Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties, 26.470 views •

Het Zweedse e-sports-team Alliance heeft in een door Valve gesponsord Dota 2-toernooi de hoofdprijs van 1,43 miljoen dollar gewonnen. Het prijzengeld zou het hoogste bedrag zijn dat ooit tijdens een e-sports-toernooi voor een speltype is uitgekeerd.

Alliance speelde de finale van battlegame Dota 2 tegen het Na'Vi-team, afkomstig uit Oekraïne en winnaar in 2011. Het Zweedse team kwam in een best-of-five-serie als winnaar tevoorschijn met een eindstand van 3-2. De Alliance-leden wonnen daarmee de hoofdprijs van 1.437.204 dollar, het hoogste bedrag dat ooit op een e-sports-toernooi voor een speltype is uitgekeerd, zo meldt de BBC.

Het Na'Vi-team won met zilver een bedrag van 632.370 dollar, terwijl de nummer drie, het Neolution Orange-team uit Maleisië, 287.441 dollar in ontvangst mocht nemen. In totaal kende het Dota 2-toernooi The International een prijzenpot van 2,87 miljoen dollar.

Aan het The International-toernooi, dat in de Amerikaanse stad Seattle werd gespeeld, deden zestien teams uit twaalf landen mee. Dagelijks zouden er gemiddeld 1700 toeschouwers bij de wedstrijden aanwezig zijn geweest, terwijl er tot 600.000 gamers de livestreams bekeken.

In de Verenigde Staten is e-sports in opmars. Het land geeft, na aandringen vanuit de pro-gamers, inmiddels tijdelijke werkvergunningen aan buitenlanders om op Amerikaanse bodem te kunnen trainen en spelen, een regeling die het al langer hanteert voor topsporters, zo schrijft de LA Times.

Alliance, de Dota 2-winnaars op The International

Reacties (79)

Wat een geld. Maar relatief goedkope reclame voor je naam om het op zo`n manier te doen...
Vooral gezien Valve het zelf vrijwel geen cent heeft gekost, aangezien door de handige verkoop van een toernooi-gerelateerd item ze 4,8 miljoen heeft opgebracht.
Dat is juist de pot is gesponsord door de verkoop van het Compendium.
Even van iets naar beneden: De gehele prijzenpot is community funded. Valve heeft een digitaal toernooi-gerelateerd item in de verkoop gedaan voor $10. Dit item gaf je in-game items (Interface, Koerier, Taunts etc.) gerelateerd aan het toernooi.

Dit item is 480,000 keer over de toonbank gegaan. Dat is dus een revenue voor Valve van 4.8 miljoen. Van de opbrengsten van het item ging 25% naar de prijzenpot. De prijzenpot begon op 1.6 miljoen. De community heeft er nog 1.2 miljoen bijgefund en dan heeft Valve nog 3.6 miljoen over om de resterende prijzenpot te betalen en het event van te hosten.
Kijk dat is nog eens prijzen geld, 1,4 miljoen voor gamen. Natuurlijk valt het allemaal in het niet vergeleken met ander sporten, want dat mag je dit toch wel noemen. Ook hier dient zwaar te worden getraind e.d.

Nog even en de gamers worden de nieuwe sporthelden die voor grote bedragen worden aangekocht in een team, je weet maar nooit welke vlucht dit gaat nemen ;)

BTW gefeliciteerd ;)

[Reactie gewijzigd door bonus op 12 augustus 2013 19:13]

Video Game High School is misschien niet helemaal onrealistisch? :*)
In Zuid-Korea bestaan er opleidingen die zich geheel richten op een career in de wereld die zich e-sports noemt. Je kan je bijvoorbeeld laten opleiden tot coach, analist, speler of shoutcaster.

Daarnaast zijn sinds dit jaar in de USA gamers ook in staat om een atleten-visa te krijgen.
Ook zijn daar spelers van Starcraft superhelden, ik heb wel eens een docu gezien dat die gasten gewoon niet normaal over straat kunnen lopen omdat ze dan 100derden fans achter zich aan hebben lopen. Maar daar heb je ook tv zenders die 24 uur per dag bezig zijn met pro gaming, dat zie ik hier jammer genoeg in het westen niet snel gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Kraanwater op 12 augustus 2013 20:39]

Hoewel ik inderdaad betwijfel dat we streams op TV in de nabije toekomst kunnen verwachten, zag ik wel dat er Starcraft "events" georganiseerd worden in pubs, waar je live een tournament samen kan volgen. Redelijk beperkt / zeldzaam atm, maar moest er eentje in Belgi zijn, zou ik zeker gaan :)
In Antwerpen zijn er barcrafts voor grote events, kan je even opzoeken op Google.
Dit toernooi is in zweden op tv geweest :)
Ik de VS is LoL tot en sport uitgeroepen dus waarom niet?
Haha daar zat ik dus ook aan te denken, maar ik denk dat de middelste jongen op de foto gefaald had bij een doping test :D
Buiten de doping controles vraag ik me af of dit ook kijkers trekt, hoe wil je dit naar de tv / kijkers thuis brengen? Enige wat ze kunnen laten zien is een opname van hoe de gameplay gaat, en/of hoe de gamers met een kop koffie en een sigaret voor de computer zitten? Lijkt mij na 15 minuten kijken enorm saai worden.
Hoe is dat anders dan naar een partij voetbal kijken?
Ik vind het persoonlijk nergens over gaan, zoveel geld voor een beetje een computerspelletje spelen. 100.000 voor een darttoernooi winnen vind ik al absurd, maar 1,4 miljoen voor een game toernooi? 8)7
Ach ja op deze manier creeeren we wel banen :P
Een "broken window fallacy", maar dan net even anders.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Parable_of_the_broken_window
Dit bedrag moeten ze wel met het hele team delen he, dat zal dus ook ongeveer 150k-200k per speler zijn.
Ik gun het ze van harte, ik heb me erg vermaakt door alleen al naar de matches te kijken, op naar het volgende toornooi :)
Welke organisatie?
Bij mijn weten gaat het gewonnen geld toch echt naar de spelers hoor.
Dit ligt aan de contractsvorm. Je kunt je bijvoorbeeld een contractsvorm voorstellen waarbij een standaard loon wordt uitbetaald + een percentage van de toernooi winsten.

Mocht je geintresseerd zijn in dit soort zaken dan kan ik je "RealTalk" van itmeJP (zoek op Youtube) aanraden. Hij heeft onlangs Greg "Idra" Fields geinterviewed en die vertelt dat zijn contract niet incentive-based (genoeg) was en hij oa. daardoor niet goed presteerde. Een andere intressante is die van ROOT.CatZ; root hanteert een hele andere contractsvorm.
In dat zicht kunnen we ook lopen bullshitten over voetbal ;)
Nou uhm nee, ik wil hier ook geen discussie over beginnen MAAR, voetbal is niet echt te vergelijken met een computer spel he? Nadat ik 2 weken sof2 gedaan had zat ik in een clan die op clanbase al een aantal jaar in de top 3 zat, waar wij ook (kleine bedragen) wonnen met toernooien.
Probeer jij maar eens in een enkele week prof voetballer te worden (zelfs na 10 jaar elke dag trainen is de kans zeeeer klein dat je goed genoeg bent), en evenveel kijkers/publiek te trekken terwijl je een computer spelletje speelt, dat lukt je gewoonweg niet.

Ik gun het de gamers wel hoor daar niet van, en zou het leuk vinden als het net zo bekend zou worden als het hedendaagse voetbal. Ik denk alleen dat het een verloren kans is...
Voor gamen geld dat er ook heel veel mensen de top niet halen , laat staan geld prijzen
kijk naar starcraft 2 , daar is toch echt een select gezelschap wat in de top zit en blijft.
en er zijn echt mensen die dagelijks proberen te promoveren en hoger op te komen om vervolgens niet verder te komen.
waarom kan een voetbalspeler dan meer dan 50 miljoen euro kosten?
en verdienen die dan ook vele miljoenen euros op een jaar?

zelfde voor al die andere sporten..

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 12 augustus 2013 19:32]

Jullie zijn nog serieus ook h?
Darten wordt door velen al niet eens als topsport gezien aangezien je daar blijkbaar fysiek nauwelijks voor in vorm hoeft te zijn. Sporten als golf en denksporten idem dito.
Voor een potje gamen is dat natuurlijk helemaal zo: je hoeft er niet eens voor te staan dus qua fysieke inspanning is het ZEKER geen topsport.
Dan heb je nog de talent-discussie en da's een iets ander verhaal. Talent mag (mits goed gebruikt) beloond worden, maar staat los van topsport.

Laten we dat gamen nou niet op gaan hemelen, want als bijv. het UWV hier komt controleren en ik zit dagelijks te gamen, dan kom ik niet weg met zeggen dat ik aan het trainen ben.
Dit zijn naar verhouding gewoon absurde bedragen en de heren mogen zich erg gelukkig prijzen dat er idioten zijn die ze voor een paar potten gamen willen sponsoren.
Al die voetballers mogen zich nog vl meer gelukkig prijzen dat er zoveel idioten zijn die naar hun saaie sport komen kijken en bedrijven die graag hun logo willen zien op het shirt van die aanstellers op het veld. En dan mogen ze zich nog eens dubbel gelukkig prijzen dat de overheid zo dom is om op te draaien voor alle shit die voetbal(supporters) aan de gemeenschap kost.

Onder topsport valt alles waarvoor je moet trainen en waar een voldoende groot publiek mee is om er je brood mee te verdienen. Als jij zo kortzichtig bent om te denken dat alleen spieren een belangrijk onderdeel van je lichaam zijn, zegt dat waarschijnlijk veel over jou :)
Je doet hier echt allerlei onterechte aannames:

- "Idioten die naar hun saaie spel komen kijken"? Sowieso zijn dat al twee invullngen/meningen van jouw kant (idioten en saai), en daarnaast is voetbal een van de meest bekeken sporten in Nederland. Ik ben zelf geen fan, maar voetbal (kijken) is voor veel mensen een belangrijke vorm van recreatie, en heeft daardoor een bepaalde waarde in onze maatschappij. Dat verklaard ook de hoge bedragen die clubs (d.m.v. abonnementen en sponsoren) kunnen neerleggen voor spelers. Dat sommige mensen voetbal als excuus gebruiken om hun woede en frustratie te uiten is jammer, maar niet direct aan voetbal als sport op zich te wijten. Als een andere sport het meest populair was geweest had je daar naar alle waarschijnlijkheid net zoveel hooligans bij gehad. Mensen blijven mensen.

- "Onder topsport valt alles waarvoor je moet trainen en waar een voldoende groot publiek mee is om er je brood mee te verdienen". Ik zou graag willen weten waar je die definitie vandaan hebt gehaald. Ik denk namelijk dat de omschrijving die je geeft valt onder "vermaak", maar daardoor zeker niet automatisch onder "sport". Voetbal is dat overigens wel.

- "Als jij zo kortzichtig bent om te denken dat alleen spieren een belangrijk onderdeel van je lichaam zijn, zegt dat waarschijnlijk veel over jou". Dat zegt hij helemaal niet. Voor sporten (= fysieke spel/lichamelijke beweging) zijn spieren echter zeer zeker van groot belang, en dat omvat dus meer dan alleen een snel reactievermogen. Ik persoonlijk zou DOTA/MOBA scharen onder denksport, net zoals schaken maar dan complexer en in hoger tempo.

On-topic vind ik het trouwens heel vermakelijk om dit soort matches te kijken en hoop ik dat het nog veel populairder wordt! De prijzenpot vind ik ook niet exorbitant, het is simpelweg wat de sponsoren er voor over hebben (blijkbaar is het zo populair) en mooi meegenomen voor de spelers. Geef mij maar MOBA matches op de zondagavond tijdens studio sport, zou ik altijd voor gaan zitten! :)
Fysiek is het misschien op het eerste gezicht niet zo inspannend. Maar de mentaal is het uitputtend. Ook in de finale en de match om de laatste finalist te bepalen zijn er fouten gemaakt door spelers die hun uiteindelijk de match gekost hebben (eerst bij Orange (3de plek) en daarna bij Na'Vi (2de plek)). Zeker de spelers van Na'Vi waren uitgeput, zo erg dat de captain van Na'Vi bij het marketing/interview hoekje op de grond gezakt z'n laatste interview deed om zijn tegenstander te feliciteren en de fans te bedanken (hij had er bijna 9 uur intensieve matches opzitten).

En het is misschien op het oog geen topsport, maar hoe ze er tegenaan kijken en zich voorbereiden is vergelijkbaar. Vooral in Korea zijn ze bloodserieus. Starcraft 2 en League spelers zitten daar met elkaar in een team huis waar ze een streng schema volgen: genoeg slaap, goede voeding, fitness/fysieke training, onderzoek/strategie discussie, daadwerkelijke oefenpotten, reflectie & feedback en weer opnieuw. Hier in het westen valt dat, tot op heden, een beetje tegen en daar zijn de prestaties ook naar (in LoL en SC2 iig). Dota 2 is nog niet in Korea zo heel hard tot Korea doorgedrongen, maar mocht dat gebeuren dan kunnen bovenstaande teams hun borst hoogwaarschijnlijk nat maken.

Zijn toch genoeg mensen die op het moment hun brood verdienen binnen het competitief gamen. Zowel als speler, coach, commentator, manager, interviewer, event organisator etc. Plus dan nog alle mensen die daar weer achter de schermen werken (productie, graphics). Je kunt er van vinden wat je wil, maar het feit blijft dat er atm qua video content nergens zo'n grote groei is qua toeschouwers en nieuwe figuren als binnen gaming en esports is daar dan weer een niche van.

De finale gisteravond had over de miljoen concurrent viewers (vorig jaar was dit nog <600k). Als er een Chinees team de finale gehaald had, dan had je daar rustig nog eens 500k bij kunnen tellen. De finale van het League of Legends World Championship, in november dit jaar, gaat daar naar verwachting nog overheen.

En over UWV, denk dat die heren allang blij zijn dat er weer 1 een baan heeft. Een groot deel van de populaire spelers kan prima rondkomen van het streamen van zijn sessies. League of Legends staat hier ruim bovenaan waar er een aantal individuele spelers zijn die >30k toeschouwers bij elkaar weten te krijgen als ze hun stream aangooien. Dat is goed genoeg voor een ad revenue op jaar basis van 1 tot enkele tonnen afhankelijk van de totale tijd en de CPM's.

Het is niet voor iedereen een vetpot, maar personen en teams die zich goed weten te presenteren en ook nog goede prestaties leveren die hebben het aardig naar hun zin.
Biljartsporters zijn dus ook geen topsporters? Daarvoor hoef je immers ook niet afgetraind te zijn. Alsof het alleen zou moeten gaan om fysieke krachtmetingen, en mentaal sterk zijn er niets mee te maken heeft.
Die 5 tegen 5 dota potjes moet je niet met voetbal vergelijken, maar met schaken.

Denksport.
Klopt, dat zijn geen topsporters, net als mensen die schaken of darten.
Darten is het overigens wel nog een tijdje geweest, hoewel ik dat nooit begreep: stil staan en een pijl gooien getraind in de lokale kroeg met een halve liter bier erbij ditzelfde voor de biljarters.
Autosport zou er ook nog in thuis kunnen horen, hoewel dat zeer veel kijkers en bezoekers wereldwijd heeft, maar het word niet voor niks autosport genoemd en niet topsport.

Fysieke krachtmeting gecombineerd met inzicht en mentale kracht is al 100e jaren middelpunt van top sporten zie de olympische spelen.

Een gamer hoeft alleen goed met zijn pols/vingers te zijn (net als een darter maar dan vanaf een stoel) tactiek is niet zo relevant als bij voetbal of andere hoog gewaardeerde sporten.
Daarbij doet voetbal het goed op tv, je maakt de sport real life mee. Dat lukt met een computer spel natuurlijk nooit omdat het in een virtuele wereld afspeelt en niet in werkelijkheid.
"Een gamer hoeft alleen goed met zijn pols/vingers te zijn (net als een darter maar dan vanaf een stoel) tactiek is niet zo relevant als bij voetbal of andere hoog gewaardeerde sporten."

Heb je dota 2 al eens gespeeld?
Dat je zegt dat tactiek niet zo relevant is als bij voetbal doet uitschijnen van niet.
Eens je de basis hebt (alle kennis over heroes, items en skills) moet je trainen om alles snel en op het juiste moment te kunnen gebruiken.
Teamfights moeten goed gepland worden en de tactiek begint al bij het kiezen van de heroes.
Jullie zijn nog serieus ook h?
Darten wordt door velen al niet eens als topsport gezien aangezien je daar blijkbaar fysiek nauwelijks voor in vorm hoeft te zijn. Sporten als golf en denksporten idem dito.
Voor een potje gamen is dat natuurlijk helemaal zo: je hoeft er niet eens voor te staan dus qua fysieke inspanning is het ZEKER geen topsport.
Dan heb je nog de talent-discussie en da's een iets ander verhaal. Talent mag (mits goed gebruikt) beloond worden, maar staat los van topsport.
Voor schaken hoef je ook geen lichaam van een jonge God te hebben, toch zal niet iedereen een rootmeester kunnen worden. Los van aanleg/ talent, heb je ook interesse en belachelijk veel oefening nodig om zinnige zetten te kunnen onderscheiden van de wazige nutteloze brei waar computers als Deep Blue moeite mee hebben.

Idem geldt voor gamen, de meeste mensen kunnen wel een 3d shooter spelen of een potje DotA, maar die mensen maken absoluut geen kans tegen mensen die dag in dag uit hebben getrained om alles in exact de jusite volgorde te doen met de jusite timing, micromanagement etc. etc.

Wellicht is het niet vergelijkbaar met een nieuw wereldrecord sprinten op fysiek vlak, 't zal zeker niet onderdoen voor de gemiddelde denksportmeester in geestelijke belasting...
Laten we dat gamen nou niet op gaan hemelen, want als bijv. het UWV hier komt controleren en ik zit dagelijks te gamen, dan kom ik niet weg met zeggen dat ik aan het trainen ben.
Dit zijn naar verhouding gewoon absurde bedragen en de heren mogen zich erg gelukkig prijzen dat er idioten zijn die ze voor een paar potten gamen willen sponsoren.
Als iemand jou betaald voor dat trainen, dan zou je helemaal geen business met het UWV hebben in the first place ;)
Een sport is een fysiek spel (bijvoorbeeld basketbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat volgens regels in competitieverband of recreatief kan gespeeld worden. Het heeft als doel het lichaam of de hersenen te stimuleren naar meer, hetzij dmv lichamelijke bewegingen en/of denkoefeningen.

denk dat dit wel een goede definitie van het woord sport is. je kan "fysiek" er wel bij betrekken. maar "top" sport geeft het niveau van de sporters aan, en niet het type sport.

en bij de meeste topsporten zijn de uitgereikte bedragen "naar verhouden absurde bedragen", dat is een heel ander discussiepunt.
Het is niet zomaar een beetje een computerspelletje spelen. Die prospelers hebben er hun baan van gemaakt. Vaak krijgen ze een salaris uitbetaald door hun team om zo full time te kunnen trainen. En dat trainen is dus minimaal 8 uur per dag, soms wel meer. Het is dus hard werken.
Als je het zo bekijkt, is alles absurd. In voetbal is zoveel miljoen te verdienen om tegen een bal te trappen. Maar als je er zelf mee bezig bent, lijkt het al veel lastiger om de top te bereiken. Dan pas besef je dat je enkel de top kan bereiken door wat talent en heel veel training. Tel daarbij nog eens bij dat er zoveel interesse/publiek is voor gaming events, en dan kom je makkelijk bij zulke bedragen.

Ik zelf ben niet meer thuis in de gaming industrie. Maar bestaat er niet iets zoals bij poker? Bijvoorbeeld een online match Fifa spelen tegen geld. Ik krijg bijvoorbeeld 5 van jou als ik je versla in Fifa?
Als je je er een beetje in verdiept zul je er achter komen dat het veel meer is dan "een beetje computerspelletjes spelen". Hun zullen niets minder trainen dan een professioneel sporter. In vergelijking met de normale sport verdienen ze maar bar weinig. En naast dat, wie wil er nou niet geld kunnen verdienen met zijn hobby ?
Even de beelden bekeken online, heeft het niveau van een Wrestle Mania event.

Veel mensen hier vergeten dat het overgrote deel van de bevolking voor dit soort entertainment gaat. Dus niet te veel nadenken, lekker onrealistich en veel spectakel, al is het door de mc zelf. Ik zou er geen 5 minuten nakijken, maar vele anderen wel.
Denk dat er veel geld in te verdienen valt in de business.
Ik vind het persoonlijk nergens over gaan, zoveel geld voor een beetje een computerspelletje spelen. 100.000 voor een darttoernooi winnen vind ik al absurd, maar 1,4 miljoen voor een game toernooi? 8)7
En dan is het eerste dat je te binnen schieten darten? Terwijl voetbal clubs miljoenen, zo niet honderden miljoenen betalen voor mensen die tegen een met luchtgevulde ballon aan schoppen :+
Voetbal is zeker niet makkelijk, maar die bedragen zijn toch echt belachelijk voor die spelers en wat ze verdienen. En Ronaldo? Die dikke kale? Ik moet zeggen, als ik de skills had, zou ik het ook doen. Ff cashen en dan de rest van je leven iets anders gaan doen..

Als we toch aan het vergelijken zijn, UFC vechters gaan 1 op 1 de ring is met alle risico's van dien. Die verdienen niks door op de bank te zitten. 3x verliezen? Begin maar weer onderaan. Verdienen ze veel? Ja, het gaat steeds beter, maar het is nog lang niet die achterlijke bedragen die een knulletje van 20 krijgt.

Iedereen die helemaal voor een sport gaat en dit op topniveau kan beoefenen, mag er ook voor beloond worden. Ze mogen van mij best een maximum bedrag instellen op die sporters. Waarom 5-10 miljoen per jaar? Bewijs je eerst maar een 3-4 jaar op dat niveau.
Voor e-sports geldt natuurlijk precies hetzelfde. Ga jij maar eens een potje Starcraft 2 spelen tegen een topspeler, grote kans dat je binnen een minuut verslagen bent. Om zo iemand te verslaan is wel iets moeilijker dan een beetje tegen een bal lopen schoppen (ja, als je zelf met rare vergelijkingen begint maak ik er ook een).
Net zoals 2 miljoen per jaar verdienen, om even tegen een balletje aan te trappen right? Vergis je hier niet in, die mensen moeten elke dag minstens 8 uur trainen en het liefst langer.
Om over voetbal maar nog te zwijgen... 8)7
Maar Dota speel je met een team, dus moet je het prijzengeld verdelen. Volgens wikipedia wint het winnende voetbalteam op de UEFA Europa League 5miljoen, dus dat ligt redelijk dicht bij elkaar.
voor een beetje een computerspelletje spelen
Ik neem aan dat jij, net als ik, niet in staat is om zo'n toernooi te winnen, dus vind ik het raar dat je het winnen van dergelijk toernooi bachetaliseerd. Topsporter heeft skills nodig om in de top te spelen, zo heeft een gamer dat ook nodig.
Het hangt helemaal van de playerbase af. Er zijn oid meer Dota 2 fans dat dart fans. bedrijven als valve gaan ook geen toernooi organiseren waarbij ze 1.4 miljoen verliezen. Zoals eerder gezegd is het community sponsored. En een paar LOL games gezien, je kan veel leren. En tja wie dacht 10 jaar geleden dat een paar mensen die met 2 kaartjes, call en fold en een zonnebril een hype zou worden (pokeren). It happens, mensen zijn bereid voor te betalen:)
Ik denk dat het veel en veel meer gaat worden binnen een jaar of 10. IMO is het veel leuker kijken dan een WK voetbal: Dota is dit niveau gaat veel sneller veel gecoordineerder dan welk 11tal ook.
gefeliciteerd team Alliance! wat een pracht match was het tegen Na'Vi.

erg genoten :)
Felicitaties voor de winnaars, wow wat een geld zeg!! Vroeger speelde ik Ragnarok Online en toen had je ook van die competities. Alleen waren de prijzen in-game in vorm van equipment, en een reisje naar het land die voor Host speelde....... Vond dat al lastig om te combineren met werk, midden in de nacht opstaan en zo.

Anyway, die bedragen worden steeds gekker! De tweede en derde prijs is ook niet mis zeg.
Tja. Als er genoeg mensen naar kijken, is er genoeg commercie. Dan zijn er altijd bedrijven die hierin investeren.
Goed zo, hoog tijd dat er meer erkenning komt voor e-sports. In veel traditionele sporten is tactiek en strategie toch een beetje het ondergeschoven kindje en gaat het in de eerste plaats om fysieke prestaties. Ook bij teamsporten als voetbal komt het toch voor een groot deel aan op balcontrole. Puur strategische sporten als schaak bestaan wel maar zijn erg saai om naar te kijken.
Spellen als DOTA en StarCraft zijn zowel heel erg strategisch als interessant om naar te kijken.
Ik denk dat ze dit doen om meer aandacht voor dota te trekken. Nu is het zo dat de LOL community veel bekender is in e-sports. Als ik in ieder geval bij twitch tv kijk zie ik veel meer mensen naar LOL dan naar DOTA kijken.
Grappig genoeg heb je hier zowel gelijk als ongelijk. LoL heeft veel bekendere individuele streamers dan Dota 2. Hier loopt LoL mijlenver voor op Dota 2. Echter trekken de toernooien van Dota 2 zeer vaak grotere aantallen aan concurrent viewers.

De toernooiscene van Dota 2 is ook stukken sterker dan die van LoL nadat Riot een vorm van competitievervalsing heeft toegevoegd door een select aantal teams full-time salaris te geven. Wat ervoor zorgt dat de teams in de zogenaamde LCS onbeperkt kunnen trainen terwijl ambitieuze jonge teams vaak Werk, Studie en Gamen moeten balanceren.
Vergeet niet dat je bij dota ook ingame kan streamen. Twitch is alleen tof als je de clint niet hebt, heb je wel dota op je pc staan dan kan je het veel beter infame kijken zonder lag, betere graphics en goed commentaar en ingame (party) chat... oftewel, het werkelijke aantal kijkers ligt veel hoger lijkt mij.
Ditzelfde geld voor LoL ook. Zouden voor beide de individuele cijfers erbij gehaald moeten worden.
Als ik dit lees vraag ik mij af waar ze de revenue vandaan halen... 2,87 miljoen dollar + de kosten van het toernooi zelf (laten we het afronden op 3 miljoen), 1700 toeschouwers en 600.000 kijkers.
Om dus quite te spelen zou je 5 dollar per kijker moeten zien op te brengen.

Iemand had geopperd dat het een PR stunt is en dat Valve er aan verdiend door marktwerving maar dan nog moeten ze voor 3 miljoen dollar aan spellen zien te verkopen om even te draaien.

Off-topic:
Waar ik meer op zit te wachten is virtual sports (zoals One Must Fall 2097 of Avatar) waarbij robots of desnoods voor de low-budget versie digitale spelers die bestuurd worden via full environment VR.
In plaats van een gamecontroller in je hand ben je gewoon zelf de gamecontroller en zit je letterlijk in het spel.
Beetje "Star Trek holodeck" achtig idee en we weten allemaal dat dit te duur zou zijn om in je eigen huis te bouwen, maar voor venues en tournaments en bijvoorbeeld casino's en speelhallen is dit zowel technisch als financieel mogelijk.
bedrijven zoals razer, thermaltake en velen anderen zitten hier ook achter.
De gehele prijzenpot is community funded. Valve heeft een digitaal toernooi-gerelateerd item in de verkoop gedaan voor $10. Dit item gaf je in-game items (Interface, Koerier, Taunts etc.) gerelateerd aan het toernooi.

Dit item is 480,000 keer over de toonbank gegaan. Dat is dus een revenue voor Valve van 4.8 miljoen. Van de opbrengsten van het item ging 25% naar de prijzenpot. De prijzenpot begon op 1.6 miljoen. De community heeft er nog 1.2 miljoen bijgefund en dan heeft Valve nog 3.6 miljoen over om de resterende prijzenpot te betalen en het event van te hosten.

En dan heb je nog de revenue van 1,2 miljoen kijkers naar de finale die allemaal interesse kweken in het spel. Met die revenue zit het dus wel snor.
ongeveer 2 maanden voordat het tournooi begon is er een (Compendium) te koop geweest. in game dota 2 item. dit gaf je dan weer een special courier en alle info over het tournooi alsmede toegang om het live in game te kijken en je kon allerlei voorspellingen er in maken en dan weer items winnen.

deze koste 8 euro en is heeeel veel aangeschaft. het prijzengeld had 8 unlock phases waar je dan weer goodies mee kreeg.

dus het bedrag is voor het grootste gedeelte door de dota 2 spelers bij elkaar gelegd met aanschaf van het compendium in game.
Beetje traag geplaatst. Dit wisten we om 7 uur vannochtend al :P

Verder heb ik echt geen nagels meer na al die games :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True