Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 65, views: 17.837 •
Submitter: ikbenleon

Het Radboud-ziekenhuis is een proef begonnen met Google Glass. Chirurgen krijgen de mogelijkheid om de bril tijdens een operatie op te zetten, waardoor beelden live gestreamd kunnen worden. De eerste operatie met Glass is inmiddels uitgevoerd.

Dat meldt de NOS, die tevens stelt dat het ziekenhuis tevreden is over de resultaten van de operatie. Tijdens de operatie kreeg de chirurg de Google Glass-bril op zijn hoofd. Met het gebruik van Glass tijdens operaties kunnen beelden live gestreamd worden. Op deze manier kan bijvoorbeeld een zaal studenten live meekijken met een operatie. De beelden kunnen onder andere voor onderwijsdoeleinden ingezet worden. Volgens het Radboud kan gebruik van de bril zelfs beter werken dan over de schouder van de arts meekijken.

Volgens het ziekenhuis was de eerste operatie met gebruik van Glass succesvol en zal er vervolg aan worden gegeven. Zo staan er voor vrijdag nog twee operaties op het programma waarbij de chirurg de Google-bril op zijn hoofd zal zetten. Wel hoopt het ziekenhuis dat met behulp van softwareupdates de beelden minder schokkerig worden. Een deel van de beelden is door het ziekenhuis online gezet. Daarop is te zien hoe bij een patiënt de kaak onder handen wordt genomen.

Google heeft Glass vooralsnog alleen aan een selecte groep ontwikkelaars beschikbaar gesteld. Een consumentenversie van de slimme bril komt naar verwachting pas ergens volgend jaar op de markt.

Reacties (65)

Succes met weglopen als je onder narcose bent.

OT: Als je het artikel leest dan staat er dat het gebruikt kan worden om de beelden te livestreamen naar een zaal vol studenten. Of achteraf als les materiaal. Je hebt namelijk een echt POV zoals je later in de operatiekamer ook gaat hebben.
Hier ga je dus meer uit leren dan van die saaie instructievideo's of plaatjes in een boek.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door NuCl3aR op 15 augustus 2013 18:22]

Tja de bril is klein dus niet visueel storend, lichtgewicht dus niet storend met het bewegen van je hoofd en met een live steam functie idd handig.

Hoewel je extra vergroot optiek om door te kijken wel lastig wordt met een glass op.

Maar eerlijk is eerlijk, het is prettig als je video ook van hoogwaardige kwaliteit is. De 5mp 720p camera is leuk als extra, maar er gaat onnodig veel informatie verloren met deze kwaliteit. En dan geloof ik ook niet dat hij tijdens een live stream de boel flink comprimeert.

[Reactie gewijzigd door Greybeard op 15 augustus 2013 19:29]

Welnee. Nog niet zolang gelden keken we televisie op veel mindere kwaliteit en daarmee kon je prima informatie overbrengen.
Maar waarom kan dit nu pas dan eigenlijk? Een camera op je hoofd dragen kan al veel langer toch? Zo revolutionair is deze toepassing niet.

En het is wel een niet medisch apparaat. Ze moeten het wel goed ontsmetten en er zorg voor dragen dat er de beelden niet per ongeluk op social media komen e.d.
Inderdaad een beetje bizar. Lijkt me meer PR dan wat anders. Ik zou het niet fijn vinden om door een dokter te worden geopereerd die Glass op zijn hoofd. Voor mij is niet het probleem dat filmen maar het feit dat Glass niet binnen het zichtsveld werkt. Gaat er iets fout met de bril dan geraakt de dokter zijn oog afgeleid naar een scherm buiten het zichtsveld.
Ik snap het ook niet helemaal, waarom niet een licht gewicht camera op je voorhoofd. Ik heb genoeg vertrouwen in Google hoewel die meningen verschillen, lijkt het me niet verstandig om een Google device als stream van cam te gebruiken.
Stel heel het Google gedeelte is eruit en je gebruikt puur een aangepaste linux kernel met zo'n glass waarbij je direct de bloeddruk en hartslag ziet lijkt mij wel handig voor een dokter..
Je hebt nu ook camera's die in de lampen verwerkt zitten. Lijkt mij ook prima en veel betere kwaliteit.
Ik zie de meerwaarde niet om hier google glass te gebriuken.
Sorry maar saaie instructievideo's en plaatjes in boeken zijn al 2000 jaar een beproefd en prima werkend systeem.

Wil jij beweren, ten overstaan van alle lezers hier, dat omdat google glass nieuw is, boeken en instructieboeken hebben afgedaan?
Misschien voor leerdoeleinden? Het lijkt me praktisch om doctoren-in-wording naar aanleiding van zo'n video tekst en uitleg te kunnen geven over eventuele problemen ze kunnen tegenkomen. Ook is er makkelijker duidelijk te maken waar je op moet letten etc. etc.
De mogelijkheden zijn m.i. eindeloos :)
Inderdaad, in de defensie industry zijn genoeg betere producten te vinden, m.i. Is dit een typisch gevalletje hype onder de doctoren.
Het is daar (bij het radboud) nu ook de trend om aan alle 'belangrijke' mensen een ipad/iphone te geven, terwijl het een geheel windows netwerk is.
De ipads zijn dan ook NIET medisch gecertificeerd, terwijl er wel medisch gecertificeerde tablets bestaan, met windows, zodat deze netjes met de AD policies te beheren zijn

[Reactie gewijzigd door MrDrako op 15 augustus 2013 21:24]

Als je die windows 7 tablets bedoelt, of eigenlijk laptops met het scherm andersom gemonteerd, dan is dat natuurlijk nooit hetzelfde als een ipad.

Moet zeggen dat ipads in bedrijven wel vaak gekocht worden als hype ding. Zo zie je het bij overheidsinstellingen nu ook heel erg veel. Bij mijn HBO opleiding had de hele afdeling een ipad gekregen... Een enkele gebruikte hem als vervanger van powerpoint, maar heel veel gebruikten hem als ... onderzetter. Geen grapje!

En thuis natuurlijk leuk voor de kinderen van de leraren, er stonden werkelijk waar meer spellen op dan bedrijfs-apps, want die zijn er maar weinig...
Ik denk eerder dat er hier over Windows 8 (mogelijk Windows RT) tablets gesproken wordt... je weet wel, zoals de Surface/Surface Pro, en zo nog wel meer varianten.
"Met het gebruik van Glass tijdens operaties kunnen beelden live gestreamd worden. Op deze manier kan bijvoorbeeld een zaal studenten live meekijken met een operatie."
Lezen!
Lezen is geen probleem.
Begrijp alleen niet waarom het een product van Google moet zijn, of is er sprake van sponsoring wat niet gewenst is in de publieke sector, en zeker niet met een partij die zijn inkomsten vergaard met privacy-gegevens.

Wireless videobeelden verzenden kan vrij eenvoudig zonder al te veel poespas.
https://www.google.nl/sea...A&biw=480&bih=208
En daar zit niet alleen mindere Chinese kwaliteit tussen.
Wat bewijst een 'wireless hd mini camera' google afbeeldingen search precies? Ik ga niet beweren dat er geen alternatieven zijn, maar deze bril zet je op je hoofd en zet een stream aan en je bent klaar. Veel van die cameras in jouw link nemen op naar een sd kaart of wat dan ook, als ze al wireless zijn wil dat ook niet zeggen dat ze live kunnen streamen.

Het had ook een GoPro of wat dan ook kunnen zijn, en dan stond er nu een artikel op tweakers met als titel "radboud-ziekenhuis-test-gebruik-van-GoPro-tijdens-operaties". Zou je dan ook reageren met "Begrijp alleen niet waarom het een product van <merk X> moet zijn? En wat is er mis met sponsoring in de publieke sector als dat educatie van dokters bevordert? En hoe gaat Google deze beelden precies gebruiken voor privacy schending?

[Reactie gewijzigd door martijnpatelski op 16 augustus 2013 22:03]

Ik verwacht dat Google Glass in een ziekenhuis wel op zo'n manier word ingekapseld, dat er op alles restricties zitten, behalve de functies die er voor het ziekenhuis echt toe doen, zoals het streamen van beeld materiaal naar een ziekenhuis server.

Verder kunnen er makkelijk apps worden geschreven voor Google Glass, en heeft de google glass variant van android 4.3 waarschijnlijk ook de restricties die er bij 4.3 zijn bijgekomen, zoals het blokkeren van apps door middel van een gebruikers account.

[Reactie gewijzigd door mobstaa op 15 augustus 2013 18:24]

Waarom zouden ze er restricties opleggen? Als je als dokter tijdens een operatie op Twitter gaat kijken ben je toch niet serieus te nemen? Dan mag je van mij meteen wegwezen. Maar een beetje doktor zal dat zelf ook wel beseffen.

Als een dokter tussen operaties door op Twitter wil zitten moet ie dat vooral doen.

Alsof iedereen massaal continue op Twitter zit te kijken en daardoor allerlei fouten loopt te maken tijdens het werken...

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 15 augustus 2013 19:13]

Voor leerdoeleinden, onder andere? Volgende keer even lezen voordat je post.
Zelfs je ingewanden hebben straks geen privacy meer :P
Over het algemeen wordt privacy zeer serieus genomen door ziekenhuizen. Voor dit soort dingen hoort toestemming gevraagd te worden, wat dan ook het geval zal zijn.
ik denk niet dat "met de hand" operreren toekomst heeft dit zal op zeer kort termijn allemaal overgenomen worden door machines / robots. Daarnaast zal natuurlijk een arts moeten monitoren of dit allemaal correct gebeurd en kan dan eventueel ingrijpen.

Maar hoe dan ook Google is nu wel groot genoeg laten we deze speler niet nog groter worden ...

[Reactie gewijzigd door downcom op 15 augustus 2013 18:25]

Welke kleinere leverancier heeft dan een alternatief voor Google glass?
Google is nu inderdaad wel heel erg groot in de markt van smart-brillen...?
Je hebt liever dat je in het theater ligt met 30 studenten om je heen terwijl je open en bloot daar ligt?
Dit is toch helemaal geen toepassing die ny 'kan vanwege Glass'? Ze hadden die chirurg net zo goed een GoPro van op z'n hoofd kunnen binden. Of om 't even welke draadloze webcam. Beetje raar om het aan Google Glass op te gangen.
Hoezo? Ze gebruiken toch Google Glass? Als ze een GoPro hadden gebruikt, had dat wel in de kop gestaan.
Ik vind het een beetje sensatie verhaaltje. Met een webcammetje op zijn voorhoofd had er geen haan naar gekraaid maar nu is het "nieuws" omdat er google glass bij staat.
Handig kan je nog even rustig de instructie video kijken, onder het opereren :Y)
Google Glass staat nog in de kinderschoenen. Ik vind het nogal gewaagd om in dit stadium operaties mee uit te voeren. Mensen zijn geen proefdieren.
Alsof de operatie er minder van wordt?

Ook is de patient gewoon netjes informed consent gevraagd.

Ik zie niet wat het probleem is. Patient vindt het prima en het is erg leerzaam voor studenten.
Lees jij de tekst wel?
Haha idd, @ThijsLuke doet net of er een scalpel uitkomt die zelf het snijwerk verricht. :')
Maar ach, als ik zie hoe men bezig is in het filmpje dan zou ik met mijn hamer- en beitel ook geen raar figuur slaan, proefdier of niet...en na de narcose maar afvragen waar die helse pijn vandaan komt- nu weet je het. :+
Zodra er iemand op de tafel overlijdt vanwege een fout van de chirurg en een verzekeringsmaatschappij beslag laat leggen op de video vanwege schadevergoeding wegens nalatigheid zal het enthousiasme van ziekenhuis en chirurg over glass wel snel verdwenen zijn.

[Reactie gewijzigd door (id)init op 15 augustus 2013 21:32]