Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 26, views: 6.843 •

De nieuwe Noorse ontwikkelstudio Red Thread Games gaat ook een Wii U-versie van Dreamfall Chapters: The Longest Journey maken. De Wii U is voorlopig de enige console waarvoor de game op de markt zal komen. Het spel verschijnt eind 2014.

Ragnar Tørnquist, oprichter van Red Thread Games maakt in een interview met de website Edge bekend dat er een Wii U-versie van Dreamfall Chapters: The Longest Journey gaat komen. Dit was niet voorzien toen de studio, die eind 2012 werd opgericht door Tørnquist en een aantal voormalig werknemers van het Noorse Funcom, de game aankondigde.

Red Thread Games probeerde begin dit jaar geld op te halen via Kickstarter om de ontwikkeling van de game te bekostigen en haalde daarbij ruim 1,5 miljoen dollar op, bijna twee keer zoveel als de begrote 850.000 dollar. De studio had bovendien al eerder een subsidie van het Norwegian Film Institute gekregen om de opstartfase van het project te bekostigen. Daardoor heeft de studio de financiële armslag om de consoleversie te maken. Inmiddels heeft de studio een Wii U-devkit ontvangen. Het is niet bekend of de consoleversie tegelijk verschijnt met de eerder aangekondigde edities voor Windows, OS X en Linux. Red Thread Games hoopt de game in november 2014 af te hebben.

Het initiatief om een versie voor de Wii U te maken kwam van Nintendo, stelt Tørnquist. De consolebouwer benaderde Red Thread Games al in 2012, direct na de aankondiging van de game. Het Japanse concern was daarmee de eerste consolebouwer die de Noorse studio benaderde. 'Op dat moment waren we echter nog niet toe aan een keuze voor engine of platform', stelt Tørnquist. Toen de inzameling via Kickstarter succesvol was, heeft Red Thread Games weer contact gezocht met Nintendo. Het is niet duidelijk of de game ook voor andere consoles zal verschijnen.

Dreamfall Chapters wordt een vervolg op The Longest Journey, de game die Tørnquist bij zijn vorige werkgever Funcom bedacht. De point-and-click adventure game verscheen in 1999. In 2006 verscheen de opvolger Dreamfall: The Longest Journey.  Met Dreamfall Chapters wil Tørnquist aansluiten op de gebeurtenissen uit die beide voorgangers. Hij heeft van Funcom het recht gekregen om gebruik te maken van de naam van de game die hij zelf bedacht heeft. Of er geld gemoeid is met de licentie, is niet bekend.

Dreamfall Chapters The Longest Journey

Reacties (26)

Nu maar hopen dat ze niet zo'n gimmick gaan inbouwen om de tablet van de Wii U te gebruiken zoals dat in het verleden wel vaak gebeurde met ports naar de Wii.

Op zich mooi dat een producent een console omarmt, maar waarom nou voor de Wii U gekozen is? Edit: Lezen, blijft soms lastig. Ik ben het eens met The_Bird dat dit voor Nintendo dan een enigzins rare move is. Of ze moeten heel veel vertrouwen en verwachtingen hebben voor de game.

[Reactie gewijzigd door EGM360 op 31 juli 2013 11:27]

Volgens mij is dit een point and click adventure? Dan lijkt het me logisch dat ze de tablet wel gebruiken.
waarom? misschien als inventaris ofzo, maar niet als besturing, want dan kun je net zo goed het hele spel gewoon op de controller spelen..
Dat kan misschien ook wel. Kun je het spel meenemen naar de wc :)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 31 juli 2013 20:03]

Het initiatief om een versie voor de Wii U te maken kwam van Nintendo, stelt Tørnquist. De consolebouwer benaderde Red Thread Games al in 2012, direct na de aankondiging van de game
Waarom doet Nintendo dit dan niet bij de grotere studios? Wii U mist her en der grote titels;GTA komt niet voor Wii U uit, zowel Fifa als Pro evo komen niet uit....

Nintendo moet gewoon een aantal grote games van 3rd party ontwikkelaars (Capcom, Konami) kopen, anders blijven ze op de trieste verkoopaantallen zitten.


Afgelopen 3 maanden 10.000 Wii U's in Europa verkocht ivm 1.000.000 Xbox 360's...
Grotere studios maken natuurlijk dikke AAA games, die gaan niet hun engines porten om 1 game te maken, want de games die ze in 2014 en 2015 gaan uitbrengen werken natuurlijk nooit op last-gen hardware (waar de Wii U met zijn featureset ook bij hoord).

Wii U is een gen 8 console net als dat de Wii gen 7 was. De hardware is duidelijk niet gemaakt om tegen de Xbone en PS4 op te kunnen, wat het erg lastig maakt om ports te maken (denk aan Dead Rising voor Wii, te zwakke hardware dus moesten features eruit geknipt worden).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 31 juli 2013 11:29]

Bullshit. Het afgelopen jaar, dit jaar en het komende jaar komen alle games gewoon nog uit voor de PS360, waarvan prima af geport had kunnen worden. In 3 jaar tijd komen genoeg games uit om die kosten eruit te krijgen.

Het hele probleem is de vicieuze cirkel van gamers zonder games en developers zonder afzetmarkt. Nintendo moest devs meer stimuleren, en de media zou Nintendo niet direct af moeten schrijven, ze verdienen een kans in mijn ogen.

Ik denk niet dat het allemaal veel beter zou zijn geweest als de Wii U wel mee kon doen met de komende generatie (overigens, als de downclock geruchten van de Xbone kloppen, doet die gpu 900tflop, de Wii U doet er 600. Niemand doet echter moeite om het eruit te halen, zie ook Wii games die er slechter uitzagen dan Gamecube games).
De Gamecube was zelfs sterker dan de PS2 en kreeg ook niet alle games laat staan de sales.
De Wii U is echt wel een gen 9 console, waar de Wii een gen 8 console is. Gen heeft helemaal niks met de hardware te maken, maar met periode waarin de console uitgebracht wordt. Gen 9 is met de Wii U begonnen en de PS4 en XBone zullen ook gewoon gen 9 consoles zijn.

De GameCube was Nintendo's gen 7 console.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 31 juli 2013 12:21]

GTA hoeft ook niet. Ze hebben toch al LEGO City? :)

Maar ik kan me juist wel voorstellen dat men het tweede scherm gebruikt. Voor achtergrond info, teksten, andere camerastandpunten, invetaris, bewijsstukken etc. Zo'n adventure leent zich daar uitstekend voor.
Afgelopen 3 maanden 10.000 Wii U's in Europa verkocht ivm 1.000.000 Xbox 360's...
En hoeveel X360 en PS3 werden er maandelijks verkocht binnen hun eerste jaar na release?
Iedereen roept wel heel hard dat de verkopen van de Wii U zo slecht zijn, maar volgens mij is dat enkel zo als je ze vergelijkt met die van de Wii.

Het is nog maar afwachten of de X1 en PS4 wel beter zullen verkopen in deze tijd.
Ongeveer net zoveel als dat ze nu verkopen. Het gaat echt slecht met de WII U, maar wat verwacht je als je geen games uitbrengt en de media je niet serieus neemt... Overigens gaat het altijd nog slechter met de Vita en ging het een jaar geleden ook slecht met de 3DS (en zie waar het apparaat nu staat!)

Ik verwacht ook niet bijzonder veel van de X1 en PS4. Ja, de pre-orders zijn hoog maar mensen, de Wii U verbrak ook pre-order records...
Nintendo probeert dat natuurlijk ook, maar de grotere studio's zien niet zoveel in de Wii-U (and who can blame them), aangezien ze toch al genoeg platformen ondersteunen..
Dreamfall chapters is ons jaren geleden al beloofd. En nu hij blijkbaar echt komt komt hij "voorlopig" enkel voor de Wii U. Erg jammer.
Het is niet bekend of de consoleversie tegelijk verschijnt met de eerder aangekondigde edities voor Windows, OS X en Linux. Red Thread Games hoopt de game in november 2014 af te hebben.
.....
Ik hoop van harte dat Nintendo dan ook het geld op tafel legt voor de volledige meerkost die deze Wii U promotiestunt met zich meebrengt en dat RTG hiervoor niet het geld van de Kickstarter backers gaat verkwisten.
@ Throgrem

Het verschil tussen de Wii U en de next-gen consoles is dat er bij de next-gens support is van developers en bij de Wii U nauwelijks. Dat maakt een behoorlijk verschil, vooral aangezien Nintendo zelf nog met weinig noemenswaardigs gekomen is sinds launch. Een luie 2D Mario en een minigamescompliatie trekken maar weinig mensen tegenwoordig.
@ Throgrem

Het verschil tussen de Wii U en de next-gen consoles is dat er bij de next-gens support is van developers en bij de Wii U nauwelijks.
Net zoals bij de N64, GameCube en Wii dus. What else is new? Toch heeft dat met name bij de Wii geen noemenswaardige problemen opgeleverd in het wegzetten van consoles.
Dat maakt een behoorlijk verschil, vooral aangezien Nintendo zelf nog met weinig noemenswaardigs gekomen is sinds launch. Een luie 2D Mario en een minigamescompliatie trekken maar weinig mensen tegenwoordig.
Nee, luie shooter van 13 in een dozijn met nog dunner verhaal en net iets mooiere graphics maakt de mensen warm. Nintendo is niet bepaald origineel, maar van originaliteit kan je de andere consolebouwers ook niet beschuldigen.

Een Nintendo console zal uiteindelijk toch wel verkopen omdat men er zeker van is dat Nintendo al hun grote namen erop uit zal brengen (zoals afgelopen week Pikmin 3 bijvoorbeeld). Dus met of zonder support van EA gaat Nintendo vrolijk verder. Maar wat als straks blijkt dat de X1 en/of PS4 voor geen ene meter verkoopt, dan zal die support ook razendsnel wegvallen.
Slechte verkopen van de XBOX 1 en PS4 zullen de "grote thirdparty developers" (EA) terug naar de Wii U sturen. Ubisoft, SEGA, en vele indie developers ontwikkelen al veel voor de Wii U.
edit:
typfoutje

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 31 juli 2013 13:17]

In deze context is het met name hoe groter de (consumenten) massa hoe meer (grote) prodcenten daar voor willen ontwikkelen / aan willen verdienen. Eenzelfde situatie zie je momenteel bij de IOS en Android (grote massa) en Windows RT/ Windows Phone (kleine massa).
Laat de eerste game dan ook uit 1999 komen, dus heel vreemd is dat niet. De tweede game heeft wel degelijk betere graphics (tuurlijk, geen 2013 grade, maar lang niet slecht voor 2006).
...........

The Longest Journey is verschenen in 1999 onder het genre Point&Click. Had een van je CoD:BLOPS-maatjes je deze game aangeraden of iets dergelijks?
En toch zijn er tussen dat soort games best juweeltjes te vinden, tenminste, als je van het genre houdt.
Probeer anders eens Bermuda Syndrome, wat een point en click plus game is. (plus als in ook platform elementen zoals flashback) Coole eighties setting (denk richting Indiana Jones avonturen), redelijk goede voice acting en alles handgetekend.
En zelfs als je het helemaal niets vind, dan kost het je in ieder geval niets, want de game is gratis te downloaden via *knip*, een site vol met toffe oude games:
*Knip*
Admin-edit:Linken naar abondonware is niet toegestaan.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 1 augustus 2013 16:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013