Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties, 16.019 views •

In het tweede kwartaal van dit jaar heeft Nintendo wereldwijd slechts 160.000 exemplaren van de Wii U verkocht. Desondanks heeft het concern een winst van 66 miljoen euro geboekt, terwijl het een jaar eerder een verlies van 133 miljoen euro leed.

Nintendo wijdt de tegenvallende verkoopcijfers van de Wii U aan een gebrek aan games die het afgelopen kwartaal voor de console verschenen zijn. Er werden wereldwijd slechts 1,03 miljoen Wii U games verkocht. Van de console zelf werden wereldwijd 160.000 stuks verkocht, waarvan 90.000 in Japan, 60.000 in Noord-Amerika en 10.000 in Europa en Australië. Ter vergelijking: Microsoft verscheepte afgelopen kwartaal nog een miljoen exemplaren van zijn Xbox 360.

Dat het concern desondanks meer winst maakt dan een jaar geleden komt door de verkoop van de 3DS en 3DS XL. Er werden 1,4 miljoen handhelds verkocht, 12 procent meer dan een jaar eerder. Ook de verkoop van games steeg. Meer dan 11 miljoen 3DS-games werden verkocht, een stijging van 10 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012. De succesnummers in het afgelopen kwartaal waren Animal Crossing, het alleen in Japan verschenen Tomodachi Collection en Luigi's Mansion 2. Daardoor boekte het concern een kwartaalwinst van 66 miljoen euro, terwijl in het tweede kwartaal van 2012 nog een verlies van 133 miljoen euro werd genoteerd.

Nintendo houdt vast aan de voorspellingen die het voor dit jaar gedaan heeft. Dat wil zeggen dat het 9 miljoen exemplaren van de Wii U hoopt te verkopen. Het concern hoopt het tij te keren met de games die later dit jaar voor de Wii U gaan verschijnen; The Legend of Zelda: The Wind Waker HD, Wii Party U, Donkey Kong Country: Tropical Freeze, Super Mario 3D World en Wii Fit U.

Nintendo WII U

Reacties (80)

Reactiefilter:-180080+155+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Oei, van die cijfers schrik ik toch wel even. 10.000 consoles in Europa, dat is echt niets. De verkoop ligt in feite gewoon helemaal stil met zulke aantallen. Dat zal ook vast pijn doen. Gelukkig is de line-up van Wii U games ook groter aan het worden en komen er veel sterke games aan, zoals Pikmen, Mariokart, Supersmash. Dat zijn de games waar de Wii U het van moet hebben.
De grootste fout van de gehele console is de naamgeving. Hoe vaak het niet gebeurd dat ouders vragen of ze de tabletcontroller apart kunnen komen en op de Wii kunnen laten draaien... Veel mensen snappen niet dat het een geheel nieuwe console is, eerder een update of een andere controller. Nintendo had beter voor een nieuwe naam kunnen kiezen. Bij de twee andere consoles is dat toch duidelijker.
De verkopen zijn echt heel slecht, maar ik sta te kijken van de verkochte games 1.03 miljoen voor 160K wii U's . Dat betekent dat de gemiddelde wii u bezitter 6.44 games kocht in de eerste drie maanden, dat vind ik best veel.
De installed base is natuurlijk wel een stuk hoger dan die 160K.
Die miljoen verkochte games moet je nemen over de gehele Wii U lijn van rond de 3,6 miljoen. Zet je het in perspectief dan zijn er dus per Wii U slechts bij een van de drie een spel gekocht. Ook niet erg bemoedigend.
Tja, als ik naar mezelf kijk: ik ben geen hardcore gamer en heb de Wii U vooral gekocht voor de nintendo games. Heb 'm in december gekocht en heb nu in totaal 7 games (ff de goedkope indie-games niet meegeteld) dus dat zou wel eens kunnen kloppen. Ik koop ongeveer 1 game per maand.
Ik geloof ook niet dat Nintendo daadwerkelijk verlies maakt per verkochte Wii U, zoals ze zelf wel claimen.

De Basic versie met 8 GB opslag (lol) kost alsnog een whopping 300 euro. Daarbij krijg je 7 jaar oude hardware, en een scherm wat een stel verdiepingen lager ligt dan de gemiddelde budget smartphone.

Ze zullen stiekem wel winst maken per verkochte Wii U.
vooral als je ziet wat er in de PS4 ziet, is de wii-u gewoon 150 euro te duur.
en zelfs voor 150 euro zou de wii-u voor geen meter verkopen, iedereen wacht op de PS4/Xbox one aangezien de wii-u gewoon haast geen nieuwe spellen zal krijgen (die op de ps4/xbox one uit komen)..

Nintendo heeft gewoon de verkeerde hardware keuze gemaakt.

[Reactie gewijzigd door stewie op 31 juli 2013 12:56]

Vanuit Nintendo's point of view hebben ze de juiste keuze gemaakt. Ze verkopen amper maar maken toch winst.

Daarnaast denk ik dat Nintendo 10 jaar geleden een strategie gekozen heeft die ze op de lange termijn zal helpen. Ze doen niet meer mee aan de graphics race. Ze steken er totaal geen moeite in en focusen zich op het experimenteren van nieuwe controls en het gezond krijgen van hun eigen balans. We zien nu al dat het verschil tussen wii u en ps4/xbone grafisch kleiner is dan het verschil tussen de wii en de ps3/x360. En de volgende generatie zal het verschil nog kleiner zijn.

Nintendo heeft net zoals vele bedrijven allang gezien dat het opwaarderen van de hardware een steeds kleinere marge oplevert mbt de graphics. Je kunt er donder op zeggen dat als Nintendo de komende 2 generaties gewoon nette niet-over-de-top hardware levert dat ze qua grafische prestaties op dezelfde lijn zullen zitten als de console bouwers die dat nu wel doen. De marge verdampt.
Net zoals met de Wii. Ook al zo'n verkeerde keuze qua hardware en dat resulteerde ook al in belabberd slechte verkopen.....
De Wii was destijds revolutionair, daarom kon die mindere graphics hebben en wou je toch een Wii... Nu ligt dat anders...

Trouwens 86 miljoen verkochte in 2011 is echt niet slecht!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wii
Ik denk dat je Thorgrem's bericht sarcastisch moet interpreteren...
De Wii was/is een van de best verkochte spelcomputers.
Hence the .........
Dus jij noemt 100 miljoen exemplaren 'belabberd slecht'? :P De PS3 en XBOX360 hadden beide minder verkocht.

Bron: Wikipedia

[Reactie gewijzigd door Sahri op 31 juli 2013 18:02]

De Wii focuste op mensen die niet iedere maand een game wilden kopen, om iedere dag te spelen. De Wii U focust daar dus wel op, maar daar zijn niet genoeg games voor, en Nintendo kan gewoon niet zelf zoveel games produceren.

Daar hebben ze third parties voor nodig, en wat willen third parties? Juist, hardware die vergelijkbaar is met dat van de concurrentie, zodat ze niet 2 verschillende versies hoeven te maken voor een port (het is immers wel vast te stellen dat het gat tussen PS4 en Wii U qua performance en featureset een hele generatie betreft).

Daarnaast staat de Wii bij bijna iedereen al jaren lang onder de TV stof te happen, dus mensen hebben een negatieve associatie met de naam Wii. "Ik heb mijn Wii al 4 jaar lang niet gebruikt, waarom zou ik een nieuwe willen?" zegt je tante, die de grootste doelgroep voor de Wii vormde.

Ook is het zo dat de Wii volledig uit GameCube hardware bestond, dus kostte het Nintendo haast geen R&D geld. Dat is met de Wii U niet het geval, dus is het onbegrijpelijk dat ze niet voor wat nieuwere hardware gekozen hebben (nieuwer != duurder).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 31 juli 2013 15:10]

De Wii focuste op mensen die niet iedere maand een game wilden kopen, om iedere dag te spelen.
Dat verzin je ter plekke. Elke console wordt gemaakt om zoveel mogelijk games te verkopen. Je punt wordt in ieder geval compleet niet gesteund door statistieken.

http://www.vgchartz.com/a..._totals/Tie-Ratio/Global/

Op basis van rationeel denken wil ik best een gesprek voeren, maar als zulke dingen verzonnen worden heb ik wel gegeten en gedronken. We zien het over 4 jaar wel wie er gelijk had.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 31 juli 2013 15:02]

Goed, ik heb het doorstreept. Het blijft wel zo dat een console third party support nodig heeft om goed te verkopen.

Ik vraag me ook af wat voor games dat dan waren die goed verkochten, want zoveel kwalitatieve games waren er niet voor Wii (was vooral veel shovelware).
Tie-ratio tja.
Dat zijn volgens mij alleen fysieke aankopen.
Dan zit je bij mij misschien aan 20a25titels voor de ps3.
Digitaal echter heel ander verhaal, ik heb zeker 40 retail titels digitaal aangeschaft ( en dan praat ik nog niet eens over de ps plus games)
Kortom, voor de recente consoles tov van de oudere consoles is de verhouding nogal scheef.

Xbox1 met hoogste tie-ratio klopt volgens mij geen hout van.
Ik kan niet eens op 10titels komen die toen het kopen waard waren, laat staan dat het gemiddelde daar boven zit.
Tie-ratio tja.
Dat zijn volgens mij alleen fysieke aankopen.
Ik hoor het wel wanneer je het zeker weet.

Overigens zijn er juist op de Wii een gigantische lading aan games via het winkelkanaal en de Virtual Console verkocht.
Watchdogs en de nieuwe CoD komen gewoon op de WiiU uit.
Tja, dat is nu, al die games komen ook nog gewoon op Xbox 360 en PS3, waarmee de Wii U toch het best te vergelijken is qua performance en featureset.

Het is te wachten of Wii U dit soort ports blijft krijgen wanneer de 360 en PS3 allang gedumpt zijn. Ik denk het in ieder geval niet.
Wederom: graag even controleren wat je gaat beweren.
Klopt. Ze zijn voor hele oude hardware gegaan. Gebaseerd op de AMD 4000 serie, die nog NET niet next-gen genoemd mag worden, is de GPU dus n uit 2008.

Daarnaast zijn X86 SoC's echt VEEL goedkoper dan de dedicated GPU die de Wii U nog heeft, en ik zie ze al voor 50 in de pricewatch staan die een betere (shader model 5!) featureset heeft dan de Wii U.

Voor 350 zou je inderdaad wel wat meer verwachten, zelfs met die tablet controller erbij.

Als Nintendo WEL voor goede hardware was gegaan dan hadden ze Microsoft en Sony mooi het nakijken gegeven en hadden ze nu een jaar voorsprong.
Dan was het afgelopen jaar bijna iedere game mooier geweest op de Wii U, en hadden ze straks toch echt kunnen vergelijken met de PS4.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 31 juli 2013 14:58]

Toch even je facts checken..

Het is de Ati Radeon HD 5000 die je in de Wii-U kunt vinden en het is de versie van 2012. dus jou opmerking van oude hardware is naar mijn idee behoorlijk betrekkelijk.

Als Tweaker (of wannabee) zou je door het vaak lezen van post hier op de site ook meoten weten dat een op de HD 5000 gebsaeerde processor ook dusdanig aangepakt kan worden dat er behoorlijke graphics uit kunnen komen. wellicht is het gewoon een HD 5970 met 2GB GDDR5 geheugen.

De CPU die de Wii-U heeft is gebaseerd op een IBM Power PC; niet te vergelijken met een x86 SOC. Een Cycle op een RISC based processor is vele malen sneller dan op een X86 processor.

Ze schatten het vermogen van de Wii-U op diverse sites op ruim 2-3 keer het vermogen van een Xbox 360 of een PS3. en ja natuurlijk; de PS4 en de XBone zijn sneller; maar dat boeit niet iedereen.

Voor je reageert dus graag even controleren wat je gaat beweren.
Als de GPU shader model 5 ondersteund, waarom gebruikt Nintendo dat dan niet?
Mijn God, daar gaan we weer. Houd dat eeuwige GEZEIK over die hardware dan nooit op?! :(

Nintendo zet niet in op hardware zoals de andere spelcomputerfabrikanten. Nintendo zet in op speelbaarheid. Voor een Mario spel heb je geen hardware nodig die door het plafond schiet. Ze zetten in op hoge kwaliteit spellen, en daarmee bedoel ik alles behalve de graphics.

Ik ben het met mensen hier eens dat het spellen-aanbod nogal tekortschiet. Als Wii U bezitter heb ik zelf ook geen grote keuze aan spellen die ik interessant vindt. Ook de keuze voor Wind Waker HD vond ik niet echt denderend, alhoewel ik The Wind Waker wel zeer kan aanbevelen bij spelers die het nooit hebben gespeeld. Echter is New Super Mario Bros U. wl een zeer leuk spel om te spelen net als de uitbreiding New Super Luigi U. Daarnaast is Nintendoland ook een zeer leuk spel, in tegenstelling tot wat menig persoon denkt. Het is geen Wii Sports met vijf verkapte spelletjes om je Wii Remote te testen.

Een aantal mensen roept hier ook dat Nintendo veel oude formules hergebruikt. De zoveelste New Super Mario Bros, de zoveelste Zelda. Maar Call of Duty is zeker heilig (komt overigens wel uit op Wii U)? Uiteindelijk is dat gewoon schieten op je vijand, iets wat we op de eerste spelcomputer al konden, zei het in 8 bits met bliepgeluiden van je moederboard. Fifa nummer de zoveelste? Gran Turismo nummer X

Forza Motorsport 5 is de vijfde, Killer Instinct is de derde, Kinect Sport Rivals == Nintendoland, Dead Rising 3 is jawel, nummer drie uit de serie. Allemaal seriespellen. En omdat het op brute hardware gerenderd wordt en oorlogsspellen zijn, zijn ze beter dan Nintendo met Mario?

Zoals ik in een post eerder dit jaar gezegd heb ( Klik ): De spellen komen echt wel. Er zijn er een aantal in ontwikkeling die juist mensen naar Nintendo trekken. Als die uitkomen, verwacht ik een stijging in de verkopen bij Nintendo. En deze spellen komen uit rondom... Juist. De launch van de andere consoles. Pure marketing dus. Slim? Misschien, misschien niet. We zullen zien.

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 1 augustus 2013 01:46]

De Basic versie met 8 GB opslag (lol) kost alsnog een whopping 300 euro.
Dan ben je toch echt wel een dief van je eigen portemonnee aangezien als jij voor die prijs koopt.
Dan betaal je toch echt 50 euro te veel hoor als je er 300 euro voor betaald :P
9 miljoen exemplaren van de Wii U hoopt te verkopen, en tot nu toe slechts 160.000 ??
Vanwaar dat optimisme dat ze er nog meer dan 8 miljoen gaan verkopen ? Met Xbox One en de PS4 voor het eind van het jaar zie ik dat niet zo gauw gebeuren. Zeker gezien de toch magere hardware die de Wii U aan boord heeft...
Nou ja, als je de lijst games ziet die nog gaan verschijnen, zie je dat eindelijk de echte diehard Nintendo-games op de markt gaan komen, die er bij launch eigenlijk al hadden moeten zijn.
Ze hebben dit kwartaal 160.000 stuks verkocht. Het totale aantal van dit jaar ligt hoger.
Daarnaast worden er een aantal triple a titels verwacht in de komende maanden, dat zal de verkoop wel ten goede komen.

Ik ben echter wel van mening dat de Wii u te duur is en dat er te weinig (echt) nieuwe games op verschijnen. Zeker met de komst van de ps4, die een prijskaartje heeft van 399 denk ik dat er weinig mensen zijn die 300-350 voor een wii gaan geven...
Ik snap het wel, heel veel mensen, waaronder ikzelf, willen wel een Nintendo-console en zullen deze uiteindelijk wel kopen, maar het is wachten tot de prijs naar beneden gaat en er echte Nintendo top-games uitkomen voor de console.

Als de console rond de 200 is en de grote Nintendo titels uit komen dan koop ik de console er graag bij, naast een PS4.
Zoals hierboven al een beetje vermeld staat of valt een console met zijn games. Ik heb zelf afgelopen week een Wii U gekocht. Heel simpel, omdat Pikmin 3 uitkwam, een game die ik heel graag wilde spelen. Ik mag dan een uitzondering zijn dat ik voor n game een hele console koop, maar ik vind bijvoorbeeld Nintendoland (zat bij de Wii U) ook erg leuk, leuker dan ik had verwacht. Verder komen er dit jaar nog een aantal pareltjes uit. Dat zal de verkopen zeker doen stijgen.

Ik moet wel zeggen dat Nintendo het wel bijna helemaal moet hebben van de eigen games die ze maken en uitgeven. Het feit dat een aantal andere uitgevers Nintendo links laten liggen doet ze natuurlijk geen goed. Ik hoop dat ze het volhouden want iedereen kan roepen wat ze willen over de hardware, als je de gamepad in je handen hebt en je bent aan het spelen is het echt een hele gave ervaring. Of er dan een 2, 6 of 18 core processor met de laatste technieken in zit kan me heel erg weinig schelen. Bovendien ziet Pikmin 3 er echt prachtig uit op die 'oude' hardware.
Nou nou, wat een boel negativiteit en misvattingen hier weer te lezen, zeg.

Al moet ik ook de doemdenkers wel echt gelijk geven wat betreft Nintendo's reclame campagne voor de Wii U, of liever gezegd het enorme gebrek daar aan...

Buiten dat even de volgende punten:
  • De Wii U is niet te duur, de Wii was als SD console gelijkwaardig geprijsd, dus krijg je nu veel meer voor je geld.
  • De hardware is bewezen sterker dan current gen, dus de opmerking 'dezelfde hardware als huidige consoles' is niet van toepassing. Het is weliswaar geen gigantische sprong (ongeveer 1,5 2x t.o.v. Xbox360/PS3) maar toch. En natuurlijk wl gigantisch t.o.v. de Wii dus wat dat betreft zeker next gen.
  • De hardware is volledig ge-customized, in tegenstelling tot de zo goed als off the shelf hardware van de andere twee, dus ook de opmerking 'verouderde hardware' is niet geheel van toepassing.
  • Nintendo concurreert wat hen zelf betreft niet met Microsoft en/of Sony, dus is een vergelijk nutteloos.
  • De controller is geen tablet of smart phone scherm, het is simpelweg een evolutie van de DS. Ik heb niemand ooit de DS een tablet controller horen noemen.
  • De verkopen zullen met het verschijnen van de triple A games van Nintendo zeker stijgen. (al is inderdaad de prognose die Nintendo nog steeds aanhoudt een behoorlijke opgave)
P.S.

Ik vind het prima als niet iedereen het met me eens is, en dat is realistisch gezien ook zo goed als onmogelijk, maar ik wordt af en toe wel een beetje simpel van het anonieme downmodden hier. Lijkt soms wel alsof er steeds minder volwassenen op Tweakers zitten...
Als iets je niet bevalt of je bent het er niet mee eens, wees dan wel even zo eerlijk om dat hier onder te plakken zodat ik weet waarom ik naar beneden ben gemod. Wellicht kan ik er dan nog iets mee, want je bent tenslotte nooit te oud om nog iets te leren. Welke kant het ook op gaat; alvast bedankt voor jullie moeite.

Peace out...

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 31 juli 2013 15:47]

Ik ben het met je eens, behalve op het punt van concurrentie. Het klopt dat Nitendo zelf beweerd dat ze niet concurreren met de Xbox en de Playstation, maar de redenatie ontbreekt. Alle drie maken ze games en draait het om de games. Bij Nintendo is dan wel meer de focus op gameplay boven graphics (de juiste koers als je het mij vraagt), maar ze ondervinden heus wel concurrentie. Wanneer een spel als Call of Duty, Batman, Lego, en andere third party games die niet Nitendo exclusive zijn concurreer je wel degelijk met de andere consoles. Een ander punt waar ze op concurreren is het aantrekken van beginnende gameontwikkelaars. Nintendo heeft weliswaar een grote markt (handhelds, consoles) maar er is wel sprake van concurrentie. Dat onderschatten als firma is toch wel een grove blunder. Net als andere fabrikanten draait het voor een groot deel om ontwikkelaars en die maken de console groot. Daarop concurreren alle consoles.
Er is in de console markt natuurlijk wel concurrentie, maar Nintendo zlf gaat niet direct de concurrentie strijd aan met de andere twee, en dat is, in tegenstelling tot wat veel mensen vinden, heel slim van ze, want ze moeten gewoon hun eigen koers blijven varen, net zoals ze altijd doen. En ze zijn ook de enige die consoles en games specifiek op elkaar aanpassen, iets dat de andere twee niet of nauwelijks doen.
Jij vindt de Wii U niet te duur, de Wii kostte 250 en de Wii U (32GB) kost 350 en daar krijg je alsnog ietwat gedateerde hardware voor terug, rekening houdend met de evolutie de beschikbare technologie (CPU, GPU etc). Voor 50 meer zit al aan de prijs van de PS4 die qua hardware echt een stevige voorsprong heeft t.o.v. Wii U. (o.a.. 4x meer (en snellere) RAM , 15x meer opslag, ~5x krachtigere GPU)

Dat de hardware gecustomized is betekent toch niet dat de hardware niet verouderd kan zijn? De hardware van Xbox one en PS4 is volgens mij ook semi-customized.

Naar mijn mening concurreert Nintendo toch echt wel met Sony en Microsoft, ze concurreren gewoon dezelfde (console)markt. Ze proberen ook 3rd party game naar de Wii U te krijgen om dus mensen te overtuigen, core gamers o.a. dat Wii U ook als 'primaire' console geschikt is en niet enkel voor de Nintendo titels. Sony en Microsoft willen natuurlijk ook zo veel mogelijk de core gamer aanspreken, maar ook de beruchte 'casual gamers' met titels als Kinect Sports Rivals en in mindere mate Knack (welke meer een game is voor een beetje alle doelgroepen) voor PS4.

De verkopen zullen inderdaad ongetwijfeld stijgen dit jaar, al zullen het denk ik vooral mensen zijn die de console kopen voor de Nintendo games. Als ze die trend voortzetten weet ik niet of het echt een goede lange termijn inkomstenbron zal zijn. (Gaan mensen elke generatie weer een Mario game + alle spin offs + Zelda + Smash bros. blijven kopen?)

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 31 juli 2013 16:18]

De hardware van de Xbox One en PS4 is licht geoptimaliseerd, maar bestaat wel degelijk uit off the shelf onderdelen, wat het natuurlijk wel prettig en aantrekkelijk maakt om op te ontwikkelen, aangezien het meer op PC hardware is gaan lijken. De Wii U is echter (en met name de VOLLEDIG verbouwde GPGPU) veel meer aangepast waardoor nagenoeg alleen het geheugen en de CPU (deels) standaard zijn. Dat is overigens ook de reden dat de eerste third party ports zo middelmatig waren: allemaal CPU based games, terwijl de Wii U het meeste haalt uit de GPGPU, die naar alle waarschijnlijkheid veel meer kan dan er (tot nu toe) uit gehaald is, met als voorlopige uitzondering misschien Pikmin 3. En daarmee is het wr Nintendo zelf die moet laten zien hoe je het op een Nintendo console op de juiste manier moet doen. Al wil ik zelf ook Criterion een pluim geven voor de Wii U versie van Need for Speed Most Wanted.
Concurrenten Sony en Microsoft brengen een vrij standaard, maar krachtige console uit. Met een gevarieerd aanbod aan games, met nieuwe en vertrouwde titels.

Nintendo brengt een enigzins vernieuwende, maar qua hardware gedateerde console uit. Met weer diezelfde spelletjes (Mario, Donkey Kong, Zelda etc.) waar veel mensen ook niet meer op zitten te wachten.

En als je bij de launch van jouw console een mager aanbod hebt qua games dan verdien je ook gewoon geen succes.
De mensen die eventueel wachten op betere games gaan straks wel voor de PS4 of Xbox One...
De mensen die eventueel wachten op betere games gaan straks wel voor de PS4 of Xbox One...
Lijkt me stug, mensen die nu nog wachten op betere games voor de WiiU, wachten allemaal op de Nintendo Games

De gene die daar niet op wachten zullen de WiiU niet eens overwegen denk ik
Het is nog maar afwachten of er betere games gaan komen op de PS4 en X1, nog niemand heeft daar volledige games van gespeeld.

Mensen zitten wel op Mario en Donkey Kong te wachten. Net zoals mensen ook op GT6, een nieuwe Killzone, een nieuwe Fifa, een nieuwe Forza, een nieuwe CoD, een nieuwe Battlefield, een nieuwe LBP, enz, zitten te wachten.
Enerzijds heb je gelijk met weer de zelfde spelletjes maarja, James bond is ook al bij aflevering tig en trekt toch mensen naar de bios, ik denk eerder dat Nintendo de weg beter had moeten plaveien voor ontwikkelaars om hun gang te gaan, met meer games spreek je een veel groter publiek aan zo simpel is het
De WiiU is de eerste Nintendo console die ik niet heb gekocht.. hij spreekt me totaal niet aan, zie er de meerwaarde niet van in. Matige hardware en het systeem is al JAREN achterhaald. de Wii had hier al last van, maar hier was de motioncontroller het USP, dit was toen revolutionair. De graphics en innovaties in games waren toen ook al gewoon slecht en onder de maat. Ze slaan de plank nu volledig mis door in te zetten op een tabletcontroller die vooralsnog weinig te bieden heeft.

Voor mijn gevoel kunnen ze de N64 toch niet meer overtreffen ;)
N64? De SNES, die console had alles, Nintendo-games, alle top 3rd party developers on board en voor die tijd de beste 16bit console. De SNES was de blauwdruk voor de Playstation. De N64 heeft veel geweldige games maar uiteindelijk was het wel de console dat hun huidige grootste concurrent een levenslijn gaf, onnodig.
SNES was ook geweldig. Jaren vermaakt met Donkey Kong, Mariokart, Mario World en Plok.. maar de controller en met name Goldeneye64, Super Smash, Mariokart64, Mario64 en Perfect Dark gaven de doorslag voor de N64 ;) Ik zie de SNES en N64 als 2 aparte legendes. De een was heer en meester van de platformers, de ander bracht 3D naar het feestje. Moeilijk kiezen, beide hebben een plek in mijn hart.

[Reactie gewijzigd door quintox op 31 juli 2013 16:27]

Toch even een kleine correctie: de snes cd http://en.wikipedia.org/wiki/SNES-CD die door sony gebouwd zou worden is de basis van de PS1 geworden. de N64 had de 64DD http://en.wikipedia.org/wiki/N64_DD die wel in japan is uitgekomen met een randnet adapter (on-line gaming) maar niet in de rest van de wereld.
Nintendo houdt vast aan de voorspelingen die het voor dit jaar gedaan heeft.
let wel dat het 'dit jaar' waar het op doelt, het FISCAALjaar is, en dus loopt tot en met 31 maart 2014.. Maar zelfs dan is 9 miljoen nog wel een behoorlijk eind weg, zeker met de nextgen consoles over een paar maanden die toch in verhouding niet veel duurder zijn..
Ja. En inmiddels hebben ze er zo'n 3,3 miljoen verkocht (aldus vgchartz). Dat maakt dus dat ze er nog 5,7 miljoen moeten verkopen. Daarvoor zullen ze behoorlijk aan de bak moeten. Maar inmiddels is bekend dat er vele goede titels aankomen. Een prijsverlaging zou echter ook wel een zetje in de goede richting geven denk ik, alhoewel Nintendo het daar zelf nog niet over wil hebben.

Nu de 3DS goed loopt kan Nintendo meer aandacht schenken aan het ontwikkelen van Wii U games en dat zal zich wel uitbetalen. Zo is van de flop 3DS ook een succesvolle console gemaakt.
Tuurlijk komt die prijsverlaging er zodra de consoles van ms en sony er zijn. Dan spreken ze toch een doelgroep aan... Maarja... Die kunnen dan weer kiezen voor nog goedkopere xbox 360 of ps 3 met een ruimere en goedkopere game library... Dus nintendonkrijgt t lastig. Gaat sega achteraan gok ik. En daar doen ze ook beter aan. Oke hou de handhelds, verlaag de prijzen en ga cross platform.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 31 juli 2013 14:42]

Van de huidige (360, ps3, wii) generatie heb ik de consoles binnen het 1e jaar na release gekocht. Ik zie mezelf dit niet weer doen; ten eerste de prijs, en dan nog de problemen waar early buyers mee zaten (RROD anyone). Deze generatie kijk ik gewoon rustig aan, laat de consoles zich eerst maar bewijzen.

Verder denk ik niet dat Nintendo een speler op de console markt is die snel zal verdwijnen, ook al hangt er rond de WII U een beetje een dreamcast vibe.
Inderdaad, je betaald je in het begin scheel, 12/18 maand krijg je last-gen games in een next-gen jasje, komt bijna altijd een verbeterde versie uit die goedkoper is en het aanbod aan games is veel lager dan bij de oudere consoles.

Komt bij dat het economisch slecht gaat en dankzij het internet mensen beter geinformeerd zijn en dus niet per se zo'n ding gelijk willen halen.

Ook de PS4 en X1 zullen pas eind 2014 een beetje op stoom gaan komen waarschijnlijk.


Ik denk niet dat Nintendo op de console-markt gaan verdwijnen, itt de overige twee maken ze wel gewoon winst vanaf het begin, ze hebben enorme cash-reserves en Nintendo is een innovatief bedrijf dat altijd onverwachte dingen doet. Daarnaast is het een soort van familie-bedrijf, ze hoeven niet maar mogen.

Ze kunnen met 1 geniale game hun console zo uit het slop halen. Dat hebben we gezien met Goldeneye op de N64, Smash Bros op de GC en nu met de 3DS.

Ik denk juist dat ze nu in de problemen zijn gekomen omdat ze op safe gespeeld hebben; meer van hetzelfde. De Wii u is eigenlijk gewoon een consoleversie van de DS en daarnaast borduurt het voort op de Wii filosofie terwijl ik denk dat ze deze generatie juist hadden moeten verrassen met een console die toch iets meer richting next-gen graphics was gegaan. Zeker drie keer krachtiger dan current-gen. Dat was overkomelijk geweest, maar dezelfde hardware als de huidige consoles voelt gewoon niet spannend genoeg imo.

[Reactie gewijzigd door alex4allofyou op 31 juli 2013 14:10]

Het zou mij niet verbazen indien ze nog steeds meer oude Wii consoles verkopen dan Wii U consoles.
Inderdaad: 210.000 stuks verkocht in drie maand, 50K meer dus.
de mensen die zeggen dat de wiiu niet krachtig genoeg is hebben het een beetje fout. de wiiu is niet de krachtigste ja dat weten we, de enigste waar jullie over zitten de klagen is die procesor van de wiiu die traag is. de GPU is als ik me niet vergist HD4000/HD5000 met moderene architectuur die is in tegenstelling tot de ps3 en xbox 360 toch echt een stuk sneller. en natuurlijk de wiiu heeft gewoon games nodig daardoor zullen de verkopen echt stijgen
Ik had graag gezien dat ze de Gamecube route opgegaan waren in deze, of tenminste een beetje in die richting (want die was krachtiger dan de PS2 en op sommige vlakken zelfs de XBOX).

De Wii u is wel krachtiger maar het houdt niet over. Ze hadden een console moeten ontwikkelen die in de buurt kwam van de PS4/X1, of iig zeker eentje die twee of drie keer de kracht had van de huidige gen. Daar had niemand over geklaagd want iedereen verwachtte sowieso al dat Nintendo in navolging van de Wii niet aan deze race mee zou doen. Een handreiking naar die kracht zou dan fris en overtuigend overgekomen zijn, zeker ook nu die twee consoles er nog niet zijn.


Het had bij mij iig wel geresulteerd in de aanschaf gelijk en als alle nieuwe engines erop werken dan scheelt het ook een slok op een borrel.
De Wii U is ook niet niet krachtig genoeg, men moet vergelijken met de Wii, niet met de PS3 of Xbox360.....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True