Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 53, views: 31.471 •

Binnenkort zal een nieuwe Nexus 10 verschijnen die wederom wordt gemaakt door Samsung, zo zou de senior vice-president van Google, Sundar Pichai hebben gezegd. De vorige Nexus 10 werd ook al door het Koreaanse bedrijf gemaakt.

Android logoSundar Pichai is bij Google onder meer verantwoordelijk voor Android, Chrome en Google Apps en deed zijn uitspraak tegenover een journalist van The Wall Street Journal tijdens de aankondiging van de Nexus 7 afgelopen woensdag. Details over de nieuwe Nexus 10 gaf hij nog niet. De huidige Nexus 10 kwam in november van vorig jaar uit en werd ook al door Samsung gemaakt. De tablet lijkt lang niet zo succesvol als de Nexus 7. Google laat de apparaten in de Nexus-serie door verschillende fabrikanten maken, zo wordt de Nexus 4 door LG gemaakt en de aankomende Nexus 7 door Asus.

Alle Nexus-apparaten draaien de stock-versie van Android waardoor gebruikers direct de updates van Google kunnen gebruiken. Bij andere Android-apparaten moet vaak gewacht worden totdat de fabrikant een update uitbrengt, als die er al komt. Woensdag bracht Google Android versie 4.3 uit, die standaard al op de Nexus 7 staat. De update zal de komende dagen over the air verspreid worden onder andere Nexus apparaten.  

Reacties (53)

Ik vind eigenlijk alleen jouw bericht vaag. Je weet dat het cijfer achter de naam de afmetingen aangeeft? :')
Iets met schermdiagonaal misschien? ;)

Persoonlijk vindt ik 7" groot genoeg, ik consumeer alleen, en die paar mailtjes of zo kan ik op een 7" prima tikken. 10 wordt te groot en onhandig voor mij.
Ik denk niet dat je het begrijpt. Nexus 7 en Nexus 10 waren altijd bedoeld as tablets. Als je het over een mobiele telefoon wilt hebben, moet de cijfers Nexus 4~5 in de gaten houden. De opvolger komt hopelijk nog dit jaar, alleen weet niemand nu zeker of het weer LG wordt. Ik hoop in ieder geval dat het weer een andere fabrikant wordt.
Dit is een 10.1" variant met een hoge resolutie. In ieder geval dat was de vorige Nexus 10 ook. Deze tablet was best interessant voor de prijs. Als je op http://www.google.com/nexus had gekeken dan stonden hier al een drietal apparaten waar alle Nexus apparaten een getal gebruiken wat de schermgrote ongeveer aangeeft. Nexus 4, 7 en 10.

[Reactie gewijzigd door Sietse1990 op 25 juli 2013 14:19]

Nee hoor. De Nexus 4 heeft niks te maken met schermdiagonaal, want dan had het wel Nexus 5 geheten. Aangezien 4,7" dichter in de buurt van de 5" komt dan 4". De Nexus 4 heet zo omdat het de 4e generatie Nexus telefoon is.

Nexus One (HTC)
Nexus S (Samsung)
Galaxy Nexus (Samsung)
Nexus 4 (LG)

Het is nu maar de vraag of de opvolger de Nexus 5 gaat heten, of een andere codenaam gaat krijgen zoals in het verleden. Niet dat het wat uitmaakt hoe het gaat heten.

Wat ik trouwens interessanter vind zijn de system updates. De Nexus S dateert uit december 2010 en ontving updates tot 4.1.2. Dit gaat om een toestel van 2,5 jaar oud die maar 2 jaar updates heeft ontvangen (eigenlijk minder zelfs, 22 maanden).
De iPhone 4 van Apple dateert van juni 2010, en gaat nog iOS7 ondersteunen. Die wordt nu al meer dan 3 jaar ondersteund én krijgt nu nog een jaar aan updates erbij. Ik had echt gehoopt dat Google juist de Nexus apparaten langer updates zou geven dan de fabrikanten dat doen. Hopelijk zullen de Galaxy Nexus en Nexus 4 langer meegaan dan dat.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 25 juli 2013 18:55]

Ehm. Ik begrijp echt niks van je comment...? Op zich wel vrij snel, de Nexus 10 is van oktober vorig jaar, en qua hardware nog zeker niet klaar. Ben benieuwd of ze nog iets bijzonders gaan doen qua scherm/processor... Snapdragon 800 wellicht?
Hoezo vaag?
De nexus 7 is een tablet met een 7" scherm.
De Nexus 10 is een tablet met een 10" scherm.

De nexus 7 wordt rond juni/juli aangekondigd, ongeveer de 7e maand.
De nexus 10 wordt rond oktober/november aangekondigd, ongeveer de 10e maand.

(Waarschijnlijk is 7e en 10e maand meer toeval dan dat er over nagedacht is, maar het is in ieder geval makkelijk te onthouden)
De Nexus 4 heeft een 4.7" scherm ;)
4 = 400 euro 7 = 700 euro 10=1000 euro?! 8-)
Nope, de Nexus 7 kost juist 'maar' ¤250, daarom issie juist zo populair :P
Dan kun je net zo goed zeggen dat de naamgeving bij Apple ook vaag is, want die hanteren hetzelfde principe als Google nu doet. Er is dus een Nexus 4 (2012) door LG, een Nexus 7 (2012) en Nexus 7 (2013) gemaakt door ASUS én een Nexus 10 (2012) van Samsung, waar dus nu blijkbaar een 2013 versie van uit gaat komen.

Eigenlijk best wel logisch dat dezelfde naam aangehouden wordt, aangezien het een referentie is aan het beelddiagonaal van het toestel, wat dus respectievelijk 4(.7) inch, 7(.02) inch en 10(.05) inch is.
Hetzelfde principe als Google?

Nexus 4, Nexus 7, Nexus 10
versus
iPhone 5, iPad mini, iPad 4
Apple noemt de vierde generatie iPad helemaal niet iPad 4, maar gewoon iPad.

Je hebt dus iPad (2010), iPad 2 (2011), iPad (voorjaar 2012) en iPad (naajaar 2012).
Ze noemen hem iPad met Retina Display
Zo heette de 3 toch ook? Althans: die had ook een retina display 8)7

Maar goed, iPad en iPad Mini is net zo duidelijk als Nexus 7 en Nexus 10. De een is klein, de ander wat meer traditioneel qua formaat (groter, ~10").
De iPad van voorjaar 2012 heette The new iPad.
Hopen dat die dan voor een mooi prijsje in Nederland op te pikken is en dat er een fatsoenlijk processor in komt.

Ik begin toch langzaam te zoeken naar iets betaalbaars met een premium gebruikerservaring, iets wat de Chinese alternatieven die ik nu gebruik toch wat missen. Ik had nooit gedacht mijn tablet zo vaak te gebruiken als ik doe en dus wil ik er ook wel iets meer aan uitgeven.

Voor 7 inch loont het overigens al helemaal niet meer om in China te shoppen.
Als je ~700 euro overhebt raad ik een Transformer TF700T aan, ik ben erg blij met m'n tablet. Ding is erg stevig en voelt nog steeds bloedsnel aan :)

Goeie 700 euro geweest.
TF700T bloedsnel?? De IO is een ramp. Gans het internet staat vol met klachten over het trage opslaggeheugen van de TF700, wat trouwens door benchmarks bevestigd wordt. Ik vind het dus zeker geen aanrader, enkel het scherm vind ik goed eraan.
500 euro zal vast de prijs worden, dat is het niveau waar het huidige model ook op ligt. Dus erg goedkoop is dat zeker niet te noemen, het is een concurrent van de iPad. Uiteindelijk hangt het van je eigen wensen af of je kiest voor Android of iOS.
Omdat het ding hier niet fatsoenlijk te krijgen is. In Amerika is hij voor $399,00 te krijgen, wat een zeer schappelijke prijs is voor het apparaat.

Voor mij zou dat de max zijn voor een tablet en dan is het verschil in gebruikerservaring met een chinese tablet ook ongeveer in een redelijk prijsverschil uitgedrukt.

Ik zou dus nooit (lees: NOOIT) ¤ 700,- uitgeven voor een tablet. Dat is zo'n apparaat gewoon per definitie niet waard.
Ik heb mijn Nexus 10 in het buitenland aangeschaft voor een goeie 280 euro. De rede dat de prijs zo hoog ligt hier in ons kikkerlandje komt puur doordat google deze hier helemaal niet verkoopt. Alle Nexus 10 tablets die je hier kan kopen is grijze import. Dit is nooit goedkoop en de reden dag ik ook besloten heb hem gewoon in het buitenland aan te schaffen.

Beoordeel nooit een product op prijs als deze niet officieel verkocht word! ;)

o.t. Ik ben wel benieuwd naar de specs van de nieuwe Nexus 10. De "oude" Nexus 10 is al retesnel en echt een pracht tablet. Ik hoop niet dat het slechts een kleine design en SOC wijziging gaat worden maar ook wel echt weer iets vernieuwends laat zien. Een hogere resolutie zal waarschijnlijk nog niet het geval zijn aangezien de huidige N10 dit al prima voor elkaar heeft. Misschien de overstap van LCD naar AMOLED?
Het is vooral te hopen dat Google zelf eens hardware gaat verkopen in Nederland, dan zijn alle Nexus apparaten en Google Play versies van de S4 en HTC One hier ook makkelijk te krijgen. Nu zijn we helemaal afhankelijk van de fabrikanten die hun Nexus apparatuur hier helemaal niet (Nexus 10) of veel later (Nexus 4) uitbrengen.
De "oude" Nexus 10 is nog steeds (bijna) niet eens te koop in Nederland.
Maar behalve de mensen op GoT zijn er maar weinig Nederlanders die uberhaubt weten dat er een Nexus 10 bestaat.

Die lage verkoopcijfers zijn dus niet zo raar.
Overigens is het gerucht dat Samsung het met opzet heeft gedaan, om niet met zijn eigen galaxy tab 10.1 te concurreren.

[Reactie gewijzigd door RocketKoen op 25 juli 2013 14:21]

Nou ja, in de markten waar hij wel te krijgen is, verkoopt hij ook slecht - wat waarschijnlijk direct de reden is dat ze niet de moeite nemen hem naar andere markten uit te rollen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juli 2013 14:38]

Ik heb vanaf dag 1 dat de tablet uit kwam geprobeerd om de nexus 10 te bemachtigen..
Op de officiele release dag was ie overal in Europa (daar waar die via de play store te kopen was) uitverkocht!
Het heeft daarna een dikke maand geduurd voordat er weer voorraad was. Ook deze was meteen weer uitverkocht en dat ging zo week in week uit door.
Uiteindelijk in februari waren ze in Duitsland op voorraad en heb ik mijn nexus 10 daar toen via een kennis besteld en gekocht!
De matige verkoopcijfers hebben dus o.a. te maken met de zeer beperkt aantal verkoop punten (alleen Engeland, Frankrijk, Spanje en Duitsland kon je hem via google kopen)
Daarnaast was hij 75% van de tijd niet op voorraad en dus niet te bestellen!
De Nexus 7 was gewoon in elk land ook via een retail kanaal te koop, via webshops en via de mediamarkt.

[Reactie gewijzigd door Tmaster op 25 juli 2013 14:54]

In het begin worstelde Samsung idd nog met de slechte yields op de Exynos 5250 SoC, maar die zijn inmiddels wel opgelost. Nu verkoopt hij "gewoon" slecht.

Ik snap het ergens ook wel, het is een dure tablet met vrij slechte accuduur, niet heel draagbaar, met een OS dat niet echt veel goede (hi-res) tablet apps heeft. Ditzelfde probleem heeft de Surface RT ook - een goedkoop 7" Android tablet of phablet is gewoon een zinniger produkt voor *de meeste* consumenten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juli 2013 15:29]

Slechte accuduur?
Ik vind de accuduur, zeker gezien het formaat en de resolutie juist erg netjes.
Red makkelijk een hele dag films en series kijken op 1 lading.
Hi-res apps vind ik ook best. Al mag het natuurlijk altijd meer ;)

Draagbaarheid is idd net als alle 10" tablet minder dan de 7" varianten.
Één van de redenen waarom hij slecht verkoopt daar is de beperkte beschikbaarheid gecombineerd met de dramatisch slechte ondersteuning.

Heb er zelf een gekocht bij Staples in Miami.
Moest speciaal besteld worden, kon m 4 dgn later ophalen.

Scherm heeft last van lightbleeding, een fenomeen waar de Nexus 10 bekend om staat. Wordt niets aan gedaan.

Er werd tijdens de introductie van de Nexus 10 al gesproken over een Dock met USB en HDMI aansluiting, deze is er nog steeds niet.
Ook werd er gesproken over een Pogo charger (magneet lader via de onderkant) ook deze is officieel nog niet te krijgen.
Evenals een officiele cover waarbij het scherm automatisch uit gaat ontbreekt nog.

Al met al, ondanks dat het een fijne tablet is, nogal klote geregeld.

Laten ze nou eerst maar eens met die dock en charger komen en de lightbleed problemen oplossen voordat ze met een Nexus 10 V2 komen :@
Zoveel valt er alleen niet aan te verbeteren. Het belangrijkste zal zijn het plaatsen van een nieuwe zuinigere processor, die wel beschikt over de big.LITTLE techniek in plaats van enkel een dual core Cortex A15 of een SoC van Qualcomm. Misschien dat ze kiezen voor de Snapdragon 800 met een berg geheugen?

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 25 juli 2013 14:14]

Denk dat hij minder populair is om 2 redenen
- Minder competetief geprijs dan de Nexus7
- Minder goed verkrijgbaar
Ik denk dat Google niet te veel in het vaarwater van Samsung, Asus, Acer, Sony wil komen en daarom zijn Nexus 10 eigenlijk te duur in de markt zet.
En ja ons kikkerlandje is te vaak de Sjaak wat betreft tech releases.
Dat is niet zo logisch, waarom zou je een product (laten) ontwikkelen om het dan zelf moedwillig om zeep te helpen? Does not compute.
Het oorspronkelijke idee van de Nexus apparaten was om als guide te dienen voor andere fabrikanten, om aan te geven hoe Google vond dat het moest. Zo waren het de eerste apparaten met software knoppen en met HD ready scherm. Google wil in principe niet andere fabrikanten het vel over het hoofd trekken, die moeten ook een goede boterham kunnen verdienen zodat ze gezamenlijk een sterk Android realiseren.
Ik denk dat Google ook graag wil dat Android als 'Android van Google' herkenbaar blijft, niet achter een schil van een fabrikant weggewerkt, waardoor de consument b.v. het idee heeft dat-ie een tablet heeft waaraan alles 'Samsung' is.
De tablet lijkt lang niet zo succesvol als de Nexus 7.
Ja, vreemd hè, als 'ie zo moeilijk te krijgen is... hier in NL kun je de Nexus 10 helemaal niet kopen. Hopelijk wordt dat met een nieuwe Nexus 10 beter.
pricewatch: Google Nexus 10 16GB Zwart

Maar ik snap wel waarom hij slecht loopt: grote dure tablets lopen sowieso niet best, nu 7" tablets er zijn, kiest de consument er massaal voor. En dat geldt voor iedereen, de Surface RT, Nexus 10, en zelfs de iPad verkopen dalen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juli 2013 14:56]

Maar hij is eigenlijk zo duur niet als je daar wijst in de pricewatch, dat is grijze import en de marges daarop zijn veel groter. Eigenlijk is de Nexus 10 niet veel duurder dan wat een Surface RT nu kost sinds de prijsverlaging.
Wel jammer dat die weer gemaakt wordt door samsung. Ik ben echt geen fan van de produkten die samsung verkoopt, veel geld naar de marketingafdeling maar de designafdeling zit met een groot geldtekort . . .

Het had leuk geweest als asus deze ook maakte. De N7 is echt een knappe tablet en daar vind ik de afwerking zelf leuker dan die dan van de N10.

(leuk dat hierboven de reacties gekaapt zijn door een verhaal over de naamgeving binnen samsung toestellen :p )
Ik wilde niet meer wachten. Net een Pipo-m9pro tablet (10") besteld. Geen directe updates, maar wel gps, een sdkaart slot, 3g
En de helft van de prijs (244 met "tweakers korting"). Binnenkort een review. Dan kun je vergelijken met de nexus ;)
Ik heb zelf een tijd terug de Cube u30gt2 gekocht vanuit China, een zeer vergelijkbaar apparaat. Werkt allemaal als een tierelier voor 95% van de tijd, maar je merkt zo nu en dan dat de RK3188 chipset gewoon achterloopt op de recentere 'Westerse' processoren.

Dat uit zich overigens niet in pure kracht (benchmarks zijn vaak meer dan uitstekend van de RK3188 en oude RK3066) maar je merkt het in de ondersteuning van apps die meestal niet geoptimaliseerd zijn. XBMC bijvoorbeeld draait best redelijk op de RK3188, maar pas sinds kort en met horten en stoten.

Verder hebben de Chinese tablets vrijwel allemaal problemen met redelijk matig geoptimaliseerde Android, waardoor het vaak maanden duurt voordat je een vloeiende versie van Android op je tablet hebt.

Allemaal niet zo'n hele grote problemen natuurlijk, zeker niet voor de Android-Tweakers, maar naarmate ik mijn tablet meer ga gebruiken merk ik dat ik me steeds vaker erger aan een app die het even niet lekker doet, een UI die even blijft hangen, een forced close die mijn gebruikerservaring net even minder maakt. Het is me geen ¤ 300,- meerprijs waard, maar als de Nexus 10 hier nu ook eens voor ¤ 399,- te koop zou zijn, dan is het me het verschil met mijn Cube in prijs wel degelijk waard.
Wat ik heb gemerkt (en veel mensen om mij heen) is dat de huidige generatie tablets (eigenlijk nog allemaal tegra 3 tablets) erg zijn ingelopen door Chinese tablets van <200 euro. Indien je geen spellen speelt is de RK3066/RK3188 voldoende. Ook als is de Mali400 inmiddels aardig oud (en het gebrek aan ondersteuning, daar ligt volgens mij het niet vlot draaien van XBMC aan) is voor de meeste taken als video op hoge resolutie afspelen en internetten voldoende. Er zijn nog maar weinig tablets die op dit moment echt veel beter zijn dan de Pipo's en Cube's.
Dat is wat ik zeg eigenlijk. In directe benchmarks, als het om rauwe processorkracht gaat, zijn de Rockchips absoluut gelijkwaardig of beter dan een Tegra 3 of een Exynos 4412. De tablets presteren vervolgens niet optimaal door gebrek aan ondersteuning en inderdaad de GPU die achter blijft.

En na een tijdje wordt die ondersteuning ook wel beter. Ik draai sinds kort een ROM op mijn Cube die er voor heeft gezorgd dat het ding Android minstens net zo soepel laat draaien als op een Tab 3. Maar dan nog merk je hickups, en apps die het net effe wat minder optimaal doen dan op een Samsung of Sony tablet. Nogmaals, daar is de prijs dan ook naar en het is voor iedereen een persoonlijke afweging of je ¤ 100 of ¤ 150 meer wilt betalen voor 5 a 10% meer performance (in de zin van geoliedheid, niet in rauwe kracht).

Trouwens, een ander veel voorkomend probleem waar je bij Chinatabs rekening mee moet houden is matige Wifi-performance. Tot nu toe waren alle tablets die ik vanuit China heb gehaald in dat opzicht aanmerkelijk minder dan de Tab 2 van Samsung. Met de Samsung kon ik op zolder HD streamen vanaf mijn NAS in de meterkast (net als met mijn S3). Met de meeste Chinatabs lukt het me niet eens om te verbinden met mijn netwerk als ik op zolder zit.
De nexus 10 is nu nog een top tablet. Prima scherm, prima processor en prima hoeveelheid ram geheugen. Alleen het ontbreken van een microSD kaart slot is het enige gemis.

Alleen verkrijgbaarheid. De mijne komt uit de UK, met wat moeite. Als ze die dingen voor de retail prijs (sub400 euro) in de MM gelegd hadden was hij niet aan te slepen geweest.
De nexus 10 is nu nog een top tablet. Prima scherm, prima processor en prima hoeveelheid ram geheugen. Alleen het ontbreken van een microSD kaart slot is het enige gemis.

Alleen verkrijgbaarheid. De mijne komt uit de UK, met wat moeite. Als ze die dingen voor de retail prijs (sub400 euro) in de MM gelegd hadden was hij niet aan te slepen geweest.
@M2M: Google wil dat je online opslag gaat gebruiken (Google Drive), dus ik vrees dat de volgende Nexus ook geen sd-cardslot krijgt. Maar ik krijg hierin graag ongelijk natuurlijk :) Ik wacht eigenlijk nog altijd op het eerste Sony-Nexus apparaat. Zouden zij nog een keer een telefoon of tablet in de Nexus-lijn maken?

Edit: Crap, op de hoofdthread gereageerd :/

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 25 juli 2013 17:11]

Dat ze maar eerst eens zorgen dat hun Nexus 7 en 10 tablets in Belgie en Nederland verkocht worden.

En dat Samsung een versie maakt helpt ook niet met het oog op de Belgische markt en hun Samsung Galaxy Tab/Note tabletjes, dan zullen ze niet echt moeite doen om de Nexus in BE/NE aan de man te brengen. De Asus variant (N7) was toch al vlotter beschikbaar na verscheidene maanden.

En zoals hierboven vermeld is de prijs totaal van de pot gerukt.

Nexus 10 met 32GB kost in de US play store 499 usd. Hier in de Nederlandse winkels ver over de 625 euro. Dat is bijna 2x zoveel omgerekend!

Maar dat doen ze met alles blijkbaar USD = Euro
" De tablet lijkt lang niet zo succesvol als de Nexus 7."

Ja, meestal als het product nergens verkrijgbaar is!

Ik wou er zo 1, en heb er nooit aan kunnen of willen geraken door de moeite. Dus sorry, maar er is compleet niets mis met dat tablet, wel met de verkrijgbaarheid ;(