Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 235, views: 37.282 •

Volgens Nokia doet Microsoft niet genoeg om zijn Windows Phone-besturingssysteem aantrekkelijk te maken. Doordat populaire apps niet snel genoeg voor het mobiele OS verschijnen hebben gebruikers weinig reden om over te stappen, aldus de Finse fabrikant.

Nokia's uitspraken werden gedaan bij monde van topman Bryan Biniak, die vice president bij het Finse bedrijf is, in een gesprek met International Business Times. Volgens Biniak zijn Microsoft en Nokia weliswaar partners, maar hebben de beide bedrijven een andere instelling als het aankomt op de bedrijfsvoering voor de mobiele markt. Zo beschuldigt de topman Microsoft ervan dat het niet snel genoeg reageert op de veranderingen in de smartphonemarkt, waardoor populaire apps te laat verschijnen voor het Windows Phone-besturingssysteem.

Volgens Biniak probeert zijn bedrijf Microsoft aan te sporen om sneller populaire apps beschikbaar te maken voor Windows Phone. Dat doet het bedrijf omdat de verkopen van Lumia-telefoons lijdt onder het gebrek aan apps. "Het gaat niet alleen om de hardware, het gaat om de tools die beschikbaar zijn op de hardware. Je kan geen telefoon verkopen zonder apps", aldus Biniak.

Alhoewel het gebrek aan apps een veelgehoorde klacht is van het Windows Phone-besturingssysteem is het opvallend dat Biniak zich zo openlijk uitspreekt over zijn partner. Nokia heeft zich enige tijd geleden volledig gericht op Windows Phone-toestellen en krijgt daarvoor elk kwartaal vele miljoenen dollars van partner Microsoft.

Begin mei waren er ongeveer 145.000 apps te vinden in de applicatiewinkel voor Windows Phone, aanzienlijk minder dan de concurrerende applicatiewinkels van Apple en Google, die elk rond de miljoen apps bevatten. Om de ontwikkeling van apps voor Windows Phone te stimuleren zou Microsoft sommige ontwikkelaars 100.000 dollar per app betalen.

Reacties (235)

Reactiefilter:-12350210+1141+217+32
Idd een non-excuus het heeft Android ook niet tegengehouden om groot te worden. Het is daar de laatste tijd iets beter geworden maar de beste apps verschijnen meestal toch maanden later dan op iOS als ze uberhaupt al verschijnen op een ander platform.

[Reactie gewijzigd door olapola op 27 juli 2013 16:44]

Dit is allang niet meer zo... Het is zelfs vaak zo dat Android eerder is..

[Reactie gewijzigd door Brummetje op 27 juli 2013 15:04]

Dat is nog altijd zo! Welke goede app verscheen er eerst op Android? Ik denk dat je er zelfs geen 2 kan noemen die maanden of zelfs jaren na Android op iOS verscheen. Terwijl ik er direct een pak kan opnoemen die nog steeds niet verschenen zijn op Android. Bvb Tweetbot, Day One, Djay, Figure, Paper, Traktor, Articles, ... zo kan ik nog wel een uur doorgaan en dan heb ik het nog niet eens over games. De meeste hebben daarvan wel een Android kloon gekregen maar de meeste van die klonen komen zelfs nog niet in de buurt van het origineel.

Moet ik ook nog een lijstje maken van de apps die er maanden of zelfs jaren over deden voor ze op Android verschenen?

Veel ontwikkelaars wagen zich nog steeds niet aan Android vanwege 2 redenen. Het is voor een kleine ontwikkelaar moeilijk om deftige support te bieden op Android vanwege de fragmentatie van platform en er valt weinig geld te verdienen op Android voor ontwikkelaars.

Het is ondertussen wel verbeterd dat geef ik wel toe. Als een ontwikkelaar zich ook op Android richt dan duurt het geen jaren meer maar hoogstens maanden zoals we met Vine zagen. Maar ook daar zal dit jaar weer verandering in komen met de komst van iOS7. iOS7 is zo drastisch veranderd dat het ook de app markt door elkaar zal schudden. Alle tijd die er in Apps wordt gestoken door ontwikkelaars die beide platformen ondersteunen gaat nu naar iOS7 omdat iOS7 nieuwe mogelijkheden biedt voor app ontwikkelaars. We gaan dus weer een hele rits van nieuwe apps zien verschijnen en natuurlijk updates voor bestaande apps want wie zijn app niet aan iOS7 aanpast zal zijn klanten richting een concurrent zien verdwijnen die wel zorgt dat zijn app optimaal gebruik maken van iOS7. Dit jaar wordt dus wederom zo'n tijdperk waarin je apps voor Android zal zien verloederen wegens geen tijd voor support en updates.

[Reactie gewijzigd door olapola op 27 juli 2013 16:45]

Niet verschenen op iOS (al zou ik die hťťťl graag willen):

SMS Backup+

VLC is gelukkig terug beschikbaar na lang weggeweest te zijn.
Ik ken sms backup+ niet maar de iPhone backupt toch al naar iCloud of via wifi naar iTunes? Toen ik een nieuwe iPhone had kreeg ik mijn oude sms'jes automatisch terug.
zal wel een reden zijn dat het niet verschijnt voor iOS. SMS wordt sowieso gebackupt. Ofwel via iTunes ofwel via iCloud.

En VLC verscheen al in 2010 op iOS, momenteel is deze nog steeds in beta op Android. ;)
Gelukkig heb ik geen VLC player nodig op mijn android tablet. Deze ondersteund gewoon mkv etc en subtitles.
Hier waar ik van de zaak met mijn vakantie een ipad3 mocht lenen, daar was ik inderdaad opzoek naar mediaplayer als vlc, uiteindelijk was het volgens mij iets van streameXtreme ofzo geworden, omdat je ook niet zo 1,2,3 films op een ipad kan zetten.

Daarbij vind ik dit een goede uitspraak van Nokia, en staat uiteraard los van de miljoenen die ze van MS krijgen. Ze willen gewoon graag toestellen verkopen, en daar zijn app ontwikkelaars inderdaad voor nodig.
Het lijkt ergens wel alsof heel dat WP een proefconcept is waar ze zelf nog niet helemaal in geloven.

Ik ben benieuwd naar de reactie van MS op dit bericht van Nokia, hopelijk zet tweakers dat ook hier in het nieuws.
Ik snap gewoon niet de reden waarom ze niet gewoon Samsung's strategie pakken.

Van alles uitproberen en het beste pakken... Android pakte voor Samsung het beste uit de bus.

Ik zie genoeg markt voor Nokia toestellen met Android erop. Enkel maakt deze comment altijd heel veel WP fanboys boos omdat ze enkel willen dat Nokia WP mobieltjes maken. Het gaat ze 0% om Nokia zelf. Het gaat ze om WP.

En Nokia moet ook aan zichzelf denken. Als ze nou ten onder gaan omdat ze altijd vasthouden aan WP... dat maakt WP fans niks uit.... Terwijl ze misschien wel zeer succesvol zouden geweest met Android.

Ik denk juist dat veel WP fans dan de harde waarheid voor hun neus krijgen dat de Android Nokia telefoons veel beter zullen verkopen. Dit is namelijk een zeer aan te nemen scenario.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 28 juli 2013 22:12]

Er ook een rits apps die niet voor ios bestaan... wat is daar dan het sprookje achter?

Een ontwikkelaar die trouwens apps op beide platformen heeft, en maar aan 1 platform tegelijk werkt, noemen we trouwens een slechte ontwikkelaar, die gaan na een tijdje meestal wel uit de markt ;-). zoiets noemt marktwerking. (weliswaar wishfull thinking, maar toch :+ )

Alsook, als een ontwikkelaar naar de markt kijkt, en de dalende verkopen van een bepaald platform, zou ie beter zorgen dat ie mee is met die trend ipv een nieuw os op datzelfde platform met de dalende verkoopstrend. Zeker als je alles of een deel dient te herontwikkelen.


Als er al een reden is voor een ontwikkelaar om niet voor android te gaan, denk ik eerder dat het gaat om piraterij en gemiste inkomsten (de inkomsten uit android liggen een pak lager dan die van ios). en dan inderdaad de fragmentatie die je al aanhaalde. maar die wel minder en minder een reden blijkt te zijn voor dit onevenwicht.
quote: 2012
AppBrain, one of the best websites for finding great Android apps, tabulates the number of apps currently in the Google Play Store. At the time of writing this article, the website claims that there were just over 430,000 apps in total at the time of this articles creation. Furthermore, over 311,000 of those apps were free. That translates into about 72% of all of Google Play apps being free. On the other hand, 148apps claims that the App Store currently has over 615,000 apps. The average price of an app in the App Store will run you $2.02. Finally, only 287,000 apps (46%) were free. - See more at: http://www.androidauthori...566/#sthash.w9VDHNbW.dpuf
quote: 2012
The most frustration for developers on the Android platform has come from one evil word, which is fragmentation. As noted in the image above, thanks to The Next Web, iOS versions are adopted much faster and in far higher numbers than any recent version of Android. Ice Cream Sandwich, however, still has not passed the 3% mark of all Android devices.

Furthermore, according to GigaOm, 45% of iPhone and iPod Touch users purchased at least one paid app every month. Only 19% of Android users bought a paid app every month. In addition, iOS users almost double Android users in the total number of apps downloaded per month.
- See more at: http://www.androidauthori...566/#sthash.w9VDHNbW.dpuf
Maar dit gaan over microsoft, en daar lijkt de markt me een pak minder versplinterd, gewoon nog een tijdje wachten, en die markt holt wel mee met de andere (iets of wat toch). zeker als je naar de stijgende lijn kijkt van die verkopen.

[Reactie gewijzigd door white modder op 27 juli 2013 18:19]

Een ontwikkelaar die trouwens apps op beide platformen heeft, en maar aan 1 platform tegelijk werkt, noemen we trouwens een slechte ontwikkelaar,
Dat is wel heel kort door de bocht; als je als enkel persoon of klein team (tot 10 man) een leuk idee hebt dan begin je toch echt op maar 1 platform. Dat daarna een port naar een ander platform komt is mogelijk, maar kan een tijd duren ALS die er al komt.

Daarnaast kan het ook zo zijn dat een bedrijf een app eerst maakt voor zijn eigen klanten of werknemers (die bijv. dmv interne bedrijfsvoering alleen iOS gebruiken), en pas later beschikbaar maakt voor een ander OS. (WP of Android)

Een app ontwikkelen is niet gratis.
heb ik ook niet gezegd, ik heb gezegd, een ontwikkelaar die apps heeft voor beide platforms...
Dalende verkoopstrend? iPhone verkopen blijven stijgen. Er komen dus nog steeds meer iOS gebruikers bij. Het marktaandeel daarentegen daalt wel maar wat doe je als ontwikkelaar nu het best? Stoppen met ontwikkelen voor een platform dat nog steeds groeit en waar de meeste gebruikers wel betalen voor apps of ontwikkelen voor een platform dat het grootste marktaandeel heeft maar waar gebruikers amper iets kopen?

Als ontwikkelaar kan je best gaan waar het geld zit ook al betekend dat dat je niet voor het grootste marktaandeel kiest. Vergelijk het met Apple zelf. Kiezen voor het kleinste marktaandeel maar wel met de grootste zak geld gaan lopen.
Oneens. Zelfs in een markt waarin iOS een minderheid is, is het zinnig als ontwikkelaar om toch op iOS te beginnen, en niet op Android.

Voor iOS ontwikkelen is goedkoper en makkelijker. Je hebt dus sneller een testtuin. Slaat je app niet aan, dan ben je goedkoop klaar. Het had dan op Android ook niet gelukt. Slaat je app wel aan op iOS, dan kun je alsnog ook voor Android ontwikkelen.
Torque :) . Voor iedereen die OBD II wil uitlezen, niet te krijgen op iOS.
Ik gebruik torque regelmatig. Heb nog nooit root nodig gehad. Realtime uitlezen, errors bekijken, errors clearen, alles werkt zonder root hoor...
Alles wat met filemanagement en bluetooth file transfer te maken heeft.. ..
Je bedoelt zeker de seriŽle protocol van de bluetooth stack.
superuser, supersu, etc.

Per definitie alle apps waarmee je de gebruikservaring echt kunt aanpassen, dat zijn er ontzettend veel! Wat dacht je van Debian draaien?
Bvb Tweetbot, Day One, Djay, Figure, Paper, Traktor, Articles
Je zal vast wel een paar pareltjes van IOS benoemen.... maar het klinkt niet als iets dat ik zou missen... Ik hoor tenslotte niemand roepen "heb jij Djay of Paper".... En anders zal er vast wel een vergelijkbaar alternatief te vinden zijn op de andere besturingsystemen...
Het zijn idd pareltjes van iOS. En ik snap best dat je ze niet zal kennen maar het zijn wel net die apps die als ze op Android verschijnen je direct aan je vrienden laat zien. "Heb je deze al" en "deze moet je echt hebben". Vergelijk het met Angry Birds, Instagram en Flipboard. Er waren reeds alternatieven voor deze apps op Android maar vanaf deze apps op Android verschenen was het gejuich in de Android community oorverdovend. ;)

Tuurlijk is er voor elk van deze app een alternatief op Android, maar net als de alternatieven voor deze apps op iOS komen ze totaal niet in de buurt van het origineel. Het zijn gewoon goede ontwikkelaars met een goed idee die het ook perfect weten uit te werken en door te focussen op ťťn platform de kwaliteit van hun apps kunnen blijven garanderen.
Alternatieve browsers?
Ingress en alles wat google zelf maakt, komt eerst op android en dan op ios. Gmail, google maps, ingress dus en whatnot.

Maar da's op zich logisch.

ontopic: ik vermoed ook dat windows mobile niet lekker verkoopt omdat Metro gewoon niet aantrekkelijk is om mee te werken.
Er wordt dan ook meer geld verdiend aan iOS apps dan aan Android apps. Logisch dat ontwikkelaars eerder op iOS beschikbaar willen zijn.
Kijk naar het marktaandeel van IOS en Android. Toch weet android dan tig keer meer marktaandeel te pakken terwijl apps er later zouden uitkomen dan op ios.

Als je het zo bekijkt is dit nokia argument dus van tafel.

Waar het waarschijnlijk werkelijk om gaat is dat nokia meer wil verkopen maar dat nog niet echt lukt. Men zoekt nu een reden van buitenaf waardoor dat komt.

Nokia heeft zelf voor MS gekozen en W8 en kan zelf ook app makers benaderen als ze dat willen. Niet zeuren en zelf actie ondernemen lijkt me.
Het aantal apps voor Android is minder dan voor iOS, maar er zijn er wel genoeg.
Ook de kwaliteit van apps is soms minder bijv. Whatsapp.

En daar komt nog bij dat WP8 niet voldoet aan een aantal verwachtingen die mensen hebben, zoals pinch to zoom.
ik gebruik al een tweetal jaren give or take windows phone en eigenlijk snap ik het gebrek aan succes niet.

Mijn nokia heb ik momenteel gesloopt (ja,ja, het kan toch hoor ;) ), waardoor ik mijn backup androidtelefoon moet gebruiken even en wat me opvalt is dat android nog altijd en hoog knutselgehalte heeft. Bij apple ios miste ik dan weer veel zaken om een "compleet" gevoel te krijgen.

De nokia lumia reeks is erg sterk al vanaf dat je hem opstart, alles is netjes weggewerkt voor je basic handelingen en ik heb uiteindelijk nauwelijks apps erbij geinstalleerd. Ik vind het een erg sterk platform, mits je een beetje aan de doelgroep voldoet denk ik ook (ik zit tegenwoordig gewoon op het niveau dat ik geen tijd in mijn telefoon wil steken, ding moet het gewoon doen, that's it).

Ik vraag me ook af of het aantal apps in je market zo belangrijk is, het bijft me als marketing aandoen. Als je ziet hoeveel zooi ertussen zit, de enige bijdrage van veel van die dingen is +1 bij aantal apps beschikbaar, niets meer.
Kijk eens naar de screenshots van whatsapp op iOS:
https://itunes.apple.com/...essenger/id310633997?mt=8

En kijk nu naar de screenshots van whatsapp op Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.whatsapp

Dan zie je toch duidelijk dat die van Android er stukken beter uit ziet met hun Holo UI standaardisatie ?

Kwaliteit van de apps op Android die gebruik maken van de Holo UI en gebruik maken van de design principles zijn zeer hoog. Neem ook een kijkje op de website die daar helemaal over gaat en de gedachte gang erachter. Het zal stukken duidelijker worden.
http://developer.android.com/design/index.html
Waar het waarschijnlijk werkelijk om gaat is dat nokia meer wil verkopen maar dat nog niet echt lukt. Men zoekt nu een reden van buitenaf waardoor dat komt.
Nokia heeft zelf voor MS gekozen en W8 en kan zelf ook app makers benaderen als ze dat willen. Niet zeuren en zelf actie ondernemen lijkt me.
Het lijkt me niet meer dan correct dat apps ontwikkeling stimuleren vanuit Microsoft moet komen, aangezien Microsoft de apps store en de hele app development beheert.

Maar het lijkt me ook dat het Nokia ernst is. Vanwege het app tekort hebben ze namelijk zelf aardig wat must-have apps uitgebracht - zoals gratis offline navigatie, een soort Instagram-kloon, etc.. Andere fabrikanten doen dit absoluut niet of nauwelijks.
Dit geeft allemaal aan dat Nokia wel degelijk zelf al veel actie onderneemt, en niet alleen maar achterover leunt en voor het gemak met het vingertje wijst.
Ik merk dat ik met mijn Nokia Lumia 920 veel minder behoefte heb aan 3rd party apps. Websites zoals bijvoorbeeld tweakera.net draaien heerlijk in de brouwser (gewoon desktop modus), navigatie is veel beter dan bij Android, de camera app is al goed etc. Bijna alles wat ik nodig heb zit al in WP8, en anders komt het met de update. FB doe ik in de browser en werkt ook prima. Wat wel jammer is is dat Spotify en WA nog niet optimaal werken.

ik stond versteld hoe snel ik WP8 ben gaan waarderen. Het is snel en intuÔtief. En mensen in mijn omgeving zie je nu ook een overstap overwegen.
Wat is het probleem met whatsapp en WP8, iedereen klaagt er over, maar op mijn nokia 920 heb ik er nooit problemen mee. Mist hij functies ofzo?want heb geen ervaring met WA op andere platformen
WhatsApp was ontzettend traag op WP8, met als uitzondering de high ends, zoals de L920. Met de meest recente updates van WA van afgelopen weken is het als het goed is overal weer vloeiend. Op mijn L920 sowieso ;-)
Ik heb dezelfde ervaring. Eerst ook android en ios gehad. Nu lumia 920. Wat een supermobiel en ik mis geen een app. Wat heb je aan 200 nieuws apps of 100 camera apps als de belangrijkste 3 in de market zitten
Is een beetje een non-argument :) De app-stores zagen er toen ook heel anders uit dan nu, en een inhaal manveuver was toen nog haalbaar.

On-topic: ik zit sinds enkele weken op android (gsm van het werk gekregen, had voorheen WP7.5). En ook al mis ik WP nog wel (gebruiksgemak staat echt op hoger niveau) de app-store van android staat inderdaad toch mijlen verder dan die van WP:
- WP heeft inderdaad de meest essentiele apps wel zoals facebook, linkedin etc, maar je merkt wel dat er meer aandacht wordt besteed aan de android/ios versies.
- de meer specifiekere apps zoals apps van bepaalde winkels of festivals etc ontbreken totaal.
En waarom zou een inhaal maneuver vandaag niet meer mogelijk zijn voor Windows? Vorig jaar was de Android store ook nog een lachertje. En persoonlijk vind ik dat vandaag nog steeds. Volume is er wel maar qua kwaliteit is de Android store er ook nog steeds niet. Er is nog steeds ruimte voor een deftige WP store maar dan zal Windows een grotere usebase moeten bereiken net zoals Android al groter was dan iOS nog voor de eerste echte kwaliteitsapps van iOS kwamen overgewaaid.

Windows heeft zelfs een streepje voor op Android omdat het van Windows wel een winstgevend platform voor ontwikkelaars kan maken.
Windows heeft zelfs een streepje voor op Android omdat het van Windows wel een winstgevend platform voor ontwikkelaars kan maken.
Aanname... uit je duim gezogen onzin. Heb je een glazen bol?
Het gebrek aan een goede whatsapp app is het grootste probleem voor Windows phone op dit moment. Het lijkt me goed als Microsoft of Nokia daar wat aan gaan doen in samenwerking met Whatsapp.
Huh? WA werkt prima sinds de laatste updates. Af en toe komt de boel wat laat aan, maar dat komt denk ik deels door het slechte bereik dat ik op dat moment heb.

Ik zou op dit moment geen app kunnen bedenken die ik mis. Zelfs mijn tv besturen gaat moeiteloos.

Edit: Flash zou ik graag hebben, maar dat is geen app. Zolang niet alle sites daarvan afgestapt zijn, zoals de BBC, is het gewoon noodzakelijk.

[Reactie gewijzigd door ADQ op 27 juli 2013 13:04]

Dat laat aankomen van berichten heb ik ook op mijn Android toestel, eigenlijk verbaas ik mij daar niet over, aangezien ik niets anders gewend ben van Whatsapp.
Ik mis een officiele Sonos app.. daarom wil ik nog niet overstappen.
Er is wel een third party app, genaamd phonos, waarmee de sonos apparaten bestuurd kunnen worden. Werkt prima met de sonos soundbar en ik neem aan ook met de andere sonos apparatuur.
Whatsapp werkt redelijk sinds de laatste update maar het is nog steeds niet waar het zou kunnen zijn. De interface vind ik bijvoorbeeld erg lelijk. Dit ligt niet aan de metro design stijl maar aan Whatsapp want de metro interface betekend niet kaal en zwart (of wit als je telefoon op licht staat) maar strak en minimalistisch maar wel dynamisch. Ik neem als voorbeeld de nos app, metro maar toch heel goed ontworpen en Super in het gebruik. Whatsapp gebruikt het nu wel een beetje maar op hun eigen manier die niet goed uitpakt. Het is ook heel irritant dat hij al je contacten uit je People hub mee pakt. Ik hoef niet al mijn facebook vrienden en twitter volgers op Whatsapp als ik hun nummer toch niet heb en er niks mee kan.

Ik denk dat ze Whatsapp veel meer moeten aanpassen aan de android interface. Data gebruiken ze een witte achtergrond en een paar groene objecten. Als ze dat nou eens combineren met metro hebben ze een app die functioneel is en er goed uitziet voor het platform en in hun eigen design visie. Stukken better dat dat zwarte wat ze nu hebben
TomTom, spellen, youtube om zomaar wat te noemen en natuurlijk alle 'kleine' dingen als folders, ov9292, ns etc.
Daarnaast heb je bij Android veel meer keuze in videoplayers browsers etc.
Nou blijkbaar heb jij geen Windows Phone. Want in de store heb je YouTube app, folder app, 9292app, ns app. En welke games mis jij dan bij Windows Phone??
9292 is wel van 9292. Maar, wat maakt het uit wie een informatie app maakt? Bij een bank-app, ok, maar voor een reisplanner?
Vind Spoorboekje anders stukken fijner dan de NS app op mijn iphone
@SunnieNL

Dan reis jij niet veel met het OV. Afgelopen winter met al die uitgevallen treinen en gewijzigde tijden heb ik heel veel plezier gehad van de NS app, met name omdat hij realtime de vertragingen en uitgevallen treinen laat zien. Zie je voor je overstap direct de alternatieven en op welk spoor ze vertrekken.
Btw YouTube app is van Google en Microsoft samen. Tip voor de volgende keer: research!
Dus een app van een een bedrijf is per definitie beter als de app van datzelfde bedrijf gemaakt in samenwerking met de maker van het OS? Rare logica volg jij, mij lijkt eerder het omgekeerde, maargoed...
Opera Mini heb je toch niet voor WP dacht ik. Dit kan ik niet missen vanwege de datacompressie omdat ik veel browse via mobiele dataverbinding. Dus moest ik een nieuwe telefoon kopen zou dat mij al weerhouden om over te stappen naar WP. Tenzij er andere browsers met datacompressie beschikbaar zijn voor WP, maar dacht het niet.
Helaas, verkeert gedacht: al weer een tijdje biedt Nokia een browser met compressie aan. Ik gebruik hem zelf niet maar ik zou zeggen, probeer het eens :)
http://www.theverge.com/2...browser-app-windows-phone
Ik zie daar in het filmpje toch dat er slechts een databesparing van 78 % is terwijl dat bij Opera Mini toch 85-90 % is. Toch nog een verschil. En of de gebruikservanring even goed is zoals OM(zoals zoomen van tekst en afbeeldingen bijv. wat blijkbaar toch altijd een hekel punt is van browsers) valt ook maar af te wachten. Maar bedankt voor de tip.
Met de opmerking dat dat het alleen voor Nokia-toestellen is en lang niet zo goed werkt.
Wat ik nooit echt begrepen heb zijn apps die vrijwel 1:1 overeenkomen met de desbetreffende website. Kan iemand mij de meerwaarde van een dergelijke 'app' vertellen? Bij een FB\social media app snap ik het nog wel i.v.m updates\notificaties, maar daar houdt het ook op. Kan me nog herinneren dat de FB app destijds vele malen trager was dan gewoon de browser gebruiken, inmiddels geen FB account meer dus weet niet hoe de zaken er nu voor staan.
Ander voorbeeld: de Wikipedia app (Android) is op dit moment inferieur aan de mobiele site, die weer inferieur is aan de desktop site..
De enige app die ik totnutoe ben tegengekomen die wel fijner is dan de betreffende site is de app van IMDB.
waar loopt Android dan achter? er zijn ondertussen misschien wel meer apps voor Android dan op ios. support van ontwikkelaars? verklaar u nader... kan ik ontwikkelaar bellen als iets niet werkt... tis me nooit gelukt bij windows, apple, android of wie dan ook. Ik had ooit nog een support mail gestuurd naar MS toen we iets niet voor elkaar kregen in office maar geen zinnig antwoord terug gekregen.
Je kan het beter rephrasen:

Kijk maar is naar de gebrekkige suppoer VOOR ontwikkelaars VAN android.

Als er iets een grote puinhoop is met ontwikkelen dan is dat het wel. Maar daar heeft de eindgebruiker niks mee te maken natuurlijk. Persoonlijk ben ik van mening dat de Android Development Environment gewoon bar slecht is. Zelf alles in elkaar moeten proppen, losse packages downloaden etc.

Misschien is dat de reden dat sommige apps zo vre-se-lijk zijn...

Just my 2 cents.
Vind de support voor ontwikkelaars helemaal niet slecht. Je wordt niet aan het handje genomen, dat is ook niet nodig want er is uitgebreide documentatie\API reference. Bij twijfel lees je de source code, daar ben je immers programmeur voor.
Als je als programmeur een helpdesk moet bellen dan is het tijd voor een omscholing... Persoonlijk vind ik dat de 'support' van SO onovertroffen is, ongeacht platform.
De (officiele) Android dev. omgeving ben ik ook niet blij mee, voornamelijk omdat ik een enorme schurfthekel aan Eclipse heb! Je kunt ook gewoon je eigen toolchain opzetten gelukkig.
Met betrekking tot het uiterlijk\interface van sommige apps: heb je gelijk in. Reden is natuurlijk de open Play Store. Google is wel goed bezig met UI design guidelines, maar het staat iedereen vrij om dat te negeren uiteraard.

[Reactie gewijzigd door pauluss86 op 27 juli 2013 19:38]

TomTom missen op een Nokia Windows Phone??? Duidelijk nog nooit een Nokia vastgenomen...
Pak eerst eens een Lumia en komt dan terug met die ervaring ;)
Ik geloof er niets van dat je Here Drive (Nokia Drive) echt geprobeerd hebt. Doet niet onder voor TomTom. En de combinatie van Here Drive, Here Maps en Here City Lens gaat *veel verder* dan elke TomTom oplossing.
dat liijkt me onjuist.. de nokia drive app is prima en die gebruik ik ook regelmatig. Net nog 3 weken in buitenland in huurauto. Windows 7.5. Best wel missende features.. POI ontbreken, geen keuze voor alternatieve routes ( snel of korste bijv)
Kaartmaterial is ook niet altijd volledig, ontbrekende wegen die er soms al 100 jaar liggen. Wel mooi dat kaartupdates gratis zijn, maar dan moeten ze wel kompleet zijn. Geen herberekening bij 180 graden de andere kant op..etc..
Kortom, voor een echt naviatiesysteem is er best ruimt eop nokia. Tomtom is daar een stuk beter in. Ieder zijn sterkkte dus.
Navigon, garmin zijn gewoon beschikbaar.
Garmin en Navigon gebruiken beiden kaarten van NAVTEQ. Net als Nokia. Nokia is eigenaar van NAVTEQ.
Het wordt gemist op een WP toestel. Nokia is niet de enige fabrikant van WP toestellen....

Ik ergerde me rot aan de standaard navigatie app op mijn Samsung waarbij ik elke 10 minuten op mijn scherm moest tikken omdat de screensaver erop sprong (was niet aan te passen in WP 7.5). Begin 2012 kwam Navigon eindelijk met een betaalbaar exemplaar die een beetje in de buurt kwam van Sygic (Sygic is overigens nog steeds niet beschikbaar op WP, zelfs op Bada werkt het...).

Het blijft jammer dat er veel grote bedrijven nog steeds niets met WP doen, het os is zeer stabiel, maar qua apps vind ik het eigenlijk ook stabiel, er mogen wel meer populaire apps bij zoals de Nokia topman ook aangeeft (al hoefde dat wat mij betreft niet zo publiekelijk). Als je de top 50 apps erbij pakt van IOS en Android, dan komt deze redelijk overeen. Als je de top 50 van deze 2 pakt en bekijkt welke apps WP heeft, dan ontbreken er minimaal populaire 8 apps.
Mijn conclusie is na 6 maanden nog steeds niet veranderd: ruim 1:6 populaire apps is tot op heden niet beschikbaar voor WP, maar wel voor IOS/Android (In Windows 8 is het nog dramatischer).
Het blijft jammer dat er veel grote bedrijven nog steeds niets met WP doen, het os is zeer stabiel, maar qua apps vind ik het eigenlijk ook stabiel, er mogen wel meer populaire apps bij zoals de Nokia topman ook aangeeft (al hoefde dat wat mij betreft niet zo publiekelijk).
Maar iOS is ook zeer stabiel en Android ook. Eigenlijk als je zoekt over dat het OS vast is gelopen of een freeze heeft.. zie je dat vaker voorkomen bij WP topics bij de Lumia 920 en 800 enzo. Als je kijkt en zoekt naar de Nexus 4....... Nou vastlopend OS kom je daar niet tegen hoor.

Ik vind dat maar een schijnverhaal dat WP zo stabiel is. Android en iOS zijn ook zeeeer stabiel. Maar men praat graag iOS en Android omlaag ten wille van WP. Jammer dat daar geen echt bewijs van is. Want het is pure onzin dat WP stabieler is.
Als je iets niet verwacht, dan ga je het opzoeken/vragen stellen ;)
Ik heb 6 maanden een WP telefoon gehad en deze is geen 1 keer vast gelopen of vanzelf herstart.
Bij Android heb ik dat met 3 verschillende toestellen/merken wel meegemaakt in de eerste 6 maanden. Uiteindelijk kies ik voor de veelzijdigheid van Android en met mijn huidige toestel+rom heb ik ook voor de stabiliteit en upgradebaarheid kunnen kiezen.

Het bewijs kan ik niet aanleveren, maar ik kan je alleen mijn ervaringen doorgeven.
Je mist geen apps, maar je wilt wel flash voor BBC iPlayer? Als je iPlayer wil hebben start je toch gewoon de BBC iPlayer app?
Of verander de user-agent in die van bv. een iPad, dikke kans dat je dan opeens een ander formaat aangeleverd krijgt. Truc werkte destijds ook bij de NOS; deed je dat niet dan kreeg je standaard Silverlight voorgeschoteld.

edit:
Ok dat werkt dus helaas niet. Maar ben wel warm: de BBC News app haalt een MP4 binnen.. Het kan dus wel zonder flash! Even zien of ik hier iets mee kan :-)

[Reactie gewijzigd door pauluss86 op 27 juli 2013 18:37]

@ADQ

Ik ken er wel een paar hoor, bijvoorbeeld de Ziggo app waarmee ik tv kan kijken op mijn tablet. De bank app om mijn bankzaken te doen, De creditcard app om mijn creditcard afschrijvingen te monitoren. De Toon app om mijn apparaten te monitoren en mijn thermonstaat te bedienen.

Heel veel bedrijven bieden hun apps alleen aan voor iOs en Android.
Whatsapp is sinds de laatste versie in mijn ogen gewoon goed, zou niet weten wat er nu nog mist.
De laatste weken zijn er gelukkig 2-3 updates geweest voor Whatsapp op WP. Werkt nu prima (bij mij iig). Geen vertraging van de notificaties meer, emoticons zijn toegevoegd en je kan ook gewoon audio, video e.d. versturen.
Vind je? Bij mij doet Whatsapp het prima. Ik ben geen zware gebruiker maar toch..
Het gebrek aan een goede whatsapp app is het grootste probleem voor Windows phone
Alsof iedereen op whatsapp zit te wachten... kom op zeg...
Veel mensen wel ja. Ik kan misschien wel zonder, maar mijn vriendin dus niet.
Dit kan bepalend zijn voor mensen.

Gelukkig doet whatsapp het nu gewoon normaal, dit verlaagd de drempel voor veel mensen.
Whatsap heeft samen met Microsoft er wat aan gedaan en Whatsapp werkt nu soepel en vlekkeloos(in mijn geval dan). Voor de rest mis ik geen enkele app, alleen voor sommigen die instagrammen een officiele instagram client zou dan makkelijk zijn. Voor de rest is mijn 920 echt de meest complete telefoon die ik ooit heb gehad.
Ik ben recent overgestapt van WP naar Adroid. Heb me 2 jaar kapot geŽrgerd aan Whatsapp en Facebook (de Apps die ik vrijwel het meeste gebruikte). Ook nu is het nog steeds een drama qua snelheid en mogelijkheden, je zou toch zeggen dat dit na 2 jaar toch wel eens opgelost mag zijn?

In elk geval, het is spijtig voor Nokia. Kwalitatief maken ze hele goede telefoons (vindt ik) en ook het OS werkt erg intuÔtief. Maar de apps zijn toch wel de factor die de telefoon "afmaken" en extra functionaliteit bieden. Jammer dat dit nagenoeg nog steeds slecht is.
De Facebook app is dan op zowel Android als WP een drama als je het mij vraagt, zel heb ik een Android toestel en erger mij blauw aan de facebook app vanwege de zeer slechte performance, gebruik hem daarom ook zeer weinig. Het lijkt mij niet zozeer platform afhanelijk te zijn in deze.
De facebook app van microsoft werkt wat mij betreft prima.
Gebruik zelf nu een half jaar een Xperia Z en moet je hierbij zelf nog steeds gelijk geven. Ondanks dat de telefoon snel genoeg is vind ik de facebook app ook nog steeds traag aanvoelen. De laatste paar updates hebben het wel wat verbeterd maar het blijft een triest geval :(
Offtopic: Facebook is op Android al een tijdje waardeloos, ik heb mijn versie daardoor al een tijdje niet geupdate, een stabiele versie is bijv. versie 2.0
Er zit vast een goede link tussen ;) Het scheelt je een hoop frustraties als je weer eens (per ongeluk) hebt geupdate.
http://www.google.com/sea...download+facebook+2.0+apk
Hier geen probleem met Whatsapp hoor... werkt prima op Windows Phone.
Ik vind het aantal apps in een store zo'n onzinnige meetfactor. Een store met 20.000.000.000 bierglas-applicaties zou dan per definitie beter zijn.... Goede apps, daar heb je wat aan. En dat is een stuk lastiger te tellen maar iemand zou iig een poging kunnen wagen.
En dat is ook precies het beschreven probleem.
Nou nee. Het probleem gaat verder. Het is niet zozeer het aantal of goede apps, maar met name ook de exclusives. Denk Halo. Een exclusive voor de Xbox waarmee het snel HEEL veel marktaandeel gekregen heeft. Die is er nu ook als exclusive voor Windows en Windows Phone, maar zo zouden er veel meer moeten zijn.
Dat WP app market nou vol staat met kwalitatief apps is ook onzin. Ook daar staan genoeg onzin apps in. Zoals een fart apps en dergelijke. Android staat gewoon iets minder kwalitatieve apps in als iOS.
Kwaliteit over quantiteit, maar dat is al vaker gezegd. En ook graag nog zonder intern reclame of pop-ups. Gratis is natuurlijk leuk maar als je om de 5 minuten weer een advert voor je kiezen krijgt dan hoeft het van mij ook niet meer...
En dat is dus het probleem met Android op het moment.
Windows heeft gewoon weinig, en dan van alle soorten, wat ook weer niet goed is.
Heb geen cijfers, maar krijg sterk het gevoel dat steeds meer ontwikkelaars (Android) die een gratis app releasen een ander verdienmodel dan advertenties gebruiken. Een 'donate' variant, in-app aankomen of simpelweg een alternatieve app met meer features.

Changelog van Autdesk Pixlr-o-matic bijvoorbeeld (https://play.google.com/store/apps/details?id=pixlr.OMatic):
2.2.1
✓ Remove the use of ads and the intrusive permissions (Sorry!)
Denk jij werkelijk dat de belangrijke apps 5 keer erin staan?
Wp mist nu eenmaal apps vergeleken met de concurrentie.
En ze worden eerst voor iphone en android ontwikkeld.
Denk jij werkelijk dat de 1 miljoen apps in Google Play allemaal unieke apps zijn? In de WP8 store zijn nu meer dan 150.000 apps, ik heb ze nog niet allemaal kunnen bekijken om te zien wat ik mis.

Het gevoel dat nu wat heerst is dat grote partijen apps beginnen maken en voor diegene die dat niet doen zijn het vaak onafhankelijke ontwikkelaars die op die manier toch een userbase kunnen laten groeien. Ik zie het voor ontwikkelaars dus eerder positief in.
Afgelopen 2 dagen even wat cijfers onder elkaar gezet en dit het resultaat.
Van de top 50 meest populaire IOS apps van dit moment (uit Nederland) komen er 11 voor in Google Play en 38 komen niet voor in Windows Phone Store (12 v.d. 50 apps zijn wel aanwezig op je Windows Phone, uiteraard heb je replica's, maar 50% zal wellicht niet zo goed zijn als het origineel).
Op zichzelf zegt het aantal apps in de Appstore natuurlijk niks over kwaliteit, maar zowel Apple als Microsoft heeft een strenge controle op de beschikbare apps, Google niet.

En ja, aangezien er bijna 1.000.000 apps in de Appstore staan, zeg waarvan 1 op de 5 echt goed is, dan heb je 100.000 uitstekende applicaties. Dat is ook het voordeel van iOS, er zijn zoveel goede apps dat ze elkaar beconcurreren en beter maken. Ik zie het als voordeel dat er 15 goede foto bewerkings apps zijn, 10 goede money trackers, 6 goede PDF annotatie apps, je hebt wat te kiezen en ze maken elkaar alleen maar beter.

Op Android zijn nog meer apps beschikbaar dan op iOS maar daar zit geen controle op en heb je inderdaad meer onzinnige apps. Er zijn ook veel exclusieve games voor iOS omdat er veel piraterij is op Android. Desondanks zijn bijna alle populaire iOS en Android applicaties op beide platformen beschikbaar. En tijdelijks apps, van een beurs, evenement, seizoen etc. komen altijd voor beide platformen beschikbaar, nog niet voor WP8.

Je hebt gelijk dat het aantal apps niet direct een verband heeft met kwaliteit, maar er is zeker wel een link.
zeg waarvan 1 op de 5 echt goed is
Het werkelijke aantal is veel kleiner.

Laatst was er een onderzoek waaruit bleek dat driekwart van de apps nog nooit gedownload waren.
Laat staan dat de gene die dan wel ooit eens gedownload zijn allemaal goed zouden zijn.

Het werkelijke aantal goede apps is echt HEEEL erg klein.
Zeg, als je "onderzoek" citeert, doe dat dan correct. Er zijn zo goed als geen apps die "nog nooit gedownload zijn", en dat is ook helemaal niet wat dat onderzoek aantoonde.
http://www.bbc.co.uk/news/technology-23240971

"579,001 apps out of a total of 888,856 apps in our database are zombies," the analytics firm said.
Google gooit ook slechte apps uit de store.

Apple controleert overigens nauwelijks op kwaliteit. Het enige waar ze echt naar kijken is of er blote vrouwen in te zien zijn en/of dat de applicatie niet mag concurreren met hun eigen producten.
Let ook op dat de WP store een mogelijkheid geeft om betaalde apps uit te proberen, in plaats van een 'lite' app of een app met om de haverklap reclames. Zo kan je in iOS en Android voor iedere betaalde app wel een extra app erbij tellen, en dan kom je makkelijk bij de 1 miljoen apps ja.

Om het nog maar niet te hebben over de duizenden apps die gemaakt zijn voor 1 boek, dat vult de app store ook lekker snel als je bij 'nieuwe apps' een paar dozijn boeken van dezelfde appmaker ziet. Tuurlijk is dit in de WP store ook het geval, en ik zie steeds meer boeken apps opduiken, maar tot nu toe zie ik nog geen stortvloed aan boeken zoals op iOS en Android.
Het is niet het gebrek aan apps, maar de lange procedure voordat iets eindelijk goed beschikbaar is die ze de das omdoet. Alle troep hoef je niet te hebben, maar als niet-al-te-groot bedrijf moet je kiezen, en dan is Android voorlopig eerste keuze (met Apple als tweede, of andersom), omdat je daar niet al te moeilijk hoeft te doen voor iets in de store staat. Windows wil heel graag elite spelen, en dat kost je klanten in een razendsnel veranderende markt.
Het duurt 4 dagen van submit tot het in de WP8 store staat. Is dat veel sneller op iOS dan?
Denk niet dat ze enkel moeten kijken naar de populairste apps, maar ook eens naar de regio gebonden apps. Indien apps zoals mobiel bankieren, trein/tram/bus,... ontbreken dan is dat voor veel mensen ook meteen een reden om niet te kopen.
Mijn nieuwe smartphone was immers ook opnieuw een Android (hoewel ik hekel aan de moeilijke beschikbaarheid aan mid range toestellen met stock android) gewoon omdat Whatsapp slechte reviews kreeg, trein app ontbrak en geen mobiel bankieren had.
Ongeacht welk OS, je kan van Whatsapp veel zeggen maar als het niet helemaal optimaal werkt dan volgen updates elkaar met een noodgang op. Dat kan dus nooit een reden zijn om een telefoon te laten liggen.

Sowieso is de ondersteunig van Whatsapp belachelijk goed. Een van de weinige populaire applicaties die voor Symbian en zelfs voor S40 zeer actief wordt doorontwikkeld.

Ze hebben daar goed begrepen dat als je wereldwijd populair wilt worden en blijven, je gewoon iedereen moet bedienen en niet alleen de 2 hier populairste OS'sen moet ondersteunen.

Of je moet willen mobiel bankieren is nog een ander verhaal. Behalve dat banken er de laatste tijd vaak uitliggen is het m.i. minder veilig da normaal internetbankieren.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 27 juli 2013 22:20]

Zou het niet ook komen dat om WP8 apps te maken je Windows 8 moet draaien? Dat je allerlei licentie-ellende moet ondergaan? Dat de gratis versies van de ontwikkelsoftware toch wel beperkt is? Dat je het deployen en testen van software op toestellen bemoeilijkt wordt omdat ja daar ook weer met keys moet gaan klooien?

Sailfish, Ubuntu, Firefox, KDE Mobile, Tizen, Meego, Android.. allemaal kun je de SDK zo downloaden, installeren op een veelvoud van platformen, gebruiken zonder beperkingen en deployen op toestellen zonder beperkingen.

Schiet MS zich niet gewoon in eigen voet met deze ontwikkelaar- en consumentonvriendelijke belemmeringen? Ik voel me iig op geen enkele manier aangetrokken tot het platform. Niet als gebruiker, niet als ontwikkelaar.
Laten we dan even kijken naar iOS-app-ontwikkeling. Daarvoor moet je gewoon een Mac kopen, dus dat verschil is niet aanwezig.
Dat is niet helemaal waar. Om goed te kunnen ontwikkelen voor Windows Phone 8 en je code te kunnen testen op de virtuele WP8 op je PC, heb je Windows 8 Pro nodig. Met Windows 8 kun je ontwikkelen, maar dus wel met beperkingen...

Bij Mac OS X kun je gewoon ontwikkelen, zonder dat je een of andere specifieke smaak OS X nodig hebt. Daarbij is een OS X upgrade ook stukken vriendelijker geprijsd, waardoor de thuisontwikkelaars een veel lagere drempel hebben.

@wiezalditzijn: Dat de hardware iets duurder is kan zijn, maar de afzetmarkt is vele malen groter met een iOS app dan met een WP app. Als ik een app moet bouwen, kan ik 3 markten kiezen.
1: Android: Kan op vrijwel elk platform, grote afzetmarkt, maar percentueel minder gebruikers die willen betalen voor een app. Wel zijn gebruikers "gewend" reclame te hebben in apps, hetgeen de ontwikkelaar ook geld oplevert.
2: iOS: Alleen op een Mac te bouwen (dit kunnen ook hele redelijk beestjes zijn, Windows 8 stelt behoorlijke hardware eisen, dus een Mac voor development hoeft niet veel duurder uit te pakken dan een Windows 8 machine). Nog steeds een grote afzetmarkt, met een gebruikerspopulatie die bewezen heeft te willen betalen voor goede apps.
3: WP8: Alleen op Windows 8 (liefst pro) te bouwen. Kleine afzetmarkt waarbij het nog maar de vraag is of de gebruiker bereid is te betalen of dat ze reclame accepteren.

Als je app bouwer bent wil graag ook wat overhouden aan je inspanning. In dat licht is de keuze van Microsoft op zijn minst vreemd te noemen. Het is in ieder geval niet de steun in de rug die hun WP platform zeker nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door griphin op 27 juli 2013 14:57]

je moet wel degelijk de nieuwste versie van Xcode hebben als je goed wilt programmeren zonder belemmeringen van bv het niet kunnen programeren voor de nieuwste IOS. De nieuwste versie van Xcode draait alleen op de nieuwste OSX dus moet je nieuwe software kopen.
software is misschien wel goedkoper maar daarbij is de hardware stukken duurder.
Daarbij is een OS X upgrade ook stukken vriendelijker geprijsd
Ik ben anders vorig jaar van Win7 naar Win8 Pro geupgrade voor 30 euro.
Maar als je een Windows Phone hebt, heb je Pro niet per se nodig. Ontwikkelen/debuggen via een USB-kabeltje op je echte telefoon werkt eigenlijk makkelijker (met de emu moet je het touchscreen met de muis bedienen, en heb je allerlei extra knopjes en dingen om bv de beweginggsensor te kunnen besturen, niet echt ideaal).

Op Android is de emulator totaal onbruikbaar, zelfs op de snelste systemen. Veel te traag, en de GPU ondersteunt alleen OpenGL ES 1.0. Schiet niet bepaald op.

Verder vraagt MS een hele lage bijdrage om apps in de store te publiceren.

Apple lijkt mij dus verreweg de duurste (zowel qua hardware als qua licenties en andere bijdragen). Google en Microsoft schelen niet zo veel.
Apple en Microsoft hebben wel hun ontwikkelomgeving beter op orde dan Google (native code debuggen voor Android?...)
Voor Android is er al een hele tijd een native x86 VM beschikbaar, die in enkele seconden opstart.

Neemt niet weg dat ik Android ook nog key features mist. Hot code replacement is er niet, debuggen alleen via een USB-kabel etc vind ik achterhaalt.

Ik kijk uit naar Sailfish en Ubuntu. Als deze goede simulators (!=emulators) krijgen net als de Nokia N9 dan geeft dat voor app ontwikkeling een veel fijner platform dan de huidige populaire OSsen. Dat zal voor commerciŽle apps wellicht niet de doorslag vormen, maar voor experimenteel en hobbywerk kan het zomaar anders uitpakken.
Voor Android is er al een hele tijd een native x86 VM beschikbaar, die in enkele seconden opstart.
Die niet goed samenwerkt met andere VM-oplossingen, dus die kun je niet zomaar draaien op je systeem. Grote ruzie mee gehad destijds, omdat m'n systeem niet meer kon booten na installatie van dat ding.
Verder is dat dus x86, terwijl het gros van de Android-devices ARM is, dus native code testen/debuggen op ARM is een stuk waardevoller dan x86.
En bijkomend probleem is slechte support voor x86. Voor iedere versie van Android is een ARM-image te krijgen, voor x86 maar heel mondjesmaat (x86-versie van Android 4.3 is er nog niet).

Ontwikkelen voor Android... nee, ondanks dat Google al een paar jaar langer bezig is dan Microsoft, rammelt het nog steeds aan alle kanten (om nog maar te zwijgen van de kansloos slechte performance van de Dalvik VM, waardoor native code een must is voor alles dat maar een beetje performance-critical is... wat betekent dat je met die lelijke oude JNI-interfaces moet gaan werken...).
Bij Microsoft zit alles gewoon goed in elkaar.
Bij Apple ook trouwens.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 27 juli 2013 17:31]

Op de Ubuntu Edge telefoon kan je gewoon apps ontwikkelen op de telefoon zelf en gelijk draaien.... Het is immers een telefoon en volwaardig PC in 1.

QT op je mobiel en gaan... :P
Een Mac. Elke Mac.
Is wel degelijk een verschil met Windows 8. En alleen 8. Zelfs 7 is niet goed genoeg...
elke mac met 10.8 (ook 7 ?)
En een Intel processor, dus hij mag maximaal 8 jaar oud zijn. En Snow Leopard (Mac OS X 10.6) dus.

[Reactie gewijzigd door Jaap-Jan op 27 juli 2013 14:09]

Daarvoor moet je gewoon een Mac kopen, dus dat verschil is niet aanwezig.
En voor Windows Phone apps moeten we gewoon een Windows 8 PC kopen, dus wat is je punt eigenlijk ? Dat je er vanuit gaat dat iedereen automatisch over een Windows 8 PC beschikt ?

Misschien maar beter dat WP zo faalt op alternatieve platformen als de pc al zo verkloot is dat mensen zoals jij per definitie al uitgaat dat we allemaal op het laatste nieuwe platform zitten van Microsoft. En dan zeggen dat er nog geen monopolie bestaat.

Het verschil is ook dan nog dat een ietwat professionele app bouwer die investeringen makkelijk terugkrijgt , iets wat bij Windows Phones enorm moeilijk is. Microsoft is Apple niet.

Om eerlijk te zijn als app bouwer (die er ook zijn brood mee verdient) heb ik weinig zin om WP te bouwen puur omdat de kosten niet opwegen tegen de baten. Om nog maar te zwijgen dat ik geen enkele klant heb die naar die dingen vraagt.

Tof dat in een of ander oost Europees land WP 'hard' groeit, maar vooralsnog merk ik daar geen jota van.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 27 juli 2013 14:40]

En voor Windows Phone apps moeten we gewoon een Windows 8 PC kopen, dus wat is je punt eigenlijk
Het verschil is dat Windows 8 PCs doorgaans veel goedkoper zijn.
Ook kun je op vrijwel elke PC van de laatste 6-8 jaar makkelijk Windows 8 installeren. De kans is vrij groot dat je al een PC hebt waar je Windows 8 op kunt draaien.
Voor OS X moet je Apple-hardware hebben. De kans is groot dat je die niet hebt (ongeveer 9 uit 10, gezien het marktaandeel), dus moet je nieuwe hardware kopen.
Het punt is dat Windows 8 hardware over het algemeen veel goedkoper te krijgen is. Daarbij is iedere PC uit 2007 of later, die Vista aankan, ruimschoots in staat om ook Windows 8 te draaien.
Dat is volgens mij ook het grootste probleem. Windows heeft wat dit betreft Apple nagedaan en dat werkt voor Windows niet zo goed.

Een groot deel van hun klanten willen juist een open systeem en Apple kon er ook vooral mee weg komen omdat ze de eerste waren en een harde kern van (blinde) 'fans' hadden.

Maar uiteindelijk willen veel ontwikkelaars (iig de hobby ontwikkelaars, maar daar ontstaan vaak ook de beste apps uit) liever een open systeem, dat is ook waarom Android wel aan slaat.

De reacties over dit gesloten systeem waren ook niet bepaalt positief http://hothardware.com/Ne...tify-Game-For-Windows-8-/

Als ze dus daar al eens van afstappen zou dat al heel wat schelen.
Ontwikkelen voor windows is echt een fluitje van een cent, alleen W8 is de grootste vereiste. Daarnaast vind ik de tools stabieler en volwassener dan bijv eclipse. Het koste mij meer tijd de juiste sdk(en vervolgens na upgraden telefoon weer) en alles in te stellen dan te beginnen met ontwikkelen voor windows. Ik heb destijds in minder dan 5 uur mijn eerste app ontwikkeld, account aangemaakt en gesubmit. Voor google heb ik nog nooit een app gesubmit weliswaar.
Die verplichting om overal een account voor te moeten gebruiken en te ""activeren"" stuit mij behoorlijk tegen de borst. Even een VM inrichten zowel voor de dev-machine als voor de test-machine wordt daarmee meteen weer een stuk lastiger. Op werk lopen we daar met de regelmaat van de klok tegenaan..

Ik ben ook geen fan van Eclipse (hoewel ik laatste 2 jaar niet meer ernaar gekeken heb, mogelijk is het sterk verbeterd) maar voor Android biedt Google nu een IntelliJ-gebaseerde SDK aan - en IntelliJ simply rocks.

Voor MeeGo had nokia een kant-en-klare SDK. Cross platform, met emulator en simulator. Grotendeels open source, gratis, geen gedoe met developer keys oid. Qt Quick programmeert heerlijk. Zo kan het dus ook. Sailfish en Ubuntu gebruiken dezelfde technieken, en Qt is/komt ook voor Android en iOS.

[Reactie gewijzigd door Fuzzillogic op 27 juli 2013 13:56]

Inderdaad, ik ga echt niet overstappen op Windows 8, en zo zullen er veel meer developers zijn die niet bereid zijn om Windows 8 te gaan gebruiken.
Tja mensen schakelen niet zo snel over van Android of iOs naar WP8 als ze daar voor geld veel apps hebben gekocht...
Het probleem is dat wanneer je een licentie op een app/software koopt deze licentie maar op ťťn platform kunt gebruiken. Dus ga je over van Android of iOS naar WP8, dan moet je weer een nieuwe extra licentie kopen om dezelfde app te kunnen gebruiken op WP8.
extra kosten? meestal kosten de apps < 1 euro? Waar praten wij over? Typisch Nederlanders om alles gratis te willen hebben anders stappen zij over op een andere app of downloaden een illegale versie (android of jailbreak). Kijk maar naar de discussie over het betalen van whatsapp. NB 89 cent per jaar en nog te veel!!!!
extra kosten? meestal kosten de apps < 1 euro?
Het gaat niet om 1 appje natuurlijk. Ik heb ongeveer 500 euro aan apps uitgegeven over de jaren.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 27 juli 2013 14:58]

Dan weet je nu vast wel welke 5 apps je echt gebruikt en kooop je die op je nieuwe Windows Phone opnieuw.
Ben je dus voor rond de 5 euro klaar !.

Serieus, je kan mij niet wijsmaken dat je dagelijks behoefte hebt aan een arsenaal van §500,- aan applicaties om door de dag heen te komen.
Tot de tijd dat je kan uitleggen wat je in hemelsnaam dan allemaal op je telefoon moet doen, beschouw ik dit als een non-argument.
Mijn Navigon route planner kost wel iets meer op Android, dan 1 euro en zo zijn er genoeg voorbeelden te verzinnen. Niet iedereen loopt te vogelen met spelletjes. ;)
Ik ken weinig mensen die veel apps hebben waarvoor ze betaald hebben. Ik geloof ook dat dat overeenkomt met het algemene beeld, de meeste mensen maken vooral gebruik van gratis apps. Juist ook omdat de meest populaire apps gratis worden aangeboden. Bankieren, WhatsApp, openbaar vervoer planners, veel spelletjes, nieuwssites, weer etc. Allemaal voor niks komma nada.

Mijn vermoeden is dat meer mensen bijvoorbeeld wel muziek aankopen. Die is niet overdraagbaar op een ander platform. Anderzijds, wanneer je een hele prettige telefoon voor 100 euro minder kan kopen, heb je voldoende budget over voor wat leuke nummers (uitgaande van mijn beeld dat de goedkopere/midrange Lumia toestellen aardig opkunnen qua gebruikservaring ten opzichte van de midrange Android toestellen die via het reguliere kanaal worden aangeboden).
Inmiddels kun je vrijwel al je muziek uit iTunes overzetten is mijn ervaring, volgens mij wordt alle nieuwe muziek in iTunes drm vrij aangeboden. Ik had iig weinig problemen met het overzetten van mijn aankopen, ze staan in mijn music library en kon ze gewoon overzetten.
Bij iOS koopt men juist wel veel apps, dit is volgens mij ook de reden dat developers het eerste voor iOS kiezen. Bij Android kopen mensen veel minder apps en wordt er gebuik gemaakt van gratis variant met reclame. Bij Android is het sowieso lastig om apps aan te schaffen omdat je een credit card nodig hebt, bijvoorbeeld jongeren en studenten hebben zo'n kaart al niet en kunnen die vaak ook niet krijgen. Eigenlijk is het voor iedereen die geen credit card heeft handiger om iTunes kaarten aan te schaffen. Bij iOS koop je iTunes kaarten die je toch ook al voor je muziek nodig hebt en dan gaat het apps kopen gelijk een stuk makkelijker.
hmm bij mij is het omgekeerd, ik heb totaal geen muziek aangekocht.

Maar ik heb wel heel veel apps die ik heb gekocht.

Als ik een app goed vind en ook al is er een gratis versie, dan betaal ik gewoon er voor (om een premium versie te krijgen of de ad's weg te halen.)
Ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel mensen gratis bezig blijven of illegale apps downloaden voor Android
als tweaker mss, maar het overgrote deel zijn gewone gebruikers... dokters, leerkrachten .... die betalen graag 1euro voor een app die ze willen. Hell, zelf ik doe het...
De leken in mijn buurt zijn anders gretig bezig met het uitwisselen van APKs. Als je denkt dat illegaal downloaden alleen voor de tweakers is, heb je ongelijk.
En straks zitten ze allemaal gretig .XAP files uit te wisselen voor de Windows Phone toestellen ;) Zelfde als APK.

En bij iOS via een jailbreak en Cydia waarbij je gewoon apps instant kan downloaden via Wifi. Het makkelijkste illegale apps downloaden is denk ik op iOS gevolgt op Android en dan WP.

Dus straks alle WP gebruikers lekker illegale .XAP files uitwisselen ;) net zoals jij het over APK bestanden hebt....

Als iemand een app illegaal wil dan googelt die persoon wel even en krijg je het zo voor elkaar. Het wil op ELK os.

Dus ja.. wat wil je nou aantonen dan? :S

1. First of all turn on your windows 8 phone.

2. Now download or transfer the .xap files to your windows phone.

3. Now locate the file where it is stored.

4. After this double tap on it for installation process.

5. Wait until the installation process completes.

6. In installation accept the terms and conditions if it ask.

7. Finally restart the windows 8 phone and use the installed file.

Hetzelde proces als bij Android. Maar ja.

En ik mag hier dan geen link plaatsen naar illegale XAP games en applicaties voor Windows Phone maar... er staan er genoeg op Torrents!!!

Net zo'n eitje om WP apps te piraten als Android.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 29 juli 2013 10:12]

Dat dacht ik ook, maar heb nu toch wel regelmatig meegemaakt dat de stap heel klein is. Of gebruikers er zelfs niet eens overnadenken en dan al overgestapt zijn naar een andere smartphone.
Ik ken het probleem, ik heb Sygic op 3 platformen "moeten" kopen (Bada, Android, Symbian), simpelweg omdat de alternatieven duurder of slechter zijn. Zo ben je 3x minimaal 30 euro kwijt aan dezelfde app. Alternatief: Mensen gaan het op een andere manier gratis aanschaffen.

Dat mensen klagen als ze de apps van 1 euro ook meerdere keren moeten aanschaffen, daar ik me ook wel iets bij voorstellen.
Van je vrienden moet je het maar hebben.
Uhh die vriendschap is al lang bekoeld dus. Microsoft is eerder het vlees geworden kwaad voor Nokia. Nokia maakt ontzettend mooie devices maar WP is gewoon DOOD.
WP is technisch superieur aan Android en zit op het niveau van iOS. Enige grote nadeel is dat de Windows Markeplace nogal leeg oogt.
Bedoelde ook geen oordeel te geven mbt het functioneren van het OS. Ik bedoelde dat er in het ecosysteem geen leven zit, superieur aan andere OS of niet. Beta max was ook superieur aan VHS en we weten hoe dat afliep.
Nee, Nokia is het nieuwe slachtoffer zoals IBM vroeger was....

Microsoft gebruikt Nokia... weten we nog hoe dat ging met IBM ? :)
Steve Balmer zei nog: Riding on a bears back...

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 28 juli 2013 22:43]

Ik gebruik zowel WP als Windows8 en heb van mijn werk een Android toestel.

De basic apps zijn inmiddels wel beschikbaar in de windows store (ook bankieren). Maar als je een app wilt van bijvoorbeeld een groot evenement (America's Cup) dan is die app er alleen voor IOS en Android.

De hoeveelheid rommel-apps in Android staat me echter ook tegen. Dan heb ik liever het kwalitatief betere aanbod voor windows.

Microsoft moet veel meer druk zetten, al is het natuurlijk een beetje een kip-ei discussie: eerst de apps en dan de gebruikers of andersom. Als WP meer marktaandeel krijgt, wordt het ook interessanter om apps te ontwikkelen.

Het duurt mij nu echter wel te lang voordat de apps beschikbaar komen.

[Reactie gewijzigd door Voorstander op 27 juli 2013 13:17]

De hoeveelheid rommel-apps in Android staat me echter ook tegen. Dan heb ik liever het kwalitatief betere aanbod voor windows.
Kun je dit aantonen? Want de meeste rommel apps op android liggen zo diep begraven dat ik ze niet zie. En kijk even mee op http://play.google.com dan. Ik zie allemaal zeer hoogwaardige kwaliteit apps hoor.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 28 juli 2013 22:45]

Hij heeft wel een punt. Zolang grote en bekende apps als Instagram, Snapchat, Vine, etc geen eigen applicatie voor het WP8 platform maken zal het niet snel aanslaan bij de massa. Volgens mij zijn Whatsapp en Spotify nu net een beetje op orde? En dan mis je nog van alles, zoals de magere game support en het gemis van voor mij belangrijke apps als Blackboard, LS Addicts, Google Maps, Flitsmeister etc.

Zolang de app support niet op orde is zullen mensen niet snel een WP8 toestel halen, hoe mooi ze hardware matig ook zijn. Het zal nog lang duren voordat de kwaliteit van de apps op het niveau van Apple en Android is. Dit is niet alleen een kwestie van apps beschikbaar maken, maar het moet voor ontwikkelaars net zo belangrijk worden om een WP8 versie te maken, naast iOS en Android. Ik denk dat ze zowel kwa ontwikkeling als updates nog lang derde in de rij zullen blijven.

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 27 juli 2013 13:40]

Ik heb prima apps voor Instagram, Snapchat en Vine op mijn Lumia 920 staan, geen officiŽle maar ze doen het prima. Instance, een Instagram app, bijv. is minstens zo goed als officiŽle apps op andere platforms.
Die drie apps zijn een voorbeeld, en ik geef ook duidelijk aan dat ze met een 'eigen applicatie' komen. Alternatieven kunnen wel goed werken maar zijn niet bekend genoeg en belangrijker nog, hebben niet de uitstraling en merkkracht van de originele apps. Dat heeft het platform nodig om aan te slaan bij de massa, niet goedwerkende alternatieven.
Dat is dus het vreemde, het kost helemaal niet veel moeite om bijvoorbeeld een Instagram app te maken voor windows phone, of een vine app. Zelfstandige ontwikkelaars doen dat in hun eentje binnen een paar weken (of zelfs dagen).

Er is dus iets anders aan de hand!
Derde? Dan mogen ze nog van geluk spreken. Ik denk dat ze snel links en rechts zullen worden ingehaald door: Firefox, TIZEN en wie weet BB.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013