Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 138, views: 21.938 •

Acer heeft bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers laten weten dat het minder afhankelijk wil zijn van Windows-producten en zich meer gaat richten op Android en ChromeOS. Aanleiding hiervoor is de slechte toestand waar de pc-markt momenteel in verkeert

Jim Wong, president van Acer, ziet Android en ChromeOS als duidelijke groeimarkten. Volgens schattingen zullen deze besturingssystemen eind dit jaar op tien tot twaalf procent van alle Acer-producten draaien. Het bedrijf hoopt dit percentage in 2014 echter op te kunnen schroeven tot dertig procent. De resterende zeventig procent van het portfolio zou dan nog uit Windows-producten bestaan.

Bestuursvoorzitter J.T Wang vindt dat Microsoft iets moet doen om het vertrouwen van de consument terug te winnen. Consumenten zouden terughoudend zijn en het kopen van een pc uitstellen. Acer moest het afgelopen kwartaal een verlies van iets meer dan elf miljoen dollar noteren, grotendeels door de tegenvallende pc-verkopen. Een jaar geleden maakte het bedrijf in hetzelfde kwartaal nog winst. Wang zegt dat hij nog geen 'licht aan het einde van de tunnel' gezien heeft voor de pc-markt.

Acer logo

Reacties (138)

Reactiefilter:-11380128+168+24+30
Misschien moet Acer beter hun best doen. Ze brachten een veelbelovende Windows 8 tablet uit onder de naam Acer Iconia W3, maar omdat het scherm zo bagger slecht was, wilde niemand het hebben, dit terwijl gezien de prijs en accuduur, dit verder een geweldig tabletje had kunnen zijn.

Dus ja willen ze meer succes buiten de reguliere PC markt, zorg dan dat je producten goed zijn.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 10 augustus 2013 16:56]

Grappig. Acer levert voor de V5-571G ultra-portable enkel Windows 8 drivers. Het was een heel gedoe om dat apparaat met Windows 7 te voorzien, omdat er toch een flink aantal apparaten waren die niet door Windows 7 werden herkend.

Op die manier proberen ze je dus vast te houden aan Windows 8. Triest eigenlijk.

Ik vind het al lang goed dat fabrikanten zich meer moeite gaan doen om ook voor andere besturingssystemen te schrijven. Zij zijn de enigen die ervoor kunnen zorgen dat Microsoft marktaandeel verliest en dat de markt van besturingssystemen beter in balans komt.

Er zijn in het verleden wel eens wat balletjes opgegooid door bepaalde hardware met Ubuntu te leveren, maar de keus was gewoon veel te beperkt om een interessante toevoeging te zijn.

Het liefst zou ik gewoon zien dat je een lap- of desktop geheel zonder besturingssysteem kunt kopen. Je hoeft dan niet met Microsoft te gaan zitten steggelen om het geld van je OEM-licentie terug te krijgen en kunt lekker zelf aan de slag met het OS naar keuze.

Snap nog steeds niet dat nieuwe hardware persé met Windows voor geïnstalleerd worden terwijl het helemaal niet zeker is dat je dit ook wilt gaan gebruiken.
Omdat 95% van de mensen nog altijd verwacht dat er windows op staat? Bij laptops en desktops zal het nog wel heel wat jaren duren voordat de dominantie van Windows doorbroken zal worden.
Ja, maar je kunt mensen toch de keus geven ? Winkels moeten gewoon zorgen dat ze enkele apparaten zonder OS op voorraad hebben. Hoeven er maar enkele te zijn. Nu moet ik bij iedere nieuwe computer met Microsoft aan de lijn hangen om het geld terug te krijgen.

Ik recycle gewoon de Windows 7 licentie die op mijn vorige laptop zat. Heb helaas geen geldboompje in de tuin. Daarbij; als het niet de bedoeling was had Microsoft wel actie ondernomen. Kan een licentie gewoon 5x activeren, dus waarom zou ik een nieuwe kopen ?
Dan doet mijn PC winkel het eigenlijk heel erg slim. Die installeren Windows (7) op een PC, maar voeren geen licentie sleutel in. Als je Windows wilt, kan je een DVD kopen met een Windows serial, als je geen Windows wil formatteer je de schijf en installeer je je eigen OS zonder extra te hoeven betalen :D

Bedenk me ineens dat het hier om zelfbouw pc's gaat en geen merk pc's. Maar toch... :D
Dat is inderdaad een goede oplossing. Bij zelfbouw PC's is dat nog wel te overzien. Bij laptops en kant-en-klaar systemen wordt het al lastiger.

Vroeger kon ik nog aangeven dat ik de EULA niet accepteer, maar tegenwoordig starten systemen al direct op naar het bureaublad. De fabrikant of winkel heeft voor het gemak de EULA alvast geaccepteerd "namens mij", wat het terug vorderen van de OEM-licentie een stuk lastiger maakt.
Wat is hier zo slim aan? Als je iets anders wilt dan Windows, dan is je eerste actie toch al het formatteren van je drive en er een OS op blazen die je wilt?
Wil je wel Windows (op een eerlijke manier) dan koop je een versie met licentie. Wat er nu zo slim is aan jouw PC winkel is me niet echt duidelijk.
95% van de mensen wil dus wél Windows, die hoeven nu dus geen Windows te installeren, dat heeft de winkel immers al gedaan. :)

Ze verkopen geen Windows aan de 5% die dat niet wil, dus 100% van de klanten zijn blij met de service :)
In feite moet ik dus in eerste instantie voor een Windows licentie betalen vanwege het gemakzucht en de onkunde van 95% van de computergebruikers. Zo kun je het tenslotte ook zien.

Ik begrijp ook wel dat het wenselijk is dat een computer geheel werkend wordt verkocht, maar ik blijf erbij dat er op zijn minst een optie moet zijn voor de technisch begaafden die hun besturingssysteem zelf kunnen en willen regelen.

Voor Microsoft is het natuurlijk mooi geregeld; iedere verkochte PC met Windows 8 zien zij als een verkochte licentie, ook als de gebruiker in kwestie het geld achteraf terug vraagt omdat deze niet akkoord gaat met de gebruiksvoorwaarden.

Als je nauwkeurige getallen wilt hebben omtrent de acceptatie van Windows 8 zul je onderzoek moeten doen hoeveel van de verkochte licenties daadwerkelijk in gebruik zijn. Er zijn meer dan genoeg mensen die hebben "gedowngrade" naar Windows 7 (en zelfs nog naar XP). Bovendien staan ook een heleboel van de "verkochte" licenties op systemen geïnstalleerd die wereldwijd nog onverkocht in de winkel of magazijnen staan.

Kortom; je kunt heel erg creatief met je cijfers omspringen om de indruk te wekken dat veel mensen je product geweldig vinden en je hebt direct een mooi verhaal voor je aandeelhouders.

Mij maak je niet snel wat wijs :-)
  • In feite moet ik dus in eerste instantie voor een Windows licentie betalen vanwege het gemakzucht en de onkunde van 95% van de computergebruikers. Zo kun je het tenslotte ook zien.
Van die 95% is natuurlijk niet gelijk maar even 100% gemakzuchtig en onkundig. ;)

Van de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat jij die 95% liever extra werk geeft om die 5% blij te maken. :+
Het aanta daadwerkelijk verkochte licenties voor windows meet je aan de hand van het aantal geactiveerde licenties ;)
Bij de grotere merken (iig HP/Dell) is die optie er ook wel, sort off.. Als je de allerduurste versie van de allerduurste serie koopt, krijg je vaak wel de optie hem zonder OS te kopen.
Heb ik één keer getroffen in een opruiming.
Dat is eigenlijk ook alweer waar. Als ik een nieuwe laptop koop formatteer ik die sowieso direct, ook al zou er Windows 7 op staan. Fabrikanten leveren vaak een hoop onnodige zooi mee. Bovendien zijn bijna alle drivers verouderd. In plaats van al die troep op te ruimen en bij te werken zet ik gewoon een schone installatie op.
Het grote probleem is ook dat weinig mensen zin hebben om een eigen OS te installeren. Meer mensen zouden potentieel geinteresseerd kunnen zijn in linux als het niet zoveel meer moeite kost dan windows te hebben.

De markt voor een lege laptop is dus relatief klein, en als zo'n laptop ooit gelanceerd wordt is de kans uberhaupt sowieso klein dat die in de benelux in de winkelschappen komt te liggen.

Het grote probleem is eerder de ondersteuning, mensen verwachten out of the box een werkend systeem, en dat is net het zwakke punt van linux bvb. Hardwarefabricanten maken bijna uitsluitend drivers voor windows, en als ze voor andere systemen drivers maken zijn deze in het algemeen veel minder goed.

Voor fabricanten is het mogelijk zelfs goedkoper om licentiekosten aan windows te betalen in vergelijking met geld te pompen in de ontwikkeling van drivers voor het iets exotischere systeem.
Dat klopt, maar Windows is ook ooit zo begonnen. Dat fabrikanten zo massaal partij voor Microsoft kiezen zal zeker financiële redenen hebben. Microsoft weet wel slimme manieren om fabrikanten te motiveren enkel drivers voor Windows te schrijven om zo de penetratie van Linux te saboteren.

Ik vind het gewoon jammer. Ik bedoel; als je als fabrikant zijnde zelf geen tijd, geld en moeite wilt investeren in Linux-drivers, geef de broncode dan gewoon aan de community. Zij zitten er om te springen om het werk van fabrikanten over te nemen om zo een groter succes van Linux te maken. Ze doen het helemaal gratis. Ze leveren je de voltooide drivers plus een installatiehandleiding én kopie van de GPL of LGPL op een zilveren dienblad aan zodat je ze alleen nog maar op je website hoeft te uploaden.

Hoe makkelijk wil je het hebben ? En dan nóg verrekken om zulke drivers aan te bieden. Ik kan er met mijn hoofd niet bij ...
Microsoft is ooit zo begonnen omdat in die tijd de mensen die een computer hadden niet jan en alleman was. Tegenwoordig heeft elke burger wel een of meerdere computers.

Ze zijn veranderd van niche apparaat naar mainstream apparaat. En daar hoort ook bij dat mensen willen dat het apparaat gewoon werkt. Hoe zou jij het vinden als je een auto koopt ( daar komt ie weer ) en je moest eerst zelf de motor installeren en aansluiten? Lijkt mij ook niet erg handig.

Vandaar dat windows er standaard bij zit omdat dat nu eenmaal de standaard is. Het niet leveren van een os'n bij apparaten is door meerdere fabrikanten mee gespeeld maar het is nooit van de grond gekomen. Om de heel simpele reden dat de overgrote meerderheid van de mensen windows of apple wil.
Ik vind het gewoon jammer. Ik bedoel; als je als fabrikant zijnde zelf geen tijd, geld en moeite wilt investeren in Linux-drivers, geef de broncode dan gewoon aan de community. Zij zitten er om te springen om het werk van fabrikanten over te nemen om zo een groter succes van Linux te maken. Ze doen het helemaal gratis. Ze leveren je de voltooide drivers plus een installatiehandleiding én kopie van de GPL of LGPL op een zilveren dienblad aan zodat je ze alleen nog maar op je website hoeft te uploaden.

Hoe makkelijk wil je het hebben ? En dan nóg verrekken om zulke drivers aan te bieden. Ik kan er met mijn hoofd niet bij ...
Het leverd de fabrikant namelijk niets op? Dat kleine hoopje linux fanboys stelt echt niets voor bij de hordes windows gebruikers.
Het levert in eerste instantie misschien niet zo veel op. Echter, als jij een fabrikant bent die nauw samenwerkt met de Linux-community zul je aan populariteit winnen waardoor Linux-gebruikers eerder voor jouw hardware zullen kiezen. Andere fabrikanten zullen op een begeven moment ook mee willen doen om extra klanten te winnen waardoor er concurrentie ontstaat en Linux een aantrekkelijker alternatief voor Windows zal worden.

Je krijgt zo extra inkomsten terwijl je er zelf praktisch niks voor hebt hoeven te doen. Op die manier geld laten liggen is een doodzonde.
Op welke manier is Linux beter dan Windows dan?
Er wordt (begrijpelijk...) nog steeds blindgestaard op Linux terwijl de hele samenleving is ingericht op de grote getallen en de gemene deler.

Windows is voor de overgrote meerderheid de standaard, dus dat is wat je krijgt.

Een ander auto-voorbeeld: Windows is het stuur in je auto. Bij ons zit die standaard aan de linkerkant. Wil je 'm rechts? Dan moet je toch echt even het Kanaal over of importeren. Waarom wordt er geen optie gegeven als je de auto koopt in Nederland? Omdat niemand hier het stuur rechts heeft... En waarom zou je je stuur rechts willen terwijl iedereen 'm links heeft? Het levert namelijk alleen maar problemen op en vergt extra concentratie op de weg. (lees: drivers)

Ik vermoed dat op plekken waar Linux wel een groter marktaandeel heeft, en dat zal plaatselijk zijn, de computerwinkels zich lokaal aanpassen aan de vraag. Tenminste, dat zou ik zelf doen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 augustus 2013 11:45]

Natuurlijk heeft het financiele redenen, namelijk dat het overgrote deel absoluut geen linux wilt en dus helemaal geen interesse daarin heeft.

Alle Linux systemen bij elkaar hebben 1,25% van de markt, het percentage mensen die daarnaast geen Windows draaien, zal extreem klein zijn.
Nu vind ik het best dat mensen daar niet blij mee zijn, maar laten we hier nou niet doen of MS vanalles doet om fabrikanten bij Windows te houden, het is gewoon de consument die niet in iets anders geinteresseerd is.
MS heeft een monopoly op desktop OS, en hoeft zeer weinig te doen om dit te houden, vandaar dat fabrikanten ook gewoon betalen om Windows op hun systemen te zetten.
Ja, en dat heeft niets te maken met het feit dat elke PC standaard Windows geinstalleerd heeft?
Kijk maar naar Android, dat is nu ook de marktleider geworden, waarom, omdat Android standaard geinstalleerd is op de producten in de winkel.
En het natuurlijk een beter systeem is, maar dat is mijn mening.
Android beter dan Windows 8, of als concurrenten zoals iOS en WP? Want beter dan Windows 8 vind ik het absoluut niet. Dit is echter niet ten nadele van Android, want dat is nog een relatief jong OS.

Natuurlijk heeft het ermee te maken dat het overal erop geinstalleerd is, daarom is het ook een monopoly.
Maar je weet wat ze zeggen, wat de boer niet kent, vreet die niet. Dat geldt hier ook.
Het is een vicieuze cirkel, maar het is er wel 1 waar MS weinig voor hoeft te doen om te behouden, ik zie dus echt MS niet deals maken voor weinig ondersteuning van Linux, die ondersteuning voor Linux is financieel niet aantrekkelijk voor bedrijven, dus staat dat gewoon nog steeds op een laag pitje.
Zolang er wordt geredeneerd dat 1,25% Linux-gebruikers niet interessant genoeg zijn om ze te ondersteunen (dat overneemt de community zelfs gratis en voor niks van je) zal de markt ook niet veranderen en zal Microsoft een monopolie houden.

Er moet gewoon actie ondernomen worden zodat die markt wordt opengebroken. Zo krijgen consumenten meer inspraak en zal er meer geïnnoveerd worden.
Maar consumenten willen dat helemaal niet, anders werd de monopolie wel doorbroken.

Jij probeert andere mensen iets door de strot te douwen in je kruistocht tegen Microsoft.
@Titan_Fox: Consumenten met inspraak bij een bedrijf met commercieel oogmerk resulteert negen van de tien keer in de ondergang van het bedrijf of een schijnwerkelijkheid waarin de consument de illusie van keuze en invloed gegeven krijgt.

Je lijkt een beetje in een utopie te leven waarin iedereen heel blij bezig is met open source en het constant verbeteren van de PC ervaring en het OS. Sorry, maar 98% van de PC gebruikers boeit het niet, die willen een stukje tekst verwerken, effe op internet, een spelletje spelen op servers die daadwerkelijk druk bevolkt zijn, etcetera.

Zolang de consument geen behoefte voelt om de markt open te breken zal het niet gebeuren. En ik snap 'de consument' volkomen, want Linux heeft voor die grote doelgroep gewoon niets te bieden boven Windows.

Kijk nou naar de acceptatie van Windows 8. Zelfs een nieuw startscherm zorgt voor hele volksstammen al voor zo'n enorme drempel dat ze liever bij Win7 blijven. Mijzelf incluis. Waarom? Omdat we niets missen in Win7, het loopt als een trein, is stabiel en kan alles, en wat niet kan daar is wel een progje voor geschreven door iemand, ooit, ergens. Want iedereen gebruikt het.

En zo wordt een succesvol OS een soort self-fulfilling prophecy waarin de grote userbase de acceptatie versterkt. Dat is Linux nooit gelukt, en dat zal Linux ook nooit gaan lukken. Get real.
Ik denk dat dat heel erg meevalt, mensen iets willen hebben dat gewoon werkt en ze denken te kennen. Windows is gewoon het bekende merkt van "het werkt" het zelfde dat als je met Nederlanders praat over auto's dan wille ze graag een Opel, Frod of Volkswagen willen. Niet omdat andere auto's niet beter of mooier zijn, maar ze "kennen het" en de buurman ook, jehoeft jenooit te verdedigen voor je keuze.

Ik gebruik Linux, en spreek met mensen die Apple gebruiken. We zijn altijd erg tevreden met ons besturingsysteem. Echter moeten we altijd onze keuses verdedigen, want ja het is geen Windows.

Ik heb bij buren Linux Mint geinstalleerd op hun oude laptop, want ja het draaide niet meer zo snel en als gezin meerdere licenties Windows* kopen vonden z eook niet handig. Voor het gebruik van die laptop maakt het niet echt uit: mail lezen, briefjes schrijven, spreadsheets maken, internetten, Youtube filmpjes bekijken, gewone films bekijken, allemaal zonder problemen mogelijk.

Ik denk dat het meer ligt wat je de consument aanbied.Aan Windows verdient de gemiddelde winkelier nog, aan Linux of Android niet. En je moet weten waar je het over hebt en daar schort het nog wel eens aan. De meeste computer electronica verkopers lezen het ook alleen maar op van het kaartje wat op de schap staat. Ze prijzen het toestel waar ze de meeste bonus voor krijgen helemaal de hemel in. Dus niets goed advies.

Windows is een bekend iets, en dus "veilig" om te kopen. Niemand die je raar aankijkt als je zegt dat je een PC met Windows gekocht hebt (en dat zelfde geld voor auto's...)
Ik denk dat mensen best raar staan te kijken als ik zeg dat ik een auto heb gekocht met Windows.
dat is al lang niet meer. Linux gebruik neemt nog steeds toe, Mac OS X is niet meer van de desktop weg te denken (maar voor Acer niet zo relevant) en inderdaad Android en Ubuntu Linux en zeker ook Chrome zijn snelle stappen aan het maken.

Mooi dat ze dat inzien, ik zou erg graag mooie hardware zien a la de Ubuntu Edge.
http://www.indiegogo.com/projects/ubuntu-edge
Maar dat kan ook! Als je gewoon tegen een goede computerwinkel zegt, "ik wil een budget/medium/gaming-PC, kunnen jullie er een voor me bouwen?", dan betaal je waarschijnlijk een stuk minder dan voor een Dell-computer met dezelfde onderdelen, en kun je vragen of ze Ubuntu installeren. Je betaalt dan als het goed is alleen voor de onderdelen plus b.v. ¤ 30 voor montage.
Probleem dat dat voor de meeste mensen 'kleine vage zaakjes' zijn. De mediamarkt kennen ze. En bovendien wil er echt niemand meer een desktop hebben. Allemaal willen ze een laptop. (Van het niet-tweakervolk). Hoe vaak zie je wil niet dat er in Dota 2 al iemand probeert mee te doen met een aardappel van een intel gputje.
Oh ja, laptops...ik vraag me inderdaad serieus af waarom mensen bereid zijn flink extra te betalen voor een computer die minder kan en sneller kapot gaat, terwijl ze hem toch niet of nauwelijks verplaatsen. Ik heb een oude laptop voor als ik echt mobiel moet zijn, maar eigenlijk gebruik ik dan liever mijn telefoon, hoef ik geen zwaar en kwetsbaar ding mee te sjouwen. Met Dropbox heb ik toch overal al mijn bestanden.
Met laptops wordt het lastiger. Krijg een winkel maar eens zo ver om je een laptop te verkopen zonder besturingssysteem. Het enige wat je dan kunt doen is hopen dat Microsoft je de OEM-licentie terug betaalt.

Het gaat me ook niet om die paar tientjes voor de licentie. Het is een principekwestie. Ze laten mij betalen voor een optioneel product dat ik niet wil gaan gebruiken. Ik wil daar zeggenschap in hebben.
Ja OK, helemaal mee eens. Met laptops zal het wel lastig zijn om zonder Windows of OSX te krijgen. Sowieso een rare markt...
Dat is met tablets toch ook zo?!
Ja, met tablets en telefoons is het nog moeilijker. Maar niet met desktops.
helemaal mee eens. Helaas is er meen ik eerder een rechtzaak gevoerd over mogelijk koppelverkoop, dat is mislukt (vermoedelijk zijn er wat steekcentjes geschoven zoals gebruikelijk bij Microsoft).

Ik heb nog eens met iemand van Dell gesproken over waarom de Dell's met Ubuntu erop niet goedkoper zijn dan de windows equivalent.
Dat kwam volgens hem omdat ze sowieso een schijntje betalen, maar daarbij krijgen ze extra voor al die spyware rommel van allerlei anti-virus bakkers en andere wanna-be-nsa-data-verstrekkers.

Toch is er een developer edition van de XPS 13 met Ubuntu en hebben ook Asus en wat andere kleinere partijen al laptops met Ubuntu Linxu uitgeleverd:
http://www.dell.com/us/business/p/xps-13-linux/pd

Dus wat dat betreft gaat het goed.
Als het goed is kun je inderdaad je geld terug krijgen voor je windows licentie, ik zou zeggen, gewoon doen :).
"Dus wat dat betreft gaat het goed."

Dus dat er na 21 jaar eindelijk een handvol modellen met linux worden verkocht vind jij goed?

Als het na 21 jaar nog niks is geworden, dan wordt het ook in geen 100 jaar meer iets. Een consumenten adoptie van 1,25% is ronduit belachelijk, waarvan het grootste gedeelte waarschijnlijk nog in het nieuwe Chrome OS zit.

Linux is een niche product, dat in bepaalde situaties best handig en capabel is, maar op geen enkele manier een geducht concurrent voor een volwassen besturingssysteem als Windows. Toch raar dat mensen na 21 jaar nog steeds verwachten dat het ooit nog wat wordt.
"Krijg een winkel maar eens zo ver om je een laptop te verkopen zonder besturingssysteem. "

Is al gebeurt een aantal jaar terug. De praktijk was dat er twee dezelfde computers hier in de winkel stonden, eentje was 499 met Windows, en eentje was 499 zonder Windows.

Tja, een moeilijke keuze dan. Computers uitgerust met Linux zijn vaak nog duurder dan dezelfde computers met Windows. De consument maakt dat allemaal niet uit, Windows kennen ze en is vertrouwd, en Linux is helemaal niet geschikt voor mensen die hun computer alleen gebruiken voor basale taken en de kennis niet hebben om allerlei capriolen uit te halen.

Uiteindelijk biedt het ook compleet geen meer waarde als Linux al eindelijk eens een volwassen OS zou worden, want dan heb je gewoon hetzelfde.

Geef mij maar gewoon Windows, Linux is me nooit echt bevallen.
Ik ben dan toch bang dat ze je ergens anders extra laten betalen.
Ze zijn namelijk Windows gewend, ze weten precies hoe ze die moeten installeren en hoe ze daar support aan moeten geven, door een ander OS daarop te zetten, zal dit mogelijk lang duren, en daar ga jij echt wel voor betalen.

Tevens trapt een winkel met genoeg expertise er niet in om een gaming PC te bouwen met Ubuntu, die zaken weten dan echt wel hoelaat het is en dat je er zelf Windows opgaat zetten, vaak zal dat dan ook een illegale zijn.

Mensen die denken via weggetjes goedkoper uit te zijn via zulke winkels, zijn vaak duurder uit. Ik heb dat ook gezien bij een fietsenzaak, een vent die voor 150 euro minder een fiets online kocht (zelfbouw), kreeg hem niet goed, bracht hem naar een fietsenzaak, waar hij dus dubbel uurloon ofzo kon betalen, simpelweg omdat die zaak er geen zin in had om met die vent zijn goedkope deal mee te doen. Natuurlijk wordt dat niet tegen de klant gezegd, maar het gebeurd wel.

Nee als je die route bezoekt, bouw dan zelf of vraag het aan iemand die het kan, maar winkels gaan gewoon doorrekenen.
Grappig. Acer levert voor de V5-571G ultra-portable enkel Windows 8 drivers. Het was een heel gedoe om dat apparaat met Windows 7 te voorzien, omdat er toch een flink aantal apparaten waren die niet door Windows 7 werden herkend.

Op die manier proberen ze je dus vast te houden aan Windows 8. Triest eigenlijk.

Ik vind het al lang goed dat fabrikanten zich meer moeite gaan doen om ook voor andere besturingssystemen te schrijven. Zij zijn de enigen die ervoor kunnen zorgen dat Microsoft marktaandeel verliest en dat de markt van besturingssystemen beter in balans komt.

Er zijn in het verleden wel eens wat balletjes opgegooid door bepaalde hardware met Ubuntu te leveren, maar de keus was gewoon veel te beperkt om een interessante toevoeging te zijn.

Het liefst zou ik gewoon zien dat je een lap- of desktop geheel zonder besturingssysteem kunt kopen. Je hoeft dan niet met Microsoft te gaan zitten steggelen om het geld van je OEM-licentie terug te krijgen en kunt lekker zelf aan de slag met het OS naar keuze.

Snap nog steeds niet dat nieuwe hardware persé met Windows voor geïnstalleerd worden terwijl het helemaal niet zeker is dat je dit ook wilt gaan gebruiken.
Bij Android en Linux is het alleen erger gesteld met drivers, je bent bij android nog meer afhankelijk van fabrikanten, zelfs nieuwe versie van os word vaak al lastig, te veel macht bij fabrikanten. Verwacht niet dat als het meer versplinterd raakt dat drivers beter zullen worden in tegendeel. Wij moeten juist blij zijn met dat Windows zoveel marktaandeel heeft en fabrikanten en ontwikkelaars bijna met zekerheid kunnen rekenen op dat pc windows draait.

Als besturingssystemen meer versplintert zal zijn zal ontwikkeling juist remmen, zal dan vaker hebben dat bepaalde software niet voor jou platform word ontwikkeld en tijd die er nu beschikbaar is om aan drivers te werken moet dan gedeeld worden met gevolg veel minder tijd voor drivers.

edit/
95% wilt Windows, die krijgen bij oem lekker goedkoop hun Windows erbij, los kopen kost veel meer, klant krijgt er dus wel iets voor terug, en lijkt me meer dan rechtvaardigt als 95% Windows wilt.

Ik heb nu een laptop build for win8 met win8 efi ondersteuning en dat draait gewoon erg lekker en opstarten is in enkele seconden gebeurd. :)

Acer is nu gewoon zielig aan doen en MS schuld proberen te geven, is wel zo makkelijk. PC markt ligt gewoon stil of je er nu linux opzet of Windows dat zal echt niks uitmaken op dit moment. Beter producten op markt brengen onder aan de markt zal dat wel doen, snelle full hd laptop van 400 euro zal zeker verkopen. Maar zijn net dinosaurussen die veranderen ook niet en hielden te lang vast aan oud strategie wanneer de wereld om hun heen is veranderd(crisis, andere producten die concurreren, etc).

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 10 augustus 2013 18:52]

Daar heb je gelijk in. Ik heb het al vaker gezegd; je koopt nu voor ¤ 600 vrijwel hetzelfde als 3 jaar geleden. Nog steeds een dual-core of hele trage quad-core, simpele HDD tot 500 GB, 4 - 8 GB RAM, een eenvoudig 15,6" TN-paneel met 1366x768, goedkoop videokaartje en een DVD-brandertje.

Geen enkele reden om een nieuwe laptop voor aan te schaffen. Het is veel verstandiger om gewoon wat meer werkgeheugen en een vlotte SSD aan te schaffen. Daar heb je meer profijt van (en is goedkoper) dan een nieuw apparaat.

Pas als ik voor die ¤ 600 iets krijg met een full-HD AH-IPS paneel, een 256GB SSD, 12 - 16 GB RAM, een blu-ray brander en een verlicht toetsenbord, wil ik er nog wel eens over denken. Maar volgens mij is dat "wishful thinking" ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 10 augustus 2013 22:13]

Ik ben tot de conclusie gekomen dat dat niet haalbaar is voor die ¤ 600,--. Tablets bestaan voor het grootste deel uit het scherm, en dan wat goedkope hardware (goedkope processor, en geheugen, wifi en dan een gratis besturingsysteem.) De besturingssoftware is gratis
Verder maken de fabrikanten hier nauwelijks marge op. Je zag dit ook bij de Netbook computertjes.

Maar je wilt voor dat geld ( ¤ 600,--): een goed scherm met hoge resolutie (veel Tablets hebben ook geen geweldige resolutie, en als ze wel een geweldige resolutie hebben dan is vaak re rest van de hardware dubieus), een DVD/Blue ray brander, scharnieren, een keyboard, een SSD, kwalitatief goede behuizing en processor. Als je dan gata kijkennaar de inkoopprijs van de processoren, geheugen en schermen dan zit je al voorbij de prijs van een tablet. Een tablet processor is niette vergelijken met een laptop processor. Laten we de prijzen voor een DDS even buiten beschouwing houden, ook het gebruikte geheugen in tables is veel goedkoper dan mete en veel snellere Intel processor.

Ik denk dat je moet inzien dat als je zoiets wil je meer betalen moet, je bent beinvloed door de media dat alle sgoedkkop is geworden tablets voor ¤ 100,-- bij de Kruitvat, Netbookjes voor ¤ 299,--
95% wilt Windows, die krijgen bij oem lekker goedkoop hun Windows erbij, los kopen kost veel meer, klant krijgt er dus wel iets voor terug, en lijkt me meer dan rechtvaardigt als 95% Windows wilt.
Faith in humanity is lost again :( Ik had altijd de stille hoop dat mensen Windows wilden omdat ze niet beter wisten. Bij de tablets weet men bijvoorbeeld wel beter, en daar laat men (blijkbaar) massaal Windows (RT) links liggen. Maar ik ken ook mensen die zweren bij Windows ja, hoopte alleen dat dat percentage véééél lager zou liggen dan jij nu zegt.
Wat doe ik op een computer: Games, Adobe software en Autodesk software en office.

Welk OS wordt voor bovenstaande primair ondersteund?

(En op officeniveau: ik heb een lange tijd libreoffice gebruikt -voorheen openoffice- vanaf 2007. Het is gewoon veel moeilijker om alles compatible te houden met anderen, en het mist ook enkele features die het niet over kan nemen van docx bestanden bijvoorbeeld. Dan heb ik het nog niet over excel t.o.v. calc)
Dat het een heel gedoe was lijkt mij zeer sterk, tenzij jij een andere laptop hebt dan ik vind op: http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/drivers daar staan namelijk alle drivers voor windows 7 en windows 8 voor jou laptop..

Als tweaker hoor je ook te weten (en dat weet je nu vast wel) dat je alle drivers van te voren op een usb stickje zet en vervolgens je laptop opnieuw installeert :D

Iemand die perse geen OS wilt bij aanschaf van een desktop, weet dat hij hiervoor een systeem zelf kan samen stellen zonder OS.
Bij een laptop geef ik je gelijk, mja er zijn (vrijwel?) geen bedrijven die een laptop voor je bouwen zonder os.
Het is nu inderdaad wel erg gemakkelijk om de slecht presterende pc-markt op windows te steken. Het probleem in deze markt is dat de meeste computergebruikers vooral content consumeren en hierdoor dus genoeg hebben aan een goedkopere/sneller aanvoelende/gebruiksvriendelijkere tablet.

hierdoor ben ik het eveneens niet eens met de stelling dat het de schuld van windiws zou zijn, hoewel ze misschien een beetje laat waren met een gebruiksvriendelijk ( voor tablets ed ) interface te bieden. Ik zou het eerder steken op een tekort aan high-end modellen in de tabletmarkt.

Hoe dan ook begrijp ik hun standpunt wel, zeker nu windows zelf ook concurrentie wordt van de fabricanten, door zelf de microsoft surface uit te brengen en op smartphonevlak heb ik ook het gevoel dat Nokia het "lievelingetje" is. Ik kan best begrijpen dat wanneer uw softwareleverancier ook nog eens concurrent wordt op hardwaremarkt, en dit relatief succesvol, dat je dit als fabricant 2 keer doet nadenken in hoeverre die afhankelijkheid wel voordelig is voor je bedrijf.

Zoals wel andere mensen hoop ik elke keer weer op de opleving van linux-gebaseerder systemen op de laptop/pc markt en dat hierdoor drivers ook meer beschikbaar zullen gesteld worden voor zij die linux prefereren.

Echter, chromeOS is een linuxgebaseerd systeem dat interessant is omdat de laptops met dit OS veelal goedkoop zijn, aangezien in de praktijk dit OS onvoldoende is voor de consument die niet enkel browst. Applicaties zoals photoshop zijn zelfs onder niet ITmensen wijdverspreid en tot nu toe zijn er nog geen evengoede webgebaseerde systemen.

Android kan potentieel een goede keus zijn, echter moet hier nog veel development ingestoken worden om dit OS daadwerkelijk gebruiksvriendelijk te maken voor de pc. Hoewel ik denk dat dit goed mogelijk is, heb ik geen idee of acer genoef ervaring heeft om zo'n diepgaande laag over android heen te zetten. (zaken zoals meerdere vensters naast elkaar zijn tekortkomingen die voor een pc/laptop in mijn ogen redelijk onaanvaardbaar zijn.

ubuntu/debian/mint/... zijn wel volwaardige laptop/desktopdistributies, echter verkoopt dit OS nog niet echt goed, door de relatief geringe naambekendheid geloven fabricanten niet echt meer in een mogelijk succes van een laptop/desktop met een dergelijk OS.

Met andere woorden, voor zover ik het zie zal acer nog wel een tijdje afhankelijk blijven van windows, gewoon omdat hun andere opties beperkt zijn. Eigenlijk is springen op de tablet/smartphonemarkt volgens mij zelfs de enige manier waarop ze kunnen ontsnappen van die afhankelijkheid, aangezien windows daar nog maar een redelijk beperkte grip heeft op de markt, echter groeit hier weer de afhankelijkheid van google. Een android smartphone/tablet zonder google play op is voor veel mensen immers al veel minder interessant...
De Surface was misschien niet de slimste keuze, aan de andere kant doordat de Pro zo duur was en de RT ook niet erg interessant qua prijs (die laatste is dan ook slecht verkocht), moet dat niet veel schade hebben opgeleverd qua verkopen, ik denk dat ze vooral niet blij waren met het symbol van de Surfaces (enerzijds dat MS zelf hardware gaat maken, anderzijds dat dit als kritiek op het 'slechte' aanbod van fabrikanten tot nu toe)

Acer heeft gewoon de kansen gehad, maarja als je een tablet uitbrengt met veel potentie, maar met een bagger slecht scherm, tja welke rol wil je dan dat MS hierin speelt? Had het een goed scherm gehad, dan hadden ze vast wel support kunnen krijgen, want 300-350 euro voor een tablet met die specs had echt goed kunnen gaan lopen.

Natuurlijk is Nokia de favoriet op de smartphone markt, Nokia is constant bezig om nieuwe interessante modellen uit te brengen, heeft goed software en is geheel op WP gericht.
HTC heeft eigenlijk 2 matige toestellen uitgebracht, ik bedoel je vlaggenschip uitbrengen met 8GB zonder sd slot, dat is natuurlijk erg pijnlijk, en Samsung doet niet eens moeite.


Acer moet zich gewoon inzetten op goede betaalbare Windows 8 touch devices, laptops, hybrides en tablets. Met de W3 hebben ze laten zien een goed werkende tablet neer te zetten, dus als er straks een goed scherm inzit, dan zit dat wel snor.

Linux enz, leuk, maar het gros wilt dat gewoon niet, ik zeg niet dat dit op redelijke gevoelens is gebasseerd, maar dat is wel het feit. Windows 8 heeft wel alle potentie om niet alleen op desktops en laptops groot te worden, maar ook zeker op tablets, daar zit eigenlijk nog wel de meeste potentie, want daarvoor is W8 echt gewoon uitermate geschikt.
Windows 8 is niet de redder der computerindustrie geweest waar velen op hadden gehoopt. De hardwaremarkt ligt ook al jaren op z'n gat; er hebben eigenlijk geen noemenswaardige innovaties plaatsgevonden.

Kortom; zowel de software- als de hardwaremarkt hebben onvoldoende gedaan om de sector uit het slob te trekken. Tablets hebben even voor een opleving gezorgd, maar nu de helft van de mensen zo'n ding hebben ligt die markt ook weer redelijk stil. Zo gek veel gebeurd er nu ook weer niet bij de tablets; nog steeds grotendeels hetzelfde als 2 jaar geleden.

Het lijkt wel of al die fabrikanten last hebben van het schrijversblok-syndroom. Alle apparaten lijken op elkaar, bieden dezelfde functionaliteit en zitten qua prijs ook niet ver van elkaar af.

Dus ja, waarom zou je je apparaat vervangen als deze het nog goed doet ?
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar je zou MS wel degelijk kunnen verwijten dat ze dwars op alle kritiek zo'n ander UI opdringen, dat naar mijn mening potentiaal heeft voor phone en tablet, maar de desktop en laptop PC gewoon keihard genegeerd heeft. Ook 8.1 verbeterd wel de meest dramatische fouten, maar biedt mij niet genoeg om aantrekkelijker te zijn dan Windows 7 - laat staan dat het zich grafisch met dat OS kan meten.

Het probleem is echter breder: ook de vooruitgang op PC gebeid in zijn algemeenheid is behoorlijk gering. Een paar procent per jaar betekend dat een processor van 5 jaar geleden vaak nog prima meekomt: alleen de SSD heeft echt grote vooruitgang gebracht. Gevoegd bij het nieuwe speeltje: eerst de laptop nu de tablet zorgt dat ervoor dat veel consumenten de PC helemaal aan de kant schuiven, want simpelweg niet meer nodig, en anderen vrolijk door blijven gaan op de oude PC.

Acer zelf zou ook eens kunnen proberen of er nou echt geen fatsoenlijke Windows 8 tablets te maken zijn....
Leuke Haswell + vorm en afwerking van de iPad = hit (ook bij ¤ 999.-)
Er moet gewoon een compleet ander OS dan Windows komen.
Het probleem met hardware fabrikanten is ze momenteel alleen uit Windows, Linux of Chrome OS kunnen kiezen.

Windows is niet bepaald een OS waar je super vrolijk van wordt.
Linux heeft het probleem het veel te veel gefragmenteerd is (ontbreekt dus aan eenduidigheid).
Chrome OS is denk ik wat 99% niet ziet als het OS van de toekomst.
En OSX kunnen ze niet toepassen omdat dat van Apple is.

Ik vraag me af of er nog wel mensen en bedrijven zijn buiten deze spelers om een succesvol OS te kunnen ontwikkelen die stabiel, veilig en ook nog grafisch pico bello is en niet een de zoveelste window/unix variant is maar een compleet uniek systeem from scratch.

Daarnaast moeten bedrijven als Acer, Asus noem maar op aan het design wat doen het is notabene je visite kaart.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 10 augustus 2013 23:31]

Acer heeft ook hele mooie systemen. Zoals de S7 http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/series/aspires7
en R7 http://www.acer.com/aspirer7/en_US/
Maar ja, dat kennen velen hier niet en beginnen maar weer eens te prediken. NOFI.
Er moet gewoon een compleet ander OS dan OSX komen.
Blijkbaar is dat van dermate kwaliteit, dat het alleen verkoopt in combinatie met hardware.
Anders kan ik het al jaren magere aandeel niet verklaren.

Enne, de Windows 8.1 preview maakt velen inmiddels weer super :) .
Er moet gewoon een compleet ander OS dan Windows komen.
Dit zie ik niet in de nabije toekomst gebeuren. Alleen al vanwege de drivers. Het kostte Linux (de kernel zelf) ruim 10 tot 15 jaar voordat nagenoeg de meeste hardware ondersteund kon worden.

Er zijn wel experimentele operating systems die volledig from scratch zijn ontwikkeld, zoals HelenOS en plan9, maar deze worden niet in consumenten electronica (pc / laptop) verwerkt.

Maar ik denk wel dat we steeds meer Ubuntu en Chrome OS / Android zullen tegenkomen in deze markt.
Linux heeft het probleem het veel te veel gefragmenteerd is (ontbreekt dus aan eenduidigheid).
Toch even een opmerking, je stelt dit als of het iets slecht is. Terwijl dit nou juist het gevolg en de kracht is van open source, de vrijheid om je eigen OS samen te stellen met een Linux kernel. Daarnaast werken de alle linux apps gewoon op alle distro's, zolang er maar een goede repositories aan de distro hangen, of bij losse download voor elke populaire distro een pakketje aangeboden wordt, plus de source voor de experts die met onbekende distro's werken.

Kort om, Opensource betekend keuze en vrijheid, dus niet allemaal verplicht het zelfde jasje aan.

[Reactie gewijzigd door Trinitronic op 11 augustus 2013 08:50]

Het heeft niks met wel of niet open source het is meer een probleem van dat men langs elkaar heen gaat werken.

Je ziet hetzelfde met webbrowsers ze komen allemaal met hun eigen variant en voor web ontwikkelaar is dat eerder een irritant probleem dan een voordeel.

Maar het ligt denk ik dan bij Linux meer aan het hele gebeuren rond Gnome, KDE, xwindows .... niet eenduidig en sommige dingen lijken er zeer slordig en niet een natuurlijk gevoel.

Het is veel beter alle fabrikanten samen werken aan 1 goed veilig en stabiel OS met 1 ontwikkeltaal.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 11 augustus 2013 23:25]

Ik zou graag zien dat het marktaandeel veel beter verdeeld was. Microsoft heeft op dit moment ruim 91% van de markt in handen van niet-mobiele besturingssystemen :

http://en.wikipedia.org/w...hare_of_operating_systems

Dit is al jaar en dag zo. Er verandert gewoon niks, daarom innoveert niemand in deze sector. Windows 8 is in feite meer een speeltje voor Microsoft dan een noodzaak voor klanten. Microsoft probeert al hun hardware dezelfde software mee te geven om zo meer apparatuur te verkopen.

De markt voor besturingssystemen is gewoon ziek door de parasitaire houding van Microsoft. Prognose voor genezing is nihil. Het enige dat je kunt doen is Microsoft links laten liggen en alternatieve software gebruiken. Alleen op die manier kan deze ziekte bestreden worden. Wij gebruikers kunnen het medicijn en de kuur zijn.

Een van de grootste zorgen is dat fabrikanten veelal niet meewerken, dus dat kan voor problemen zorgen.
Dat is juist altijd al het grootste probleem van Acer geweest. De kwaliteit...
ik vind het niet heel vreemd dat acer slechte kwartaal cijfers heeft want hun producten zijn ook niet echt geweldig je betaalt meer voor de naam dan voor de hardware die er in zit :)
Je betaald bij Acer voor de naam? Dat lijkt me dan helemaal niet goed gaan. Acer en Packard Bell (die uiteindelijk dezelfde eigenaar hebben) staan bij de meeste Tweakers toch niet erg hoog op de lijst met laptops en desktops die je iemand snel aan zou raden.

Uiteindelijk kun je verwachten dat minder mensen je producten kopen als ze bekend staan als 'die dingen die snel kapot gaan'. Ikzelf ben niet heel erg thuis in bijv. de tablet markt, maar als ik de keuze heb uit HP, Asus of Acer, dan neem ik één van de twee eerstgenoemde merken.

Ze mogen daarom ook wel flinke kwaliteitsproducten uitbrengen tegen concurrerende prijzen, willen ze van die slechte naam af zijn. Het zal mij benieuwen.
nee na 2x een acer/pb laptop gehad te hebben nooit meer. pb laptop is minimaal 3 keer defect gegaan binnen garantie. de acer laptop ging kapot net buiten de 2 jaar garantie gelukkig had ik hier een 3de jaar garantie maar door een probleem had acer dit niet goed in hun systeem verwerk staan en weigerde ze de laptop te repareren.

Via call center werken ze alleen hun script af. uiteindelijk na 4x opsturen via de winkel mijn geld terug gekregen van de winkel zelf. en ik denk dat er zo nog veel meer mensen zijn die een slechte ervaring hebben met acer/pb ik kan het merk aan niemand aanraden
Garantie bijgekocht? dom, sla de consumenten wet er maar eens op na, je heb recht op garantie zolang een apparaat behoort te werken binnen een te verwachten levensduur, dat is minimaal 3 jaar.

"Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden."
tuurlijk weet ik dit. maar aangezien ik de garantie er gratis bij kreeg omdat ik heb lopen onderhandelen met de verkoper vond ik dit wel prima zo.

Ik ken de Nederlandse regels mbt garantie alleen grote probleem is ook al heb je gelijk tegen de tijd dat jij die garantie zaken geregeld hebt ben je weer x aantal maanden verder. want winkels en fabrikanten weigeren het product te repareren of sturen je een prijsopgave hiervoor en ik weet uit eigen ervaring dat het je heel veel tijd en een aantal aangetekende brieven kost om je apparaat onder garantie te repareren
Die V5-571G is waardeloos. Moest die voor een kennis herinstalleren met Windows 7. Toetsenbord is een ramp (spatiebalk werkt heel erg slecht en enter-toets is opgedeeld in twee stukken) en die multi-gesture touchpad is helemaal een verschrikking. Rechtsklik wordt meestal als linksklik geregistreerd en omdat het hele ding aanraakgevoelig is verspringt je muiscursor vaak als je klikt.

Ondanks de quadcore i3 en 6GB werkgeheugen is het ding langzamer dan mijn 3 jaar oude Pavilion DV6-2120ED met 8GB en een AMD Turion64 X2-M520 processor. Zelfs mijn Zotac ZBox AD02 met AMD E-350 APU doet het stukken beter.

Acer is altijd rommel geweest. Misschien niet zo erg als Fujitsu-Siemens, maar het was zeker geen A-merk. De bouwkwaliteit was matig, elektronica ging vaak stuk en de service was niet om over naar huis te schrijven.

Ik snap ook niet waarom mensen altijd weer Acer kopen. Van de vele duizenden laptops die ik in mijn carrière heb gerepareerd waren zeker 6 van de 10 Acer. Altijd dezelfde problemen; defecte DC-connectoren, defecte spanningsregulatoren, oververhitting, werkgeheugen dat snel stuk ging door slechte omliggende elektronica, defecte harde schijven en versleten scharnieren.

Als je wat degelijks wilt hebben kun je beter kijken voor een stevige Dell, Lenovo of de betere modellen van Asus en HP.
Acer heeft volgens mij de naam van "goedkoop", niet van kwaliteit.
De acer spullen die ik heb gehad, gingen veelal vlak ná de garantieperiode defect......nooit meer Acer.
Welke naam dan, die van goedkope plastic rotzooi die het binnen de garantietermijn vaak al begint te begeven?

Acer heeft nooit een naam gehad, ze hadden een sprintje gemaakt met die EEE pads en dat was het dan wel hoor. Gewoon een bulk-verkoop merk met goedkope OEM zooi en 13 in een dozijn design, en doorgaans slecht gebouwde laptops.
Tjah, mensen hebben misschien eindelijk door dat goedkoop duurkoop is. Ik heb zelf ook een Acer laptop gehad, maar was blij dat ik hem eindelijk kon vervangen. Veel problemen mee gehad en slechte service. Dan doen Asus of Dell (mijn andere laptops) dat toch echt beter.

Verder hebben ze voor Windows 8 ook niet echt de meest briljante hardware in de winkel gelegd dus de schuld ligt wel degelijk bij Acer zelf.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 10 augustus 2013 16:56]

helemaal met jou eens!
Acer s3 aangeschaft (2012) z.s.m. verkocht!!
Acer is hardwarematig gedaald en idd goedkoop is duurkoop.
Wel van mijn lesje geleerd.
Nou laat ik dan ook maar eens zeggen dat mijn laptop, Acer Aspire 5552G-N834G64MN, het nog prima doet, als tegengeluid.
Voor 400 euro was het veel waar voor je geld.
Nog geen problemen mee gehad, ook niet met Ubuntu wat er nu op draait.
Als ze slim zjin blijven ze gewoon doodleuk windows 7 pc's verkopen en negeren ze windows 8.
Dit oefend wat druk uit op MS om de klanten toch te geven wat ze willen ipv hun mening en layout tegen de zin van anderen door te drukken.
Om microsoft heen kunnen ze toch niet ik verwacht namelijk dat velen liever windows 8 kopen dan chrome os of android op hun pc.

het zal echter prima werken voor systeempjes als mini pc's voor achter de tv en media centers maar voor de desktop en laprop kunnen ze toch echt niet om windows heen en moeten ze dus zorgen dat mensen weer meer windows willen hebben en zolang ze windows 8 bij hun pc's leveren zal dit niet gebeuren.
Als autodealers hier ineens engelse auto's gaan verkopen met het stuur aan de rechterkant na 30 jaar met het stuur links gereden te hebben gaan mensen die auto's ook niet kopen al zijn ze misschien goedkoper.
Mensen willen niet wennen aan andere dingen dus moet je je producten zo aanpassen zodat mensen het wel willen.

Voor acer houd dit in windows 7 verkopen en misschien eens naar de hardware kijken.
gebruik beter ram geheugen het kost maar 10 euro meer en gebruik een meer standaard kast waar mensen later in kunnen upgraden.
Nu kan je je acer kast niet voor een upgrade gebruiken omdat alles op een irritante non standaard manier is aangesloten.
En misschien kunnen ze zelfs een upgrade service via de mycom, een andere winkel of hun websites doen waardoor mensen makkelijker hun acer kunnen upgraden wat nu helaas vaak niet zo makkelijk is als het zou moeten zijn ivm zegels en garantie.
En door alleen windows 7 te leveren maken ze een statement naar MS en eisen ze dat windows weer word zoals het was aangezien dat is wat de klanten willen.
Een klant weet vaak niet eens wat hij nu draait, "Ja dat programma met die grote startbalk en doorzichtige venstertjes enzo" . Het zal de klant vaak ook geen moer boeien, als hij/zij maar kan facebooken, mail kan lezen en wat YouTube filmpjes over katten kan kijken.

En daar komt ChromeOS om de hoek kiken. Alles geïntergreerd in de Google Cloud en gebruik makend van Google diensten. Een goed concept al ben ik bevooroordeeld aangezien ik een Samsung Series 3 Chromebook heb.

Windows 7 is strak EOL, MS heeft al gezegd W7 niet zo lang te gaan supporten als XP (wat maar goed is ook, een OS van > 10 jaar oud....)
Chrome OS is leuk en aardig, maar dan moet je ook al volledig over zijn op web-diensten en dat zijn er ook maar weinig. Nee, als ik zo'n ding gebruik dan heb ik echt het idee met een gehandicapt OS bezig te zijn.
Wat een onzin je doet nu echt alsof de consumen een niet nadenkend dom groepje robots is die slikken wat ze voorgeschoteld krjgen.

Lees even op internet hoeveel mensen dezelfde genegeerde ergenissen hebben als ik voor edere indivuduele klacht die genegeerd is een euro krijg ben ik rijker dan bill gates.

De consumenten weet prima wat ze willen maar worden al jaren genegeerd en aangezien microsoft geen volwaardig alternatief heeft kan MS zn gang gaan zonder zich ook maar enigsinds zorgen te hoeven maken.
Ooit moeten mensen toch aan de nieuwe pc en kopen ze toch weer de nieuwe windows aangezien dat de enigste optie word door gebrek aan drivers enz voor oude hardware.

Zo moest ik ook naar win7 omdat er geen xp drivers waren voor mn moederbord en bedankt MS deel van de software werkt nu niet meer maarja dat is toch niet hun portomonee...

En chromeos alles geintergreerd in de cloud enog zeker als je geen internet heb door wat voor een reden dan ook...

zoals ik al vaker gezegd heb ik zou graad zien dat fabrikanten on de tafel gaan zintten met apple en ios en mac os gaan leveren op hun devices dit zou een mega klapper voor MS zijn en zou ervoor zorgen dat MS weer terug gaat naar zijn roots en luistered naar de meer dan een miljard klanten.

het negeren van de consument en ijn wensen is wat er mis is met de huidige wereld economie en markt.
Vergeet even niet dat er ook regels zijn vanuit MS over beschikbaarheid van oudere Windows versies. Een OEM is door zijn contract met MS aan die regels gebonden. Je ziet normaliter dat consumenten producten meteen overgaan op een nieuwe Windows versie. Zakelijke markt is behoudender. En voor zover ik weet is Acer niet echt een speler van betekenis in de zakelijke markt.

Overigens deel ik met de andere mensen de ervaring dat Acer matige producten levert. Ik was niet echt onder de indruk van de Acer laptop die ik heb gehad.
goh, altijd die "tegen de zin van anderen". Ja het is een punt van kritiek, zelf bij mij (lees was ;-) ), maar na een uurtje ingebruiksnamen, weg kritiek. Het is dus verre van "de zin van anderen" Werkt heerlijk vind ik, als je daarbij trouwens telt dat win 8 sneller is enz is het in mijn ogen toch een stapje voorwaarts. En als 8.1 uit is, word het een grote stap vooruit. Vooral de nieuwe layout gaat (sommige) mensen overhalen, samen met de nieuwigheden i.v.m. hoge resolutieschermen.
Mensen willen niet wennen aan andere dingen dus moet je je producten zo aanpassen zodat mensen het wel willen.
Dat slaagt (gelukkig?) niet op veel. Anders zaten we nu nog op DOS te werken op een scherm met groene lettertjes. Matrix printers en zouden we op het werk allemaal nog mainframes gebruiken.

[Reactie gewijzigd door white modder op 10 augustus 2013 17:13]

Waarom dan ChromeOS en geen betere open linux distributie zoals Ubuntu?
Heb je weleens Ubuntu geupdate? Mijn stiefmoeder vertelde laatst dat ze dat niet durfde, waren veel te veel opties. Vond ik raar, maar ik keek even en ze had het waarschijnlijk inderdaad fout gedaan als ze zomaar even was gaan klikken.

Ubuntu is verder wel gebruiksvriendelijk, maar het update proces is dan weer net een voorbeeld dat het toch nog niet helemaal af is voor mainstream gebruik.
Heb je weleens Ubuntu geupdate? Mijn stiefmoeder vertelde laatst dat ze dat niet durfde, waren veel te veel opties.
Als je de bugfixes bedoeld, dan zijn er weinig verschillen met W7. Het gebeurt regelmatig en ik heb hiermee nog nooit problemen ondervonden (Ubuntu 12.04 / 64-bit).

Een system update, oftewel een nieuwe versie, is natuurlijk een andere zaak. Dit proces is bij ieder operating system wat ik tot nog toe ben tegengekomen lastig.
Acer heeft een redelijk goede tablet/convertable De W7 windows 8 met goede accuduur redelijk goede specs voor zowel de i3 als i5 versie.
En ik heb hier op al OSX 86 zien draaien ubuntu windows 7 en windows 8 die er met recovery dvds bijgeleverd word.


Ik heb 5 jaar lang een acer 69xx srrie gehad met toender tijd echt alles er op en er aan en een van de zwaarste Videochips van nvidia een van de zwaarste C2duo cpus en voor zn tijd een laptop met ddr3 1600 8gb ram vond ik echt heel vreemd kwam ik bijna niet tegen of ik moest ff 1500 euro gaan neerleggen deze kosten me destijd 800 euro werkt nog steeds goed behalve dat ik het scherm zelf gemold heb :P


Verder is acer na samsung wel de 2e die met een chromebook kwam hier op volgde hp.

Acer heeft al jaren een soort underdog positie in merken land in vergelijking tot opkomnde merken als lenovo die met de overname van medion en de Joint venture met EMC zich redelijk snel de topt 5 in werkt wat ook deels met de thinkpad en ideapad namen die van ibm over namen te maken heeft.

Moet eerlijk toegeven dat acer soms wat vreemde keuzes kwa hardware heeft vooral op wifi kaart gebied maar dit kent lenovo ook na asus en apple zijn er weinig merken die vast houden aan een leverancier voor dat soort dingen.
Chrome OS en groeimarkt in 1 zin zonder "geen" ertussen? Ze zien meer brood in Chrome OS dan in Windows 8? Wie van de twee had nu ook alweer 100 miljoen verkochten exemplaren en wie had die 500 duizend? Juist ja, Chrome OS. Dat OS heeft zelfs nog zo'n klein aandeel dat het niet eens appart benoemd wordt in resultaten van StatCounter, NetApplications, etc. waar het dus valt onder die 1% Linux apparaten wat voor het merendeel gedomineerd wordt door Ubuntu en Mint. Hoezo groeimarkt?
Tja, het lijkt me evident dat je bij een marktaandeel van 0.01% meer ruimte hebt voor groei dan bij een marktaandeel van 70%
Chrome OS wil je toch niet serieus nemen?
Sorry maar Google heeft niet bepaald oog voor details en hun software design is gewoon ronduit belabberd.

Dan nog liever Linux maar ook daar scheelt het nog op zoveel fronten, lijkt beetje op ze daar 10tallen richtingen opwerken i.p.v. eenduidigheid ... grote fout van linux.

OSX is wat dat betref het meest vooruitstrevend OS wat er bestaat, design is een stuk beter dan bij de rest en werkt ook vlotter/prettiger.
OSX heeft geen touch. Geen 3D printers enz enz.
Windows 8.1 blaast OSX uit het water wat betreft vooruitstrevendheid.
Zit je gelijk niet aan de hardware vast. Lekker :)

[Reactie gewijzigd door Prutser1996 op 11 augustus 2013 00:55]

En een trackpad vergelijken met een touchscreen is geen onzin?
Chrome OS = Linux (kernel en basis systeem)
Waarom wil je Chrome OS niet serieus nemen als we allemaal toch richting de WebApp achtige situatie gaan? :S Ik denk dat de huidige Chrome OS niet voldoet. Maar wie weet wat de toekomst brengt.
Ik heb de Acer monitor met Android aangeschaft:
pricewatch: Acer Smart Display DA220HQL Zwart

Maar ik ben over de kwaliteit niet te spreken:
- Websites met video/flash lopen schokkerig.
- Video's afspelen schokkerig.
Dus of het nou Windows of Android of iets anders is, het probleem ligt bij Acer.

Edit: zelfde website via mijn Samsung tablet verloopt vloeiend, het kan dus wel.
En de Acer monitor is een product van 2013 (Android 4.0.4), Samsung tablet is van: 2011 (Android 3.2)

[Reactie gewijzigd door GoT op 10 augustus 2013 17:39]

dat scherm heeft nouw ook niet bepaald de specs voor zware sites 1ghz cortex A9 dual Core cpu afhankelijke van welke fabrikant deze afkomstig is uitraakt zal naar mijn ID geen qualcomm zijn eerder een Mediatek off zo en der zal ook een niet al te geweldige gpu mee gepaard gaan en zeker geen gpu die open cl/gl en flash goed zal kunne hebben.

ik zal een wat verder de specs van het scherm op zoeken zodat ik wat makelijker kan oordelen.

al gevonden het gaat om een redelijke oude texas instruments TI OMAP 4428-chipset
hier aan gaat gepaard de PowerVR SGX540 @ 304-365 MHz is welis waar een dual core gpu maar zoals ik al dacht een zonder de normale open gl en zelfs zonde direct X support dan word flash al moeilijker heb het vaker gezien ook goedkoperen tablets en android toestellen die gebruik maken van een gpu die niet rap is en een cpu die het opzich ook niet is met een touch full hd scherm maak je het voor de gpu en cpu bijzonder zwaar als je zware flash sites en youtube gaat doen er op.

[Reactie gewijzigd door sojab0on op 10 augustus 2013 19:55]

En waarom gaan ze dan niet aan bijvoorbeeld Ubuntu of Fedora beginnen?
Precies mijn idee. Wel graag standaard met KDE of XFCE desktop leveren want aan dat Unity kan geen één overstapper wennen.
Het is misschien jammer voor Microsoft maar eigenlijk kan ik dit alleen maar toejuichen: meer concurrentie op de PC/desktop/laptop markt. Eigenlijk zitten wel al 20 jaar zonder. Het zal vast nog even duren voor er echte concurrentie is, maar tegelijkertijd is het ijs al gebroken. Mensen hebben ook probleemloos een nieuw OS op hun smartphone en tablet geleerd. Tegelijkertijd bewegen veel diensten zich naar de cloud, waardoor het OS steeds minder belangrijk wordt.

Oftewel, Microsoft staat behoorlijk onder druk op de lange termijn. Ze hebben geluk dat ze een stootje kunnen hebben.
vraag me af of er op het moment een waardige tegenstander is voor MS. chromeOS doet volgens mij niet echt goed mee, en heb ook niet het gevoel dat het enige vorm van bekentheid geniet. linux is voorlopig ook nog ver weg van serieuse concurrentie en is wel bekender maar mensen worden toch ook beetje angstig als je het over linux heb. ken zelfs mensen die zweren bij OSX maar linux gelijk afkraken als slecht en onbetrouwbaar terwijl het volgens mij onderhuids toch aardig gelijk is?
Eens, het is nog een beetje vroeg. Ik verbaas me er over dat Google niet echt de aanval op de desktop opent. Als ze daar serieus werk van zouden maken, dan kunnen ze wel een impact maken.
Android 5.0 ? Samensmelting van Chrome OS en Android misschien? Dalvik VM zet je zo op een X86 en tevens is Android zo flexibel dat je eigenlijk zo een App kan maken die zichzelf aanpast aan de gebruiksscenario. Net als de combi Tablet/Phone app.
Leg eens uit waarom jij tot die conclusie gekomen bent? Op welke punten maak je die beoordeling?
Absoluut niet waar en OSX test je niet eventjes, dan weet je nog niks.
Zowel windows als OSX heb ik behoorlijk wat jaren ervaring mee en beweren dat windows beter is dan spreek je complete onzin.
De Samsung Chromebook staat op nummer 1 van best verkochte laptop bij Amazon. Met de bekendheid van ChromeOS valt het dan relatief wel mee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.