Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 24, views: 7.926 •

S2 Games, de Amerikaanse studio achter Heroes of Newerth, kondigt Strife aan. Dat wordt opnieuw een moba-game, al wil S2 Games dit keer meer nadruk leggen op het sociale aspect. Zo wordt samenwerken beloond. Bovendien wil S2 Games een verhaal inbouwen.

S2 Games probeert met Strife een moba-game te maken waarin een verhaallijn is verwerkt, wat uniek is voor het snel in populariteit groeiende genre. Zo wil S2 Games bereiken dat spelers meer band opbouwen met de vele Heroes waarmee ze het slagveld kunnen betreden. Verder wil S2 Games meer nadruk leggen op het sociale aspect van de game. Zo bouwt de studio een systeem in de game dat spelers beloont die samenwerken. Bovendien wil S2 Games meer informatie en instructies geven aan spelers, zodat nieuwkomers meer kans maken. Moba-games staan bekend als moeilijk, ook doordat spelers vaak op harde manier met elkaar communiceren. Daar wil S2 Games in Strife verandering in brengen.

De studio is bekend van Heroes of Newerth, één van de eerste moba-games op de markt. De game verscheen in 2010. In 2011 maakte S2 Games de game gratis speelbaar, net als de grote concurrent League of Legends, dat in 2009 op de markt verscheen. Inmiddels proberen steeds meer uitgevers en ontwikkelaars een graantje mee te pikken van van de populariteit van het genre. Valve bracht Dota 2 op de markt, het Nederlandse Ronimo Games maakte een tweedimensionale variant met Awesomenauts en Warner Bros probeerde een console-variant met Guardians of Middle-Earth.

Er zijn meer moba-games in de maak. Zo kondigde Electronic Arts Dawngate aan en bouwt The Creative Assembly voor Sega aan Total War: Arena. Blizzard werkt al geruime tijd aan Blizzard: All Stars. Waar de meeste uitgevers pc-games maken, probeert Warner Bros het met moba-games voor consoles. Het bracht eind 2012 Guardians of Middle-Earth op de markt, rond personages uit Tolkiens Lord of the Rings. Het heeft bovendien Infinite Crisis gepland staan, waarin superhelden uit de DC Comics centraal staan.

Strife

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (24)

Ik vraag me af of ze rekening gehouden hebben met het feit dat er al een game was met die naam.

http://en.wikipedia.org/wiki/Strife_%28video_game%29
Een FPS uit 1996? Zou ik me niet te druk om maken.
Een FPS uit 1996? Zou ik me niet te druk om maken.
Wel als er een trademark op zit. :)
De studio verantwoordelijk voor Strife is echter gesloten in 2001 en aangezien je voor een trademark eens in de zoveel tijd een bedrag moet betalen om dat te behouden lijkt het me stug dat een in 2001 gesloten studio een trademark uit 1996 in stand houdt tot 2013.
Nog meer moba games. Zitten mensen hier wel op te wachten? Het grootste deel van de DotA/LoL-clones die tegenwoordig uitkomen worden in mijn ervaring bijna niet gespeeld. Moba begint op een nieuwe MMO-bubbel te lijken: een bepaalde stijl game met een enorme groep spelers waar goud geld aan wordt verdient door een kleine groep developers; waarna iedereen een deel van dat geld wil, zijn eigen versie uitspuugt zonder te realiseren dat de spelers fanatiek gebonden zijn aan hun account op het al bestaande systeem en helemaal geen behoefte aan andere games hebben; waarna flop na flop op de markt komt en er miljoenen worden weggepist. Zie ook: CoD-clones.

Ik snap dat wat populair is wordt gekopieerd, maar misschien zou er wat meer nagedacht mogen worden over de waarde van originele ideen. Een nieuwe gebruikersgroep aanspreken is een stuk makkelijker dan een diep gewortelde gebruikersgroep proberen ontwrichten.

Aan de andere kant was HoN een grote speler in de moba markt, al waren ze vroeger wel groter dan nu. Deze ervaring geeft ze wel een sterkere slagingskans dan somigen.

[Reactie gewijzigd door DamonTheron op 9 augustus 2013 11:01]

Hier zit zeker een kern van waarheid in na WC3 Dota -> is het overgrote deel naar League of Legends gegaan, in het huidige tijdperk als je zelfs DOTA2 van Valve bekijkt zie je een enorm verschil in player base met LoL , en dat al terwijl LOL & DOTA 2 de 2 grootste spelers al zijn.

Bedenk dan dat er nog tig MOBA games in ontwikkeling zijn en gelaunched zijn maar ik vermoed dat de enige 2 die overblijven LoL & DOTA2 zullen zijn, de rest is eigenlijk gedoemd om te mislukken.
agreed Dota 2 en Lol hebben de markt al in handen, en die gaan hem echt niet teruggeven aan een andere speler in de markt, Mogelijk dat blizzard nog een geode kans maakt aangezien zij al een lange tijd geleden hadden aangekondigd en ze een goede naam hebben.

maar voor de rest zie ik het vrij somber in, ook dat iedereen alles free to play maakt werkt alleen maar negatief, in elk geval op lange termijn, de reden dat free to play meer spelers aantrekt is omdat andere games geld kostten, nu steeds meer games free to play gaan gaat dat voordeel weg en is het dus niet meer de berekening

1 speler 30 euro
tegen 7 spelers 5 euro per speler

maar 1 speler 30 euro
2 spelers 5 euro.

de markt gaat dit snel merken en dat gaat veel slachtoffers maken, dat kan ik je vertellen.
en alleen de grootheden blijven over en die verdienen dan dus bakken met geld.
HoN was alleen 'groot' in de bta tijd. Daarna nam LoL over en ging het alleen maar bergafwaarts met de HoN playerbase.
League of Legends was al populair voordat HoN verscheen. League of Legends heeft op zich geen markt overgenomen omdat iedereen tijdens de HoN-beta eigenlijk een DotA zonder wc3-engine wouden spelen - wat het toen nog was. S2 is pas begonnen met een 'nieuwe' moba op te markt te brengen toen Icefrog geld rook.

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 9 augustus 2013 17:36]

Nog meer moba games. Zitten mensen hier wel op te wachten? Het grootste deel van de DotA/LoL-clones die tegenwoordig uitkomen worden in mijn ervaring bijna niet gespeeld. Moba begint op een nieuwe MMO-bubbel te lijken: een bepaalde stijl game met een enorme groep spelers waar goud geld aan wordt verdient door een kleine groep developers; waarna iedereen een deel van dat geld wil, zijn eigen versie uitspuugt zonder te realiseren dat de spelers fanatiek gebonden zijn aan hun account op het al bestaande systeem en helemaal geen behoefte aan andere games hebben; waarna flop na flop op de markt komt en er miljoenen worden weggepist. Zie ook: CoD-clones.

Ik snap dat wat populair is wordt gekopieerd, maar misschien zou er wat meer nagedacht mogen worden over de waarde van originele ideen. Een nieuwe gebruikersgroep aanspreken is een stuk makkelijker dan een diep gewortelde gebruikersgroep proberen ontwrichten.
Vergeet daarbij ook niet in wat voor economische tijden we zitten. Hierdoor zijn uitgevers minder gauw geneigd om risico's te nemen en (eigen) implementaties gaan doen van bewezen concepten, wat meer zekerheid geeft.
Vergeten jullie niet even Smite te vermelden.
Smite is een frisse adem doorheen de MOBA hype: ipv top control bestuur je als third person je character. Zit momenteel nog in open beta maar ze luisteren naar de community (heel actieve ook --> twitch streams/tournaments/...) en passen hun goden aan en voegen er op regelmatige basis toe.

https://account.hirezstudios.com/smitegame/‎
Smite is inderdaad verfrissend :) Maar er zijn wel meer moba's die we niet noemen. Het zou ook teveel worden om ze allemaal op te noemen. Dit zijn alleen wat aansprekende titels...
Ik ga een poging wagen, aangezien het een genre is die me wel aanspreekt. Ter informatie, was vroeger een admin van een mod in Neverwinter Nights genaamd Battle of the Dragons. De concepten en principes die we daarin hadden verwerkt, ben ik tot nu toe niet tegengekomen, zoals:
- Laatste building vecht heel hard terug (was bij ons een Draak)
- Regeneration van towers / heroes
- Oneindige vorm van builds (tja het was een D&D RPG natuurlijk...)
- Bijna continue stroom van units, ipv met een timer
- Mogelijkheid om je geld te doneren om je army te upgraden
- Mogelijkheid om een healer te spelen en alles (en iedereen) zo lang mogelijk in leven te houden
- Geen deny (maar dat zie ik steeds vaker terug in MOBAs)
- Last hit was niet relevant (dit zie ik nu terug in een aantal MOBAs)

Anyway... het lijstje van de wat grotere en bekendere titels die inmiddels er zijn of in (verre) ontwikkeling zijn:
- Demigod (was erg goed naar mijn mening, helaas achtergebleven, http://www.demigodthegame.com/)
- League of Legends (http://www.leagueoflegends.com/)
- DOTA 2 (http://www.dota2.com)
- Heroes of Newerth (https://www.heroesofnewerth.com)
- SMITE (http://www.hirezstudios.com/smitegame/home)
- Dawngate (van EA en in beta, https://www.waystonegames.com/betaSignup/intro)
- DC Infinite Crisis (van Turbine met DC universe en in beta, http://www.infinitecrisis.com/en)
- Super Monday Night Combat (van Uber Ent, 3rd person, http://www.uberent.com/smnc/)
- Merc elite (COD meets MOBA, http://www.mercelite.com/)
- AirMech (in Chrome Browser of via Steam, http://airmech.com/)
- Guardians of Middle-Earth (LOTR MOBA, voor consoles, http://www.guardiansofmiddleearth.com/home)
- Awesomenauts (2d MOBA van eigen bodem! http://www.awesomenauts.com/)
- Blizzard All-Stars (nog weinig van gezien, http://www.youtube.com/watch?v=ZBMN5stmv7o, http://media.blizzard.com/all-stars/)

En geheid nog veel meer die ik nu even niet kan bedenken. Maar dit zijn of waren wel de grootste. Natuurlijk zijn er nog heel veel mensen die de oude en originele DOTA spelen (WC3 mod).

Zelf ben ik aan het bekijken wat Strife en Dawngate ons gaan brengen. Ze lijken wat innovatiever te werk te gaan met de formule.
Ik ben zelf een fervent DotA2 speler en ik kan je wel wat inzicht geven in het effect van de concepten die je noemt:

- Laatste building vecht heel hard terug.

Dit zit in een vorm in DotA2, de tree/throne wordt bescherm door 2 torens die relatief sterk zijn, ze regeneraten niet - zie ander punt. Later in de game zijn de torens relatief zwak, als dat niet zo zou zijn kun je makkelijk stalemate krijgen waarbij geen enkel team kan winnen als de ander correct verdedigd.

- Regeneration van towers / heroes

Heroes regeneraten in DotA2, dit is een core mechanic, veel items hebben een regeneration buff attribuut. Torens regeneraten niet, mi. is dit voornamelijk om stalemate te voorkomen. Er is n hero (Treant Protector) die gebouwen kan healen.

- Oneindige vorm van builds

Dit geeft balancing issues. DotA2 is competetief, D&D minder.

- Bijna continue stroom van units, ipv met een timer

Farmen is een belangerijk concept in DotA2. Als de stroom units constant is (in plaats van in bursts) heeft dit aanzienlijke invloed op het farm gedrag van heroes en dus de volledige game strategy. Ik denk dat dit tot minder variatie in strategien zou lijden.

- Mogelijkheid om je geld te doneren om je army te upgraden

Ik vind dit opzich een intressante. In DotA2 is het zo dat als je de barracks van de tegenstrander sloopt jouw lane sterker wordt. Ik denk dat dat teveel conflict oplevert met de bestaande mechanics.

- Mogelijkheid om een healer te spelen en alles (en iedereen) zo lang mogelijk in leven te houden

Er zijn 'healer' heroes: Chen, Omniknight bijvoorbeeld. Er zijn vele defensive spells en offensive spells die je ook defensive kunt gebruiken. Denk daarbij aan banish, astral imprisonment, siren en eul's scepter.

- Geen deny

Denies maken het spel moeilijker, het kost meer concentratie. Denk bijvoorbeeld aan larva injects in SC2, mules en chrono boost. Valt in hetzelde rijtje. Meer kans voor de professionals om zich te onderscheiden.

- Last hit was niet relevant

Last hit geeft de 'laning phase' meer nut. Heroes worden deels gekozen op hun inbreng in de laning phase. Zo kun je bijvoorbeeld niet wegkomen met een team van 5 melee.

---

Icefrog (de lead game designer van DotA2) heeft hier vast allemaal over nagedacht. Ik vind zelf dat de combinatie van game concepten in DotA het leukst. De meeste moba missen simpelweg de diepgang die DotA2 biedt. Tegelijkertijd is dat ook afschrikwekkend voor nieuwere spelers, maar dat is in een spel als SC2 niet anders.

Wat je je ook moet realiseren is dat de meeste mechanics organisch gegroeid zijn in DotA. Ik herinner me de allereerste DotA maps waar je 20 heroes had, niet vrij kon kiezen en je geen recipes had. Voor mij geeft dit aan dat het team achter DotA weet wat goed is voor de game, de community en e-sports. De mechanics zijn innovatief, goed gebalanced en simpelweg leuk :)

[Reactie gewijzigd door Frits vanCampen op 9 augustus 2013 15:00]

@Frits, ik zal even toelichten die concepten nav je reactie.

- Laatste building vecht heel hard terug (was bij ons een Draak)
Klopt dat DOTA2 (en andere MOBAs) daar een aantal torens hebben, maar wij hadden dus ipv torens een draak die kon slaan en spells kon casten. Daarnaast kon je deze dus healen en regenerate hij zelf. Je kon hierdoor niet steeds een tikje wegslaan en later terugkomen.

- Regeneration van towers / heroes
De towers in DOTA 2 waren de heroes in de mod. Dit waren dan bijv. grote units die pijlen schoten met effecten en ook HP geleidelijk steeds erbij kregen. (Dat 1 hero towers kan healen in DOTA2 wist ik niet, maar zeker leuk :) zal deze zeker een keer proberen) De gevechten in de mod waren een stuk intenser omdat je gewoon vocht om je verdediging omhoog te houden. Als dat wegviel dan viel gewoon een stuk van je daadwerkelijke verdediging weg. De gevechten voelde hierdoor naar mijn mening een stuk "epischer" aan.

- Oneindige vorm van builds (tja het was een D&D RPG natuurlijk...)
Het leverde inderdaad balansproblemen op. Maar per attribute werd gekeken wat wel of niet kon. Zo konden bijv. spellcasters sneller hun spreuken terugkrijgen (resten) of waren er weer items die je tegen 'piercing damage' kon beschermen van archers. Je moest dus zorgvuldig je hero build uitdenken en aanpassen aan de situatie. Een andere vorm van balans, omdat je veel gerichter je kon bewapenen tegen je zwaktes (wat natuurlijk weer ten koste gaat van andere dingen, zoals damage).

- Bijna continue stroom van units, ipv met een timer
Dat viel wel mee dat dit strategische problemen opleverde. Het ging naar mijn mening wel een stuk sneller. Even je lane verlaten werd een echte bewuste beslissing (vooral in de begin fase van een game).

- Mogelijkheid om je geld te doneren om je army te upgraden
Jup, ik vond dat altijd een leuke optie. Ging ten koste vaak van jezelf, maar kon wel het tij keren als je toch "nutteloos" was.

- Mogelijkheid om een healer te spelen en alles (en iedereen) zo lang mogelijk in leven te houden
Goed om te horen dat er zoveel healers zijn inmiddels. Ik ken van HoN nog Jereziah (dat is in DOTA2 Chen volgens mij) en Demented Shamen alleen.

- Geen deny (maar dat zie ik steeds vaker terug in MOBAs)
Klopt helemaal mee eens dat dat het competitief karakter sterker maakt. Maar maakt het ook weer lastiger (en soms onlogischer) voor beginnende spelers, want waarom sla je je eigen units dood?

- Last hit was niet relevant (dit zie ik nu terug in een aantal MOBAs)
Jup, klopt dat dit weer het strategisch aspect weer meer met zich meebrengt. Met de mod had je vaak naast je melee een ranged weapon bij je. Totdat je build zich zo ver ontwikkelde (of je de items had) dat je het 1 kon laten (dus was je een melee, dan liet je je boog schieten en andersom). Of je had een hele diverse build en kon beiden, maar die kwam ik niet zo vaak tegen.

-------------

De mod is ook ontstaan naar aanleiding van DotA als ik me niet vergis. (Bij de eerste versie van Battle of the Dragons was ik nog niet betrokken). Het was een vertaling maar dan in Neverwinter Nights. Dat later veel stand alone games nu komen kan ik alleen maar waarderen. Daarom dat ik ook met veel plezier de verschillende versies volg. Een ieder zal bepaalde aspecten namelijk waarderen of juist niet. Hierdoor zal de speler uiteindelijk een spel kiezen die het dichtst bij zijn of haar hart ligt.

Dat DOTA2 nu de "ultieme" versie is waarbij men trouw gebleven is aan het origineel kan ik alleen maar toejuichen. De verschillende versies zullen dan leuke alternatieven zijn als je stemming net wat anders is, of als je de genre op een andere manier wilt leren kennen.

Voor mij geld persoonlijk dat ik nog niet alle punten heb kunnen terugvinden in n MOBA game, waardoor ik me prima vermaak met elke versie die nu op de markt komt :)
Als bta HoN speler die overgestapt is naar DotA2 kan ik zeggen dat dit niet als een verrassing komt.

S2 Games heeft al sinds het begin van de release zijn zaakjes niet op orde en nadat er geen DotA heroes meer geport mochten worden, is de balans ook compleet zoek geraakt. Zo zijn de heroes die S2 zelf bedenkt compleet absurd en ronduit overpowered als je ze vergelijkt met traditionele heroes. Combineer dit met rare core gameplay changes (geen secret shop meer maar potions/wards daar, een nieuwe rune die werkt als een bottle sip/bottle voor 2/3e vult en spawnt tegenover de rune) en het gaat geheid verkeerd.

Naast het spel zelf, is de community ook gewoon triest. Het enige wat je veel tegenkomt zijn ragekids en griefers die er (voor je gevoel) alles aan doen om er een onplezierig potje van te maken. Combineer dit met corrupte moderators die niet eerlijk naar reports kijken en je hebt een draak van een spel.

Ik snap best dat S2 dit schip probeert te verlaten en iets anders wil doen.

[Reactie gewijzigd door Aekaz op 9 augustus 2013 11:21]

Heroes of Newerth is naar mening de beste Moba van het moment. Razend snelle gameplay, erg soepele engine en zeer uitgebreide stat tracking, veel uitgebreider dan LoL en Dota 2.

Het grootste probleem is echter de community, ik heb nog nooit zoveel ragekids, russian cunts en trolls bij elkaar gezien, vooral in de lagere brackets. Dat komt de ervaring van nieuwe spelers zeker niet ten goede.

Ik ben erg benieuwd naar deze titel, S2 heeft al bewezen een goede moba neer te kunnen zetten.
Ben het volledig met je eens, hoe vaak het wel niet gebeurd dat je iemand hebt die opzettelijk "feed". Zo vervelend. Ze zouden net ziets zoals bij LoL in moeten voeren dat je punten kunt krijgen voor goed gedrag.
Ondanks dat er inderdaad heel veel moba's opkomen vind ik dat het niet raar is voor S2 om een moba te maken. Zij hebben al ervaring met moba en zullen hierop voorbouwen. Als er een derde moba bij zou komen, zet ik mijn geld op S2.
Had zelf toch liever Savage 3 gezien... Moba's zijn er al genoeg, imo.
HoN, daar heb ik al een poosje niets meer van gehoord :), ik neus wel eens op twitch rond, maar daar zie je eigenlijk alleen LoL en Dota 2. Ik ben wel benieuwd naar Blizzards All Star, ik denk dat veel ex wc3 dota dit wel gaan proberen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013