Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 56, views: 20.112 •

América Móvil, het Mexicaanse telecombedrijf van miljardair Carlos Slim, heeft het samenwerkingsverband met KPN opgezegd. Hierdoor zou Slim, die nu 28 procent van de aandelen van KPN in handen heeft, een bod op heel KPN kunnen doen.

Slim heeft zijn invloed binnen KPN de afgelopen periode fors vergroot. Nadat hij eerder leek aan te sturen op een vijandige overname van KPN, werd er uiteindelijk een samenwerkingsovereenkomst getekend. In ruil voor de steun van América Móvil mocht het bedrijf twee leden van de raad van commissarissen benoemen en werden er werkgroepen in het leven geroepen waarin zowel mensen van KPN als América Móvil zitten.

Tevens had América Móvil toegezegd zijn belang in KPN gedurende de overeenkomst niet uit te breiden tot meer dan 30 procent. Indien het bedrijf een groter belang dan 30 procent verwerft, moet het een bod uitbrengen op heel KPN. In de overeenkomst was echter ook bepaald dat América Móvil de standstill naast zich neer mag leggen als een ander bedrijf een overnamebod uitbrengt op KPN of een dochtermaatschappij. Na de verkoop van E-Plus beroept Slim zich op deze clausule om de overeenkomst te beëindigen, zo heeft KPN bekendgemaakt.

Veel aandeelhouders zijn van mening dat KPN in de afgelopen jaren zijn financiële positie heeft laten verslechteren door onder meer flink in te zetten op glasvezel, waardoor de telco nu niet goed genoeg in staat zou zijn om te concurreren met andere aanbieders. Op het hoogtepunt van de strijd bleek dat América Móvil 40 procent van de aandelen van KPN in handen had kunnen krijgen, maar nam het bedrijf genoegen met 28 procent, omdat het bij een groter belang dan 30 procent een bod op heel KPN had moeten doen.

Nu het samenwerkingsverband tussen KPN en América Móvil is opgezegd, heeft Slim zijn handen vrij om zijn belang in KPN verder te vergroten of het bedrijf helemaal over te nemen. Of de miljardair dit daadwerkelijk van plan is, is nog niet duidelijk. Naast een vijandelijke overname kan Slim ook zijn aandelen verkopen.

Reacties (56)

Er zijn meerdere mogelijkheden:

"Het beeindigen van de samenwerkingsovereenkomst tussen America Movil (AMX) en KPN (KPN.AE) is een gevolg van de voorgenomen verkoop van E-Plus aan Telefonica en laat zien dat de Mexicanen het niet eens zijn met de voorwaarden van de deal, zegt een analist van Kepler. Hij schetst drie mogelijke scenario's: AMX doet een bod op KPN en blaast de verkoop van E-Plus af; AMX houdt het bij zijn huidige belang en de verkoop van E-Plus gaat door; en AMX verkoopt zijn belang in KPN. Kepler denkt niet dat America Movil momenteel de financiele ruimte heeft om KPN over te nemen, maar kan wellicht steun krijgen van AT&T. Met een dergelijke deal zou de Nederlandse overheid echter niet blij zijn, stelt de analist. Aandeelhouders zouden in dit scenario profiteren van een overnamepremie. Zonder een volledig overnamebod bestaat het risico dat AMX de verkoop van E-Plus kan blokkeren. Omdat slechts een simpele meerderheid van de stemmen nodig is, lijkt dit scenario relatief onwaarschijnlijk. Er is echter enig risico indien de opkomst bij de bava laag is, stelt Kepler. Als AMX besluit zijn aandelen KPN te verkopen zal dat een overhang creeren die de koers tijdelijk onder druk zal zetten, zegt de analist verder. Kepler heeft voor KPN een reduce-advies met een koersdoel van EUR1,50. Maandag omstreeks 10.10 uur noteert het aandeel 5,4% hoger op EUR2,00, terwijl de AEX vlak staat."

Er zijn net 1 miljoenen aandelen verkocht voor 2 euro per stuk. Een beste order en geen kleine speler.

Ook intessant stukje van Jos Versteeg:

"AMSTERDAM (Dow Jones)--Het opzeggen van de samenwerkingsovereenkomst tussen America Movil (AMX) en KPN (KPN.AE) hoeft niet per se te betekenen dat het Mexicaanse telecomconcern direct zal proberen het Nederlandse bedrijf volledig in te lijven, denkt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen Bankiers. Op termijn zal het concern van miljardair Carlos Slim KPN zeker willen overnemen, maar eerst zal het waarschijnlijk zijn balans verder op orde willen hebben, vermoedt de analist. Het kan ook zijn dat America Movil zo boos is over de voorgenomen verkoop van KPN's Duitse dochter E-Plus aan Telefonica - een belangrijke concurrent van America Movil - dat de Mexicanen bij de bava tegen de verkoop van het onderdeel zullen stemmen. Versteeg spreekt verder van een plaagstoot van America Movil, dat voor de tweede keer onaangenaam werd verrast door een stap van KPN. De eerste keer was bij de grote claimemissie eerder dit jaar. De analist sluit uit dat America Movil zijn belang in KPN zal afstoten. Vrijdag sloot vrijdag op EUR1,89. (BTZ)"

[Reactie gewijzigd door Squ1zZy op 29 juli 2013 10:28]

Die 1 miljoen aandelen zijn niet door 1 koper gekocht.
Zit er met m'n neus bovenop en het duurde wel even. Bij 1 koper gaat dat gelijk.
Klopt, ik gaf ook aan "1 miljoen aandelen verkocht". Iemand is aan het afbouwen en flink ook. Slim? Movil? Who knows :)
Het waren rond de 225 orders die uitstonden. Dus rondje winstnemingen denk ik zo. De aandeelhouders die bij de emissie hebben bijgekocht hebben denk ik gedumpt :)
Het kan ook zijn dat America Movil zo boos is over de voorgenomen verkoop van KPN's Duitse dochter E-Plus aan Telefonica - een belangrijke concurrent van America Movil - dat de Mexicanen bij de bava tegen de verkoop van het onderdeel zullen stemmen.

Maar dat is toch juist waar je als aandeelhouder in staat toe bent, mee beslissen welke koers het bedrijf vaart en hoe ze handelen ? Als je het er dan achteraf idd niet mee eens bent kan je de boel altijd nog verkopen. Misschien valt de deal wel heel gunstig uit waardoor je aandelen meer waard worden, dan zou ik ze achteraf pas verkopen.Door onrust te zaaien lijk je me alleen jezelf schade toe te brengen...
Tenzij ze meer aandelen willen kopen word de aandeel goedkoper
In Nederland hebben aandeelhouders weinig tot geen directe macht. AM heeft twee commissarissen maar die houden toezicht, die maken niet de beslissingen en onderhandelen niet over de verkoop van e-plus.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 juli 2013 11:31]

Het is sowieso vreemd dat ze zich daar kwaad om maken. Het is geen geheim dat E-Plus in de etalage stond bij KPN. Ze proberen er al jaren van af te komen dus dat er nu eindelijk een koper voor is kan toch geen verrassing voor ze zijn? Misschien dat de prijs die ze er voor vangen of de wijze waarop betaald word ze niet aan staat. Dan nog is het een redelijk gebruikelijke constructie. Een deel cash, een ander deel in aandelen. Niks om van op te kijken eigenlijk.
Anders wel heel apart dat KPN er nog steeds vanaf wil, want E-Plus is nou juist een onderdeel waar winst gemaakt word, en wat verder ook gewoon goed loopt, iets wat niet tot nauwelijks gedaan word bij de andere KPN dochter ondernemingen in het buitenland.

Dit is denk ik ook een pesterij om van Carlos Slim af te komen, onder andere door in de deal mee te nemen dat KPN aandelen in Telefonica krijgt, Telefonica die een directe concurrent van America Movil is in Zuid-Amerika, en hij gaat nu in de aanval op zijn manier, het is nu aan KPN om hiermee om te gaan.
En dat zullen ze wel op een goede manier moeten gaan doen, want als Slim zijn aandelen KPN weer verkoopt, dan kun je er donder op zeggen dat het aandeel onder de 1 euro duikt, dan is KPN weer veel slechter af financieel.

KPN is sinds het vertrek van Scheepbouwer niet goed bezig, toen schommelde het aandeel tussen de 9 en 11 euro meestal (uitschieters daargelaten), en binnen 2 jaar tijd is het aandeel gekelderd naar op het moment dus 1,89, minder dan 20% dan 2 jaar terug.
E-Plus maakt misschien winst maar om in DE verder te komen moet men blijven investeren, nieuwe frequenties, G4, update netwerk en dat kost voor een land als De toch pakken met geld, geld dat KPN misschien niet heeft.
Spijker op de kop. KPN heeft geen geld voor enige investering.

Echter de Nederlandse 'kabel'(adsl)/glasvezel-markt en TV markt is een vechtmarkt op prijs. De laatste kwartaalcijfers laten wederom zien dat het daar niet geweldig gaat. Maar zowel in NL, BE als DE moet er flink geinvesteerd worden in LTE. En kaskoe vaste telefonie is een gestaag dalende zaak.

Wat dan te doen?

Tja, dan moet je iets verkopen. Ikzelf denk dat de verkoop van E-Plus een strategisch slechte zaak is lange termijn, maar echt veel keuze heeft men niet. Immers verkoop je iets wat niet winstgevend is, krijg je niet veel geld, én voor de TV en kabel krijgt KPN niet veel omdat de concurenten ook krap bij kas zitten ivm het feit dat NL een vechtmarkt op prijs is.

Voor die Mexicaan is het geen geheim dat die géén deelneming in KPN nam vanwege de uitstekende vooruitzichten qua winst, maar meer in het strategische belang. Hij wil zijn internationale mobiele netwerk uitbreiden. De verkoop van E-Plus maakt KPN daarom wellicht minder interessant...
Wat voor invloed heeft het op ons, de consument, als América Móvil volledig eigenaar van KPN word?
Een zelfde markt evolutie als we in Mexico hebben gezien.
Ofwel, hij gaat proberen 90% van de markt in handen te krijgen en vraagt dan net als in Mexico een van de hoogste prijzen ter wereld.....

Ik hoop echt dat deze man/firma niet meer dan die 28% in handen krijgt....
Gelukkig hebben we hier concurrentie en kpn ligt als onder controle van de opta betreft maximale tarieven.

Dat men het in mexico zo ver heeft laten komen heeft misschien andere, lees politieke redenen ?

In de EU zal een partij die zo een macht heeft en dat misbruikt meteen worden aangepakt..
Inderdaad, Mexico is totaal niet vergelijkbaar met de EU.
Zie bijv. ook de markt voor bier in Mexico. 98% is in handen van precies twee merken (InBev en Heineken) en die hebben uiteraard samen een minimumprijs afgesproken. Lekker makkelijk geld verdienen ;)

http://qz.com/102003/why-...competitive-beer-brewers/
Dat kan alleen als de KPN dominant is, en wel hebben hier de EU die dit niet toelaat.

Voordeel voor consumenten is voornamelijk dat KPN weer kapitaal zal hebben om te investeren, en blijft bestaan als concurrent van T-Mobile, Vodafone en UPC.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 juli 2013 11:33]

Wat mensen inderdaad vaak niet beseffen dat lage prijzen ook nadelen hebben. Lage prijzen geeft ook minder geld voor technologische investeringen. Het is niet voor niets dat Europa achterloopt op gebied van 4G uitrol tov de VS en Azie.

KPN als kleine regionale speler is uiteindelijk ook niet goed voor de prijs. Immers KPN heeft een minder goede onderhandelingspositie op de internationale markt qua apparatuur, handsets en roamingtarieven dan de grote jongens als T Mobile, Vodafone, Telefonica, America Movil, AT&T, etc.
De Opta werkt hier overigens ook in het nadeel van KPN.
Ongeveer 80% van alle kabels in de grond die met telecom te maken hebben zijn van KPN. Alle overige (internet)aanbieders maken dus gebruik van bekabeling van KPN. Echter, als er door een bedrijf een aanbesteding wordt uitgeschreven voor laten we zeggen een aantal flinke internetverbindingen en KPN weet (als eigenaar van de infra) dat de kostprijs 10.000 euro per maand is, dan mag KPN van de Opta geen bod uitbrengen onder de 10.000 Euro. Maar een concurrent welke niet de infra bezit mag bijv. aanbieden voor 9.000 Euro. Zo krom als wat is het daar bij de Opta :/
Dat is een beetje koffiedik kijken, linksom of rechtsom is het de intentie van AM om er aan te verdienen.
De prijzen kunnen nooit omhoog gaan denk ik want die zitten al tegen het dak.

Ik hoop stiekem 4G zonder datalimiet van 250 mb maar dat zal wel ijdele hoop zijn.
De nieuwe alles in 1 mobiele abonnementen van KPN hebben alweer onbeperkte data. Na je bundel gaat alleen je snelheid flink omlaag. En je betaalt er fors voor.
KPN en dochtermaatschappijen zijn over het algemeen zo duur, dat deze al lange tijd niet meer serieus mee spelen op de consumentenmarkt. Ook zakelijk is het geloof ik vrij prijzig en voor de meesten niet het overwegen waard.

Dus kan hooguit een voordeel zijn, als er iemand aan het roer komt die wel de concurrentie aan gaat op de Nederlandse markt.
Ik vind 15 euro niet duur voor 300 minuten, 100 sms en 500MB. Ik zal wel een slaper zijn en het kan vast veeeeeeel goedkoper bij de concurrent. Maar ik blijf het niet duur vinden.
Nee, is wel duur. 1000 minuten, 400 SMS en 2GB per maand kost hier in Italië bij zowel TIM (Telecom Italia) en Vodafone ¤ 10. En ga je over de 2GB heen? Geen probleem, je betaald niets extra's echter je snelheid is max 32KB/s.

Ok, zijn 2 verschillende landen maar zo zie je maar: het kŕn wel goedkoper.
Want een onzinvergelijking. Een Italiaanse provider is natuurlijk geen concurrent van KPN. Om te kunnen zeggen of KPN te duur is voor de consumentenmarkt moet je hun prijzen vergelijken met Vodafone, T-mobile en andere Nederlandse providers. Niet met een provider aan de andere kan van Europa.
En dan nog is het heel typisch Nederlands om enkel prijs vs minuten mee te nemen. Ik bedoel dat niet flauw, maar er zijn natuurlijk ook nog andere zaken als helpdesk, service, belkwaliteit, dekking, nieuwste technieken, etc.

Meeste Nederlanders zullen echter niet bereid zijn 10 euro meer te betalen voor dezelfde belminuten/data/etc. Het sterotiep van de zuinige Nederlander of meer positief gesteld handelaar Nederland is niet helemaal onzin in internationaal opzicht. Je ziet soort gelijke zaken ook in andere bedrijfstakken.

Ik heb het al vaker gezegd, maar Nederland is een land waar men concureert op prijs. Dat zorgt ervoor dat Nederland nog steeds ondanks de recente prijsstijgingen in de onderste helft zit qua prijzen van de volwassen telecommarkten in Europa. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen.
De keerzijde is dat Nederland traag is met de uitrol van nieuwe technieken (visual voicemail, LTE, DC-HSDPA) en ondanks dat Nederland een postzegel is op de landkaart nog niets eens landelijke telecomdekking heeft met oude technieken (HSPA/HSPA+, EDGE, etc)

Om te vergelijken moet je dus dat soort zaken ook meenemen. Wellicht krijg je elders meer belminuten/data/etc, maar wat voor data en belminuten krijg je voor een bepaald bedrag?
Vergeet niet dat KPN vaak niet goedkoper mag zijn.. Dit komt doordat ze een te groot markt aandeel hebben. de OPTA er boven op.
Als je kijkt naar Hi (dochterbedrijf van KPN) dan kun je daar juist heel mooi gebruik maken van 4g met 4000MB internet, gratis sms en een minimaal hoeveelheid bel minuten en dan kom je op 35 euro ongeveer. Dan kun je ook nog eens een euro of 5 studenten korting krijgen en zie hier. voor 30 euro het beste internet abbo voor de tweaker... het is inderdaad wel een stuk meer dan 10 - 15 euro in de maand maar je hebt dan razendsnel internet en een enorme hoop MB's...

Bron: http://shop.www.hi.nl/hi/...art_id=AHSSMS24B1&
Ik weet verder weinig van de intenties van Carlos Slim, maar een overname van KPN zou voor ons als consument misschien nog niet eens zo slecht zijn.

Door de verkoop van E-plus is KPN een aardig hapje om te worden overgenomen. Je moet er echter niet aan denken dat Vodafone/T-Mobile een poging gaat wagen KPN in te lijven. Want ik vraag me af of de AFM (of hoe die 'nieuwe' toezichthouder ook heet) wel mans genoeg is daar een stokje voor te steken.

We weten allemaal wat er gebeurde met het prijsniveau toen we in Nederland van 5 aanbieders naar 3 gingen. Als het er twee worden, is dat de zoveelste knauw voor de concurrentie, met alle gevolgen van dien. Als Slim KPN inlijft, blijven er in ieder geval 3 spelers in Nederland.
We moeten ons niet blindstaren op het aantal aanbieders. Met 3 ligt dat gezien de marktomvang en het aantal wat er is in de ons omringende landen gewoon hoog. Het kan ook zijn dat er voor 5 aanbieders geen plaats was en de markt eigenlijk ook te klein is voor 3 rendabele telco's en daarom het prijsniveau zo hoog ligt.
Zelfs met de huidige prijzen draaien de Nederlandse telco's niet best, dus erg veel hoop zou ik niet hebben op lagere prijzen.
Bij de eerste frequentieveiling/gunning was er al bekend dat er plaats is voor 3 partijen in Nederland. Er zijn toch in totaal 5 providers gekomen, die uiteindelijk tot de huidige 3 zijn gefuseerd.

Vergeet niet dat we nu in Nederland 3 netwerken 'up & running' houden, als er 1 of 2 partijen bij komen, dan moeten die netwerken ook betaald worden... door de consument. Als we naar KPN kijken in 2012 hebben ze het over, grof gezegd, een miljard aan kosten voor hun mobiele netwerk. Dus stel dat we er 1 concurrent bij krijgen, dan moet er een 'extra' miljard verdient worden om de extra masten, antennes, opstelpunten, monteurs, servers en rest van het bedrijf in de lucht te houden.

Let op! Dit zijn dus geen winsten, dure auto's en panden, maar echt kosten om te zorgen dat je kunt bellen. Je kunt niet bezuinigen, want minder masten is minder ontvangst, minder vervanging is geen 4G of langzamer 3G, minder backbone is tragere verbindingen en datalimieten en minder monteurs is storingen en geen reactie bij klachten of je krijg regionale spelers met alleen dekking in een stad en daarbuiten is 'buitenland'.

Nog even een simpele rekensom:
3 netwerken, 1 Miljard per stuk, 16 miljoen mensen: ~¤190 per jaar per persoon
4 netwerken, 1 Miljard per stuk, 16 miljoen mensen: ~¤250 per jaar per persoon
5 netwerken, 1 Miljard per stuk, 16 miljoen mensen: ~¤310 per jaar per persoon

Aangezien de Telco's geen olie oppompen of op andere manier geld kunnen 'maken' zullen alle kosten op ons (consument) worden afgewenteld. Meer netwerken betekent (op een gegeven moment) lagere winsten (=minder geld voor upgrades/verbeteringen) en hogere prijzen... hoe tegendraads dat ook klinkt.
Of het optimum bij 3,4 of 10 ligt, ik weet het niet, maar om te roepen dat meer providers voor lagere prijzen zorgt... misschien bij 4, maar ik denk dat bij 5 de prijs alweer omhoog gaat en bij 6 weet ik het zeker, want er is geen provider die meer dan 50% winst draait.
Vergeet niet dat we nu in Nederland 3 netwerken 'up & running' houden, als er 1 of 2 partijen bij komen, dan moeten die netwerken ook betaald worden... door de consument.
[...]
Aangezien de Telco's geen olie oppompen of op andere manier geld kunnen 'maken' zullen alle kosten op ons (consument) worden afgewenteld. Meer netwerken betekent (op een gegeven moment) lagere winsten (=minder geld voor upgrades/verbeteringen) en hogere prijzen... hoe tegendraads dat ook klinkt.
Juist, want samenwerken om één groot, universeel netwerk te hebben dat doen de telco's niet. Het is echt niet efficiënt om overal 3 masten neer te zetten die hetzelfde werk doen. De consument betaald dat inderdaad allemaal. Zolang mensen bereid zijn en blijven om veel geld te betalen om altijd mobiel bereikbaar te zijn, zal dat ook wel niet veranderen.
Hoe wil je nog concurreren als er slechts 1 netwerk zou zijn? Als t-mo bij mij slechte dekking geeft kan ik naar kpn of voda. Dat zou balen zijn als er slechts 1 is en die ook nog eens erg zwak is in jouw regio.
Het is echt niet efficiënt om overal 3 masten neer te zetten die hetzelfde werk doen.

Masten is maar een heel klein deel van het 'netwerk'.

Sterker nog, de fysieke masten worden heel vaak al gedeeld, of qua onderhoud/aanleg/etc uitbesteed aan specialistische bedrijven die ook de 'andere twee' als klant hebben. Ik weet niet of dat in Nederland ook zo is, maar in buitenlanden zijn die masten soms zelfs eigendom van die bedrijven en worden enkel geleased door de telecomboeren.

De vergelijking met het energienetwerk is te simpel. Juist een groot deel van differentiatie in technieken, kwaliteit, etc zit in de netwerken.

Bovendien als er een netwerk is, wordt de concurentie helemaal een concurentie op prijs. Wellicht nog lagere prijzen, maar je kunt dan zaken als snelle 4G uitrol etc op je buik schrijven.

En nog geen paar maanden gelden waren Vodafone klanten nog boos toen Vodafone een storingtje had. Als we één netwerk hadden, waren de klanten van die andere twee ook boos geweest.
Als je kijkt naar de wereld om ons heen;

Noord Amerika, 3 grote landelijke aanbieders.
Canada, 3 grote landelijke aanbieders
Zuid Amerika, 3 grote continentale aanbieders
India, 3 grote landelijke aanbieders
Japan, 3 grote landelijke aanbieders
Australië, 3 grote landelijke aanbieders

Europa, 3 grote aanbieders per land

In de toekomst zal dit zich gaan aanpassen naar 3 grote continentale aanbieders over (een groot deel van) Europa.
Want individueel zijn de meeste Europeese landen te klein om het huidige aanbod van aanbieders per land vast te houden in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door cHoc op 29 juli 2013 13:52]

Noord Amerika heeft er 4 :)

maar andersom:

China - 3
Zuid-Korea - 3

En in de VS zijn die twee kleinste landelijke momenteel in een gevecht tot de commerciele-dood, dus ook daar lijkt het een uitzondering die jouw 3-regel bevestigd. O-)
3 netwerken, 1 Miljard per stuk, 16 miljoen mensen: ~¤190 per jaar per persoon
4 netwerken, 1 Miljard per stuk, 16 miljoen mensen: ~¤250 per jaar per persoon
5 netwerken, 1 Miljard per stuk, 16 miljoen mensen: ~¤310 per jaar per persoon
Zo werkt het uiteraard niet, netwerken schalen wel degelijk met het aantal gebruikers en je kan locaties (=kosten) met elkaar delen.
Ik weet verder weinig van de intenties van Carlos Slim, maar een overname van KPN zou voor ons als consument misschien nog niet eens zo slecht zijn.
Het is wel bekend hoe de intenties van Slim uitpakken in Mexico: monopolie op de telefonie markt, hoogste tarieven ter wereld.
Ik snap ook niet waarom hij niet gewoon alle 4G frequenties opgekocht had, of mag dat niet ofzo?
Apple/Microsoft/Google/Yahoo/Facebook hadden dat ook kunnen doen, of zijn er bepaalde eisen aan wie er op frequenties mogen bieden?
Als men alle top frequenties opkoopt moet een provider wel mee gaan in een overname, anders is het failliet en wordt het dan overgekocht.

Ik vind het jammer dat het niet zo gegaan is, laat maar klappen die mobiele data markt, we leven al jaren in het verleden het is te zielig voor woorden.
Wie die frequenties koopt heeft ook een 4G netwerk aanleg verplichting. Dus koop je de frequenties dan wordt je vanzelf telco of krijg je flinke boete gelden.
8,1 miljard voor E-Plus is peanuts, KPN heeft E-Plus destijds voor 20 miljard gekocht. Slim koopt heel KPN en verkoopt het aan At&T voor het dubbele, minimaal 40 miljard. Mark my words

Trouwens, dat heeft Eelcootje slim bekeken, een gouden greep.

Feitelijk is het ook oud nieuws, want de voorgenomen verkoop had al de opzegging van de ovk tussen KPN en AM in de clausule, alleen de "anaalisten" drukken de koersen door onzekerheid omlaag om alle stukjes goedkoop binnen te harken totdat er een overnamebod komt
Waarom koopt AT&T het dan niet direct zelf?

40 miljard lijkt me ook nogal optimistisch, 8x boekwaarde en 4x marktwaarde? Als dat hem lukt is hij een held.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 juli 2013 11:41]

Inderdaad.

Hoeveel had hij betaald voor zijn huidige 30%? Omgerekend naar 100% is heel KPN dus maar iets van 10 a 15 miljard waard.

En als je bedenkt dat er waarschijnlijk veel meer afgeschreven moet worden op de boekwaarde van KPN is dat zelfs nog duur.
Ik denk dat Slim nog druk bezig is om het benodigde geld bij elkaar te zoeken.

Wat mij het meeste waarschijnlijke lijkt: bij de bava stemmen ze tegen en proberen de verkoop tegen te houden (geen idee of dat lukt of niet). Daarnaast gaan ze haastig op zoek naar partners voor een overname om het roer om te gooien.

Leuk dat deze overname geld oplevert, maar ze stappen uit de Europese markt en focussen zich op de Nederlandse markt waarin ze het steeds slechter doen. Over enkele jaren is een EU brede provider mogelijk en lopen ze gigantisch achter. Ik denk dat de kans reeël is dat ze dan ook de NL mobiele tak verkopen.
Ah het grote Europese (telecom)pokerspel is langzaam maar zeker naar de eindfase aan het bewegen. Vanuit Europa is de EU bezig integratie te krijgen voor een 'Europees' telecomnetwerk en vanuit de markt zie je ook dat er een paar grote partijen/machtsblokken hard aan de boom aan het schudden zijn om uiteindelijk de markt netjes te verdelen.

Mijn persoonlijke korte termijn verwachting/voorspelling (3-5 jaar):
AT&T/America Movil, Vodaphone, Tmobile, Telefonica, (wellicht nog een extern Japans of Russich consortium) verdelen de buit/marktaandeel. Integratie van netwerken & onderhoud (ipv van al deze seperate netwerkjes naast elkaar op landelijk niveau). Maak je maar op voor een behoorlijke consolidatie slag dmv fusies en overnames, dit gaat zeker niet blijven bij KPN (kpn is maar regionaal klein spelertjes voor Benelux, echter E-plus is entry ticket Duitsland). Zijn we ook gelijk af van al die aparte frequentie veilingen, gewoon op Europees niveau met uniforme prijsstelling volgens Europese regelgeving.
Voor iemand die Vodafone niet correct kan spellen pretendeer je wel veel telecom-visie te hebben :-)
Change is the only constant... misschien is er wel geen werkelijk eindspel...
Waar zit France Telecom/Orange volgens jou?
Al dat overheidsgeld wat in dat bedrijf zat, onze hele infrastructuur in Mexicaanse handen, moet niet gekker worden..
Eens met Pim Fortuyn, lees op pag. 125 PTT's infrastructuur is opgebouwd door belastiginggeld. Dat verkoop je niet aan een Mexicaan :(
En dat belastinggeld heeft de staat gewoon teruggehaald door haar aandelen KPN te verkopen. De staat wist dat KPN in Europees perspectief niet veel toekomst had.
Wanneer stopt de EU deze uitverkoop nu 's? Al dat eu-kapitaal wordt gewoon weggezogen - en wij betalen dat af, met ons eigenste zuurverdiende geld!
Kolonialisme met geleend geld is dit.
De hoeksteen van de volgende hypercrisis - zeker weten.
Ik moet zeggen dat ik het eens ben met je. Europese samenwerking is een mooi iets, maar de uitverkoop van de publieke sector is afschuwelijk. De EU heeft als blinde ideologie dat alles qua publieke diensten geliberaliseerd moet worden. Ik vraag me af of dit werkelijk het beste is voor Europa en haar inwoners.
(Sowieso staren we ons kapot op ideologiën die door een handjevol filosofen/economen ooit eens zijn bedacht, waar later wat met de kaasschaaf overheen is gegaan; maar dat is een ander verhaal)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013