Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 61, views: 14.729 •

Volgens een Britse krant wil de Europese Unie zelf spionagedrones bezitten en kunnen inzetten. Daarmee zouden zowel doelen binnen als buiten Europa in de gaten moeten worden gehouden, als onderdeel van een nieuwe 'veiligheidsdienst'.

Europa vlag EuropeseDe plannen van de Europese Unie zijn naar buiten gebracht door de Britse krant The Daily Telegraph, en zijn volgens de krant bevestigd door een medewerker van de Europese Commissie. De EU zou minder afhankelijk willen zijn van de Amerikaanse veiligheidsdiensten, zeker nadat klokkenluider Edward Snowden informatie over het omvangrijke spionageprogramma Prism naar buiten bracht.

De spionagedrones zouden zowel binnen als buiten Europa moeten worden ingezet en moeten vallen onder een nieuwe, Europese 'veiligheidsdienst', die volgens de Telegraph ook over 'surveillancesatellieten en vliegtuigen' zou gaan beschikken. Het is onzeker of die dienst er daadwerkelijk komt: meerdere EU-landen, zoals Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Polen zouden de plannen steunen, maar volgens de krant is de Britse regering fel tegen. Hoe Nederland, dat zelf over drones beschikt, tegenover de plannen staat, is onbekend.

De Europese Unie werkt al langer aan het Copernicus-project, waarmee met behulp van satellieten de aarde in de gaten wordt gehouden. Volgens de Europese Commissie gaat het om een programma om bijvoorbeeld natuurrampen tijdig te kunnen opmerken, en kan het project ook helpen om klimaatverandering tegen te gaan. Volgens sceptici gaat het echter om een spionageproject.

Reacties (61)

Misschien een goed idee om eerst wetgeving te maken die de rechten van de burger beschermt? Oh, wacht even... :')
De burger heeft ook geen bescherming tegen HAARP, VLF, VHF en RADAR. Allen bedoeld om de massa onder controle te houden (wat in mijn ogen vele malen erger is).

[Reactie gewijzigd door TheAnimist op 27 juli 2013 14:38]

Inderdaad; waarom de psychopaten in deze samenleving de hoofdrollen vervullen is omdat valsspelen (liegen en bedriegen) lonend is; http://www.globalresearch...itics-and-finance/5334161
ik heb in garage ook ne drone staan
mag ik deze ook gebruiken tegen mijn buur ge weet maar nooit :+
Je mag alleen niet gluren tijdens sexy times.. Porno filter he..
Nieuwe satelieten met nog hogere resolutie plaatsen, die heel europa in de gaten en houden + drones waar je niks meer over te zeggen hebt. Als het zo door gaat gaan we het zeker nog mee maken dat er onschuldige burgers in eigen land door een drone worden afgeschoten.

Het zijn zoals altijd weer de dingen waarvan je dacht dat het misschien toch niet zo ver zou komen. Gezien het in sci fi films veel vuldig naar voren komt dat het alles behalve veilig is.


Maar los van dat is heel dit programma niet voor de burger en zijn veiligheid. Maar tegen de burger. Ze brengen het dan ook niet voor niets onder de noemer natuurrampen beter te kunnen beheersen / signaleren.

Net of dat met huidige technieken uberhaupt nog een probleem is.

Het statement zegt ook dat de eu niet meer afhankelijk wil zijn van amerika in verband met klokkenluiders zoals Snowden..?!

Kortom we gaan onze eigen geheime, en mensenrechten schendende netwerk aan maatregelen nemen, zodat de toekomst van dit emperium niet zoals alle andere hiervoor door een revolutie/ evolutie zich verder kan ontwikkelen.

We zijn toch gewoon weer slaven zonder echte vrijheid.

Wie dat niet geloofd mag even hier en op facebook oproepen tot een demonstratie en al zijn ongenoegen uiten. Toch 80 % zeker dat er politie op je stoep komt te staan. Het is toch al kwalij kdat ,dat de gedachte is die je door al dit hebt. We zijn niet meer vrij ons ongenoegen uiten.
Je mag best demonstreren (al moet je het wel aanvragen..) maar de grap is dat mensen niet massaal in beweging komen totdat de drones bij wijze van spreken boven de keukentafel hangen.
En als ze boven de keukentafel hangen vindt men wel weer een redenatie om dat okay te vinden.
Toch hoeven massale acties niet de oplossing te zijn. De acties van Rop Gonggrijp en anderen tegen stemcomputers hebben toch gevolg gehad, in ieder geval tijdelijk. Daar lag de keukentafel ook niet wakker van.

Het werkelijke probleem is natuurlijk dat angst verkoopt. Als er 100 miljoen aan duurzaamheid wordt uitgegeven is dat voor de meerderheid een verpeste uitgave en dus kosten. Als er een miljard aan een ondefinieerbaar gevaar wordt uitgegeven met een niet controleerbaar resultaat, is dat voor de meerderheid in NL een gerechtvaardigde uitgave. Of die uitgaven proportioneel zijn kan niet niemand bevatten. Of Drones nu werken of niet, er is altijd wel iemand die ze wil verkopen. Voor politici zijn het aflaten voor het geval er ooit iets mis gaat en dan is andermans geldt snel uitgegeven. Met de vergrijzing zal het aandeel kiezers dat zich laat leiden door ondefinieerbare angsten ook nog wel toenemen denk ik.

Ballonnen met camera's in de straat van de minister president ophangen, model vliegtuigjes over het binnenhof laten vliegen. Naakt bij verkiezingsbijeenkomsten verschijnen (je kan toch niets meer verbergen). De minnares van Opstelten bekend maken.
Ok, de laatste is misschien niet zo geloofwaardig maar er zijn genoeg eenmansacties te verzinnen, zelfs dat gebeurt niet. Er moet eigenlijk iemand opstaan die zich hier aan committeert.

[Reactie gewijzigd door arnem_ op 27 juli 2013 12:35]

Klik hier voor je eigen drone........... (Lumia 1020 niet inbegrepen).

En dan allemaal samen in formatie naar Brussel........... :9~
Dat zal ze leren. :+


Wat ik dan weer niet helemaal snap :

Wij (NL) hebben ze al en nu Brussel ze wil kunnen inzetten is het spionage?
Of is het gewoon spionage als je iets bekijkt zonder toestemming van de ander en doet iedereen, even kort door de bocht, 95 % van de tijd dat hij kijkt aan spionage omdat je niet weet of je van de ander mocht kijken? (jij niet, jij wel, jij niet, jij niet jij niet, jij wel..... 8)7 )
Of is Copernicus nu plotseling een spionageproject, zijnde dat satellieten natuurlijk Łberdrones zijn en de techniek voortschrijdt.
En je dus, als spin-off, uit een oude satelliet, met nieuwe algoritmes en soft- en hardware, hele nieuwe informatie kunt krijgen die je zou kunnen classificeren als spionage?
Maar de link wat satellieten dan weer met vliegende drones te maken hebben ontgaat me.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 28 juli 2013 16:14]

"Je mag demonsteren ... Maar met je rug tegen de muur"

Wie zong dat ook alweer? En vooral, waar ging dat ook alweer over? :/
Klein Orkest - Over De Muur

Oost-Berlijn, unter den Linden:
Er wandelen mensen langs vlaggen en vaandels.
Waar Lenin en Marx nog steeds op een voetstuk staan.

En iedereen werkt, hamers en sikkels,
Terwijl in parade-pas de wacht wordt gewisseld.
40 Jaar socialisme er is in die tijd veel bereikt...

Maar wat is nou die heilstaat,
Als er muren omheen staan?
Als je bang en voorzichtig met je mening moet omgaan?
Ach, wat is nou die heilstaat, zeg mij wat is ie waard,
Wanneer iemand die afwijkt voor gek wordt verklaard?

Ref.
En alleen de vogels vliegen van Oost- naar West-Berlijn.
Worden niet teruggefloten, ook niet neergeschoten.
Over de muur, over het IJzeren Gordijn,
Omdat ze soms in het westen soms ook in het oosten willen zijn.
Omdat ze soms in het westen soms ook in het oosten willen zijn.

West-Berlijn: de Kurfurstendamm!
Er wandelen mensen langs porno en peepshow.
Waar Mercedes en Cola, nog steeds op een voetstuk staan.

En de neonreclames, die glitterend lokken:
Kom dansen! Kom eten! Kom zuipen! Kom gokken!
Dat is nou 40 jaar vrijheid, er is in die tijd veel bereikt...

Maar wat is nou die vrijheid, zonder huis, zonder baan?
Zoveel Turken in Kreutzberg die amper kunnen bestaan.
Goed... je mag demonstreren, maar met je rug tegen de muur <<<<<<<<
En alleen als je geld hebt, dan is de vrijheid niet duur.

Ref.
En de vogels vliegen van West- naar Oost-Berlijn.
Worden niet teruggefloten, ook niet neergeschoten.
Over de muur, over het IJzeren Gordijn,
Omdat ze soms in het oosten soms ook in het westen willen zijn.
Omdat er brood ligt soms bij de Gedachtniskirche, soms op het Alexanderplein!
Toch opmerkelijk dat er sinds 1984 niks is veranderd.... :X
Groot-BrittaniŽ is tegen, omdat zij veel makkelijker aan die data komen dankzij hun band met Amerika. En zo een stapje voor kunnen blijven op de rest van de EU.

Het is wel niet slecht dat ze er hier ook mee willen beginnen, zelfs al filmen ze er ons zelf mee, we kunnen toch niet achteroplopen op de rest en wel door de vliegtuigen van China en Amerika gespot worden, maar zelf niet weten wat er daar gebeurd:

Voor bepaalde missies (ook in Europa) kan het niet slecht zijn, dat er met een spionagevliegtuig overgevlogen wordt voordat de missie zelf start, dit kan mensenlevens redden.

Het zal altijd moeilijk blijven om alle EU-landen onder 1 dak militaire operaties te laten uitvoeren en of samen op te starten. De landen willen nooit afhankelijk zijn van de EU voor hun bescherming, als de EU in het ergste geval faalt, hebben ze geen leger meer om zich te beschermen.
Het zal altijd moeilijk blijven om alle EU-landen onder 1 dak militaire operaties te laten uitvoeren en of samen op te starten. De landen willen nooit afhankelijk zijn van de EU voor hun bescherming, als de EU in het ergste geval faalt, hebben ze geen leger meer om zich te beschermen.
Desondanks zijn er al meerdere vergaande en goed werkende samenwerkingen, zoals European Air Transport Command ( http://eatc-mil.com/ ) en European External Action Service ( http://eeas.europa.eu/index_nl.htm ).
'we kunnen niet achterblijven op de rest'

Slecht excuus om alle fouten van anderen over te nemen en natuurlijk liefst nog een stapje verder te gaan want 'anders win je nooit'. >:(
We kunnen ook gewoon normaal met elkaar omgaan en dan heb je al die onzin niet nodig.
Als er oorlogen worden gevoerd dan is dat veelal door machtsmisbruikers/machthebbers.

De gewone burger wil denk ik dat helemaal niet.

Total Control is puur voor degenen die bang zijn hun positie en invloed te verliezen.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 27 juli 2013 11:46]

De gewone burger wil denk ik dat helemaal niet.
Inderdaad ik heb nog nooit iemand positief gehoord over een oorlog...
Ja, ze brengen het allemaal onder de noemer 'verdediging', maar wie gelooft dat vandaag de dag nog?

Er wordt steeds meer (openlijk) dood en verderf gezaaid onder de noemer 'verdediging', maar op een zeker moment is het gewoon 'aanvallen'.
De winnaars zijn dat meestal. ;)
Groot-BrittaniŽ is tegen, omdat zij veel makkelijker aan die data komen dankzij hun band met Amerika. En zo een stapje voor kunnen blijven op de rest van de EU.
Ben ik het niet mee eens. Groot-BrittaniŽ is altijd al een apart land geweest (zie ook het niet meedoen aan de Euro). Ze maken gewoon hun eigen beleid en trekken zich niets van de EU aan.

Wat deze spionagedrones betreft: ik zie de EU hier geen eenduidig besluit over nemen en dan al helemaal niet over de inzetbaarheid. Een Europees leger is er vanwege de politieke verschillen ook nooit van gekomen.
UK is enige ter wereld die ook de informatie van de US drones gewoon krijgen kan en er zelf ook mee vliegen kan met dezelfde software als de yanks. De rest van de wereld heeft die software NIET.

Sensors zijn lastig te maken, maar dat lukt veel bedrijven. Goede software is nog veel belangrijker en dat lukt bijna niemand.

Overigens dat is militare hardware.

Het gaat hier om het samenwerken van de veiligheidsdiensten. Nu is dat soms nauw verweven, maar die verwevenheid komt met name door de CIA, die ZELF ook eigenaar is van drones en die clandestien laat vliegen, terwijl me dat GEEN GOEDE manier van machtsverhoudingen tussen de spionagediensten lijkt.

Een drone die ook bommen gooien kan lijkt me GLASHELDER een militair apparaat.

Als we dus praten over samenwerken van veiligheidsdiensten dan is dat dus nog niet het samenwerken van legereenheden.

Nu is dit alles een grijze wereld, waar misschien maar een handjevol in elk land weet hoe het in zijn eigen land geregeld is. Dat is continue de makke van dingen sneaky doen en organiseren.

Dat UK zijn eigen gang altijd al gegaan is en ook zal blijven gaan was duidelijk. Ze betalen ook erg weinig en wat mogelijk zo niet nog een groter probleem is dan dit alles, is het harde feit dat de UK een vrijhandelszone heeft met zijn ex-colonien. Zo iets is simpelweg niet acceptabel voor de EU, want dat betekent dat zaken simpel UK binnengebracht kunnen worden, bijvoorbeeld vanuit India, terwijl ze dan vrij verhandeld kunnen worden binnen de EU.

Hier heb ik nog niet zovelen over gehoord, maar zoals we al weten zijn er zoveel weeffouten gemaakt bij het opzetten van de EU, terwijl het besef nog niet zo hard is doorgedrongen dat dit dient te veranderen.

In dit geval is het gewoon compleet wishful thinking dat UK ooit zijn vrijhandelszoneafspraken met landen als India weggooit, wat simpelweg betekent dat er geen plek is voor het Verenigd Koninkrijg binnen de EU.

Wat het dan makkelijk maakt is dat ze nog geen euro hebben en kennelijk Cameron al een referendum wil gaan organiseren over de EU volgend jaar.

Nu zal dat ongetwijfeld met verkiezingen te maken hebben, maar als dat doorgaat dan lost dit probleem zichzelf op...

[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op 27 juli 2013 21:04]

UK is enige ter wereld die ook de informatie van de US drones gewoon krijgen kan en er zelf ook mee vliegen kan met dezelfde software als de yanks. De rest van de wereld heeft die software NIET.
Google heeft ook best aardige software mbt drones.
Sensors zijn lastig te maken, maar dat lukt veel bedrijven. Goede software is nog veel belangrijker en dat lukt bijna niemand.
Software in een drone? Waar hebben we het over? Zeker niet over de 20mln regels C++ code die in de JSF zit. (zie wikipedia)
Overigens dat is militare hardware.
Ooit van COTS gehoord? (zie wikipedia)
Het gaat hier om het samenwerken van de veiligheidsdiensten. Nu is dat soms nauw verweven, maar die verwevenheid komt met name door de CIA, die ZELF ook eigenaar is van drones en die clandestien laat vliegen, terwijl me dat GEEN GOEDE manier van machtsverhoudingen tussen de spionagediensten lijkt.
Daarom willen ze ook een Europese variant.
Een drone die ook bommen gooien kan lijkt me GLASHELDER een militair apparaat.
Ik zie nergens in het verhaal dat het ook een aanvalswapen is.
Als we dus praten over samenwerken van veiligheidsdiensten dan is dat dus nog niet het samenwerken van legereenheden.
Ten tijden van crisis, moet jij opletten hoe snel dat kan gebeuren.
Nu is dit alles een grijze wereld, waar misschien maar een handjevol in elk land weet hoe het in zijn eigen land geregeld is. Dat is continue de makke van dingen sneaky doen en organiseren.
Ik denk dat men meer weet dan jij denkt.
Dat UK zijn eigen gang altijd al gegaan is en ook zal blijven gaan was duidelijk. Ze betalen ook erg weinig en wat mogelijk zo niet nog een groter probleem is dan dit alles, is het harde feit dat de UK een vrijhandelszone heeft met zijn ex-colonien. Zo iets is simpelweg niet acceptabel voor de EU, want dat betekent dat zaken simpel UK binnengebracht kunnen worden, bijvoorbeeld vanuit India, terwijl ze dan vrij verhandeld kunnen worden binnen de EU.
Hier kan ik niet commentaar op geven omdat ik hier te weinig kennis van heb.
Hier heb ik nog niet zovelen over gehoord, maar zoals we al weten zijn er zoveel weeffouten gemaakt bij het opzetten van de EU, terwijl het besef nog niet zo hard is doorgedrongen dat dit dient te veranderen.
Daar ben ik het niet mee eens. De EU is direct na WO2 opgezet om de extreem grote haat tussen Duitsland en Frankrijk, die al eeuwen duurde, dmv economische handel (kolen en staal, zie wikipedia) te laten verdwijnen. En daar zijn ze heel goed in geslaagd.
Het ging mis toen ze de Euro in gingen voeren, maar dat vond pas veel later plaats.
In dit geval is het gewoon compleet wishful thinking dat UK ooit zijn vrijhandelszoneafspraken met landen als India weggooit, wat simpelweg betekent dat er geen plek is voor het Verenigd Koninkrijg binnen de EU.
Ooit van uitzonderingen gehoord? Kijk bv naar de Antillen. Of Monaco of Zwitserland of Cuba.
Wat het dan makkelijk maakt is dat ze nog geen euro hebben en kennelijk Cameron al een referendum wil gaan organiseren over de EU volgend jaar.

Nu zal dat ongetwijfeld met verkiezingen te maken hebben, maar als dat doorgaat dan lost dit probleem zichzelf op...
We zullen dat wel zien.

Echter, aangezien je zo graag commentaar wil geven op een bepaald onderwerp, zorg er dan aub wel voor dat je van tevoren kennis opdoet.

In het geval van de drones zijn er diverse musea deze te bezichtigen zijn, ook militair en ook de sensoriek. In Koblenz en Brussel bv.

[Reactie gewijzigd door ksinix op 28 juli 2013 11:05]

Dit gaat toch echt de verkeerde kant op. Kunnen we niet beter doodleuk Engels gaan praten en ons aansluiten bij de vs? Een paar sterretjes op de vlag erbij en trots "merica" gaan roepen. Waarom hebben we dit nou weer nodig? Qua veiligheid kunnen de landen binnen de eu toch veel beter eerst een plan maken om beter of Łberhaupt samen te werken als het gaat om uitleveringen qua politie zaken. Daarnaast heb ik niet bepaald het idee dat een dergelijke berichtgeving "binnen en BUITEN Europa" goed is voor de Europese veiligheid. Wat willen ze buiten Europa gaan bespioneren? Kunnen ze het geld niet beter investeren in andere zaken zoals O.a. Onderwijs, IMF (want oost Europese (kans)arme landen willen we zo graag in de eu hebben) of bijstand voor gezinnen in Zuid Europa. Het geld wordt helemaal verspild met dit soort domme plannen.
De Europese Unie werkt al langer aan het Copernicus-project, waarmee met behulp van satellieten de aarde in de gaten wordt gehouden. Volgens de Europese Commissie gaat het om een programma om bijvoorbeeld natuurrampen tijdig te kunnen opmerken, en kan het project ook helpen om klimaatverandering tegen te gaan. Volgens sceptici gaat het echter om een spionageproject.
ik weet niet wat het budget van dit project is, maar als het meer dan een paar miljard is, dan zal het zeker niet over landbouw of klimaatverandering gaan
De EU zou minder afhankelijk willen zijn van de Amerikaanse veiligheidsdiensten, zeker nadat klokkenluider Edward Snowden informatie over het omvangrijke spionageprogramma Prism naar buiten bracht.
Wat een bullsh!t. Die infrastructuur ligt er al lang en wordt echt niet meer weggehaald. Snowden wordt net als Assange een bezienswaardigheid die nu voor afleiding zorgt en over een jaar is vergeten. Beiden hebben niets kunnen veranderen.

Het wordt zo langzamerhand tijd voor een nieuwe verzetsbeweging. Drones zijn geen veiligheid maar een wapen tegen het individu. M.a.w. een volgende klokkenluider is mogelijk zijn leven niet zeker.

[Reactie gewijzigd door blorf op 27 juli 2013 11:44]

Dan heb je het ook niet begrepen denk ik.

Zij brengen dergelijk nieuws naar buiten zodat wij er iets aan kunnen doen, want alleen staan ze nergens en ze brengen hier een aanzienlijk offer voor.

Dat wij vervolgens alleen maar boe roepen en te lam zijn om wat te doen is waarschijnlijk niet bepaald waar ze op gehoopt hadden. Sterker nog, reden genoeg voor de politiek om vrolijk verder te gaan op de huidige voet. Iets extremer nog waarschijnlijk, gezien ze de volgende Assange/Snowden het liefst elimineren voor ie het nieuws haalt.
Wie zou de EU gaan bespioneren dan, de Amerikanen? Een drone naar Rusland sturen zou uiteraard binnen enkele seconden uit de lucht worden gehaald. Ik vind dat EU zeker niet afhankelijk moet zijn van de Amerikanen, aangezien die alles voor hun zelf doen en niets om anderen geven!

Eerst die crisis maar verhelpen zou ik zeggen.
Een drone naar Rusland sturen zou uiteraard binnen enkele seconden uit de lucht worden gehaald.
Dat valt wel mee, als je met een Cessna vanuit Hamburg opstijgt en op het Rode Plein kunt landen, zal het ook best mogelijk zijn met een kleine drone de Russische grens over te steken, zelfs met de stand van de huidige techniek. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mathias_Rust)
Rusland beschikt tegenwoordig over een S-300 systeem, om een voorbeeld te geven.

https://en.wikipedia.org/wiki/S-300_(missile)

Een cessna wordt snel herkend als cessna en zal niet snel neergeschoten worden, zeker niet als hij heel laag vliegt. Die krijgt eerst een waarschuwing.

Een grote drone die met takketrage snelheid hoog in de lucht vliegt, die maakt geen schijn van kans. Mogelijk wil Moskou 'm wel zo neerschieten dat ze 'm nog bekijken kunnen...
...maar neerkomen gaat hij zeker.
Misschien ook een idee om iets a la prism hier te zetten -_-?
EU draait momenteel beetje door... Amerika heeft al van die drones en zitten in de VN.
Of willen die hun speelgoed niet uitlenen (if so: kleine kinderen >_<)
En misschien wat wetten aanpassen in voordeel van de EU bewoners, zodat we niet zo bloot gaan als amerika.
Eigen drones en een eigen 'prism' lijkt mij prima, anders gaat toch ieder land het apart doen en gaan we vrolijk elkaar bespioneren.
Maar dan wel gelijk goede regels over de inzet en wat we doen met de verzamelde data en een goede dienst om dat te controleren.
..

[Reactie gewijzigd door kajdijkstra op 27 juli 2013 23:35]

http://en.wikipedia.org/w...curity_and_Defence_Policy

Europa is een samenwerking van onze eigen volksvertegenwoordiging met de volksvertegenwoordiging van andere landen. Waarom trapt iedereen dat toch gewoon tegen de EU alsof het iets volkomen op zichzelf staand is ? Dat heb ik werkelijk waar nooit begrepen.

Denkt iedereen nu echt dat deze plannen niet door onze eigen vertegenwoordiging enkele jaren geleden al gemaakt zijn vooral in samenspraak met andere landen binnen het Europees raamwerk genaamd de Europese Unie ?

Denk aan organisaties als frontex:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frontex

Of de geschiedenis van bedrijven als EADS (Airbus).

Er is gewoon een Europees defensie raamwerk waar binnen allemaal samenwerkingsverbanden worden gestart waar u .... de NL burger zeker invloed over kan uitoefenen. Mits wat minder weggezapt wordt naar een andere zender als die vervelende tadidietadida van weer een EU top op de televisie is.

Vorm een mening en bel je politiek vertegenwoordiger op maar kom alsjeblieft uit die slachtoffer rol.
http://en.wikipedia.org/w...curity_and_Defence_Policy
Vorm een mening? Met 10% van de informatie, mits die lekt, bedoel je? Dat zal een lekker compleet beeld zijn...
EU is wel een samenwerking, maar in de praktijk hebben Frankrijk en Duitsland de grootste stem. Zij zijn ook de grootste landen. NL heeft wat dat betreft maar beperkt wat te vertellen. Wel lijkt den Haag zich regelmatig achter de EU te verschuilen (de EU zegt het, helaas, we kunnen niet anders), terwijl inderdaad de volksvertegenwoordigers dan eerder tegengas hadden moeten geven. Echter het gros in den Haag is veel meer Eurofiel dan zijn eigen burgers.

De EU mist ook soms democratische legitimatie om van alles te willen, en lijkt zich hoe langer en meer te willen ontwikkelen tot een soort superstaat. De vraag is of er in den Haag genoeg stemmen zijn die hier (af en toe) realistisch tegengas geven. De EU had & heeft voor NL veel voordelen, maar ik krijg de indruk dat de mogelijkheden voor NL om aan de EU knoppen te draaien inmiddels marginaal zijn. En ach, wat PVV gejammer en geenstijl filmpjes over zakkenvullers in de Brussel gaan er ook goed in (waar ook nog best eens wat waar van is). Genoeg om voor burgers een beetje raar gevoel in de onderbuik te krijgen. Jammer dat andere partijen dat lang niet altijd serieus oppakken, of met 2 monden spreken.

Ik heb niet de illusie een pasklaar antwoord te hebben hoe het wel moet.
Allereerst dank je voor je reactie. Toch ben ik met veel dat gesteld wordt het niet eens:

EU is wel een samenwerking, maar in de praktijk hebben Frankrijk en Duitsland de grootste stem. Zij zijn ook de grootste landen

Dit klopt niet. Laat ik een voorbeeld noemen. Nederland heeft bijna een monopolie op de binnenvaart binnen de EU. (55%) oftewel 6500 schepen !
http://www.binnenvaartbra...sterplan%20BiVa%205-4.pdf
http://www.schuttevaer.nl...orte23%20maart%202012.pdf

En toch zijn wij bij lange na niet het grootste land. Met als gevolg dat een 'klein land' als NL de (tot ergernis van vele andere landen) proportioneel een veel grotere stem heeft in de verdeling van het geld inzake vernieuwing van vaargeulen en waterdoorgangen binnen de EU.

Een ander voorbeeld is 'The European Space Agency' waar ieder land zich kan inschrijven voor delen van het programma. Betaal je proportioneel veel, dan krijg je ook meer stemrecht en werk toegewezen.

Ik kan veel meer voorbeelden noemen. Het ligt wat mij betreft dus veel genuanceerder en de voorgeworpen stelling is veel te generaal.

Wel lijkt den Haag zich regelmatig achter de EU te verschuilen (de EU zegt het, helaas, we kunnen niet anders), terwijl inderdaad de volksvertegenwoordigers dan eerder tegengas hadden moeten geven.

Dit heeft proces heeft een naam; 'gold plating' en kan niet de EU aangerekend worden. Sterker nog dit is puur misbruik door de Nederlandse zittende regering. Dit heikele punt is al meerdere malen door bijvoorbeeld Alexander Pechthold aangekaart in de tweede kamer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gold-plating
Het komt er op neer dat Nederland toestemt met een zelf voorgestelde nieuw soort wet die dan geratificeerd wordt door de EU. Deze komt dan een jaar later terug in Nederland en kan iedereen mooi zeggen. Die vervelende wet is weer van 1 de EU ! Omdat er een stempel van de EU op staat. En als stieren op een rode doek begint men dan te schelden op het samenwerkingsverband. Bijvoorbeeld recentelijk gebeurt met verplichting tot het afgeven en opslaan van vingerafdrukken.

Echter het gros in den Haag is veel meer Eurofiel dan zijn eigen burgers.

Ook hier weer een generale uitspraak die niet te staven is. Maar toch, als ik een reactie zou moeten geven; Nederland heeft een export geleide economie. Wij hebben de EU heel hard nodig.

Ik heb niet de illusie een pasklaar antwoord te hebben hoe het wel moet.

Ik eerlijk gezegd ook niet. :) Dus we zijn wat dat betreft echt gelijken.

Hoe dan ook ik blijf erbij. Ik hoor veel te veel mensen klagen zonder dat ze daadwerkelijk ook iets doen. Al is het maar zoiets banaals als bijvoorbeeld naar een partijbijeenkomst gaan of http://www.internetconsultatie.nl/ voorzien van je mening.

[Reactie gewijzigd door Hieronymus.B op 27 juli 2013 22:06]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013