Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 31, views: 30.043 •
Submitter: Rubinski

Developer Markus 'Notch' Persson heeft aangegeven dat hij gestopt is met de ontwikkeling van de sf-sandbox-game 0x10c. De spelontwikkelaar, die mede verantwoordelijk is voor Minecraft, had de ontwikkeling eerder al in de ijskast gezet. Fans van 0x10c broeden op een doorstart.

Het eerdere uitstel werd veroorzaakt doordat Persson naar eigen zeggen last had van een creative block, maar hij gaf aan dat 0x10c op de agenda bleef staan. Ontwikkelstudio Mojang Specifications trok een tweede developer aan om het spel af te maken, maar Persson liet onlangs tijdens een Team Fortress 2-livestream weten dat de ontwikkeling van de game geheel is gestopt. Hij is niet meer geïnteresseerd in de game en wil zich gaan richten op de titels Cobalt en Scrolls, zo meldt Joystiq.

De game 0x10c werd vorig jaar aangekondigd. Het spel speelt zich af in een ruimteschip waarin gamers computers kunnen programmeren. De titel van de game komt van het getal 0x10c, wat de hex-notatie is van 1612, het jaartal waarin de game zich afspeelt. Spelers kunnen andere deelnemers of de ai van het spel bevechten. Dat kan in spacecombat, terwijl het landen op planeten ook mogelijk is. Het spel zou ook een geavanceerd economiemodel moeten bevatten.

Fans van de game hebben aangegeven dat zij, ondanks het nieuws dat Persson stopt met de ontwikkeling, het gameconcept verder willen uitwerken. Dit moet om auteursrechtelijke redenen wel onder een andere titel gebeuren. Ook wordt alle code zelf geschreven. Misschien komt de game, die onder codenaam Project Trillek wordt ontwikkeld, gratis beschikbaar.

0x10c

Reacties (31)

Ach ik weet het zo niet.
Buiten Minecraft vind ik dat Notch meer respect krijgt dan hij verdient, ik wil nog wel eerst een tweede spel zien om te zien of hij het echt waard is. Scrolls is denkik niet iets waar ik heel hard op zit te wachten in ieder geval.

Behalve Minecraft, dat ik oprecht BRILLIANT vindt [en tevens ook redelijk slim gejat én door de community bizar goed ondersteund is, vandaar de enorme hoeveelheid nieuwe content. Vanilla Minecraft V1.0 is toch redelijk saai in vergelijking tot wat Mojang er van heeft gemaakt dankzij de immense input van alle spelers] heeft Notch de afgelopen jaren toch niet veel meer laten zien dan arrogant gedrag, bedenkelijke PR (betaalde vrouwen op hun stand?) en een hoop gemekker over en weer naar Bethesda.

Tot nu toe zie ik MInecraft als brilliante toevalstreffer en ben ik erg benieuwd of hij ooit nog iets goed af gaat maken ipv honderden projecten die allemaal halverwege blijven hangen. Klagen over een coders-block doet hij nu zeker niet voor het eerst.
Als ik het plaatje zo bekijk wat er bij staat dan vindt ik het niet echt mooi er uit zien. Misschien kan ik mij hierin vergissen, maar ik neem toch aan dat de techniek de afgelopen jaren sterk is verbeterd. Bovenstaande doet mij een beetje denken aan een spelletje wat ik wel eens heb gespeeld op een 486 systeem.

Voor de rest is het leuk om te lezen dat fans het spel nog wel willen ontwikkelen. Wie weet wat er dan komt.

[Reactie gewijzigd door hitmaan212 op 19 augustus 2013 13:37]

wat maakt een spel leuk? gameplay

Indien de gameplay goed is, dan maken graphics geen fuck uit!

Zijn de graphics goed, en gameplay ruk, heb je nog steeds een kut spel :+

En daarom zijn titels als minecraft, flyingbirds(?), 8bit commando zo populair; gameplay - gameplay!!!

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 19 augustus 2013 13:39]

Graphics staat niet gelijk aan stijl.

Minecraft ziet er bewust 8-bit uit. Mooier kan je het niet maken als je die 8-bit stijl wilt houden. Er zijn allemaal mods die textures van 1024 pixels op de blokken plakken, dynamic lighting, etc. Ze maken het spel misschien realistischer maar de stijl wordt er niet mooier op.
Minecraft ziet er helemaal niet bewust 8 bit uit. De reden dat het er 8 bit uitziet is dat Notch er weinig tijd in stak om degelijke textures te maken en om laadtijd te minimaliseren.
Daarnaast zijn er genoeg packs die 100x mooier zijn Zo heb je gewoon Faithfull 32x32 en heb je packs die van de standard stijl afhaken zoals Doku, BDcraft, LB Photorealism en Soartex. Het grote verschil is dat de laadtijd gelijk minstens 2x zo lang wordt.
2x niets is nog steeds niets. Het laadt en rendert allemaal prima rap, vooral sinds 1.5 waarin een zeer nare performance bug is gefixed.
Een game moet er vooral professioneel uit zien. Graphics zijn vaak het eerste verkooppunt, vooral bij mobile games. Als iets er echt slecht uit ziet dan zullen de meeste mensen er geen tweede keer naar kijken.

Het hoeft er niet als Crysis 3 uit te zien, maar wel netjes. Deze game zit net op het randje.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 19 augustus 2013 14:51]

Ik speel nog graag NES spellen, ondanks dat ik een PS3 heb staan. Waarom? Omdat het met goede gameplay geen drol uitmaakt hoe realistisch het er uitziet.

Wel moet de look passen bij het spel, neem Day of the Tentacle, hardstikke lowres, maar nog steeds een geweldig spel met een heerlijke animatie stijl.
Ja, maar dat is nostalgie. Als ik een nieuwe game zie met Atari graphics dan zie ik dat de developer weinig geeft om de presentatie van zijn product.
Maar zoals Minecraft ook al heeft bewezen kan een game kan best goed zijn zonder dat hij fantastische graphics heeft. Zolang het idee en de gameplay maar goed is :)
Klopt half. Ik heb ook lang geroepen dat gameplay alles is maar ik ben daar toch op terug gekomen, met name sinds de laatste 2 jaar waarin er allemaal fantastische sfeervolle indie games uitgekomen zijn. Want sfeer maakt ook een heel stuk van de speelervaring, en standaard ziet Minecraft er echt enorm saai uit wat het spelplezier uiteindelijk (toegegeven: wel pas na een jaar) voor mij behoorlijk in de weg ging zitten.

Maar lang leve modloader, texture packs en optifine.

[Reactie gewijzigd door gimbal op 20 augustus 2013 10:12]

Ja inderdaad, Maar een spel hoeft niet mooi te zijn om een hit te worden. Kijk maar naar Minecraft. Ook niet echt een grafisch juweeltje en toch enorm populair.
Volgens mij lag de nadruk vooral op de mogelijkheid om de systemen zelf te kunnen programmeren. Zoals er staat geschreven is hij mede verantwoordelijk voor Minecraft, dat speelt ook niemand voor de high-end graphics volgens mij :)
True, de mogelijkheid om je schip te programmeren en "door te laten werken" terwijl je zelf offline was (door handig te programmeren) sprak erg aan,

En die graphics, Indy developers hebben de "luxe" dat ze spelers graphic packs kunnen laten maken. Zie Minecraft en Dwarf Fortress, de basis graphics zijn "basic" maar die kun je zelf customizen. Van een Indy developer word dit redelijk geaccepteerd.
Gebeurt ook bij de grote jongens (Oblivion, Skyrim) maar daar word een goed "basis" niveau vereist. De fanbase maakt variaties, maar als de basis niet goed is dan is er een stuk meer commentaar vanuit de community (gezien de prijs ook te verwachten).
Volgens mij dezelfde engine als Minecraft, wat er ook niet echt geweldig uit ziet.
Van de andere kant ben ik nog altijd van mening dat de gameplay de reden moet zijn om iets te spelen, niet de graphics.

DE reden dat veel mensen nog steeds retro games spelen.
En fancy graphics kosten ook geld, iets wat veel indie developers niet met bakken hebben liggen.
Nu heeft Mojang volgens mij wel redelijk wat opgehaald met Minecraft, maar ze hebben dan ook meerdere titels op stapel staan.
Heb je Minecraft al eens bekeken, de game waar Markus miljoenen mee heeft verdiend, de game die al jaren lang trouw gespeelt word door meerdere miljoenen mensen tot op heden.
Graphics in een game zijn bijzaak. Als de gameplay goed is maakt de rest veel minder uit. Blizzard bewees dit al eerder met World of Warcraft en zo ook Markus 'Notch' met zijn Minecraft.

Zelf laat het me koud of deze game wel of niet af komt ik ben er tot op heden nog niet in geďnterreseerd, echter hoop ik voor die fans dat er toch een doorstart komt.

[Reactie gewijzigd door Yvilthi op 19 augustus 2013 13:41]

Gameplay is ALLES. Ken zelfs 2D zwart-wit games die leuker zijn dan recente games met over de top graphics puur en alleen omdat de gameplay zo geweldig is. Graphics is leuk maar absoluut niet bepalend of een game goed of leuk is om te spelen.
Persoonlijk vind ik Markus Persson een nogal narcistische persoonlijkheid tonen de laatste tijd. Eigenlijk al tijdens de ontwikkeling van Minecraft, waren er soms opmerkingen/uitspraken die ik niet vond kunnen van een persoon die "eigenhandig" verantwoordelijk was voor de game.

Als je dan van jezelf weet te zeggen dat je een creative block hebt, probeer dat dan te relativeren naar de community en stel een game dan uit met een duidelijke reden. Nu lijkt het een beetje alsof de hele interesse voor 0x10c is verdwenen aangezien ook de tweede developer niets uit zijn vingers kreeg (onder leiding van Markus).

Of fans met zijn allen net zo slim/creatief zijn als de initiele insteek van Persson, dat valt nog te bezien; het zou helaas niet de eerste keer zijn dat een fanbase iets graag wil verder ontwikkelen maar daarin niet slaagt door beperkingen/eisen van de originele bedenker.
Notch is toch al een tijdje ook niet meer de echte ontwikkelaar van Minecraft lijkt me; Het originele concept was ook niet zo super "nieuw"; Dus of het echt zo'n hippe creative mind is, is nog maar de vraag; Oog voor marketing daarentegen ...
Oog voor marketing daarentegen ...
Zelfs dat vraag ik me af. Notch wordt de hemel ingeprezen om zijn gamedevelopment-kwaliteiten, maar die zijn imho totaal overrated. Het enige wat ik hem echt nageef is zijn doorzettingsvermogen. Hij heeft een bestaande game gepakt waarvan de ontwikkeling stop is gezet (InifiniMiner) en dat op z'n eigen manier nagebouwd en uitgebreid, en heeft daar enorm veel tijd ingestoken en hij is er niet mee opgehouden zodra hij geen zin meer had (een eigenschap waar veel programmeurs die iets doen in de hobby-sfeer last van hebben ;)). Het bleek populair, hij ging er geld voor vragen en toen was het een daverend succes.

Ik wil het succes van Minecraft niet bagatelliseren, maar het blijft imho gewoon een toevalstreffer, zoals er wel meer van zjin (neem bijv. Angry Birds). Ik kan ook nauwelijks zeggen dat Notch het sleutelfiguur is achter het succes van Minecraft, dat is de community zelf met al hun mods. Maar ondertussen is hij wel binnen, dat heeft ie goed bekeken ;)
Ik voel een Kickstarter projectje aankomen.
Volgens mij heeft dit wel enorme potentie.
Leg eens uit hoe dit met Kickstarter gelinked kan worden?

Aan geld geen gebrek bij Notch, hij weet alleen niet hoe hij het "fun" kan maken. Daar kan Kickstarter niet bij helpen.
Notch heeft de game laten vallen, en de community wil dit nu gaan oppakken. Dat kan in open source en met gesloten beurzen, maar het kan ook wat sneller met een ontwikkelteam. Dat laatste kost geld, dus is kickstarter zo'n gek idee nog niet.
http://www.geek.com/games...space-game-0x10c-1565266/ schrijft gelukkig wel dat 'Notch' zegt dat als een andere ontwikkelaar bij Mojang er verder mee wil dit wel kan. Dus mogelijk komt de game toch nog ooit.....

Maar ik zie het er ook niet snel komen, misschien kan Notch uiteindelijk ook nog mee helpen met DLC's voor Minecraft. Mojang heeft ooit aangegeven dat ze met behulp van de lang uitgestelde Mod API ook zelf uitbreidingen willen gaan maken. Met een goed DLC voor Minecraft kunnen ze nog weer redelijk wat verdienen aan Minecraft spelers, al word het wel steeds moeilijker om niet totaal overschaduwt te worden door de community, er word voor Minecraft er echt behoorlijk op los gemod (FTB en Tekkit zijn echt behoorlijk complete modpacks die zo veel toevoegen de game is dan zo anders...)

Zelf zag ik 0x10c als iets wat wel eens heel lastig kon gaan worden, je kunt niet zomaar een game maken waar veel technische kennis voor nodig is, maar als je het wel aankondigt dat je hier veel mee kan dan zijn mensen ook weer teleur gesteld als je niet genoeg opties geeft. En spelers gaan het dan wel vergelijken met Industrial Craft, BuildCraft, GregTech, Applied Energistics en dat soort Minecraft Mods dus dat zou een zware klus worden.

Ook wou hij een geavanceerd economie systeem in bouwen en dus servers waar veel spelers tegelijk op konden spelen van Mojang zelf. Dus het MMORPG model. En het maken van een MMORPG is ongeveer een van de moeilijkste dingen waar je aan kunt beginnen op het gebied van game development.

[Reactie gewijzigd door Fireblade75 op 19 augustus 2013 13:59]

Off-topic: Haha, vind het best grappig dat iedereen zeikt om de graphics van GTA V voor de Playstation 3 en XBOX 360, terwijl hier wordt gezegd dat gameplay belangerijker is dan de graphics.

On topic: Jammer dat hij gestopt is met 0X10c leek me een leuk concept, wat nu hopelijk alsnog goed uitgewerkt gaat worden door de fans. Mocht deze gratis beschikbaar komen zal ik hem uiteraard downloaden en playen.

[Reactie gewijzigd door Yssworks op 19 augustus 2013 14:24]

Nu staat dit voor eeuwig op m'n Mojang account: http://puu.sh/45v4E.png
Notch heeft daarnet een blogpost geschreven over wat hij gaat doen in de toekomst.

Eigenlijk komt het er op neer dat Notch te veel druk ondervindt van de fans die te veel verwachten. Notch wil terug naar een manier van ontwikkelen waar alles mag en niets moet:
[...]
What I hadn’t considered was that a lot more people cared about my games now. People got incredibly excited, and the pressure of suddenly having people care if the game got made or not started zapping the fun out of the project. I spent a lot of time thinking about if I even wanted to make games any more.
[...]
[...]
Last week, I participated in the 7dfps and made a hectic shooter greatly inspired by Doom, called Shambles, and it was some of the most fun programming I’ve done in many months. This is what I want to do. I want to do smaller games that can fail. I want to experiment and develop and think and tinker and tweak.
[...]
klinkt als een super tof concept voor geeks, weet alleen niet of het mainstream publiek zit te wachten op het programmeren van "robots".
Als ik dus de graphics bekijk en het woord 'sandbox' in me opneem weet ik al een stabiel, bestaande game(engine) waarop verder gebouwd kan worden ipv het hele wiel opnieuw uitvinden: Cube 2: Sauerbraten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.