Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 152 reacties, 26.417 views •
Submitter: Rubinski

De deze week uitgebrachte vierde bta van iOS 7 bevat verwijzingen naar een vingerafdrukscanner die ingebouwd zou zitten in de homeknop. Mogelijk krijgt een aankomende iPhone, waar al maanden geruchten over gaan, zo'n scanner ingebouwd.

De ontdekking werd door ontwikkelaar Hamza Sood op zijn Twitter-account bekendgemaakt. De vierde bèta van iOS 7 bevat een map genaamd BiometricKitUI en in de code zijn enkele regels te vinden die verwijzen naar de vingerafdrukscanner. In de strings die gebruikt worden voor de VoiceOver-voorleesfunctie worden afbeeldingen beschreven van gebruikers die de homeknop aanraken met hun duim en ook wordt melding gemaakt van een afbeelding van een vingerafdruk die van kleur verandert gedurende een bepaalde handeling.

De website 9to5mac meldt dat het tevens van een bron vernomen heeft dat de interface voor de vingerafdrukscanner al compleet is. Apple zou gebruikers de mogelijkheid willen geven om de telefoon te ontgrendelen via de scanner. Of de technologie ook eventueel ingezet kan worden om mobiele betalingen te doen, is nog niet bekend.

Apple zal de vingerafdrukscanner mogelijk implementeren in de opvolger van de iPhone 5, die dit najaar verwacht wordt. Er wordt ook een goedkopere iPhone verwacht, maar omdat Apple bij dat model waarschijnlijk meer op de kosten zal letten is het niet aannemelijk dat die ook met een vingerafdrukscanner uitgerust zal worden.

Verwijzing naar vingerafdrukscanner in iOS 7 bèta

Reacties (152)

Reactiefilter:-11520142+1100+29+30
Lijkt me een beetje sterk dat al in de opvolger van de iPhone 5 deze techniek zit. Eerder in een "iPhone6".
Apple heeft de '5s' nog niet aangekondigd. Het kan zo maar zijn dat we een iPhone 6 te zien krijgen dit na jaar :). De geruchten lopen nog al uit een :)
Waarom lijkt dit sterk? Als de (code) software er al concreet naar wijst? Lijk mij eerder stug dat ios7, die gelanceerd wordt met de nieuwe iPhone al code heeft voor de iPhone die volgens jou dan pas daarna uit gaat komen..
Het is geen code maar een plist bestand met xml structuur, weinig zeggend nog.
Klinkt heeeel spannend, maar deze functie zat ook al in mijn iPAQ van zo'n 10 jaar geleden, inclusief verkleurend LED-je. Het enorme verschil is alleen dat deze dan onder de home knop zat i.p.v. er in...

/edit/
Inderdaad.. 10 jaar geleden:

http://reviews.cnet.com/s...pc/4505-5_7-30419930.html

[Reactie gewijzigd door TFHfony op 30 juli 2013 09:24]

"Zucht" Ja! en 30 jaar terug hadden we ook licht / lampen, maar deze zijn door nieuwe technologie verbeterd. Dus Ik snap je punt niet?
Erm, Apple heeft bijna altijd bestaande technieken gepakt en ze op betere manieren toegepast en op de markt gebracht. Dat is hun innovatie. Als Apple een vingerafdruksensor implementeert mag je er bijna vanuit gaan dat ze er een toegevoegde waarde voor hebben gevonden.
3 jaar gelden was ik het met je eens, maar tegenwoordig doen ze wel meer vreemde dingen.
Het is alweer een tijdje geleden dat Apple een "product compleet opnieuw heeft uitgevonden" (Wat de markt inmiddels een beetje -in mijn ogen onterecht- van ze verwacht.) Maar wat voor vreemde dingen spookt Apple tegenwoordig uit?

Je kunt zeggen dat ze misschien een beetje 'mak' zijn geworden, (Met de push voor retina schermen als laatste grote technische innovatie.) maar echt rare sprongen heb ik zo nog niet zien maken.
Misschien eens even bij stilstaan dat ze op 10 jaar tijd 3 verschillende markten opengebroken en compleet gedomineerd hebben.

Eerst de ipod, dan de iphone en dan de ipad.

Ze waren misschien niet de eerste op de markt, maar ze hebben wel een product gebracht dat eenvoudig te gebruiken is en kwalitatief hoogstaand is, iets dan van de meeste concurentie niet gezegd kan worden.

Het is telkens apple geweest dat bepaalde hoe hoog de lat lag, en ik heb nog niet veel concurentie gezien dat deze heeft kunnen evenaren.

(en dan hebben we het nog niet over de imac en macbook pro/air)
Het is telkens apple geweest dat bepaalde hoe hoog de lat lag, en ik heb nog niet veel concurentie gezien dat deze heeft kunnen evenaren.
Klopt, maar ik vraag me dan ook werkelijk afhoe dit komt. Vaak ik heb ik idee bij Apple dat ze zulke dingen kunnen pushen om dat ze tegenwoordig daarvoor de naam hebben. Wat in optiek komt omdat mensen vertrouwen hebben in de nieuwe producten van Apple.
Ze waren misschien niet de eerste op de markt, maar ze hebben wel een product gebracht dat eenvoudig te gebruiken is en kwalitatief hoogstaand is, iets dan van de meeste concurentie niet gezegd kan worden.
Daarnaast wanneer je de iPhone vergelijkt met de iPAQ van hp die TFHfony aanhaalt. Was de iPAQ vooral op zakelijke gebruikers en geeks gericht (of gadgetfreaks). Terwijl de iPhone dat totaal niet is.

Ik ben daarom van mening dat Apple hier ook wel "geluk "(marketing) mee heeft gehad. Ze hebben producten uitgebracht op het juiste moment, met de juiste technologie.
Namelijk door in te zetten op de social media trends.
En vervolgens het product uitbrengen in een tijd waar tevens mobiel internet net volwassen is geworden en touchscreen technologie (met vingers) ook volwassen was geworden (capacative ipv resistive).

Wanneer Apple de Iphone (met de beperkte technologie die er toen aanwezig was) eerder had uitgebracht, zeg in 2003, was waarschijnlijk anders verlopen.
Steve Jobs heeft ook altijd aangegeven, pas een touch smartphone uit te brengen, wanneer de technologie volwassen is om een telefoon uit te brengen voor casual gebruiker.

Edit:
adamar
Innovatie is niet enkel nieuwe producten uitvinden, maar ook bestaande producten verbeteren. En dat is waar apple uitblinkt
Dat is wat ik zeg 8)7 evenals al de rest wat je zegt.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 30 juli 2013 15:58]

Apple was op de juiste moment op de juiste plaats met het juiste product. Apple heeft zich in een markt gewerkt en de gevestigde waardes zoals nokia en rim volledig buiten spel gezet.

En met hun ipad hebben ze aangetoond dat tablets gebruiksvriendelijk zijn zonder zwaar en bulky te zijn.

Innovatie is niet enkel nieuwe producten uitvinden, maar ook bestaande producten verbeteren. En dat is waar apple uitblinkt.
Ik vraag me echt af waar het idee vandaan komt dat Apple kan pushen vanwege zijn naam. Ik gebruik al Apple producten sinds het einde van de jaren 90. Ik werd destijds nog uitgelachen omdat het bedrijf elk kwartaal failliet zou gaan. Zo kon ik destijds ook meermaals op het internet lezen dat je met een Mac zelfs het internet niet op kon of dat het beschamend was dat een Mac processor maar 500 mhz haalde terwijl een Windows computer al gemakkelijk 1Ghz haalde en andere nonsens.

Toen kwam de iPod. Nergens zag je reclame voor dat ding maar plots had iedereen hem wel. Toen begonnen ook de eerste beschuldigingen te komen dat het allemaal marketing was. Maar tegelijkertijd zag je ook de eerste barsten in het Windows imago verschijnen. Ondanks de massa's reclame die je voor Windows kreeg te slikken bleef Windows ter plaatse trappelen. Het OS werd amper upgedate en die Macs konden kunstjes die nooit tevoren vertoond werden voor consumenten.

Het algemeen besef begon te groeien dat het Apple was dat degelijke innovatieve producten maakte. De iPhone verscheen en ondanks de kritiek dat Apple veel te laat op de telefoonmarkt was en een touchscreen nooit een toetsenbord zou vervangen en ondanks dat je nergens in de EU er veel reclame voor zag je wederom iedereen op de iPhone wagen springen. De pers kon er niet genoeg van krijgen.

Ook de iPad kreeg veel kritiek over zich. Niet innovatief genoeg niemand had het nodig. Maar ja voor de iPad had Apple wel een centje over en daar zag je af en toe wel reclame voor de eerste weken dus dat zal wel de reden geweest zijn dat het zo'n groot succes was.

Dan was er ook nog Samsung, we zullen het niet hebben over de eerste Galaxy die als 2 druppels water op de iPhone leek maar over de massa's reclame die Samsung over ons heen strooide. Billboards, TV en radio, kranten, de Olympische spelen; Je kon geen plaats in de EU vinden waar er geen reclame te vinden was voor de Galaxy telefoons en wat is het resultaat? Men noemt Samsung nu innovatief en Apple zou het moeten hebben van marketing. Straf, echt straf maar ik moet de eerste innovatie van Samsung voor consumenten echt nog zien hoor.

Maar vandaag is de grootste nonsens die je te horen krijgt toch echt wel dat Apple slaapt en niet meer innovatief is. Men doet net alsof de iPhone in 2002 en de iPad in 2003 verscheen want dat is dus de snelheid waarmee men de innovaties van Apple schijnt te vergelijken.

[Reactie gewijzigd door olapola op 30 juli 2013 14:34]

De Galaxy S is trouwens op hetzelfde moment als de iPhone 4 gereleased. Destijds toch voor de iPhone 4 gegaan, welke ik nog steeds heb.

Hoeveel mensen ken jij die nog een Galaxy S of zelfs SII gebruiken?
Hoeveel mensen ken jij die nog steeds de iPhone 4 gebruiken?
Ik ken zat mensen die een Galaxy SII hebben.
Als jij meer Galaxy SII gebruikers kent dan iPhone 4 gebruikers, dan zit jij veel bij ICT geeks die alleen android gebruiken. Net als dat er veel Apple fanboys zijn, zijn er ook veel Apple haters. Op mijn opleiding, E-technology (elektrotechniek) werd ik door bijna iedereen raar aangekeken met mijn iPhone. Inmiddels een Galaxy S4 en nu is dat heel anders.

@laadmin
Vergeet niet dat de iPhone 4 al 24 juni 2010 was uitgebracht, terwijl de eerste Galaxy SII pas 2 mei 2011 tekoop stond.

Bron:
https://en.wikipedia.org/wiki/IPhone_4
http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S_II

[Reactie gewijzigd door mohf op 30 juli 2013 21:28]

Leidt ik uit je post nu af dat je scheel werd aangekeken en daarna maar voor een Samsung hebt gekozen?
Waar slaat dat nou weer op? Alsof alleen ICT geeks andoid gebruiken? Wil je zeggen dat ruim 70% van de bevolking een ICt geek is?

Het zijn (toevallig?) allemaal vrouwen die ik ken met een Galaxy SII. Zullen wel de partners van ICT geeks zijn dan. Kan haast niet anders ...
Geen conservative massamarketing is ook marketing - toch duidelijk voor iedereen met beetje minimum aan besef. Daar heb je geen marketingdiploma voor nodig.

Door je niet zoals de concurrentie te "verlagen" tot advertenties in magazines en billboards, creer je ook een bepaalde sfeer en imago rond het product. Dt, samen met bijvoorbeeld de tempelachtige verkooppunten, een strakke n volledig doorgetrokken huisstijl, protectionistische arrogantie en een hoge premiumprijs, geef je de consument het gevoel iets speciaals te geven.

Als je jezelf op die manier positioneert vanaf het prille begin - wat natuurlijk het geniale ervan is - en je levert nette producten - dan kan het nog moeilijk mislopen.
Samsung of HTC etc... kan zich onmogelijk van de ene dag op de andere op diezelfde manier verkopen - het zou t obvious zijn en ze zouden compleet door de mand vallen.

Ik laat mij door echter door geen enkele vorm benvloeden en zie gewoon waar ik het meeste krijg voor m'n geld of welke ik de mooiste vind.
Het idee van de iPad, of de tablet in het algemeen, is gestolen. Als iets innovatief is, mag ik toch aannemen dat het innovatief is van het bedrijf dat het op de markt brengt, of van de persoon die er cht mee gekomen is?

Als je me niet geloofd, zoek even op op YouTube: "Has Apple Really Ever Invented Anything?". Als je dit gezien hebt, weet je misschien wat meer over de voor jou zo 'innovatieve' geschiedenis van Apple.
Met de Newton was Apple jaren te vroeg. Ik neem aan dat ze daar van geleerd hebben. Timing is erg belangrijk.
Was ook onder een ander beleid. Steve Jobs werd de gave toegeschreven steeds op het juiste moment het juiste product te lanceren. Vandaar ook de 'schrik' dat het nu wel eens bergaf zou gaan met Apple.
De GridPAD was er nog jaren eerder. Een jaar of 5 oid. Hoezo te vroeg dus? Was gewoon voor die tijd het product wat gemaakt kon worden.

De Palm PDA's deden het ook prima rond 2000. Daar heeft Apple dan een touch interface op gezet en toen werkte het een paar jaar later ook weer.
Lol retina technische innovatie? eerder een marketing innovatie.
Inderdaad, op een of andere manier kijgt apple het altijd iets beter voor elkaar dan de concurenten om een 'nieuw' soort product te maken, de iphone was niet de eerste smartphone, niet de eerste met een touchscreen enz. maar was wel de eerste 'echt' goede smartphone, alhoewel andere smartphones nu even goed/ beter zijn. Zo is het ook met de ipod en ipad. Ik denk dat apple de al bestaande techniek van de vingerafdrukscanner goed en bruikbaar uitvoert. Ookal bestaat het al lang, alleen ik denk dat jammer genoeg apple het wel presenteerd als een nieuwe revolutie die nog niet bestond, terwijl dat wel zo is.
Het is altijd zo overdreven dat de iPhone de eerste goede smartphone zou zijn. Ze waren de eerste die het touch principe zoals gedemonstreert door Jef Han in een telefoon hadden, maar echt goed was de eerste iPhone echt niet. Vergleken met de concurrent was het scherm belabberd, de camera knudde en je kon er geeneens apps op installeren. Het ding was absurd duur.
Het is geen revolutie, totdat het massaal in gebruik wordt genomen. De techniek is dan niet meer revolutionair, maar de toepasbaarheid en bruikbaarheid wel. En dat is uiteindelijk waar het om gaat wanneer je een techniek tot een succes wilt maken.

En dat is nu het hele eier eten. Apple denkt vanuit een probleem en zoekt daar een techniek bij. Het implementeren van een zekere techniek is nooit uitgangspunt. Techniek staat altijd in dienst van het oplossen van een probleem.
Dat vergeten andere fabrikanten nog wel eens.
Of ze spotten wel een probleem en pakken er een techniek bij die het op zou kunnen lossen, maar vervolgens is de implementatie zo brak dat het niet gebruikt wordt, niet aanslaat en daarmee geen revolutie brengt.
Ehm wanneer was de laatste keer dat welk bedrijf dan ook iets cht nieuws deed en wat nog goed werkte ook?

[Reactie gewijzigd door t1mmy op 30 juli 2013 10:31]

Ga je nu voorbij aan de Walkman. Was zelfs de inspiratie voor de iPod en iPhone.
Oke, dus je maakt zijn punt eigenlijk alleen maar duidelijker :)

De walkman was geintroduceerd in 1979 door sony maar eigenlijk al in 1977 gepatenteerd was door de duitse Andreas Pavel. Dus volgens jou is er sinds 1977 niets meer geintroduceerd wat volgens jou echt iets nieuws deed en goed werkte.

Nou, dan moet ik zeggen gebaseerd op jouw bevinding dat Apple dus eigenlijk enorm veel geintroduceerd heeft :)
Dat was in 2010 en dat ding heette de iPad!
Ik snap dat je dit zegt/vindt, maar ik vind dit een beetje voorbarig. Apple doet het de laatste jaren minder goed op het innovative vlak, daar ben ik het mee eens.

Maar die vingerprint scanners van 5-10 jaar geleden zijn natuurlijk niet te vergelijken met die van nu (en al helemaal niet als Apple hier flink wat tijd en geld in heeft gestoken). Schijnbaar werkt deze scanner ook op een andere manier waardoor de problemen met beschadigde vingers niet/minder van toepassing zijn (hier heb ik geen bronnen van, maar het zijn zowiezo allemaal nog geruchten).

Ik denk dat het voorbarig is om nu (voordat het apparaat uberhaupt is aangekondigd) al te zeggen dat het niet innovatief is. Het hele OS is op de schop gegaan en wie weet wat er nog meer is toegevoegd/verbeterd.
Apple doet het de laatste jaren minder goed op het innovative vlak, daar ben ik het mee eens.
Waar haal je dit toch? Kan jij mij een tijdperk in de tijdlijn van Apple noemen waar de innovaties jaar op jaar volgden dan? Het lijkt er nu zelfs op dat we om het kwartaal een innovatie verwachten van Apple. Apple zit nog steeds op de juiste snelheid om innovaties te brengen met de snelheid die we van Apple gewoon zijn.
Omdat je ziet dat andere smartphone fabrikanten inmiddels een straatlengte voor liggen. Dan loopt Apple dus achter qua innovatie.

Ze hoeven niet een compleet nieuwe productcategorie te ontdekken. Binnen de bestaande categorieen kunnen bedrijven ook gewoon innovatief zijn. Apple is dat dus de laatste jaaren overduidelijk een heel stuk minder.
Straatlengte? Kom op dat is overdreven, ik zie de concurrent nog geen speciale dingen doen en velen weten hun innovatie ook nog halfslachtig te implementeren. Ben benieuwd hoe je op die straatlengte komt.

Maar het is altijd een wisselwerking, dat is mede concurrentie. Het is in een markt nooit 1 partij die alleen maar met vernieuwingen komt.
Ook Apple zal ongetwijfeld weer komen, die zitten niet stil
Waar haal je het dat de concurrenten een straatlengte voor zouden liggen op Apple. Android heeft iOS maar net kunnen bijbenen of Apple schiet met iOS7 weeral een paar lichtjaren vooruit. Het zal nog jaren duren voor Android weer meekan met iOS.

Het is niet omdat je een paar features toevoegt die maar half werken dat je plots innovatiever zou zijn. Je bent pas innovatief als die features echt werken en niet snel snel zijn toegevoegd om de indruk te wekken dat je weet wat je doet.
Bijna alles uit iOS 7 had Android al ...zij het via ROM 's, zij het via Touchwiz of Sense . Wifi toggles enzo had de Galaxy S1 al ...
De "innovaties" in iOS 7 zijn een samenraapsel van allerhande zaken die al jaren in Android zitten. iOS komt daarmee inderdaad sinds jaren weer een beetje in de buurt van Android, maar het blijft achter liggen.

Er is niets in iOS wat Android niet heeft. Ook niet in iOS 7.
Apple ligt te slapen en is niet meer innovatief? Man man man man. En dit baseer je op een zoveelste gerucht die uit het geruchtencircuit komt rondom Apple en een stupide vergelijking met iets wat 10 jaar geleden op dit gerucht lijkt?

Kortzichtigheid ten top! |:(
Je praat de anti Apple meute na.
Pas na meer dan een jaar komt de concurrentie met retina schermen en zijn de os'en er nog niet op aangepast.
Ga eens kijken naar Marverick. Boordevol innovaties. De concurrent is het ook nog steeds niet gelukt een telefoon zo klein en krachtig te krijgen als de ipone5. De zogenaamde mini's zijn nog steeds maxi. Een groot scherm is geen innovatie.
Retina draait niet om de resolutie, maar om de DPI.
De resolutie van retina is hoog op een klein scherm, dus is het aantal dots per inch ook groot. Het heeft dus alles te maken met resolutie. Zoals eerder vermeld heeft apple deze marketingterm gewoon uitgevonden om "beter" te kunnen zijn dan de concurrentie. Niemand begrijpt het verschil tussen een 300 dpi en 265 dpi. Verder is het natuurlijk handig om een nieuwe term, die getrademarkt is, te hypen. Je concurrenten mogen hem niet gebruiken, dus kunnen ze nooit zeggen dat hun scherm ook "retina" is. Hoewel hun scherm misschien wel evenwaardig of zelfs beter is.
Het gebruiken van een marketing term is toch normaal, dat zie je constant om je heen. Je doet bijna of het sneu is dat anderen de naam Retina niet kunnen gebruiken, maar ook die hebben hun marketing termen.
Het is maar net wie het krachtiger neer kan zetten, daarnaast was Apple hierin trendsetter en dus is het makkelijker om de naam te zetten.
Niemand (buiten de 'echte' Tweakers) begrijpt het maar iedereen kan het wel zien.

Het is niet alleen resolutie, het is resolutie en schermgrootte gecombineerd. En inderdaad, er komen dan Androids uit met dezelfde hoge resolute, enkel het scherm is dan ook 2 of 3cm groter, de afbeeldingen zien er niet uit omdat de developers niet weten welk scherm ze vandaag gaan tegenkomen en dus welke resolutie ze moeten najagen. En die lompe dingen passen gewoon niet meer in een broekzak en kun je niet met een hand bedienen zonder het uit je hand te laten slippen.

Het zit allemaal in de details uiteindelijk, het volledige iOS aanbod heeft 1 resolutie, de meeste dingen (fonts etc) kunnen worden geschaald worden en de meeste UI componenten zijn vector-afbeeldingen, XCode kan van 1 hoog-resolutie plaatje automatisch naar alle targets schalen en voor de rest kun je oude iPhone 2 apps 4x vergroten en het past netjes op een iPad 3.

Zelfs een website bouwen die er redelijk uitziet op alle Androids is al moeilijk. Het kondigt zich aan als een mobieltje maar het heeft een 14" scherm, deze kondigt zich helemaal niet aan heeft zogezegd een 1024x768 scherm maar het scherm is slechts 6" en 768x512.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 31 juli 2013 03:43]

Ja ach die Retina schermen worden vooral door Samsung en LG e.d. geproduceerd dus de reden dat Samsung ze bijv. niet gebruikt zal wel ergens anders liggen.
Maar Samsung is nu juist pas bezig dit scherm toe te passen in hun eigen tablets en Dell heeft net pas een laptop aangekondigd met een "retina" scherm.
Bij retina (zoals Apple het noemt) gaat het inderdaad niet om de resolutie, maar om hoe scherp het is. De "virtuele" resolutie blijft bij het oude, het is alleen 2x scherper. Je krijgt dus niet super kleine lettertjes of kleine knopjes.

Enfin. Het is een mooie techniek die samenwerkt met het OS. Je zal zien dat andere fabrikanten dit zullen overnemen. (zoals MS).
Iets produceren is iets anders dan iets ontwikkelen. Oepssss.
Pure nonsense. De enige reden dat Apple met "retina' kwam was omdat ze hopeloos achter lagen qua resolutie en dat hun OS niet behoorlijk kan schalen.

De Android toestellen hadden al lang toestellen met de dubbele resolutie van de iPhone. Daar zat gewoon een normaal groeipad in.

Toen Apple met de iPhone uitkwam met een 240x320 scherm, zat WM al lang op 480x640. 4 keer zoveel pixels dus! De 3GS had dan eindelijk 320x480. Nog steeds slechts de helft. Android ging toen al naar 480x800.

Apple kon niet volgen omdat de iPhone apps niet zouden werken met die resoluties. Ze moesten dus wel een kunstgreep uithalen en kwam toen met "retina" op 640x960. Zo schokkend veel meer was dat dus niet eens. Android schermen gingen ondertussen gewoon verder met hun ontwikkeling naar qHD, 720p en tegenwoordig Full HD.

Apple heeft dus hooguit een keer een paar maanden voor gelegen qua resolutie. De rest van de tijd lagen ze achter. In het grootste deel van de tijd lagen ze zelfs hopeloos achter.

Laten we nou dus niet net gaan doen alsof Apple hoge pixeldichtheid heeft uitgevonden. Dat hebben ze zeker niet.
Heftige reactie. Ik wilde alleen maar zeggen dat geen sprake is van gebrek aan innovatie.

Maar om op jouw reactie terug te komen.
1) De eerste iPhone had een resolutie van 320x480, niet van 240. Net zoals de eerste iPod Touch uit 2007. Maar goed, daar gaat het niet om.
2) Je noemt het een kunstgreep. Ik moet zeggen dat ik het slim vond. Goed uitgedacht. Makkelijk voor het internet die hun foto's een 2x zo hoge resolutie kunnen aanbieden.

Maar goed, je hebt gelijk dat Android als eerste hdpi ondersteunde, maar die schaalde de boel alleen maar, waardoor plaatjes er nog steeds niet mooi uitkomen.

Ook bedoelde ik natuurlijk de laptop schermen en niet de telefoons, want we hadden het over innovaties van de laatste jaren.

Ik wilde ook helemaal geen kinderachtige flame beginnen met die innovatie is beter dan die innovatie. Veel bedrijven doen de laatste tijd mooie innovaties. Google, IBM, LG, Apple, Samsung. Ieder op zijn eigen terrein.

[Reactie gewijzigd door SoloH op 30 juli 2013 23:02]

Dat de OSsen er niet op zijn aangepast is ook onzin. Als er iets slecht werkt met schalen dan zijn het die Apple OS varianten wel. Het komt er toch meestal op neer dat je een pixelverdubbeling moet doen om het leesbaar te krijgen.

Schalen is geen lapmiddel. Het is de enige juiste oplossing. Op Android en Windows kun je sinds het begin naadloos instellen hoe groot je de teksten wilt hebben. Als je dan zo graag pixelverdubbeling wilt hebben kun je ook gewoon een discrete schaal kiezen (200%) en dan heb je hetzelfde.
Lol sinds de eerste iPhone was de resolutie 320 x 480.
En daarna hebben ze in 1 keer een betekenisvolle stap gezet, namelijk de stap naar een pixeldichtheid zo dicht is dat het oog individuele pixels niet kan onderscheiden. Net zo scherp als drukwerk. Dat is een mijlpaal.
Dat we die apparaten nog mee hebben liggen slepen xD

Maar toch, zo zijn de meeste functionaliteiten en ideen ontstaan; vroeger nooit aangeslagen en nu is er een markt voor. Mooi voorbeeld vind ik toch wel de Apple Newton (heb hem gebruikt en het werkt heel goed, en die is 20 jaar oud).
So what? wordt er hier gesuggereerd dat Apple er de eerste mee is? staat dat in het nieuws bericht? Nee, er wordt alleen gesuggereerd dat het er in zit.

Of gaan we bij elke toevoeging van welk toestel dan ook meteen klagen dat het er vroeger ookal was, want dan worden de comments een beetje saai.

Ik vindt dit nieuws toch wel interesanter dan een Xtreamer die een 5,7" Android smartfone aankondigt waarvan er al 20 in een dozijn aanwezig zijn. Of een cooler master die weer eens een nieuwe behuizing introduceert wat eigenlijk alleen maar weer anders is vorm gegeven. Maar daar hoor je mij ook niet klagen.
So what? wordt er hier gesuggereerd dat Apple er de eerste mee is? staat dat in het nieuws bericht? Nee, er wordt alleen gesuggereerd dat het er in zit.
Maar gezien Apple fans daar wel een handje van hebben is de opheldering best wel op ze plaats. IPV achteraf alvast vooraf duidelijk gemaakt, top toch, zal een hoop reacties schelen!

Hij zegt overigens niet dat het geen nieuws is enkel dat het niet NIEUW is, 2 compleet andere dingen :) Nieuws gaat niet enkel om nieuwe dingen maar nieuwe dingen zijn wel altijd nieuws (zoals de Xtreamer Android phone en de nieuwe CM behuizing een goed voorbeeld zijn)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juli 2013 09:49]

100 jaar geleden hadden we ook al elektrische auto's, maar toch is de elektrische auto van nu een innovatie. Het gaat er ook om hoe je iets toepast. Een vingerafdrukscanner werkt 100x fijner dan een pin-code. Blijkbaar konden ze het niet eerder op een fraaie manier integreren en is het dus nu wellicht straks pas te vinden in een telefoon.
Dan wijs ik jou er vast op dat als dit wat werkt je het over 1 a 2 jaar ook ineens terug vind in de Android toestellen van bijvoorbeeld Samsung.
Tja Samsung springt tegenwoordig op alle geruchten die er over Apple worden gelanceerd. Moest er ooit een gerucht ontstaan dat Apple aan een doomsday device werkt dan mag je er zeker van zijn dat Samsung het ook daadwerkelijk zal produceren.
Ja want van de Android fans zijn we beter gewoon natuurlijk. Als we op hen moeten vertrouwen is de grootste revolutie sinds de uitvinding van het wiel het notificatiescherm. En vanaf dit jaar zal dat het control scherm zijn natuurlijk.

Kort samengevat is een bedrijf pas innovatief als het massa's geld spendeert aan reclame zoals Samsung dat doet en is innovatie een kleine feature die wordt toegevoegd aan een kopie van een product dat de wereld veranderde.

Als er iets is dat we ondertussen al weten is het dat de waarheid verdraaien de grootste innovatie is die Android fans op de wereld hebben gezet.
Android is wel verantwoordelijk voor de enorme boom in smartphone verkopen. Daar heeft de iPhone nauwelijks iets aan bijgedragen.

Als je de smartphone verkopen zonder Android neemt dan zijn die nauwelijks gestegen. Die verviervoudiging in smartphone verkopen over de laatste jaren komt vrijwel geheel op het conto van Android. Een OS dat perfect werkt op allerlei verschillende apparaten.

Je kan dat geen innovatie vinden, maar wereldschokkend is de impact zeker geweest. Dat kun je van de iPhone echt niet zeggen.
Daar heeft de iPhone nauwelijks iets aan bijgedragen.
Als je dat denkt kan je slecht rekenen. iOS had rond juli 2012 400 miljoen devices en Android ook. Vanaf toen is Android dus pas gaan uitlopen.
Inmiddels zijn dat respectievelijk 600 miljoen iOS devices en 900 miljoen Android devices. Samen 1,5 miljard devices, de rest kunnen we kort door de bocht nauwelijks mee tellen.

In welke wereld komt dan de "verviervoudiging van de smartphone verkopen vrijwel geheel op het conto van Android"? 40% van die install base is iOS!

Je kan dat geen innovatie vinden, maar wereldschokkend is de impact zeker geweest. Dat kun je van de iPhone prima zeggen. :+
Sorry watercoolertje, ik hoor zelden de Apple fans dat roepen, hooguit uiteindelijk uitleggen. Het zijn meestal de Android fans die het erbij halen en direct vallen over doodnormale marketing termen.
Als de Android fans nou eens een heleboel cassette bandjes weg zouden laten in de apple topics, dan het net zoals rustig worden als bij alle andere niet Apple gerelateerde berichten.
Man man de ongefundeerde clich opmerkingen daar kan ik hier een heel topic over vol schrijven. Daarnaast schijnt het verboden te zijn dat een Apple liefhebber enthousiast reageert. Als iemand hier roept " he, dat is een leuke nieuwigheid" Dan volgen er 100 reacties...... maar dat had Napoleon ook al..
Apple fans roepen dat wel degel en dat weet je dondersgoed. Zo presenteert Apple het zelf ook trouwens. Ze verbeteren iets marginaal en dien dan net alsof ze het hele principe ontdekt hebben.

Het is gewoon marketing natuurlijk. Bijvoorbeeld dat retina scherm. Doen ze net alsof zij voor het eerst aandacht besteden aan een wat hogere pixeldichtheid. Waarbij ze dan natuurlijk achterwege laten dat de concurrentie al jaren 2 tot 3 keer zoveel pixels op hun schermen hadden.
Hierbij moet je je zelfs afvragen of het wel "nieuws" is. Momenteel is het alleen maar zo dat er een stukje source gevonden is en er dus eigenlijk niets bevestigd is. In principe is bovenstaande verhaal dus zelfs eigenlijk niets anders "wellicht dat/misschien dat".

Maar gelukkig wordt tweakers.net niet alleen voor jou/mij gemaakt. Kijkend naar waar tweakers.net vandaan komt, hoort die cooler master kast meer op deze site thuis dan een iPhone waar men van Apple eigenlijk niets aan mag "tweaken" ;-)
Je mag prima tweaken aan een Apple product, gebeurt zoveel, met de Apple TV, iPhone en iPad. Jailbreaken kan, je kan er zelf software op zetten je mag het OS aanpassen.

Dus waar je vandaan haalt dat dat niet mag, geen idee.
Hoezo? ze geven nogsteeds garantie want dat zijn ze bij wet verplicht, is al een uitspraak / disussie over geweest dus hoeven we hier niet nogmaals te voeren.

M.a.w. je mag het gewoon en is geen probleem.
Recht hebben en recht krijgen is nog steeds een groot verschil :P
Je begrijpt prima waar hij op doelt. Jailbreaken kan slechts in enkele gevallen, op vaak verouderde software. En Apple doet er al het mogelijke aan om dat te voorkomen. Jammer maar helaas. Ik update mijn iphone om die reden dus eigenlijk nooit.
Nee wat Apple doet is security issues fixen, want laten voor het Jailbreaken nou altijd security issues gebruikt worden.
Apple doet bijna nooit iets echt helemaal nieuws, alleen ze doen het zo veel beter dan de rest dat het ook echt bruikbaar is. Een tablet bestaat ook al veel langer, maar de iPad heeft een hele grote impact gehad op de complete computermarkt.
Inderdaad grappig om te zien dat bepaalde technieken verdwijnen en een paar jaar later doodleuk weer bovenkomen.

Zo kan ik me herinneren dat mijn Ericson T9 al spraakherkenning had, was toen opeens heel hip bij allerlei telefoons zo'n 12 jaar terug. Dat was een generatie of twee later alweer van een hoop telefoons verdwenen. Dat is nu ook weer helemaal terug, met Siri als meest bekende vorm denk ik.
Gaat denk ik net zo hard ook weer verdwijnen, in elk geval van telefoons en tablets. Voor andere toepassingen zie ik er wel wat in trouwens: in de auto, voor bediening van domotica, voor bediening van de TV of stereo... dat soort dingen.
Zo kan ik me herinneren dat mijn Ericson T9 al spraakherkenning had, was toen opeens heel hip bij allerlei telefoons zo'n 12 jaar terug. Dat was een generatie of twee later alweer van een hoop telefoons verdwenen. Dat is nu ook weer helemaal terug, met Siri als meest bekende vorm denk ik.
Siri gaat niet om de spraakherkenning, maar om de intelligente service die erachter zit die vragen kan beantwoorden en daadwerkelijk probeert te interpreteren wat je wil doen, in plaats van in een woordenboekje opzoeken wat je zegt en op basis daarvan een of andere actie triggeren. Dat zat 12 jaar geleden niet op jou Ericsson T9 en de reden dat spraakherkenning toen ineens weer verdwenen was is waarschijnlijk omdat het gewoon behoorlijk useless is. Nu wil ik niet zeggen dat Siri zo'n onmisbare feature is, ik gebruik het eigenlijk nooit (ook omdat het geen Nederlands snapt), maar het zou inmiddels toch wel bekend mogen zijn dat spraakherkenning slechts het middel is waarmee Siri is geimplementeerd, niet meer dan dat.
Klinkt heeeel spannend, maar deze functie zat ook al in mijn iPAQ van zo'n 10 jaar geleden, inclusief verkleurend LED-je. Het enorme verschil is alleen dat deze dan onder de home knop zat i.p.v. er in...
Inderdaad, Apple is niet de eerste. Was ook niet de eerste fabrikant met een smartphone of tablet... toch worden ze als innovatief en als een visionair bedrijf gezien. Waarom? Ze weten de producten op een inspirerende manier aan de man te brengen, niet door de belichamen WAT ze hebben, maar WAAROM wij dit nieuwe apparaat/technologie nodig hebben.

Overigens heb ik geen Apple-producten...
En daar gaat Apple de mist in.
Want elke vorm van security zal door de gemiddelde gebruiker alleen maar hinderlijk worden gevonden. Zeker als het af en toe hapert.
Maar dat is toch een kwestie van goed implementeren?
Er zijn veel producenten die hun security producten te nadrukkelijk willen laten zien. Ooit een security product volledig onmerkbaar zien draaien alsof het 1 met het systeem is? Ik niet.
Een productent als Apple, waarbij de nadruk op het OS ligt zal het liefst de security zo min mogelijk willen laten opvallen. Het is er, maar het valt niet op.
Is dus net wat je intentie is en hoe je het implementeert. En wat betreft haperen daar ga ik niet vanuit.
Er zijn vormen van security die wel geaccepteerd worden.
Ben heel benieuwd..
Ik persoonlijk denk dat Apple een iPhone 5s gaat uitbrengen met wat betere specs en (bijna) dezelfde look als de iPhone 5.
Zal wel mooi zijn als ze met iets nieuws kwamen, sta altijd wel open voor iets nieuws.
~ben na aankondiging van ios7 wel overgestapt op android~

[Reactie gewijzigd door Domih op 30 juli 2013 09:26]

Mijn Toshiba G900 uit 2007 had toen ook al een fingerprint scanner, dan kon je vingers toewijzen aan verschillende apps.
Dat toestel was toen sowiezo zijn tijd al ver vooruit door het scherm met 800x480 waar je helaas door Windows Mobile verder nix aan had.
http://www.engadget.com/2...01-with-windows-mobile-6/
Zou leuk zijn als je naast de toegangscontrole hiermee ook meerdere gebruikers(profielen) op bijvoorbeeld een iPad zou kunnen krijgen. Iedereen alleen zijn favoriete apps, eigen achtergrond, mailaccount. :)
Ik heb dat al een tijd op mijn Android tablet, maar het heeft inderdaad een toegevoegde waarde. Zo kun je makkelijk het hele huishouden op n apparaat laten werken zonder steeds elkaar te hoeven uitloggen op verschillende sites.
Heb jij een tablet met vingerafdruk herkenning?
Zal men door de vingerafdrukscanner geen schijnveiligheid beleven?
Een wachtwoord enzo zijn veel veiliger dan een vingerafdrukscanner of je moet elke keer na gebruik het schoonmaken zodat je vingerafdruk niet meer te zien is. Brainiac kon geloof ik gewoon een stuk plakband gebruiken om de apparaat te foppen.

Ik geef toe dat het wel een leuke functie is maar of je iets aan hebt..

[Reactie gewijzigd door game91 op 30 juli 2013 09:46]

Alsof het wachtwoord of unlockpatroon op dit moment geen schijnveiligheid opleveren. Kijk naar een gemiddelde gebruiker en binnen 2 minuten weet je precies zijn of haar unlockcode of unlockpatroon. Er is nagenoeg niemand die ook maar enigszins probeert om dit af te schermen tijdens de 100x unlocken per uur om dat Whatapp-/Facebook-/Twitterbericht te lezen. Zodoende leveren die "veiligheidsmaatregelen" nauwelijks iets op, behalve ergernis om iedere keer te unlocken. Alleen een gelegenheidsdief die de telefoon uit je hand grist hou je tegen om bij je data te komen, cq te bellen op je kosten.

Een vingerscanner zou icm de juiste parameters een veel veiliger toestel kunnen opleveren. Scans zouden ergens in het toestel opgeslagen moeten worden, zodat ook een restore van het toestel niet kan zonder de juiste scan. Hierdoor zou het toestel waardeloos worden voor dieven en de minder eerlijke vinders. Je data is dan een stuk veiliger en het stelen wordt minder interessant.
Of je volgt het vetspoor op het scherm :-)

Ik had overigens ook ergens gelezen over een Apple patent voor een scanner in de zijrand van de telefoon.
Ik vraag me af na al de NSA leaks van privacy wat er precies met de scan van je vingerafdruk gaat gebeuren. Voor je het weet word ergens een hele database opgebouwd met iedere persoons vingerafdruk...
:|
Of malware die vingerafdrukken doorstuurt? Eenmaal gelekt en je haalt het nooit meer terug.
Ik lees hier nog nergens dat die vingerprints uberhaupt buiten het toestel om opgeslagen worden. In de cloud bewaren heeft sowiezo weinig zin want buiten mijn telefoon kan ik er niets mee. Daarnaast zal de vingerafdruk denk ik ook redelijk uniek zijn voor de scanner want niet elke scanner is gelijk gecalibreerd. Dus ik verwacht dat je per device opnieuw je vinger moet laten scannen.
Ach google heeft een beveiliging toegevoegd aan Android die ontwikkeld is door de NSA,:
Door NSA beveiligde Linux

Ook aan security is gedacht: Android 4.3 draait op een nieuwe veilige kernel: Security Enhanced Linux, SELinux, ontwikkeld door de inlichtingendienst NSA
http://webwereld.nl/devel...oid-4-3-en-nieuwe-nexus-7

Ik geloof het meteen dat ze de kernel zo aangepast hebben dat het extreem veilig is, zelfs zo veilig dat de NSA er niet bij kan :)

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 30 juli 2013 09:58]

Ware het niet dat door het beschikbaar zijn van de source code men precies kan zien of dat nsa stuk ook overveiligheden bevat.
Hint, nee.
Als de source code beschikbaar is betekend dat nog niet dat er geen zwak gat of backdoor in zit, heel Android is opensource en toch heeft het continue last van onveiligheden.
Aangezien selinux ook in de gewone linux kernel zit mag je er wel van uit gaan dat het veilig is, anders zou de hele open source community moord en brand schreeuwen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Selinux
It has been integrated into the mainline Linux kernel since version 2.6, on 8 August 2003.
Je hebt ook wedstrijdjes van programmeurs die "backdoors" verstoppen in plain sight, het lijkt iets anders te doen als je door de source code spit, maar uiteindelijk is het toch een backdoor.

Een backdoor spotten hoeft dus niet altijd even makkelijk te zijn als het lijkt.
Kleine kanttekening en aanpassing:
- Google heeft in Android een bestaande Linux Kernel geimplementeerd welke de SELinux beveiliging toepast welke al sinds 2003 onderdeel is van de standaard Linux-kernels (vanaf 2.6).

Zoals jij het schrijft lijkt het alsof Google met de NSA deze beveiliging heeft gemaakt speciaal voor Android, en dat is niet eens een klein beetje richting de waarheid...
Ach je hebt je vingerafdruk mogelijk al in je paspoort staan ;)
Die van mij hebben ze allang. Als je naar de USA gaat moet je ze toch inleveren.
Als je zag wat een geruchten er gingen over de iPhone 5 met hologramtechniek en alles. Ik geloof er helemaal niets van totdat een enigszins officiele bron de aankondiging doet. Al is dit wat minder sci-fi dan de renders die een paar maanden voor de iPhone 5 release uitkwamen, en ook al voor de release van de 4s; men verwachtte toen ook de 5.

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 30 juli 2013 09:48]

helemaal mee eens hier, het zijn alleen nog maar geruchten tot nu toe wat zowel kan teleurstellen als waarmaken
Nou moet ik zeggen dat de vinger afdruk scanner al heel lang wordt genoemd en zeer hardnekkig is en er meer en meer zaken er op duiden.
Past ook in de strategie, gezien Apple een jaar geleden AuthenTec heeft overgenomen, welke deze technieken bezat.
Wel interessant, dus het lijkt er op dat het in de home knop zit ingebouwd.

Dus als je die indrukt dan verifieer je meteen je identiteit.

Ben benieuwd watvoor fallbacks erin zit als iemand anders het doet? Krijgt die dan een pincode scherm te zien? Of gaat er een alarm :) of iets dergelijks.

Als ik met dit apparaat en een app met een token generator mijn identiteit beter kan beveiligen. Gaarne :D
Het zou wel handig zijn dat je de iphone kan unlocken door op de homeknop te drukken. Zefl typ ik steeds een 4cijferige code in om te voorkomen dat bij diefstal of verlies mensen zomaar in mijn dropbox en andere data kunnen snuffelen met slechte bedoelingen. Toch blijft dit een lastige bedoeling. Bij android gaat dit al iets sneller doordat je in n unieke beweging uw phone kan unlocken.

Zo heb je waarschijnlijk ook meer controle over parent controll. Met al die Ipads in de huiskamer is de nood er meer dan ooit om specifieke instellingen te maken voor uw kind. Bijvoorbeeld: andere favoriete apps, eigen foto's, extra veilige webbrowser enz.

Stel je kan vingeradrukken delen via een server, dan zou je uw gegevens kunnen 'inladen' op een andere iphone. Al die persoonlijkheid is dan wel weer een gevaar voor uw privacy.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True