Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 58, views: 8.616 •

De Icann heeft de aanvraag voor de .brussels-domeinextensie officieel goedgekeurd. Het gtld, dat is aangevraagd door registrar DNS Belgium, volgt kort op de goedkeuring van de extensie .vlaanderen door de Icann.

De goedkeuring van Icann voor de gtld .brussels vormt een eerste en belangrijke stap in de definieve beschikbaarheid van de extensie bij DNS Belgium. De .brussels-extensie is door DNS Belgium aangevraagd in opdracht van het bestuur van de Brusselse hoofdstad, zo meldt Datanews. Ook zal DNS Belgium voor minimaal tien jaar .brussels-domeinnamen in beheer krijgen.

Met de .brussels-extensie wil het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de hoofdstad op internet beter kunnen promoten. Vorige week werd nog door de Icann de domeinextensie .vlaanderen goedgekeurd. Beide extensies zullen naar verwachting op zijn vroegst eind 2014 daadwerkelijk te gebruiken zijn.

Volgens geruchten zou DNS Belgium voor beide domeinextensies een prijs willen hanteren van 25 euro per domein per jaar. Ook zouden er indicaties zijn dat domeinnamen die eindigen op .brussels populairder zullen worden dan domeinnamen met de extensie .vlaanderen.

Reacties (58)

zo een domein naam vind ik totaal nuteloos! er is geen doel achter een .rome .brussels of eender welke hoofdstad, domein naam achtervoegsel.
Inderdaad, vrij nutteloos.
-Ten eerste zijn ze veel te lang wat een rem zal zijn op het gebruik.
-Ten tweede kosten ze handenvol geld zowel voor de gemeenschappen die de TLD's aanvragen als de kleinere ondernemers die hun huidige domein een 2e keer zullen moeten registreren tegen domein kaping.
-Ten derde zijn we weer consequent bezig zeg: Vlaanderen heeft nu .vlaanderen in het Nederlands. Brussel heeft .brussels in het Engels en WalloniŽ heeft.. niets? 8)7
Inderdaad, WalloniŽ heeft er geen geld voor over. Volgens mij zijn zij het slimst. Als ik me niet vergis zit ook .gent nog in de pipeline...
WalloniŽ doet het ondertussen beter dan Vlaanderen dus je denigrerende opmerking over onze landgenoten raakt kant noch wal.
Misschien beter als in minder hard getroffen door de recentste crisis, maar niet als in betere levensstandaard etc.

Zo'n opmerking dien je te onderbouwen :).

Los daarvan heeft dit alles weinig te maken met wat hier besproken wordt, maar goed...
Ze doen het beter op innovatie, nemen beslissingen, gaan sneller vooruit, kortom ze ontwikkelen zich tot een welvarende hi tech regio. Dit terwijl we in Vlaanderen wat palveren over een brug of een tunnel, kijken hoeveel vlaggen er moeten uithangen en dewelke. Verder zijn we in Vlaanderen vooral bezig bet belachelijke regeltjes te maken, en politiekers om beurt te laten scoren (maar alleen de politiekers die we graag zien).

Waarom denk je dat Google en consorten naar WalloniŽ getrokken zijn? Toch niet omdat Google een Franstalig bedrijf is en dus de taalbariere daar minder is? (terwijl we in Vlaanderen er toch prat op gaan dat onze talenkenners uitstekend is). Neen omdat e in WalloniŽ gezegd hebben. Kom maar, wat kunnen we doen voor jullie? Ondertussen sluit in Vlaanderen de ťťn na andere grote multinational z'n deuren.

Meegaan in een retoriek dat in Vlaanderen alles goed is en in WalloniŽ alles slecht, elkaar beconcurreren, dat is waar we aan kapot zullen gaan als nu nog sterke regio. Het is natuurlijk wel het bewijs dat het Vlaanderen gevoel een beetje aanwakkert, en dat zien de politici graag. Hun marketing werkt.

(Wellicht lichtjes gechargeerd, maar ik word moe van de "vlaamsche navelstaarderij en kerktoren politiek")

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 13 augustus 2013 06:56]

Hmmm... Bedrijven gaan i.h.a. naar arme landen en gebieden toe, omdat ze dan minder loonkosten hebben.

Denk aan Dell die eerste naar Ierland, en dan naar Polen ging...
Mijns inziens is er nog een verschil tussen een economie die meer groeit (of minder krimpt) en "het beter doen"...

Anders ken ik er nog zo eentje: Afrika doet het beter dan Europa.

En wat is er eigenlijk denigrerend aan om te zeggen dat een landsdeel armer is?
WalloniŽ doet het ondertussen beter dan Vlaanderen dus je denigrerende opmerking over onze landgenoten raakt kant noch wal.
Dus vanaf volgend jaar komt die +12.000.000.000 EURO/jaar de andere kant op? Goed nieuws is dat zeg.
Ur.gent zo'n domeinnaam...
-Ten derde zijn we weer consequent bezig zeg: Vlaanderen heeft nu .vlaanderen in het Nederlands. Brussel heeft .brussels in het Engels en WalloniŽ heeft.. niets? 8)7
Zoiezo heeft niemand van de inwoners iets aan de extensie .brussels. Voor vlamingen is het Brussel en voor franstaligen is het Bruxelles. Brussels is alleen de engelstalige internetnaam.
In Brussel zijn ze een pak slimmer dan in Vlaanderen. In Brussel beseffen ze dat iedereen die in Brussel woont beseft waar ze wonen. Brussel kan zijn extensie gebruiken om miljarden mensen aan te spreken. Vlaanderen maar een paar miljoenen.
Welke miljarden mensen worden er precies door deze extensie aangesproken dan? Het lijkt mij dat dit TLD door hooguit een paar lokale instanties gebruikt gaat worden.
eu.brussels/parlement ?
Alles van Europa zit onder het Europa.eu domein
Belgen kiezen soms voor het Engels om taalconflicten tussen Vlaanderen en Wallonie te voorkomen. Ik weet niet of dat hier het geval is maar ik kan het me goed voorstellen. Als de helft van de bevolking per definitie niks met zo'n domein te maken wil hebben wordt het nooit wat.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 12 augustus 2013 19:27]

Je gaat je afvragen waarom men niet gewoon voor .bru gekozen heeft: kan zowel Franstalig, Nederlandstalig als Engelstalig gebruikt worden.

En je hebt dan stu.bru als voor de hand liggende domeinnaam. :)
Ja, maar die is niet beschikbaar. Je mag van icann niet zomaar random drie-letterige domeinen reggen.
En vergeet niet dat de unanimiteit er ook door ten onder gaat. Het is zo gemakkelijk: De website van (ik noem maar wat) Coca Cola? Dat moet dan wel www.cocacola.nl zijn, en cocacola.com voor de internationale website. Als je in BelgiŽ woont wordt het al lastiger door .be en .vlaanderen, maar nu een derde TLD erbij, kom nou...
Ach ja, uiteindelijk zal "BelgiŽ" wel gesplitst worden, zoals ieder gelijkaardig land die er geweest is in de geschiedenis. Dan kunnen die TLD's nog van pas komen.
Brussel is niet alleen een stad... maar ook een gewest.klikkie (staat trouwens in het artikel ook ;-) ) Vlaanderen heeft er ook eentje, dus Brussel ook en binnenkort WalloniŽ ook (als die dat al niet hebben). Dat zij de stad Brussel zo ook willen promoten is iets anders.

[Reactie gewijzigd door white modder op 12 augustus 2013 18:13]

Ja, maar brussel en WalloniŽ kunnen natuurlijk niet achterblijven bij Vlaanderen... Het is dus wachten op .wallonie.
Erger nog, ik voorzie een boel software dat bijvoorbeeld niet naar deze TLD kan emailen of browsen omdat ze regular expressions gebruiken op de TLD die minimaal 2 karakters en maximaal 6(.museum was de langste...) karakters toelaat.

Ook een array bijhouden met alle TLDs erin gaat niet meer efficient zijn vanwege de hoeveelheid nieuwe gTLDs er gaan komen.

De nieuwe gTLDs gaan een hoop patches veroorzaken in software, dat kan ik je garanderen.
Dat probleem is pas nog langsgekomen toen we besloten UTF-8 of 16 tekensets toe te laten in domeinnamen.
Visit.Brussels staat anders heel wat beter dan Visitbrussels.be.
Marketingtechnisch is dit een briljante zet.

Dat de lokale buurtsuper weinig aan dit nieuwe tld heeft doet er weinig toe. Brussel heeft de naam geregistreerd voor exposure bij zaken met internationale uitstraling.
Dat is natuurlijk maar de vraag.. ze willen het, dus zal er een behoefte zijn. Vergeet niet dat de Belgen nogal waarde hechten aan taal, dus onderscheid maken tussen .vlaanderen , etc.. en dus ook .brussels heeft daar wel degelijk waarde..
Brussel is eigenlijk een 3e (uit vele kleine gebieden bestaande) regio naast vlaanderen en walonie... raar volk eigenlijk, die belgen... ;)
Maar kan me wel voorstellen dat men wellicht regelgeving.brussels of gemeenteraad.brussels wil registreren.. weet je meteen waar je bent..

Ik wil een .wageninen gtld!! :)
We zien hoe het is afgelopen met .biz, .ws, .info., .name, voornamelijk phishing domeinnamen geworden. De invoering van .info, .name, .biz was dan ook totaal niet nodig.

Het internetbeleid wordt steeds meer bepaald door politici die niets van het internet begrijpen en denken van wel.

[Reactie gewijzigd door chronoz op 12 augustus 2013 17:54]

Daartegen, wat heb je aan een TLD als we er er niet meer mogen aanmaken? We kunnen wel leuk alles onder .com gaan hangen maar dan kan je 'm net zo goed weglaten en bijv. gewoon google en tweakers als domeinnamen gaan gebruiken...

Dat is dan ook precies waar de huidige ontwikkelingen heen lijken te gaan... en dat kan ik alleen maar toejuichen. Weg met nutteloze toevoegingen als .nl en .com. Gewoon alleen maar TLDs.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 12 augustus 2013 17:58]

Weg met nutteloze toevoegingen als .nl en .com. Gewoon alleen maar TLDs.
Inderdaad. Niets news.com, news.co.uk, news.be, gewoon 1 news. Eerst komt eerst maalt. Vooral handig met familienamen, maar niet heus, en dan heb ik het nog niet gehad over apple.co.uk en apple. Die eerste is dan iApple, de tweede een klein appelboertje in Engeland. Want eerst komt, eerst maalt. (En dan pak ik maar een simpel voorbeeld, er zijn vele bedrijfsnamen die op verschillende vlakken liggen.)

Laat dat systeem met landen TLDs maar lekker bestaan, en als mensen tonnen overhebben voor hun eigen TLD mogen ze dat. En mogen ze hopen dat de klanten er naar toekomen, want dat wordt wel veel lastiger.
Er is zeer weinig politiek mee gemoeid. ICANN is een non profit organisatie en is een private instantie.
Maar het zijn wel de politici die de beslissing nemen om een domein voor hun gemeenschap aan te vragen, op kosten van de belastingbetaler, en welke dat zal zijn.

Omdat zij menen dat hun gemeenschap beter in de verf zal komen in het buitenland vragen ze een hoop dure TLD's aan waarvan de meerwaarde maar heel klein is en enkel een wildgroei van domeinen zal veroorzaken.
Ach ja, nu kan Jean-Claude Van Damme eindelijk www.themusclesfrom.brussels vastleggen. Is hij ook weer blij.
Whaha.. briljant!! :)
Ik weet straks echt niet meer wat ik achter een adres moet zetten. Het is nu soms al lastig. Was het nou Tweakers.net .com of .nl?
Je browser vult dit wel aan en anders via de zoekmachine die op je browser zit ;)

Daarom dat ik deze extensies nog zo dom niet vind. Zo komen er ook weer meer kortere websitenamen (die al ingenomen zijn bij andere extensies, wat natuurlijk ook weer voor verwarringen zou kunnen zorgen }:O )

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 12 augustus 2013 18:09]

Ik vind de meeste van deze aangevraagde gtld's onzinnig. Zelfs bijvoorbeeld met us.gov moet je maar weten dat alle afdelingen bijvoorbeeld recreation.gov, fueleconomy.gov, usajobs.gov, uscourts.gov e.d. hebben. Ik vindt het logischer om us.gov/[department]. (slechts een voorbeeld, maar ik denk dat het gros van de mensen naar brussel(s).be gaat.
Euh, ik dacht dat die wildgroei aan domein namen vooral commercieel geinspireerd was?

Ik herinner me enkele consulenten van een zeer gerenommeerd bedrijf die ooit bij ons kwamen aankloppen om ons te overtuigen dat we nu onmiddellijk een waaier van .TLD's moesten aankopen, maar dan vooral om te vermijden dat anderen die TLDs eerst opkochten.

Ik vermoed dat ICANN zelf ook wel zal verdienen aan de registratie van .TLDs...
Ik denk dat dan http://muscles.brussels al snel door een bepaald persoon ingenomen zal worden. :-D
Prima, maar laat de opbrengst dan maar IMF gaan oid..!!
.brussels. Jaja.

Nou, in ieder geval hoeven Vlamingen en Walen elkaar niet de tent uit te vechten over of het nou .brussel of .bruxelles was. Gelukkig is er nog altijd een vreemde taal waarin zoiets geregistreerd kan worden...


A propos, had Brussel niet al .eu als TLD?
A propos, had Brussel niet al .eu als TLD?
De extensie .eu is voor de Europese Unie. Uiteraard hebben veel Europese instellingen gevestigd in Brussel een .eu extensie.
Waarom niet gewoon .bru als het zo nodig moet? Een belachelijk lange domeinnaam en nog duur ook.
Kost belachelijk veel geld, als er ook een .be domein is naar dezelfde website zullen de mensen die waarschijnlijk blijven gebruiken omdat het korter is.

Offtopic: Impossi.bru :>
En dan .vla voor het Vlaamse landsdeel? Ik denk dat je je de mogelijke moppen daarmee wel kunt voorstellen, toch? :)

Afgezien van dat ben ik het er mee eens dat het belachelijk lange TLD's zijn. En tevens wordt het waarschijnlijk een dure grap omdat de meeste bedrijven nu ook hun domeinen in .vlaanderen en .brussels (en .wallonie, .ghent, etc?) zullen willen gaan registreren om domeinkaping en phishing met die gekaapte domeinen te willen voorkomen.
.bru zegt niks over waar de extensie effectief naar verwijst. Wat mij betreft kan .bru evengoed de TLD zijn van Bru.

Of had Amsterdam in plek van .amsterdam ook maar .ams moeten aanvragen? Daar zal deze school blij van worden.

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 12 augustus 2013 18:57]

Met domeinextensies worden over het algemeen geen bedrijven aangeduid.
.google is aangevraagd als ik me niet vergis. Come again? Dat is net het punt van deze custom extensies. Bvb live.microsoft, outlouk.microsoft, mail.google, translate.google, drink.bru, ... :-)
Waar doel je nu op? Geen van die extensies bestaan nog of zijn helemaal geen extensies...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013