Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 37, views: 18.957 •
Submitter: David Mulder

John Carmack verlaat id Software, het bedrijf dat hij in 1991 hielp oprichten, om als chief technology officer te gaan werken bij Oculus VR, het bedrijf achter de vr-headset Oculus Rift. Carmack is na Todd Hollenshead de tweede topman die in korte tijd opstapt bij id Software.

In een persbericht meldt Palmer Luckey, oprichter van Oculus VR, de aanstelling van Carmack als chief technology officer. Palmer, die met zijn bedrijf de vr-headset Oculus Rift op de markt brengt, omschrijft Carmack niet alleen als een legendarische game-programmeur: "John is een van de grootste geesten van onze generatie, pionier, visionair en legende. Er zijn maar weinig mensen op de wereld die net zoveel bij kunnen dragen aan de Oculus Rift als John", stelt Lucky. Ook Carmack is enthousiast. Hij denkt dat virtual reality de komende jaren door gaat breken. Carmack stelt echter ook dat 'er nog veel moet gebeuren' aan de Oculus Rift. Hij heeft echter erg veel zin om aan de headset te gaan werken.

Carmack gaat werken vanuit zijn woonplaats Dallas. Oculus VR opent speciaal voor hem een kantoor daar. Carmack is al langer enthousiast. Nog in dienst van id Software toonde hij als eerste een prototype van de headset, tijdens de E3 van 2012, waar hij een select gezelschap Doom 3 liet spelen op de Oculus Rift.

John Carmack bevestigt in een mail aan Engadget dat hij id Software verlaat. Hij was niet alleen programmeur bij id Software, als medeoprichter was hij ook mede-eigenaar, tot het bedrijf in 2009 werd overgenomen door Zenimax Media, het moederbedrijf van uitgever Bethesda. In zijn tijd bij id Software was Carmack verantwoordelijk voor een aantal technische vernieuwingen. Zo leverde hij met Doom een belangrijke bijdrage aan de opkomst van gaming via internet. Hij leverde bovendien een belangrijke bijdrage aan de overstap van 2d-beelden naar 3d-graphics in games.

Carmack is de tweede topman die in korte tijd vertrekt bij id Software. In juni verliet ceo Todd Hollenshead het bedrijf, na een dienstverband van 17 jaar. Of er een verband is, is niet duidelijk, maar uitgever Bethesda bevestigde in april dat het ingegrepen heeft bij id Software. De ontwikkeling van Doom 4, de enige game die id in productie heeft, is eind 2011 stilgelegd, waarna het team van Bethesda opdracht kreeg om opnieuw te beginnen.

Update, 17:07: Bethesda maakt in een mail aan Engadget duidelijk dat John Carmack wel cto wordt bij Oculus VR, maar dat zijn aanstelling daar geen gevolgen heeft voor zijn positie bij id Software. Carmack zelf heeft inmiddels ook via Twitter laten weten dat hij beide functies combineert en dus gewoon bij id Software in dienst blijft.

John Carmack met Oculus Rift

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (33)

Reacties (37)

Hij blijft gewoon:
"UPDATE: Bethesda has just sent us an email to clarify Carmack’s position. A statement reads, “John has long been interested in the work at Oculus VR and wishes to spend time on that project. The technical leadership he provides for games in development at id Software is unaffected.”

http://www.vg247.com/2013...t-id-software-for-oculus/
Kon het me ook niet voorstellen. Id is een bedrijf dat hijzelf heeft opgericht, Oculus Rift moet zichzelf nog bewijzen. Ik denk ook dat Oculus er ook meer baat bij heeft als John bij Id aan de slag blijft en de Oculus in nieuwe engines ondersteund.
Kon het me ook niet voorstellen. Id is een bedrijf dat hijzelf heeft opgericht, Oculus Rift moet zichzelf nog bewijzen. Ik denk ook dat Oculus er ook meer baat bij heeft als John bij Id aan de slag blijft en de Oculus in nieuwe engines ondersteund.
Sterker nog, ik denk dat ze allebei daar heel erg bij gebaat zijn: Oculus heeft direct support voor een significant deel van de PC gaming markt aangezien de ID Tech engines overal en nergens in gebruikt worden. ID Software heeft weer een unique selling point voor hun games en engines.
Beetje niet echt helemaal waar, hŤ?

IdTech 3 werd nog veelvuldig in licentie gegeven en gebruikt en verder ontwikkeld, maar met IdTech 4 was dat al flink minder, met maar een handje vol games, waarvan enkelen maar externe, en IdTech5 wordt sowieso niet in licentie gegeven en naast Id enkel gebruikt bij Zenimax. IdTech 6 is tot op heden nog niet meer dan wat ideeŽn die Carmack op QuakeCon '08 uit de doeken deed en waar ze een paar jaartjes nu onderzoek in doen.

Dus dat Oculus met Carmack aan boord nu direct support heeft voor een "significant" deel van de PC gaming markt... Neuh...

Rage is gewoon een gigantische mislukking, DOOM-4... komt die nog? Bethesda heeft opdracht gegeven om er compleet opnieuw mee te beginnen, maar hoe het er mee staat, geen idee....
maarja, Unrealengine3/4 en Unity 3D ondersteunen ook al de oculus rift, dus een 'unique selling point' is het niet..
Kon het me ook niet voorstellen. Id is een bedrijf dat hijzelf heeft opgericht
Samen met John Romero, Tom Hall, en Adrian Carmack die allemaal door Carmack uit het bedrijf gewerkt zijn. Ondertussen heeft hij "z'n" studio verkocht.
Carmack is gewoon weer verveeld, en zoekt dus een nieuw dingetje. Dit was ook de reden voor Armadillo Aerospace, maar dat is ook gaan vervelen.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 7 augustus 2013 21:03]

Wat ik heb gehoord is dat Adrian iD voor de rechter daagde en dat hij in het gelijk werd gesteld en toen moest Carmack Id wel verkopen om de boete op te kunnen hoesten.
Die gozer is gigantisch rijk, dat is niet realistisch wat je daar schetst.

Er is ook geen 'verkopen' aan; ID is simpelweg uitgegroeid naar iets wat niet meer eigenhandig te managen valt, dus is het alleen maar logisch dat het bedrijf aangesloten wordt bij een groter geheel zodat een groot deel van dat management overgenomen kan worden. Waar dan beter om te werken dan bij Bethesda vandaag de dag?

Ik ben er alleen maar blij mee, want ik durf zomaar te wedden dat Skyrim nog net zo log en slecht performend was geweest als voorgaande TES delen als ze geen beroep hadden kunnen doen op de expertise van Carmack. Ik vond het in ieder geval frappant dat de game technisch zo'n sprong vooruit maakte sinds dat ID van de partij is (laten we het verder niet over de content hebben, die ging in mijn mening alleen maar achteruit).
Aangepast via een update...
Dank voor de update, vreesde al dat we ID en bijbehorende franchises konden afschrijven zonder dit genie uit de jaren 90.

(eL_Jay wacht nog steeds op een opvolger voor Quake 3 Arena en een waardig opvolger voor Quake 1 en 2)
Schitterend nieuws, maar let op. John Carmack verlaat id Software niet:

Dit staat zelfs in het Engadget artikel waar naar verwezen wordt:
Bethesda Softworks (parent company to id Software) responded with the following statement to today's news: "John has long been interested in the work at Oculus VR and wishes to spend time on that project. The technical leadership he provides for games in development at id Software is unaffected." We've followed up for clarification as to what that means for Carmack's efforts at id. In the note from Oculus, Carmack is said to be heading up and working out of newly created Dallas offices for Oculus.
Zoals je uit je eigen quote wel een beetje kunt destilleren stond dat er dus eerst nog niet :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 7 augustus 2013 17:09]

Volgens http://www.eurogamer.net/...-chief-technology-officer blijf John ook nog actief bij id Software.

Volgens zijn eigen Twitter lijkt hij wel de meeste tijd te gaan besteden bij Oculus: "My time division is now Oculus over Id over Armadillo. Busy busy busy!".

[Reactie gewijzigd door PeterPan op 7 augustus 2013 17:24]

Hij bevestigt net zelf nog dat hij bij id blijft overigens: https://twitter.com/id_aa_carmack/status/365126783290445824
Opgenomen in de update...
Redelijk bizar nieuws om Carmack van baan te zien wisselen, hoewel dit voor oculus natuurlijk een enorme opsteker is, succes is nu zo goed als verzekerd met zo'n naam, nu wil iedereen support inbouwen, let maar op

Edit: Ow, artikel klopt dus niet.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 7 augustus 2013 17:09]

Alle serieuze game bedrijven zijn er al mee aan de slag, of ze het shippen is een ander verhaal natuurlijk :)
Id software was de laatste jaren ook een zinkend schip. Rage was niet het succes waar ze op gehoopt hadden. De speciale Tech 5 Engine die ze voor de game hadden gemaakt werd niet verkocht maar alleen gebruikt voor eigen bethesda games. Hiermee hadden ze het niet gehaalde succes kunnen compenseren.
Zo, daar hebben ze een goede aan. Is toch nog 1 van de coryfeeŽn van gaming.

Ik verwacht ook veel van de Oculus technologie, maar ik vrees wel dat ze net te laat komen met de bril. De volgende generatie consoles komen net op de markt en zo'n device heeft toch eigenlijk wel een vast platform nodig met solide ondersteuning. Wellicht dat Sony, MS of Nintendo het ding nog oppakt maar denk het niet, sowieso zullen ze eerder voor een eigen ontwerp gaan in dat geval.

[Reactie gewijzigd door alex4allofyou op 7 augustus 2013 18:32]

Er is een goede reden waarom het nooit echt wat geworden is. Er zijn mensen die er gewoon goed ziek (misselijk, duizelig) van worden. Het is voor hen niet anders dan gewoon wagenziekte. Daar loopt het met 3D eigenlijk ook op vast: mensen zien het gewoon niet (oogafwijking) of vinden het niet prettig (net als een verkeerde sterkte qua bril op hebben: duizelig, misselijk, hoofdpijn). Je zult om dit soort problemen heen moeten gaan werken en dat is lastig. Zowel 3D als VR zijn prima toepasbaar maar niet bij iedereen. Dat laatste heb je eigenlijk wel nodig om er een commercieel succes van te maken.
De voornamelijkste reden is dat VR oplossingen tot dusver veels te duur waren en bij de oplossingen die wel enigszins betaal waren, de FOV te laag was en de latency te hoog.

Verder is het ook van groot belang dat er voldoende support is en dat zit bij de oculus rift wel goed, er zijn 60K units gekocht, waarvan een groot deel door developers. Er komt nu dagelijks een hoop nieuwe content uit en de meeste grote engines hebben support voor oculus rift ingebakken en bij de gevallen waar dat niet zo is, zou dit naar verluid relatief makkelijk te implementeren te zijn vanwege de goede SDK van oculus.

Nu de prijs van LCD schermen zo laag is en de resolutie in rap tempo stijgt, komen er eindelijk betaalbare VR devices met een fantsoenlijke kwaliteit :)

[Reactie gewijzigd door Icingdeath op 7 augustus 2013 20:44]

Het duizelig worden is gerelateerd aan tegenstrijdige zintuigen input. Dit houd in dat de fov moet nauwkeurig zijn en zo lag vrij mogelijk.
Onzin. Natuurlijk zijn er mensen die hier serieus problemen mee hebben, maar voor de meeste mensen is het een kwestie van even wennen. Vooral mensen die nu al veel first person games spelen zullen er over het algemeen niet al te veel moeite mee hebben.
De mensen die er echt niet tegen kunnen, tja, het is jammer voor hun maar die zullen dan maar geen occulus rift moeten gebruiken. Er zijn ook mensen die niet tegen een bewegend 3D beeld op een monitor kunnen, heeft dat de rest tegen gehouden om het massaal te omarmen?
Ten tijde van Doom en Quake hoorde je precies de zelfde argumenten als wat jij nu aandraagt, maar zoals ik zeg, de meeste mensen wennen er aan en tegenwoordig hoor je er bijna niemand meer over.
Ah kut...

Alle lof voor Carmack qua wat hij vroeger heeft gedaan, en hij zal vast heel slim zijn, maar iedereen blijft maar hameren over dat hij zo belangrijk was met 3D gaming van de grond krijgen.

Ik heb echter het gevoel dat alles wat die man aanraakt de laatste jaren mislukt.

Rage was een mislukking, bij Doom 4 is ingegrepen, Doom 3 was nou niet bepaald een paradepaardje, zijn ruimtespul is stilgelegd, daar werd amper nog gemanaged en heeft nu investeerders nodig.

Wat heeft die man de laatste jaren, of langer, gedaan om zijn kunnen te bewijzen, in vergelijking met anderen uit de business?

Ik hoop dat de Oculus Rift vet wordt, en houd dus mijn hart vast...
Ik vind Rage helemaal geen mislukking.... Voor een tech demo... ;) En het werkt op m'n iMac zonder dat ik hoef te bootcampen, wel de enige reden dat ik het nog wel eens opstart om eerlijk te zijn.

Waarom er nog geen van ID titels met (native) oculus rift support zijn begrijp ik overigens niet na het hypen dat Carmack deed voor de kickstarter campagne.
Alles wat Carmack aanraakt is de code, en die is aan de resultaten te zien prima in orde. Als je het over games hebt moet je bij desbetreffende management gaan aankloppen.
Ik snap trouwens niet waarom D3 geen paradepaardje zou zijn? Het was (een van?) de eerste fps met volledig realtime belichting en bovendien hun best verkopende titel.
Wat ie de laatste jaren bewezen heeft? Hij heeft VR opnieuw uit de obscuriteit getrokken. Hij heeft aan de basis gelegen van de techniek die in Rage wordt gebruikt, de eerste game waarin elke texel uniek is, heus geen klein bier. Bovendien schenkt hij elke keer de sourcecode voor zijn engines weg, hoeveel grote studios komen daar mee weg? En dat is allemaal dankzij Carmack.

Wat je hem misschien wel kan verwijten is dat ie misschien nogal fanatiek zijn technische visie doordrukt, mede waardoor er de laatste 10 jaar maar 2 games zijn uitgebracht die volledig binnen Id ontwikkeld zijn. Das ook het grootste pijnpunt met Id, ze komen gewoonweg met veel te weinig over de toonbank. Als je dat vergelijkt met hun oude concurrenten Epic, Monolith of Valve (om er maar een paar te noemen) dan hebben die het allemaal toch wat beter bekeken. Quake Live is nog steeds verlieslatend, en hoeveel collectors editions van een game kan je uitbrengen...

[Reactie gewijzigd door SpinyNorman op 8 augustus 2013 01:47]

Voor diegene die wat meer wil weten over id Software of John Carmack, kan ik de documentaire 'id Software history' aanbevelen.
Wow, dit is zeer goed nieuws!

Ben ook blij dat we nu eindelijk eens met een nieuwe technologie te maken krijgen die duidelijk niet als een dure gimmick gezien zal worden, maar net iets dat veel gamers willen. :)
Dit in tegenstelling tot 3D en motion gaming: beide technologieŽn die even mainstream zijn geworden maar nu terug op de achtergrond verdwijnen.

Ik zou mensen aanraden deze video's eens te bekijken: de immersion is duidelijk al groot, en dit is nog maar een prototype.

https://www.youtube.com/watch?v=iSoj9EU7pWs
Rond 5:03 ziet u dat hij met zijn hand probeert een muur af te tasten. Zulke zaken kunnen enkel gebeuren als je je echt immersed voelt.

https://www.youtube.com/watch?v=GoQ0OXJCbaE
Of hier: iemand die het bijna in zijn broek doet door een virtual roller coaster.

https://en.wikipedia.org/..._with_Oculus_Rift_support
Hier ziet u games die het al of zullen ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 7 augustus 2013 20:43]

(dit is toch ook 3d (side by side) en motion gaming (headtracking) ^_^)
Zo had ik het nog niet bekeken... :P
Nuja, feit is dat 3D op zich en "motion gaming" op zich niet echt meer aanslaan. Mensen staan niet echt in de rij om een 3D TV aan te schaffen, en de hype rond de Nintendo Wii voor motion gaming is ook al goed vervaagd. Daarnaast is er ook nog geen hype rond de Kinect bij de Xbox One...

Maar hier heb je een product dat het klaart om alles te combineren en om iets te bieden dat velen duidelijk zien zitten. Het zou mij ten zeerste verwonderen moest Virtual Reality slechts een tijdelijke trend zijn en na verloop van tijd om de achtergrond komen... :)

En qua game support: ik heb nog geen kritiek gehoord van gamedevelopers over het apparaat. Bij motion gaming lag dat wel anders: velen zagen het niet zitten hun game te programmeren om motion controls toe te laten.
Daarnaast zal het waarschijnlijk ook veel minder werk zijn om een game Oculus Rift ready te maken.

En betreffende dat 1ste filmpje: dit is inderdaad zeer leuk, maar ik denk dat motion gaming niet echt verplicht zal zijn. Stel dat je Battlefield speelt: dan heb je al genoeg voordeel met enkel die bril. Vraag is alleen hoe raar het dan voelt om in uw bureaustoel te zitten met je handen op een tafel, terwijl je hersens dan denken dat je vollop aan het stappen en lopen bent. :P

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 8 augustus 2013 00:01]

Het is zeker een nieuwe ervaring. Ik heb de mijne een paar maanden en ik denk nog steeds dat het wat kan worden. B.v. een 3d monitor en 3d beamer gebruikte ik na een paar keer al niet meer. De developer versie heeft echt wel een te lage resolutie en keyboard mouse controls gaan lang niet voor iederen werken. Iets als een razer hydra zal voor meeste mensen nodig zijn. Ik heb in het normale leven nooit last van motion sicknes maar na een half uurtje half life moet ik er echt wel uit.
Kan je wat verduidelijken bij "keyboard mouse controls gaan lang niet voor iederen werken"?
Bedoelt u dat de immersion breekt omdat je je opeens realiseert dat je in een stoel en achter mouse & keyboard zit?

(Ik heb namelijk zelf nog geen Oculus Rift aangeschaft maar probeer hier en daar wel al wat de ontwikkelingen te volgen.)
Deze moet je er dan eigenlijk bij kopen: Omni Gaming Treadmill en razer hydra

Super immersion en je valt niet zo maar om :D
Dat 1e filmpje even gezien, tja ik denk dat zo een bedrijf als dit zonder veel moeite paar miljoen los krijgt gepeuterd van het Pentagon.


Werkt het toevallig ook met pass-throuhg kabel achter videokaart door? ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013