Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 149, views: 27.731 •

Nokia zou van plan zijn om een 6"-smartphone op de markt te brengen die is gebaseerd op een quadcore-soc van Qualcomm. Daarbij zou een camera van tenminste 20 megapixels aanwezig zijn en het toestel draait op Windows Phone met de nog niet uitgebrachte GDR3-update.

Die informatie is afkomstig van The Verge, waarbij de site zich beroept op bronnen die bekend zijn met de plannen van Nokia. De smartphone, die bij Nokia intern onder de codenaam Bandit bekend zou staan, zou in de behuizing een quadcore-soc van Qualcomm hebben draaien. Het gaat om een Snapdragon 800. Verder heeft het 6"-scherm volgens The Verge een resolutie van 1920x1080 pixels.

De camera zou over tenminste 20 megapixels beschikken, waarbij de lens licht uit de behuizing steekt aan de achterkant. Verder is de Bandit volgens The Verge gebouwd van kunststof en het moet een lichte behuizing zijn. De software van de Bandit is naar verluidt gebaseerd op Windows Phone met de eerder in geruchten genoemde GDR3-update, die aan Microsofts mobiele OS ondersteuning voor full hd-schermen en quadcore-soc's moet toevoegen.

Het is niet de eerste keer dat er informatie naar buiten komt over een 6"-smartphone van Nokia. Eerder kwamen er al geruchten naar buiten dat de Finse fabrikant aan een dergelijk toestel werkt en ook doken er al eens foto's van het vermoedelijke frontpanel van het toestel op.

Nokia zou het apparaat al aan het testen zijn, waardoor een introductie op korte termijn mogelijk is. In de Verenigde Staten zou de Bandit nog voor het eind van het jaar uit moeten komen, maar een release in Europa is eveneens waarschijnlijk.

Reacties (149)

Reactiefilter:-11490143+194+26+31
Dit wordt mijn volgende telefoon! Mits ze de release geen 3 maanden uitstellen...
Het is in ieder geval een pak anders dan BB10/Android/iOS en in mijn ogen een stuk gedurfder. Of het beter is? Dat ligt aan ieder zijn persoonlijke smaak. Maar in veel zaken is het minstens zo goed als de concurrentie.
Ik ben nu een anderhalf jaar over op Windows Phone (7.5-7.8), en ik moet zeggen dat Windows Phone beperkter is dan Android. Dat gezegd hebbende, ik gebruik mijn telefoon met name voor bellen, sms'en, browsen en whatsappen. Windows Phone werkt heerlijk vloeiend, zelfs ruim een anderhalf naar na aanschaf. Whatsapp blijft wel ver achter bij de concurrentie (net als veel andere apps), maar over het algemeen mis ik weinig ten opzichte van android.

Het enige waar Windows Phone echt zwaar tekort in schiet is het gebrek aan bv. Instagram. Whatsapp is retetraag, al schijnt het beter te zijn op WP 8.

Toch wordt mijn volgende telefoon wederom een Windows Phone. Het OS werkt lekker, ziet er strak uit en is net even anders dan de concurrentie. Maar buiten het OS om kan het kwalitatief niet op alle vlakken evengoed concurreren met bv. Android (en iOs?).
IE10 is een moderne browser. Verder werkt Skype ook prima
WP8 maakt echt een groot verschil met opstarttijden van WA. Daarbij maakt WA op WP8 geen gebruik meer van de audio-streaming bug en is daardoor minder een batterijslurper geworden.

Wat betreft Instagram, Instance al geprobeerd? Of de aankomende 6tagram? Al zal van laatstgenoemde de naam nog worden gewijzigd op last van Instagram.
6tagram is de perfekte instagram vervanger met toestemming van instagram zelf . Gebruik hem zelf al een tijdje
http://www.wpcentral.com/...ndows-phone-8-progressing

[Reactie gewijzigd door kloon op 20 augustus 2013 07:57]

9 van de 10 mensen die dat zeggen, hebben nog nooit een WP toestel gezien in het echt en kennen het alleen maar van plaatjes.
De ervaring leert dat de meeste mensen die sceptisch zijn over Windows Phone, behoorlijk onder de indruk zijn na een demonstratie.
Windows Phone is in veel opzichten superieur aan de concurrerende mobiele OS'en zoals iOS en Android. Tuurlijk, er zijn verbeter punten genoeg, maar het platform geeft een compleet andere invulling aan het begrip mobiel OS wat in veel gevallen een veel betere gebruikservaring biedt dan de rest. Daar komt bij dat Nokia een enorme meerwaarde geeft aan WP door de exclusieve apps en features. Denk aan gratis navigatie, Music streaming etc.

Een 6" toestel met WP GDR 3 biedt nog meer Windows Phone gezien er een extra rij horizontale livetiles beschikbaar komt. Er schijnt ook rotationlock te komen en nog meer features die het OS goed aan kunnen vullen.

[Reactie gewijzigd door LCP op 19 augustus 2013 20:28]

Waarin is het superieur dan?

- Geen VPN
- Geen Notificatiecentrum
- Minder applicaties
- Geen aparte volumes

En zo vallen er nog genoeg dingen te noemen die Android (en soms iOS) wel hebben, maar WP niet. Typisch Windows (Phone) fanboyism, Windows Phone is echt niet in veel opzichten superieur aan Android of iOS..
"Waarin is het superieur dan?"

euu .... geen google ?

Daar betaal ik vlot 100 ¤ extra voor O-) :X
Gewoon een Custom ROM installeren en dan niet Gapps flashen (dat geldt iig voor Cyanogenmod)
Hoppa, weg Google. ;)

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 19 augustus 2013 20:43]

Heb je gelijk in, maar er komt een tijd in je leven dat je het hele gepruts moe bent.
Heb geen behoefte meer om elke dag icoontjes te verplaatsen.
Die paar tekortkomingen van Windows Phone maken dan weinig uit, en zullen wel opgelost worden.
Maar ik ontvang nieuwe ontwikkelingen nog steeds met open armen, als de financiën wat beter waren had ik van alle operating systems wel een telefoontje liggen.
;)
Je snapt dat 99,9% van de smartphone gebruikers geen flauw benul heeft wat een custom rom is?
wat is een custom rom? :/ im serious....
Je snapt dat dit niet een site is voor 99.9% van de smartphone gebruikers?
Het begint er wel steeds meer op te lijken hoor.

*Custom ROM is een eigen versie van Android op je toestel zetten. Daarmee verwijder je de versie die de fabrikant erop heeft gezet en heb je dus je toestel volledig zelf onder controle, inclusief de mate waarin je het blijft kunnen updaten en welke apps je gebruikt. Het laat vaak ook toe om custom apps te installeren die normaal geld kosten, etc.

Cyanogenmod is zo'n Custom ROM, en wel een van de completere.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 augustus 2013 11:09]

- Een notificatiebalk heb je dan ook niet nodig in mijn eigen ogen, aangezien je je live tiles hebt.
- Geen VPN, ik mis het niet, zie ook niet zo snel waarom je VPN wil toepassen op een smartphone.
- Helaas minder apps, maar dat maakt ze er kwalitatief niet minder op, ten tweede zijn de meeste top apps wel te vinden.
- Volumes is inderdaad wel een gemis, zelfde voor andere ringtones voor berichten.

Tis dan ook niet superieur, maar wel een "nieuw" speels platform. Het gaat in ieder geval de goede kant op.

[Reactie gewijzigd door JerX op 19 augustus 2013 20:40]

Het varieert natuurlijk per gebruiker, maar ik zou het erg vervelend vinden om functionaliteit zoals een notificatiebalk, VPN en Volumes te missen.
En sommige zaken (zoals een VPN) zijn ook gewoon basic functionaliteit in het OS, zeker bij een bedrijf als Microsoft die zich erg richt op de zakelijke markt vind ik dit maar een vreemde keuze.
Ik kan dus echt niet zonder VPN verbindingen op mijn phone... gebruik het voor al mijn serieuze beheerszaken op afstand.
Er zijn natuurlijk ook andere manieren om te bereiken wat je doet met VPN. Bijvoorbeeld apps om mijn NAS (synology in mijn geval) te besturen zijn er al op WP8.
Of je PC desktop overnemen op je telefoon is vast ook al wel een app voor te vinden.
veilig internet, via een onbeveiligde hotspot ?

Als mijn phone inlog op een kpn/ziggo/mcD wifi, wil ik graag de controle houden op mijn gegevens.

altijd mijn vpn aan, en via eigen ipverbinding verder
@FreshMaker Daar hebben we SSL voor, niks geen VPN voor nodig. VPN is alleen nodig voor het blokkeren van toegang tot data services van buitenaf, ongeacht of dit een wifi hotspot of je thuis breedband is.
een versleuteld VPN is echter wel handig bij de McD's. Een man in-the-middle-attack heeft dan geen zin namelijk.
Nu weet ik vrij weinig van het hele VPN gebeuren af, maar het kan wel een probleem vormen. Zo heeft CItrix onlangs een app uitgebracht maar daar zit dus ook geen VPN support in omdat het OS het blijkbaar niet ondersteunt.

Elke gebruiker van Citrix zegt echter wel VPN support nodig te hebben. Dus nee, laat MS dat maar snel inbouwen (wat ook komt naar verluidt met GDR3) ook al gebruik ik het totaal niet.

@Redion: I stand corrected, klopt inderdaad! Dank voor de correctie.

[Reactie gewijzigd door Beanie op 19 augustus 2013 23:27]

VPN support komt pas met het Enterprise packet welke met WP Blue uitkomt in Februari of zelfs pas daarna! Hier is nog geen duidelijkheid over, dus ja het komt maar niet met GDR3!
VPN support komt pas met het Enterprise packet welke met WP Blue uitkomt ...
En dat is nou precies de reden dat ik moeite heb met MS producten.

"O meneer wil feature X? Natuurlijk kan dat, maar dan moet u het Enterprise Plus Premium Gold Titanium pakket hebben, voor maar ... euro extra."

Open Source is IMO de toekomst.
http://winsupersite.com/w...ming-windows-phone-8-2014

Enterprise is een feature pack, dit zijn entireprise functies die er bij komen.

Om het nog even duidelijk te maken GRATIS....

Jammer dat het er niet direct in zat. Ik heb zelf nu bijna een jaar mijn 920 en ik ben er meer dan blij mee. Aan het begin was whatsapp bagger maar die app is nu gefixed (alleen sommige eotes raar) dit ligt ook buiten wp.

En ik vind het persoonlijk vrij logisch dat er verschillende gradaties zijn die je kunt kopen, anders zou de huis, tuin en keuken gebruiker moeten betalen voor veel enterprise functies die hij zij niet gebruikt.

En jaja Open Source is gratis maar Nederlanders moeten eens leren dat gratis niet altijd beter is. Linux/Ubuntu werkt niet voor een standaard gebruiker, veel maar dan ook echt veel te vaak moet je iets instellen.
Om het nog even duidelijk te maken GRATIS....
Prima.
En jaja Open Source is gratis...
Open Source gaat over vrijheid. Vrijheid van keuze. Het gaat niet over gratis. Naar mijn mening zouden mensen ook voor Open Source mogen betalen. Maar in tegenstelling tot producten van Microsoft wordt dit meestal niet afgedwongen.
"- Geen aparte volumes "

Veel mensen, waaronder ik, vinden dit juist een voordeel.

"- Minder applicaties"

Bijna alle populaire apps zijn onderhand wel te vinden in de store, en met 150.000 apps is er ook genoeg keuze.

Aan de andere kant biedt Nokia apps die geen enkel concurrerend platform biedt, dus hier heeft Windows phone weer een voordeel ten opzichte van de concurrentie.

"- Geen Notificatiecentrum"

Lijkt me ook overbodig bij het gebruik van tiles. Notificaties komen direct op het vergrendelingsscherm, en vervolgens bij de tiles. Lekker overzichtelijk, en vereist geen extra handeling om eerst naar het notificatie centrum te gaan, je hoeft alleen maar het scherm te ontgrendelen.

"Typisch Windows (Phone) fanboyism, Windows Phone is echt niet in veel opzichten superieur aan Android of iOS.."

Alle platformen hebben hun voor en nadelen, maar Windows phone doet zeker niet onder voor de concurrentie, en hebben een totaal nieuwe smartphone ervaring neergezet.
Aan de andere kant biedt Nokia apps die geen enkel concurrerend platform biedt, dus hier heeft Windows phone weer een voordeel ten opzichte van de concurrentie.
Dit is ook de reden waarom andere OEM's niet staan te springen voor Windows Phone. Beetje voortrekkerij etc. houden de OEM's niet van.

Ze willen een eerlijk speelveld. Google geeft ze die !
De ene OEM op Android heeft Sense, de andere Sensation. Net zoals Samsung een hele berg Samsung apps meelevert op hun toestellen. Met als verschil dat gebruikers de Nokia apps later wél gewoon in de app store kunnen kopen. Ik zie het niet gebeuren dat ik op mijn HP Touchpad (geflasht naar Android) zometeen Samsung's ChatOn kan downloaden/kopen als ik dat zou willen.
Microsoft houdt fabrikanten niet tegen ook eigen software te schrijven. Dat ze dat niet doen betekent niet dat dat de schuld is van Microsoft.
Andere fabrikanten maken ook software die exclusief is aan hun toestel. Daar maakt Microsoft geen verschil in. Nokia doet het gewoon beter, zij moeten zich dan ook niet bezig houden om custom roms te schrijven voor hun toestellen zoals dat bij Android toestellen het geval is. + het testen en implementeren van alle bugfixes om de toestellen van voldoende updates te voorzien (wat bij de goedkope toestellen dan nog enorm tegenvalt).
Daar staat dan wel tegenover dat ze voor OS patches van Microsoft afhankelijk zijn. Ieder OS zijn voor en nadelen.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 20 augustus 2013 08:02]

In welk parallel universum zijn aparte volumes een nadeel, als je ze toch samen kunt instellen? Het is niet erg handig als je je telefoon op stil staat omdat hij even stil moest zijn en vervolgens verslaapt omdat je wekker nog op stil stond. Of omdat je niet hoort dat je gebeld wordt omdat je het geluid uit hebt gezet vanwege een irritante app.
Dit is gewoon niet waar. De wekker doet het gewoon als je geluid zacht staat. Hou het wel graag bij de feiten, ook als je de telefoon nog nooit hebt vastgehad.

[Reactie gewijzigd door .Johnny op 19 augustus 2013 22:18]

De wekker heeft bij mij altijd hetzelfde volume, misschien moet je WP is een keer gaan gebruiken.
Mijn Windows Mobile 6.1 wekker gaat altijd af ook al is het geluid uit.
De meeste toestellen gaan zelfs aan als je een wekker hebt ingesteld. (Ervaring leert dat dit de laatste 10 jaar ongeveer wel zo is geweest)
Dan moet je dus van elke app een tile hebben die ook nog zichtbaar is? Hoe is dat lekker overzichtelijk?!

Tiles werken alleen als je notificaties gebruikt zoals mensen deden in 2007, dus bijv. voor een belletje, sms'je en e-mail, niet meer dan dat. Ik heb echter een hele waslijst aan apps die mij notificaties sturen (>30 o.i.d.) op mijn iPhone, het is niet te doen om voor elke app een tile te plaatsen zonder dat het een onoverzichtelijk geheel wordt.
Het is prima te doen om 30 tiles te plaatsen omdat er onbeperkt tiles op je home scherm kunnen.
Je zet degene waar je het meeste belang aan hecht hoog op je scherm zodat ze direct zichtbaar zijn en de rest gewoon lager.

Een groot voordeel is dat je daarmee de voor jou belangrijkere notficaties een promptere plek kan geven dan niet belangrijke notificaties Je kan makkelijker zelf de controle nemen over wat je bekijkt of wat je niet bekijkt en je telefoongebruik wordt niet meer enkel bepaalt door je notificatiecentrum maar door je eigen prioriteiten.
Het is prima te doen om 30 tiles te plaatsen omdat er onbeperkt tiles op je home scherm kunnen.
"Zonder dat het een onoverzichtelijk geheel wordt", zei ik. Dat is niet overzichtelijk.
Je zet degene waar je het meeste belang aan hecht hoog op je scherm zodat ze direct zichtbaar zijn en de rest gewoon lager.
Wat voor mij belangrijk is, is waar ik wel een notificatie van heb. Als ik een notificatie krijg van Viber (een app die ik zelden gebruik), dan is op dat moment DAT het belangrijkste, ondanks dat ik die app zelden gebruik. Op mijn iPhone staat die app echter op scherm 10 ofzo.

iOS/Android: je gaat naar je notificaties, en je ziet alleen welke notificaties er wél zijn.

Windows Phone: duizend tiles afgaan om te kijken of er ergens een cijfertje staat (wat ook nog eens weinig zegt, bevat minder informatie dan een 'echte' notificatie).

Kortom, je moet bij Windows Phone ongelooflijk veel moeite doen om simpele informatie tot je te nemen. Onoverzichtelijk zootje.

[Reactie gewijzigd door TMC op 20 augustus 2013 13:28]

"- Geen Notificatiecentrum"

Lijkt me ook overbodig bij het gebruik van tiles. Notificaties komen direct op het vergrendelingsscherm, en vervolgens bij de tiles. Lekker overzichtelijk, en vereist geen extra handeling om eerst naar het notificatie centrum te gaan, je hoeft alleen maar het scherm te ontgrendelen.
Tsja vind ik persoonlijk behoorlijk onhandig. Het notificatiesysteem in iOS is Pas echt overzichtelijk. met de honderden apps die ik op m'n iPhone heb kan ik in 1 oogopslag en wat scrollen alle app notificaties op een plek zien terwijl je met live tiles nog wel eens wat over het hoofd zit. Ik heb ervaring met vele toestellen op de markt en ik vind het totaal geen eerlijke vergelijking. iOS vind ik toch echt het fijnst (overige hardware is ook van Apple dus werkt perfect samen) gevolgd door WP en daarna Android. puur vanwege stabiliteit en de standaard veiligheid die je hebt met verschillende apps. Ook is het ontwikkelen voor WP erg makkelijk. testen kan rechtstreeks op je eigen toestel.
Precies.

Op mijn iPhone heb ik tientallen apps die notificaties sturen. Ik open het notificatiecentrum, en zie alleen welke apps ook daadwerkelijk notificaties hebben gestuurd. Ik zie in één oogopslag bij wijze van spreken 4 notificaties (terwijl er >30 apps zijn die notificaties kunnen sturen).

Als ik dezelfde informatie tot mij wil nemen in Windows Phone, moet ik >30 tiles afgaan om te kijken of er wat gebeurd is. Dat kan je onmogelijk overzichtelijk noemen. Tevens staat er in een kleine tile enkel een cijfer, wat ook nog eens niks zegt. Een notifcatie met daarin een kort zinnetje geeft veel meer informatie.

Conclusie: je moet bij Windows Phone MEER moeite doen om MINDER informatie tot je te nemen. Onoverzichtelijk geheel dus, als het op notificaties aankomt. Tenzij je je toestel enkel gebruikt voor bellen, Whatsapp en mail, dan is het nog wel te doen, maar dan gebruik je je smartphone eigenlijk als dumbphone met touch screen.
Notificatiecentrum is een halve oplossing van android, wp heeft livetiles die een Notificatiecentrum overbodig maken. VPN komt binnenkort met een update. Apart volume is niet nuttig. Applicaties zijn er genoeg.
Behalve als je niet alle apps op je startscreen hebt gepinned want dan zul je nooit zien dat er een melding voor die app is binnengekomen. Dus ja, een notificatiecentrum is geen overbodige luxe. Betekend niet dat je niet zonder kunt leven.
Na al dat gezeur over geen notificatiecentrum:
http://winsupersite.com/w...-notification-center-more

Google en gij zult vinden. Met de 8.1 update zijn ongeveer alle benoemde minpunten in deze thread verdwenen.
Je kunt echter prima alle apps waarvan je notificaties geven op je start screen pinnen. Er kunnen onbepertk tiles op.
Veel moeite voor een simpel concept als notificaties.
Hoeveel live tiles zie je tegelijk? Misschien maximaal 20? Ik heb meer dan 100 apps op mijn iPhone die notificaties kunnen sturen. Alle notificaties heb ik nu overzichtelijk in een rijtje. Hoe ga ik dat bij WP8 doen? 100 (niet uniforme) live tiles doorscrollen? Overzichtelijk hoor! Top.
Ik kwam in mijn android tijdperk nooit aan 100 apps die notificaties stuurden, mail, sms, telefoon, fb en twitterj llama en pak nog een 5 tal andere die ongewenste (of toch in elk geval overbodig) notificaties stuurden. Hoe kom jij aan 100? Moeten al die applicaties echt notificaties verzenden om goed te werken? En je kan trouwens je livetiles zo overzichtelijk en uniform maken als je wilt, zet ze allemaal op de kleinste maat en je bent over je 100 applicaties uitgescrolled nog voor je het weet.

[Reactie gewijzigd door Vnze op 20 augustus 2013 12:06]

Zomaar wat alledaagse apps die notificaties sturen die ik dagelijks bekijk:

Telefoon, sms, mail, Whatsapp, Facebook, Facebook Messenger, Twitter, App Store, Instagram, Songkick, futbol24, NOS, Nu, AD, Dropbox, ParkMobile, Skype.

Als ik dezelfde apps met Windows Phone zou gebruiken, zou ik zeer zeker een groot deel van de notificaties missen omdat ik niet 10x per dag al die apps af ga struinen.

Is dat 'bovengemiddeld gebruik'? Nee, dat is gewoon de potentie van je smartphone ten volle benutten, iets wat op Windows Phone nu gewoon niet kan.

Songkick is bijv. een app die je op de hoogte brengt van nieuwe concerten van artiesten die je op je telefoon hebt staan, ik open die app zelf nooit, alleen de melding is genoeg. Futbol24 houdt me op de hoogte van voetbaluitslagen, ook daarvoor hoef ik de app nooit te openen. Superhandig maar onmogelijk op Windows Phone.

Het gebrek aan notificaties zorgt ervoor dat een smartphone met Windows Phone eigenlijk niet zo smart is.
Oké dat zijn 16 apps (fb messenger tel ik niet mee, dat zit in de zelfde app als sms-en) dus 4 rijen symbolen, doe daar al maar een rij van weg van weg want sms, telefoon, mail, store en facebook bv. kunnen al op je lockscreen en op mijn Lumia 920 gaan er 7 rijen op die ik kan zien zonder scrollen dus een half scherm. Neem nog dat Songkick en Futbol24 elk één hele rij innemen om wat extra info te kunnen tonen en je komt nog toe. Je gebruikt heel wat meer "notificatie apps" dan ik en mijn gemiddelde kennis maar dat is je goed recht natuurlijk inderdaad en wel zo handig.

Nu ga ik niet zeggen dat het de meest elegante oplossing is, als het zelfs al elegant te noemen valt, maar om het hele ecosysteem af te breken vind ik wat vergaand. Ik vind de tiles net makkelijker werken dan de notification center op mijn oude android, die verstopte zich altijd een paar seconden na de melding en was dus nog minder zichtbaar dan de tiles. En net zoals jij nu je apps vaak niet open doet doe ik dat ook maar nauwelijks met weer app en de agenda app, behalve om nieuwe afspraken te maken natuurlijk.

De live tiles bieden immers een hele berg informatie aan zonder ze te moeten openen, door je tiles bladeren kan je beschouwen als de swipe die nodig is om het notificatie centrum te bekijken dus meer moeite kost het ook niet.

In elk geval "De coloribus et gustibus non disputandum est." Voor de één is het gemis van een notificatie centrum een dealbreaker, een ander zal er worst om geven. Gelukkig is de informatie niet of nauwelijks verder verstopt en in 8.1 komt er een heus notificatiecentrum bij. Ik ben benieuwd al mis ik het zelf momenteel niet (een notificatie led daarentegen was héél leuk geweest).

[Reactie gewijzigd door Vnze op 20 augustus 2013 15:01]

Wat mij betreft is Windows Phone/Nokia hierin superieur aan Android (of iOS):
- Consistente & clean interface door het hele systeem, incl all apps (dus geen Telegraaf app die qua interface en look & feel een regelrechte kopie is van iOS)
- Snel (ook op low-end hardware, bijv. HTC 8S, Lumia 520/620)
- Dynamische Live Tiles (small/normal/wide)
- Volledige integratie met social netwerken (Ik-tile, Contacts, FB, Twitter, LinkedIn)
- Naadloze integratie tussen SMS en FB messaging
- Veel beter predictive keyboard
- Wereldwijde offline turn-by-turn navigatie (Here Drive op Nokia toestellen)
- Veel betere camera (Pureview technologie in de Lumia 920, 1020)
- Dedicated camera knop (en snel foto's kunnen maken, ook vanaf lockscreen)
- Veel betere integratie met Outook/Exchange, MS Office, OneNote, Sharepoint, SkyDrive, Xbox 360)
- Kids Corner (onmisbaar als je kinderen met je telefoon spelen)
- Batterijbesparingsstand die automatisch aangaat bij low-battery
- Veiliger dan Android door closed eco-systeem (geen Malware gevaar)
- Gegarandeerde updates door MSFT voor x aantal maanden
- Bing Search! (grapje)
Ik ga je toch moeten tegenspreken. Ik heb een Lumia 620 getest van een vriend en ik vond de interface traag werken. Verder is de offline navigatie van Nokia absolute topklasse(weet ik nog van mijn Nokia 5230 met Symbian S60).
Wat mij betreft is Windows Phone/Nokia hierin superieur aan Android (of iOS):
- Consistente & clean interface door het hele systeem, incl all apps (dus geen Telegraaf app die qua interface en look & feel een regelrechte kopie is van iOS)
- Snel (ook op low-end hardware, bijv. HTC 8S, Lumia 520/620)
- Dynamische Live Tiles (small/normal/wide)
- Volledige integratie met social netwerken (Ik-tile, Contacts, FB, Twitter, LinkedIn)
- Naadloze integratie tussen SMS en FB messaging
- Veel beter predictive keyboard
- Wereldwijde offline turn-by-turn navigatie (Here Drive op Nokia toestellen)
- Veel betere camera (Pureview technologie in de Lumia 920, 1020)
- Dedicated camera knop (en snel foto's kunnen maken, ook vanaf lockscreen)
- Veel betere integratie met Outook/Exchange, MS Office, OneNote, Sharepoint, SkyDrive, Xbox 360)
- Kids Corner (onmisbaar als je kinderen met je telefoon spelen)
- Batterijbesparingsstand die automatisch aangaat bij low-battery
- Veiliger dan Android door closed eco-systeem (geen Malware gevaar)
- Gegarandeerde updates door MSFT voor x aantal maanden
- Bing Search! (grapje)
- Je gebruikt termen als 'beter' als argument.
- Je noemt functionaliteit die ook gewoon op Android/iOs bestaat (turn by turn offline navigatie bijvoorbeeld.)
- Dat er geen malware gevaar is voor een closed eco-systeem is onzin.
- Kids Corner? Ik koop mijn mobiel niet zodat mijn kinderen (niet dat ik ze heb :P) er spelletjes op kunnen spelen.
- Gegarandeerde updates door MSFT? Dat hebben Android en iOS inderdaad niet 8)7

Volgens mij heb je gewoon rechtstreeks iets uit een MS PR praatje gekopieerd. Daar lijkt het in ieder geval wel op.
-De nokia turn by turn app is gratis, is er voor Android intussen al een deftige gratis? (Serieuze vraag, bij mijn laatste android was dat niet zo).
-De kans dat je maleware binnenhaalt is in ieder geval kleiner maar inderdaad zeker niet onbestaande.
-Hij zegt duidelijk als je kinderen met de telefoon spelen. Zeer nuttige feature dan, een tijdje terug was het regelmatig in het nieuws dat een kleine op een iOS/Android device eventjes voor 200 euro aan ingame spul gekocht had. Met de kidscorner is dit nagenoeg onmogelijk.
-Mijn laatste android is nooit officieel geupdate terwijl de Amerikanen wel netjes 2.3 OTA geleverd kregen ben ik nooit voorbij 2.2 geraakt. En nee een custom rom in de plaats gaat wel maar praat dit niet goed. (edit: en blijkt nu dat mijn amber update wel netjes optijd zichzelf aanbied, onverwacht maar zeer aangenaam wel).


Ik ben benieuwd naar deze telefoon, GDR 3 gaat dus Quadcores ondersteunen? Moet wel héél snappie worden. Mijn Lumia 920 is nu al zeer vlot met een relatief verouderde soc.

[Reactie gewijzigd door Vnze op 20 augustus 2013 09:46]

Wanneer Microsoft (eindelijk) eens Bing met de functionaliteiten zoals in Amerika op zet zou deze op veel vlakken beter zijn als Google (niet alles).

Google zelf maar naar Bing in Amerika OID.

Ik snap niet waarom dit nog niet buiten Amerika te gebruiken is.

Google fanboys aub niet hier over zeuren, Google Music was ook pas na lange tijd buiten Amerika net als andere onderdelen
Die vier puntjes maken echt het verschil niet.

VPN, Notificatie Centrum worden verwacht in de WP 8.1 update.

Waarin WP superieur is vergeleken met iOS en Android? Paar voorbeelden. Dit is geen fanboy reactie, maar meer een conclusie.

- Het OS is first and foremost gericht op de gebruiker; Live Tiles, Integraties, People Hub, indeling van het homescreen e.d zijn allemaal gericht op de wensen van de gebruiker. Je kunt je vrienden, familie of groepen pinnen op je homescreen en bepaalde gedeeltes binnen apps pinnen op je homescreen. Dat maakt een Windows Phone meteen anders t.o.v. iOS of Android. Leg 15 iPhones of Androids naast elkaar en je kan je eigen er niet 1,2,3 tussenuit halen want -> Statische, onpersoonlijke Iconengrids. Elke iPhone of Android is nagenoeg hetzelfde (met wat uitzonderingen op Android zoals de One). Een Windows Phone heeft een persoonlijke uitstraling waarin vertegenwoordigt wordt wat de gebruiker belangrijk vindt. Hierdoor is geen enkel WP toestel hetzelfde.
- Microsoft Office incl. Cloud Sync. Overal je documenten en notities up to date bij de hand
- XBOX integratie met Achievements
- SkyDrive integratie. Het hele Windows Ecosysteem synchroniseert je foto's, settings, apps, documenten, achievements etc. met je Desktop, tablet, console en je telefoon.
- Nokia. Nokia heeft het WP platform naar een hoger niveau getilt door de exclusieve apps, features en settings. Nokia heeft WP toestellen met de allerbeste smartphone camera's in de industrie (Lumia 920, 925, 1020)
- Kwaliteit van de apps. De apps zijn qua ontwerp en functionaliteit consistent met de UI van het OS en zijn in veel gevallen van betere kwaliteit dan op de concurrerende platformen. De Modern UI wordt in elke app gebruikt waardoor er geen verschillende gebruikerservaringen ontstaan zoals met iOS en Android wel het geval is.
- Updates. ALLE Windows Phone toestellen van alle fabrikanten krijgen consistent updates en zeer lange ondersteuning (i.t.t. Android bijv.). Updates worden regelmatig uitgebracht en maken de WP toestellen in veel gevallen sneller ipv trager (iOS) en voegen features en apps toe. Voorbeeld: De GDR 2 update die op dit moment uitgerold wordt, maakt het OS nog weer een stuk snappier dan het al was. Een behoorlijke prestatie gezien het OS al behoorlijk snel en soepel was.
- Integraties. Facebook, Twitter, LinkedIn, Skype, Office, XBOX. Komen allemaal samen in de Me Tile, de People Hub (contact cards worden samengevoegd waarin alle status updates, foto's etc. te zien zijn) en de Pictures hub (geen losse apps nodig om foto's van jezelf en je vrienden te zien, alles is gebundeld)
- Keuze in toestellen. Of je nou een low end of een High end WP toestel koopt, de UI blijft soepel en snel werken. Voor elk wat wils. (iPhone, 1 toestel)
- Dedicated Camera button. Je snapt binnen no time een foto doordat de camera knop de telefoon uit slaapstand haalt en de camera meteen opstart.
- Dedicated search button. Barcodes, QR codes, boeken scannen, muziek herkennen, zoeken met Bing lokaal, internet, plaatsen e.d. Geen losse apps nodig, allemaal geïntegreerd

Oke, ik kan nog doorgaan, maar dan wordt het verhaal wel erg lang om te lezen. Heb ik mijn punt gemaakt? :)
- Je kunt je vrienden, familie of groepen pinnen op je homescreen en bepaalde gedeeltes binnen apps pinnen op je homescreen. Dat maakt een Windows Phone meteen anders t.o.v. iOS of Android

Nee hoor dat kan je ook met android.

. Leg 15 iPhones of Androids naast elkaar en je kan je eigen er niet 1,2,3 tussenuit halen want -> Statische, onpersoonlijke Iconengrids. Elke iPhone of Android is nagenoeg hetzelfde (met wat uitzonderingen op Android zoals de One).

Nee hoor, er zit zelfs al veel verschil tussen de skins van bijv Samsung, HTC of Sony (Touchwiz, Sense, Sony UI). Mocht je die niet fijn vinden, dan kan je het aanpassen zoals je wilt. Heck, er zijn zelfs windows phone launchers :') https://play.google.com/s...com.play.lavania.windows8

Een Windows Phone heeft een persoonlijke uitstraling waarin vertegenwoordigt wordt wat de gebruiker belangrijk vindt. Hierdoor is geen enkel WP toestel hetzelfde.

dat heeft niks met WP te maken maar met bijv nokia.

- Microsoft Office incl. Cloud Sync. Overal je documenten en notities up to date bij de hand
- XBOX integratie met Achievements
- SkyDrive integratie. Het hele Windows Ecosysteem synchroniseert je foto's, settings, apps, documenten, achievements etc. met je Desktop, tablet, console en je telefoon.

is ook wel mogelijk met google bijv! xbox etc heb ik me niet in verdiept.

- Nokia. Nokia heeft het WP platform naar een hoger niveau getilt door de exclusieve apps, features en settings. Nokia heeft WP toestellen met de allerbeste smartphone camera's in de industrie (Lumia 920, 925, 1020)

Nogmaals, dit gaat over Nokia. Elke fabrikant heeft wel telefoons met unieke eigenschappen. Kijk naar de Xperia Z toen die uit kwam (waterdicht)

- Kwaliteit van de apps. De apps zijn qua ontwerp en functionaliteit consistent met de UI van het OS en zijn in veel gevallen van betere kwaliteit dan op de concurrerende platformen. De Modern UI wordt in elke app gebruikt waardoor er geen verschillende gebruikerservaringen ontstaan zoals met iOS en Android wel het geval is.

Tja, alles hetzelfde ontwerp kan je een voordeel of een nadeel vinden. BIj android kies je gewoon de app die het best bij je smaak past.

- Updates. ALLE Windows Phone toestellen van alle fabrikanten krijgen consistent updates en zeer lange ondersteuning (i.t.t. Android bijv.). Updates worden regelmatig uitgebracht en maken de WP toestellen in veel gevallen sneller ipv trager (iOS) en voegen features en apps toe. Voorbeeld: De GDR 2 update die op dit moment uitgerold wordt, maakt het OS nog weer een stuk snappier dan het al was. Een behoorlijke prestatie gezien het OS al behoorlijk snel en soepel was.

Oke, maar dit geldt ook voor bijv. de Nexus series... maar goed misschien een pluspunt voor WP. Al wordt android ook echt niet langzamer bij een nieuwe release hoor.. zie project butter android 4.1 en verder etc.


- Integraties. Facebook, Twitter, LinkedIn, Skype, Office, XBOX. Komen allemaal samen in de Me Tile, de People Hub (contact cards worden samengevoegd waarin alle status updates, foto's etc. te zien zijn) en de Pictures hub (geen losse apps nodig om foto's van jezelf en je vrienden te zien, alles is gebundeld)

Again, ook bij android.. zit standaard bij HTC of Sony nu, maar je kan ook zelf een app/lockscreen widget downloaden

- Keuze in toestellen. Of je nou een low end of een High end WP toestel koopt, de UI blijft soepel en snel werken. Voor elk wat wils. (iPhone, 1 toestel)

Geen ervaring met low-budget WP phones.. zou goed kunnen

- Dedicated Camera button. Je snapt binnen no time een foto doordat de camera knop de telefoon uit slaapstand haalt en de camera meteen opstart.

weer niet WP specifiek, maar telefoon specifiek.. ik heb ook dedicated knop op mn xperia ZL

- Dedicated search button. Barcodes, QR codes, boeken scannen, muziek herkennen, zoeken met Bing lokaal, internet, plaatsen e.d. Geen losse apps nodig, allemaal geïntegreerd
Dedicated search button hebben ook genoeg android telefoons (gehad).
Wat je daarna zegt klinkt als google goggles?


:)

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee1 op 19 augustus 2013 23:21]

Dat over Nokia klopt niet echt. Iedere WP gebruiker kent het drama genaamt Whatsapp. Nokia heeft samengewerkt met makers van Whatsapp om een betere app te kunnen maken.
Veel dingen heeft Android inderdaad ook maar het ging niet over of het kon, het ging over de uitgebreide integratie in het systeem en dat is wel een pluspunt van Windows Phone.
Het is geen fanboy reactie, maar ook geen conclusie. Wederom nog slechts een mening. Hier ook een mening:

- Gericht op de gebruiker: zeer subjectief. Ik zit helemaal niet te wachten op al dat people en social gedoe. Je kunt die conclusie dus helemaal niet trekken.

- De verschillen omtrent iconen, widgets en live tiles worden naar mijn mening ernstig overdreven. Het zijn allemaal redelijke soortgelijke manieren om een app te launchen.

- Cloud integratie. Files in de cloud opslaan is geen unieke feature. De integratie met Office zal ongetwijfeld sterker zijn, maar niet heel veel sterker. M.b.t. de Xbox heb je wel een punt.

- Kwaliteit van de apps: afgezien van een aantal goede Nokia apps vind ik het zeer twijfelachtig om te concluderen dat WP hierin voorloopt. De neiging is eerder dat het achterloopt, en aan het inhalen is.

- Consistentie en modern UI: daarvoor moet je het eerst wel mooi en handig vinden.

- Lang updates krijgen: niet uniek voor WP

- Peoplehub: eens, enigzins handige functie.

- Verschillende toestellen: sterk punt, maar niet uniek.
Die vier puntjes maken echt het verschil niet.

VPN, Notificatie Centrum worden verwacht in de WP 8.1 update.

Waarin WP superieur is vergeleken met iOS en Android? Paar voorbeelden. Dit is geen fanboy reactie, maar meer een conclusie.

- Het OS is first and foremost gericht op de gebruiker; Live Tiles, Integraties, People Hub, indeling van het homescreen e.d zijn allemaal gericht op de wensen van de gebruiker. Je kunt je vrienden, familie of groepen pinnen op je homescreen en bepaalde gedeeltes binnen apps pinnen op je homescreen. Dat maakt een Windows Phone meteen anders t.o.v. iOS of Android. Leg 15 iPhones of Androids naast elkaar en je kan je eigen er niet 1,2,3 tussenuit halen want -> Statische, onpersoonlijke Iconengrids. Elke iPhone of Android is nagenoeg hetzelfde (met wat uitzonderingen op Android zoals de One). Een Windows Phone heeft een persoonlijke uitstraling waarin vertegenwoordigt wordt wat de gebruiker belangrijk vindt. Hierdoor is geen enkel WP toestel hetzelfde.
- Microsoft Office incl. Cloud Sync. Overal je documenten en notities up to date bij de hand
- XBOX integratie met Achievements
- SkyDrive integratie. Het hele Windows Ecosysteem synchroniseert je foto's, settings, apps, documenten, achievements etc. met je Desktop, tablet, console en je telefoon.
- Nokia. Nokia heeft het WP platform naar een hoger niveau getilt door de exclusieve apps, features en settings. Nokia heeft WP toestellen met de allerbeste smartphone camera's in de industrie (Lumia 920, 925, 1020)
- Kwaliteit van de apps. De apps zijn qua ontwerp en functionaliteit consistent met de UI van het OS en zijn in veel gevallen van betere kwaliteit dan op de concurrerende platformen. De Modern UI wordt in elke app gebruikt waardoor er geen verschillende gebruikerservaringen ontstaan zoals met iOS en Android wel het geval is.
- Updates. ALLE Windows Phone toestellen van alle fabrikanten krijgen consistent updates en zeer lange ondersteuning (i.t.t. Android bijv.). Updates worden regelmatig uitgebracht en maken de WP toestellen in veel gevallen sneller ipv trager (iOS) en voegen features en apps toe. Voorbeeld: De GDR 2 update die op dit moment uitgerold wordt, maakt het OS nog weer een stuk snappier dan het al was. Een behoorlijke prestatie gezien het OS al behoorlijk snel en soepel was.
- Integraties. Facebook, Twitter, LinkedIn, Skype, Office, XBOX. Komen allemaal samen in de Me Tile, de People Hub (contact cards worden samengevoegd waarin alle status updates, foto's etc. te zien zijn) en de Pictures hub (geen losse apps nodig om foto's van jezelf en je vrienden te zien, alles is gebundeld)
- Keuze in toestellen. Of je nou een low end of een High end WP toestel koopt, de UI blijft soepel en snel werken. Voor elk wat wils. (iPhone, 1 toestel)
- Dedicated Camera button. Je snapt binnen no time een foto doordat de camera knop de telefoon uit slaapstand haalt en de camera meteen opstart.
- Dedicated search button. Barcodes, QR codes, boeken scannen, muziek herkennen, zoeken met Bing lokaal, internet, plaatsen e.d. Geen losse apps nodig, allemaal geïntegreerd

Oke, ik kan nog doorgaan, maar dan wordt het verhaal wel erg lang om te lezen. Heb ik mijn punt gemaakt? :)
Ik snap niet waarom je zo hoog beoordeeld wordt eerlijk gezegd. Meer dan de helft van je punten is slecht onderbouwd of is gewoon klinkklare onzin.

Punten als:
  • Keuze in toestel
  • Het toestel is first and foremost gericht op de gebruiker (wat een marketing geblaat, alsof andere telefoons dat niet zijn 8)7 )
  • Nokia (Ja? HTC, Samsung en 20 andere fabrikanten. Wat is er zo uniek aan Nokia?)
  • Integratie (Ik vind het juist een nadeel als alles voorgebakken in een OS zit. Ik wil zelf weten wat ik gebruik en hoe ik het gebruik.)
  • - Updates. ALLE Windows Phone toestellen van alle fabrikanten krijgen consistent updates en zeer lange ondersteuning (i.t.t. Android bijv.). Updates worden regelmatig uitgebracht en maken de WP toestellen in veel gevallen sneller ipv trager (iOS) en voegen features en apps toe. (Het is ook een jonger OS dus het is logisch dat er meer updates zijn, dat was bij Android in het begin ook zo. Daarnaast zit ik ook helemaal niet te wachten op nieuwe apps die bij een nieuwe update zijn ingepropt.)
ik stoor mij ook een beetje aan zulke marketing praat, vooral als het niet echt iets zegt.
toch kloppen jou uitpsraken ook niet helemaal, of ik begrijp ze niet helemaal natuurlijk.

-er zijn bij lange na geen 20 andere WP8 OEM's naast nokia.

-integratie is uiteraard optioneel, je kunt dit net zo gebruiken als het je zelf belieft.

wat betreft de updates, ik denk dat hier gerefereerd had moeten worden naar de 18-maanden support belofte. die in dit geval ook weer heel vrij wordt geinterpreteerd. Ook worden er geen apps door je strot gedrukt en kun je alle aps gewoon verwijderen (behalve uiteraard system-apps zoals Camera, Contacten, Agenda ed)


laat maar zitten.
ik zie dat Kiswum het veel beter verwoord heeft

[Reactie gewijzigd door spank_mojoo op 20 augustus 2013 09:57]

Die vier puntjes maken echt het verschil niet.

VPN, Notificatie Centrum worden verwacht in de WP 8.1 update.

Waarin WP superieur is vergeleken met iOS en Android? Paar voorbeelden. Dit is geen fanboy reactie, maar meer een conclusie.
Hieronder mijn bescheiden mening van een ex-WP gebruiker bij een toestel die in december 2011 is gekocht (september 2011 aangekondigd), de Samsung Omnia W 8350. Inmiddels ben ik een zeer tevreden Android gebruiker op smartphone en tablet
- Het OS is first and foremost gericht op de gebruiker; Live Tiles, Integraties, People Hub, indeling van het homescreen e.d zijn allemaal gericht op de wensen van de gebruiker. Je kunt je vrienden, familie of groepen pinnen op je homescreen en bepaalde gedeeltes binnen apps pinnen op je homescreen. Dat maakt een Windows Phone meteen anders t.o.v. iOS of Android. Leg 15 iPhones of Androids naast elkaar en je kan je eigen er niet 1,2,3 tussenuit halen want -> Statische, onpersoonlijke Iconengrids. Elke iPhone of Android is nagenoeg hetzelfde (met wat uitzonderingen op Android zoals de One). Een Windows Phone heeft een persoonlijke uitstraling waarin vertegenwoordigt wordt wat de gebruiker belangrijk vindt. Hierdoor is geen enkel WP toestel hetzelfde.
Wat bedoel je hier precies mee? De tiles zien er overal toch hetzelfde uit bij WP? De toestellen van Nokia zien er voor een leek allemaal hetzelfde uit? Net als bij veel Androids en iPhones?

Bij Android kun je gebruik maken van veel verschillende ROM's, je kunt het personaliseren (volledig) Je kunt gebruik maken van veel icoontjes of weinig icoontjes en diverse mappen.
Wat je hierboven schets klopt maar voor een klein gedeelte met Android toestellen, namelijk dat er heel veel op elkaar lijken.
- Microsoft Office incl. Cloud Sync. Overal je documenten en notities up to date bij de hand
Dit zit waarschijnlijk standaard ingebouwd bij WP 8.0 of Nokia? Ik herken dit niet bij WP 7.5 het toestel dat ik vorig jaar had verkocht zal overigens nooit uitkomen met WP 8.0, dus ik hoop dat dit in WP 7.8 nog wel voorkomt.
Als dit standaard is geworden dan kan het absoluut een handige app zijn.
Ik ga nu niet zeggen dat Android dit ook wel ergens in de appstore heeft staan, want dat weet ik niet zeker en ik weet niet of de ervaring hetzelfde zou zijn.
- XBOX integratie met Achievements
Ik heb zelf geen Xbox en ik vraag me af of het gros van de WP gebruikers een Xbox heeft. Wat mij betreft niet echt een toegevoegde waarde.
- SkyDrive integratie. Het hele Windows Ecosysteem synchroniseert je foto's, settings, apps, documenten, achievements etc. met je Desktop, tablet, console en je telefoon.
Die integratie hoeft er van mij en velen niet in, ik wil niet dat alles automatisch de cloud op wordt gegooid, inclusief de nodige complicaties. Google + en Facebook hebben een optie om foto's direct in de cloud te zetten, maar die opties heb ik direct uitgezet. 1 foutje en bepaalde content staat direct op de servers van Google en/of Facebook. Hetzelfde geldt ook voor Skydrive.
Stel je hebt bepaalde xxx sites bezocht en de geschiedenis wordt automatisch geüpload dan kun je volgens mij al geblokkeerd worden vanwege de content...
- Nokia. Nokia heeft het WP platform naar een hoger niveau getilt door de exclusieve apps, features en settings. Nokia heeft WP toestellen met de allerbeste smartphone camera's in de industrie (Lumia 920, 925, 1020)
Nokia heeft het zeer goed voor elkaar gekregen om WP naar een hoger plan te tillen. Door de diverse standaard apps is Nokia dan ook een terechte marktleider voor WP.
- Kwaliteit van de apps. De apps zijn qua ontwerp en functionaliteit consistent met de UI van het OS en zijn in veel gevallen van betere kwaliteit dan op de concurrerende platformen. De Modern UI wordt in elke app gebruikt waardoor er geen verschillende gebruikerservaringen ontstaan zoals met iOS en Android wel het geval is.
1 ding klopt, de apps zijn uniform aan elkaar, maar wat zegt dat over de kwaliteit? De apps zijn over het algemeen stabiel, maar is het stabieler dan IOS en Android? Heeft het meer opties dan IOS en Android? Volgens mij (bescheiden mening) is het eerder zo dat ze minder dan meer opties hebben dan de 2 grote jongens.
Daarnaast is het zo dat je eigenlijk bijna nooit gebruik kunt maken van de nieuwste apps die je met je vrienden kunt spelen. Het duurt vaak maanden voordat (zeer) populaire apps beschikbaar zijn voor WP. Helaas is de houdbaarheid voor spellen ook vaak maar enkele maanden en dan gaat men verder met een ander spel.
Enkele voorbeelden waarvan WP geen of enkele maanden later een app in gebruik heeft: Wordfeud, Ruzzle, Draw Something, Songpop, Candy Crush, Instagram (instaweather deze maand beschikbaar via de officiële maker, de kloon was er al)
- Updates. ALLE Windows Phone toestellen van alle fabrikanten krijgen consistent updates en zeer lange ondersteuning (i.t.t. Android bijv.). Updates worden regelmatig uitgebracht en maken de WP toestellen in veel gevallen sneller ipv trager (iOS) en voegen features en apps toe. Voorbeeld: De GDR 2 update die op dit moment uitgerold wordt, maakt het OS nog weer een stuk snappier dan het al was. Een behoorlijke prestatie gezien het OS al behoorlijk snel en soepel was.
Ouch.. Alle WP toestellen krijgen zeer lange ondersteuning?
Wat bedoel je hiermee? Een toestel dat 6 maanden oud is krijgt te horen dat hij niet de nieuwste versie krijgt (WP8.0), maar een opgepoetste versie vaan WP7.5 met de naam WP7.8? Ik kan me vergissen, maar is het ook niet zo dat je toestel op een bepaalde versie moet draaien om alle apps te kunnen gebruiken?
Nee, de Samsung Omnia gebruikers zullen het zeker niet eens zijn met deze mening van je. Ze moeten blij zijn als WP 7.8 niet te snel wordt uitgefaseerd en een nieuw toestel moeten kopen zodat alle apps blijven werken.
p.s. Ik wil overigens niet beweren dat dit bij Android beter is, want daarin hebben maar enkele toestellen/fabrikanten het voor elkaar gekregen om toestellen langer dan 1,5 jaar te voorzien van updates. Sowieso heeft Samsung het zeer goed voor elkaar met haar Galaxy S2 en Google met haar Nexus toestellen. Sony doet het bij het ene toestel goed (Xperia S.) en bij het ander toestel liet ze haar Nederlandse klanten al na 4 maanden zitten zonder een officiële ICS update (Xperia Sola).
Volgens mij is Apple 1 van de weinige die nog na 1,5 jaar updates verstuurd naar alle toestellen.
- Integraties. Facebook, Twitter, LinkedIn, Skype, Office, XBOX. Komen allemaal samen in de Me Tile, de People Hub (contact cards worden samengevoegd waarin alle status updates, foto's etc. te zien zijn) en de Pictures hub (geen losse apps nodig om foto's van jezelf en je vrienden te zien, alles is gebundeld)
Dat is inderdaad het eerste wat me opviel en wat irritant kan dat zijn voor velen. Gelukkig kun je veel synchronisaties uitzetten, want FB hoeft de gegevens van mijn contacten niet te kennen. (Het is al vervelend dat Whatsapp alles blijft bewaren, zelfs als deze contact geen WA heeft.)
- Keuze in toestellen. Of je nou een low end of een High end WP toestel koopt, de UI blijft soepel en snel werken. Voor elk wat wils. (iPhone, 1 toestel)
Ik moet bekennen dat het toestel zeer stabiel was, maar je hebt geen keuze in diverse proc's, maar dat maakt met WP niet heel erg veel uit. Alles werkt met de huidige hardware net zoals dat bij Apple is. In tegestellinge to de iPhone heb je inderdaad meer keuze in toestellen en kleuren.
- Dedicated Camera button. Je snapt binnen no time een foto doordat de camera knop de telefoon uit slaapstand haalt en de camera meteen opstart.
Dit was met mijn Bada toestel uit 2010 ook het geval en bij Sony Xperia's is dit volgens mij ook standaard. Je kunt het gebruiken zonder het toestel te unlocken. Je kunt daarbij (uiteraard) alleen gebruik maken van de camera en de opnames terug zien die je op dat moment maakt, maar verder is dit niets unieks van WP.
- Dedicated search button. Barcodes, QR codes, boeken scannen, muziek herkennen, zoeken met Bing lokaal, internet, plaatsen e.d. Geen losse apps nodig, allemaal geïntegreerd
Ik vond de searchknop heel erg irritant en doordat Bing wordt gebruikt als zoekmachine vond ik niet altijd hetgeen wat ik nodig had. Momenteel heb ik ook een zoekoptie op mijn Android toestel (het Chinese Xiaomi) en daarbij kan ik over mijn gehele toestel + internet zoeken naar het antwoord.
Niets unieks wat mij betreft.
Oke, ik kan nog doorgaan, maar dan wordt het verhaal wel erg lang om te lezen. Heb ik mijn punt gemaakt? :)
Je hebt een punt gemaakt, namelijk dat je derde zin niet klopt. Dit is geen reactie van een objectieve bezoeker, dit is een reactie van iemand die WP graag wilt promoten en hierdoor is het geen "conclusie", maar simpelweg een mening. Een goede mening, maar het zijn zeker niet allemaal feiten.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 20 augustus 2013 09:20]

@LCP

Aangezien er al iemand je commentaar heeft vergeleken met Android hier dan nog even voor iOS.

VPN, Notificatie Centrum worden verwacht in de WP 8.1 update.
Al lang beschikbaar is iOS

Waarin WP superieur is vergeleken met iOS en Android? Paar voorbeelden. Dit is geen fanboy reactie, maar meer een conclusie.

- Het OS is first and foremost gericht op de gebruiker; Live Tiles, Integraties, People Hub, indeling van het homescreen e.d zijn allemaal gericht op de wensen van de gebruiker. Je kunt je vrienden, familie of groepen pinnen op je homescreen en bepaalde gedeeltes binnen apps pinnen op je homescreen. Dat maakt een Windows Phone meteen anders t.o.v. iOS of Android. Leg 15 iPhones of Androids naast elkaar en je kan je eigen er niet 1,2,3 tussenuit halen want -> Statische, onpersoonlijke Iconengrids. Elke iPhone of Android is nagenoeg hetzelfde (met wat uitzonderingen op Android zoals de One). Een Windows Phone heeft een persoonlijke uitstraling waarin vertegenwoordigt wordt wat de gebruiker belangrijk vindt. Hierdoor is geen enkel WP toestel hetzelfde.
Live tiles of statische iconen. Met een notificatiescherm of gewoon een indicatie zoals kleine rode getalsindicator op het statische icoon laat iOS ook gewoon zien als er berichten of updates zijn. Welke iconen en/of groepen je op je "home screen" zet is ook persoonlijk en iedere Apple phone ziet er ook niet hetzelfde uit. (Hoe belangrijk is dit eigenlijk?)

- Microsoft Office incl. Cloud Sync. Overal je documenten en notities up to date bij de hand

iCloud doet dat ook met je Office documenten die je gewoon kan bewerken met pages, numbers of key-note.


- XBOX integratie met Achievements
Via app

- SkyDrive integratie. Het hele Windows Ecosysteem synchroniseert je foto's, settings, apps, documenten, achievements etc. met je Desktop, tablet, console en je telefoon.
iCloud. Je kan zelf kiezen wat je wil synchroniseren

- Nokia. Nokia heeft het WP platform naar een hoger niveau getilt door de exclusieve apps, features en settings. Nokia heeft WP toestellen met de allerbeste smartphone camera's in de industrie (Lumia 920, 925, 1020)
Apple staat garant voor optimale hard en software integratie

- Kwaliteit van de apps. De apps zijn qua ontwerp en functionaliteit consistent met de UI van het OS en zijn in veel gevallen van betere kwaliteit dan op de concurrerende platformen. De Modern UI wordt in elke app gebruikt waardoor er geen verschillende gebruikerservaringen ontstaan zoals met iOS en Android wel het geval is.
De kwaliteit van de iOS apps zijn alom geroemd. Vaak worden nieruwe apps eerst op iOS uitgebracht. Kijk naar top 10 apps en zoek overeenkomsten met andere OS-en. Vergelijk dan ook de kwaliteit.

- Updates. ALLE Windows Phone toestellen van alle fabrikanten krijgen consistent updates en zeer lange ondersteuning (i.t.t. Android bijv.). Updates worden regelmatig uitgebracht en maken de WP toestellen in veel gevallen sneller ipv trager (iOS) en voegen features en apps toe. Voorbeeld: De GDR 2 update die op dit moment uitgerold wordt, maakt het OS nog weer een stuk snappier dan het al was. Een behoorlijke prestatie gezien het OS al behoorlijk snel en soepel was.
iOS verslaat WP en Android op dat vlak volledig.

- Integraties. Facebook, Twitter, LinkedIn, Skype, Office, XBOX. Komen allemaal samen in de Me Tile, de People Hub (contact cards worden samengevoegd waarin alle status updates, foto's etc. te zien zijn) en de Pictures hub (geen losse apps nodig om foto's van jezelf en je vrienden te zien, alles is gebundeld)
Geen wensen met de integratie van sociale media op iOS.

- Keuze in toestellen. Of je nou een low end of een High end WP toestel koopt, de UI blijft soepel en snel werken. Voor elk wat wils. (iPhone, 1 toestel)
Volgende maand meer.

- Dedicated Camera button. Je snapt binnen no time een foto doordat de camera knop de telefoon uit slaapstand haalt en de camera meteen opstart.
Even een swipe naar boven en camera is actief in lockscreen.

- Dedicated search button. Barcodes, QR codes, boeken scannen, muziek herkennen, zoeken met Bing lokaal, internet, plaatsen e.d. Geen losse apps nodig, allemaal geïntegreerd
Ook één klik op één app (Google) in iOS

Oke, ik kan nog doorgaan, maar dan wordt het verhaal wel erg lang om te lezen. Heb ik mijn punt gemaakt? :)
Nee je hebt alleen je punt gemaakt vanuit jouw perspectief.
Ik heb dit gedaan vanuit mijn perspectief. Heb ik gelijk, heb jij gelijk?
Nee dit is een volkomen onzinnige manier om functionaliteit te vergelijken tussen het ene of het andere OS. Het ene OS is niet beter of slechter dan de ander. Het met hand en tand verdedigen in de trant van met mijn Androis/iOS/WP toestel kan dit wel/niet om daarmee het andere OS te degraderen is apject en onnodig.
Helaas zullen deze discussies wel nooit stoppen. Voor mij de eerste en de laatste keer dat ik zo'n vergelijk ga maken! PUNT
Minder applicaties! Ho mijn god! We hebben 800.000 fart apps nodig voordat een platform goed is! Het leuke aan dit is dat de vergelijking van 160.000 apps in de Windows Phone Store vs 900.000 apps in de Apple App Store en Google Play Store eigenlijk een beetje mank staat. En wel om dit: op die andere platformen heb je voor 1 en dezelfde app soms 4 apps (die allemaal apart worden geteld): de smartphone app lite, de smartphone app pro, de tablet app lite en de tablet app pro. Bij Windows Phone is dat niet het geval en telt het maar als 1 app. Lang niet alle van die 900.000 apps werken op je smartphone én tablet. Wat ik wil zeggen: het is maar een nummer, een over-rated nummer.

Anyway: om je vraag te beantwoorden:

- Het toont real-time informatie welke het notificatie centrum best kan vervangen en het tonen van die info vereist geen widgets die je systeem lekker vertragen
- Tegenover Android heeft Windows Phone zijn update mechanisme veel (en dan bedoel ik véél) beter op orde
- Van alle Mobile OSs heeft Windows Phone de beste integratie met andere apparaten die je kan hebben dmv SkyDrive, Xbox Music, MS Account, etc.
- Geen Google
- Amper te personaliseren, maar op zo veel manieren persoonlijk te maken (kan je volgen?)
- Kids Corner is ook zo'n leuke
- De awesome camera knop die je zomaar toestaat om foto's te nemen van een moment dat op dat moment gebeurd en er voor zorgt dat je niet te laat bent
- Geen aparte volumes, het is vreselijk op Android om alles stil te zetten en het an ook terug aan te krijgen, moet je in het instellingen menu gaan rommelen...
- Het puntje "Nokia Apps" zou al genoeg moeten zeggen (turn-by-turn zonder online te moeten, gratis navigatie apps, etc)
- Bing Apps zijn trouwens ook geweldig, pas vrijgegeven Bing Weather/News/Finance, zeer fijne apps
- Office
- Apps gebruiken allemaal dezelfde interface, bij Android zag ik vaak dat dingen steeds op een andere manier worden gedaan dan bij Android en het feit dat de interface van Android zelf nogal vaak serieus werd aangepast met nieuwe ontwerp richtlijnen deed ook geen goed hieraan. Windows Phone apps gebruiken allemaal de Modern UI interface
- Modern UI interface, verdient een apart puntje, zeker als je ziet wat Microsoft er in Windows 8.1 mee heeft gedaan, en dat zal wel worden weerspiegeld in WP8.1
- Uniek én gewaagd

En misschien de beste van al:
- Er zit een bedrijf achter dat kost wat kost de top wil halen
Nou daar is niet iedereen het mee eens! Want het gaat maar tergend langzaam! http://windowsphone.userv...ng-12-updates-which-bring-

Aparte volumes is nog niet het meest belangrijke, maar wat ik vooral mis zijn meerdere geluidsprofielen, je kunt nu makkelijk switchen tussen ringtone aan en trillen, maar als ik in een vergadering zit wil ik graag zonder dat ik helemaal naar de settings moet willen switchen naar geluid en trillen uit! Zelfs mijn Nokia 3310 kon dit!
Druk op Volumeknop, en dan rechtsboven op ring+vibrate. Per klik krijg je een andere instelling.
Het totaal aantal apps maakt wel degelijk uit. Als we even uitgaan van 70 of 80% crap apps, en 20% goed, dan kun je beter 20% van 700.000 hebben dan van 100.000.
Tegenover Android heeft Windows Phone zijn update mechanisme veel (en dan bedoel ik véél) beter op orde.
Gezien de klachten die ik nog zie over sommige windows OTA updates denk ik dat je in android (natuurlijk op de nexus om een eerlijke vergelijking te maken) minstens net zo goed of beter af bent.
Ik heb een kwartiertje met wp mogen spelen en ik vind het best aardig, het voelt best ok aan maar dat vind ik ook van iOS,
Livetiles vond ik zelf niet biijzonder (ook niet slecht overigens), ook in android kan ik op verschillende manieren informatie op mn homescreen zetten.
Verder is alles net zo gesloten als op iOS, als ik er dan toch voor kies me te laten vendor-locken dan doe ik dat liever op iOS, waar beduidend betere support voor is.
- Geen Google
Wel microsoft...dat noem ik geen voordeel :P
De punten die je noemt zijn allemaal bijzaken. Het gaat om de belangrijke dingen. Bellen, Smssen, op andere manieren communiceren (Whatsapp, Facebook, Skype e.d.), sociale interactie en integratie van bekende pakketen zoals Office en Exchange.

Sure er missen wat dingen of er zijn wat zaken onhandig, maar dat hebben iOS en Android ook.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 20 augustus 2013 00:22]

- Geen VPN
In de GDR3 update komt VPN support.

Die aparte volumes, dat is een design keuze. Ik regel het nu op iOS individueel, maar had het eigenlijk liever gekoppeld gezien. Nu is het op iOS (en Android) niet intuitief duidelijk wat je nou precies regelt, mediavolume of belvolume.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 augustus 2013 00:40]

Een account gemaakt om te zeggen: Helemaal mee eens!

Ik heb mijn Lumia 800 nu een tijdje na een Samsung Galaxy en zou hem voor niks willen ruilen.

Het heeft niet echt iets dat je specifiek kunt opnoemen wat zoveel beter is dan Android, maar het werkt gewoon veel lekkerder, soepeler en sneller.

Daarnaast is de "lack" aan apps al lang verleden tijd. Ik heb alles wat ik nodig heb, en nog betere games door Xbox LIVE ook. ;)
Heb nu ook 4 WindowsPhones in het gezin. (HTC7Pro, Lumia800, Lumia520 en Lumia920). En ben er ook helemaal weg van, was wel uitgespeeld met Andoids custom ROMS, Widgets, finetunen etc etc.... Nu heerlijk apps installeren en gebruiken, lekker stabiel, geen vertraging doordat er steeds meer apps geinstalleerd staan.

Enige dat ik persoonlijk eerlijkheidshalve nog mis is inderdaad de apart instelbare volumes. Prima dat iemand mij snachts wakker belt in nood, maar een facebook bericht van een kennis uit Australie hoeft mij niet rechtop in bed te laten zitten.

Vwb jouw Lumia800, heerlijke telefoon. Enige storende daaraan (en alle WP7 toestellen) is dat WiFi uitgaat in standby. Dus in Standby komen whatsapp berichten, Viber oproepen, e.d. niet binnen. Pas op het moment dat je hem weer uit standby haalt blijkt iemand je via Viber te hebben willen bellen, je allerlei whatsapp berichten te hebben gestuurd e.d.
Dit probleem is met de WP8 telefoons helemaal opgelost. WiFi aan/uit tijdens standby is een menu optie.
Maar dan deed hij het toch goed?
Wel gebeld kunnen worden `s nachts maar geen FB of WA berichten omdat je geen wifi had in stand-by.

Maar ik snap je punt nu het wel werkt in stand-by. ;)
Beetje overdreven, want iphones en de top galaxy toestellen zijn ook geweldig! Maar vooral een WP8 toestel zal al een wereld van verschil zijn qua snelheid en soepelheid! :P
Dan hoor ik waarschijnlijk bij die bijzondere 1:10.

Ik heb 6 maanden een Samsung Omnia W 8350 gehad en het ziet er in begin wel lekker uit, het blijft vreemd dat WP7.5 niet met Microsoft Outlook niet kan synchroniseren, maar goed het meest vervelende was dat je maanden en maanden moest wachten totdat de apps van je vrienden maar niet voor jou bruikaar waren en dat je apps niet kunt sideloaden.
Gelukkig was het OS dat ik daarvoor gebruikte niet heeel erg veel beter, want met Bada OS waren ook weinig ontwikkelaars te vinden, maar gelukkig kon ik nog wel Java apps gebruiken naast de store. Wat dat betreft had ik het geluk dat ik een Samsung toestel had, want met dat toestel kon ik gelukkig nog apps sideloaden via een jailbreak via een website
Het is jammer dat, net als bij Bada, voor WP nog steeds veel grote ontwikkelaars WP niet omarmen (ik blijf het ook vreemd vinden dat WP en W8 2 verschillende stores zijn). Hierdoor ben ik blij dat ik nu ruim 1 jaar gebruik maken van Android gebruik als OS gebruik op mijn mobieltje.
Mocht je denken dat WP al wel met de grote 2 jongens mee kan praten, dan raad ik je aan om de top-50 apps even te vergelijken die ik vorige maand heb gemaakt. WP kan de vraag voor de nieuwste apps helaas nog niet aan.
Ik heb 6 maanden een Samsung Omnia W 8350 gehad en het ziet er in begin wel lekker uit, het blijft vreemd dat WP7.5 niet met Microsoft Outlook niet kan synchroniseren,
??? Op mijn (oude) Lumia800 met WP7.5 heb ik probleemloos mijn Microsoft Outlook kunnen synchroniseren. Zowel de mail als mijn agenda.
Ik mag hopen dat het inmiddels werkt, maar toen ik het nodig had in december 2011 was het iets dat niet kon. Zelfs bij help onder Zune stond het er niet bij.
http://gathering.tweakers...message/37378572#37378572
Hier meer info over mijn introductie met WP 7.5.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 20 augustus 2013 09:10]

In het begin was ik ook zeker onder de indruk, maar na een aantal weken begin je jezelf te irriteren (Lumia 920) aan alle gebreken. Overgens zijn het vooral de applicaties die gebrekkig zijn maar ook WP.

Zo kun je auto rotate nog altijd niet locken, werken de live tiles nog steeds niet (updaten nooit of verkeerd, dit is al jarenlang een probleem wat mij niet zo heel erg moeilijk lijkt om te fixen) en de mogelijkheden om iets in te stellen zijn erg beperkt.

Na een tijdje was ik jaloers op iedereen met een Android toestel, die alles konden doen wat ze maar wilden en het was dan ook een verademing toen ik mijn 920 al heel snel weer in kon ruilen voor een Xperia Z.
Precies, ik ervaar exact hetzelfde. Het is echt te gek voor worden dat je de vrijheid gewoon niet krijgt om roteren uit te zetten, volumes apart in te stellen en nog een dozijn van dat soort lulligheidjes. Om het maar niet te hebben over die giga irritante verplichte search knop die me al een keer of 15 een foto moment heeft doen missen, wat een k*t ding, welke idioot bedenkt zoiets. Ergste is dat het nog verplicht BING is ook, de meest nutteloze search engine ooit.Doodongelukkig dat je daar niks over te zeggen hebt en voor mij reden om terug te gaan naar Android.
Ik gebruik erg veel WhatsApp en was daar niet echt van onder de indruk destijds: de app zelf doet zich voor als mediaplayer zodat het de internetverbinding niet kwijtraakt zodra de telefoon in sleep gaat en het was boktraag.
Dat komt omdat Whatsapp gebruik maakte van de Music.api om op de achtergrond te kunnen draaien. Liever dat dan geen push meldingen.
Is sinds de laatste paar versies anders gebruikt nu de juiste background task api in windows Phone 8.
Ik heb er nog nooit 1 gezien/gebruikt, maar ik weet dat er maar weinig apps voor zijn, of een hele berg troep(kijk maar naar windows 8 store O_o) Dat weerstaat mij van er een te kopen.
De top500 apps van Android en iOS zat volgens mij gegarandeerd in de Store en inmiddels zijn er 170 000 apps te vinden, die zijn meer van iOS kwaliteit dan Google Play.
Van de top 50 nl ios apps stonden er op 28 juli 2013 maar 10 apps van dezelfde maker, met dezelfde naam in de wp store.
Ik ben vernieuwd naar jou verbijsterende resources.
Dus je weet er eigenlijk niks van af? :) De store staat inmiddels vol genoeg, ik mis al zeker een jaar geen apps meer. En Windows 8 is nogal een flop, niet te vergelijken dus.

Naar Windows Phone overstappen was 2 jaar geleden een van mn beste keuzes. De interface is netjes en opgeruimd, voelt goed en vertrouwd aan ongeachte welke app je inzit en m'n Lumia 800 is nog steeds snel na al die tijd. Hij is precies 0 keer vastgelopen terwijl hij eigenlijk altijd bomvol apps zit.
WP8 store al veel troep hebben O_o? Wat denk je dan van de stores van iOS of nog erger, die van Android?
Je vergroot "alle" pros, en bagatalliseerd de nadelen. Ook draai je nadelen (app aanbod) om in voordelen, verzin je statistieken (9 van de 10) en stel je als feit dat WP superieur is.

Mijn bezwaar is ook niet objectief, maar ik presenteer het tenminste niet als feit.
@LCP

Dit is jouw persoonlijke mening (en dat mag uiteraard), maar ik kan dit ook zó schrijven:

9 van de 10 mensen die dat zeggen, hebben nog nooit een iOS toestel gezien in het echt en kennen het alleen maar van plaatjes.
De ervaring leert dat de meeste mensen die sceptisch zijn over iOS, behoorlijk onder de indruk zijn na een demonstratie.
iOS is in veel opzichten superieur aan de concurrerende mobiele OS'en zoals WP en Android. Tuurlijk, er zijn verbeter punten genoeg, maar het platform geeft een compleet andere invulling aan het begrip mobiel OS wat in veel gevallen een veel betere gebruikservaring biedt dan de rest. Daar komt bij dat Apple een enorme meerwaarde geeft aan iOS door de exclusieve apps en features. Denk aan (gratis) navigatie, Music streaming etc.

Een 4" toestel met iOS 7 biedt nog meer. Er is al een rotationlock en nog meer features die het OS goed aan kunnen vullen.

Of:

9 van de 10 mensen die dat zeggen, hebben nog nooit een Android toestel gezien in het echt en kennen het alleen maar van plaatjes.
De ervaring leert dat de meeste mensen die sceptisch zijn over Android, behoorlijk onder de indruk zijn na een demonstratie.
Android is in veel opzichten superieur aan de concurrerende mobiele OS'en zoals iOS en WP. Tuurlijk, er zijn verbeter punten genoeg, maar het platform geeft een compleet andere invulling aan het begrip mobiel OS wat in veel gevallen een veel betere gebruikservaring biedt dan de rest. Daar komt bij dat Samsung, HTC en Sony een enorme meerwaarde geeft aan Android door de exclusieve apps en features. Denk aan (gratis) navigatie, Music streaming etc.

Een 6" toestel met Android biedt nog meer. Er is al een rotationlock en er komen nog meer features die het OS goed aan kunnen vullen.
Eens, ze zouden eens telefoons met Android moeten gaan maken.
De naam Nokia is altijd zeer gerespecteerd geweest en nog steeds volgens mij, maar Windows Phone worden de meeste mensen (volgens mij) niet vrolijk van.

Dat zie ik ook thuis, mijn vader die zegt dat die liever een Android had gehad dan Windows Phone.. Want helaas, die ene app is toch niet voor Windows Phone.. |:(

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 19 augustus 2013 20:38]

Ik ken genoeg gefrustreerde Android gebruikers (Vooral de toestellen onder de ¤300) die zeggen: "Goh, wat is dat ding traag!" of "Loopt dat ding nu alweer vast!".

Ik heb sinds kort op mijn werk een aantal HTC Desire(S), One-V en Wildfire S gebruikers overgezet op een Lumia 520 nadat bijna elk HTC (Android) toestel last had van stabiliteitsproblemen, vastlopers functies die niet werken etc.

De enigste vragen die ik nu nog krijg zijn er enkele over een eventueel missende app of over het gebruik ervan verder zijn collega's erg tevreden over dit toestel en WP8.

Stabiliteit en snelheid zijn wat mij betreft meer waard dan een missende app of VPN support (Die er trouwens aankomt).
Maar het meeste geld wordt in het high end segment geïnvesteerd en daar kan WP gewoon niks brengen door de slechte ondersteuning van Microsoft, anders zou er al een veel beter assortiment high end telefoons kunnen zijn.
Nokia maakt zelf idd hele leuke software, de laatste stap naar succes voor Nokia is Microsofts' ontwikkel team voor Windows Phone, die zouden is sneller moeten inspringen op naar wat de markt vraagt.
Dit wordt mijn volgende telefoon! Mits ze de release geen 3 maanden uitstellen...
Een toestel van 6 inch lijkt me eerder een phablet dan een smartphone zoals ook in de titel staat.
De chipset zal gezien de schermgrootte wel een Snapdragon 800 worden denk ik.
Voor wat betreft de chipset hoeft dat niet. De Windows Phone interface draait veel sneller op mindere hardware dan andere mobiele OSen. Ook heb ik het gevoel dat apps sneller opstarten op mijn lumia dan op bijvoorbeeld een note 2. Dit is de eerste telefoon die mij weer doet denken aan de begindagen van mobieltjes: Als je wilt bellen hoef je niet te wachten op een app die laad en dat geld nu ook voor skype, whatsapp, e-mail en noem maar op.
Ik denk een Snapdragon 600, 800 lijkt me een beetje overkill voor wat WP nodig heeft.
Die snelle chips zijn voornamelijk voor games bedoeld, en dat heeft voordeel bij alle platforms. Je koopt geen dure telefoon met rappe Snapdragon 600 chip om emails te bekijken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 augustus 2013 00:43]

Zou ook weleens mijn volgende phone kunnen worden! Ik vind het jammer dat de 1020 geen full HD scherm heft, deze wel.

Ik zou graag zien dat Microsoft Windows RT voor ARM en Windows Phone 8 samensmelt tot één. Zou gaaf zijn als je een desktopmodus kunt activeren om ook Windows Store apps te openen, of als je een extern scherm, muis en toetsenbord aansluit dat je een traditionele PC omgeving op zak hebt. En dan nog een ARM naar x86 Hyper-V voor volledige compatibiliteit en ze hebben een killer device! Uiteraard met een wireless charging stand. Maar dat zijn dromen...
Ik heb liever dat ze WP8 compilen voor x86 Merrifield chips, en dan de Windows desktop modus mee leveren voor externe schermen.
Intel zegt zelf dat ARM energieefficiënter is dan X86. Maar een snelle energiezuinidge X86 zou ook mooi zijn
waarbij de lens licht uit de behuizing steekt aan de achterkant.

Ik hoop dat ze die uitstulping dan over de hele breedte hebben gemaakt. Anders ligt het toestel nogal onvast terwijl je met 1 hand even een Whatsapp tikt of zo met het toestel op je bureau.
Ik begrijp toch niet wat het nut is van dit soort formaten. Natuurlijk begrijp ik dat de 1 een wat groter scherm wilt dan de ander, maar 6 inch is toch gewoon niet normaal bruikbaar, niemand kan zo'n toestel fatsoen vasthouden en dan ook nog goed besturen. Zelf heb ik de 920 en die vind ik eigenlijk iets te groot (al heeft dit veel te maken met de grote van de behuizing), dus een compact 4,5 zou nog wel kunnen, maar iets als de S4 vind ik toch echt te groot.
Ik heb ook de 920 en qua formaat zou het nog net ietsjes groter mogen, maar 6 inch is toch echt te groot voor mijn broekzakken! Ik denk dat de sweet spot op 4.8 tot 5 inch ligt.
Ik begrijp toch niet wat het nut is van dit soort formaten. Natuurlijk begrijp ik dat de 1 een wat groter scherm wilt dan de ander, maar 6 inch is toch gewoon niet normaal bruikbaar, niemand kan zo'n toestel fatsoen vasthouden en dan ook nog goed besturen. Zelf heb ik de 920 en die vind ik eigenlijk iets te groot (al heeft dit veel te maken met de grote van de behuizing), dus een compact 4,5 zou nog wel kunnen, maar iets als de S4 vind ik toch echt te groot.
Ik hoop dat je ook begrijpt en snap dat je slechts 1 van de 7 miljard mensen op de planeet bent en niet iedereen dezelfde voorkeuren heeft. Dus voor jou kan het weliswaar te groot zijn, anderen vinden het ideale formaat 6".
Dat is niet mijn punt, mijn punt is dat je dit niet meer met 1 hand kan gebruiken waarbij ik de vraag stel, wat is het nu van dit toestel.
Cijfers over onze wereld populatie voegt dan ook niets toe aan de vraag.
[Advocaat van de duivel modus]
Heeft Windows Phone 8 GDR3 een quadcore nodig om goed te lopen?!!!ONEELEVEN!!!111
[/Advocaat van de duivel modus]

Voor Nokia is het goed dat ze straks Full-HD smartphones met WP8 kunnen verkopen, al is het alleen maar om de mensen over te halen die naar checkbox' kijken in plaats van het werkelijke product. Met een Krait 300 of 400, is er ook nog eens genoeg power om wat zwaardere apps voor te ontwikkelen.

Ik hoop alleen wel dat het hiermee ook gedaan is met de onzin dat Android quads nodig heeft om fatsoenlijk te draaien, terwijl WP8 op een telraampje kan draaien.
Ik hoop alleen wel dat het hiermee ook gedaan is met de onzin dat Android quads nodig heeft om fatsoenlijk te draaien, terwijl WP8 op een telraampje kan draaien.
Als je het zo uitdrukt is het inderdaad overdreven, maar dat WP minder zware hardware nodig heeft is gewoon een feit hoor (vergelijk zelf eens zou ik zo zeggen ;))
Ik hoop alleen wel dat het hiermee ook gedaan is met de onzin dat Android quads nodig heeft om fatsoenlijk te draaien, terwijl WP8 op een telraampje kan draaien.
Windows Phone draait wel echt beter dan Android op mindere hardware..
Maargoed, zelfs dan zou ik persoonlijk nog steeds voor de Android telefoon gaan.
Maar apps op WP starten op low end hardware niet heel snel op, daar bieden quad en misschien zelfs octacores wel een goede oplossing.
Weer zo'n slagschip... Kan het niet kleiner???

Heb het al eens eerder gemeld, ook als news submit, er gaan steeds sterkere geruchten over een Sony "Honami" mini die daadwerkelijk een mini naam mag dragen. Volgens geruchten bevat deze een Snapdragon 800, 4.3" triluminos 720p scherm, 20,7mp camera met een of andere G lens? (zegt mij niets) 2 gig ram, 16 gig intern uitbreidbaar, batterij van 2400MAh. Maar blijkbaar is het geen nieuws voor tweakers omdat t Sony is ofzo. Vind t zelf wel heel wat dat je een high-end telefoon in een mini formaat geprakt krijgt! Maar ik blijf dit niet submitten... Misschien dat zo nog wat andere tweakers het WEL te lezen krijgen..

http://www.gsmarena.com/4...ra_incoming-news-6598.php

[Reactie gewijzigd door chimnino op 19 augustus 2013 19:57]

mini die daadwerkelijk een mini naam mag dragen.
en vervolgens
4.3" triluminos 720p scherm
Hoe kun je dit in hemelsnaam mini noemen? Toegegeven, het is kleiner dan de 6" van deze telefoon, maar bij een 'mini' denk ik toch eerder aan een toestel met een 3"/3,5" diagonaal. Mijn 8X heeft ook een 4,3", 720p scherm en die kan ik met de beste wil van de wereld niet mini noemen :P
Was meer in de zin van: iets mini noemen dat daadwerkelijk gelijke specs heeft en dus ook een echte mini variant is! Itt HTC en Samsung waar de mini's ook minder zijn in specs.
Waarom noemen fabrikanten hun "kleinere" editie niet gewoon Lite? Bedoel, het is een kleinere uitvoering *met* minder zware hardware specs. Dus lichter = Lite.
De Sony Xperia Z Ultra Mini ;) hehe
Maar de 8X heeft redelijk grote vezels aan de boven en onderkant waar bijvoorbeeld Androids dat minder nodig hebben door de knoppen op het scherm.
Honami wordt waarschijnlijk ook wel een leuke camera telefoon. Tweakers heeft daar trouwens al twee keer over bericht:

Gerucht: Sony werkt aan smartphone met 20mp camera

Gelekte software Sony-telefoon bevestigt 4k-video en 20MP-camera

De G aanduiding staat bij Minolta en Sony voor de beste lenzen uit hun aanbod. Net zoals Canon de L aanduiding hanteerd voor haar beste lenzen. Dat ss natuurlijk voor een cameratelefoon puur marketing, het is onzin om zo'n klein lensje met lenzen van duizenden euro's te gaan vergelijken.

Hoe dan ook de camera (en met name de sensor) afdeling van Sony is goed bezig de laatste tijd, met vernieuwende producten zoals de RX1 en de nex lijn. Het is niet gek, dat Sony wil proberen iets van dat succes naar haar telefoons wil brengen.
Klopt idd, de Honami wordt echt een killer. Alle slechte punten van de Xperia Z zijn eruit gehaald.
Zoals slechte kijkhoek etc. Kijk maar eens naar het mooie scherm van de Xperia Z Ultra.

Sony gaat hard vooruit sinds ze Ericsson hebben uitgekocht.

Het meest geniale stukje software blijft voor mij nog altijd de pull down bar bij Android. Live tiles kunnen daar in geen jaren tegenop. Helemaal hoe het is uitgewerkt in de nieuwere Android versies 4.2 en 4.3.
Het meest geniale stukje software is wat andere software overbodig maakt ;)

En nu back on topic over de
'Gerucht: 6"-smartphone Nokia krijgt 20-megapixelcamera en quadcore-soc'.
Wat mag dan het nut zijn van 20 MP als de lens niet in verhouding is, en nooit kan zijn?
Oversampling zoals ze bij de Lumia 1020 met de 41 MP camera ook doen. Beste op de markt op dit moment, en het verschil is toch wel groot. Tevens kun je heerlijk zoomen tijdens het filmen.
Les 1 in videografie: nooit zoomen tijdens het filmen.
Misschien wordt er wel weer gebruik gemaakt van de "pureview" techniek.

De grootte van de lens mag dan een tekortkoming van een smartphone zijn, maar de hedendaagse telefooncamera's, en met name die van Nokia, doen niet veel meer onder voor een normale digitale camera.

"....en nooit kan zijn"

Lijkt me een gewaagde uitspraak, gezien de technieken in raketvaart vooruit gaan. Dit zouden ze 10 jaar geleden ook wel hebben gezegd, en er zullen altijd mensen blijven die uitgaan van een conservatieve benadering.

Er is ook een uitstulping aanwezig in de telefoon voor de lens, en een 6" telefoon zal ook wel wat meer ruimte bieden voor een lens dan een 4,3"/4,5" telefoon. Maar met moderne technieken wordt het voordeel van een grote lens langzaamaan gecompenseerd.
Er zijn aan de huidige technologie ook fysische beperkingen. Volgens mij (ik ben geen expert) gaan ze met smartphones redelijk snel oplopen tegen problemen met de wetten van de optica, voor bepaalde foto's zijn nu immers bepaalde lenzen nodig en met huidige technieken zijn die lenzen relatief groot.

Om een 70-200mm F2.8 lens te evenaren op smartphone (er van uitgaande dat de dslr technologie even snel vooruit gaat als de sensortechniek bij gsms) gaan we echt wel nieuwe technologie nodig hebben, een lens moet nu momenteel eenmaal bepaalde afmetingen hebben voor bepaalde optische kenmerken (diafragma, focale lengte,...).

De sensor zelf kan nog veel verbeteren (die van de lumia 1020 is bijvoorbeeld een geniaal stukje vakmanschap) maar optische kwaliteiten van high end lenzen evenaren zit er niet zo rap in, een handheld cameratje kan je bijna evenaren met een 1020 dat geef ik toe maar ik denk dat we vast gaan lopen daarna.

[Reactie gewijzigd door Vnze op 20 augustus 2013 12:58]

Dit wordt vermoedelijk de voorkant van het toestel:
http://cdn.wpcentral.com/...phablet.jpg?itok=S2czKt2m

bron: http://www.wpcentral.com/...-phablet-being-tested-att

[Reactie gewijzigd door Instatic op 19 augustus 2013 20:08]

Naar die foto werd ook al gelinkt in het artikel zelf ;)

http://tweakers.net/nieuw...ne-verschijnt-online.html
Er zijn wel een hoop geruchten de laatste tijd hier op Tweak.
Het begint een beetje op RTL-boulevard te lijken :')
Ik blijf het bijzonder vinden dat een hoge resolutie en meer cores iets is dat als update aan WP8 toegevoegd moet worden. Wat is daar precies update aan? Is het gewoon een kunstmatige begrenzing verleggen (de beruchte "maximale systeemeisen") of is de huidige versie van het OS serieus niet in staat om met meer dan 2 cores en 720p resoluties te werken?

Je zou zeggen dat ze met Metro juist een schaalbare interface hebben, en ze met de "normale" windows kernel zoveel cores kunnen aansturen als er maar in een apaaraat passen.
"... Is het gewoon een kunstmatige begrenzing verleggen..."

Lijkt me eerder een driver kwestie.
Waarom?
Wat moet een drivers anders/extra doen met alléén een hogere resolutie en 4 ipv 2 cores?
WP werkt soepeler dan ieder ander mobiel os, maar wanneer je een 1080p scherm hebt, moet je SoC ook wat upgraden.
Drivers, Metro is ook volledig schaalbaar, ander zouden ze het werk ten tijde van WP8 niet goed hebben gedaan, of toch niet logisch hebben aangepakt.
Voor een quadcore heb je software nodig die gebruik maakt van die 4 kernen.
Of duidelijke instructies die apps op verschillende kernen laten draaien.
Android had tot voor kort al moeite om 2 kernen te gebruiken terwijl de telefoons al met quad en octacore gekocht konden.
WP doet het prima op twee kernen, als de GDR3 update uitgerold is, komt dat eveneens in de SDK voor de ontwikkelaars te staan.
Zodat ze ook echt wat met die kernen kunnen doen.

In mijn familie zijn er een paar Note`s, persoonlijk vind ik het een prachtig formaat.
Imo is Nokia dus lekker bezig.
Groot, snel, een briljant beeldscherm met een hele goede camera, klinkt als het wachten waard.

Alleen jammer dat ze steeds wat uit gaan brengen wat het wachten waard is..... :'(
Het wordt tijd voor even een flutmodel tussendoor zodat we een keuze kunnen maken. :9~
Voor een quadcore heb je software nodig die gebruik maakt van die 4 kernen.
Als WP op de kernel draait waar ze zeggen dat ie op draait (de NT-kernel), dan is die software er al. De kernel is gewoon multiprocessor. Losse apps mogen best singlethreaded zijn: het hebben van meer cores betekent gewoon meer ademruimte voor voorgrondapps terwijl achtergrondtaken niets verstoren.
Verkeerd geplaast

[Reactie gewijzigd door BartezZz op 19 augustus 2013 22:39]