Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 94, views: 22.110 •

Microsoft werkt aan software waarmee de controller van de Xbox One te gebruiken is bij Windows-games. De consolebouwer denkt de software in 2014 klaar te hebben. Door de aanpassingen aan de controller is het meer werk dan verwacht om de software te schrijven.

Een woordvoerder van Microsoft maakt in een interview met C&VG bekend dat de consolebouwer werkt aan software waarmee de controller ook onder Windows gebruikt kan worden. "We weten dat mensen de Xbox One-controller aan hun pc willen koppelen en dat willen wij ook. We denken dat we de functionaliteit in 2014 kunnen bieden." Dat Microsoft tot 2014 nodig heeft om de Xbox One-controller compatibel te maken met Windows, ligt volgens de woordvoerder aan het nieuwe ontwerp van de controller. "Hoewel de Xbox One-controller veel lijkt op die van de Xbox 360, is de ingebouwde techniek compleet anders. We gebruiken een nieuw draadloos protocol en de controller kan nu bedraad gebruikt worden. Verder hebben we nu triggers die feedback geven, wat wil zeggen dat er geheel nieuwe software geschreven en geoptimaliseerd moet worden voordat de controller met Windows kan samenwerken."

Dat is niet alles. "Er moet ook nog wel wat werk verricht worden om te zorgen dat bestaande games die met de Xbox 360-controller overweg kunnen straks ook met de Xbox One-controller bediend kunnen worden. Dat lijkt triviaal, maar daar zit nog heel wat werk in", stelt de woordvoerder.

C&VG sprak ook met Zulfi Alam, als Xbox accessories general manager verantwoordelijk voor het ontwerp van de controller. Volgens Alam heeft het ontwerp van de controller 100 miljoen dollar gekost. Hij verklaart het hoge bedrag onder andere uit de honderden testexemplaren die de consolebouwer gedurende het ontwikkeltraject gemaakt heeft. Testers kregen de de nieuwe controller voorgelegd, zonder te weten dat het de controller van een nieuwe Xbox zou worden. Er is volgens Alam ook veel geld besteed aan de ontwikkeling van kleinere force feedback-motoren. De consolebouwer heeft bovendien een nieuwe productielijn voor de vervaardiging van de controller moeten bouwen.

Zulfi Alam toont Xbox One-controller

Reacties (94)

Dat is volgens mij wel een bijkomend voordeel voor de PC gamers, zelf heb ik meer feeling met de controller van Playstation maar ik hoor ook genoeg mensen die zweren bij de controller van de X-Box
Ik moest vroeger niets anders hebben dan de controller van de PS. Maar sinds een klein jaar heb ik toch de overstap naar de XBox 360 gewaagd, en ik moet zeggen dat als ik nu de controller van een PS3 in mijn handen krijg dat het effectief aanvoelt als een inferieur stukje plastic (niets afdoende aan de functionaliteit van de controller, heb het nu puur over het gevoel in de handen)...
Ik heb dus precies hetzelfde, ongeveer 2,5 jaar geleden de XBOX360 gekocht.
Want ik was behoorlijk teleurgesteld in GT5 en een XBOX360 met Forza Motorsport 3 aangeschaft. En moet zeggen behoorlijk fan te zijn van de feeling met de auto's e.d.
Voor die tijd moest ik eigenlijk ook helemaal niets van de XBOX hebben, ik was helemaal PS minded, kan je nagaan :)
dat komt denk omdat je bij de controller van xbox iets meer stevigheid voelt hij zit vol met stukjes plastic die hem op de nodige hoeken goed vast houden dit is bij PS ook wel maar toch iets minder waardoor het al gauw wat goedkoper aanvoelt. x)
Het gevoel draagt voor mij zeker wel bij aan de speelervaring. Bij de PS3 controller "voel" ik constant de aanwezigheid van de controller, bij de 360 heb ik dat een stuk minder. Het voelt zo awkward aan dat de 2 analoge sticks zo dicht tegen elkaar zitten.
Ik heb sinds kort een wireless Xbox 360 controller voor mijn PC gehaald, ik wilde spellen als Darksiders normaal kunnen spelen (gare port). Moet zeggen dat ik super tevreden ben over de controller! Wel zou het jammer zijn als ik dadelijk de Xbox1 ports niet fatsoenlijk zou kunnen spelen doordat ik weer 1 van de opties nodig heb die daar in zitten (al lijkt een trigger feedback niet zoveel toevoegen).
ja dit vind ik ook altijd irritant.. kan bijna niet spelen met die sticks zo dicht op elkaar.. mijn hand is niet in een goede positie dan, waardoor ik vrij snel kramp krijg enzo (ook mede doordat de ps controller veel te klein is voor mijn handen) ik zweer bij xbox 360 controller.. past perfect in mijn handen, en de sticks zitten gewoon waar mijn duimen zitten. ( zonder rare toeren uit te halenXD)
ja dit vind ik ook altijd irritant.. kan bijna niet spelen met die sticks zo dicht op elkaar.. mijn hand is niet in een goede positie dan, waardoor ik vrij snel kramp krijg enzo (ook mede doordat de ps controller veel te klein is voor mijn handen) ik zweer bij xbox 360 controller.. past perfect in mijn handen, en de sticks zitten gewoon waar mijn duimen zitten. ( zonder rare toeren uit te halenXD)
Het blijft natuurlijk wel een beetje subjectief. Grote handen betekent niet per se dat een DualShock niet werkt. Ik heb (voor Nederlandse begrippen) bovengemiddeld grote handen en ik geef toch de voorkeur aan een DualShock.
Nou moet ik wel zeggen dat mijn duim verder kan buigen dan een groote deel van de mensen (zie bijv: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bendable_thumb.jpg ) Wellicht heeft dat ermee te maken maar de enige manier waarop mijn duimen elkaar in de weg zitten is als ik de controller ontzettend hard/krampachtig vastpak en m'n polsen naar binnen duw..

Ik krijg juist (heel snel) kramp van Xbox (360) controllers.
Ik heb ook meer feeling met een PS controller maar een Xbox controller voor de PC is bij de meeste games plug and play.
Ik ben jaren lang PS controller fan geweest. Maar heb nu een 360 controller voor mn PC. Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk kan ik hem toch alleen maar beter noemen dan de PS controller. Ik denk persoonlijk dat voor mij het verschil zit in de hoogte van de sticks.. Bij de PS controller zijn ze wat hoger waardoor je "slagen" groter worden. In theorie zou dat preciezer moeten zijn, maar het is eigenlijk net te hoog waardoor het toch niet helemaal ontspannen speelt.
Ik vind de PS controllers rampzalig.

Ik heb in mijn leven iedere controller van de grote consoles in mijn handen gehad en heb vroeger ook enorm veel uren doorgebracht op de Playstation, maar toen ik de 360 controller in handen kreeg (en daarvoor ook al de Dreamcast controller), viel die van de PS in het niets.
Als ik nu ook mijn PS3 controller vasthoud, dan voelt het gewoon niet prettig, de knuppeltjes vind ik niet fijn, de ligging al helemaal niet en de grote is nog wel het grootste minpunt, waar ik de 360 controller helemaal in mijn handen kan klemmen, kan dit bij de PS3 controller niet, want dan raken mijn duimen elkaar. Het enige plus wat die PS controller heeft, is de bij veruit superieure 4 punts (naja 8 eigenlijk :P) knop, want die is bij vechtspellen bijvoorbeeld veel beter dan die van de 360.

Verder prettig dat de One controller wordt ondersteund door Windows, gebruik al 7 jaar een 360 controller op de PC en de ondersteuning is eigenlijk altijd perfect, ontwikkelaars zien het dan ook als een standaard.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 13 augustus 2013 12:12]

ik heb best nogal grote handen en de ps3 controller dat is echt niks voor mij ( me vingers zitten niet lkkr op de triggers en glijden eraf, duimen komen tegenmekaar als ik de pookjes gebruikt, en het vast houden zelf tja lijk net of ik gewoon een stuk plastic vast heb want niet lekker aanvoelt )

doe mij maar de XBOX360 controller totaal geen problemen mee nooit zn fijne controller in mn handen gehad (( geen fanboy ik speel liever op een playstation 3 omdat die betere games hebben alleen jammer van de controller ))
Ik ben wel nieuwsgierig naar die andere ontwerpen. Deze lijkt uiteindelijk heel veel op de oude.
Volgens mij blijft dat ontwerp ook zo, alleen de techniek die gebruikt wordt is geheel anders.
quote:"Hoewel de Xbox One-controller veel lijkt op die van de Xbox 360, is de ingebouwde techniek compleet anders.
Dat weet ik wel, maar ik ben gewoon benieuwd of ze misschien ook hele furturistische/bizarre ontwerpen hebben gemaakt.
Ah zo op die manier, ja inderdaad nu je het zegt wellicht een met geheel touch screen :)
Controllers zijn al behoorlijk uitgekristalliseerd. Iets nieuws zal bijna nooit beter zijn. Je ziet hetzelfde bij bijvoorbeeld fotocamera's. Die zou je ook totaal anders kunnen maken omdat je niet meer vast zit aan een filmpje wat er in moet passen, en toch blijft het hetzelfde, domweg omdat er 100 jaar ontwikkeling in zit.
Volgens de berichtgeving van Kotaku hebben ze ook een prototype gemaakt met geur, hoewel het leuk was hebben ze het protoype toch weer in de prullenbak gegooid. Het is namelijk niet zo fijn om na een half uurtje gamen een woonkamer te hebben die stinkt naar verbrand rubber...

Ook hebben ze gekeken naar een scherm zoals sony heeft gedaan, uit hun overtuiging voegt dat weinig toe en is het meer een afleiding dan nuttige toevoeging op een controller, ook speakers hebben ze verwerkt in een prototype. Dit werkte juist desorienterend volgens hun testen...

[Reactie gewijzigd door Strykeforce op 13 augustus 2013 12:01]

Er zijn 2 vragen die ik nog beantwoord wil zien:
- Is het met de huidige draadloze receiver te gebruiken of moet hier een nieuwe voor gekocht worden?
- Voor welke versies van Windows zijn ze aan het werk?
We gebruiken een nieuw draadloos protocol
Ik denk dat 1 vraag al beantwoord is, de 2e vraag zal je 99% zeker kunnen beantwoorden met Windows 7 en Windows 8(.1)
V1 ) Nee de controller gebruikt een nieuwe draadloze techniek.

V2) Windows Vista, W7 en W8.. XP onduidelijk, ondersteuning is voor XP ook erg laag voor andere nieuwe hardware. Grote kans dat XP dus niet meer werk.
V1 ) Nee de controller gebruikt een nieuwe draadloze techniek.
Dat is, denk ik, niet per-se waar.

In het artikel staat:
...is de ingebouwde techniek compleet anders.
en
We gebruiken een nieuw draadloos protocol
Jij combineert die twee, maar de gewijzigde techniek kan ook in de sensors e.d. zitten. De force-feedbackmotoren worden zelfs met naam genoemd.
En een protocol is slechts een manier waarop informatie op een signaal wordt afgehandeld. Dat kan volledig softwarematig zijn. Het signaal zelf en de hardware die deze verzend en ontvangt hoeft helemaal niet anders te zijn. Net zoals je met je WiFi-kaart ook verschillende protocollen kunt ontvangen.

Het is best mogelijk dat je gelijk hebt, maar met zekerheid valt het niet uit het artikel te halen.
In de video word gesproken over een bandwidth die 20x hoger is, en een latency die omlaag gegaan is. Vrij veilig om er van uit te gaan dat er een nieuwe techniek betreft imho.
Vandaar ook mijn voorbeeld van de WiFi-kaart.

Mijn hypermoderne laptop met IEEE 802.11n-WiFi communiceert prima met mijn accespoint van 10 jaar oud (IEEE 802.11b).
Dit is analoog met hoe de controller van de xbox backwards compatible zou kunnen communiceren met de huidige draadloze receiver.

Backwards compatibility is een normaal verschijnsel in de computerwereld.

Nogmaals het KAN best zijn dat die backwards compatibility niet is ingebouwd, maar het KAN ook best dat dat wel gebeurt. Het zou precies de complexe factor kunnen zijn waar men het over heeft.

[Reactie gewijzigd door T-men op 13 augustus 2013 11:57]

Over het algemeen zijn die grote multinationals er niet vies van om nieuwe hardware net dat beetje anders te maken zodat je het wel opnieuw moet aanschaffen.
Lijkt me niet dat je dezelfde draadloze receiver kunt gebruiken, het protocol is blijkbaar anders. Als het zo ingewikkeld is zal het dus vast niet in een drivertje zitten oid.

Windows 7/8 zal ondersteund worden neem ik aan, xp ongetwijfeld niet, daar loopt de support in 2014 voor af dus daar zie ik het nu niet zo van in, geredeneerd vanuit Microsoft.

We gebruiken een nieuw draadloos protocol en de controller kan nu bedraad gebruikt worden.

Dat snap ik niet helemaal, je kunt de huidige Xbox controller ook bedraad gebruiken op de PC. Het lijkt alsof ze dit aandragen als een nieuwe feature.
Ik denk dat ze meer bedoelen dat het gaat zijn zoals de huidige PS3 controllers. Een draadloze controller kan je ook een kabel op aansluiten, wat bij die van de XBox niet het geval is, daar heb je ofwel een draadloze controller, ofwel bekabeld (dus twee verschillende modellen).
Dat is niet helemaal waar. Je kan de draadloze controller ook met het 'oplaadsnoer' verbinden met USB en dus effectief de controller bedraad gebruiken.
Je kan hem zo opladen, maar over USB wordt geen data verzonden bij de draadloze controller.
Bij de controller van de Xbox One wel. Sluit je deze aan met USB dan schakelt deze de draadloze overdracht af en werkt met de kabel. Dat zeggen ze zelfs in de video. Men wou in plaats van 2 controllers (een bekabelde en een draadloze) voor 1 controller gaan die beiden kan. De reden waarom ze voor standaard mini-USB gekozen hebben is (naar wat ik heb gelezen) omdat je dan ook gewoon de kabel van je Windows Phone kan gebruiken voor op pc.
Ik vond dit al extreem dom met die 360 controller inderdaad. Ik ging er vanuit (domme ik) dat ik mijn wireless controller wel met een kabeltjes zou kunnen gebruiken, maar het fungeert alleen als oplaadkabel (waar je dus ook niks aan hebt met normale AA batterijen). :+
Het betekent dat je achterop je controller een micro USB poort hebt, en wanneer je een overal te verkrijgen micro USB->usb kabel erin propt je een beraden controller hebt.
Je zult waarschijnlijk een nieuwe draadloze receiver nodig hebben.
De nieuwe Xboxone controller wordt wel automatisch een wired controller als je een standaard usb kabel aansluit dus een draadloze receiver is in principe niet eens nodig voor aansluiten op de pc.
@Wubinator

Voor welke windows

XP: Out of the question komt die sowieso niet meer voor aangezien de volledige ondersteuning volgend jaar afgelopen is, zelfs nieuwe internet explorer of windows media player kwam er al niet meer voor.

Vista: Is ook kleine kans aangezien de nieuwste directx alleen voor Windows 8.1 nog maar zal zijn.

Windows 7: Kans vrij groot aangezien populair OS is nog en voorlopig zal blijven

Windows 8.1: Komt die sowieso op windows 8 noem ik niet aangezien mensen met 8 een gratis update naar 8.1 krijgen.
En je straks gewoon standaard windows 8.1 gaat kopen.
Uhhh iets zegt in mij dat het redelijk vaag over komt. Gezien de console op x86 arch is gebouwd. Software voor windows ja beetje vaag.

Daarnaast kan ik wel begrijpen dat bestaande games ook ondersteund moeten worden daar kan wel wat ontwikkel tijd in zitten juist door de veranderingen.

maar 2014?? Das wel een erg lange ontwikkel tijd..
Uhhh iets zegt in mij dat het redelijk vaag over komt. Gezien de console op x86 arch is gebouwd. Software voor windows ja beetje vaag.
Dat de hardware architectuur hetzelfde is houdt niet in dat dat ook geldt voor de software architectuur. Bij PC's moet veel meer rekening worden gehouden met verschillende configuraties.
Daarnaast kan ik wel begrijpen dat bestaande games ook ondersteund moeten worden daar kan wel wat ontwikkel tijd in zitten juist door de veranderingen.
Daar zit weinig ontwikkeltijd in. De onderliggende architectuur, XInput, is de de-facto standaard voor moderne spellen. Ook is de controller hetzelfde genoeg, omdat knoppen van de Xbox 360 controller 1-op-1 zijn te mappen naar knoppen op de Xbox One controller. Backwards compatibility zal geen probleem zijn.
maar 2014?? Das wel een erg lange ontwikkel tijd..
Er moet ook een receiver voor de draadloze Xbox One controllers ontwikkeld worden. Bovendien zal het niet de hoogste prioriteit hebben bij Microsoft, omdat Xbox 360 controllers gewoon blijven werken en nog volop op voorraad zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 augustus 2013 10:45]

Microsoft heeft al eens aangegeven dat de X1 gebouwd is op een variant van de NT kernel en dat delen gelijk zijn aan W8.

In de controller zit daarnaast natuurlijk wel nieuwe features in zoals feedback in de trigers. Dat moet opnieuw gemaped worden in de games en eventueel een aantal aanpassingen in de driver sets van de controller om deze te kunnen laten werken met oudere games.

De reciever is al lang ontwikkeld. Die zit namelijk al in de X1. Het is niets meer dan die chip ombouwen naar een USB device. Daar zit echt niet zoveel ontwikkel tijd meer in.

Vergeet ook niet dat veel mensen nu die een 360 hebben hun console inc games gaan verkopen om zo geld over te hebben voor de X1. Dat houd dus in dat de console inc controllers zal worden verkocht. Die mensen zullen dus ook hun controller willen verkopen. Somige mensen hebben maar 1 controller omdat ze toch vaak alleen spelen. Ik neem mijn eigen controller ook mee naar mn broertje als we samen een game avondje hebben.
De controller werkt al op een PC.

E3, de zogenaamde "Xbox One":
http://hexus.net/media/up...230-b4fd-d367ebbcf97c.jpg
Uhhh iets zegt in mij dat het redelijk vaag over komt. Gezien de console op x86 arch is gebouwd. Software voor windows ja beetje vaag.

Daarnaast kan ik wel begrijpen dat bestaande games ook ondersteund moeten worden daar kan wel wat ontwikkel tijd in zitten juist door de veranderingen.

maar 2014?? Das wel een erg lange ontwikkel tijd..
Ze hadden de controllerknoppen ook gewoon dezelfde signalen kunnen laten versturen als een (USB) keyboard en muis, dan heb je helemaal geen extra software nodig,
alleen ff de jusite keys in stellen in de game.

Sterker nog, nu ik er over nadenk, vraag ik me af waarom dit niet al bij de eerste xbox gebeurd is? Die controllers zijn al USB-compatible dacht ik?
Dan heb je toch de zelfde problemen als met een Toetsenbord?

in andere woorden geen gedoseerde mogelijkheden (vol gas of geen gas ipv een beetje gas geven)
Ben benieuwd, wanneer de standaard toetsenbord en muis compatibel zijn met de nieuwe X-box. Veel interessanter, naar mijn mening. Voor de PC zijn al zoveel opties op joystick/gamepads er op aan te sluiten terwijl er voor de X-box geen reŽle oplossing is voor het gebruiken van toetsenbord en muis als gamebesturing.
Ik:) En zo zijn er nog bergen meer te vinden! De "strijd" tussen xbox en playstation is al erg oud en zal er nog lange tijd blijven. Net als die tussen ios en android:)

Ik heb nu een 360 en zie absoluut de voordelen van de nieuwe playstation, maar blijf toch echt bij de xbox. Vermaak me er kostelijk mee en de spellen die enkel voor xbox zijn, blijven toch mijn favorieten...grootste voorbeeld is gears of war:)

Als alles cross-platform was, werd de keuze een stukkie moeilijker denk ik!
Afgemaakt door wat? Specs zijn nagenoeg hetzelfde. De GDDR5 op de PS4 is sneller dan de GDDR3 van de Xbox, maar daartegenover staat weer het eDRAM wat op de Xbox zit. Uiteindelijk ontlopen ze elkaar niet zo veel.

Daarnaast heeft in mijn ogen de Xbox One een veel fijnere controller. Ik snap niet waarom Sony zo blijft vasthouden aan de onlogisch geplaatste sticks. Je gebruikt tegenwoordig een stick veel meer dan een d-pad, maar toch zit de d-pad op de plek waar je duim zit als je hem in rust houdt.

Ik denk dat wanneer ik een nieuwe console zou kopen dit toch echt eerder de Xbox One zou zijn dan de PS4. Heb van deze generatie alle consoles gehad (Wii/Xbox360/PS3), maar alleen de 360 is veel gebruikt. De PS3 redelijk snel al weer verkocht (vanwege de controllers) en de Wii staat al een tijdje in een kast.
Dan zou ik toch maar wachten tot je ze beide eerst mag aanraken. Ik weet niet of je je hebt verdiept in de Dual Shock 4 controller van de PS4, maar daar zijn alle developers lovend over namelijk. Ik zie je namelijk alleen maar praten over de PS3 controller.
Afgemaakt door wat? Specs zijn nagenoeg hetzelfde. De GDDR5 op de PS4 is sneller dan de GDDR3 van de Xbox, maar daartegenover staat weer het eDRAM wat op de Xbox zit. Uiteindelijk ontlopen ze elkaar niet zo veel.
Een belangrijker en groter verschil zit hem in de Grafische kaart die ze beide gebruiken, die van de PS4 is stuk sneller (op papier)
Wie gaat uberhaupt nog een xbox one kopen, als je hem vergelijkt met de ps4 word hij echt afgemaakt.
Nergens in het artikel staat dat je een Xbox One moet kopen om de controller te kunnen gebruiken. Je kan binnenkort, net als met de huidige controllers van de 360, gewoon naar de winkel gaan, voor enkele tientjes een controller kopen en deze gebruiken onder Windows voor je games of andere zaken.

In tegenstelling tot de regelmatige comments dat games teveel geport worden, is dit dan wel weer handig omdat developers ook rekening kunnen houden met controllers op Windows en mogelijk niet eens al te veel hoeven aanpassen bij hun games.

In tegenstelling tot de controllers van de PS3, zijn de 360-controllers ook nog eens simpeler aan de praat te krijgen onder Windows.
Euh, ik denk ik! Zie nl meer in de xbox dan in de ps4!
Alleen al dat Microsoft lef had om iets te proberen en te veranderen prijst hen!
Sony loopt alleen maar achter anderen aan en komt met niks vernieuwends!
Qua hardware ontlopen ze elkaar niet en de games zien er op een ps4 echt niet beter uit ofzo hoor!!
Heb een gevoel dat er bij de xbox meer mogelijkheden en features komen, plus dat het online gebeuren bij microsoft beter is en groter en stabieler werkt!

Ga echt niet op 100 euro kijken voor een product wat ik de komende 10 jaar ga gebruiken!
Microsoft innoveert en probeert vooruit te kijken. Sony blijft hangen en reageert alleen maar!
Heb nu een Ps3, maar stap wel over denk ik
Verdiep je nog eens verder in de PS4, volgens mij weet je echt de helft nog niet namelijk. Van de belangrijke zaken is het namelijk allang duidelijk bij Sony.

Volgens mij is duidelijk Microsoft die achter Sony aan loopt, terwijl Sony allang hun visie heeft laten zien in februari, en dat is dat hun focus ligt op games. Dat wilt niet zeggen dat er geen multimedia aanwezig is?

Een beetje verder denken en kijken dan je neus lang is, zou ook niet erg zijn....
IK!

En al zou de PS4 een fractie sneller kunnen zijn. Dan moet dat er door een game ontwikkelaar ook nog uitgehaald worden.
De veranderingen die Microsoft heeft doorgevoerd vind ik verstandig, de architectuur is veel dichterbij getrokken aan de PC. Hierdoor word de ontwikkeling van games vereenvoudigd!
Daarbij kan Forza Motorsport enkel op een XBOX gespeeld worden, alleen daarom al zet Sony zichzelf buitenspel :)
Oke Gran Turismo kan niet op de XBOX gespeeld worden, dat weet ik!
Maar die games zijn niet meer zo goed als ze vroeger zijn geweest helaas.
We weten dat mensen de Xbox One-controller aan hun pc willen koppelen en dat willen wij ook. We denken dat we de functionaliteit in 2014 kunnen bieden.
Dat zal vast opgaan voor de 360 controller, maar de daadwerkelijke reden van Microsoft is om de hype voor Xbox One op gang te krijgen.

Het voelt alsof Microsoft voor het eerst op zijn knieŽn ligt en leert de, naar mijn mening, arrogante houding aan de kant te zetten. Zolang de console niet is aangeschaft mag Microsoft er alles aan doen om gamers over de streep te trekken. Als eenmaal veel consoles zijn verkocht heeft Microsoft een 'zekerheid' op meer verkopen in Xbox One games en accessoires. Met andere woorden een zekerheid op inkomsten. Dit betekent dat Microsoft weer meer ruimte heeft om haar eigen financieel gerichte plan te trekken en minder door de knieŽn te gaan voor de doelgroep.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 13 augustus 2013 10:43]

Niet helemaal waar, ik heb een 360 in mijn slaapkamer en een gamePC in mijn woonkamer en ik gebruik daarvoor dezelfde controllers (scheelt weer geld).
Voor mij is dus het kopen van een XBox One mede daarvan afhankelijk. Ga geen 2 controllers kopen alleen voor de One want dat is VEEL te duur.
De Xbox One draait op een uitgeklede Windows kernel, hoe moeilijk kan het dan zijn om de driver te porten?
Het lijkt me niet straight-forward. Of althans dat mag ik hopen. Op een console kun je veel dichter tegen de hardware aan coden. Daar heb je eigenlijk ook geen user and kernel space nodig of echte Hardware Abstraction Layers zoals in desktop Windows. In pricipe kun je op de Xbox de controller support keihard inbouwen in DirectX ... en zonder echte driver werken.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 13 augustus 2013 10:44]

Omdat het om meer dan alleen drivers gaat, zo moet waarschijnlijk DirectInput uitgebreidt worden om de trigger feedback te ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 13 augustus 2013 10:47]

De Xbox One draait op een uitgeklede Windows kernel, hoe moeilijk kan het dan zijn om de driver te porten?
De Xbox One heeft 3 verschillende kernels aan boord welke op bepaalde vlakken samenwerken om de volledige user-experience te voorzien. Dat betekent dat het gebruik van een controller op de Xbox One ook moet worden "geregeld" door meerdere hooks/drivers/communicatie door de kernels onderling.

Het is dus zeer waarschijnlijk onmogelijk om 1 driver te maken en deze te porten/migreren naar de desktops met Windows 7/8. Sterker nog; al zou de controller op de Xbox One alleen maar op een uitgeklede Windows 8 kernel draaien, dan nog is deze kernel/driver dusdanig anders dat het lastig wordt om deze zomaar te installeren op een "recent" systeem met Windows Vista of Windows 7, om nog maar te zwijgen over mensen die nog steeds XP aan hangen.
Alsof er een half jaar of langer aan een driver gewerkt moet worden. Ik geloof er weinig in, tenzij ze bewust te weinig mankracht er op in zetten lijkt me dat veeeeeeeeel te lang...

Ik zou niet weten waarom, maar ik vind het over komen als tijd rekken...
Ze zeggen toch zelf dat het om meer dan alleen de drivers gaat.
Driver zal toch echt wel het meeste werk zijn, dus vandaar dat ik die bij de naam noem. Die zou ook al zonder extra software gereleased kunnen worden trouwens.

Tenzij ze met een softwaresuite komen van GB's groot zie ik nog niet in wat er zo lang moet duren...
Als ik het artikel zo lees werkt het dus niet zo makkelijk, want dan heb je een driver zodat je controller wordt herkend door de pc... maar dan moet de game er ook nog mee om kunnen gaan. In nieuwere games kan dat protocol worden ingeprogrammeerd, maar voor oudere games die deze nieuwe gamepad niet herkennen zal er een oplossing moeten komen en dat is dus blijkbaar waar het meeste werk in zit.

Ik vraag mij dan af waarom men dan heeft gekozen om helemaal opnieuw te beginnen terwijl er ook verder op het oude protocol gebouwd kon worden met het oog op compatibliteit. Nu komt het op mij over dat ze extra werk hebben verricht om het wiel opnieuw uit te vinden, wat er voor zorgt dat er nůg meer extra werk is om het weer goed werkend te krijgen op de pc.

Overigens even reageren op de 'verbazing' van sommige mensen dat het zo lang moet duren... ik hoop dat men realiseert dat de controller in principe voor de console is ontworpen en dat er dan ook maar nergens een verplichting of een belofte lag om de controller ook voor windows beschikbaar te maken. Dit artikel kondigt dit juist aan en men begint gelijk te zeuren dat het te lang duurt... wees blij dat het beschikbaar komt!

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 13 augustus 2013 13:03]

Je beseft toch dat de One nog steeds niet te koop is? Momenteel zal de prioriteit daar wel bij liggen. Als deze dan in november uitkomt, en MS begint met de ontwikkeling de drivers moet het ontwikkeltraject maar een dikke maand duren om 2014 te zijn...
Ja neemt niet weg dat ze er al jaren mee bezig zijn hoor :) Datum dat iets uit komt zegt vrijwel niks over een product, kan rustig een jaar in de vriezer hebben staan wachten...
Ik ben het voor 1 keer eens met watercoolertje ;-)
Er gaat werkelijk een hoop mis als je een half jaar of langer moet ploeteren op een drivertje.
Laat staan dat je 100 miljoen dollar hebt uitgegeven aan het ontwerp van je controller....
Klinkt mij allemaal als een falend project ;-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013