Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties, 20.012 views •
Submitter: himlims_

Valve heeft aan de ontwikkelaars van het opensource 3d-graphics- en animatiepakket Blender gevraagd of zij de software in Steam mogen opnemen. De ontwikkelaar wil zo modders wijzen op de mogelijkheden van Blender. Ook zijn er ideeŽn om de Workshop te koppelen met Blender.

Blender is een populair pakket bij 3d-designers. De opensource-software is daarnaast in gebruik bij animators. Zo is Blender onder andere gebruikt door het in Amsterdam zetelende Blender Institute voor de twaalf minuten durende sciencefictionfilm Tears of Steel. Ook gamedesigners kiezen in bepaalde gevallen voor Blender. Zo heeft het pakket de belangstelling gekregen van Valve, het bedrijf dat onder andere het Steam-platform bestiert.

In een posting op de officiële mailinglist van Blender vraagt Jan-Peter Ewert van Valve aan de Blender Foundation toestemming om de Blender-software op te nemen in Steam. Daarmee wil Valve zijn software-aanbod voor modders uitbreiden. Ewert wijst erop dat Valve groot is geworden op basis van eigen mods, zoals de pc-games Counter-Strike en Team Fortress, en tools als Blender daarbij onmisbaar zijn.

Valve ziet ook kansen om Blender door middel van plug-ins te koppelen met de Steam Workshop, een sectie van Steam waar modders hun creaties met anderen kunnen delen. Zo zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om bepaalde game-items binnen Blender op te halen vanuit de Workshop om deze vervolgens na bewerking weer te kunnen uploaden. Valve zegt gebruikers van Blender of de ontwikkelaars van het 3d-pakket eventueel te willen helpen met de bouw van dergelijke plug-ins. Of de Blender Foundation daar op in zal gaan, is nog niet bekend.

Blender screenshot

Reacties (33)

Reactiefilter:-133031+126+28+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ton Roosendaal, heeft ook al op dezelfde mailinglist een reactie geplaatst:
Hi all,

To put this in perspective - I've been in contact with JP and others from Valve (they added a donation system, to mark a percentage of sales going to Blender Foundation).

Valve was very interested to find other ways to support Blender, and I suggested them to more activily involve users of their platform in a stakeholder role. That could be by adding forums there, maintaining todo or issue lists, inviting people to contribute to Blender (C or with add-ons).

Game modding is a popular 3d activity online, and Blender for sure has a big following there. Their requirements probably won't differ much from game artists in studios either - it's all about getting the tools well defined and functional, and ensure I/O is as smooth as possible.

JP's suggestion for platform integration I cannot judge really... nor how much it would be a priority or how it can be delivered license-compitable. I'll leave that to the experts here.

-Ton-
Het lijkt me tijd dat AMD eens op Blender inhaakt. De nieuwste render engine van Blender (Cycles) heeft al een tijd lang support voor CUDA maar de ontwikkelaars zijn gestopt met het ontwikkelen voor OpenCL omdat de ondersteuning zo slecht is.

Dit nieuws is dan ook heel goed! Meer bekendheid is meer gebruikers, dķs meer ontwikkelaars die wellicht de ogen van AMD kunnen openen!

Voor iedereen die geÔnteresseerd is:
http://www.blender.org/

En op www.cgcookie.com/blender zijn vast een paar mooie tutorials te vinden :D
De ontwikkelaars zijn gestopt omdat bepaalde technische dingen niet goed werken in OpenCL. Een probleem is dat de kernels te groot werden. OpenGL ondersteunt namelijk geen function call's, CUDA wel. (en dan heb ik het niet over het aanroepen van functies zelf, maar dat OpenGL elke functie moet inlinen).

LuxRenderer heeft hetzelfde probleem als je te veel materialen combineert.
Misschien dat Apple ze de goede richting op stuurt, als de nieuwe Mac Pro uitkomt.
Er vanuit gaande dat daar AMD in komt.
Euhm OpenCl is is ook cuda, maar dan een vertalings laag er tussen. Als je puur AMD wilt moet je gaan naar Stream.
OpenCL is geen CUDA

CUDA is een versie van C die werkt op Nvidia GPU's en alleen Nvidia GPU's
OpenCL is een cross architecturale taal welke op allerlij hardware kan draaien.
GPU's (AMD en Nvidia) maar oop CPU's x86 en ik geloof zelfs ARM.

de 2 talen zijn dus zeker verschillend.
Kan me niet voorstellen dat de makers/uitgevers van Blender hier nee tegen zeggen. Zo krijgen ze mooi gratis publiciteit en een breed publiek zonder er iets (of veel) voor te hoeven doen.

Het idee om Blender aan de Workshop te koppelen lijkt me ook mooi, aangezien veel modders dan over dezelfde tools zullen beschikken. Als ze de Blender files er dan ook bij doen kan je zelfs bestaande mods nog wat naar eigen smaak aanpassen (met toestemming van de maker, natuurlijk).

Het mooie is dat Blender ook verkrijgbaar is voor Mac OS X en Linux, dus Valve hoeft er niets aan te doen om te zorgen dat dit op alle platforms werkt.

Ik zie dit zo wel zitten! Moeten we natuurlijk nog wel even het antwoord van de makers van Blender afwachten, maar zoals ik al zei in de eerste zin zie ik persoonlijk eigenlijk geen reden om het niet te doen.
Er zijn redenen voor, zoals je software te aanhankelijk te maken aan een bedrijf zoals valve.
er zijn allerlei software technische redenen om het niet te toen.
Aan de ander kant kan men Valve niet tegenhouden zolang Valve zich maar aan de GPL voorwaarden houdt. Alleen de naam en het logo zijn niet zomaar te gebruiken, maar dat is met een eigen fork op te lossen.
Ik zie echter wel redenen om dit te weigeren, Blender blijft open source en zo verliezen ze toch wat van hun onafhankelijkheid door door dit te aanvaarden.

Wat ik ze veel liever zie doen is publiciteit maken over Blender (links naar de site, demo's, etc.) en tuts/plugins maken zodat blender toch onafhankelijk blijft behouden en toch van de publiciteit van Valve/Steam geniet.
Hoe verliezen ze onafhankelijkheid door opgenomen te worden in een software repository? Blender is al te vinden in diverse repo's, dus ik zie niet in hoe toevoegen aan een andere de onafhankelijkheid beÔnvloed.
Wat ik ze veel liever zie doen is publiciteit maken over Blender (links naar de site, demo's, etc.) en tuts/plugins maken
En eigenlijk is dat precies wat Valve wil doen, alleen wordt ook de download gehost door Valve.
Ik voorzie net het omgekeerde.

Als blender als voorwaarde aangeeft, dat de software niet exclusief steam wordt, dan kunnen andere distributie-platformen blender ook gewoon opnemen in hun store.

Als ze daarbij ook nog eens zelf plugins ontwikkelen voor hun eigen engines, dan kan Blender in korte tijd extreem populairder worden. Ook buiten het Steam platform.
Ik zie echter wel redenen om dit te weigeren, Blender blijft open source en zo verliezen ze toch wat van hun onafhankelijkheid door door dit te aanvaarden.
Waarom? Ik heb nergens gelezen dat Blender een exclusiviteitscontract aangaat.

[Reactie gewijzigd door tuXzero op 13 augustus 2013 22:02]

[...]

Waarom? Ik heb nergens gelezen dat Blender een exclusiviteitscontract aangaat.
Het kŠn natuurlijk zijn dat Steam dat wil onderhandelen, maar dat verwacht ik in eerste instantie niet.

Ik denk dat mensen de situatie verwarren met VLC voor iOS in de App Store, waarbij Apple zijn voorwaarden (die in strijd zijn met de GPL) aan developers opdringt. Valve doet dat voor Steam-software niet.
Blender is voor mijzelf een fijn programma, alleen missen ze bepaalde dingen die photoshop wel heeft. Met mate voor games zijn deze features er niet.

Bijvoorbeeld, ik wil voor Starcraft een klein M3 filetje maken, waarbij ik ook een portrait maken, maar dat portrait lukt niet goed, ook de M3 plugin opnemen in Blender kan vervelend zijn . Hopelijk kan Blender zelf verbeteren als het word aangeboden op Steam.

Ben ook benieuwd of er support is voor goldsource. Hoewel het 2d is zou je moddels wel kunnen verbeteren, mischien kan de community wel Goldcource 2 maken (de community van vale doet dat soort dingen gewoon, bijvoorbeeld Won2)

Maar ik ben al lang blij.
Met zulke uitspraken heb je je vast niet erg verdiept in het verleden van Blender. Ten eerste is dit pakket ooit juist begonnen als gratis programma met extensies ("C-key") die je voor een schappelijk bedrag (rond de 100 dollar, afaik) kon kopen, welke een tijd later weer onderdeel werden gemaakt van de gratis versie.

Daarna kwam de grote crash en werd Blender helemaal open source gemaakt nadat het werd overgekocht door "de community". Het is nu steeds minder goed mogelijk om de source helemaal gesloten te maken omdat er te veel leden zijn die iets nuttigs hebben toegevoegd en deze hun code onder de GPL hebben uitgebracht. Het "sluiten" van de code zou inhouden dat heel veel nuttige dingen moeten ontbreken in zo'n versie.

Door te zeggen dat dit het begin van het einde is, getuigt van een enorm tekort aan respect voor Ton Roosendaal, de (eerste) man achter deze software. De kerel heeft door de jaren heen nooit anders gedaan dan laten zien dat hij een heel goed betaalbaar alternatief en liever zelfs helemaal gratis software maakt. De ellende omtrent het uitkopen van de investeerders lijkt zijn mening over dat laatste alleen maar te hebben versterkt.

Verder zou je hem eens in levenden lijve moeten horen over hoe enthousiast hij is over open source. Ik weet zeker dat je na zo'n gesprek niet eens meer zo'n uitspraak zou *durven* doen ;) Die man is een brok enthousiasme wanneer het over OSS en Blender gaat!
Die toestemming is toch puur uit beleefdheid?

Ze mogen volgens de GPL toch gewoon de binaries verspreiden mits ze ook de source aanbieden?
De naam en het logo van Blender vallen niet onder GPL en zijn niet zomaar te gebruiken. Een eigen fork met een andere naam en logo wel.
Dit zou erg mooi zijn. Blender is de laatste tijd zich erg goed aan het ontwikkelen tot een volwaardige 3D modeller en nu kan het wel wat meer publiciteit gebruiken.

Het is te hopen dat Blender eindelijk een eind maakt aan het Autodesk monopolie, want die kopen letterlijk alle concurrentie op (zowel Max als Maya als XSI zijn opgekocht door Autodesk, in prijs verhoogt en vervolgens is er maar weinig gebeurt om de software te updaten, zo zou 3DS Max al lang een Mac versie hebben gehad bij een onafhankelijke ontwikkelaar).

Voor 2.5 was Blender een rampzalig slecht programma, maar nu is het een volwaardige applicatie die voor professioneel gebruik geschikt is. Ik vind het onmogelijk om de §4000+ voor een Autodesk applicatie te verantwoorden als Blender grotendeels dezelfde features, betere stabiliteit en hogere snelheid bied.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 augustus 2013 21:08]

Het probleem is dat ze in de professionele sector wss Autodesk producten zullen blijven gebruiken, omdat die software bij hun gekend is, een nieuw programma aanleren kan meer geld kosten. Een ander probleem is dat Autodesk support levert op zijn product, bij Blender moet je hiervoor nog een derde partij inschakelen,die je ook moet betalen. Zolang bedrijven Autodesk gebruiken zullen scholen dit ook doen, want met blender kennis zijn ze niets op de arbeidsmarkt. Hierdoor zal Blender nooit echt concurentie voor Autodesk vormen
Het probleem is dat ze in de professionele sector wss Autodesk producten zullen blijven gebruiken, omdat die software bij hun gekend is, een nieuw programma aanleren kan meer geld kosten.
Dat valt reuze mee, er wordt altijd bizar snel gereageerd op nieuwe software, zo is onlangs een groot gedeelte voor specifieke modeling cases overgestapt op Modo en is de Arnold render snel terrein aan het pakken van de eeuwenoude Renderman software.

Groot voordeel is dat grote bedrijven een goede vinger in de pap hebben bij Autodesk en The Foundry en zo features kunnen pushen of bugs kunnen laten fixen. Een open source pakket is wat onvoorspelbaarder wat dat betreft. Daarnaast mist Blender nog best wel wat features die essentieel zijn om goed in een grote pipeline te werken, zoals goede Allembic en Renderman/Arnold/Vray support.
[...]


Dat valt reuze mee, er wordt altijd bizar snel gereageerd op nieuwe software...
Alleen als die nieuwe software vanuit de ontwikkelaar actief gepusht wordt.

Het grote monopolie in de AV-wereld van bedrijven als Adobe en Autodesk komt voor een groot deel doordat ze hun software goedkoop (of gratis) beschikbaar stellen aan onderwijsinstellingen, samen met educatieve tools en zelfs complete cursuspakketten.

De motivatie daarvoor is ook eenvoudig genoeg te begrijpen: Als je nu mensen opleidt in pakket X, dan zullen ze straks klant voor je zijn van pakket X. Omscholen is namelijk voor veel werkgevers te duur, want een opleiding in pakket Y van de concurrent kost wťl geld en tijd die je medewerkers niet inzetbaar zijn. Resultaat: Werkgevers blijven bij pakket X van Adobe/Autodesk/Avid/enz.

Bijkomend nadeel is dat je als 'hobbymatig' artiest, zelfs als je veel talent hebt, amper aan de bak kan komen met kennis van een ander pakket. Dat je Blender of TrueSpace kan is natuurlijk heel erg leuk en je kan mooie plaatjes maken, maar dat valt niet in te passen in de workflow van een grote productie-toko en zul je je dus moeten omscholen of zorgen dat je ook Autodesk op je CV hebt staan.

En voor de particulier is een programma van Autodesk, laat staan de scholing daarin, onbetaalbaar, terwijl Autodesk de scholing praktisch weggeeft aan bedrijven. Dat is namelijk een stukje reclame en klantenbinding.
Ik ben het niet helemaal eens met je stelling over het gebruik van Blender op scholen. Ik heb Blender op de Universiteit Twente wel gebruikt zien worden, inclusief colleges over hoe je bepaalde dingen moet doen. Het zou me ook niets verbazen als net als bij programmeren het meer het achterliggende idee is dat telt, en niet zozeer welk programma/programmeertaal, al kan ik daar niet met zekerheid een uitspraak over doen.
De meeste studios gebruiken of Linux of Windows voor 3D applicaties. Kleinere studios gebruiken wel eens mac's maar dit valt reuze mee in het geheel.

Voornamelijk linux voor de grotere, en Maya.
heb helaas nooit aan de in mijn ogen zeer gecompliceerde interface kunnen wennen (Cinema 4D mens).
Maar heel goed dat dit aangeboden gaat worden via Steam zodat er misschien beter integratie tussen games en gamedesign komt.
Hopelijk gaan ze over een paar jaar Valve opleidingen aanbieden oid :D
Blender zit standaard in het Ubuntu Softwarecentrum, mooi ;)
Wet een programma met zeer veel mogelijkheden. Maar een annimatiefilm maken is niet voor iedereen weggelegd.
Valve maakt van Steam steeds meer een community platform. En ik ben groot fan van community content. Geweldig idee van Valve!
Ben echt wel benieuwd naar het resultaat, nu ze het hele sdk systeem op de schop hebben genomen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True