Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 89, views: 10.923 •

Geen van de games die uitgever Bethesda in de planning heeft staan verschijnt in een versie voor Wii U. De console 'staat niet op de radar' van Bethesda. Dat heeft volgens woordvoerder Pete Hines te maken met de technische beperkingen van de console van Nintendo.

"Geen van de games die we aangekondigd hebben is in ontwikkeling voor de Wii U", stelt Hines in een interview met Joystiq. "Brengen we in de toekomst Wii U-games uit? Dat kan ik niet met zekerheid zeggen, maar voor de korte termijn staat het niet op onze radar." Dat heeft volgens de woordvoerder met de hardware van de console te maken.

Het mantra van de uitgever is volgens Hines om "de games te ontwikkelen die we willen maken op de platformen die daar geschikt voor zijn." Zo had Bethesda volgens de woordvoerder graag een versie voor de Xbox 360 gemaakt van The Elder Scrolls Online, de mmog die het in productie heeft. De console van Microsoft is echter niet krachtig genoeg om de game te kunnen draaien. Dat zou ook de reden zijn dat Bethesda de Wii U links laat liggen. Al sluit hij niet uit dat de uitgever in de toekomst games gaat maken voor de Nintendo-console.

Bethesda heeft drie games op de rol staan die nog uit moeten komen. Naast The Elder Scrolls Online, dat naar verwachting in het voorjaar van 2014 verschijnt, werkt de uitgever aan de survivalgame The Evil Within en aan de shooter Wolfenstein: The New Order. Ook die twee games zouden in 2014 op de markt moeten komen.

Er zijn meer uitgevers die twijfelen aan de potentie van de Wii U, hoewel meestal het kleine marktaandeel van de console als reden wordt aangevoerd. Zo heeft Electronic Arts om die reden de Wii U-versie van Fifa 14 geschrapt. Ubisoft stelde om vergelijkbare reden de release van Rayman: Legends uit. De game zou oorspronkelijk enkel voor Wii U verschijnen, maar vanwege het kleine marktaandeel van de console, maakt de Franse uitgever alsnog een versie voor Windows, Xbox 360, PlayStation 3 en PlayStation Vita.

E3-trailer The Elder Scrolls Online

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (89)

Ouch, dat is best stevige kritiek voor Nintendo. Wellicht dat ze dit meenemen voor een volgende console, willen ze 3rd party games draaien, zorg dan dat je hardware dat ook aan kan.
Het is meer dat ontwikkelaars gewoon geen extra geld en moeite willen steken in een versie die waarschijnlijk niet veel verkocht gaat worden

Als de userbase groot genoeg was geweest, had elke ontwikkelaar gewoon ontwikkeld voor de WiiU ook al waren de specs zogenaamd niet goed genoeg

[Reactie gewijzigd door Sinester op 7 augustus 2013 15:18]

De userbase van de Wii U is nog niet groot genoeg omdat er gewoonweg nog grote IP titels zoals Zelda erop missen.

Breng een Zelda uit op dat ding, dan koop ik een Wii U. Geld voor waarschijnlijk een hoop anderen ook :)
Gaat denk ik ook niet groot genoeg worden.
Ze hadden gewoon een veel betere versie van de Wii moeten maken met krachtige hardware. En niet met zo'n controller met scherm er op rommelen.

Het is leuk geprobeerd maar duur en de meer waarde is minimaal.
Nu heb je dus een console met slappe hardware die maar weinig mensen willen hebben. En waar ontwikkelaars geen vertrouwen in hebben.

De Wii was populair vanwegen de besturing. Dat was toen vernieuwend. En een grotere doelgroep vond dat leuk. Maar de concurrentie is inmiddels bij. Je hebt PS move en Kinect en de hardware van de oude generatie consoles is al even krachtig als niet krachtiger dan de Wii U (Qua CPU. De GPU van de Wii U is wel beter maar zonder de juiste CPU power kom je er niet). Laat staan de Next gen consoles die eind dit jaar komen.

Dus ik snap het wel dat er amper mensen zijn die een Wii U kopen en dat ontwikkelaars er liever ook geen tijd en moeite in steken.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 7 augustus 2013 15:08]

Naar mijn mening mening heb je er nog niet op gespeeld
Kijk naar assasin creed alle beeldvulling van map gear is verdwenen naar tablet wat een verademing. In begin dacht ik ook tablet lomp was maar valt me100% mee.

Ik lig er niet wakker van heb dEUS ex en watchdag in de planning staan evt pikmin.

Edit typo van mobile

[Reactie gewijzigd door Offens1490 op 7 augustus 2013 16:34]

het is een erg fijne console om op te spelen,
maar het is een draak om voor te developen,

het probleem is de scheefheid van de hardware,
de GPU is best snel ongeveer 2x zo snel als een 360/ps3
maar de cpu is daadwerkelijk trager, waardoor je niet somweg kan porten en ook uitbrengen voor de WiiU en dmv de extra snelle GPU wat extra filters erop kan gooien,

je moet echt je game (welke al erg geoptimaliseerd is voor de PS3/360)
gaan heroptimaliseren voor de WiiU en dat kost tijd en geld, en tsja als de verkopen ook niet super zijn dan is er dus een probleem.

de tablet is prima, de games zijn ook leuk, en het is echt een leuke console, maar met een 25% snellere CPU waren er gewoon 8-9x zoveel games voor uitgekomen, en hadden deze er ook echt beter uit kunnen zien op de WiiU dan op de current gen...
Dat is wat Nintendo zegt, maar ik geloof er niks van. De Wii heeft het ook heel lang gedaan zonder veel Nintendo-eigen titels en die liep prima, en de GameCube verkocht ook voor geen meter met Nintendo-titels erop. De Wii U is de grootste flop aan het worden die Nintendo ooit heeft gehad, en door deze publiciteit wordt dat heel moeilijk om te draaien.
Die had wel een Zelda en Wii Sports als launch titles, een heel verschil met de launch van de WiiU met enkel NintendoLand.
tja, dan moet je jezelf ook eens afvragen waarom Nintendo dan toch nog uit kwam met de Wii-U als ze zelf niet eens fatsoenlijke games bij de release uitbrachten..
De Wii U is niet een flop maar de ontwikkelaars zelf zijn een flop. Het console is prima op orde maar ontwikkelaars hebben blijkbaar niet meer een creatief vermogen om iets vernieuwend te brengen in de game-gerne.

De spellen zijn al 10 jaar hetzelfde en behoorlijk eentonig geworden. Vroeger had je nog geniale spellen als Spy vs Spy, Boulderdash, Ant attack en toen deed men er ook nog veel meer aan om alles uit de machine te halen. Tegenwoordig is het een 3d engine beetje animeren en scriptjes schrijven en thats it.

Nieuwe generatie xbox/playstation komt puur aan op wat krachtigere processors en gpu's maar de gameplay's .... waar ligt daar de vernieuwing? betere graphics en dan houd het op?
Laat me raden, jij hebt een Wii-U..

Met het aantal verschillende consoles dat al op de markt is en de 2 grote jongens die dadelijk nog komen, dan zul je als developer dus je resources moeten verdelen over de platformen waarvoor WEL een behoorlijk userbase is. Dan is het dus niet zo moeilijk om een platform waar je nog totaal geen echte ervaring mee hebt, en welke een hele kleine userbase heeft (en het er naar uit ziet dat die niet aanzienlijk zal vergroten) totaal links te laten liggen, zeker als de producent zelf al niet eens veel resources blijkbaar steekt in het ontwikkelen van games ervoor..

En dat het de laatste 10 jaar een beetje hetzelfde is (daar ben ik overigens totaal mee eens), komt omdat bijna alles al wel een keer gedaan is. Ik heb al jaren geen echte originele game meer gezien.. En dus zullen de nieuwe games er alleen maar beter uit zien (sommige zien er echt gewoon ongelooflijk uit), betere physics en de AI zal beter worden (maarja AI is voor een groot deel ook alleen interessant bij singleplayer, terwijl alles langzaamaan weer meer naar online multiplayer gaat)..
Met andere woorden, je noemt Bethesda een stelletje leugenaars?
Aangezien de afgelopen elder scrolls games al zwaar moeite hadden om een beetje redelijk te draaien op de huidige console generatie vind ik het helemaal niet zo gek klinken en ik juich het juist toe dat ze een game maken zoals ze deze willen maken en zich niet laten beperken door de vreemde eend in de bijt die weer veel zwakkere hardware moet leveren.
Uiteraard heb je wel gelijk dat als nintendo een enorm marktaandeel had gehad dat dan veel uitgevers alsnog met spellen voor de Wii U zouden komen, maar zoals je ook al bij de Wii zag heb je goed kans dat dit dan een andere versie wordt omdat simpelweg porten of mee ontwikkelen niet kan omdat Nintendo's machine zoveel zwakker is dan zijn concurrentie.

Andere uitgevers geven juist de reden dat er te weinig marktaandeel is, zoals je in de laatste alinea kunt lezen. Waar dat "zogenaamd" dus voor nodig is zie ik niet in.
Ouch, dat is best stevige kritiek voor Nintendo. Wellicht dat ze dit meenemen voor een volgende console, willen ze 3rd party games draaien, zorg dan dat je hardware dat ook aan kan.
Beetje hypocriet natuurlijk van gamemakers. En al helemaal van EA. Toen de originele Wii uitkwam, konden ook weinig games geport worden van de 360 en ps3 naar de Wii. De enige ports die er volgens mij waren, waren Fifa (geport van de PS2 versie) en Call of Duty (wat een magere rippoff was). Daarnaast kon geen enkele gameuitgever een port maken voor de Wii.

De reden dat er toch veel 3rd party games waren, kwam omdat de Wii zoveel verkopen had. Waardoor elke uitgever graag een graantje mee wou pikken van het succes van de Wii. Waardoor er allemaal crappy games uitkwamen die daarnaast ook nog eens slecht verkochten (games wie snel in §10,- bak lagen)
Nintendo heeft volgens mij opnieuw gekozen om niet te mee te gaan met de huidige hardware, maar iets te ontwikkelen waarvan hun denken dat dit voldoet aan hun visie.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 7 augustus 2013 14:26]

"Een graantje mee pikken"? Volgens mij is het concept van een spelcomputer dat ook third party ontwikkelaars een game uit kunnen brengen op het apparaat waar Nintendo vervolgens weer royalties op verdient. Sterker nog, zonder royalties verdien je als consolebouwer niet al te veel.

Mijns inziens moet je als console-fabrikant dan rekening houden met de wensen van third party ontwikkelaars. En Nintendo heeft imo met de Wii U net iets te weinig geluisterd en te veel opgedrongen.

Het is allemaal niet zo uniek meer wat Nintendo biedt, en als je het dan ook nog in verouderde hardware verpakt dan moet je wel weer bijster veel mazzel hebben dat het wťťr aanslaat bij de massa.
"Een graantje mee pikken"? Volgens mij is het concept van een spelcomputer dat ook third party ontwikkelaars een game uit kunnen brengen op het apparaat waar Nintendo vervolgens weer royalties op verdient. Sterker nog, zonder royalties verdien je als consolebouwer niet al te veel.
En daar zit nou net de clue met Nintendo, zij zijn niet zo afhankelijk van die royalties aangezien ze de hardware meteen met winst verkopen in tegenstelling tot sony en microsoft..
En ik ben ook met je eens dat nintendo's consoles verre van uniek zijn, het enige innovatieve aan de wii is het meeleveren van de wii-mote, bij de Wii-U is de 'tablet' al helemaal verre van innovatief.. Ze hebben zoals je zegt met de Wii behoorlijk veel mazzel gehad, maar dat kunstje lukt ze (tot nu toe) dus niet met de Wii-U..
Misschien als de Wii-U naar 150 euro daalt en nog een berg aan games krijgt, dan kan het misschien nog wat worden, maar met de huidige prijs zitten ze ruim boven de huidige consoles, en dicht bij de prijs van de PS4 welke veel krachtiger is, veel meer functionaliteiten heeft en ook nog eens een bluray speler is. Dan wordt het toch wel heel erg lastig om dat ding te verkopen..
De Wii heeft ook nooit echt veel third party support gehad. Dat kwam enerzijds door de trage hardware, maar vooral doordat onder het Wii publiek Third Party Titels minder populair waren/zijn. Alhoewel Bethesda nooit ontwikkeld heeft voor Nintendo, denk ik dat de Third Party Support van de rest van de ontwikkelaars voor de Wii U er nooit gaat komen.

Alhoewel er nog een Zelda zal komen en een aantal andere titels van Nintendo, denk ik dat de Wii U dit jaar niet boven de 5 miljoen verkochte exemplaren zal uitkomen, wat toch enigszins een negatief beeld voor de toekomst van console geeft. Er is daardoor niet alleen een doelgroep die weinig geld uitgeeft aan games maar ook nog eens een kleine doelgroep.
Kwamen er dan werkelijk zo veel 3rd party games op de Wii?

Volgens mij niet hoor.


Ook zeer weinig succesvolle 3rd party games op Wii, alleen die Just Dance, Rabbids en Skylanders games denk ik.
De Wii U kan geen 3rd party games aan? De Wii U is krachtiger dan de XBOX360 en PS3 en daar komen nog zat 3rd party games voor uit.
Tuurlijk, de Wii U is niet zo krachtig als de PS4 en de XBOX1 zullen worden, maar ik snap niet dat als een spel geport kan worden voor de PS3/XBOX360 dat de Wii U opeens niet krachtig genoeg is. Dat de markt te klein is voor de moeite kan ik op zich wel begrijpen.
Omdat dit over toekomstige titels gaat, de WiiU zal zich waarschijnlijk tevreden moeten stellen met ports van de ps3/xbox360. De nieuwe Fifa`s/call of duty`s voor ps4/xbox1 komen er denk ik ook niet voor de huidige consoles. Nintendo heeft de afgelopen tijd er bewust voor gekozen om hardwarematig een generatie achter te lopen, bij de Wii was dat nog een succes. Maar bij de WiiU toch al duidelijk minder. En wat ook in het nadeel van Nintendo werkt is dat de PS4 en XBOX1 veel dichter bij elkaar zitten qua hardware en programmeer werk. Waarom zou je dan nog een keer zoveel werk in een console stoppen die tegenvallende verkopen heeft?

En Bethesda geeft duidelijk aan dat ze geen concessies willen doen aan de (vooral grafische) kwaliteiten. Ze hebben ook voor de xbox360 Elder Scrolls online geschrapt.
? De Wii U is krachtiger dan de XBOX360 en PS3 en daar komen nog zat 3rd party games voor uit.
De Wii U profiteert van het feit dat het over een nieuwere generatie GPU kan beschikken, maar valt het in CPU gedeelte (naar wat ik gelezen heb) wat te kort t.o.v. die 2 dat je hebt opgenoemd.

Als men spreekt over kracht dan heeft men het veelal over het totaalbeeld. In dat geval kan ik best wel geloven dat de Wii U minder krachtig is dan de PS3/360.
Qua GPU wel ja. Maar Qua CPU zijn de Xbox 360 en de PS3 beide in het voordeel.
tja, tenzij je engine al multiplatform is en geschikt is voor de Wii-U dan kan het wel interessant zijn, maar de meeste multiplatform engines zijn niet beschikbaar voor de Wii-U en zou het dus een behoorlijke aanslag op je budget zijn om alsnog de game te porten naar de Wii-U.. Als er dan ook nog eens een kleine userbase is waardoor de kans klein is dat je dat deel van het budget er ook weer uit kunt halen, dan is de keuze makkelijk gemaakt.. pech voor de Wii-U gebruikers..

Nintendo kan nu beter gewoon een gratis "homebrew"-SDK beschikbaar stellen zodat iedereen games/apps kan maken voor de Wii-U, dan zal de Wii-U misschien ook nog een stuk beter gaan verkopen (want homebrew-developers zijn altijd wel in om zo'n ding thuis te hebben en er mee te spelen)..
Nintendo's spelconsoles hebben altijd heel erg sterk geleund op 1st party games; dus spellen van Nintendo zelf. Hun franchise heeft simpelweg geen hele zware en vooral complexe hardware nodig, alwaar dit bij Sony en Microsoft anders ligt.

Daarom zal Nintendo in de regel hardware blijven bouwen waar hun eigen spellen goed op zullen draaien. Dat dit voor 3rd party ontwikkelaars beperkingen opwerpt moge ondertussen wel duidelijk zijn. Ik betwijfel bovendien of Nintendo wel echt wil concurreren met de Playstation 3/4 en XBox 360/One. Ze hebben eigen titels met hun eigen doelgroep. Of dat genoeg is voor de toekomst zal moeten blijken.

Nintendo verwacht dat externe ontwikkelaars op hun knieŽn zullen vallen om software voor de Wii-U te mogen schrijven, maar in werkelijkheid kijken die ook puur naar cijfers. Zodra ze twijfelen of er voldoende software verkocht gaat worden zullen titels geschrapt worden. Zo simpel zit die markt in elkaar. Pas als Nintendo zelf moeite gaat doen om hardware te leveren waar deze ontwikkelaars wat mee kunnen, zullen er ook meer games voor het platform gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 7 augustus 2013 16:53]

Ik denk dat Nintendo langzaamaan beter uit de console-markt kan stappen en zich gaan richten op hun franchises uit te brengen op andere platformen, mogelijk dat ze dan nog veel meer winst maken dan dat ze nu maken door alleen op hun eigen console (die al vanaf launch met winst wordt verkocht).. Zou me niet verbazen in iedergeval als nintendo de Sega kant op gaat, alleen nintendo heeft een sterkere franchise lineup om ook bij software-only sterk te kunnen blijven, waar sega dit niet had en uiteindelijk niets meer is geworden dan een uitgever..
Ik vind het terecht. De filosofie van Nintendo vind ik achterhaald en arrogant en je kon wachten tot het ze ging opbreken. Ik ben absoluut voor gameplay, innovatie en alles waar Nintendo voor staat, maar soms lijkt het alsof ze zichzelf bewust uit de markt willen spelen. Inferieure hardware, veel te hoge licentiekosten, randapparatuur met een hoog gimmickgehalte en een te lage toegevoegde waarde. Ik vind ook dat de meeste beroemde Nintendo franchises veel meer lof krijgen dan ze verdienen, veel is erg leuk, mooi en origineel, maar als dezelfde games op de X-Box waren uitgebracht waren veel mensen er echt niet net zo fanatiek over geweest.

En in plaats van dat ze dit aan zien komen, al jaren geleden, de signalen zijn toch niet nieuw, maar nee hoor stug doorgaan en een opgevoerde rekenmachine als de Wii-U uitbrengen waar echt alleen de Hardcore Nintendo fans nog op zitten te wachten.

Ik vind het erg jammer want een speler als Nintendo hebben we hard nodig in de huidige gamemarkt die geregeerd wordt door geldzuchtige en anti-gamer corporaties als EA.
De meest beroemde franchises krijgen niet veel meer lof dan ze verdienen, veel titels verdienen die lof gewoon. Het probleem alleen is dat ze die graad van perfectie heel vaak niet meer halen of dat ze blijven hangen op een bepaald niveau.

Ik mis de tijd van Yamauchi, ik vind de 'moderne' Nintendo net zoals zoveel Japanse developers niet meer van deze tijd, achterhaald.

Jammer want, nog steeds, is Nintendo wel mijn favoriete developer. Maar de trend die ingezet is voorspeelt weinig goeds. :(
Dat is maar de vraag of ze meegaan. Nintendo loopt al vele jaren ernstig achter met hardware, ze zien meer in hoge winsten op de verkoop van de consoles en lage kosten in de ontwikkeling van games (hoe lager de kwaliteit, hoe goedkoper gemiddeld de ontwikkeling), dan dat ze een groter marktaandeel pakken.

De Wii U is dan ook vooral ook weer gericht op gezinnen/kinderen, zeker door de functie van de controller, zetten ze duidelijk in op kinderen die door kunnen spelen terwijl ouders gewoon zelf wat kunnen kijken.

De vraag is natuurlijk wel, waar gaat Nintendo naar toe, de Wii U heeft niet een hele rooskleurige toekomst en de handheld markt in het algemeen verliest veel klanten door de komst van krachtige telefoons/tablets.
Nintendo zal natuurlijk niet zo 1, 2, 3 verdwijnen, maar ze moeten zich zeker achter de oren krabben of ze hun visie niet is flink moeten aanpassen.

Verder natuurlijk compleet logisch dat Bethesda niet ontwikkelt voor de Wii U, de hardware in de Wii U is gewoon ronduit ouderwets, je kan niet verwachten dat bedrijven hier nog moeite voor doen om te ontwikkelen, zeker gezien hun doelgroep of geen Wii U heeft, of een ander apparaat heeft waar het wel op draait.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 7 augustus 2013 16:52]

Snap niet waarom de pers ernaar blijft vragen, ze hadden pas geleden al aangegeven niets in ontwikkeling te hebben.
Alsof het 2 maanden later ineens compleet anders is.
Pure clickbait van Joystiq wat mij betreft. Maar negatieve Nintendo nieuws scoort, dus blijven ze het doen.
Het probleem voor Nintendo is dat hun 1st party games geen krachtige hardware nodig hebben. Super Mario of Pikmin hoeft geen krachtige CPU, GPU en RAM te hebben om er prima uit te zien. Die games zelf wel het meest populair en je gaat geen console ontwikkelingen met het oog op je eigen games met hardware die voor een groot deel niet benut gaat worden puur om andere ontwikkelaars aan te trekken. Uiteindelijk moeten ze echter wel met wat krachtigere hardware op de proppen komen willen ze hun console aantrekkelijk maken voor Xbox- en Playstation-ontwikkelaars.
Nintendo is niet inventief genoeg met hun eigen games om betere hardware nodig te hebben, hun ideeŽn zijn gewoon veroudert (jaren 80 stijl, het zijn retro mini-games op elkaar gestapeld)

je zal nooit een super complexe mario kart krijgen of games waarbij je echt aan het denken word gezet.. (nintendo is airhead gaming)
Dat zijn ze nu idd, maar vroeger waren ze technologisch ook gewoon top of the bill. En af en toe, in het geval van Mario Galaxy, tonen ze dat weer, alleen jammer dat de hardware juist niet krachtig genoeg was (Wii), ze hebben het dus wellicht niet nodig maar kunnen het best wel gebruiken.
De gewone Wii heeft bewezen dat een console goed kon zijn, zelfs met mindere specs. Maar dat kwam door die innovatieve Wii Remote. Die nieuwigheid is er wel een beetje af.

En dat wordt blijkbaar hard afgestraft door menig game uitgever/ontwikkelaar. Gelukkig maakt Nintendo zelfs ook veel spellen, die altijd populair blijven bij de fans. Maar ik vraag me af hoeveel rek daar nog in zit.
Populair? Een hype zul je bedoelen. Ik denk dat bij het merendeel van de kopers de console inmiddels al lange tijd stof staat te happen ergens in een donker hoekje van de kamer. Er zijn natuurlijk wel mensen die er nog steeds op spelen maar veel kopers hebben zich waarschijnlijk mee laten slepen door de innovatieve manier van besturen. Een manier die heel even leuk was maar uiteindelijk slecht benut werd in 9/10 games. Daarnaast was de 3rd party support ook op te huilen.

Nu is er de Wii 2.0 (want meer is de Wii U gewoon niet in mijn ogen). Hardware die simpelweg verouderd is. Weer een nieuwe manier van besturen waar veel mensen argwaan bij krijgen vanwege de vorige Wii en vooralsnog niet echt veel goede games (ook niet in het vooruitzicht). Ik denk dat Nintendo het mede dankzij de Wii flink verpest heeft voor zichzelf. Leuk voor die paar Nintendo-spellen als je er van houdt maar meer ook echt niet.
Onzin, op de lange duur heeft de wii het totaal niet gedaan en zijn de grote 3rd party titels zoals dragon age, mass effect, Skyrim, Grand Theft Auto, alleemaal aan nintendo voorbij gegaan.

de originele wii is uiteindelijk een gigantische fad en dus een flop gebleken.. (misschien niet voor nintendo, maar wel voor gamers die het kreng maar in de kast hebben gepropt)
Vandaar dat er meer software is verkocht voor de Wii dan voor de PS3 en X360. Al die mensen kochten de Wii en hebben hem na een tijdje Wii Sports in de kast gezet om nooit meer aan te raken. Toch kochten ze er nog zo nu en dan games bij om er naast te zetten. Althans, dat is het verhaal van jou gecombineerd met de data van de tie-ratio waar de Wii ook nog eens behoorlijk scoort: http://www.vgchartz.com/a..._totals/Tie-Ratio/Global/
Leuk, en waar is Grand Theft Auto? de echte grote titels zijn altijd uit gebleven.
het is nooit een volwaardige console geweest, met volwassen games waar je langer mee kon spelen.

en op nr1 staat de xbox1 :+ het zegt dus niets.

[Reactie gewijzigd door stewie op 7 augustus 2013 14:37]

Niet iedereen is geÔntresseerd in GTA en dat soort A titels.
Er zijn voor de Wii voldoende geweldige spellen uitgekomen, misschien niet lomp om je heen knallen maar games waar ook jongere kinderen of niet 'die-hard' gamers wat mee kunnen.
Want, persoonlijk zit ik ook niet te wachten op de zoveelste CoD of Battlefield.
Als je er 1 gezien hebt, ken je ze allemaal. Het concept blijft hetzelfde.
dat zeiden men ook tijdens de dreamcast, maar geen EA games geen verkopen..

zelda/zelda/zelda, het is echt niet genoeg om zonder EA te kunnen...

[Reactie gewijzigd door stewie op 7 augustus 2013 18:35]

GTA kan mij gestolen worden, imo is GTA met name zo populair omdat tieners zichzelf cool vinden als ze het spelen en de gameplay wel prima vinden, terwijl ik de gameplay an sich enorm beperkt vind. Ja je hebt veel te doen, maar wat je doet is vreselijk beperkt.

Wellicht dat deel vijf anders is, maar tot nu toe ben ik elke keer afgehaakt.

Sowieso, qua verkoopcijfers zijn Call of Duty en GTA peanuts met die tientallen miljoenen copyen van bijvoorbeeld Mariokart. Grappig toch wel, 'de echte grote titels' zijn eigenlijk niet zo heel groot vergeleken met de loodgieter.
alex4allofyou tieners -___- ik ben 30, mijn broer is 34, mijn zwager is 36 en zus is 35...
je moet toch maar eens even GTA4 spelen...
en toch zijn qua verkopen is mario niet genoeg om een console in stand te houden, zie ook de gamecube, en uiteindelijk ook de wii..


nintendo maakt geen spellen voor volwassenen, ik zie nou niet morgen een heavy rain of een uncharted of last of us uit nintendo komen...

[Reactie gewijzigd door stewie op 7 augustus 2013 20:09]

de wii-u was er vooral gekomen om de call of duty en de GTA terug naar nintendo te halen, want de hele casual gaming onzin is als een kaartenhuis in elkaar gestort.
Nou, GTA is voor mij nou echt geen reden om een console een 'volwaardige' console te noemen. Zelf vindt ik maar weinig aan GTA.. maar de meeste games voor de Wii vindt ik ook geen bal aan..
Het gaat er niet om of je iets volwaardig noemt, het gaat er om dat hoe meer games er zijn hoe meer een console betekent voor een consument -__- (het heeft met binding te maken, en Nintendo verliest zonder veel games)

hoe meer games een console heeft hoe hoger het gevoel van betrouwbaarheid toe neemt (zie PS2 die gewoon niet perfect was qua hardware, maar wel alle software had), en op die manier verkoop je meer consoles, krijg je meer klanten en hou je meer soorten klanten -___- (1 type consument is een doodslag voor een product)

[Reactie gewijzigd door stewie op 7 augustus 2013 21:27]

Vandaar dat er meer software is verkocht voor de Wii dan voor de PS3 en X360
Voornamelijk Nintendo titels, vrij weinig 3rd party titels. Daarnaast is de attachrate (het aantal games per verkochte console) ook het laagst van de 3 consoles. Een groot succesverhaal voor Nintendo, die maakt winst op de console en de meeste games die verkocht worden komen ook van hen. Voor een 3rd party developer echter is het het gewoon bijna niet waard om de game naar die console te porten.
Alleen moet je even verder kijken als je neus lang is, Wii komt niet meer voor in de huidige topsales lijsten en de WiiU heeft 1 mager top 10 plekje, namelijk op nummer 10. Het is de 3DS die Nintendo voornamelijk in leven houd. Qua verkopen beschamend omdat van de Wii 22 miljoen stuks meer verkocht zijn als de PS3/XBOX360 (100miljoen tegen 78 voor Sony/MS) maar de PS3 staat 2,3 en 9 in meest verkochte titels in de top tien. MS heeft plaats 7 en 8. In getallen PS3: 250.000 stuks, XBOX zon 125.000 en de WiiU 49.000. En dan is pikmin een first party titel. Dus 3rd party ontwikkelaars zien de bui al hangen.

Ga je na totalen kijken word het nog erger, PS3 the last of us, totaal 2.89 miljoen stuks (ja hij is een maand langer uit), maar voor Nintendo zou dat betekenen dat ze aan meer als 75% hun spel zouden moeten verkopen. In combinatie met de slechte hardwareverkopen van dit moment zien de ontwikkelaars blijkbaar niet genoeg brood in deze console.
Mijn neus is niet lang.
Zou best kunnen, maar iedereen die ik ken die een Wii heeft, staat de Wii al lang in de kast stof te happen en komt die alleen heel af en toe met een feestje uit de kast.. Op het werk hebben we ook een Wii staan die men kan lenen, nou dat ding staat ook al een jaar of 2 op dezelfde plek onder een dikke laag stof, terwijl er toch ook een hoop games bij zitten..
Toch vreemd dat berichten van ontwikkelaars die geen games in ontwikkeling hebben de frontpage halen en berichten van ontwikkelaars die game x of y voor de Wii U aankondigen niet op de frontpage verschijnen. Kortom, belachelijke stemmingmakerij van Tweakers.net.
Precies, daarnaast is er nog nooit een Elder Scroll voor Nintendo geweest dus waarom het nu nieuws is dat ie ook niet op de Wii U komt....
Gran Turismo komt ook niet voor de Wii U, misschien een tipje voor het nieuws van morgen ;-)
Geen games = geen sales...
de wii-u heeft in het laatste kwartaal 160,000 consoles WERELDWIJD verkocht |:(
En ze lopen toch al 3,6 miljoen consoles voor op de concurrentie. Games zijn onderweg en in de tussentijd zijn er al wel games als Pikmin 3 om de eigenaren te vermaken. Ik zeg niet dat de Wii U geweldig is, de beste console is of de beste uitvinding sinds het dubbellaags wc papier. Ik geef alleen aan dat de anti Nintendo houding op Tweakers pathetische vormen begint aan te nemen en dat dat op deze manier zorgvuldig in stand wordt gehouden door de redactie.
voor 399 euro koop je een PS4, die 3.6 miljoen is een grote voortand als de wii-u 300 blijft kosten zonder next gen games..
de PS4 zal sneller en beter gaan verkopen dan de PS2, Nintendo is gewoon heel diep aan het verzuipen met die extreem hoge prijs.

[Reactie gewijzigd door stewie op 7 augustus 2013 14:45]

Voor 399 euro koop je over een paar maanden een PS4, op dit moment koop je nog helemaal niets. De PS4 ligt nog niet in de winkel
@benji83 en wat maakt dat uit voor Nintendo? ze gaan echt niet de prijs onder de PS3/xbox360 laten zakken...

en dan nog de PS3/xbox360 krijgen nog steeds meer nieuwe 3rd party games als de wii-u ooit zal doen...
De Wii-U zal nooit meer kunnen concurreren met de xbox360 en PS3 :+
Dat klopt, maar veel mensen die houden nu dus nog even hun geld in de pocket tot de nextgen's op de markt zijn en kijken dan wel wat ze doen..
Dat is nog maar afwachten of de PS4 sneller en beter gaat verkopen dan de PS4. Er komen nog genoeg goede games voor de PS3 uit dus waarom zou je dan een PS4 gaan kopen?
Ach laat toch. Hij heeft een glazen bol en doet daarmee uitspraken uit zijn grote duim. Krijgt toch een +1 moderatie.
EA games, rockstar, unreal 4, etc, etc...
Alleen ubisoft moet nog een officiŽle aankondiging doen totdat ook zij de Wii-u droppen...

feiten, oh wat naar..
je kan games die next-gen 4GB aan werk geheugen gebruiken niet downscallen naar de wii-u en ze ook nog speelbaar maken..
Nou, Ubisoft heeft ook al aangekondigd de Wii-U op de backburner te zetten tenzij de verkopen aanzien aantrekken (wat op dit moment niet echt in de verwachting ligt).. Alleen Activision heeft nog 6 games op de planning staan die in de herfst moeten verschijnen..
Als je de titel leest zou je dat inderdaad denken ja. Maar de reden waarom een developer ervoor kiest om niet voor een console te ontwikkelen is des te interessanter, en dŠt is dan ook de nieuwswaarde van het artikel.
Je bedoeld de inhoud van het artikel waar ook niets nieuws in staat en wat ook al meerdere malen in het nieuws geweest is?
Er is een verschil tussen speculatie dat gamesdvelopers de WiiU niets vinden, en een gamedeveloper die dat daadwerkelijk in het openbaar zegt. Het eerste kan Nintendo nog wegwuiven richting de aandeelhouders ("Was maar een Sony fanboi"), het tweede niet.
Het gaat hier niet zomaar om een developer, maar om een grote uitgever, dit is dus al de 3e grote uitgever die aangeeft geen games op de planning te hebben staan voor de Wii-U (naast EA en Ubisoft), in feite betekend dat dus dat zowat alle grote populaire franchises voorbij gaan aan de Wii-U terwijl ze wel op de PS3/xbox360 komen(huidige versies van de populaire franchises) ..
De Wii U is niet alleen niet krachtig, maar ook gewoon duur. 350 euro voor 7 jaar oude hardware is gewoon veel geld. ik weet dat er een 8 GB versie is van 300 euro maar komop, 32 GB is al zeer mager.
Waarschijnlijk is het de tablet controller die de kosten omhoog drijft. De PS4 zou hetzelfde moeten kunnen met een PS Vita maar dan ben je meer kwijt. Er is trouwens een gerucht gaande dat er een bundle komt voor een PS4/PS Vita bundle van §500.

Stel je koopt een Wii U 8GB voor 300 euro (moet je wel alleen maar retail games kopen), dan ben je §200 goedkoper uit.
Echter heb je met die Vita dan wel een los apparaat die je mee kunt nemen voor onderweg. Het ziet er inderdaad naar uit dat de tablet controller de kosten omhoog drijft, terwijl het duidelijk geen gewilde feature is.
Is er een enquete geweest waaruit blijkt dat mensen de tabletcontroller niet willen? Dan zal de combinatie smartglass/X1 en PS4/Vita ook wel een vroege dood gaan sterven.
Op de xbox one/ps4 zal het wel een success kunnen worden want het werkt ook gewoon met je smartphone die je toch al hebt...
bij nintendo word er gewoon een gimmick door je maag gesplitst, terwijl je ook al een 3DS of een smartphone hebt :? (het is gewoon een dom ding)
Je smartphone wil je toch niet als controle ... dat is gewoon belabberd.
De Wii U controller is overigens de beste controller die ik in handen heb gehad sinds jaren (de laatste fatsoenlijke was de Arcade Joystick, wellicht velen toen nog in de wieg lagen).

De controllers van andere consoles zijn wat dat betref gewoon wat kansloos verouderd.
Geen? volgens mij al sinds de C64 tot de huidige generatie's.
Eenmaal die van de Wii-U te hebben gebruikt voelen die van de xbox en ps gewoon goedkoop aan en totaal niet robuust.
De Wii U is niet alleen niet krachtig, maar ook gewoon duur. 350 euro
Kwestie van leren shoppen. Zo heb ik een Wii U (deluxe, 32 GB) een paar weekjes geleden gekocht voor 200 pond bij Amazon en dat is een prima prijs voor het apparaat.
Jammer voor degene die de Wii U als main console hebben. Nintendo kondigde in het begin nog aan om juist hun best te gaan doen voor meer 3rd party titels.

Er is vandaag ook door Ubisoft gezegd dat er geen nieuwe Assassin's Creed op de PS Vita gaat komen dit jaar :( Ook al zeiden ze dat de sales best goed waren van AC Liberation.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 7 augustus 2013 14:44]

Vita verkoopt ook erg slecht. Het is te hopen dat er voordelige PS4/Vita bundels gaan komen.
Dit is niet zo verbazend. In alle eerlijkheid lijkt de Wii U behoorlijk te zijn geflopt.
Wel jammer want weinig ontwikkelaars gaan nog voor de creatieve minder veilige approach.
Toch is het niet raar. De markt is inmiddels zo geconditioneerd dat ook de consument
voor het bekende gaat.

Het is niet dat ik een Nintendo fan ben (de Nintentdo's van vroeger natuurlijk wel) maar ik vindt het
wel jammer te zien dat creativiteit wordt afgestraft. Vooral door devs van games die liever de veilige
route nemen.
Creativiteit? volgens mij vind je dat nauwelijks bij consoles en console games (en een tablet schermpje in je controller is niet echt creatief), het is een heel behoudende markt dus dan moet je daar op inspelen.
Ja ik had gem bijna gekocht voor de kinderen en af en toe een spelletje in de huiskamer, in plaats van mijn hardcore game pc. Toen ik me wat inlas gelukkig
Vanaf gezien; wordt wellicht de ps-zoveel.
Sorry hoor, maar wat is er zo creatief aan de Wii-U? de tablet controller? dacht het toch niet he..
De vraag is: Welke uitgever heeft WEL games in ontwikkeling voor de Wii-U?
Ubisoft met Watchdogs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013