Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 34, views: 18.846 •

Asus heeft zijn solid state drive met pci-expressinterface geïntroduceerd. Het bedrijf toonde de insteekkaart al een half jaar geleden in Las Vegas tijdens CES, maar heeft de Republic of Gamers-ssd nu pas gereed.

De Raidr Express, zoals Asus de ssd-kaart noemt, wordt onder de Republic of Gamers-vlag uitgebracht: de ssd is bedoeld voor gamers en overklokkers. De ssd zou moeten werken met zowel de moderne uefi-variant van het oude bios als met de oudere, klassieke bios-versies. Midddels een fysieke schakelaar kan tussen deze twee modi geschakeld worden: Asus noemt die techniek DuoMode Support.

De ssd heeft een capaciteit van 240GB, die bestaat uit mlc-nandgeheugen van Toshiba. De 19nm-chips worden aangestuurd door twee SandForce 2281-controllers die het geheugen met maximaal 830MB/s kunnen uitlezen en met maximaal 810MB/s kunnen beschrijven. De Raidr Express kan tot 100.000iops bij zowel lezen als schrijven halen. De interface met de rest van het systeem bestaat uit twee pci-expresslanes.

Asus levert de drive met extra software om een deel van veelgebruikte data niet naar de ssd te schrijven, maar naar het werkgeheugen. Volgens Asus zou die RAMDisk-software snelheden tot 12.000MB/s mogelijk maken. Daarnaast kan de pci-e-ssd middels HybriDisk-software als caching-drive voor een traditionele harde schijf dienen.

De drive zou over ongeveer twee weken in Nederland verkrijgbaar moeten zijn en moet dan omstreeks 340 euro gaan kosten. Over de verkrijgbaarheid van eventuele grotere capaciteiten kon Asus nog geen informatie verstrekken.Asus Rog Raidr Express

Reacties (34)

promotievideo: http://www.youtube.com/watch?v=Kn_bxR-U3Y0

Over de kaart zelf; 2 SSD's in Raid0:
"The RAIDR Express – the ROG PCI-Express based SSD – has launched! It’s called the RAIDR as it actually has two separate SSDs on the same PCB, connected in RAID0 for maximum performance."
Dit was natuurlijk te verwachten :)

De echte tweaker (nouja, ik zou het iedereen aanbevelen voor wie de SATA-600 snelheden niet genoeg zijn) koopt voor de helft van het geld gewoon 2x een 128GB schijfje. Zo kom ik met m'n Samsungs 830's al boven de 1 GB/s uit. :)

Tevens zijn de snelheden van de gebruikte (SandForce) controllers waarschijnlijk gebaseerd op het lezen en schrijven van 0-fill-data. ECHTE data (enen én nullen :P) gaat mogelijk een stuk trager dan de genoemde 800+ MB/s. Bovendien acht ik de kans vrij groot dat TRIM hier ook niet gaat werken, wat in het geval van 2 SSD's momenteel wel mogelijk is. :)

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 27 juli 2013 01:35]

Een tweaker zet 2 ssd's in raid, ik heb 2x 840 pro's in raid. Maar ik ben zo eens in de zoveel tijd mijn raid setup kwijt en moet ik hem herstellen. Ook qua instellen, onderhoud (leegvegen en opnieuw installeren ivm trim issues). Dan is een kaart als dit veel geschikter voor een minder ervaren gebruiker lijkt me, je hebt dan al dat gerommel niet. Ook ziet dit er veel netter uit in een casemod, maar dat terzijde :p
Een tweaker zet 2 ssd's in raid
Wat een onzin statement, R0 heeft heeft zelfs voor voor 99% van de meeste zware tweakers geen voordelen anders dan een grotere volume te maken, de winst die je haal met de hoge doorvoer bij grote files word weer teniet gedaan met de lagere doorvoer van kleinere files.

Want een R0 array is net als een dragracer heel snel op een rechte weg (lees grote files), maar is niet echt geschikt voor het korte bochten werk (lees kleine files).

Pas als je met hele grote que dieptes werkt zo als met database van een bedrijf kan R0 voordelen hebben, maar zelfs voor de zwaarste thuis gebruiker wegen de nadelen gewoon niet op tegen de voordelen.

Prefetcher met veel RAM, vooral die van W8 doet veel meer voor snellere file toegang, want hoe snel een SSD dan ook is het is nog steeds 20x langzamer in gebruik dan je systeem geheugen!

[Reactie gewijzigd door player-x op 27 juli 2013 14:36]

"Maar ik ben zo eens in de zoveel tijd mijn raid setup kwijt en moet ik hem herstellen. "

Sorry hoor, maar dan heb je gewoon een niet deugdelijk systeem... Dat heeft niet zoveel maken met raid 0 via een kaart als deze of traditioneel. Ik zou eens je moederbord opsturen oid...

[Reactie gewijzigd door NitSuA op 26 juli 2013 23:14]

De kans dat die Samsung kuren krijgen (indien het aan je mobo ligt mag je de SSD's niet de schuld geven natuurlijk..) acht ik echt een stuk kleiner dan dat die SandForce controllers problemen gaan vertonen :P

Reactie op je argumenten:
- Instellen is toch vrij makkelijk, 1x de BIOS op RAID zetten (i.p.v. AHCI, wat je anders zou moeten doen) is geen extra moeite. Vervolgens alleen
even de schijven toevoegen tot een arraytje, en je bent klaar. :)
- Onderhoud heb je niet, TRIM doet dat vanzelf. Die PCI controllers hebben dit waarschijnlijk niet, dus je noemt nu juist een nadeel van deze dingen. :P
- Ik vindt persoonlijk 2 x die alu-brushed 830's er toch vele malen mooier uitzien dan een plastic PCI kaartje wat onder je videokaart zit.. maargoed da's een mening. :)
*Smi heeft sowieso weinig met casemods, ik geef meer om de performance. :P

Ik heb momenteel 3 RAID-0 array's in m'n pc zitten, werkt al jaren perfect (2 daarvan ervan draaien al 6 jaar zonder ook maar 1x een probleem vertoond te hebben.)

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 27 juli 2013 01:42]

*Smi heeft sowieso weinig met casemods, ik geef meer om de performance.
Waarom heb je dan R0 in je systeem?

Want een R0 array geeft je tijdens normaal gebruik helemaal geen voordelen qua snelheid, daar hoewel de doorvoer behoorlijk omhoog gaat, gaat je toegangstijd juist omlaag, en laat dat nou pressies het gene zijn waar je filesysteem het meeste mee bezig is.

De steeds verkondigde snelheidswinst is dan ook bijna altijd het gevolg van het placebo effect dan echte realworld snelheidsverbeteringen tijdens normaal en zelfs zwaar gebruik.
en.wikipedia.org/wiki/Placebo‎

En ja er zijn senarios waar R0 arrays wel voordelen hebben maar thuis gebruik valt daar nagenoeg nooit onder.
Ik heb R0 omdat dit de performance verbeterd?

De toegangstijd omlaag? kijk bijvoorbeeld eens naar wat benchmarks (toevallig de bovenste in google)
en zie dat RAID zowel de sequentiele sneleheid, de 4k snelheid en IOPS verbeterd

Ga a.u.b. geen onzin praten als je er zelf geen ervaring mee hebt..

PS: Je hebt wel door dat je reageerd op een artikel die GAAT over een R0 kaart? en dat deze (voor sommige personen/toepassingen) voordelen biedt? :P

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 27 juli 2013 16:52]

Ze testen daar met high-queue depth benchmarks. In real-world omgevingen komt de queue depth nauwelijks boven de 5 uit en is een aanzienlijk deel van de i/o met QD=1.

Pas bij meer dan 8 of 10 I/O's bied een RAID opstelling voordeel. Een ssd zelf is eigenlijk al een RAID-0 device bestaande uit 8 of 10 chips.
1GB/s? Damn, heb 2 stuks Samsung 830 in raid en blijf voornamelijk haken op 930MB/s, 1GB grens breek ik zelden.

Heb nu totaal 512GB, eigenlijk alweer te klein. Zat erover te peinzen om er een 3e erbij te pluggen, meer snelheid en ruimte, maar ja. En nu is de volgende serie uit.
Volgens dat filmpje is het ding maar 58% dan een gewone HDD... Dan snap ik waarom ze 'm in die test niet vergelijken met een courante SSD.
Ja het is geweldig dat ASUS pretendeerd een Republic Of Gamers te zijn.

Na een "fijne ervaring"met Asus support blijkt wat gamers willen een snelle Revodrive X2 niet te werken op een Asus Crosshair IV Extreme. Booten is niet mogelijk van een Revodrive X2

Met een aangepast BIOS doet het het dan wel zij het dat de SATA schijven dan louter en alleen alleen in een IDE modus werken.

Capabel zijn de ingenieurs van ASUS zeker niet daar een Gigabye moederbord met krek dezelfde chipset notabene prima werkt met een Revodrive X2.

"Oplossing" van ASUS Support werk met de snelle sata schijven maar in een IDE modus.

Ik bedenk me wel twee keer eer ik nog Asus produkten koop die totaal geen support hebben.

Een goed produkt heeft goede support.

Asus laat haar klanten bij gegronde klachten gewoon in de kou staan.

Google ASUS klachten en verbaas U.

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 26 juli 2013 21:38]

Ik heb altijd super goede ervaring met Asus. Lekker betrouwbaar en uitgebreid qua functies. Garantie is ook altijd al top geweest.

Zou anders even contact opnemen met Sales. Als je gewoon rustig je klacht vertelt willen en mogen ze vaak veel voor je doen om je tevreden te houden.
Leuk maar 340 EUR is toch wat prijzig (ondanks raid) aangezien je een 256GB SSD zoals bijv. de crucial M4 voor 100+ minder kan kopen. En die werkt prima voor de meeste mensen incl. gamers (game zelf ook). Dit is meer een niche product voor als je alles compleet wilt hebben in de ROG style.

[Reactie gewijzigd door JT888 op 26 juli 2013 15:40]

M4 is niet meer de beste koop :+

Plextor M5S 256GB is beste bang for the buck atm, de nieuwe samsung 840 EVO zal weldra wellicht de eerste keus worden als de echte winkelprijzen bekend zijn. (met goede beschikbaarheid)

of je neemt de Crucial M500 als je een heel betrouwbare ssd wilt.
> CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid
Offtopic: Klopt ja ik zie die Plextor SSD (128GB) in bijna elk desktop advies lijstje voorkomen de laatste tijd . Maar ik heb de 256GB M4 vandaar dat ik die als voorbeeld nam ;)

[Reactie gewijzigd door JT888 op 26 juli 2013 15:49]

Dit is dus het zoveelste bullshitproduct wat betreft PCI-express SSDs. Het maakt consumenten lekker met hoge cijfers voor doorvoersnelheid, cijfers die grotendeels gebakken lucht zijn. Het betreffen namelijk zogenaamde 'zero-write' compressiesnelheden; snelheden die je alleen behaalt als je nulletjes schrijft. De echte snelheid ligt veel lager.

In feite worden twee Sandforce controllers gebruikt om boven de burst cap van SATA/600 te komen. Echter, de werkelijke snelheid bij realistisch gebruik zal hier ver onder liggen. Een enkele Samsung 840 Pro SSD zal hoogstwaarschijnlijk sneller zijn dan deze PCIe SSD.

Het is ook geen échte PCI-express SSD. Die bestaan uit één chip waarbij PCI-express direct een brug vormt naar NAND. Nu is het in feite een ouderwets ontwerp met één FakeRAID controller (Marvell, Silicon Image, JMicron) die Windows-only drivers geruikt om twee losse Sandforce SSD controllers tot één opslagvolume te creëren.

Ik zeg: niet kopen dit ding. Voor goed SSD advies kun je eens kijken naar mijn SSD Best Buy Guide.
Alle peeps met kreten als 'SandForce controller dus koop ik niet' kom d'r maar in :X

Ziet er keg uit verder PCIe lijkt me sowieso het meest logische aangezien die interfaces voorlopig nog geen bottleneck zullen zijn voor wat betreft de doorvoer van de steeds sneller wordende SSD's
SandForce controller dus koop ik niet.
Vooral omdat ik nog even wacht tot BF4 er is om m'n hele rig te vervangen, maar ook omdat mijn ouwe trouwe Intel X25-M 160 GB het nog gewoon doet en ik eerlijk gezegd nooit het gevoel heb dat ik performance tekort kom ermee. Ruimte, ja. Performance, nee.
Sandforce, dus koop ik niet.

En snelheid (als dat al bestaat; dit ding belazert de boel. Zie Cipher hierboven) is ondergeschikt aan betrouwbaarheid.
Maar hoe staat het eigenlijk met de zaak: "SSD's en raid -0 ondersteunen geen TRIM" enzo?
ik heb het toen eens uitgezocht maar zijn daar inmiddels al vorderingen op geweest zodat je performance niet te veel daalt enzo?
Moet je met de huidige ssd's nog steeds truukjes uithalen om je performance te behouden? Zeker in RAID0?
Of je SSDs nog TRIM kunnen ontvangen in een RAID configuratie hangt voornamelijk af van de driver. Je besturingssysteem (eigenlijk: filesystem) genereert TRIM-opdrachten die naar de storage driver worden gestuurd. Deze driver moet uiteindelijk om kunnen gaan met deze opdracht. Bij veel Windows-based FakeRAID drivers (Marvell, Silicon Image, Promise, JMicron, ASMedia, VIA, nVidia) worden TRIM-opdrachten gewoon weggegooid en komen ze dus nooit aan bij de SSD. Dan heb je dus geen TRIM ondersteuning.

Tot voor kort hoorden AMD en Intel onboard RAID ook thuis in dit rijtje, maar sinds enige tijd ondersteunen deze wel TRIM in een SSD RAID0 array. Dit heb ik zelf geverifieerd op een Z77 bord met Intel RST RAID drivers.

Belangrijk hierbij om te vermelden is dat dezelfde controller onder Linux of BSD operating system wel gewoon TRIM in software RAID ondersteunt. Het is dus geen hardwarematig issue maar een softwarematige belemmering in de 'FakeRAID' drivers van diverse chips die via drivers RAID-ondersteuning toevoegen aan hun SATA controllers.

Bij diverse zogenaamde PCI-express SSDs zoals OCZ Revodrive 1 en 2 wordt er regulier FakeRAID gebruikt: silicon image. Die ondersteunt geen TRIM. Aangezien het FakeRAID is en alles dus gebeurt met Windows-only drivers, heb je wél TRIM ondersteuning met Revodrive 1 en 2 onder Linux en BSD operating systems; voor die operating systems is het een normale storage controller en zie je dan ook 2 tot 4 SSDs op een Silicon Image controller, terwijl je onder Windows maar één opslagvolume ziet.

Hardware RAID verlies je vrijwel altijd TRIM, al kennen SCSI/SAS based controllers wel een equivalent: UNMAP.
Dat werkt tegenwoordig prima :)

CiPHER @ Het grote SSD topic ~ Deel 9:
http://gathering.tweakers...message/39506145#39506145

Edit: Hij was mij al voor :P

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 26 juli 2013 16:05]

Dat filmpje wat PROximity gepost heeft komt op mij wel een beetje over als wij van wc eend.... naja die kennen jullie vast wel. :) Magoed, voor gedegen en eerlijk advies, check de link die CiPHER gepost heeft.
Er was toen een OCZ Revodrive van 1TB, een hybrid-SSD met dezelfde snelheden. Die heb ik kunnen testen gedurende drie weken. Die kostte overigens 400 euro.

Ben wel benieuwd of deze full-ssd nou beter is ..

Ik lees overigens ook dat PCI-E SSD's nou niet bepaald betrouwbaar zijn als opstartschijf. Kan iemand dit 'gerucht/verhaal' bevestigen of ontkrachten ?
Bij part 2 is de Raidr na 24 seconden al opgestart maar de OCZ zit nog in het bios? Hoe kan dit?
Dat klopt dan niet, met een OCZ zit je na 20 seconden na de bios al tekst te verwerken in windows-7.

En dat op sata-300...

[Reactie gewijzigd door roches op 26 juli 2013 18:51]

12000 MB/s met de ramdisk software! Ja, hallo! Dat zijn gewoon enorme snelheden. Laat maar komen, hoe rapper hoe liever. Spijtig dat de prijs zo hoog is. Pci-express ssd's zijn jammer genoeg nog altijd duurder dan sata-ssd's. Ik vind het design er ook heel goed uitzien.
Ramdisk kan ook zonder de ssd.
Werkt goed om bijvoorbeeld de google chrome cache files op te slaan om chrome sneller te maken ;)
Voor dat geld koop je 512 GB aan SSDs... met betere controller. En die snelheid merk je met normaal gebruik geen drol van.