgang is n om dus ook een grotere afzetmarkt te creren voor zichzelf..
"Ze gaan echt niet naar die plekken om (zoals jij en ik dat zouden doen) deze mensen verder te helpen "

Laat mij er maar buiten. ;)
Maar ook jij gaat niet belangeloos miljarden in een werelddeel pompen..... :P
Er is niets mis met uitbreiden van je bedrijf, maar als multinationals dat doen, in vereniging, dan is het niet ethisch?
Staat bij jou dan niet overal een kosten/baten analyse voorop?

Studies hebben aangetoond dat je ze beter kunt leren vissen dan dat je ze onbeperkt vis gaat geven.
Ontwikkelingshulp alleen is niet genoeg.
In dit geval dus leren wat er allemaal mogelijk en te koop is en wat je allemaal gratis op internet kan vinden aan handleidingen etc.

Als bv groente niet wil groeien dan kunnen ze nu uitzoeken waarom niet en/of bestrijdingsmiddelen vinden tegen ongedierte.
En alle oplossingen vinden, niet alleen de oplossingen die de plaatselijke dealer aanbiedt.
En zo profiteren bv ook de bezorgers van dit fenomeen.......(TNT eat your heart out on a camel. :9~ )
Nee hoor, gewoon een grotere markt aanboren, en nog meer informatie via Facebook voor de NSA
Amish en internet lijkt me nu niet direct aan de orde...
Er wordt gesproken over derde wereld landen en/of personen die nog geen internet hebben. Aangezien de Amish uberhaupt geen elektriciteit willen gebruiken lijkt me een mobiel en/of internet voorlopig nog niet aan de orde.
Mochten ze dat wel willen dan kunnen ze altijd uit de Amish gemeenschap stappen met alle consequenties vandien...

Maar even ontopic:
Het is dus de bedoeling om de data van mensen die nu nog geen binding en/of historie hebben op het internet op te slaan en hier een boel geld aan te verdienen. Buiten dat het niet voldoet in de eerste levensbehoeften van een gedeelte van de bevolking aldaar lijkt met het een 'nobel' streven om deze mensen zo ver mogelijk uit te persen...
Maar jij doet dus geheel niet aan Social Media mee, nergens, nada?
Gebruikt internet ook niet om contact met die verre familie of vrienden mee te houden?

Of laat je je uitpersen? :9~

En vind je het misschien toch een goed iets dat zij daar dan contact met familie kunnen hebben, in landen waar je niet even het openbaar vervoer pakt wat elke 10 minuten rijdt?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.