Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 21, views: 11.315 •

Het in Utrecht gevestigde Ronimo Games gaat van moba-game Awesomenauts een versie maken voor de PlayStation 4. Het heeft daarbij de hulp ingeroepen van het eveneens Nederlandse Abstraction Games. Wanneer de nieuwe versie uitkomt, is niet bekend.

"Nadat we een miljoen exemplaren van de game verkocht hebben, gaan we de game geschikt maken voor een vierde platform", laat Ronimo Games weten. Daarmee doet de studio uit Utrecht zich tekort, want de game is al beschikbaar voor Windows, OS X, Linux, de Xbox 360 en de PlayStation 3. Daar komt dus een versie bij voor de PlayStation 4. Wanneer de nieuwe versie uitkomt, maakt Ronimo echter niet bekend. Het werkt bij het vervaardigen van de PS4-versie samen met Abstraction Games uit Valkenswaard. De Limburgse studio werkt behalve aan Awesomenauts ook aan de PS Vita-versie van Duke Nukem 3D.

Awesomenauts is een kleurrijke, tweedimensionale game met een strategische inslag. Het spel ziet eruit als een ouderwetse 2d-platformgame, maar speelt meer als een moba. Dat genre is vooral bekend geworden door de Warcraft III-mod Defense of the Ancients, oftewel Dota. Ronimo speelt met Awesomenauts in op de populariteit van het genre, maar geeft er met de tweedimensionale variant een duidelijke eigen draai aan.

Awesomenauts voor PlayStation 4

Reacties (21)

Vraag me af wie er zulk een game op de PC speelt. KInders?
Er zijn er genoeg die het spelen, ook hier op GoT zijn er volgens mij wel genoeg spelers die het hebben. Ik ben daar in ieder geval 1 van, hij zat ooit in een Humble Bundle. Ondanks dat het kleurrijk is, waardoor het wat kinderlijkt lijkt is dat qua gameplay níet het geval.
Daarnaast zijn die games ook nog eens gratis en kost awesomenauts een paar euries.
En dus? Ik heb meer plezier gehad tot nu toe aan Awesomenauts dan aan LoL, het verschilt dus per persoon wel.
Heb hem zelf ook, maar meer dan een paar uurtjes kon het me niet bekoren.
Dus dan val je in de categorie van jouw eigen eerste zin? :?
Heb hem uit de humble bundle, en mijn strategie omtrent games die ik koop is om ze tenminste te proberen. Anders kan ik er immers ook geen mening over vormen.
Of het dan om games als Thomas was Alone, Vertex Dispenser, English Country Tune of RIP, ik probeer ze allemaal en geef ze een kans.

Bij Awesomenauts kan ik maar niet achterhalen wat mensen erin aantrekt.

Doordat het 2d actie betreft ontbreekt voor mij de diepgang een beetje (niet dat dota en lol echt 3d zijn wat dat betreft)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 15 augustus 2013 12:31]

Juist het snappy platform moeten kunnen spelen is de uitdaging. Awesomenauts is veel trager wat betreft het uit elkaar kunnen laten groeien van een team als er gefeed wordt. Zonder dat er balance issues zijn. Dit maakt dat het als MOBA titel voor potjes zorgt die niet compleet uit verband gerukt worden, zonder dat je met geen mogelijkheid team tactics kunt uitvoeren.

Awesomenauts is inmiddels erg netjes in balans. Ik kan niet stellen dat het perfect is, kwa hitboxes en netcode is het niet helemaal clean, maar ik durf wel te stellen dat het diepgang genoeg heeft en spelers hun kwaliteiten duidelijk kunnen laten gelden.

LoL heb ik werkelijk nooit wat mee aangekund. Dota 2 vind ik toch dé titel wat dit aangaat. (HoN vond ik ook niet echt leuk) Iedereen heeft zo z'n voorkeuren, maar Awesomenauts doet niet werkelijk onder kwa game mechanics. Het is juist dusdanig vergevelijk dat het gespeeld kan worden zonder typische Moba scheldpartijen dat op zichzelf is al punten waard.
In mijn ervaring spelen alle kinderen juist LoL en DotA. Awesomenauts heeft een véél leukere community, en het is een nederlandse developer dus het is nooit verkeerd om ze een beetje te steunen.
Klopt, maar nu was de officiële aankondiging. Zo gaan die dingen...
..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 15 augustus 2013 21:17]

Is deze nu gratis als je hem al in je psn account hebt?

Heeft er trouwens iemand ervaring met de ps3/ps4 API. Je zou verwachting dat even recompilen voldoende zou moeten zijn.
Ik ben bang dat er niet genoeg abstractie in de API zit om een dergelijk hardware verandering zo'n lage impact te hebben(peripherals, instructie set, architectuur, communicatie met OS(Daar misschien nog het minste verandering).
Nou, de PS3 en PS4 zijn qua hardware compleet verschillend.. Het is eerder dat de PC versie redelijk simpel opnieuw gecompileerd kan worden voor de PS4, met mogelijk alleen nog wat extra aanpassingen mbt controls... Maargoed, het is allemaal afhankelijk natuurlijk van wat voor engine ze onderliggend gebruiken.
Het porten van software tussen 2 besturings systemen (van windows naar linux bijvoorbeeld) is over het algemeen een stuk meer werk dan het porten tussen gelijke besturingssystemen maar met verschillende hardware. Wanneer je netjes systeembibliotheken gebruikt (qt, gtk enz) is een port van linux x86 naar linux arm bijna triviaal. Dit zie je bijvoorbeeld in de enorme hoeveelheid software die in de repositories voor de raspberry pi staan.

Vervolgens is de vraag hoe goed de sony bibliotheken zijn. Heb je gewoon een libcontroller.so waarvan de interface niet is veranderd, dan hoef je je eigen code niet aan te passen, maar lees je aan de andere kant de controller met de hand uit van een seriele poort...

Dat het soms bijna een kwestie van hercompilen is zie je bijvoorbeeld tussen de pc en xbox360 en ook tussen de ps2 en psp.

[Reactie gewijzigd door NE5Freak op 15 augustus 2013 13:39]

Ik heb deze game gekocht tijdens de steam sales voor 2euro. Op zich een prima spelletje. Niet echt diepgaand maar volgens mij op dit moment toch wel het meest gespeelde nederlandse game (killzone niet mee gerekend). Netjes van die gasten. Zeker hoe het studenten van de hogeschool Utrecht zijn.
Het spel is heel leuk op lanparty's.

Online ben ik er minder enthousiast over vanwege exploits/hacks:
http://www.youtube.com/watch?v=qXu5ChcQsWI
Ter info: Abstraction Games zit niet in Venlo, maar in Valkenswaard (bij Eindhoven).

Het staat zelfs in een nieuwsitem van gister:
Daarbij haalt de uitgever het Nederlandse Abstraction Games aan, wat waarschijnlijk wil zeggen dat de studio uit Valkenswaard de omzetting naar de PS Vita voor zijn rekening neemt.
Ik dacht al, "huh, dat bedrijf zit toch in valkenswaard, zijn ze dan verhuist, of is het toch een andere"..
Stom, dat bericht heb ik nota bene zelf gisteren geschreven...
en nog steeds niet aangepast....
Dan hoop ik wel dat ze die game dan ook door ontwikkelen.
Bij de PS3 versie (die ik heb) zijn ze gestopt met het implementeren van nieuwe karakters omdat het te duur is. De PC versie (die ik ook heb) wordt wel doorontwikkeld.
Dus PS3 versie is dus niet meer interessant en zonde van het geld.

[Reactie gewijzigd door Gibsinon op 15 augustus 2013 14:04]

Het probleem is dat de game geen duidelijke meerwaarde zal hebben tegenover de huidige console varianten. Het is al de volledige game, afgezien van de nieuwe characters die alleen nog maar op pc komen, en dit is dus alleen interessant nieuws voor mensen die de game nog niet hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013