Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 19, views: 11.688 •

Ontwikkelstudio Capy heeft bekendgemaakt dat Below geen exclusieve titel zal blijven voor de Xbox One. De game werd op de E3-gamesbeurs getoond tijdens de persconferentie van Microsoft, maar Capy zal de game na verloop van tijd ook naar andere platformen brengen.

Volgens Nathan Vella en Kris Piotrowski, respectievelijk de president van de studio en de creative director van Below, is het altijd de bedoeling geweest dat Capy een multiplatformspel zou maken: "Below komt als eerst naar de Xbox One. Daarna mag Capy, na een bepaalde periode, de game ook naar andere platformen brengen. Dat is altijd het idee geweest", stellen de ontwikkelaars in een verklaring op de officiële website van de studio.

Below is een top-down avonturenspel waarin de speler een mysterieuze wereld moet verkennen en deze vooral moet zien te overleven. Het spel werd tijdens de E3-gamesbeurs in Los Angeles tijdens de persconferentie van Microsoft getoond aan het grote publiek, draaiend op de Xbox One. Daardoor werd algemeen aangenomen dat Below een exclusieve titel zou worden voor Microsofts nieuwe console, maar dat is volgens de makers dus niet het geval.

Reacties (19)

Ik had deze game nog niet eens gezien. Lijkt me wel leuk, maar niet direct iets om iemand over te halen om voor een bepaalde console te gaan.
Dat is ook niet nodig aangezien het op meerdere platformen beschikbaar wordt.
That lies below the belt ;)

Des al niet te min lijkt me dit wel een titel die weer terug gaat naar het jaar 1999 of zo: lekker donker en pure gameplay ipv al dat grafische geweld. Goed dat het inderdaad voor meerder platformen uitkomt.
Ik had deze game nog niet eens gezien. Lijkt me wel leuk, maar niet direct iets om iemand over te halen om voor een bepaalde console te gaan.
Sowieso vraag ik mij af waarom dit een tijdelijke exclusive zou worden voor de XBone. De graphics zijn nou niet echt noemenswaardig en andere 'next-gen' elementen zie ik er ook niet in terug. Alleen maar omdat je elementen in het spel klein maakt, de camera ver uitzoomt en daardoor het spel het beste op een hogere resolutie dan 720p kan spelen maakt het geen next-gen titel.

Overigens zeg ik hiermee niet dat het spel slecht is. Het concept ziet er aardig uit en ik kan niet wachten totdat ik het kan proeven. Op de PC, uiteraard.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 augustus 2013 10:29]

Als je bedenkt dat alle consoles die er ooit uit zijn gekomen ook games in de catalogus hadden die destijds niet 'next-gen' graphics hadden, zal dat je verbazen hoeveel het er zijn.

Alleen maar 'next-gen graphics geile titels' uitpoepen kost een hoop tijd en geld en zou betekenen dat er maar om de paar maanden 1 titel uitkomt.

Graphics zijn onderdeel van een game die je meer plezier kunnen geven; het grootste gedeelte draait om (verslavende) gameplay.

Daarnaast worden dit soort deals gesloten om potientele kopers te trekken naar een platform.

edit: waarom is dit nu weer off topic? The Zep Man noemt het een 'next-gen' titel, waar niks over gezegd word in het artikel en hij krijgt een +1, terwijl ik daar op reageer en gedetailleerde uitleg geeft. Beetje jammer gemod weer hierzo.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 9 augustus 2013 12:12]

edit: waarom is dit nu weer off topic? The Zep Man noemt het een 'next-gen' titel, waar niks over gezegd word in het artikel en hij krijgt een +1, terwijl ik daar op reageer en gedetailleerde uitleg geeft. Beetje jammer gemod weer hierzo.
Ik noem het geen next-gen titel. Leg mij geen woorden in de mond.

Als je de eerste generatie Xbox 360 spellen vergelijkt, dan zijn het eigenlijk alleen maar pareltjes die nooit op de vorige console zouden kunnen draaien zonder enorm in te leveren (wat ook gedaan is bij sommige ports, maar dat terzijde). Below valt daar niet onder: in de staat die ik zie in de trailer zou het goed kunnen draaien op een Xbox 360.

Ik begrijp dat het niet de wauw-factor hoeft te hebben van een nieuwe generatie. Maar als het dat niet heeft... waarom ga je het dan eerst/alleen ontwikkelen voor de nieuwe generatie? ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 augustus 2013 15:38]

De graphics zijn nou niet echt noemenswaardig en andere 'next-gen' elementen zie ik er ook niet in terug. Alleen maar omdat je elementen in het spel klein maakt, de camera ver uitzoomt en daardoor het spel het beste op een hogere resolutie dan 720p kan spelen maakt het geen next-gen titel
Hier zeg je indirect dat het geen next-gen hoort te zijn. Wat minder aanvallend mag overigens ook, ik leg jouw geen woorden in de mond, je doet het zelf.

Ook zijn er genoeg 2D shooters/beat'em ups uitgebracht op de X360, dus je vergelijking 'dat er alleen maar pareltjes op de X360 waren' gaat totaal niet op. Er zijn zat voorbeelden van (indie)games met 'mindere graphics' die draaien op current consoles en dikke PC's (Fez, Braid, Super Meat Boy; do i need to go on?)

Below zou zelfs kunnen draaien op een PS2 of Dreamcast; is dat het uitgangspunt? Dus moeten alle 'niet next-gen-waardige' titels maar geweerd worden en op retro consoles worden uitgebracht?

Je opmerkingen slaan kant noch wal.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 12 augustus 2013 13:37]

Exclusives hebben enkel zin als Microsoft (of Sony) hun eigen studio's gebruiken om deze spellen te maken. Zo kan een spel ook perfect voor de gebruikte hardware geoptimaliseerd worden.

Voor een 3rd party ontwikkelaar is het schrijven van exclusieve titels niet interessant genoeg, tenzij de hardwareleverancier ze een grote zak geld meegeven. Het is veel lucratiever om voor alle platformen te schrijven (m.u.v. de Wii-U) omdat je daarmee met minimale aanpassingen een veel grotere groep mensen kunt bereiken.

Zeker in deze tijden kun je het je als studio niet permiteren om inkomsten mis te lopen. Er gaan geregeld grotere studio's over de kop, dus je zult heel goed moeten uitrekenen of je je investering er weer uit gaat halen.
Wat een heerlijke sfeer straalt dit spel uit. Doet me 'n beetje denken aan Limbo. Hopelijk kan dit qua speelervaring tippen aan Limbo en dan gecombineerd met meer uren gameplay.
Er staat een klein foutje in de tekst wat bij mij wat verwarring opriep:

"is het altijd de bedoeling geweest dat Capy een multiplatformspel zou worden"

Het spel heet natuurlijk Below

Ontopic:
Wordt dit game die alleen naar Xbox Live en PSN komt? Dit lijkt me in ieder geval geen volwaardige game.

[Reactie gewijzigd door Brandts op 9 augustus 2013 10:27]

Wordt dit game die alleen naar Xbox Live en PSN komt? Dit lijkt me in ieder geval geen volwaardige game.
Below lijkt qua stijl op Superbrothers: Sword & Sorcery EP en dat is uitgebracht voor de volgende platforms: iOS, Android, Microsoft Windows, Linux, Mac OS X ... Kortom: elk platform onder de zon.
Ik bedoelde eigenlijk of het een download only game gaat worden of dat hij fysiek te koop gaat worden in een winkel.
Ik betrap mijzelf er steeds vaker op dat ik Indie games speel - en koop - de afgelopen jaren. Ik heb genoten van Swords & Sorcery.

Indie games slaan een richting in die mij bevalt; artistiek van hoog niveau, vrijwel zonder consessie van uitgever (druk, geld; door de mannen in pak) en gameplay die mij telkens verbaasd.

Dit soort games breken de barriere en sleur van de traditionele big budget games voor mij immens, die veelal zijn gericht op popcorn entertainment.

Grappig dat ze overigens dezelfde muziek klanken gebruiken in deze game als S&S :)
Erg mooie aesthetic voor een game. Veel spelen met lichtinval en rotsformaties, etc. Erg indrukwekkend, het doet me zeker denken aan SB: S&S. Het karakter ziet er een beetje priegelig klein uit maar of dat storend is valt van een trailer natuurlijk niet te zeggen. Het helpt wel de gradioosheid van de spelwereld te benadrukken. Ik ben erg benieuwd. Als hij naar de PC komt zal ik hem zeker gaan spelen. Superbrothers: sword and sworcery was sowieso op de PC beschikbaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013